Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 116 reacties

Telefoons met Googles besturingssysteem Android kunnen voorlopig geen bluetooth gebruiken. Google heeft in de eerste bètaversie van het systeem de ondersteuning voor bluetooth verwijderd.

Bepaalde toepassingen van bluetooth konden niet op tijd in het systeem worden ingebouwd, zegt Google in de release notes. Het bedrijf realiseert zich dat het weglaten van bluetooth teleurstellend is voor ontwikkelaars die al Android-toepassingen met bluetooth hebben ontwikkeld. "Onze excuses voor het ongemak dat dit met zich meebrengt", schrijft Google. "We hopen de functionaliteit in volgende releases alsnog toe te voegen."

Android 0.9 home screenHet weglaten van bluetooth zal ook een teleurstelling zijn voor potentiële kopers van de HTC Dream, de eerste Android-smartphone. Uit tests van de FCC, de Amerikaanse overheidsorganisatie die telefoons keurt voordat ze op de markt komen, bleek al dat de Dream geen gps aan boord heeft, en ook een externe gps-module via bluetooth blijkt nu dus onmogelijk te zijn.

De nieuwe sdk is de eerste bèta die Google vrijgeeft. Softwareontwikkelaars die applicaties voor het platform willen ontwikkelen, kunnen echter beter nog even wachten: programma's die voor de 0.9-versie zijn geschreven, zijn waarschijnlijk niet geschikt voor versie 1.0 die op de eerste commerciële Android-smartphones komt te staan, zo waarschuwt Google. Versie 1.0 moet dit jaar nog klaar zijn.

Android heeft behoorlijk veel veranderingen ondergaan ten opzichte van de vorige versie, die in februari van dit jaar werd uitgebracht. Zo is het Home Screen veranderd en zijn diverse programma's, zoals een alarmklok en een messenger, toegevoegd. Ook bevat Android een versie van Google Maps met Street View. De ondersteuning voor Gtalk, Googles chatprogramma, is 'om veiligheidsredenen' uit het besturingssysteem verwijderd.

Video ()
Een video van Engadget.com toont hoe de eerste bèta van Android eruit ziet
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (116)

Zie http://webwereld.nl/ref/rss/52460

Hieruit blijkt dat de BT API niet in Android zit. Ontwikkelaars kunnen met hun progs dus geen gebruik maken van BT.

Google bouwt echter wel BT ondersteuning in voor headsets e.d.

Dit zet de hele discussie m.i. in een ander licht...
Sorry maar dit is wel echt heeel dom. Halen ze straks ook de microfoon weg :?

Dit is zeker geen inteligente stap aangezien er heel veel bluetooth gebruikers zijn, en in sommige gevallen je er haast aan vast zit, zoals je handsfree kit in de auto!
We hebben het hier over de ondersteuning van Bluetooth in het besturingssysteem van de Andriod, ze halen niet de bluetooth-antenne of -chip uit de smartphone (dan zou de titel van het artikel eerder "HTC sloopt bluetooth uit HTC Dream" zijn). Dus later kan die ondersteuning er altijd worden bijgegooid.

Ook is dit nog maar een bètaversie, misschien (hopelijk) dat Google de bluetoothstacks er terug ingooid tegen dat de telefoon effectief op de markt komt.

@Domovoi:
Yep: FCC keurt HTC's Android-telefoon goed
Daarnaast is de telefoon goedgekeurd voor wifi en bluetooth 2.0
edit:
effe wat verbeterd :)

[Reactie gewijzigd door 188785 op 19 augustus 2008 13:04]

Je hebt helemaal gelijk. Aan alle sceptici: Het gaat hier om een beta versie van Android. De HTC Dream gaat wellicht gelijk werken met versie 1.1 (veronderstelling) waar bluetooth gewoon in zit.

Android legt met de 1.0 versie straks gewoon een solide basis. De bluetooth ondersteuning was kennelijk nog niet betrouwbaar genoeg voor in deze solide basis. Het kan dus best zijn dat die 1.0 op slechts een enkele test telefoon verschijnt en misschien helemaal niet op de HTC Dream. Of dat HTC zelf wat sleutelt aan de source zodat bluetooth alsnog werkt. Het is niet voor niks open source.

[Reactie gewijzigd door Ras op 20 augustus 2008 03:12]

Het feit dat je met deze telefoon geen bluetooth headset kan gebruiken is voor veel mensen een reden om deze niet te kopen.
"deze telefoon"...
Het is een besturingssysteem.

Even wachten en de bluetoothstack wordt weer toegevoegd. En he, dat is gaaf, je kunt er zelf een nieuwe versie van het OS op installeren. GRATIS!!

Van Apple wordt gehakt gemaakt. Of niet, ik hoor namelijk ook al jaren dat DIT het jaar van Linux op de desktop gaat worden.
Linux is gewoon te moelijk/te veel werk voor de meeste mensen, die willen gewoon dat het gewoon werkt. Dat iets anders beter is interesseert ze geen zak. Te veel werk. Te veel geconfigureer.

Ik aan de andere andere kant zit met smart hierop te wachten! Laat het geklooi/getweak maar beginnen!!

[Reactie gewijzigd door bas-r op 19 augustus 2008 10:56]

Een beetje telefoon/mobiel apparaat moet onafhankelijk kunnen functioneren, tuurlijk, zat mensen die hun telefoontje aan hun laptop/PC koppelen, maar daartegenover staat een zeer grote niet te verwaarlozen groep die dat nooit zal doen. Zeker niet nu de drempel van een extra USB kabel erbij is opgeworpen. Later nieuwe functies in firmware toevoegen die zo "basis" horen te zijn, is op zijn minst onorthodox.

Ik gok dat dit in de lijnen zit als dat er morgen in de meuktracker firmware voor m'n N95 zal staan waardoor ineens een touchscreen activeert en een lazer-QWERTY toetsenbord projector.
Even wachten en de bluetoothstack wordt weer toegevoegd. En he, dat is gaaf, je kunt er zelf een nieuwe versie van het OS op installeren. GRATIS!!
Tja, dat is ook echt iets wat de gemiddelde consument kan/wil/durft.

Daarnaast, als HTC de bluetooth hardware weglaat omdat die niet ondersteund wordt door het OS, dan kan je later zoveel bluetoothstacks installeren als je wil, maar dan heb je nog steeds geen bluetooth.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 19 augustus 2008 10:58]

Misschien de consument niet echter de producenten zoals HTC wel. Stel je maakt een OS dat uiterst flexibel is geeft dat ook voor producenten meer opties zoals bv zelf een BT module te ontwikkelen en mee te leveren. Ik zie dan ook veel voordelen in het toepassen van Android, denk bv ook aan de software ontwikkeling zelf die je vrij kunt doen met al een bekende basis. Je bent niet afhankelijk van vreemde licentievoorwaardes of dure SDK´s en je bent bij voorbaat al verzekerd van een sterke basis. Ook voor bedrijven kan dit overigens interessant zijn omdat je al een bekende SDK hebt en ook simpel je reeds ontwikkelde software kan porten iets wat bij een bepaalde partij niet mogelijk is.
Tja, dat is ook echt iets wat de gemiddelde consument kan/wil/durft.
Waarom niet? iPhone gebruikers, die ook niet allemaal zo technisch zijn, installeren ook om de haverklap een OS update zodra die beschikbaar is.
Dat komt door het simpele systeem via iTunes, dat heeft Apple goed begrepen, alles binnen iTunes werkt eigenlijk hetzelfde. Podcasts updaten, rom's updaten, dat is toch even anders bij "gewone" mobieltjes.
Nee, bij "gewone" mobieltjes zoals SE is het nog makkelijker: daar zit een optie in de telefoon om direct de firmware te updaten over internet. Heb je niet eens een PC met tientallen MBs aan software voor nodig.
Een optie die niet automatisch aangeeft dat het nodig is..of wel? Consumenten zullen het derhalve nooit doen. Gaat het wel automatisch, dan heeft SE het beter aangepakt.
Maar mijn punt van iTunes was, dat consumenten dus altijd ongeveer dezelfde handelingen kunnen uitvoeren om iets voor elkaar te krijgen. Het opzoeken van een rom-update programmaatje op je telefoon is weer iets geheel anders, klinkt super-stom natuurlijk maar wil je iets succesvol maken dan moet je proberen het zo uber-simpel mogelijk te maken. Overigens hoeft dat niet te betekenen dat de boel saai wordt en niet interessant voor de tweaker.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 19 augustus 2008 11:35]

Die functie gebruikt echt werkelijk niemand, als het al werkt. In de twee jaar dat ik een SE-telefoon heb gehad heeft die functie bij mij nooit gewerkt. Naast het feit dat mensen met een SE-telefoon 9 van de 10 keer geen internetabonnement hebben en firmware updaten op die manier wel heel prijzig is.

De manier waarop de je de firmware kan updaten met iTunes is vele malen eenvoudiger, lijkt me wel een vaststaand feit zo onderhand.
Blijkbaar is het product niet af. Waarom zou je firmware willen updaten?
Sterker nog.. heb al 2 maal meegemaakt dat volgens de softwareupdate op het S/// toestel er geen update beschikbaar was. Echter via het internet was die er wel. S/// Autoupdate is dan ook lichtelijk waardeloos te nomen.
Linux teveel werk... CD erin ff wachten wilt u installeren ja klik ff wachten klaar het werkt... uberveel werk. genoeg distros die zowat niks vragen bij de setup.
Heb pcs gezien die je krijgt bij een mobieltje (met abbo) ding starte gewoon op met linux kubuntu en mac look. Updaten.... klik linksboven (schijnbaar zoals een mac heeft) 5 minuutjes klaar.
Linux werkt al makkelijk wordt alleen niet overal op gezet.
Ik denk eerder dat het betekend dat de software later een upgrade gaat krijgen om alle functies in de telefoon vrij te geven. Niet dat de telefoon geen bluetooth gaat krijgen.
Het is in het begin altijd natuurlijk even de kat uit de boom kijken. Mijn Windows Mobile heeft genoeg geheugen lekken en moet ik regelmatig resetten. Mijn collega's die een iPhone hebben moeten dit ook vaak genoeg. Ik ken zelfs Nokia's die enige problemen vertonen.
Dus met dit open source concept, denk ik dat het sneller verbeterd gaat worden dan met de grote merken.
Zoals ik in een eerdere post al zei: Dit is afhankelijk of je als android-mobiel gebruiker via Google of via de fabrikant van de mobiel aan updates moet zien te komen..
Eerst geen GPS en nu ook al geen bluetooth?
Hopelijk is dit GSM OS later makkelijk te updaten zodat ze het wel toevoegen, ik neem aan dat de bluetooth hardware wel aanwezig is.
Ik krijg een beetje een deja vu met Server 2008 en Vista, daar werd ook steeds meer uitgesloopt voor de release.
Ik krijg een beetje een deja vu met Server 2008 en Vista, daar werd ook steeds meer uitgesloopt voor de release.
Leuk dat je dit Linux-platform uitgerekend met Windows-platformen vergelijkt ;)
Maar dit is echt niet uniek, dit zie je overal gebeuren. Vaak zie je dan ook dat er vrij snel een nieuwe versie uitkomt met de wel eerder beloofde features.
Persoonlijk vind ik dat slecht voor de klant en dus slechte reclame voor je product.
In dit geval zal een update waarschijnlijk wel gratis door te voeren zijn, maar niet iedereen zit daar op te wachten.
Zo ongeveer de meest gebruikte mainstream feature weglaten is je eigen graf graven. Iedere sjonnie weet wat bluetooth is en gebruikt het nog ook. Voor scholieren is een phone zonder bluetooth niet hip genoeg want je kan geen bestanden uitwisselen, voor de zakelijke gebruiker is het te onpraktisch, want geen enkele headset werkt meer op je phone. Daar gaat dan even 80% van je potentiele kopers.

Sowieso lijkt Android misschien een van de eerste fouten van Google te worden... Ik lees regelmatig niet al te positief nieuws hierover.
Het is altijd amusant hoe mensen ervan uit gaan dat als een feature voor hun zelf belangrijk is, dat het ook voor bijna iedereen belangrijk moet zijn.

De iPhone heeft een Bluetooth stack die zowat niets kan. Je kunt er een mono-headset op aansluiten, en dan houd het ongeveer op. Maar je gaat niemand wijs maken dat een iPhone niet hip is onder scholieren omdat ze er geen bestanden mee kunnen uitwisselen.
De iPhone is volgens mij vooral erg populair omdat het een soort cult- object geworden is. Het is méér geworden dan alleen een gsm. Het is namelijk ook nog een soort van status symbool geworden.
Bij mij heeft het de status 'Gay' :+
Ik snap het volgende even niet:
Google heeft in de eerste bètaversie van het systeem de ondersteuning voor bluetooth verwijderd [...] "We hopen de functionaliteit in volgende releases te alsnog toe te voegen."
De volgende versie is óf een nieuwe beta, óf een final, waarin ze BT wel willen ondersteunen. Lijkt me op zich niet al te gek met een beta. Maar dan:
Het weglaten van bluetooth zal ook een teleurstelling zijn voor potentiële kopers van de HTC Dream, de eerste Android-smartphone.
Ze gaan de HTC Dream met een beta-OS verschepen? Da's ook wel vragen om problemen. Waarvan akte.
De volgende versie is OF een nieuwe bèta, OF een Release Candidate. Google kennende: een nieuwe bèta. En ze zullen wel werken om die BT-stacks er terug in te krijgen.
Ze gaan de HTC Dream met een beta-OS verschepen? Da's ook wel vragen om problemen.
Google Mail is ook nog steeds bèta hoor. Net zoals bijna alles wat Google zelf heeft ontwikkelt. ^^ Dus 'bèta' wil nog niet meteen zeggen: problemen.
De beta-betiteling is meer een wettelijke truc geloof ik, dan kan je ze niet goed aanklagen als er iets mis gaat.
Google Mail is ook nog steeds bèta hoor.
Klopt, maar dat is wat anders dan een dure telefoon. :)
Google heeft een beetje een aparte kijk op betaproducten, maar het lijkt me dat je dat toch beter anders kunt doen als je samen moet werken met een fabrikant als HTC om jouw product meegeleverd te krijgen. :)
Ik ga er ook wel vanuit dat ze dat bij Google ook snappen.
Ik weet niet of je google een beetje volgt de laatste tijd, maar bijna alles van hun is in beta voor een lange tijd. Waarom weet ik niet, maar het zal wellicht te maken hebben met dat ze alle opties openlaten en daarbij inbreng hebben/kunnen krijgen van hun gebruikers.

Dat je dus een HTC Dream verkoopt met een beta-OS is aan de ene kant niet wat je gewend bent, aan de andere kant hoeft dit helemaal niet te vragen om problemen. Niet alle beta's zijn brak, en de beta's van google zijn vaak erg goed te noemen.

Ik heb liever dat ze die BT eruit slopen, dan het brak op te leveren. Dit zie je bij veel bedrijven toch (zij het onder druk) gebeuren. Ze voorzien problemen, laten de klant niet wachten op het OS maar leveren uit, en bouwen aan een goeie oplossing voor de BT functionaliteit. Ik voorzie geen problemen, en ga er vanuit dat BT gauw beschikbaar zal zijn..
Dit is de eerste bètaversie en bij de volgende release Google. "We hopen de functionaliteit in volgende releases alsnog toe te voegen
De mensen bij Google zijn niet achterlijk ofzo :) Mark my words, bij de Goldstatus van android zal bleutooth erin zitten. Ze hebben een deadline te houden waneer er beta s worden released. Is er kans dat er bij de beta s iets niet ingebouwd kan worden dan wordt t gewoon weggelaten. Er komen voordat de final release vrij is nog wel een paar beta s voorbij en in een van de laatste zal bluetooth er wel gewoon bij zitten.

Ik heb geen source hiervoor, maar als je naar de geschiedenis van google kijkt dan weet je dat ze geen half werk zullen leveren. Android moet een grote concurrent worden van MS en Palm etc en is dus geen fingeroefening :)
Google weet dondersgoed wat de markt wilt en wat niet zal lopen ;)

[Reactie gewijzigd door Praetextatus op 19 augustus 2008 11:08]

De geschiedenis van Google laat ook zien dat een aantal producten een zeer lange tijd in Beta blijven. Neem Gmail als voorbeeld.

Ik verwacht zelf ook niet dat bleutooth support weggelaten zal worden in de final release. Echter Google neemt wel veel tijd voor het perfectioneren/completeren van hen producten.

Dit keer zullen ze die luxe waarschijnlijk niet hebben, omdat ze een deal met HTC hebben gesloten.
Ik lees eigenlijk best wel iets anders in de release notes (http://code.google.com/android/RELEASENOTES.html):
Removed Functionality

* Due to significant API changes in the upstream open-source project and due to the timeline of getting certain Bluetooth profile implementations certified, a comprehensive Bluetooth API will not be possible or present in Android 1.0.
* Due to the security risks inherent in accepting arbitrary data from "outside" the device, the data messaging facility of the GTalkService will not be present in Android 1.0. The GTalkService will provide connectivity to Google's servers for Google Talk instant messaging, but the API has been removed from this release while we improve the service. Note that this will be a Google-specific service and is not part of the core of Android.
* We know that these changes will affect many developers who have worked with the prior early looks at the SDK, and we are very sorry for the resulting inconvenience. We look forward to the possibilty of restoring some or all of this functionality in a later version of the Android platform.
Volgens mij is er dus wel Bluetooth ondersteuning, maar zeker niet volledig.

[Reactie gewijzigd door grizzlybear op 19 augustus 2008 11:08]

De iPhone heeft ongeveer de zwakste Bluetooth stack die je op een moderne telefoon kunt krijgen. Het enige wat die ondersteunt is mono-headsets.

Maar dat houd miljoenen mensen niet tegen om hem te kopen.
Blijkbaar gebruiken er dus maar weinig mensen die functionaliteit, behalve dus de headset. Dat het een optie moet worden zou overigens wel fijn zijn, maar het is niet nodig geweest om het apparaatje te verkopen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 19 augustus 2008 11:38]

Mensen die een iPhone kopen, kopen die niet vanwege de BT stack maar vanwege de status, mode of hoge gadget gehalte van het apparaat. Ik durf te stellen dat een significant deel van de iPhone bezitters het geen bal interesseert wat het ding kan, zolang ze maar een iPhone hebben.
Vast, maar het is onzin te denken dat andere mobieltjes niet precies dezelfde klanten hebben...meer nog denk ik, of het moet nut hebben om zoveel design-telefoons te zien. Ik, en zeer velen, hebben een iPhone vanwege het fijne gebruik van het systeem, de goede functionaliteit en daarnaast de solide en mooie bouw. Ik ben inmiddels 30 en toch wel die pubertijd voorbij hoor.
Een heel erg veel dommere reacties dan dit kan je niet verwachten. Ik denk dat vele mensen een iPhone kopen omdat ie verdomd eenvoudig werkt door het geweldige OS. Kan geen Wm of Symbian tegenop. En Android moet het ook nog maar bewijzen.

[Reactie gewijzigd door ard1967 op 19 augustus 2008 17:30]

iPhone heeft ook ondersteuning voor Carkits naast headsets. Ik denk dat dit voor het gros van de gebruikers genoeg is.
"A comprehensive BT API will not be present". Waarom schrijven ze daar "comprehensive"? Als er geen enkele BT API was geweest, dan is dat woord misplaatst. Dit wijst erop dat basale BT functionaliteit (microfoon/mono audio) waarschijnlijk wel werkt.
Geen GPS oke, maar geen Bluetooth vind zelfs ik al matige telefoongebruiker nogal een inboeting. Ik gebruik bluetooth voor mijn communicatie tussen telefoon en PC. Ik gebruik de telefoon echt niet vaak, heel weinig zelfs maar dat is een functionaliteit die niet zou mogen ontbreken.
Daar denken milioenen iPhone-gebruikers blijkbaar toch anders over, die kan dat namelijk ook niet.
Volgens mij is er een applicatie inmiddels die de iPhone als een soort bestand-uitwissel-apparaatje kan gebruiken. Verder heb ik het nog niet nodig gevonden de iPhone zo te gebruiken aangezien ik allerlei files via iTunes prima kan syncen.

edit: De applicatie DataCase doet precies wat jij wilt, draadloos bestanden uitwisselen op een nog makkelijkere manier dan bluetooth. Linkje

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 19 augustus 2008 13:26]

Ik zeg ook niet dat jij het moet gebruiken, maar ik laat toch al ruim 5 jaar mijn telefoon in m'n broekzak zitten als ik mijn agenda en contacts wil synchroniseren.
beste jochie79,

daar heb je op de iphone geen bluetooth voor nodig, dat gebeurt 24/7 via 3G.
Door wel bluetooth te gebruiken heb ik wel ¤450,- bespaard de afgelopen 5 jaar. Maar ik probeer hier geen iPhone te bashen, ik gaf juist aan dat de gemiddelde iPhone gebruiker zonder die functies kan (ik denk ook dat de meeste iPhone-users die functies niet zullen missen, die hebben aan youtube, iPod, en hyves genoeg)
Die 3G dekking van de iPhone was ook zo perfect he...
En bij de iPhone is dat ook logisch. Dat is immers ook een mediaspeler. Er wordt veel materiaal gesychroniseerd. Met een BT overdrachtssnelheid van theoretisch 3 mbps, maar praktisch eerder 2 duurt het een uur om een GB aan muziek/video/data over te zetten. Dat heeft dus geen praktisch nut.