Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Het actiespel Destroy All Humans! Path of the Furon zal niet voor de Playstation 3 verschijnen. Het spel, dat begin december in de winkel ligt, komt alleen nog uit voor de Xbox 360.

Uitgever THQ heeft tegenover Shacknews toegegeven dat de Playstation 3-versie van het actiespel Destroy All Humans! Path of the Furon is geschrapt. De PS3-versie is volgens de uitgever gesneuveld door 'development issues'. Daardoor blijft alleen de versie voor de Xbox 360 over, die begin december in de winkel zal liggen. Het verhaal in het spel, dat wordt gemaakt door THQ's eigen studio Sandblast Games, sluit aan op dat van voorganger Destroy All Humans! Big Willy Unleashed.

Ook van die voorganger moest THQ een aantal versies schrappen. Big Willy Unleashed zou verschijnen voor de Wii, de Playstation 2 en de Playstation Portable. Begin 2008 haalde THQ de versie voor de Playstation 2 van de lijst en in augustus maakte het bedrijf bekend dat ook de versie voor de Playstation Portable was gesneuveld.

Destroy All Humans! Path of the Furon Destroy All Humans! Path of the Furon Destroy All Humans! Path of the Furon Destroy All Humans! Path of the Furon Destroy All Humans! Path of the Furon Destroy All Humans! Path of the Furon Destroy All Humans! Path of the Furon Destroy All Humans! Path of the Furon
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Zou de reden niet veel simpeler kunnen liggen:

* 30% meer 360s verkocht
* overlap van PS3 eigenaren die ook 360 hebben
* games worden beter verkocht op de 360 (zie COD5: 2x meer op de 360 dan op PS3)
* extra kosten om PS3 versie te maken wegen niet op tegen de mogelijke meeropbrengsten?

Op een maand na heeft de 360 wereldwijd het afgelopen half jaar meer verkocht dan de PS3 (recentelijk outsells de 360 de PS3 ook in Japan). De afgelopen weken neemt de verkoop van de 360 en Wii sterker toe dan van de PS3 (ondanks de release van LBP en Resistance2). De bovenstaande redenering/punten kunnen door meer ontwikkelaars leiden tot het cancellen van een PS3 versie van hun games. En dat zou zonde zijn voor de markt. Tijd voor Sony om de zeilen bij te zetten
denk dat je de spijker behoorlijk op zn kop slaat..

ik denk alleen wel dat naast extra kosten de extra tijd ook een factor is.
hoe eerder een game verkocht kan worden hoe beter toch? (commercieel gezien)
Klopt helemaal. Volgens mij wordt vooral de overlap enorm onderschat. Je hebt 3 categoriën:
  • Mensen met alleen een xbox 306
  • Mensen met een xbox 360 én een PS3
  • Mensen met alleen een PS3
Volgens mij concluderen meer en meer ontwikkelaars dat die laatste groep te klein is (schatting: 20% van het totaal ?!?) om enorm te investeren. Om het anders te stellen: om de laatste 20% van de markt te bereiken worden de ontwikkelingskosten meer dan verdubbeld.

Als bovenstaande inderdaad waar is ziet het er heel slecht uit voor Sony. Immers: ontwikkelaars moeten ontwikkelen voor de 360 om de meerderheid te bereiken. Vervolgens verliest Sony haar laatste exclusives, waarmee de PS3 geen enkele USP meer over heeft. Ja een blu-ray speler, maar voor het prijsverschil tussen 360 en PS3 koop je tegenwoordig al een stand-alone BR speler.
En dan heb je in die laatste groep ook nog de mensen die alleen een playstation 3 kopen voor de blu-ray speler.
Het is tijdenlang (en misschien wel nog steeds) een van de de goedkoopste en beste blu-ray spelers geweest die ook nog eens gegarandeerd geupdate wordt als de blu-ray standaard wordt opgehoogd.
Die mensen kopen echter geen of heel weinig games.
Vandaar dat ik ook denk dat Sony de prijs van de PS3 niet omlaag gooit als MS dat doet met de 360. Wellicht bang voor mensen die dan alleen de PS3 in huis halen als goedkope Blu-ray speler. En in die categorie maken ze dan alleen maar verlies op het apparaat.
Gamers met x360 en PS3 is een absolute minderheid, je overlap slaat nergens op. De meeste eigenaars van een PS3 die ik ken gamen ook wel op pc en hebben CoD5 wss gewoon gedownload. Er is dan qua gameplay ook weinig nieuws onder de zon in vergelijking met CoD4...
Als de developers meer geld konden verdienen door games voor de ps3 te ontwikkelen, dan zouden ze dit wel doen.

Het brengt gewoon meer geld op om games te ontwikkelen voor de 360. Lijkt me logisch toch.
Het brengt nog meer geld op om games voor beide platformen te ontwikkelen omdat de assets (geluid, 3D-modellen, textures, etc) hetzelfde zijn. 95% van alle non-exclusieve 360-games games komen ook op de PS3 uit. Je hebt wel extra mensen nodig om de 3D-engine te porten en daarna de PS3-versie te ontwikkelen. Voor grotere teams is het financieren ervan geen probleem omdat de uiteindelijke opbrensten opwegen tegen de kosten. Voor (ik noem maar een getal) 30% extra ontwikkelkosten haal je wel een potentiele verdubbeling van de verkoopcijfers van je game.

Probleem bij THQ is dat de financiele situatie niet bijster rooskleurig is. Mogelijk hadden ze het geld niet om extra mensen in te huren of hadden ze geen goede PS3-programmeurs in huis.
Niet zo raar, de 360 verkoopt vooral in de USA als een kanon, de PS3 nauwelijks
Er zijn dit jaar in de VS in totaal net zo veel PS3s als 360s verkocht. Vorige maand is de 1e maand geweest dat de 360 duidelijk beter verkocht en dat had met een fikse prijsverlaging te maken.
Eeeehhh?? Kijk maar eens op wikipedia naar de verkoopcijfers. Alleen in Japan streeft de PS3 de Xbox 360 nog voorbij. In de VS heeft Microsoft meer dan 2 keer zoveel(!!!) consoles verkocht dan Sony (11,6 vs 5,7 miljoen). Ook in Europa doet de Xbox het beter (7 vs 5). Wereldwijd levert dit het volgende plaatje op: 22 tegen 16,9 miljoen. Stellen dat de verkopen op gelijke hoogte liggen is dus pertinent onjuist.

Het is gelukkig dus nog geen totale blamage, maar het is toch ook alles behalve een succes te noemen. Je kunt het wel ontkennen, maar de economische realiteit is gewoon dat er 30% Xbox 360 zijn afgezet en dat Xbox 360 eigenaars ook nog eens meer spellen per console kopen.

Hopelijk krijgt het platform niet nog meer klappen te verwerken. Twee sterke speler op de markt zijn nog altijd beter dan 1 sterke en 1 zwakkere. Voor de consument iig.
22 tegen 16,9 miljoen
De 360 is er nu 3 jaar, de PS3 slechts twee. Die verhouding in acht nemend doet de PS3 het dus beter :)
Dat is een verhouding die niet ter zake doet. Dat de Xbox 360 een jaar eerder is uitgekomen was gewoon echt een voordeel voor de verkoopcijfers van de Xbox 360, dus er geen enkele reden om dat verschil erin te verdisconteren.

Dat is een beetje hetzelfde als je zou zeggen dat de PS3 het eigenlijk 3 keer zo goed doet, omdat hij 3 keer zo duur is... Nogmaals, dat is gewoon een "genuine advantage" ;) van de Xbox 360. Er is geen reden om dat voor beide consoles gelijk te gaan trekken in de vergelijking.
Dan kan ik ook stellen dat je de verkopen van de PS2 mee moet tellen tijdens dat jaar dat de PS3 nog niet op de markt was. Allemaal afhankelijk van wat je wil vertellen met je cijfers :)

Het geeft in elk geval wel aan dat de verkopen de afgelopen twee jaar elkaar niet veel ontlopen, en dat is wel degelijk een interessant fenomeen. De 360 zit nu op een veel lagere prijs dan de PS3 en zal niet erg veel goedkoper kunnen worden. Na drie jaar de grootste winst in efficiency van de productielijnen wel bereikt denk ik, bij Sony zit die rek er zeker nog wel in als je naar de prijsontwikkelingen van van de PSX en PS3 kijkt.

Uiteindelijk wordt de consument er beter van. Ik vond de PS3 vorig jaar zijn geld al waard, inmiddels is de 360 zo goedkoop geworden dat ik die ook in overweging aan het nemen ben.
Zit inderdaad nog wel rek in.
Ze kunnen na het weglaten van de PS2 support, 2 usb poorten, de complete kaarlezer, 20 Gb HDD (was 60 toen, daarna 40) ook nog de WIFI weglaten.
Het echt enige voordeel van een PS3 t.o.v. een XBOX360 is de Blu-ray speler en verder echt helemaal niks...
De PS3 blijkt ook stiller te zijn. Ook niet echt een punt om te vergeten is mijn mening. Online gamen met gekochte games ( en zelf demo's als Warhawk) is gratis bij sony. Is dit inmiddels bij microsoft dan ook zo ?

Ik vind het in ieder geval absurd dat je moet betalen om online te spelen voor een spel dat op de PC goedkoper is en waar wel online gamen gratis is.

Mijn mening over dit nieuwsbericht is overigens best positief als ik de screenshots bekijk. Sommige titels die uitkomen vind ik totaal PS3 onwaardig als het om kwaliteit gaat. Als je > 50 euro betaalt voor een spel in de winkel. Dan wil je niet alleen een leuk spel daarvoor krijgen. Maar ook een spel waar aandacht is besteed aan de details. Titels als Assasins Creed, Uncharted : Drake's Fortune, Rachet and Clank: Tools of Destruction, Burnout Paradise en een aantal andere games zijn voorbeelden waar gamedesigners meer naar zouden moeten kijken.

NFS pro street vond ik op een 40" full hd LCD bijvoorbeeld tegenvallen in de framerate. Op de pc zag dit er in ieder geval een stuk soepeler uit. In tegenstelling tot op de pc hebben developers van bijvoorbeeld EA niet de opties in games gegeven om bepaalde details uit te schakelen om de framerate te verhogen. Ik hoop dat ze later de keuze open houden om te kiezen voor een hoge framerate of meer details.
Wat een onzin zeg. Net alsof de 360 goedkoper geworden is zonder dat er gesneden is in functionaliteit. Of ruil jij je Elite zonder morren in voor een Arcade?

Zeg er ook even bij dat de HDD van de PS3 inmiddels 80/160Gb is voor dat je dit soort fanboy-achtige nonsens uitkraamt.
De PS3 ligt qua verkoopcijfers enkel nog in de VS achter op de 360. In de EU en japan ligt de PS3 resp. "voor" en "dik voor" qua totale verkopen op de 360. En dat terwijl de PS3 ook in 2008 beter heeft verkocht dan de 360. inmiddels is het verschil wereldwijd 18 miljoen tegen 22 miljoen verkochte consoles. De 360 zal eind dit jaar en een groot deel van 2009 wel meer verkopen door de bizar lage prijs. Maar om de PS3 slecht verkopend te noemen is onzin. Zeker als je bedenkt dat het systeem te kampen heeft met een hoge prijs, een hevige concurrentie en een volgens velen fangirls: slechte games aanbod en een louzy online dienst.

De 360 heeft door een vroege launch veel momentum gewonnen en is die nog lang niet kwijt. wel hebben ze daarvoor veel hardware problemen gehad maar dit heeft ze uiteindelijk dus niet kunnen tegenhouden in de groei. Neem daarbij een vol jaar zonder directe next gen concurrentie en dan is een wereldwijde voorsprong van 4 miljoen console op de veel duurdere PS3 ineens niet zo veel meer.

Ondanks een beweerde hogere installed base van 360 consoles in NL verkoopt PS3 multiplatform software gewoon beter in ons landje dan die voor de 360. vreemd verhaal.
Er was zelfs laatst een bericht dat de 360 meer verkocht is (in NL¿) dan de eerste xbox.
Hoezo "Eeeh?" Ik heb het over de verkoopcijfers DIT jaar, jij over het de verkoopcijfers over de afgelopen drie jaar.

De PS3 doet het verder helemaal niet slecht. In Japan en Europa zijn er meer van verkocht dan van de Xbox 360 (ondanks dat de 360 een voorsprong van 15 maanden had). Het gat is wel groot in de VS dankzij dat exra jaar maar zelfs daar heeft de PS3 het dit jaar goed gedaan. Een flink aantal maanden in 2008 verkocht de PS3 beter dan de 360. Om dan van een blamage te spreken is wel heel kort door de bocht.
Dat "USA" kan je op dit moment ook wel weglaten.

Daar waar de Wii en de 360 flink momentum beginnen op te bouwen richting eind van het jaar, blijft de PS3 een beetje hangen.
Er zijn zelfs (pro-PS3)sites die een prognose afgeven waarin de PS3 deze kerst minder verkoopt dan vorig jaar.

Dus inderdaad geen wonder dat men in deze zwakke economische tijden gaat nadenken of men veel geld moet investeren in een platform met minder potentiele kopers.
Onzin! Ze geven de x360 bijna gratis weg en de PS3 verkoopt overal ter wereld nog steeds even goed! Dat wil al behoorlijk wat zeggen zou ik denken...
Anders nemen ze een fatsoenlijk team aan wat wel voor de Playstation en consorten kan ontwikkelen? En nu niet aankomen dat het te moeilijk is om voor de Playstation te ontwikkelen, want getuige het grote aantal goede titels dat er zijn, valt dat echt wel mee. :)
Fatsoenlijke ontwikkelaars voor de ingewikkelde Playstation 3 groeien niet echt aan bomen.

Getuige het aantal goede titels dat er zijn, zullen ze het erg druk hebben. Daar al eens aan gedacht? :+
Complete kul natuurlijk... Er zijn inmiddels zat titels voor de PS3. Toptitel of slecht maakt uiteraard niet uit; dat staat los van het feit of programmeurs slim genoeg zijn om met de PS3 SDK te werken. Zelfs de kleine ontwikkelaars kunnen blijkbaar games opleveren voor de PS3 (zie het aanbod in de Playstation Store).

Het is een feit dat programmeurs lui zijn in het opzicht dat ze tot nu toe altijd gratis konden meeliften op de steeds snellere cpu's. Nu worden ze gedwongen om goede multicore code te schrijven (in dit geval voor de 6 beschikbare cores op de Cell).. en dan slaan ze zich ineens voor het hoofd... want hoe gaan we nou eens goed om taken te verdelen over meerdere cores?

Veel ontwikkelaars denken in termen van: AI -> Core1, Geluid -> Core2, Gameplaycode -> Core 3. Dit is de meest foute inzet van multicore! Je kan beter het oplossen van 1 taak verspreiden over meerdere cores, veel ontwikkelaars hebben nooit geleerd om een beetje multithreaded te denken. Nu gaat mijn hoofd ook draaien bij meer dan 6 threads, maar daarvoor hebben we geautomatiseerde oplossingen die ons hierbij kunnen helpen.

Maar dat is niet alleen een probleem bij games, maar bij de hele software ontwikkel industrie!
komt niet door alleen maar lui zijn..
Betheseda heeft toch ook gezegd dat ze de dlc en editor voor fallout 3 niet voor de ps3 kunnen programmeren op dit moment waardoor de 360 en pc het eerder krijgen.
Ze vinden de ps3 moeilijker. dus om nu te zeggen dat frenzy freak complete kul staat te verkopen klopt ook niet.

wie die +2must read heeft gegeven zal ook wel weer een ps3 fanboy zijn.
Xbox360 heeft ik meen 3 cores. Kunnen ze ook prima voor ontwikkelen. Ze komen gewoon developers tekort. En dan is de keus snel gemaakt. Dan kies je voor één platform en richt je daar volledig op. En als je dan toch moet kiezen, kies je het platform met het grootste aantal users, de hoogste game verkopen, waarvoor het nog het makkelijkst te programmeren is ook.
Dan krijgen we volgens jouw redenering alleen nog maar games voor de Wii aangezien die maar 1 core heeft en dus makkelijker te programmeren is?
nee.. de xbox heeft de "grootste" aanhang, omdat xbox games zeer eenvoudig te porten zijn naar de pc..
Wow, dit doet me sterk denken aan de film Mars Attacks. Jammer dat de PS3-versie geschrapt is, lijkt me best een aardig spel.
Vond hem op de Xbox1 geweldig grappig. In hillbilly dorp als allien mensen te pakken zien te krijgen, je vermomen als mens op hillbilly feestje. Ga hem op 360 zeker ook proberen.
Hmm, toch weer jammer. De PS3 heeft simpelweg een lastige conversie waardoor veel spellenmakers besluiten om het te laten afhaken. Die keuze is niet licht (in dit geval word het dan XBox360 only maar dit is niet altijd daardoor een exclusive)
Niet uitbrengen op een platform betekend mensen mis lopen en daardoor dus minder inkomst. Schijnbaar word de PS3 toch als zodanig lage gebruikersratio gezien dat het niet waard is geld te stoppen in de conversie van een spel naar PS3 tenzij het bekend is dat het zoveel zal verkopen dat er zeker winst uit komt.

Tja, ik gok erop dat Sony met het succes van de PS2 dacht een voorsprong te hebben op de concurrentie en nu worden ze finaal gevloerd door de implementatie van hun code. Die fout zullen ze waarschijnlijk niet nog eens maken.
Ik vraag me toch af of THQ zo veel goede PS<whatever> programeurs is kwijt geraakt de laatste tijd of dat ze door hun hechte vriendschap met microsoft van de laatste tijd hun grote vrienden in redwood niet tegen het hoofd willen stoten.

Zeker de PS2 zou toch echt niet meer moeilijk moeten zijn om een game naar toe te porten men doet het al vele jaren. Natuurlijk is het niet gemakelijk en zeker naar een PS3 porten is geen pretje maar dat neemt niet weg dat het ook zeker niet onmogenlijk is.

Ik zou me er niet over verbazen als Microsoft binnen THQ gaat kopen. THQ moet toch echt flink minder inkomsten hebben door games niet voor alle geplande platformen uit te laten komen maar er schijnbaar wel steeds pogingen toe te ondernemen (weg gegooit geld) dat zal er toe leiden dat THQ uit eindelijk niet meer voldoende winst maakt om op eigen benen te staan en dan is Microsoft de beroerste niet die willen ze dan best wel kopen voor een krikkie.
Dit vind ik uiterst jammer voor PS3-eigenaars. Dit is weer de zoveelste opdonder dat het PS3 platform weer links gelaten wordt. Ik merk wel op dat de meeste ontwikkelstudios die daarmee moeite hebben, vooral de studios zijn die voormalig PC-games maakten, die afhaken om voor de PS3 te porten. Bethesda besloot ook om geen Fallout 3 expansions packs te maken bijv. Ik neem aan dat de overgang om te coderen makkelijker te doen is van een PC-platform naar de Xbox 360 aangezien MS daarin heeft geinvesteerd. Dit laat weer zien waar de tekortkomingen liggen bij beide platformen, wat te verklaren valt dat één door een softwarebedrijf is gemaakt en een ander door een hardwarebedrijf. Heel slim aangepakt, MS!
Dat Bethesda geen downloadpacks voor de PS3-versie van Fallout 3 uitbrengt komt omdat MS een exclusief contract met hun heeft getekend. Idem ditto met de DLC voor GTA4 en de nieuwe Tomb Raider. MS wil niet meer investeren in exclusieve games, maar probeert hetzelfde te bereiken met minder geld door exclusieve DLC voor hun platform op te kopen.
Uhm.. Dit lijkt mij dat er iets meer aan de hand is.. alleen maar projecten voor Sony consoles worden geschrapt... Ik kan me niet voorstellen dat ze daar zulke onkundige programmeurs in dienst hebben dat die alleen maar met MS zuk kunnen werken..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True