Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 181 reacties

T-Mobile zou maandagnacht per ongeluk even de tariefplannen voor de nieuwe iPhone 3GS online hebben gezet. De iPhone 3GS wordt bij de Nederlandse provider met dezelfde abonnementen en dezelfde prijzen verkocht als de 3G een jaar eerder.

De prijzen verschenen dinsdag kort na middernacht op de website van T-Mobile, meldt een scholier via Twitter. In de prijstabel is te zien dat de iPhone 3GS, die maandag werd gepresenteerd, hetzelfde gaat kosten als de iPhone 3G vorig jaar bij zijn introductie. De abonnementen zijn hetzelfde gebleven en bij het goedkoopste abonnement gaat de 16GB-versie van de nieuwe iPhone 80 euro kosten. De 32GB-versie kost met het goedkoopste abonnement 160 euro.

T-Mobile heeft de introductiedatum voor de nieuwe iPhone inmiddels bevestigd: op 26 juni ligt de nieuwe Apple-smartphone in de Nederlandse winkels. Klanten kunnen dan overigens nog niet tetheren, oftewel de internetverbinding van de iPhone met laptop of desktop delen. Dat zou blijken uit een faq die naar de winkels is verstuurd en waar website iPhoneclub de hand op wist te leggen. Daarin staat dat het netwerk van T-Mobile Nederland nog niet klaar voor tethering is. T-Mobile blijft de enige provider die de iPhone aanbiedt.

Update 21:34: De scholier heeft inmiddels toegegeven dat het onderstaande screenshot gephotoshopt is. In een open brief biedt hij excuses aan voor deze 'grap'. "Tot slot wil ik mijn excuses aanbieden aan jullie, de lezers. Een deel van jullie vat het op als een grap, een ander deel niet. Ik heb jullie op het verkeerde been gezet, en dat had niet zo gegaan moeten zijn."

Prijzen iPhone 3GS op T-Mobile-site

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (181)

De tabel heeft die scholier zelf in elkaar gephotoshopt dus de prijzen kloppen niet (irritant stom joch :P) Zie ook: http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=4268 ;)
Hij heeft het bedoeld als grap en dat is kennelijk uit de hand gelopen. Voor de goede orde: de T.net-redactie gelooft niet elke scholier die een plaatje twittert, maar deze jongen was schrijft ook voor iPhoneclub. Vandaar dat we dit bericht serieuzer namen dan we over het algemeen doen met 'gelekte plaatjes' (de screenshots uit het T-Mobile-systeem van zaterdag in dit artikel kwamen uit meerdere bronnen en waren dus geloofwaardiger)

In de open brief, waarnaar ik heb gelinkt in de update, zegt hij sorry tegen veel mensen, collega's van iPhoneclub en onder andere tegen de redactie van T.net (die excuses aanvaard ik trouwens, maar hij hoeft er niet op te rekenen dat ik hem ooit nog geloof als hij met screenshots komt ;)).

Zodra we meer weten over de echte prijzen van de nieuwe iPhone, melden we dat natuurlijk meteen. T-Mobile lijkt er echter uit marketingoogpunt voor gekozen te hebben alle info in brokken te verspreiden via persberichten (ik kreeg vanochtend een persbericht van twee regels: wij gaan de nieuwe iPhone verkopen vanaf 26 juni; iets dat een perswoordvoerder gisteravond niet wilde bevestigen :s).
Beste mensen,

Ik ben degene die achter dit verhaal zit. Ik voel mij verplicht om mijn kant van het verhaal te laten horen, die inhoudelijk vrij weinig afwijkt van wat jullie hier en op iPhoneclub hebben kunnen lezen. Ik heb een open brief aan jullie geschreven, waarin ik deze actie toelicht en mijn excuses aan de betrokkenen aan wil bieden.

Groet,

[Reactie gewijzigd door Kees op 6 mei 2016 11:18]

Hoi,

Misschien is het een hele domme vraag, maar ben je zelf een grote fan van Apple? of helemaal niet :) ?

Achter af kan ik de grap er ook wel van inzien :)

[Reactie gewijzigd door Kees op 6 mei 2016 11:19]

Ik heb zelf een jaar geleden een tweedehands first-gen iPhone gekocht. Toen eenmaal de App Store uitkwam had ik de droom om ervoor te gaan ontwikkelen. Nu ik eenmaal een MacBook heb (voor de SDK) ben ik verliefd op Apple ;-)
Ha ,
ik heb inmiddels een update bij het artikel geplaatst. Vind het goed dat je op deze manier je excuses aanbiedt (en ook nog even in de reacties zet) :).
Als het 1 april was geweest, was het een uiterst geslaagde grap zijn geweest. Het is nu echter 9 juni en dan ligt zo'n hoax minder voor de hand. Juist omdat je voor iPhoneclub schreef, nam ik je bericht serieuzer dan ik anders had gedaan.

Anyway, je excuus naar mij toe is aanvaard, maar ik denk dat ik je volgende screenshot iets minder serieus neem ;)

[Reactie gewijzigd door Kees op 6 mei 2016 11:19]

Beste Arnoud,

Dankje voor je reactie. Fijn om te horen dat jullie het ook gelezen hebben, en dat mijn excuses aanvaard zijn. Om verder even recht te zetten: ik schrijf niet voor iPhoneclub, dat heb ik in het verleden gedaaan. Het verleden is niet gisteren, ongeveer driekwart jaar geleden ben ik gestopt met schrijven.

Groet,

[Reactie gewijzigd door Kees op 6 mei 2016 11:19]

Jonathan,

Wat voor jou begonnen is als een grap, is achteraf aardig uit de hand gelopen. Mede doordat je voor iPhoneclub geschreven hebt. Echter is het nu gewoon bekent dat het een grap is. Sommige mensen zullen misschien geÔrriteerd zijn, maar ik denk dat het grootste deel het gewoon accepteert.

Achteraf gezien had je het natuurlijk niet moeten doen, maar dat wist jij ook niet (nadat je misschien wel een paar biertjes ophad tijdens het kijken naar de WWDC) ;)

Het is heus niet het einde van de wereld :)
Nee, klopt, maar ik vind het zo vervelend hoe ik tegen Gonny en Jean-Paul heb gedaan. Achteraf echt enorm stom.

Oh, en helaas geen biertjes voor mij tijdens de WWDC: ben nog maar 15 :-(
Ach, wie weet blijken de prijzen die jij in je grap gebruikt hebt achteraf wel waar te zijn. Dan heb je ťcht een stunt gemaakt. Persoonlijk vond ik de prijzen erg reŽel.

Goed dat je je excuses hebt aangeboden, deze wordt gewoon door (bijna) iedereen geaccepteerd.

Zo te zien heb je het op iPhoneclub ook al goedgemaakt:
http://www.iphoneclub.nl/29879/rectificatie-iphone-tarieven-van-t-mobile-blijken-nep/#comment-102400
Mijn complimenten als je die brief zelf geschreven hebt, tegenwoordig zijn er maar weinig van jouw leeftijd die dat kunnen en daarmee doel ik op de beheersing van de Nederlandse taal.
Ik heb de brief (inderdaad) zelf geschreven, dankje voor je complimenten!
Ach ik vind het wel een gezellige grap.

Gebeurt het niet continu zo dat er verkeerde geruchten de wereld ingaan en weer gerectificeerd moeten worden? Wordt allemaal zo aan de grote klok gehangen.

Of is die open brief gewoon een sollicitatie voor DTP'er ;)

[Reactie gewijzigd door Tjeemp op 10 juni 2009 00:52]

Oh, ik ben freelance beschikbaar, mocht je interesse hebben ;-) Ik richt me echter vooral op web- en databasedevelopment, design is niet helemaal mijn ding (al vond ik de Photoshop niet slecht, al zeg ik het zelf).

[Reactie gewijzigd door Kees op 6 mei 2016 11:19]

"Daarin staat dat het netwerk van T-Mobile Nederland nog niet klaar voor tethering is."
Klinkt als een l*lsmoes, gezien het feit dat T-mobile ook internetabonnementen op de laptop aanbiedt...
edit:
De enige "gegronde" reden die ik kan bedenken, is dat de marketingafdeling nog bezig is om een tethering-abo in de markt te zetten.
Of zouden ze simpelweg nog niet in staat zijn om onderscheid te maken tussen internetten met de iPhone en een getetherde laptop, en bang zijn dat ze inkomsten mislopen?

Ook vraag ik me af hoe het tetheren onmogelijk is gemaakt... van de netwerkzijde (wat erop zou wijzen dat het onderscheid tussen tetheren en iPhone-surfen wel degelijk kan worden gemaakt), of door de optie uit de firmware the halen?

[Reactie gewijzigd door Puf op 9 juni 2009 15:35]

Ik ben zelf in het bezit van een iPhone 3G, waarbij je middels jailbreaken via de Iphone gewoon kan tetheren.

Er zijn inmiddels al een aantal opties, waarbij iphonemodem.com (betaald) en iphonemodem.de (gratis) volgens mij de meest bekende zijn. Ik maak gebruik van de laatste en ben er erg tevreden over.

Fijn om te kunnen internetten op mn Macbook Pro, als er geen free WiFi in de buurt is. Ik maak btw gebruik van T-Mobile.

Verhaal lijkt me dus B*llsh*t, ziet ernaar uit dat ze proberen nog ergens een extra slaatje uit te slaan.

[Reactie gewijzigd door aramdin op 9 juni 2009 15:56]

Nee, ik denk dat meer mensen gebruik gaan maken van tethering als het legaal beschikbaar is. T-Mobile Nederland heeft, i.t.t. T-Mobile Duitsland, te kennen gegeven niets tegen streamen en tethering te hebben. Alleen weten jij en ik ook dat je op een volwaardige computer (e.g. macbook) zelfs onderweg meer data ontvangt en verstuurd dan je meestal met een iPhone doet. Zo heb je messenger, andere programma's die bij verbinding met internet data versturen of ontvangen, etc etc...

Dat zijn zaken die je normaal met je iPhone niet doet. Meestal het enige daar is mail en safari, afgezien van een app-store of iTunes-store bezoekje af en toe
In de presentatie gisteren van Apple stond aangegeven dat het support vereist van het netwerk. Dat zal niet zijn om een internet verbinding aan te gaan (iedereen kan al jaren op internet via een telefoon en een laptop), maar omdat het (expliciet genoemd) op een aparte manier zou werken zonder verdere configuratie.

Net als Visual Voicemail lijkt het alsof er iets van een speciale provisioning mogelijk moet zijn door het mobiele netwerk om de gebruiker nergens mee lastig te vallen.

Dit klinkt juist helemaal NIET als een marketing verhaal, maar als een technische implementatie speciaal voor de iPhone die Apple heeft bedacht en providers heeft opgelegd.
onzin. die support van het netwerk is precies de support die t-mobile dus niet wil geven. waarom niet? omdat het iphone abbonement daar niet voor bedoelt is. op een iphone wordt minder data verbruikt dan op een laptop. de prijzen van "all-you-eat" abbo's worden daarop gebaseerd. daarom is een unlimited data abbo voor een laptop ook duurder dan voor een iphone.

Als de iphone zou kunnen tetheren, dan zou het data verbruik omhoog schieten, en dat kost geld voor t-mobile, en dat willen ze niet. dus geven ze geen support. niet omdat het technisch niet kan, dat is onzin, want zoals door al zoveel commenters wordt gezegd, met een simpele jailbreak is het al mogelijk. als een amateur jailbreaker het kan doen, dan moet t-mobile het toch zeker ook kunnen.
Ik vind Pogostokjes vermoeden anders helemaal niet zo onzinnig klinken.

Je gaat er zomaar vanuit dat de manier waarop tethering op de officiele maner beschikbaar wordt gemaakt gelijk is aan de manier die nu op een gejailbreaked toestel wordt gebruikt. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Sterker nog: Het lijkt me helemaal niet raar dat sommige providers hebben aangegeven meer controle over de tetheringopties te willen hebben, en met een eigenzinnige implementatie hieraan wordt voldaan.

Daarnaast is T-Mobile de enige provider in NL die zich niet zo zenuwachtig gedraagt over de manier waarop hun klanten internet gebruiken. Ook bij de internetbundels (Web 'n Walk (plus)) op de normale abonnementen is tethering gewoon toegestaan, net zoals streaming en VOIP.

Overigens zou ik 't erg jammer vinden als tethering via 'speciale provisioning' zal lopen. Tethering is voor mij een vereiste en ik ga m'n huidige T-Mobile abo echt niet wegdoen. (5 ct. per min/sms binnen en buiten bundel scheelt heel veel met 1400 min./mnd) Kleine kans dat ze dat op m'n huidige abo zouden willen aanzetten....
klopt, kan best wezen dat tethering verkeer vanaf een iphone een bepaalde markering krijgt. misschien iets van een 'bulk' vlaggetje ofzo zodat het minder prioriteit krijgt dan ander dataverkeer op het mobiele netwerk. een soort van vlan tag eigenlijk zoals we dat bij ethernet kennen. zou kunnen...

maar het kan ook gewoon zijn dat de marketing organisatie er nog niet klaar voor is en dat de zwarte piet bij het netwerk gelegd wordt. zou ook kunnen...
Je kunt het onzin noemen, maar je gaat uit van een aanname die je zelf gedaan hebt, namelijk dat het om een "normale" koppeling gaat met een mobiele telefoon.

Probeer voor de grap eens het volgende: haal de SIM uit je iPhone en stop hem in een andere (3G) telefoon die tethering ondersteunt. Maak met je computer nu een verbinding met internet via die telefoon. Je zult zien dat dit gewoon werkt.

Tel daarbij op dat Apple zeer duidelijk tijdens de keynotes heeft aangegeven dat het een speciale netwerkdienst is omdat er geen configuratie voor de eindgebruiker zou zijn. Dit vertelt dat het geen normale internet dienst is zoals we die al jaren kennen.

Twee redenen met feiten waarom je aanname onjuist is.
Misschien zijn ze met de Support afdeling nog niet klaar?
Daar verwachten klanten ook ondersteuning op.
En ze moeten nu - behalve Mac's door de Iphone- ook Windows PC's gaan ondersteunen met basale vragen.
Windows XP, Windows Vista en zelfs Windows 7 vragen zullen ze gaan krijgen, en om zeker van te zijn dat het niet aan T-Mobile ligt, zullen ze toch wel een aantal basale iTunes/iPhone/PC gerelateerde problemen moeten fixen.
Dat kost toch echt wel een blik uitzendkrachten/studenten extra.
Deze melding was een fake melding. Op www.iPhoneclub.nl staat de rectificatie!

[Reactie gewijzigd door MueKo69 op 9 juni 2009 20:59]

Ja, of de rectificatie is een hoax natuurlijk ;)
Ja zeker, vooral als de melding van hun afkomstig is.
Ja tuurlijk: de prijzentabel kwam ook al van een iPhoneclub insider. Misschien is er weer iemand anders die nu beweert dat het nep is, terwijl dat niet zo is (bij wijze van grap) :)
Enig idee hoeveel de "nieuwe 8GB Iphone 3G" los gaat kosten?

ik hoop iets in de riching van 399€ ?
Kosten hier in het VK prepaid:
iPhone 3G 8GB - £342.50 - 396.67 Euro
iPhone 3G S 16GB - £440.40 - 510.06 Euro
iPhone 3G S 32GB - £538.30 - 623.44 Euro

Deze kan je dus gewoon in elke O2, Carphone Warehouse of Apple shop kopen. Handig als je effe een weekendje London doet ;)
Ja handig, dan heb je een gelockte telefoon die het in Nederland niet doet.

Het is bij de introductie van de iPhone 3G al uitgebreid besproken en berekend: het abonnement dat Apple bij de iPhone verkoopt is relatief goedkoop. Je bent niet of nauwelijks goedkoper uit als je ergens anders een telefoon los koopt. Voorbeeld: de 3GS 16 GB kost bij T-mobile bij een 30 euro abonnement 80 euro. In jouw voorbeeld kost die 500 euro! Je moet wel een hťťťťl goedkoop abonnement bij je prepay iPhone weten te vinden, wil je dat terugverdienen in 24 maanden. Die 420 euro extra die je voor de losse telefoon betaalt, betekent immers dat je dus voor je abonnement minder dan 12,50 euro moet betalen of je bent al duurder uit dan bij T-mobile. Nou, succes bij het vinden van een abonnement met 150 minuten, 150 smsjes en onbeperkt internet voor 12,50 euro per maand.
Hmmm, T-mobile 30 is 30 euro per maan toch?

30 (euro) x 24 (maanden) = 720 euro
720 + 80 = 800 euro

Oke, hier zit dan een abonnement bij van 2 jaar die je bel kosten dekken voor 150 minuten of 150 smsjes per maand. Maar mocht je niet zoveel bellen en je telefoon eigenlijk meer gebruiken voor de agenda of om bereikbaar te zijn vindt ik dit wel heel erg duur! Volgens mij kan je nog goedkoper uit zijn door de iPhone lost te kopen voor 500 euro en een sim only abbo te nemen (met super goedkope minuten!). Ik kon even zo snel geen sim only by T-mobile vinden maar bij KPN betaal je voor 240 minuten of 240 smstjes per maand 7,50.

7,50 x 24 = 238,8 + 500 = 738

Maar waarom zal je 2 jarige contract afsluiten voor sim only?

7,50 x 12 = 90 + 500 - 590

En als je weinig belt kun je ook een prepaid abonnement nemen waardoor je de kosten nog verder kan drukken. Als je bij T-mobile je contract afsluit voor 1 jaar betaal je trouwens ook veel meer in eenmalige kosten waardoor het even duur is als een 2 jarig contract volgens mij.

Anyway, het blijft een hoop geld voor een telefoon...

[Reactie gewijzigd door Soepstengel op 9 juni 2009 20:30]

Doe daar internet bij (zoals je redelijkerwijs bij een iPhone zou verwachten, aangezien het absoluut niet bedoeld is praataap alleen), en je komt uit op 24 x 20 = 480, met een los toestel erbij [16 GB, 730 volgens Pricewatch, 625 zie ik hieronder] dus zo'n EUR 1210/1105. Bij de KPN is de maximale snelheid 128/64 kiloB(ITS!)ps, dus nagenoeg alleen bruikbaar voor een beetje mail, teletekst of WAP sites... beetje schamel vergeleken met 3mbps en de eindkosten van 720 (maandelijkste kosten [a EUR 30] na 2 jaar) + 160 (aanschaf 16 GB iPhone) = EUR 880.

Tja...

Vodafone is min of meer hetzelfde verhaal, wel lekker snel internet, maar je kunt niet de goedkope abbo's nemen, daar die niet zijn uit te breiden met een internet 'blox'; en per megabyte aftikken wordt voor elke iPhone gebruiker een dure hobby. Je komt daar dus zelfs nog een paar euro's per maand duurder uit (daar tel. en sms uit dezelfde bundel komen, die bovendien elke maand wordt geleegd; minuten meenemen kan niet).

Het is echt niet zo'n slechte deal, en mits je een beetje geluk hebt met het netwerk van T-Mobile is het goed te daan. Ik kan van A naar B prima muziek laten streamen, bijvoorbeeld.

Ik ben benieuwd of iPhone-bezitters na 1 jaar voor een schappelijke prijs kunnen ruilen voor een 3GS.

[Reactie gewijzigd door Bart Brinkman op 9 juni 2009 19:58]

@YopY & Bart Brinkman
Waarom moet ik ook het dataverkeer meerekenen? Is dat verplicht bij een iPhone? Als je apps wilt downloaden uit de store kun je ook prima WiFi gebruiken, zoals ik nu doe mijn mijn iPod Touch wat fantastisch werkt. En overal internetten klinkt leuk, maar ik merk zelf dat ik het vrij weinig/nooit gebruik op mijn huidige telefoon.

Het is maar net wat je wilt, het kan goedkoper zijn maar dat hoeft niet natuurlijk. Tevens moet je ook onthouden dat je met zo'n sim only abbo veel meer minuten/sms'jes hebt dan de T-mobile/iPhone deal, je kunt er eventueel nog voor kiezen om een goedkoper abonnement te nemen met minder minuten en smsjes en eventueel een onbeperkt internet abbo.

Enigste wat ik wil zeggen is dat het niet altijd goedkoper is zo'n abbo + telefoon. Veel mensen nemen zo'n abonnement alleen voor de telefoon en rekenen niet uit wat goedkoper kan zijn. Deze berekening doe je natuurlijk aan de hand van jou wensen, dit heb ik net ook gedaan aan de hand van mijn wensen.

[Reactie gewijzigd door Soepstengel op 9 juni 2009 20:36]

een enorm deel van de iPhone "ervaring" hangt samen met internet. ik was een week in het buitenland, en had dataroaming uit staan (tegen onverwachte kosten), en toen viel pas op hoe vaak je even wat met internet doet. Mail/safari/teletekst/shazam/google maps ect. Zonder internet op een iPhone is gewoon jammer van het potentieel van het toestel.
Je moet niet alleen de belminuten en SMSjes berekenen, maar ook het dataverkeer - de iPhone heeft veel apps die internet nodig hebben, en dat kan ook best in de papieren lopen. Deed T-Mobile niet aan een flatfee abbo voor de iPhone?
En waarom zou die het in Nederland niet doen? Je kan hem gewoon unlocken dmv chipje die je tussen de sim en telefoon plaatst. En anders wachten op de pwnage tool.
Wie zegt dat dat nog werkt bij deze phone? En er is altijd wel iets wat niet werkt bij unlokcte toestellen.
Dan zijn er ook nog mensen die nog even aan een ander abonnement vast zitten (om wat voor reden dan ook) en dus graag los het toestel willen kopen.
Het probleem is het slechte netwerk van TMobile. Misschien relatief goedkoop maar zonder bereik schiet je er weinig mee op. Je kunt hem natuurlijk unlocken voor 120 euro (na 3 maanden) maar dan is het al met toch weer heel duur.
Ik betaal 13,50 bij Vodaphone voor mijn iPhone sim only abonnement. Mijn 3G 16 GB toestel kostte mij vorig jaar €625 in Belgie. Ik ben daar tevreden mee (en het werkt nog erg goed ook). Ik wil geen T-Mobile.

edit: abo is inclusief veel bellen, erg veel sms en onbeperkt internet (sneller dan T-Mobile)
24 x €13,50 + €625 = €949 voor 2 jaar (en een originele simlockvrije telefoon)

[Reactie gewijzigd door thekingofping op 9 juni 2009 19:18]

Wat was dat mooi, toen je de first-gen iPhone in Engeland kon halen voor 140 pond.
Mijn zus had toen ongeveer de laatste iPhone in Oxford voor mij gehaald die ik nog steeds gebruik :D
Misschien toch wel uiteindelijk overstappen naar deze 3G-S.
dat kan wel kloppen, maar over het algemeen is het een HEEL stuk duurder hier in Engeland dan in NL.

dit zijn dus de prijzen op contract

http://shop.o2.co.uk/update/paymonth.html
Wordt in Nederland niet los verkocht. Voor BelgiŽ weet ik niet.
Je bedoeld je nieuwe 8 GB iPhone 3GS? Ik hoop het, dan koop ik hem zeker :) Ik denk alleen niet dat de prijs zo laag zal zijn... In Nederland zullen overigens wel helemaal geen simlockvrije iPhone worden verkocht? Aangezien T-Mobile het alleen recht hier in heeft... Net als bij de 3G zullen we wel weer naar het buitenland moeten, willen we een simlock vrij toestel.
Er is geen "nieuwe" 8GB iphone 3G... de 8GB versie, is de versie die al op de markt is, sinds zomer 2008. Maar die met een verlaagde prijs, wel gewoon leverbaar blijft. (de 16 GB versie van dat model komt te vervallen)

Er komen 2 nieuwe modellen bij, de zgn. 3G S(peed) en die zijn leverbaar als 16GB en 32GB versies.

Bron iPhoneClub
Don't get your hopes up...

edit: @ hierboven, hij wordt wel los verkocht, alleen alsnog met T-Mobile lock, hier betaalde je dan EUR 999,95 voor...

[Reactie gewijzigd door PixelJunkie op 9 juni 2009 15:30]

Dat noem ik dus niet los te koop. Dan kun je net zo goed een reisje Noorwegen bijpakken, waar die iPhone een stuk goedkoper los te krijgen is.
Een reisje BelgiŽ is nog korterbij :P
Ik heb mijn iphone in Andorra gehaald :). voor ongeveer een 350 euro simlock vrij :o

(waren naar lourdes geweest heb ik even gevraagd of we langs andorra konden gaan :) )
Helaas vergeet het maar.

Koppel verkoop is sinds kort toegestaan in BelgiŽ, dus Apple za er wel voor zorgen dat het ook zo verkocht wordt.

En de liberalen juichen weer omdat er weer meer vrijheid op de markt is waardoor de consument minder keus krijgt.
Dus jij wilde suggereren dat en het volle pond voor het toestel betalen en het volle pond voor het abonnement wťl een wenselijke situatie is?
Zeker! En vooral als je abbo de volle 10 € kost. Of wanneer je zoals mij met pre-paid werkt..
Dat geloof je nu toch zelf niet? De 8gb is in BelgiŽ volledig simlockvrij te koop voor 525 euro. Waarschijnlijk binnenkort voor 425 euro. Wie zou dan zo gek zijn om hem te kopen in NL voor 1000 euro met simlock? U kent er duidelijk niets van
Redcoon.nl verkoopt sinds kort ook simlock vrije iPhones.

iPhone 3G 16 GB 649,00 euro
iPhone 3G 8 GB 560,00 euro
betref hier de 'oude' 3g
Een overduidelijk gevalletje van onvrijwillige uitvoering van bepaalde wetgeving.
Kuddedier? Wat is dat nu weer voor onzin. HTC's, Samsungs, Nokia's... die worden 10x beter verkocht als ik mij niet vergis. Wat is dat toch met Apple en mensen die vinden dat je dan een kuddedier bent of niet goed bij het hoofd. Men koopt een iPhone gewoon voor het geld wat ervoor staat, klaar, wat iets kost vind ik nog steeds totaal geen argument om een product op af te keuren, dat gebeurt vanzelf als mensen het er niet aan uitgeven. Het apparaat zelf, daar geniet ik enorm van en voel mij derhalve totaal niet bekocht.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 9 juni 2009 16:37]

Featurephone Nokia's en Samsungs wellicht wel, HTC's zeker niet. De hele wereldmarkt van Windows Mobile is nu (nog) vergelijkbaar met de verkoop van de iPhone. Zeker geen 10 x. HTC is 80% van de WM verkoop.
die prijs is correct; dat is ook de prijs die je betaald bij 1jr.
€999,99 staat deze in de kassa's als losse verkoop.
(was bij de vorige iphone ook het geval)

* himlims_ heeft iphone verkocht na 10dagen - wat een meuk - en is nu erg blij met android

opmerking; ik zou gsmtrack.nl in de gaten houden voor releases

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 9 juni 2009 15:39]

Ik zou haast zeggen... niet alleen mensen die hem los kopen zijn een kuddedier maar ook met abo, maargoed, het blijft natuurlijk een mooi apparaat.

Maar die 999,95 euro lijkt me meer op een MacBook dan op een iPhone? :X
Waarschijnlijk verdwijnen de simlock vrije iphones ook in BelgiŽ omdat vanaf juli koppelverkoop is toegestaan.
Dus bij een FLEX 15 abonnement kost de IPhone 80 euro + 1 jaar 15 euro/maand. Dat zijn wel redelijke prijzen. Heb nu een hele oude Nokia, dus wil wel weer wat anders.
Het is een beetje onduidelijk plaatje, want de abo's staan er niet boven. Maar het is i-150, i-300 en i-500. Volgens mij zijn de prijzen iets van 30, 45 en 65 euro per maand (maar is incl. onbeperkt 2mbit internet op je iPhone, i-150 = 150 minuten EN 150 smsjes, etc). En het zijn altijd 2-jarige abo's.

Beter kan je dit plaatje bekijken: http://twitpic.com/6xn1q/full

[Reactie gewijzigd door ChrisM op 9 juni 2009 15:44]

Bedankt, een stuk duidelijker.

Het blijft jammer dat mensen die heel weinig bellen (Ik maak 20 euro op in 3 maanden met een pre-pay) eigenlijk nooit toe komen aan een mooi toestel.
Nu kopen en over 2 jaar een sim only pakken..? Ligt er maar net aan hoe graag je de phone zou willen....
Wel een verschil he, 20 euro per kwartaal (dus zeg 7 euro per maand) of het goedkoopste abo van 30 euro per maand. En dat enkel voor een 'mooiere' telefoon... 8-)
Ben ik helemaal met je eens , ik bel ook niet zoveel maar ik internet wel veel.

Bij tmobile kon je destijds ook de iphone halen met een PrePaid pakket , kosten 700 euro , en de kosten voor het internet 7 EURO PER DAG ! onbetaalbaar natuurlijk anders had ik waarschijnlijk ook wel een iphone gekocht
niet lullig bedoelt maar de Telco's verdienen dan ook weinig aan jou dus op zich logisch dat ze voor mensen als jou geen dure toestellen voor schappelijke prijzen verkopen.
Alleen in het geval van de iPhone geven ze je ook niet de keuze.
Ik had liever een 1 jarig abonnement gehad en iets meer betaald voor de iPhone (heb nu i-150 maar dat is voor 2 jaar, vond ik wat lang). Maar dat kan niet. Enige wat kan is een belachelijk hoog bedrag betalen voor een losse telefoon.

[Reactie gewijzigd door Tom op 9 juni 2009 16:20]

echt zo goedkoop? dan ga ik er meteen eentje halen. ik dacht dat de Iphone 30+ euro per maand is.

edit: was een reactie op: Dus bij een FLEX 15 abonnement kost de IPhone 80 euro + 1 jaar 15 euro/maand. Dat zijn wel redelijke prijzen. Heb nu een hele oude Nokia, dus wil wel weer wat anders.

[Reactie gewijzigd door buzzert_nl op 9 juni 2009 15:58]

Zo goedkoop dus ook weer niet. Er staat nergens dat de iPhone icm een 1 jarig FLEX 15 abo wordt aangeboden. De goedkoopste optie (aan de hand van deze bron) is een 2 jarig i-150 abo tegen +/- 30 euro per maand plus een eenmalige bijdrage van zo'n 80 euro.
Dat is ook nog steeds zo... Met een 2-jarig contract. :)
Kom je dus alsnog op iets van 800 euro totaal uit. Dan is het meteen een stuk minder goedkoop he... ;)
Hoop wel dat de andere providers de Iphone ook aan gaan bieden. Dat drukt de kosten weer wat omlaag.
pas in 2011 word iPhone bij andere providers beschikbaar

Waarschijnlijk zijn de losse prijzen zo:

iPhone 3G 8GB - 399 Euro
iPhone 3G S 16GB - 549 Euro
iPhone 3G S 32GB - 699 Euro

Mar omdat grootte vraag naar kan je 33% bij tellen

Tethering zou niet gratis zijn / zakelijke abos only

[Reactie gewijzigd door iyanic op 9 juni 2009 15:55]

Nee, dan verloopt het contract tussen Apple en T-Mobile in Nederland. Uiteraard kan dat contract verlengd worden, of kan een andere provider een exclusief contract sluiten met Apple.

Het is in ieder geval lang niet zeker dat het dan bij alle providers beschikbaar wordt.
Ik neem aan dat je voor de 8GB ook de iphone 3GS bedoelt
Die is er niet. Zie plaatje bij het artikel...

[Reactie gewijzigd door rb338 op 9 juni 2009 16:28]

Daarom zegt hij het ook denk ik :)
nope, wat dat betreft klopt het gephotoshopte plaatje wel, er is geen nieuw 8Gb model uitgekomen. Het bestaande 8GB model (3G zonder S) blijft gewoon leverbaar, voor een lagere prijs.
Ik geloof dat T-Mobile de eerste zoveel jaar als enige de iPhone mocht verkopen.
Probeer eens bij een onafhankelijke abonnementenboer te informeren. Ik heb sinds april een (welliswaar Italiaanse versie) iphone met een Vodafone-abo die begin juli ingaat (nummerportering). Tot die tijd gebruik ik mijn iphone naar volle tevredenheid met mijn KPN-abo.

Als je een abonnement neemt (en dan bedoel ik niet een lullig abo van 5 euro/mnd, krijgt zo een tussenpersoon nog altijd een goed bedrag. Hierdoor kan het zijn dat hij bij verkoop van een abonnement het toestel voor een zacht prijsje kan meegeven.
Ik heb dit overigens gedaan bij OGNtel in Zaandam.

Overigens wel balen dat net nu de nieuwe iphone uitkomt en zo te zien zijn de prijzen niet veel hoger dan de "oude" versie.
Ga hier maar niet vanuit...
T-Mobile blijft de enige provider die de iPhone aanbiedt.
dit is wel een domper, had hem graag met vodafone gezien...
Vodafone biedt voor de iPhone 3G een speciaal 'superSIM' abonnement aan. In Belgie of Italie schaf je dan een unlocked iPhone aan en kun je deze SIM-only abonnement aanschaffen.

http://www.vodafone.nl/prive/favorieten/Super_SIM_Only

Op zich kun je met ieder telefonie+mobiel internet gewoon de iPhone gebruiken. Het enige dat je misloopt is Visual Voicemail. Dat is een leuke feature, maar niet waarvoor je de iPhone koopt.
leuk en aardig, maar als je de toestelprijs erbij optelt dan zit je toch wel flink boven de kosten dit je er bij T-Mobile aan zou maken. En het is natuurlijk compleet idioot dat je met een Sim-Only abonnement aan een 2-jarig contract vast zit. :/
Valt wel mee hoor. Als je het doorrekent dan is het niet zo veel duurder. En de vergelijkbare Vodafone abonnement hebben allemaal meer belminuten. En om bij Vodafone te blijven betaal ik (als het al zo is) graag 1 of 2 euro meer per maand.
Het scheelt dat er ook mensen zijn die dit niet gebruiken, ik heb m'n voicemail zelfs uitstaan omdat ik er een hekel aan heb :)

Het feit dat andere telefonie aanbieders 'speciale' iPhone abbo's hebben zonder abbonomenten betekend wel dat de iPhone een erg gewild apparaat is, fijn dat ze er rekening me houden iig.
Waar je dan ook alleen maar gebruik van mag maken met een iphone?!
Dat vind ik echt zooo vervelend! Ik wilde een super sim only voor mijn Android Developer Phone, maar dat mocht niet! Is ook weer zo'n irritant koppelverkoop achtig iets!
En dat is dus initieel de reden waarom ik nu een HTC heb en geen iphone. Was deze phone ook door een andere telco verkocht, dan had ik waarschijnlijk toegegeven aan de hype en er een gekocht. Natuurlijk kun je tegenwoordig de simlock eraf halen of richting Belgie gaan, maar dat is te veel moeite voor een phone. Mocht mijn huidige toestel kapot gaan, wordt het dus wederom geen iphone. (dit keer om meer redenen, maar tmobile speelt nog steeds een grote (negatieve) rol in die beslissing...)
toegegeven aan de hype en er een gekocht.
:')

Ja, dat is een goede reden om een telefoon te halen hoor. Maar mijn gevoel zegt dat je gewoon moest melden dat de iPhone gehyped is nu je een HTC hebt welke 'o zo alles behalfe gehyped' is.

Want, ach, elk product van Apple is gehyped... of was dat niet je insteek?
Je doet net alsof een hype een slecht iets is. Dat doen wel meer mensen trouwens. Zodra je roept dat iets een hype is ageren ze er meteen tegen. Maar een hype wil verder niet zeggen dat iets overgewaardeerd is. Het zegt alleen dat iets heel populair is, en bovendien er een grote groep mensen is die het haalt puur omdat het populair is (lees: toegeven aan de hype). Het zegt niet dat je een meeloper bent als je 'm koopt omdat het nou eenmaal een fijne telefoon is.
Als je zegt dat iets een hype is, dan zeg je per definitie al dat mensen het product alleen maar kopen omdat het populair en het eigenlijk niets voorstelt. Dat jij dit anders interpreteert kunnen ZpAz en "meer mensen" niets aan veranderen. ;)

De glorieuze Van Dale zegt hier het volgende over :
hype [hajp] de; m -s iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt
Met hype zeg je dat het product waarschijnlijk niet zoveel voorstelt, nu is het naar verhouding bij de iphone wel zo dat 't maar een beperkte praktische meerwaarde heeft, waardoor de meerwaarde meer bij de lifestyle en andere benefits gezocht moeten worden (komop, een andere 'smartphone' is hardwarematig volledig identiek).

Het is sowieso normaal dat bij een semi-populair product (want zo goed verkoopt 'ie niet in NL) dat men achter de hype, ofwel bekendheid aanloopt omdat dat onderdeel is van de benefits van dit product, meedoen en groepsdrang is heel normaal namelijk. De iphone en alle verdere apple producten leven daar ook op. Ze proberen een gebruikservaring te creŽren door niet alleen het product, maar ook het gevoel en dus ook de hype/bekendheid er omheen te stimuleren. De hardware is namelijk maar zeer beperkt vernieuwend, en ondanks het af en toe unieke uiterlijk zijn ze hier zelden de eerste mee en gebruiken ze gewoon onderdelen die in iedere andere computer ook zitten, de software verschilt ook niet gigantisch als je 't volledig praktisch bekijkt.

Dus voor apple is hype alles, ze moeten daarom ook continu een nieuwe hype blijven ontwikkelen en levend houden en gaan daarom zo overdreven enthousiast om met hun producten, net als de fanatiekere gebruikers, je zou kunnen zeggen dat het bijna een soort religieuze stroming is geworden, waarbij sommigen volledig irrationeel achter het beeld wat apple schetst aanloopt, dat zijn dan ook weer de fanatiekelingen die je goed kunt herkennen aan de defensieve houding en de neiging om overal hun 'geloof', ofwel producten te laten zien. Het valt toch op dat men met een iphone of ipod sneller geneigd is de telefoon uit de zak te halen bij het gaan zitten en op tafel te leggen, dan mensen met andere telefoons.

Zodra sommigen ook maar in de verste verte de mogelijkheid zien dat er eventueel iets negatiefs gezegd kan worden over apple, zijn ze er als de kippen bij.

Maar het punt was dus dat een hype op zichzelf weinig zegt over het product en dat van dale eigenlijk een beetje de plank misslaat, 'weinig voorstelt' is dan ook onzin, dat ligt aan wie er naar het product kijkt. Voor sommigen is de lifestyle enhancement die apple biedt, veel meer waard dan de praktische meerwaarde van de producten zelf. Een hype is dus niet per definitie negatief.
Wat is tijdelijk? de iphone gaat al weer aardig wat jaartjes mee, dus zo erg hype is het niet.

noem het liever populair
wat is er dan mis met t-mobile ?
ik ondervind geen enkel probleem met deze provider en de dekking in het oosten van het land..
ben het helemaal met je eens...

ik wil gewoon elke telefoon kunnen kopen bij mijn hi abonnementje... :(
Is het niet zo dat T-mobile tot 2012 het alleen recht heeft om de iphone te verkopen?.
Dit is volgens mij afgelopen week nog gemeld in een nieuws bericht hier op Tweakers..

[Reactie gewijzigd door Hellsystem op 9 juni 2009 16:38]

Is het niet zo dat T-mobile tot 2012 het alleen recht heeft om de iphone te verkopen?.
Dit is volgens mij afgelopen week nog gemeld in een nieuws bericht hier op Tweakers..
idioot zo'n lange termijn. Dat is ongewenst.
T'zou verboden moet zijn, Neelie. Doe daar eens iets aan ;)
Ik had hem ook liever van Vodafone gehad.Dan maar uit het buitenland halen.

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 9 juni 2009 17:14]

Dit *is* de vrije markt ;) De situatie in Belgie is dat juist niet.
In BelgiŽ is koppelverkoop inmiddels toegestaan hoor.
Waar haal je dat? Bronnen? De wet is voor zover ik weet nog niet aangepast.

http://www.hln.be/hln/nl/...koop-niet-verbieden.dhtml

[Reactie gewijzigd door Blecchi op 9 juni 2009 18:42]

Maar als Apple de iPhone via koppelverkoop op de markt zet in BelgiŽ dan is dat hun goed recht. Niemand kan hun iets maken aangezien de europese wetgeving ze zoiezo gelijk zal geven. De belgische wetgeving heeft daarover weinig te zeggen.
Klopt, echter als providers al koppelverkoop aanbieden dan kan daar niet tegen opgetreden worden, zie http://www.6minutes.be/NL...198&RubriekID=34&UserID=1
Waarom wordt de iPhone dan nog wel simlockvrij verkocht in BelgiŽ (Mobistar)?
http://iphone3g.mobistar.be/nl/iphone3g.cfm
"Daarin staat dat het netwerk van T-Mobile Nederland nog niet klaar voor tethering is."

Wat een non-argument, of men nu surft op de iPhone zelf, of op een pc, dat brengt toch niets van extra belasting mee voor het netwerk. Je kan toch maar met ťťn apparaat tegelijk surfen.

Het zal bij Mobistar wel net hetzelfde zijn veronderstel ik, zucht...
Nou ja, als ik via mijn nokia tether gebruik ik onbewust toch meer data dan dat ik ooit via mijn mobiel zou doen. In dat opzicht zou dit kunnen betekenen dat ze bedoelen niet genoeg capaciteit te hebben hiervoor, wat op zich best mogelijk is. Daarnaast, heeft tmobile ook niet betaalde usbdongles welke een concurrent zijn voor de tethering functies van de iPhone...
Precies. Bovendien: Als ze er niet klaar voor zijn, moet Apple misschien maar een andere partner gaan zoeken in Nederland. Was T-Mobile niet geselecteerd omdat zij alle functies van de iPhone volledig konden leveren? Best jammer. Ik gebruik het bijna nooit (zou het bijna nooit gebruiken), maar het is echt ideaal als je thuisverbinding eruit ligt of als je op vakantie bent / in de trein met je notebook.
Wat een non-argument, of men nu surft op de iPhone zelf, of op een pc, dat brengt toch niets van extra belasting mee voor het netwerk. Je kan toch maar met ťťn apparaat tegelijk surfen.
Wat een non-redenering is dat: Als men de iPhone aan een computer hangt kan men veel "uitgebreider" surfen: Downloaden, P2P, veel sneller van 1 website naar een andere gaan.
De browser van de iPhone wordt imho vooral gebruikt om vlug wat info op te zoeken en dan weer af te sluiten, de grootte van het apparaat leent zich niet echt om lang te surfen. Ik veronderstel dus dat niet dat veel mensen hun iPhone gebruiken om de hele avond te surfen, maw als laptop replacement.

Dat dit extra belasting zal meebrengen staat voor mij zelfs buiten discussie. Of het netwerk dit aankan en/of het fair is om tethering te blokkeren is een ander verhaal.

PS: Ook de datalimiet lijkt mij niet echt geschikt om veel met een gewone computer mee te surfen, maar dit zou dan weer een argument pro-tethering moeten zijn, als je ziet wat voor tarieven ze aanreken voor extra verstookte bytes: (link)