Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Chipfabrikant Intel heeft de eerste op 32nm gebakken processors naar pc- en laptopfabrikanten verstuurd. Het ontwerp van deze zogeheten Westmere-cpu is een die-shrink van de met 45nm-technologie gemaakte Core i7-processors.

Intel heeft de eerste 32nm-cpu's aan een dertigtal desktop- en laptopfabrikanten aangeboden, schrijft Expreview. De processors maken deel uit van de Westmere-familie; de desktopversie heet Clarkdale, terwijl de laptopvariant Arrandale is genoemd. Beide zijn dualcore-processors met hyperthreading. Bijzonder is dat de package naast de cpu ook een gpu bevat. Daarnaast valt op dat de cpu op 32nm wordt geproduceerd, terwijl de igp met 45nm-procestechnologie wordt gemaakt.

De eerste foto's van de Clarkdale-processor zijn al op het forum van XtremeSystems verschenen en daar is ook een SuperPi-test opgedoken. CPU-z herkent de cpu uiteraard nog niet, er is alleen bekend dat de kloksnelheid 2,4GHz bedraagt en dat de cpu over 4MB L3-cache beschikt. Van de igp is alleen bekend dat het een die-shrink van een 65nm-gpu is, waardoor hij zuinig met energie zou omgaan. De Clarkdale- en Arrandale-processors zouden eind dit jaar te koop moeten zijn, terwijl kant-en-klare pc's met de chips begin 2010 in de winkels moeten liggen.

Clarkdale cpu Clarkdale cpu Clarkdale cpu Clarkdale SuperPi/CPU-z
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Het ontwerp van deze zogeheten Westmere-cpu is een die-shrink van de met 45nm-technologie gemaakte Core i7-processors.
....
Beide zijn dualcore-processors met hyperthreading.
Van de Core i7 zijn alleen quad-core varianten beschikbaar. Dual-cores waren wel gepland, maar zijn tot nu toe niet verschenen. Deze Westmere is dus wel meer dan een die-shrink van de Core i7, want hij is teruggebracht van quad-core naar dual-core
Nee, Westmere is een architectuur, net als Nehalem. Alle processors die uitkomen zijn op een architectuur gebaseerd. Zoals Bloomfield (i7) die Nehalem gebaseerd is zijn Clarkdale, Arrendale en Gulftown op Westmere gebaseerd. Nehalem had meer varianten moeten krijgen (i5 lijn), maar deze zijn geannuleerd omdat de Westemere varianten eerder zouden komen dan origineel verwacht.

Westmere is dus de opvolger van Nehalem architectuur, niet zozeer de opvolger van de i7. Tevens zal Gulftown, de echte opvolger van de huidige i7, 6 cores krijgen.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 16 april 2009 16:18]

Maar in ieder geval krijg je van een die shrink van een quad core geen dual core dus het artikel is gewoon fout
Ik wacht met spanning af op de quadcore laptop cpu's.
Geruchten gaan dat deze eind dit jaar of begin volgend jaar beschikbaar komen.
ik wacht op de tijd dat er een xxx aantal cores op een processor zit en ook alle software daar gretig gebruik van gaan maken. of cloud computing in normaal domein. zodat je de kracht van alle kan bundelen voor de gene die het het meest nodig hebben.

Edit: nu is het soms gewoon zwaar overkill dat een gebruiker met een core2duo in word briefjes zit te typen. terwijl sommige mensen kubussen met cognos moeten maken op een p4 2.6 ofzo. maar ja over het verdelen van pc / Mhz ga ik niet over is maar goed ook :+

[Reactie gewijzigd door Proxx op 16 april 2009 14:42]

Waarom wacht je daar op? Zijn er dan al zoveel programma's die 4, of meerdere cores ondersteunen?Ik vrees van niet, hoogstens een paar games her en der. :)
wij hebben hier op de repair al wel vaker een quadcore notebook gehad
en dat zijn gewoon laptop cputjes :)
Als de GPU kan concurreren met Nvidia/ATI integrated kan dit wel eens een winner worden in deze markt.
Zal wel goedkoper zijn voor producenten dan 2 aparte onderdelen.
Dat verwacht ik niet echt, gezien a. de gemiddelde videokaart van Intel (onboard oplossingen met weinig power), en b. de hoeveelheid bandbreedte die zo'n ding verstookt. Dat haal je echt niet met je RAM ( >100 GB/s voor een nette GPU tegen misschien 12 van je RAM), dus dan zou je een mega-L3 verwachten om dat op te vangen (of een aparte VRAM-chip).

Ga er maar vanuit dat dit gewoon mooie laptopprocessors worden, die ook wat video-light kunnen doen, maar dat ze waarschijnlijk gekoppeld met een zwaarder ding verkocht worden als het echt nodig is (zeg maar de AMD variabele crossfire-dingen). 't is meer als verkoopgeintje / system-on-a-chip-oplossing door Intel bedacht.
[quote]Dat verwacht ik niet echt, gezien a. de gemiddelde videokaart van Intel (onboard oplossingen met weinig power)[quote]
Klopt, maar er wordt hard aan de weg getimmerd, de vraag is op welke core is deze chip gebaseerd. Opvolger GMA 4500 (G45), 500 (die ook in het Atom chipset zit) of gebaseerd op Larrabee?

[quote] b. de hoeveelheid bandbreedte die zo'n ding verstookt. Dat haal je echt niet met je RAM ( >100 GB/s voor een nette GPU tegen misschien 12 van je RAM), dus dan zou je een mega-L3 verwachten om dat op te vangen (of een aparte VRAM-chip).[quote]
Hij heeft het over IGP's, niet losse GPU's. AMD's en nVidia's IGP's hebben netzogoed met dit probleem te maken. Intel heeft hier het voordeel dat de CPU en IGP op elkaar afgestemd kunnen worden. Ook de memory controller zit op dezelfde die als de GPU, wat bij AMD niet het geval is.

Het is uiteindelijk een processor met IGP (northbridge) in één package, die is niet gemaakt om te concurreren met losse videokaarten.

@tweakers, het bijzondere is niet de GPU die in dezelfde package zit, maar de volledige northbridge (met IGP) die in dezelfde package zit.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 16 april 2009 16:08]

a: geen larrabee, maar gma.. bewezen techniek enzo, je wil geen experiment op experiment stapelen. Vaak aangehaald tiktak (ontwerp/schaal aanpassingen) idee.

de prestaties zullen wss verg. zijn met huidige igp (waar deze op gebaseerd is), mischien een tikje beter door grotere geheugenbandbreedte (HT).
niet verkeerd al zeg ik zelf. kort door de bocht zou ik deze CPU als het allround broertje van de i7 willen noemen.
GPU-Z herkent hem als Havendale.

Maar is dit een test versie nog of gaat het hier om de CPU/GPU zoals die definitief is?

[Reactie gewijzigd door Ackermans1973 op 16 april 2009 14:27]

volgens mij gaat het hier om de volledige versie.
ze zijn immers al gestuurd naar diverse fabrikanten
Zoals te zien op de screenshots staat er ook Havendale bij een van de processoren.
Waarschijnlijk is de poster niet op de hoogte van de echte naam of wordt de processor in een ander land onder een andere naam gebracht(?)

[Reactie gewijzigd door Vae Victus op 16 april 2009 15:01]

Waarom is de GPU in de CPU geintegreerd?
SOC system on chip
kan het nog kleiner en kosten nog lager
en wellicht ook koeler
cpu+gpu in 1 spaart weer southbridge functies uit. weer een chip minder == minder stroom verbruik en minder productie kosten.
Niet alleen dat, het is gewoon winst voor intel. Koop je een intel cpu, met igp aan boord, dan hoef je geen mobo te kopen met een igp van bijvoorbeeld Nvidia. Zoveel voordelen voor Intel.

Wel jammer, want alle dualcores hebben dus die igp aan boord, aan daar betaal je wel voor naar mijn weten.
Voordeel van een GPU-on-chip is dat je in de toekomst mogelijk de aansturing door een GPU-naar-keuze kan laten gebeuren. Naast je games-monster-kaart zou je je normale Windows bezigheden met de veel energiezuinigere IGP kunnen doen.
physx anyone ?

je videokaart voor de game de GPU voor physix of zoiets dergelijks.
ik denk dat er verschillende mogelijkheden zijn.

wat mvdlee zegt zou ook een goei toepassing zijn.
Is de 32nm pincompatible met X58 mobo's?
Nee, de Core i5 (zowel Lynnfield als Clarkdale) gebruikt de LGA 1156 socket en werkt met de P55 chipset.

X58 is exclusief voor LGA 1366 processoren zoals de Xeon Gulftown en de Core i7.
Herkent GPU-Z de shaders niet of zitten er daadwerkelijk geen shaders op de IGP?

Klopt het ook dat de PCI Express controller nu op de die of in de package zit?

[Reactie gewijzigd door Pyronick op 16 april 2009 15:30]

Nee, er zitten geen shaders op de IGP. "Shaders" zijn namelijk stukken code die door de GPU worden uitgevoerd. Je bedoelt neem ik aan stream processors (ook al geen goede naam, maar aangezien iedereen die tegenwoordig gebruikt...), en daarbij is het antwoord simpel. GPU-Z is namelijk een database. Het leest de ID van de GPU en koppelt die aan de informatie uit de database. Zolang Intel niets bekend maakt over de IGP kunnen zij er ook nog niets overzeggen dus.
Je zou je onderhand eens gaan afvragen wanneer die I7's eens voor het "normale" segment beschikbaar komen. En die moederborden ook, echt belachelijk geprijsd. Al maanden lang blijven die prijzen hetzelfde, normaal gaan die prijzen vanzelf omlaag maar het gebeurt maar niet :(
Nee, want het blijft voorlopig nog high end waarom dan lager prijzen? Die chips die nu komen vallen tussen C2D en I7 dus die vullen het gat op :) Die kan jij dus kopen als je goedkoop uit wilt zijn als je echt een bruut systeem wilt moet je gewoon veel geld uitgeven dat is nooit anders geweest... I7 moet je meer met de EXTREME C2D's vergelijken die zijn ook nooit echt betaalbaar geweest en zullen dat ook niet worden. DAARVOOR IS HET HIGH (price to the) END
In Q3 van dit jaar komt de Core i5 uit, zeg maar de low - mid range versie van de i7.
Doe je huiswerk de volgende keer eens.

De Core i7-reeks en de X58-gebaseerde mobo's zijn niet bedoeld voor het middensegment, daarvoor gaat Intel dus de Core i5 (waar wss de chips van het artikel onder gaan vallen) uitbrengen.
Als het GPU deel een die shrink is van 65nm naar 45nm, waarom dan niet meteen door naar 32nm zodat je de hele chip (CPU & GPU) op één procedé kan bakken?

Kunnen er nu ook spanningen in het materiaal ontstaan door het verschil in procedé en daarmee grote temperatuurs verschillen tussen de verschillende delen van de chip?

* Martin-S denkt persoonlijk dat het zo'n vaart niet zal lopen, maar wil toch weten wat de mede Tweakerts er van vinden....

[Reactie gewijzigd door Martin-S op 16 april 2009 16:02]

Ontwerp is nog niet klaar? Niet voldoende productiecapaciteit? 45nm productie is goedkoper? Ontwerp op 45nm biedt betere yields? Ontwerp op 45nm biedt betere clocks/energieverbruik? Genoeg redenen te bedenken :)
Volgens die beredenering is er ook geen voordeel om een CPU op 32nm te bakken.

Volgens mij gebruikt mijn GPU meer stroom dan me CPU (on load), dus dan lijkt een kleiner procede logischer voor allebei.
Dat gaat natuurlijk niet per se op voor een GPU met de kracht van een IGP. Die kunnen veel zuiniger zijn dan je CPU. Het kan goed zijn dat men de GPU nog niet goed op 32nm kan maken en dat men daarom voor een 45nm ontwerp kiest.

Mogelijk wil men de GPU later ook op 32nm krijgen maar wil men nu al testversies hebben zodat men alvast moederborden kan ontwikkelen voor deze nieuwe CPU.
Ik bedoelde niet te impliceren dat 45nm beter is dan 32nm. Een slecht 32nm ontwerp kan echter voor meer problemen zorgen dan een goed overdacht 45nm ontwerp qua performance, verbruik en yields.
Wat betreft de productiekosten, daarmee doelde ik voornamelijk op het feit dat 32nm chips waarschijnlijk meer kosten (per wafer) dan 45nm chips op korte termijn, en het feit dat er beperkte capaciteit voor 32nm is. In dat soort gevallen wordt het een kosten/baten analyse welke chips je het beste op 32nm kan bakken. Ik denk dat een simpele IGP chip dan lagere prioriteit heeft dan nieuwe high-end CPUs.
Ik gok er zo op dat het deels praktisch is en deels marketing...

Praktisch: het is makkelijker en betrouwbaarder om procedés met 1 stap per keer te verkleinen zodat je beter kunt voorspellen welke effecten het heeft op het functioneren van je chip.

Marketing: nu kan intel wanneer ze de IGP ook op 32nm hebben een nieuwe verbeterde versie uitbrengen.

En zoals admiral freebee ook zegt, zodat ze er al mee kunnen testen, of gewoon vast de verkoop starten en daarmee een grotere winstmarge halen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True