Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

De FCC, de Amerikaanse overheidsinstantie die telefoons keurt voor ze op de markt komen, heeft de HTC Dream goedgekeurd. Uit de FCC-documentatie blijkt dat de telefoon met Googles besturingssysteem Android waarschijnlijk geen gps heeft.

De goedkeuring brengt de introductie van de smartphone van HTC en Google dichterbij. Hoewel bij de goedkeuring normaliter afbeeldingen horen van de binnen- en buitenkant van de telefoon, worden die pas op 10 november vrijgegeven. HTC heeft gevraagd om bepaalde documenten, waaronder foto's, geheim te houden tot die datum. HTC heeft altijd vastgehouden aan een introductie in het laatste kwartaal van dit jaar. De kans bestaat dat dit dus rond 10 november is, waarmee de fabrikant zijn handheld ook nog voor de feestdagen beschikbaar zou maken.

HTC Dream FCC picture Uit de wel vrijgegeven documenten blijkt dat de telefoon inderdaad de naam HTC Dream zal krijgen. Ook is duidelijk dat de HTC Dream diverse gsm- en umts-frequentiebanden ondersteunt. Daarnaast is de telefoon goedgekeurd voor wifi en bluetooth 2.0. De FCC meldt geen test van gps, hetgeen er op wijst dat de telefoon geen ondersteuning voor plaatsbepaling aan boord heeft.

De goedkeuring van de FCC duidt op een snelle introductie van de eerste telefoon met Googles Android als besturingssysteem. Het Amerikaanse onofficiŽle T-Mobile-weblog Tmonews noemde vorige week 17 september als datum waarop de telefoon in de voorverkoop gaat. De kans dat die datum klopt haalbaar is, lijkt klein omdat volgens HTC Nederland-directeur Mark Moons de telefoon en de Android-software nog niet klaar zijn; 10 november lijkt wat betreft planning dan een betere kandidaat.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Wel vreemd dat er geen GPS in zit als ie ook van google is, Google Maps + GPS
Dit gaat om een FCC-goedkeuring. Voor zover ik weet kijken die alleen maar naar het storen van de omgeving en of ze storingen van andere apparaten goed kunnen verwerken, zonder andere apparaten in de omgeving te storen, zelfs als dat het defect van dat apparaat tot gevolg heeft.
Een GPS ontvanger zend niets uit en ik kan me voorstellen dat ze eventueel een goedgekeurde module kunnen plaatsen, zonder dat die er al in moet zitten om een FCC-goedkeuring te krijgen.
Het gaat voor de FCC keuring niet alleen om het uitzenden van signalen maar om veeel meer dingen (oa. ook het ontvangen van signalen, en hoe het apparaat daar dan mee om gaat)

Ik weet dat google technology aan het ontwikkelen was om ook zonder GPS je zelf te kunnen 'pin pointen', met behulpt van telefoon masten... hier een filmpje daar over:

http://www.techcrunch.com...our-location-without-gps/
De iPhone 1 (niet 3G dus) heeft dit ook, is slechts nauwkeurig tot 20 meter, verschilt per stad/gebied. Bij mij thuis is het punt 400 meter verderop, maar in Delft was het in 20 meter dus :)
Touch diamond met google maps kan dit ook, maar is meestal maar tot 2700m nauwkeurig, soms iets beter.

Maarja, daar zit dan weer GPS ingebouwd.
Alle electronica zend straling uit, dus ook een GPS module. Bij de FCC noemen ze dat een unintentional radiator.
Een van de vereisten voor het testen van apparatuur bij een FCC gecertificeerd lab is dat tests uitgevoerd worden zodanig dat het apparaat van al zijn functies gebruik maakt.
Wanneer je GPS in een telefoon propt zal dat dus aan moeten staan terwijl je de straling meet.
Of je ook expliciet moet melden dat er een GPS module in zit weet ik niet (ik zie niet in waarom dat zou moeten), maar het is natuurlijk mogelijk.
Waarschijnlijk duurt die implementatie te lang en Google wil graag zo snel mogelijk een toestel op de markt hebben. Het kan ook zomaar zijn dat dat juist in een duurder model komt te zitten.

Bovendien lijkt mij plaatsbepaling alleen niet zo interessant en Google maps en GPS maakt nog geen navigatie.

edit: typo plus aanvulling

[Reactie gewijzigd door Teigetje! op 18 augustus 2008 16:53]

Implementatie te lang? Erm, betwijfel het. Waarschijnlijk wordt eerst dit toestel uitgebracht om de eerste mensen over de streep te trekken. Zodra de eerste buzz een beetje over is en de verkopen inzakken wordt versie 2.0 "nu nog beter" gelanceerd en begint alles weer opnieuw.

Zelfde verhaal als met de Touch Diamond en de Touch Pro. Zelfde verhaal als met de iPhone en iPhone 3G. Of dacht je dat een HTC/Touch/Google de resources niet zouden hebben om in 1x een 3G/GPS/Keyboard functionaliteit te realiseren.... ;) Zo werken dit soort dingen nou eenmaal (d'r zitten gewoon voor- en nadelen aan een kapitalistische markt).
Niet hetzelfde, aangezien de Touch Pro al aangekondigd was voordat de Diamond uitkwam en de Touc Pro niet een verbeterde versie is, maar een zakelijk alternatief.

Het gaat gewoon om de markt die men voor ogen heeft. Een telefoon met GPS moet ook daadwerkelijk werken. Je zult dus consessies moeten doen mbt design en moeten investeren in een goede werking van het apparaat, wat weer kosten met zich meebrengt, en het toestel duurder maakt.

Dit is het eerste toestel dat op Android werkt. Wat ik denk is dat men gewoon de markt wil penetreren. Google geeft er neits om om wel of geen GPS in dat toestel te hebben, als ze hun besturingssysteem maar onder de consument hebben gebracht. Voor HTC maakt het evenmin uit, aangezien het hun gaat om het verkochte toestel.

Met een goedkoper toestel kun je de markt makkelijke penetreren dan met een duurder toestel. Dat is een feit. De meeste mensen hier op tweakers hebben 'tech-interesse' en willen doorgaans dus wel GPS. Maar de gemiddelde consument geeft er niets om. Hooguit navigeren vindt men wel handig, maar die PNA's kosten tegenwoordig geen drol meer, en daar geeft de reguliere consument dan ook de voorkeur aan.
En dan heb ik het niet eens gehad over de mogelijkheid van een externe GPS-antenne die over het algemeen een beter bereik geven.

Google Maps is natuurlijk ook een product van Google. Maar je moet ook reŽel blijven. Denk je dat het wijs is wanneer Google alleen om GM mee te kunnen leveren, een GSM erop zal aanpassen? Niet te veel willen. Daar kun je een product mee verkloten. Je zou bijv. ook kunnen stelllen dat het toestel een VGA-scherm zou moeten hebben om zo met Picasa foto's/afbeeldingen perfect te kunnen bekijken.
Door toekomstige apparaten zullen de verschillende services echt wel ondersteund worden. Maar ik denk dat in eerste instantie het zaak is 'to get Android out there'.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 18 augustus 2008 18:48]

Nou ik vind GPS op mijn iPhone toch behoorlijk handig :). Ik was laatst ergens en wilde weten waar de dichtstbijzijnde supermarkt is. Ik had zelf niet op de kaart kunnen aanwijzen waar ik was, maar door de GPS locatiebepaling kon ik snel de dichtstbijzijnde supermarkt vinden. Toch wel handig hoor.
En soms is het gewoon even handig om te weten waar je nu zelf bent omdat je iets zoekt, daar heb je toch echt wel GPS voor nodig.
Ik was laatst ergens en wilde weten waar de dichtstbijzijnde supermarkt is. Ik had zelf niet op de kaart kunnen aanwijzen
Laatst kwam ik ook een device tegen, beetje oud model. Liep toch nog wel redelijk. Niet de allersnelste maar wat wil je bij die gedateerde dingen. Toch ff de voice-recognition gechecked en het werkte echt prima!

"Mevrouw, weet u waar ik een supermarkt kan vinden?"
- Hier om de hoek zit een C1000 jongeman

Een prachtige stem kwam eruit.. Helemaal niet metalig of knisperend. Geen idee wat voor techniek ze erin gepropt hadden maar het verbaasde me echt. En....het glimlachte naar me.

Think I've made my point....

[Reactie gewijzigd door BartOtten op 19 augustus 2008 00:05]

Alsof alle oude dametjes weten waar iets is en altijd voorhanden zijn..
(oude) dames en richtingsgevoel. Tricky :X
Think I've made my point....
Inderdaad, jij bent duidelijk geen tweaker.
Een echte tweaker kent ook "social engineering" ;)
Je hebt ook nog zoiets als cell-broadcast-postitioning.
Als jij ergens loopt, weet de software te achterhalen (door triangulatie) waar jij je bevindt. Je kan dan nog steeds de dichtsbijzijnde supermarkt vinden.
jammer dat de precisie nog te laag is. Google maps zit er regelmatig te ver naast..
net gechecked bij station breda-prinsenbeek, en daar zit ie 800 meter verkeerd, niet echt handig als je de weg moet vinden. Veel beter dan 800 meter wordt het ook niet. vaak is het meer
Volgens het filmpje op Android website, zit er juist wel GPS in?
http://code.google.com/android/

[Reactie gewijzigd door Yinchie op 18 augustus 2008 17:39]

Android is het OS, het is dus een software functie
Als de hardware er niet is zal die functie dus niet werken...
Geen GPS? Dat zal voor heel veel mensen een dealbreaker kunnen zijn. En de concurrentie is groot. Ik heb zelf een N95, en GPS zag ik in eerste instantie als geinige gimmick, maar ik wil nu toch echt niet meer zonder.
Via bluetooth, en dan laat je die in de auto liggen.
Heb je nog eens betere ontvangst ook !
Inderdaad, en als je praat over echt vaak gebruik maken van gps/navigatiesoftware dan ga je meestal toch al snel overwegen om een tomtom one o.i.d. te kopen.

Ik heb zelf ook een tomtom one, werkt prima. ik heb daarnaast wel gps op mijn touch diamond, vandaag nog handig gebleken toen ik ergens wou komen op de fiets wat ingewikkeld bereikbaar was en vol met afgebroken wegen ivm onderhoud.

Hoe dan ook, als het toestel verder goed is ben ik persoonlijk wel bereid met geen interne gps genoegen te nemen.
GPS in je mobiel is juist handig voor als je te voet bent, of met de fiets. Granted, een kompas, zoals de N96 dat heeft, is dan eigenlijk ook een nice to have.

Ja ik weet het, er zijn al GPS BT modules die je gewoon aan je sleutelbos hangt, maar het blijft toch vervelend om met een extra apparaatje rond te moeten lopen; je zult zien dat je hem dan net niet bij je hebt als je het wilt gebruiken.
Ik heb een Garmin Etrex voor op de fiets. Zo'n ding kan tegen vallen (en trillingen) en tegen regen, twee dingen waar mobieltjes erg slecht tegen kunnen.

Mobieltjes zijn m.i. te kwetsbaar voor echt "outdoor" gebruik.

[Reactie gewijzigd door erikdenv op 18 augustus 2008 19:28]

Google Maps werkt ook zonder GPS.
Google Maps werkt ook zonder GPS.
Maar GPS is wel een heel welkome aanvulling voor Google Maps/Google-earth.
Waarom zou een goedkeuring een snelle introductie betekenen. Kan mij nog herinneren dat Apple de iPhone pas iets van 6 maanden na goedkeuring leverde. Wel vreemd dat de FCC dit openbaar maakt, het lijkt mij toch dat een bedrijf wat meer vrijheid moet hebben als men wat wilt aanpassen in de tussentijd.

Het missen van GPS zou ik wel vreemd vinden overigens, op m'n iPhone ben ik toch wel flink gecharmeerd van het nut van Google Maps en sommige apps (nee Maps is geen navigatie, maar meer dan voldoende om te weten waar ik ben en naartoe wil). En laat Google Maps nu van Google zijn die Android op de markt zet, beetje een misser.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 18 augustus 2008 16:56]

Google Maps kan je plaats bepalen tot op ongeveer een kilometer dmv telefoonpalen. Dat is ruim voldoende om het snel als kaart te kunnen gebruiken, voor navigatie te weining, maar dan heb je ook niet zo veel aan Google Maps.
De FCC heeft het niet bekend gemaakt:
uit FCC-documentatie blijkt
De FCC is verder geen geheime organisatie oid. Het test consumentenproducten, dus heeft het geen reden om vanalls geheim te houden. De documenten worden ook vrijgegeven mits de betreffende producent daar geen bezwaar tegen heeft. De geruchten over de Dream gingen al in de rondte. Dat de FCC er eerst naar moest kijken, stond vast. Dus gewoon een kwestie van de FCC-documentatie in de gaten houden of een betrokkene 'vragen' om een tip te geven wanneer het zover is.
Mwa, GPS is handig in je auto dus als je een losse ontvanger koopt kan je telefoon weer kleiner.
Net als Fuzzillogic hierboven heb ik ook een N95, en dacht ook dat GPS enkel een gadget was, totdat je opeens in een vreemde stad een auto huurt. Dan blijkt het plotseling heel handig te zijn om altijd navigatie bij je te hebben.

Nee, een high-end telefoon, en zeker een van google, moet tegenwoordig gps hebben. Maar dat gezegd hebbende geloof ik nooit dat deze telefoon GEEN gps heeft.
Een chip is niet veel groter dan een cm2 en pak 'm beet een mm of wat hoog met daaraan een antenne (vaak) in de vorm van een draad. Geen idee wat jij in je hoofd hebt, maar een GPS antenne is nou niet bepaald een onderdeel wat een telefoon groter maakt.
In bijv. de HTC Touch Diamond zit de GPS module in de processor gebouwd. Nieuwe Qualcomm chippies kunnen wel meer dan alleen processortje spelen en zijn daarom ook zeer leuk voor de nieuwe telefoons.

Als je ziet hoe klein de HTC Touch Diamond is en wat 'ie kan, bijzonder apparaat hoor.
Ik gebruik GPS ook regelmatig te voet, als ik in een stad loop en iets niet kan vinden bijvoorbeeld. Geotaggen van foto's is ook een voordeel van geintegreerde GPS. GPS heeft echt niet alleen voordelen bij autonavigatie.
HTC heeft het maar druk de laatste tijd. De Diamond en Pro zijn er nog maar nauwelijks en ze moeten alweer de Xperia en de eerste Android phone leveren.

Ik hoop maar dat ze het allemaal een beetje kunnen bijhouden. Je hoort vaak dat de software vrij buggy of onverzorgd is. Maar als ze maar telkens moeten doordenderen naar het volgende model vraag ik me af ze nog tijd hebben om software voor hun oude modellen te verbeteren.
Xperia is toch van SE?
Gebouwd door HTC in opdracht van SE.
Inderdaad zoals hierboven,

de Xperia is van Sony Ericcson.
Maar gebouwd door HTC voor een heel groot gedeelte.
Offtopic: HTC bouwt de Xperia voor SE

Ontopic: Ik ben benieuwd of er GPS in zal zitten. Om Android te promoten zullen ze toch met mooie apps moeten komen. En veel apps maken gebruik van de GPS module. Denk aan geotagging, waar hangen je vrienden uit (loopt), etc.

Google heeft niet voor niets die developers-wedstrijd uitgeschreven.
loopt werkt niet eens voor nokia of windows mobile telefoons, volgens mij is het 100% voor de amerikaanse markt.
Bij mijn weten is de Xperia gemaakt door HTC, maar verkoopt SE ze alleen + ontwerp van skins etc.
Nou en dat er geen GPS in zit, zou niet weten waar het voor nodig is.
Kan mijn weg zo wel vinden, dat kon ik 15 jaar geleden ook al.
15 jaar geleden had je ook geen GSM nodig. Als je zo blijft redeneren komen we nooit verder. Navigatie is gewoon super handig op je mobiel. Heb het nu alweer paar jaar en zou niet anders willen.
Kan me herinneren dat ze hier op Tweakers over elkaar heen rolden toen de eerste iPhone uit kwam zonder GPS. Dat kon echt niet. En nu wordt het door menigeen goed gesproken onde het mom van een losse GPS muis. En dat 2 jaar later bijna!
Het verschil is dat de iPhone werd gebracht als een ware revolutie. Alles op mobiel gebied zou in de iPhone zitten. Dan is het gebrek aan GPS een beetje een tegenvaller. Zeker wanneer je bedenkt dat een paar toptoestellen die hier al uit waren of zouden komen, het wŤl hadden. Dan verwacht je van het product dat 'the phone reÔnvented' als slogan droeg, de concurrentie zou wegblazen. Maar mensen konden ook wel eens overdrijven over het logisch zijn van GPS-implementatie. Dat is zelfs op de dag van vandaag nog niet eens zo.

Ik kan me overigens niet herinneren dat het erg veel mensen waren die hierover liepen te klagen. Wel inzake het gebrek aan UMTS. En dat was terecht, aangezien hier UMTS de norm was, en een hoop (niet eens alleen maar top-) toestellen zelfs al HSDPA hadden.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 18 augustus 2008 19:00]

Nee, zo werd het door de media gebracht. Apple kwam alleen met de leus dat het een revolutionaire mobiele telefoon zou zijn... op het gebied van bruikbaarheid en het os. Waar men in Tweakers vaak over elkaar heen rolt is het gebied "kan die wel alles? niet? oh, wat slecht". Wat bruikbaarheid vind ik dat de iPhone de concurrentie inderdaad wegblaast, men begint nu met UI te komen die dat een beetje proberen in te halen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 19 augustus 2008 15:28]

'ReÔnvented' was een leus die Apple gebruikte voor bijna al hun producten. Dus het kwam niet van de media. De hype uiteraard wel, maar ook deze is door Apple uiteraard ingezet. Het woord revolutie staat wat mijn betreft ook al gelijk aan deze. Verder deed Apple het ook voorkomen alsof het gebrek aan HSDPA een bewuste keus was mbt batterijvermogen, wat onzin is voor een hig-end phone.

De eerste HTC's hadden ook geen UMTS (de Tytn I daargelaten). Een flinke tegenvaller. Maar HTC deed niet zoals Apple alsof zij waren gekomen met 'de nieuwe standaard' (terwijl dat in termen van prijs en design wel zo was) en een ware revolutie (wat het ook niet was, aangezien het gewoon WM-toestellen bleven, zoals de Palms, HPs, E-Tens, etc.).
Android htc project is ook al een poosje aan de gang. Ben erg benieuwd naar deze Os. Wanneer deze klaar is mogelijk in BETA zet ik m zeker op mijn HTC Diamond :P
Ja maar apple moest ook iets neerzetten wat gelijk stond als een huis waar gelijk alle concurentie van schrok. Dus dan verwacht je dat niet.
Alleen nog multitouch en we hebben een iPhone killer. :)
hij heeft multitouch maar waar blijft het killen?

gebruiksvriendelijkheid?
opensource? Niet "OPEN" open omdat googje je alsnog beperkt met de SDK
ze doen daar nog minder goed hun best voor ontwikkelaars dan apple doet.

bron: http://ictroddels.nl/ podcast 227 ergens op 3 kwart

[Reactie gewijzigd door 4saus op 19 augustus 2008 15:19]