Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Linux krijgt in september als eerste besturingssysteem officieel native ondersteuning voor usb 3.0. De Linux-driver voor de eerste usb 3.0-hostcontroller die vorige maand is aangekondigd is inmiddels gereed en beschikbaar.

Usb Superspeed / Usb 3.0 logoProgrammeur Sarah Sharp heeft aangekondigd dat de Linux-driver voor hostcontrollers die voldoen aan de xHCI- en usb 3.0-specificatie gereed is. De code is beschikbaar via het git-overzicht van Sharp op Kernel.org. De driver is door Linux-ontwikkelaar Greg Kroah-Hartman op de agenda gezet om in kernel 2.6.31 opgenomen te worden. Dat betekent dat Linux-gebruikers in september usb 3.0-ondersteuning kunnen verwachten.

NEC verwacht dat de massaproductie van de µPD720200, de eerste usb 3.0-hostcontroller, in september van start is gegaan en dat er dan een miljoen stuks per maand van de lopende band rollen. Deze maand komen de eerste samples van de controller beschikbaar, die met een Windows-driver worden geleverd. De µPD720200 zal worden gebruikt voor pci-e-kaarten en zal zijn weg vinden naar desktops, servers, docking stations en expresscards. De controller biedt twee usb 3.0-poorten met ondersteuning voor 'superspeed' zodat de maximale snelheid van usb 3.0 van 5Gbps binnen handbereik komt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Zulke snelheid inzake nieuwe features implementeren, is toch echt een mooie eigenschap van de linuxkernel..

Werkt deze ondersteuning dan enkel voor deze µPD720200?
Zulke snelheid inzake nieuwe features implementeren, is toch echt een mooie eigenschap van de linuxkernel..
Dit is niet echt als een flame bedoelt richting Linux, maar ben jij de implementatie van USB in de Linux kernel vergeten? Pas in kernel 2.2 zat enige ondersteuning voor USB, en het was toen nog zo gelimiteerd dat de Linux community zelf kernels moest compilen om support voor bepaalde USB controllers te krijgen..... veel Camera's werkten nog niet bijvoorbeeld. Pas bij Kernel 2.4, Januari 2001, werd USB volwassen op Linux, zo'n 4 jaar nadat het geďntroduceerd werd in Windows. ;)

Ik vind het fantastisch dat Linux er zo snel bij is, want de kans is groot (gezien het uit support is) dat Windows XP er geen ondersteuning voor zal gaan krijgen..... maar de geschiedenis laat toch een enigszins bloederig pad zien om USB goed en stabiel te krijgen in Linux. ;)
Hoe goed of slecht de USB support in kernel 2.2 was kan ik niet zeggen, die heb ik nooit gebruikt, maar wat ik me nog wel herinner is dat de USB support in de laatste OSR van Windows 95 zo goed als onbruikbaar, en in gedurende de hele W98 lijn altijd erg buggy is geweest, ik wil niet eens weten hoeveel blue screens ik gehad heb bij het inserten en removen van USB devices. Dus volgens mij is er weinig verschil in de snelheid waarmee windows en linux bruikbare USB support hadden...

Sowieso was er voor het jaar 2000 weinig behoefte aan USB ondersteuning, alle toetsenborden en muizen waren toen nog PS/2 of serieel en alle printers en scanners parallel.
USB 1.0 was dan ook veel miserie en zelfs met de 1.1 was het geen interessante vooruitgang. Amper hardware die het gebruikte en dus niet echt interesse.
Pas bij 2.0 en de opkomst van grote vraag bij de gebruiker om externe harde schijven en USBsticks hadden de fabrikanten het door. Daarvoor waren herschrijfbare cd's nog veel goedkoper, betrouwbaarder en sneller.

Het probleem bij Win95 en 98 was dat alle fabrikanten hun eigen drivers moesten maken want universele drivers zouden niet goed werken. Gelukkig is daar verandering ingekomen.
Daarom ook dat Linux problemen had om USB te implementeren. Die fabrikanten maakten geen drivers voor Linux en goeie standaarden hadden ze niet om op te steunen.
Ik denk dat de huidige Linux kernel ontwikkeling niet is te vergelijken met die van 10 jaar geleden waar jij nu over spreekt. Destijds was Linux nog voorbehouden aan een kleine groep liefhebbers met het bijpassende ontwikkelingsmodel. Tegenwoordig zitten er grote namen/partijen achter de ontwikkeling van de Linux kernel en gaat ontwikkeling van nieuwe features en support voor nieuwe hardware op een heel ander tempo / niveau.
Alsof USB destijds zo geweldig werkte onder Windows...
Nee, voor alle USB 3.0 chips die aan de xHCI voldoen, waar de µPD720200 er 1 van is. Over het algemeen zorgen fabrikanten er wel voor dat hun hostcontrollers aan de specificaties voldoen zodat ze niet zelf drivers hoeven te maken.

[Reactie gewijzigd door hostname op 9 juni 2009 16:14]

nee, de driver is geschreven voor die interface xHCI, de oude interfaces zijn ehci en ohci. De NEC controller volgt gewoon de xhci
Lijkt mij niet, net als bij UHCI, OHCI en EHCI zal xHCI ook wel een gestandardiseerd protocol zijn dat voor iedere USB 3.0 controller werkt. Er zal misschien wel iets nodig zijn in de chipset drivers om de door de controller gebruikte resources (memory regions en poorten) bekend te maken, maar dat is niks USB 3.0 specifieks.
Zoals in het artikel staat is er ook al gewoon een Windows driver. Het zit nog niet standaard in Windows, maar dat zal er bij Windows 7 SP1 ook gewoon inzitten. Dan is dat ook native.
Misschien dat dit de deur opent voor andere hardware leveranciers. Denk hierbij aan nVidia en ATI. Want laten we eerlijk zijn, echte drivers voor Linux - die net zo performant zijn als de Windows Direct-X drivers - die bestaan nog niet. En als ze al bestaan, dan werken ze alleen met de oudere vga kaarten.
wat een zever. Op mijn ubuntu met standaard nvidia drivers heeft World of Warcraft in OpenGL mode met dezelfde settings 20-30% meer fps dan directX of OpenGL mode in windows (vista). Op een 8600GT, niet de nieuwste kaart, maar zeker geen oude vga kaart

"die net zo performant zijn als de Windows Direct-X drivers"
Direct-X drivers voor linux zal je niet vinden,omda dx van ms is en ms nooit linux zou steunen op dat niveau. De OpenGL drivers voor windows zijn van dezelfde kwaliteit als op linux, omdat hier niet heel veel porting voor nodig is (de APIs voor de graka blijven hetzelfde, de calls blijven hetzelfde. Ze moeten het gewoon inbouwen in het systeem)

Het probleem met linux drivers is over het algemeen niet dat ze niet goed werken, het is dat ze moeilijk te installeren zijn (of dat de fabrikant er helemaal geen maakt). Maar het is beter en beter aan het worden, met de opkomst van ubuntu zie je toch steeds meer drivers als een .deb bestandje :)
Het gaat hier over USB3.0, waar haal je plots Dx :/

Het probleem van gamen op Linux is 1) ze hebben geen Dx 2) publishers hebben weinig interesse om games met OpenGL te maken en uit te brengen op Linux.
Om er dieper op in te gaan zou helemaal off-topic zijn.
offtopic:
er is inderdaag een DirectX omdat DirectX namlijk van Microsoft is. En sinds deze niet zo happig op linux zijn (maar blijkbaar wel op Mono e.d.?), gaat er niet snel native support voor komen.

Het feit dat drivers niet veel interesse in OpenGL hebben is omdat OpenGL 3.0 minder interessant bleek te zijn als het uitkwam dan DirectX 10. Maar er zijn nog altijd genoeg game developers die verder dan windows denken, al mogen het er altijd meer zijn

alhoewel de anti-aliassing snelheid op linux wel eens opgekrikt mag worden!


Alhoewel ik ook niet snap waarvan hij die "DirectX voor linux" ineens haalt, was er wel wat fout met je beweringen.
Het gaat niet om het marginaal technisch verschil tussen Dx en OpelGL.
- Opleidingen zijn Dx
- Werkervaring is in Dx
- Developers leven zelf in Windowswereld door al hun tools
- Support Dx vanuit Ms is veel beter

En er staan nog meer fouten in jouw reactie :/
Erm

Games die op andere platforms dan de PC beschikbaar zijn (xbox niet metellende) zijn anders gewoon OpenGL.

Mobieltjes, OpenGL
Wii, OpenGL
PS3, OpenGL
Mac, OpenGL

Je kunt idd zeggen dat Mac maar weinig games heeft (minder dan de PC, dat dan weer wel)

Maar de Wii en de PS3 maken een hoop goed hierin. Ofwel veel games worden gewoon dual geschreven, met DX en OpenGL support.

DUs die claims dat DX zoveel belangrijker/meer gebruikt is is zo'n dikke kul.
maar blijkbaar wel op Mono e.d.?
Microsoft wil met .NET met java concurreren, en aangezien java cross platform is, zal .NET dat ook moeten zijn, dus moet MS wel zelf een .NET voor linux maken (of in dit geval Mono ondersteunen)
Mijn inziens een goede ontwikkeling, beetje een kip/ei verhaal. Wat komt er eerst, drivers voor de hardware of moet de hardware eerst geaccepteerd worden. Key is in dit geval dat USB3.0 de volgende standaard wordt, mijn inziens kan je dan niet vroeg genoeg beginnen met implementeren. Zodat je in de early adaptor fase nog genoeg feedback krijgt op mogelijke bugs en problemen.

Dan heb je die tenminste niet meer als de hardware echt mainstream begint te worden. Anderzijds zou USB2.0 hardware ook USB3.0 hardware moeten snappen, backwards compatability FTW. Echter wordt het stukken lastiger hardware te gebruiken als de host-controller niet ondersteund wordt.

Vergeet dus niet dat ze hier praten dat de USB Hostcontroller vanaf september werkt. Specifieke USB3.0 hardware zou dus ook weer specifieke drivers nodig hebben voordat ze werken.
why special drivers, voor een usb hdd, of usb muis of wat dan ook heb je toch geen speciale drivers voor nodig, tis geen win98 tijd meer..............
Omdat het nieuw is misschien :? ...

Binnen x-jaren zal je inderdaad geen drivers meer nodig voor basic apparaten zoals een muis / hdd / ... maar zolang het niet standaard in Windows zit etc. zullen er drivers nodig zijn. Bovendien heb je nu toch ook nog altijd drivers nodig om een bepaald USB apparaat aan te sturen ... mijn scanner of printer op USB zal niet werken zonder driver ...

Trouwens niet vergeten dat er nu voor je moederbord ook vaak specifieke USB drivers zijn, zogenaamde chipset drivers etc. die zorgen voor een betere performance / aansturing dan de standaard drivers van Windows :)

@ blokje1, maar jij legt het wel beter uit ;-)

[Reactie gewijzigd door KimG op 9 juni 2009 17:15]

Niet helemaal waar. Je hebt gewoon generieke drivers die op een hele class (soort) van apparaten werken (itt tot een device-specifieke driver). Zo'n driver zal meteen werken op hardware die nog niet bestond toen de driver gemaakt werkt, zolang het apparaat zich maar aan het protocol houdt.
USB kun je het beste vergelijken met een netwerkprotocol als TCP/IP. Daar bovenop worden andere protocollen gemaakt (zoals ftp, http, ssh). DIe protocollen blijven gewoon hetzelfde als je je 100 mbit netwerk door een gigabit netwerk vervangt. Sterker nog, dat weet de applicatie niet eens.
Nou ben ik geen USB expert, maar ik verwacht dat je gewoon de usb 2.0 bus driver kan vervangen door een 3.0 driver en de goede oude driver die nu voor disks, muizen, etc wordt gebruikt zal meteen het apparaat aan kunnen sturen, maar dan over een snellere (3.0) verbinding. Dat gaat dus geen x aantal jaren duren, maar zo gauw je een usb3.0 driver op je systeem hebt zou het moeten werken.

Verder is het noemen van windows nogal overbodig, want ieder OS werkt zo. In het ene OS merk je er alleen meer van als in het andere. In Linux krijg je al je drivers bij de kernel geleverd. Die worden automatisch geladen wanneer je een apparaat inplugt. Windows zal bij het inpluggen aan je hoofd gaan zitten zeuren om een driver disk of het zoeken op het internet, onder Linux kun je het ding meteen gebruiken, maar het idee blijft hetzelfde, beide moeten een driver laden.

[Reactie gewijzigd door kozue op 10 juni 2009 08:19]

Ik praat ook over specifiek hardware, geluidskaarten via USB of video over USB. USB HDD's en USB muizen heb je echter nog steeds drivers voor nodig. Echter heb je iets wat een standaard heet.

Zo had je vroeger ook PS/2 wat een specifieke standaard had voor Muizen en Toetsenborden. Haal je usb drivers maar eens weg uit je Windows, wedden dat je geen USB muis meer hebt die werkt?

Of voor alleen je muis als je windows standaard drivers gebruikt:
  • mouclass.sy
  • mouhid.sys
Dat ze automatisch gedetecteerd worden wil niet zeggen dat je ze niet nodig hebt. Roepen dat het geen win98 tijd is is imho bullshit. Drivers heb je nog steeds nodig, in welk OS/tijdperk dan ook.

Zelfde geld ook weer voor een USB harde schijf, deze vereist nog steeds drivers. Sterker nog, de echte dataflow voor je USB HDD is het volgende

Harddisk <-- SATA/IDE --> SATA/IDE Controller <-- USB Protocol --> USB Host Controller

Zo heeft je SATA/IDE Controller een driver (Firmware) waarmee hij met schijven kan praten en heeft je SATA/IDE Controller weer een driver nodig binnen je Operating System zodat die gedetecteerd wordt.

In linux heet die driver (kernel module) bijvoorbeeld usb-storage. Waarbij het in dat geval niet veel uitmaakt welke fabrikant de controller maakt voor je HDD gezien dat weer natuurlijk gespecificeerd is volgens een bepaalde standaard.


Edit: Te laat, KimG legt het ook al uit ;-)

[Reactie gewijzigd door blokje1 op 9 juni 2009 17:11]

Anderzijds zou USB2.0 hardware ook USB3.0 hardware moeten snappen, backwards compatability FTW.
Dat is ook het geval, bij USB3 heb je ook een andere connector, maar daarin past wel nog steeds de "oude" USB2 stekker. Zoals je hier ziet, zijn de voorste 4 pinnetjes de "oude" USB2 connectors, en de achterste 5 pinnetjes de "nieuwe" USB3 connectors. En ik ga er vanuit dat de nieuwe controllers dan ook het oude USB2 protocol "spreken"
Specifieke USB3.0 hardware zou dus ook weer specifieke drivers nodig hebben voordat ze werken.
De vraag is dan hoeveel "lagen" er in het gehele gebeuren zitten, misschien kun je wel het oude protocol praten over een andere "transport laag". Dus dat het protocol wat je externe HDD tegen je OS praat hetzelfde blijft, alleen het protocol waarover dat verstuurd word anders is, USB3 in plaats van USB2.
Als zowel de externe HDD en het OS geen weet hebben van de USB versie, en er gewoon een "extern storage" protocol heen en weer word gepraat hoeven er geen nieuwe drivers te komen, behalve voor de USB controller.
Als zowel de externe HDD en het OS geen weet hebben van de USB versie, en er gewoon een "extern storage" protocol heen en weer word gepraat hoeven er geen nieuwe drivers te komen, behalve voor de USB controller.
Klopt en daar gaat dit nieuwsartikel ook over, de USB3.0 hostcontroller specificatie is dus ondersteund in Linux. Als de hostcontroller USB2.0/USB1.1 kan praten en dat zit dus ook in die driver kan je inderdaad gewoon je USB2.0/USB1.1 hardware gebruiken waarvoor weer dan de specifieke device driver in beeld komt. (USB Storage device/Webcams/Wacom Tablets/Muizen/Toetsenborden)
USB 2.0 heeft inderdaad zijn langste tijd gehad. Te traag voor een heel hoop zaken als Externe harddisk die te traag onder usb 2.0 werken , Full HD video.

Tevens verschilt de snelheid van usb ook nog eens per host controller. Zet 10 computer op een rij en ga met HD-TUNE de snelheid van dezelfde externe harddisk testen. Het verschil kan oplopen tot 15 MBS.

Het klinkt allemaal heel mooi nu alleen maar hopen dat iedereen zich aan deze standaard gaat houden niet dat je net als bij usb 2.0 een rommeltje krijgt van snelheden.

Hoop ook snel notebooks zullen komen daar deze optimaal gebruik kunnen maken van deze aansluiting voor externe harddisk.

Eindelijk een externe harddisk op volledige snelheid 60/130 sata 3 MBS en niet afgeknepen op 20/30 MBS wat onder usb 2.0 gehaald word.
Zijn er eigenlijk al computers die USB3.0 poorten hebben ? En devices ?
Overigens kan ik het alleen maar toejuichen, hoe meer support voor Linux voor hardware hoe beter :)
Als deze maand pas de eerste controllers beschikbaar zijn zal het toch nog even duren tot we het in producten zien.
De meeste mobo's zullen het met de introductie van de P55 hebben. Asus heeft wel ook al een x58 mobo klaarstaan dat veel eerder zal uitkomen.
Ik hoop dat die NEC chip gauw goedkoper wordt, in een T.net bericht een paar weken geleden werd vermeld dat deze 30 dollar moet kosten.

Maar als de productie flink omhoog gaat, zullen de kosten van het chipje hopelijk ook minder worden. :)
Zoals in het bericht staat, wordt verwacht dat deze maand deze eerste controllers beschikbaar zijn.. Blijkbaar zijn er dan dus nog geen devices met usb 3.0 ;)
Ik vraag me af wanneer Apple gaat volgen!
Ze hebben juist nieuwe macbooks gereleased. Je kan toch moeilijk verwachten dat ze in september al nieuwe macbooks gaan releasen met usb3 ?
apple gebruikt firewire en dat is voorlopig nog snel genoeg. Pas als er veel dingen zijn op usb3 (zoals videocamera's.fotocamera en andere dingen die snelheid nodig hebben) zullen ze het misschien gaan gebruiken.

Zal denk ik nog wel even duren.
Ik heb toch het gevoel dat apple ook meer richting USB begint te gaan de laatste tijd. Of heb ik dat mis?
Apple had laats in de lijn 'macbooks en goedkope pro's' de firewire ondersteuning gehaald, nu zijn er nieuwe macbook pro's waarvan de goedkoopste nu ook weer firewire ondersteuning heeft.

Het heeft er even 'uitgezeten' maar het zit er dus nu weer in.
Dat kan wel even duren (lees: kan, dat denk ik). Net als Blu-Ray, wat ook al een tijdje op de markt is, zit ook nog niet in de MacBook's (Pro) of andere producten.

Wellicht kijken ze eerst de kat uit de boom?
De reden dat er geen blu-ray drive in een macbook zit is wel net iets anders dan wanneer er USB 3.0 voor een macbook gaat komen.

*roept iets met licenties en apple die er ietofwat tegen is, alhoewel ze beginnen te buigen*
Ik denk eerder dat er geen blu-ray in zit omdat optische media een verspilling is. Een usb-hdd is veel handiger. Er kan meer op dan op blu-ray en het werkt op elke computer/systeem met usb.
Ik denk dat blu-ray de laatste of misschien voorlaatste zal zijn in optische media. Een schijfstation neemt ook een hele pak plaats in in een laptop, en ik geef eerlijk toe dat ik dat maar heel zelden gebruik. usb-sticks zijn veel handiger
Ooit al gedacht aan blue-ray films?
Grappig dat Linux eerst mag. :)

*plant een kernel update voor september*

Lijkt me heerlijk... 5 Gbps data douwen door een USB kabeltje... :9~

Kijk voor actuele info op: http://www.usb.org/developers/docs

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True