Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Een Amerikaanse vrouw heeft Apple aangeklaagd omdat de 3g-ontvangst op haar iPhone niet zou voldoen aan de beloftes van de fabrikant. Ze hoopt dat andere Amerikaanse iPhone-bezitters zich bij haar rechtszaak aansluiten.

Jessica Alena Smith uit de Amerikaanse staat Alabama zegt last te hebben van het wegvallen van de verbinding tijdens 3g-telefoongesprekken. Ook claimt ze dat umts slechts een kwart van de tijd bruikbaar is, terwijl haar woonplaats wel volledige 3g-dekking zou moeten hebben. Omdat ze heeft gemerkt dat ze niet de enige met dit probleem is, wil ze van haar rechtszaak een class action-rechtszaak maken, zo blijkt uit de aanklacht.

Slechte ontvangst 3g op iPhone 3gDe vrouw voelt zich met name misleid door de reclameslogan 'Twice as fast for half the price' die Apple in Verenigde Staten gebruikt. "Je kon nauwelijks de televisie aanzetten of je hoorde dat de nieuwe iPhone 3G twee keer zo snel was voor de helft van de prijs", aldus Smith. Ze wil met de rechtszaak twee dingen bereiken: dat Apple de 3g-ontvangst verbetert en dat de iPhone-fabrikant klanten een schadevergoeding geeft voor de in haar ogen belabberde ontvangst.

Apple heeft het probleem van de slechte ontvangst al eerder erkend en zegt al actie te hebben ondernomen met de publicatie van firmware-update 2.0.2. Deze update kwam dinsdag uit en zorgt volgens Apple voor een betere 3g-ontvangst. De eerste reacties van gebruikers suggereren echter dat de connectiviteit met de nieuwe firmware niet significant is verbeterd. Onder meer op het forum van Apple wordt nog altijd geklaagd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Gelukkig komen in Amerika mensen wel op voor hun consumentenrechten! Op Tweakers wordt alleen maar geklaagd, maar wie onderneemt er nou daadwerkelijk actie? Helemaal niet hier volgens mij. Ik zeg altijd: Wie niet probeert de situatie te veranderen, accepteert de situatie zoals die is. Hulde voor deze vrouw! Eindelijk eens iemand die niet alleen maar kan klagen, klagen en nog eens klagen, maar eens actie onderneemt, dat zouden meer mensen in de maatschappij moeten doen.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 21 augustus 2008 14:00]

In Amerika sta ja als consument in een rechtszaak veel sterker dan hier. Zou je hier voor dat probleem naar de rechter stappen, denk het niet. Probleem is dat je al failliet gaat aan de advocaten. In Amerika is het van no-cure no-pay, werkt toch een stuk makkelijker.

Blijft moeilijk dus om Apple / t-mobile aan te klagen in een land als NL.
Wat is er moeilijk aan? Je stapt gewoon naar de kantonrechter (kost je vrijwel niets) en klaagt ze aan wegens wanprestatie. Dat kan iedere redelijke burger wel. De rechter moet ambtshalve de rechtsgronden aanvullen. Dus zelfs als je de wettelijke regels niet kent, maakt dat niet zoveel uit. Zolang je maar met een aantal gronden komt en beargumenteert waarom T-Mobile volgens jou een wanprestatie levert. Eventjes de AV er bijhalen..Nou zo veel werk is het allemaal niet. En als je verliest - mwah, de processuele kosten komen in beginsel ten laste van elk van de partijen. Het is dus niet zo dat als zij een miljoen uitgeven aan juridische bijstand, en je verliest, dat jij die gemaakte kosten moet terugbetalen.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 21 augustus 2008 14:10]

Verwacht maar niet dat je zomaar naar de kantonrechter kunt stappen, je zult echt moeten aantonen eerst dat je er met de leverancier niet uit bent kunnen komen (en dat betekent dus dat er al een langer traject bezig is)...
Ook wordt door veel rechtsbijstandsverzekeringen dit soort pietluttige dingen NIET vergoed..
Wat is er moeilijk aan? Je stapt gewoon naar de kantonrechter (kost je vrijwel niets) en klaagt ze aan wegens wanprestatie.
Zo werkt dat niet in Nederland , als consument moet je de leverancier (T-Mobile in dit geval) wel de gelegenheid geven om het probleem binnen een redelijke tijd op de lossen en andere mogelijkheid is eenzijdige ontbinding van de overeenkomst en geld terug.

De stap naar kantonrechter is alleen zinvol als er geen (bevredigende) oplossing wordt geboden.

Meer informatie: Consuwijzer
Vervolgens gaan ze in hoger beroep waardoor je meer kosten krijgt. Kan je die niet betalen dan kom je nog nergens.
Dan vraag je vergoeding aan bij de Raad voor Rechtsbijstand: "Het is in Nederland in de Grondwet vastgelegd: wie rechtsbijstand nodig heeft maar niet kan betalen, heeft recht op financiŽle hulp. Dat noemen we 'gesubsidieerde rechtsbijstand'."
Volgens mij gaat doe vlieger alleen maar op in strafrecht zaken en niet burgerrecht zaken waar jij de aanklager bent.
In civiele zaken kun je ook een beroep op de RvR doen en anders zijn er tal van andere wegen, zoals bureau voor rechtshulp, je rechtsbijstandverzekering, en tal van andere instanties. Dus het argument dat je het niet kan betalen gaat gewoon niet op.
Veel rechtbijstandsverzekeringen gaan tot een max. bedrag of kijken naar de haalbaarheid.

Vaak genoeg meegemaakt dat de rechtsbijstand / advocaat roept dat het uiteindelijk meer kost dan dat het oplevert en dus maar stopt met procederen.
Och, hier in Nederland zitten ze liever op de tribune bij Radar of Kassa met een zielig gezicht.
Volgens mij gaat doe vlieger alleen maar op in strafrecht zaken en niet burgerrecht zaken waar jij de aanklager bent.
zeker wel! Ik heb een keer een ex-werkgever aangeklaagd de dag nadat ik ontslag had genomen. Dat kreeg ik - op een eigen bijdrage van 200 gulden na - volledig vergoed van de rechtsbijstand. Was ook echt niet de eerste de beste advocaat, maar een gerenommeerd kantoor. (zonder advocaat had ik die zaak overigens ook nog wel gewonnen)
@arjanjoole: yep, maar jouw rechtzaak was waarschijnlijk een werk-gerelateerde rechtszaak, en dan krijg je dit wel vergoed.. hier gaat het gewoon om een simpel consumenten geschil, en dat valt vaak niet onder de rechtsbijstands (tenzij door het product bv in jouw handen is ontploft en daardoor een letsel hebt opgelopen, dan valt het er wel onder).. lees maar eens goed de kleine letterjes.. en 'gesubsidieerde rechtsbijstand' valt al helemaaaaaaal niet onder zulke simpele consumenten geschillen..
Ik weet weinig van dit soort dingen af, maar ik vermoed dat het dan juist moeilijk gaat worden:
Je zal neem ik aan die Raad voor Rechtsbijstand moeten overtuigen dat je het niet kan betalen (wat iets anders is dan het geld er niet voor over hebben), en ook nog eens dat je zaak zinvol is (ze zullen je immers niet snel subsidie geven als je de gemeente gaat aanklagen omdat er vogelpoep op je ramen zit ofzoiets).
Dit soort instanties kennende gaat daar dan weer een boel papierwerk en tijd overheen voordat er een uitspraak is over de subsidie.
"Wie rechtsbijstand nodig heeft maar niet kan betalen."
Bij deze zogenaamde 'gesubsidieerde rechtsbijstand' wordt er eerst naar je inkomen en vermogen gekeken. Dus zal je waarschijnlijk eerst je huis / auto moeten verkopen voordat je enige recht op bijstand hebt. En mocht je recht hebben, dan moet je eerst de hele bureaucratische molen door, hetgeen veel tijd en papierwerk kost.

Als je een rechtzaak begint (en deze ook wilt winnen) zal je dit al snel veel geld gaan kosten.
Ik vind dat Holoris hier iets te eenvoudig over denkt en ik heb sterk de indruk dat hier niet uit eigen ervaring wordt gesproken
Lijkt me wel degelijk moeilijker dan in de States. Je moet eerst uitpluizen wie er schuld heeft. Nu lijkt dat Apple te zijn, maar goed. Dan nog moet je de leverancier / fabrikant de gelegenheid geven dit op te lossen. Er is net een nieuwe firmware van Apple uitgekomen die belooft de problemen op te lossen. Nu gebeurt dat niet, ben je weer een tijdje verder. Kern van mijn verhaal was dat het in Amerika een stuk makkelijker is dan hier.
Zolang je maar met een aantal gronden komt en beargumenteert waarom T-Mobile volgens jou een wanprestatie levert.
Alleen levert in dit geval T-Mobile geen wanprestatie, die hebben voldoende dekking. T-Mobile stuurt in dit geval de zaak gewoon door naar Appel.
In het standaard geval inderdaad niet, maar hier zijn de telefoon en het abonnement onlosmakelijk verbonden (de iPhone is alleen verkrijgbaar bij T-Mobile en ook enkel i.c.m. specifieke abonnementen. Het is niet mogelijk om los de iPhone te krijgen bij T-Mobile). In dat geval mag de consument wel bij T-Mobile aankloppen. Dat zou hetzelfde zijn als dat je een auto koopt van Volvo en de autodealer vervolgens zegt: Tja, maar de schroefjes zijn van een toeleverancier, dus daar moet je zijn. Je kan de telefoon alleen maar via T-mobile krijgen in Nederland, en T-mobile heeft jou de telefoon geleverd en niet Apple. Stel je sluit bij UPC Internet af en het kabelmodem dat je erbij krijgt functioneert niet naar behoren omdat om de 10 minuten je internet uit er knikkert, dan mag UPC ook niet zeggen, dat is niet ons probleem dat de kabelmodems die wij leveren niet goed werken . Het apparaat is dan wel niet van UPC maar ze leveren het wel!

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 21 augustus 2008 15:29]

leuk verhaal...

echter als je iets meer als het minimum loon verdiend, salaris partner mee geteld.

sta je dus gewoon zelf met je knip open.

geloof me nu maar, voor dat het bij de rechter komt ben jij al afgehaakt.

je zult waarschijnlijk de briefwissel alleen al niet kunnen betalen. je wordt onder gesneeuwd en op naar de volgende.

imho.
Als je van een minimumloon moet rondkomen kun je sowieso toch beter een andere telefoon nemen? Het abonnement van de iPhone is niet achterlijk duur maar als geld een probleem is kun je beter gewoon voor een goedkopere telefoon en een sim-only abo gaan lijkt me, toch?
In nederand heeft klagen nut als je het bij de juiste instanties doet. In de VS is een rechtzaak zo ongeveer de enige manier om je recht te krijgen.

Ik denk dat de nederlandse consument juist minder bereid is om te klagen dan de amerikanen.

Het zijn echter twee totaal verschillende systemen . Ik denk dat ik het nederlands systeem wel beter vind want je rechten zijn hier vooraf al aardig goed. Lees je maar in op welke rechten de nederlands consument heeft. Helaas moet je vaak nog bij een winkel je gelijk halen ook al heb je die.
Qua rechtsysteem vind ik zelf zowel amerika als nederland slecht. In Amerika komen veel onschuldigen vast te zitten of moeten schadevergoedingen betalen voor iets wat ze niet hebben gedaan. In Nederland krijgt men voor een moord niet langer als 4 jaar gevang straf in een cel dat lijkt op een hotelkamer, met tv en veel recreatie en zelfs vrouwen. Dus vertel mij maar eens waarom dat zo veel beter is?
Sterker nog: Als je in Nederland een blikje bier in de supermarkt steelt mag je bij wijze van spreken een paar dagen gaan zitten. Als je bij de belastingdienst werkt en je maakt een inschattingsfout waardoor het ICT project het dubbele kost, waardoor de gehele Nederlandse samenleving voor miljoenen wordt gedupeerd, volgt er enkel ontslag en krijg je nog een gouden handdruk toe ook. Vergelijk de topmanagers in de zorg die de zorghebbenden bestelen door wanbeleid. Ontslag en handdruk. White collar crime wordt in Nederland nauwelijks serieus bestraft.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 21 augustus 2008 15:27]

en in amerika wordt white collar crimes wel bestraft dan? :?
Klagen als je ontevreden over het product bent is prima, daar weten wij Nederlanders alles van af. We klagen zelfs constant over het weer, terwijl niemand daar invloed op heeft.
Als Nederlanders een klacht hebben dan leggen ze dat doorgaans bij de fabrikant neer. Mocht dat niet helpen dan zullen ze de klachten bundelen en naar de consumentenbond of een programma als Tros Radar stappen. Allemaal handelingen die zeer redelijk zijn. Mocht het dan nog niet helpen, dan zou je als consumenten groep kunnen overwegen om een zaak aan te spannen. Vaak is dit echter niet nodig om dat er door het hele proces al een oplossing is gekomen of beterschap is beloofd.

Wat jij dus wel ziet zitten is dat elk afzonderlijk persoon alles wat los en vast zit maar aanklaagt om financieel gewin te krijgen. Zoals we dus in de Amerikaanse maatschappij kunnen zien. Allereerst lijkt mij dat niet wenselijk om een aanklaag cultuur te krijgen (maar goed dat is mijn mening), ten tweede lijkt het me voor het Nederlandse rechtssysteem een belasting die ze niet kunnen dragen.
1 zin: "Omdat ze heeft gemerkt dat ze niet de enige met dit probleem is, wil ze van haar rechtszaak een class action-rechtszaak maken, zo blijkt uit de aanklacht.". En lees nu nog eens mij eerste post terug en kijk dan nog eens naar je eigen post, en vraag je af waar je reactie vandaan komt.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 21 augustus 2008 14:12]

Natuurlijk helpt dat ook in je rechtszaak om als een soort van moderne Robin Hood voor de dag te komen. Als het puntje bij het paaltje komt gaat het Amerikanen echter enkel om het persoonlijke financiŽle gewin.
Ik heb het bericht gelezen, ik ben echter niet naÔef genoeg om in elk mooi verhaaltje van een 'slachtoffer' te trappen. En zeker niet wanneer het bericht uit de VS komt.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 21 augustus 2008 14:16]

Welke persoonlijke financiŽel gewin? Wellicht krijgt ze de aanschafprijs van de Iphone terug o.i.d, maar meer zit er echt niet in.

Amerika is een stuk minder debiel in dit soort dingen dan iedereen toch altijd denkt. Vooral mensen die nooit in Amerika zijn geweest hebben hier een negatieve mening over Amerikanen.
Ik heb Amerikanen als vrienden en die bevestigen dat er grote kronkels in het rechtssysteem en in de morele ontwikkeling (wat financiŽn betreft) van de gemiddelde Amerikaan zitten.
Tijd zal ons vertellen of zij de zoveelste golddigger is of niet. We zullen zien. Ik ga vooralsnog er van uit dat dat wel het geval is.
Dus iedereen die bij voorbaat een rechtszaak start is een golddigger? Dat slaat helemaal werkelijk nergens op. Bovendien, deze vrouw klaagt Apple aan op hele redelijke gronden namelijk vanwege de dramatische 3G-ontvangst. En niet omdat ze in de supermarkt over een verdwaald kassabonnetje is uitgegleden.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 21 augustus 2008 14:33]

Niet bij voorbaat, maar dat vermoeden heb ik sterk bij het lezen van dit verhaal. Ik vind het wel degelijk ergens op slaan, en zo te zien hebben veel tweakers soortgelijke gedachten. Ik vind het overdreven om een fabrikant aan te klagen als de fabrikant nog weinig kans heeft gehad om het te verbeteren. Ik zou de weg van de consumenten organisaties bewandelen. En als jij het aanklagen van een supermarkt omdat je over een verdwaald kassabonnetje bent uitgegleden wel moraal wenselijk vindt, prima. Maar dat is niet mijn manier, dat vind ik namelijk nergens op slaan.
Het gaat bij de aanklacht ook om de reclame die ze je voor je neus gooien terwijl ze het nog niet waar kunnen maken. Dit is ook in nederland een rechtzaak waard. Dit leert bedrijven om geen uitspraken te doen die niet waar zijn.

Ik ben het er trouwens ook niet over eens hoe rechtzaken gevoerd worden in Amerika. Daar kun je een bedrijf of persoon aanklagen om werkelijk de meest onzinnige dingen. Voorbeelden die mij nog steeds in het geheugen blijven dwarrelen zijn die over een hond in magnetron, en een inbreker op een dak die er doorheen zakte en de vrouw van huis aanklaagte.
Wat wil je verbeteren dan? Blijkbaar is er een ontwerpfout en is het niet op te lossen met een firmware update. Vervolgens lopen ze te liegen bij Apple, want deze firmware update heeft niks uitgehaald.
Nou weet ik niet precies hoe het in Amerika zit, maar als een product niet voldoet aan de beloftes breng je het binnen 7 dagen terug. Laat staan, meestal doe je wat research voordat je een dergelijk prijzig product koopt en geloof je niet de reklame. Dus mevrouw loopt al een maand of 2 rond met dat ding en toevallig kan ze wel wat extra geld gebruiken, dus klaagt ze Apple aan, gewoon omdat het kan.

Dat noem ik niet opkomen voor de consument, maar opkomen voor eigen portemonnee.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 21 augustus 2008 15:26]

in amerika komen ze niet gewoon op voor hun rechten, maar klagen ze alles aan wat vast of los zit.

dan toch liever een situatie zoals hier in europa, ipv op te moeten letten waar je een scheet laat
De eerste reacties van gebruikers suggereren echter dat de connectiviteit met de nieuwe firmware niet significant is verbeterd.
De verhalen die ik gehoord heb is dat het zelfs slechter is geworden met de nieuwe firmware...


Maar zou ze hiervoor niet AT&T moeten aanklagen? Het is immers hun 3G netwerk.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 21 augustus 2008 14:00]

Er zijn een tal van vermoedens waarom dit probleem er is echter volgens Infineon die de chip zelf levert geven ze aan dat dezelfde chip in andere telefoons wordt toegepast zonder problemen. Dit duid dan ook eerder op een slechte implementatie/behuizing wat de oorzaak van Apple is.
Dat het netwerk zelf het probleem is zou nagenoeg onmogelijk zijn omdat enerzijds gebruikers op verschillende netwerken dezelfde problemen ondervinden maar ook de onderlinge sterkte vergeleken met andere telefoons op dezelfde locatie sterk verschilt.
Het lastige is echter als het daadwerkelijk een hardware probleem is, is er geen oplossing en kan men hooguit het een en ander proberen te finetunen maar zullen er geen grote verbeteringen kunnen worden aangebracht zonder fysieke wijzigingen. Maw met een iPhone 3G zul je altijd dit probleem ondervinden, het zou mij eerlijk gezegd niet verbazen dat Apple onderhand een revisie uitbrengt die minder last van dit euvel heeft.
Misschien laat het speciale materiaal waar de behuizing van gemaakt is GSM-straling prima door maar 3G-straling juist heel slecht?
Maar zou ze hiervoor niet AT&T moeten aanklagen? Het is immers hun 3G netwerk.
Apple geeft zelf met onderstaande aan dat de oorzaak van het probleem bij Apple ligt:
Apple heeft het probleem van de slechte ontvangst al eerder erkend en zegt al actie ondernomen te hebben ondernomen met de publicatie van firmware-update 2.0.2. Deze update kwam dinsdag uit en zorgt volgens Apple voor een betere 3g-ontvangst.
En daarnaast doet dit probleem zich niet alleen voor bij AT&T.

En ten slotte maakt Apple in de USA ook nog eens gebruik van de slogan: 'Twice as fast for half the price' . En dat maken ze niet waar.

[Reactie gewijzigd door Dlocks op 21 augustus 2008 14:13]

En ten slotte maakt Apple in de USA ook nog eens gebruik van de slogan: 'Twice as fast for half the price' . En dat maken ze niet waar.
Er staat nog meer in die advertentie!
Comparisons between iPhone 3G (8GB) and first-generation iPhone (8GB) running on EDGE. Actual speeds vary by site conditions. Requires new two-year AT&T rate plan, sold separately to qualified customers.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 21 augustus 2008 14:40]

Ja maar nergens staat in vergelijking waarmee hij 2x zo snel is, wij weten dat dat over de iPhone 1g gaat, maar dat wil niet zeggen dat Apple een belofte maakt over gegarandeerde snelheid. Ze had gewoon eerst wat research moeten doen en anders dat ding binnen 7 dagen moeten terugbrengen.
Maar zou ze hiervoor niet AT&T moeten aanklagen? Het is immers hun 3G netwerk.
Maar Apple doet de belofte. Dus lijkt het mij dat je met Apple te maken hebt. Al weet ik natuurlijk niet alle details. Maar stel Apple claimt dat het 2x zo snel is en zij refereren naar de AT&T overzichten met dekking, dan lijkt het mij dat je Apple daar zeker wel op aan kan spreken.
Niet zwanzen he, alle 'claims' op een rijtje:

-Apple claimde dat 3G een pak sneller is dan EDGE: correct
-AT&T claimt goede dekking te hebben: correct, gezien andere toestellen een betere ontvangst hebben
-Apple claimt dat hun telefoon 3G ondersteunt: En hier zit het probleem dus. De chips die Apple gebruikt werken naar wat ik verstaan heb niet goed.


Het is dus neit automatisch omdat apple zegt dat 3G beter is, dat zij automatisch alle schuld met connetiviteit toegeschoven moeten krijgen. Als zou gebleken zijn dat de problemen bij AT&T lagen (pover netwerk / kunstmatige beperking van iPhone / ...) zijn zij natuurlijk diegenen die in fout zijn.

Je maakt dus een genuanceerde fout door te stellen dat, omdat apple iets claimt, zij automatisch verantwoordelijk zijn :)
Waarom zouden ze? Als het met andere gsm's WEL goed werkt?
Apple heeft al erkend dat de fout bij hun ligt. En ja het zou wel eens voorkomen dat er meerdere toestellen hetzelfde gebrek hebben.
maar hier bij ons (BE of NL) is het nu eenmaal niet zo evident om iemand aan te klagen. Als je in amerika je tong verbrand hebt aan een te hete kop koffie van bv een fastfood keten komen er al 10tal advocaten naar je toe gelopen om je te helpen om de firma aan te klagen. Moest het hier gebeuren lachen ze eens met jou

als je dit hier doet moet je zelf al op zoek gaan en je dan imposant ook nog eens blauw betalen aan kosten :)

[Reactie gewijzigd door Smitch op 21 augustus 2008 14:01]

De reden dat daar zoveel wordt aangeklaagd is idd omdat er wat te halen valt, in de vorm van behoorlijke schadevergoedingen. Die zijn hier niet aan de orde van de dag - als je wint krijg je waarschijnlijk hoogstens je geld terug (telefoon en procedurekosten). Natuurlijk zal Apple het wel voelen (bijv. omdat de rechter eist dat ze de mobiel van de markt moeten halen of op de verpakking / in de reclame moeten zetten dat de bereikbaarheid minder is oid), maar persoonlijk gewin van de consument is er niet echt bij (en terecht imho)
imposant
:D Volgens mij bedoel je "en passant" ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 augustus 2008 14:23]

Ja dat en dat je in Amerika zowiezo meestal nat gaat bij een verzekering. Het is daar vaak nog maar de vraag of je je mag verzekeren. Op het moment dat je nl. ook maar een vorm van een risico vormt wordt je gewoon geweigerd (ik ken een paar mensen die zonder zorgverzekeraar zitten vanwege een chronische ziekte) en dus bij veroplichte ziekenhuis opnames dus met 10.000-en euro's schade zitten die ze uit eigen zak moeten betalen.

Dus als ze dan de de mogelijkheid hebben om iemand over iets voor veel geld aan te klagen doen ze dat. Dat is een beetje hoe het daar werkt.
Ja Apple is ook niet altijd even goed met hun producten. Natuurlik zullen de Apple fans de schuld leggen bij de toeleverancier van de 3g chip maar uit eindelijk is het Apple die dit door hun QA checkes heeft laten glippen. Waarschijnlijk wordt er bij Apple op kantoor al weken druk gebeld met de leverancier van de chip om zo snel mogenlijk met een oplossing te komen maar dat lijkt het probleem voorlopig niet op te lossen.

Ach een beetje imago schade voor Apple kan geen kwaad, mischien dat ze nu eindelijk eens gaan inzien dat mensen hun producten mischien wel mooi vinden maar dat te veel van hun hardware in eerste reviesie met problemen kampt waardoor veel mensen liever niet een nieuw product van Apple kopen maar gewoon even wachten tot de kinder ziektes er uit zijn.
Wel jammer voor al die mensen die lekker met de hype mee deden allemaal een mooie telefoon die toch niet zo goed werkt als je zou verwachten waneer je naar de prijs kijkt.
Heeft het wel zin om Apple aan te klagen? Ze heeft toch een overeenkomst met AT&T? Dat de foon van Apple is maakt niet uit, dacht ik.
Omdat het probleem hoogstwaarschijnlijk in de 3G hardware/software van de iPhone zit.
Ik denk dat er in BelgiŽ zoiets bestaat als een consumenten organisatie Test Aankoop. Deze organisatie ontvangt de klachten van de consumenten en doet niets anders dan dit kenbaar maken aan de fabrikant, en indien nodig nemen zijn gerechtelijke stappen. Het is mooi neergeschreven, maar in de praktijk kost het heel wat moeite en tijd om dit te realiseren. Ik verkies nochtans ons systeem, weliswaar moeten zijn beter op de bal spelen en de consumenten verdedigen.
Dat systeem is vergelijkbaar met de Consumentenbond in Nederland echter is het geen vervanging van 'klagen bij de fabrikant' maar een alternatieve manier van class-action klagen zonder direct een rechtzaak aan te spannen plus een mooi centraal verzamelpunt van klachten.
Eindelijk een Amerikaan die niet alleen voor eigen belang een bedrijf aanklaagd maar dit doet voor al de 'gedupeerde' Iphone gebruikers! Een goede zaak vind ik dat! Meestal zijn Amerikaanse aanklagers er alleen maar op uit veel geld te verdienen.

Respect voor dit persoon! :Y)
Dat valt wel mee, Class-action's komen vrij veel voor in de states.
Zoek maar, alleen op t.net al veel hits: http://tweakers.net/archi...word=class-action&x=0&y=0
In Nederland komt het zo nu en dan ook wel voor, zoals bijv Staatsloterijverlies tegenover de staatsloterij en Consumentebond vs Dell. Nog afgezien van de aandeelhouderclubjes die zo nu en dan eens een rechtszaak gezamenlijk aanspannen zoals bij WorldOnline toen.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 21 augustus 2008 15:49]

Onzin... oook zei is gewoon uit op geld, een class-action suite kan gewoon veel meer geld oplevenren over het algemeen. Zei doet dit ook puur uit eigen belang.
Maarja, laat me raden ze wil natuurlijk 100 miljoen dollar voor schade vergoeding.

Ik zou niet weten wat voor schade ze heeft kunnen gehad van niet met 3G kunnen bellen en internetten :S
Het gaat weer nergens over. Een klachtenservice bellen is er niet meer bij. Neej, Amerika is helemaal idioot geworden. Bij ieder probleem wordt er geld geeist en wordt een bedrijf voor de rechter gedaagd.... de hebzucht ten top! Walgelijk! |:( :X :/
In Nederland wordt de klacht ontkend en wordt er gedaan alsof jij de enige bent met het probleem. Ik weet zo nog eens niet wat beter is ;)
Een klachtenservice bellen is er niet meer bij.
Hoe weet jij of ze dit niet al heeft gedaan?
Speedpete... zulke dingen kan je al zien bij het aangaan van een verzekering. Bij Interpolis weet ik dat het ''euvel'' minimaal § 230,-- moet kosten/zijn voordat ze uberhaupt iets doen ( je zaak in behandeling nemen )... advies kan je altijd inwinnen....

Edit / extra:
Ben trouwens blij dat ik die verzekering heb, want heb ze al nodig gehad om het Waarborgfonds aan te spreken ivm een (&#$*(#&$ die achteruit reed, z'n trekhaak in m'n deur ''parkeerde'' en gewoon is weggereden. Totale schade; § 1400.,--!!!
Briefje achterlaten ho maar!!!

Verzekering er dus 8eraan gestuurd en kon mn auto naar '' een bij Interpolis aangesloten / erkend schadeherstelbedrijf '' brengen en zij regelden alles. Perfect!

[Reactie gewijzigd door ASVD8 op 21 augustus 2008 16:00]