Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Acer heeft een nieuwe projector met 3d-ondersteuning aangekondigd. De H5200 is het eenvoudiger broertje van de H5360, die op de CES werd aangekondigd, en heeft in plaats van een 16:9-beeldratio een beeldverhouding van 4:3.

Acer-logo (klein)De H5200-projector maakt gebruik van dlp-technologie en heeft een refreshrate van 120Hz, zodat het beeld voor elk oog met 60Hz ververst wordt. Om de beelden in 3d te kunnen zien moet wel nog een 3D Vision-kit van Nvidia of een DLP 3D-set met een actieve 3d-bril aangeschaft worden. Uiteraard moet ook een geschikt 3d-signaal beschikbaar zijn.

De lamp van de H5200 heeft een helderheid van 3000 Ansi-lumen en heeft een levensduur van ongeveer 4000 uur. De projector heeft een contrastverhouding van 2500:1 en beschikt onder meer over een hdmi-poort, twee component-videoconnectors, en een composiet- en een s-video-uitgang. De lens van de H5200 maakt het mogelijk om een beeld met een diagonaal van 81" te projecteren vanaf een afstand van slechts een meter, zodat de projector ook in kleine ruimtes gebruikt kan worden.

De resolutie van de H5200 bedraagt 1024 bij 768 pixels. De op de CES-beurs aangekondigde H5360-3d-projector is overigens in staat om 16:9-content met een 720p-resolutie weer te geven. De H5200 is per direct beschikbaar, maar Nederlandse adviesprijzen zijn nog niet bekend. In het Verenigd Koninkrijk gaat de nieuweling 649 pond oftewel circa 750 euro kosten.

Acer H5200 3d-projector

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

ai ai 2x 60Hz, dat doet me denken aan de "goede oude tijd" waarbij ik nog een CRT monitor had die wel 120Hz kon. Met een bijgeleverd brilletje kon je dan deus ex in 3d spelen.
Het enige nadeel was dat je na 15 min spelen hoofdpijn krijgt.

Grote kans dat je met dit ding ook hoofdpijn zal krijgen!
Een CRT tegenover een beamer 60hz is toch wel wat anders hoor.
een 60hz tft vs een 60hz CRT was al dag en nacht verschil
Bij CRT vervalt het licht op de fosfor laag. Het wordt dus minder fel tot dat het weer ververst wordt. Daardoor zie je het flikkeren.
Bij TFT blijft de waarde hetzelfde tot de volgende verversing en wordt dan bij een eventuele verandering geupdate.

Hier wisselt het beeld tussen 2 verschillende beelden (volgens mij) waardoor het beeld continu wisselt. Daar kun je best hoofdpijn van krijgen.

Daarnaast heeft 3D de vervelende eigenschap dat je denkt dat je op iets anders kan scherpstellen dan waar de camera de focus had. Immers in de echte wereld kan dat ook. Hierdoor probeert je oog de focus van de camera te compenseren.
Is het dan niet zo dat je bij CRT 3d, 2x zoveel kans op hoofdpijn hebt? Én het aan en uit gaan van het beeld, en ook nog eens het knipperen van het brilletje. Die 2 dingen lopen natuurlijk wel synchroon, maar toch.
Nee, het is helemaal niet anders.

Het gaat natuurlijk niet om de beamer zelf, maar om het brilletjes. Die zorgen er voor dat je de helft van de tijd helemaal geen licht op je oog krijgt. Een ergere worst-case situatie is niet denkbaar. Als je iets wilt doen om die 60Hz goed zichtbaar te maken, dan is het dat.

Dit gaat dus net zo hard koppijn bezorgen als dat oude CRT systeem. Geen enkel verschil.
Dat kan je dus echt niet met elkaar vergelijken.
Een TFT hoeft geen refresh te doen. Een pioxels staat als een huis zolang hij niet verandert.
Een LCD beamer ook niet. Een DLP beamer daarentegen alweer wel. Die lijkt dus meer op CRT wat dat betreft.

Het kan zijn dat het minder opvalt omdat je er verder vandaan staat. Met 60Hz op een monitor werken is ook evrvelender dan naar een 50Hz TV kijken. Maar over ene beamer durf ik dat niet te beweren.
Ik ben naar avatar 3D geweest en ik had nergens last van. Toegegeven het was een kwartiertje wennen, maar daarna ging het zonder hoofdpijn.

Maar ik heb dan ook het voordeel dat ik van nature badass ben, dat scheelt!
Grote verschil zal zijn dat je daar met gepolariseerde glazen zat te kijken ipv shutterglasses :)
60 Hz is net wat te laag voor mij. Net als de resolutie trouwens.
Maarja, Acer probeert ook een graantje mee te pikken van deze (tijdelijke?) 3D boom.
Ondanks dat veel mensen, mischien terecht, hun scepticisme laten klinken, ben ik iemand die al deze ontwikkelingen hardop toejuicht.

Tijdens het kijken naar avatar 3D werd mij duidelijk wat de toegevoegde waarde is van 3D. Al die kleine details maakten het spectacel voor mij echt compleet.

De droom is natuurlijk om ooit zonder bril of wat dan ook te kunnen kijken, maar dit zou betekenen dat er holografisch geprojecteerd moet gaan worden, iets wat 2040 wellicht voor ons in petto heeft.

Voor nu kan ik niet wachten tot ik thuis mijn brilletje kan opzetten met een lekkere zak popcorn en genieten van 3d, televiesie en video.
Holografisch projecteren is niet zover weg hoor. Ze kunnen het nu al doen mbv nevel.
Het is mischien nog niet zo ver weg, maar er kleven nogal wat haken en ogen aan.

Zo kan je wel leuk op een nevel projecteren maar je krijgt er 1. geen 3D van en 2. die projectie gaat van voor naar achter dwars door die nevel heen.

Bij de meest geavanceerde techniek die ik ooit heb horen bespreken (en volgens mij is er een rudimentair prototype maar dat zal ik straks even googlen) vul je een ruimte vol met stofdeeltjes - stofdeeltjes omdat deze groter zijn dan een druppeltje in een nevel, belangrijk - en zet je er vervolgens een camera en een infrarood lamp met gradiatie filter op.
Die camera neemt een zwart/wit (gewoon omdat je dan geen resolutie verspilt aan RGB) beeld op dat correspondeert (qua blikveld, resolutie, etc.) met wat jij wil projecteren.
Binnenin die camera zit een RGB laser die heel precies kan mikken via hetzelde optische systeem.

Als jij nu een bepaald 3D beeld wil projecteren - met pixels op een bepaalde X, Y en diepte Z as - dan neem je het beeld van de camera, en detecteerd waar zich die stofbeeldjes bevinden (via de sensor X, Y en via luminantie vanuit het gegradeerde IR licht Z) die overeenkomen met jouw X, Y en Z pixels, en belicht dan die stofdeeltjes met de laser in de kleur die je wil.
Al naar gelang de distributie van de stofdeeltjes e.d. krijg je dan een 'echt' 3D, volumetrisch (dus je kijkt overal nog dwars doorheen - edit: niet geheel onbelangrijk; dat is een groot nadeel van veel van de 'real 3D' displays.. je kijkt er dwars doorheen, alsof alles van gekleurde gaswolkjes is gemaakt), al zij het 'korrelig', beeld.

Maar je blijft toch vast zitten aan, onder andere, de grootte van die ruimte die je gaat vullen en kan gebruiken. Avatar op zo'n manier geprojecteerd op een doosje van 30cm x 30cm x 30cm ziet er dan uit als een miniatuur - wel leuk, maar niet de bedoeling van Avatar, natuurlijk ;)
Bij dat soort afmetingen is een spinning disc/helix ook makkelijker overigens (al maakt die meer lawaai, etc.) - de bovenstaande techniek is meer bedoeld voor grotere ruimtes - maar een vliegtuig hangar zal toch ook echt niet lukken :)

Edit: google boel kon ik eigenlijk alleen Ken Perlin's eerdere hersenspinsel vinden:
http://mrl.nyu.edu/~perlin/experiments/holodust/
En hier dan dus een (gedeeltelijke implementatie daarvan:
http://cs.nyu.edu/~jhan/holodust/index.html

[Reactie gewijzigd door ZeBoxxToo op 12 februari 2010 21:41]

Holografisch is niet noodzakelijk voor 3D beeld. Op schiphol stond er een 3D televisie van Philips (ter demonstratie) waarbij men geen shutterlenzen (bril) voor nodig had. (Ze hangen als het goed is ook in Holland Casino) Alleen hebben deze een belabberde inkijkhoek en werd ik op een gegeven moment misselijk van. Ik zie toch meer heil in shutter techniek voor de doodgewone consument.
stond er laatst niet op t.net dat philips die technologie heeft opgegeven (en doorverkocht), vanwege problemen met de beroerde kijkhoek? Kan nog steeds dat ze er een paar in de casino's ophangen, maar toch.
Beetje jammer dat dit nu met shutterglasses werkt, bij een projector kan het juist veel beter met polarisatie. Moet je uiteraard wel 2 projectoren aan elkaar knopen.
Een combinatie tussen de twee technieken lijkt me ook niet gek. Als het ding toch al 120hz weer kan geven, waarom dan niet naast het kleuren wiel voor DLP een extra wiel met verschillende polaroid lenzen erin. Heb je en het voordeel van maar 1 beamer, plus je kan goedkopere passieve brillen gebruiken. Enige nadeel hieraan is dat het 60hz geknipper wel blijft zoals het met de shutter brillen ook zou doen. Maar je kan wel makkelijker met meerdere mensen een 3d film kijken.
Klinkt opzich leuk, maar ik denk dat een lineair polarisatiefilter dat ronddraait niet handig is, omdat je de polarisatierichting dan ook continu laat draaien.
ze gebruiken ook geen lineaire polarisatie meer... dat had namelijk een ander nadeel.. als jij je hoofd kantelt, krijgen je ogen steeds meer van 'het andere' beeld er bij in - tot je je hoofd 90 graden gekanteld hebt en dan zit links op rechts en rechts op links ;)

Edit: en dan nog even dit... als -ik- zo'n systeem zou ontwerpen, dan zou ik gebruik maken van een prisma. Dat prisma draait gewoon rond en stuurt de beelden om-en-om naar links/rechts in de behuizing, links heeft 1 polarisatie (zegge CW) rechts de andere (CCW), en dan met vaste prisma's (of spiegels) weer richting de projectie lens.

Of, als je dan toch met DLP bezig bent, het gewoon op de DLP chip zelf regelen. om-en-om de pixels coaten en dan als je links wil laten zien alle DLP spiegeltjes voor 'rechts' op 'uit' zetten. Ook klaar... alleen dat valt als OEM niet te doen.. zal je toch echt bij de DLP fabrikant aan moeten kloppen ;)

[Reactie gewijzigd door ZeBoxxToo op 12 februari 2010 21:23]

Je hebt geen prisma nodig, je kan gewoon een plat filter wiel gebruiken (net als het kleuren wiel). Zo doet Masterimage het ook in de bioscoop.

Ik vergeet altijd dat het een zilver projectie doek nodig heeft ... daarom gebruiken ze liever shutter glasses.

[Reactie gewijzigd door Pinkys Brain op 13 februari 2010 00:39]

Daar dacht ik ook al aan: 1 kleurenwiel met daarop (gepolariseerd) rood voor het linkeroog, dan rood voor het linkeroog, dan groen voor het linkeroog, dan groen voor het rechteroog enz. Wat bedoel je met een 'plat' kleurenwiel? Het standaard kleurenwiel, of een andere constructie? Hebben we met een normaal (gepolariseerd) wiel toch het probleem wat Grrrrrene beschrijft?
Zoals Zebox zei, ze gebruiken tegenwoordig circulaire polarisatie, en daarmee maakt het niet uit.
"veel beter" en "2 projectoren aan elkaar knopen" strookt niet echt met elkaar.
Denk aan dubbel energieverbruik, dubbele onderhoudskosten (1 kapotte lamp = total loss).
"veel beter" en "2 projectoren aan elkaar knopen" strookt niet echt met elkaar.
Geen irritante knipper-bril, er is een reden dat ze het in de bios niet op die manier doen...
Denk aan dubbel energieverbruik, dubbele onderhoudskosten (1 kapotte lamp = total loss).
Bij 2D gebruik heb je maar 1 lamp nodig, die kan je automatisch laten afwisselen b.v. elke dag een andere dus dan gaat de boel dus ook 2 keer zo lang mee.

Energieverbruik.. lekker belangrijk.
in de bioscoop worden beide gebruikt, zelfs binnen dezelfde bioscoop; in Pathe Eindhoven heb ik eerst Up met shutterbril gezien, laatst Avatar met polaroidbril.

Beweging was bij Avatar wel een stuk beter moet ik zeggen!
vanwege Avatar is een hoop geinvesteerd door Pathé. Vandaar dat ze eerst de oude, en sinds kort de nieuwe tech gebruiken.
Het is niet heel makkelijk om even polarisatie te gebruiken. Het "doek" waar het opvalt moet ervoor geschikt zijn, sterker nog, volgens mij moeten er twee gepolariseerd lagen voor het doek zitten. In de Bioscoop waar ik Avatar gezien heb werkte ze met shutterglasses (ja, gewoon draadloos...) zodat ze op een normaal bioscoop doek kunnen projecteren.

In Walt Disney World in Florida heb ik in 1995 een 3D film gezien, daar werkte ze inderdaad met polarisatie, maar in hun geval hebben ze dus een speciaal projectiescherm. Het grote voordeel was wel dat het brilletje heel klein/licht was.

Dus met een normaal projectiescherm zal 3D weergave met polarisatie niet lukken, wat voor beamer je ook hebt.
Het "doek" waar het opvalt moet ervoor geschikt zijn, sterker nog, volgens mij moeten er twee gepolariseerd lagen voor het doek zitten.
De enige vereiste is dat het doek de polarisatie niet verstrooid - is wel een duurder doek/paneel dan de gebruikelijke en als je soms ziet was allerlei mensen zo met hun overgebleven cola en popcorn denken te kunnen doen in een bioscoop, begrijp ik ook wel waarom er vaak geen investeringen in de allerbeste materialen worden gedaan.
Energieverbruik vind ik juist érg belangrijk. :P. Een normale beamer verbruikt al aardig wat(t), om dan nog twee lampen te laten branden...
Tja, het verbruikt wat meer energie, maar ze staan natuurlijk niet 24/7 aan. Ruim niet. En qua kapotte lamp kan je een extra reservebeamer neerzetten. Redundant Array of Inexpensive Beamers :)

Mijn ervaring is toch ook echt dat passief stereo veel lekkerder werkt dan actief stereo. Die toeters van brillen die je af en toe bij pathe op moet doen na een uur pijn aan m'n neus. De passief stereo brilletjes die we hier hebben voel ik eigenlijk niet.
Je kan helf zoveel lumens gebruiken met twee projectors voor dezelfde helderheid, dus dat energie verbruik valt nog wel mee.
Als het een maximale resolutie van 1024x768 met een beeldverhouding van 4:3, is het onvermijdelijk dat de 720p signaal wordt weergegeven in 1024x576 (16:9) met zwarte balken als gevolg, dan is het niet eens HD-ready (1280x720) waardig ;( .
"De resolutie van de H5200 bedraagt 1024 bij 768 pixels. De op de CES-beurs aangekondigde H5360-3d-projector is overigens in staat om 16:9-content met een 720p-resolutie weer te geven"

Het is zijn grote broer die écht kan ;)
In de HD-ready norm ligt vast dat deze minimaal 720P of 1080i moet kunnen weergeven.

720P is een norm van 720 lijnen. Het aantal pixels per lijn ligt echter niet vast. Voor een 16:9 verhouding waarbij de dotpitch (afstand tussen pixels) horizontaal en verticaal gelijk is kom je uit op een resolutie van 1280x720 pixels. Er zijn echter apparaten (zoals mijn Panasonic 37" Plasma) die 720 P weergeven op 1024x720, met rechthoekige pixels. Ik was hier in eerste instantie erg sceptisch over, maar in praktijk (kijkafstand ca. 2 Meter) zie je er niets van.

De door jou beschreven 1024x576 resolutie is echter dus geen 720P maar 576P, zoals je zelf al hebt voorgerekend. Voor 720P heb je de H5360 versie nodig, en die lijkt me dan ook veel aantrekkelijker dan de H5200.
doe mij der maar een lekker thuis 3d films kijken met bios sfeer niet verkeert en ik ben er van overtuigt dat de komende tijd nog veel 3d toppers zullen komen 8-)
voor de prijs van die projector kan je de rest van je leven alle 3d toppers die er uitkomen in de bioscoop kijken op een xxxxxx keer groter scherm :P
Maar met je eens hoor, er kot nog heel wat uit en het zou helemaal tof zijn als we dit gewoon thuis kunnen beleven :)
750euro, pak 10euro vo 3d film (en zeker as je de extra prijs neemt voor duurdere frisdrank,...) 75 "films". Je ziet natuurlijk niet allen, me 4 vrienden spreken we al over 15 films. Groter scherm ok, maar je zit ook wel veel verder.
1024 bij 768 is niet heel hoog, maar het is een begin. De refreshrate daartegenin is toch wel netjes, 120Hz moet genoeg zijn.

Jammer dat die 3D-brillen toch steeds weer opduiken, daardoor voelt het als een oud product.

Ben benieuwd naar holografisch beeld, zoals ik ooit een filmpje op YouTube zag.
In de bioscoop gebruiken ze 144 Hz ... zelfs als we aannemen dat 60 Hz per oog niet flikkert dan nog is het geen veelvoud van 24 Hz, en de film is wel 24 Hz.

IMO is 120 Hz niet genoeg, 144 Hz is genoeg.

[Reactie gewijzigd door Pinkys Brain op 13 februari 2010 00:21]

dat lijkt me niet relevant: De 24Hz refresh rate van een film wordt gewoon omgerekend naar NTSC of PAL afhankelijk van waar je woont. Dat truukje noemen ze Telecine

Overigens, dankzij Telecine zijn PAL DVD's 4% vetter zijn dan dezelfde film in de bios;
van de 25 beeldjes die PAL nodig heeft levert film er maar 24; om tóch tot 25 beeldjes per seconde te komen, kijken ze gewoon vooruit, naar de eerstvolgendee frame van de volgende seconde. Ergo, de film wordt 25/24e keer zo snel, is grofweg 4% sneller, en een snellere film is spannender. PAL rules 8-)
telecine van film naar NTSC is daarbij vergeleken een grote digitale nachtmerrie.

[Reactie gewijzigd door increddibelly op 13 februari 2010 17:42]

idd jammer dat er actieve brillen nodig zijn hiervoor...
Ja dit zat er natuurlijk ook al aan te komen, 3d projectors. Nu hebben we alles wel gehad toch zo'n beetje?
Nee hoor, je laptop moet nog 3D ;)

Maar ik had dit wel verwacht, nu de rest van de fabrikanten nog. Die 60Hz lijkt me wat laag. Het mag dan LCD zijn, je ogen worden door de shutterglasses alsnog met 60Hz knipperend licht belicht :)
600 euro voor de grote broer die wel 720p doet vind ik best netjes eigenlijk
Toevallig hebben we hier de voorloper van dat grote broertje staan. (Die "ondersteunt" geen 3D, maar we gebruiken er 2 voor passief 3D.) Goede prijs/kwaliteit verhouding. Het viel me ook op dat bij de S5200 een hogere prijs staat dan de H5360. Het lijkt erop dat het grotere broertje goedkoper is.
vroeger was dat 2x 30 Hz :) hiermee krijg je geen hoofdpijn.
Waarom is de variant die wel native 720p is (de groetere broer dus eigenlijk) goedkoper? :?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True