Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Al voor de officiŽle lancering van zijn G1-telefoon heeft T-Mobile de deuren van de bijbehorende website geopend. Ook de productfoto's en de specificaties liggen inmiddels op straat.

Google G1 logoBehalve het logo van de G1, de tijd en datum van de perspresentatie en een knop om het Android-toestel vast te bestellen, toont de G1-site van T-Mobile nog weinig interessants. Via een inmiddels offline gehaald url konden echter ook de officiŽle productfoto's achterhaald worden.

Verder claimt Tmonews specificaties over het toestel en het aanbod van T-Mobile in handen te hebben. Het toestel zou 11,6 bij 5,5 bij 1,6 centimeter meten en 159 gram wegen; het scherm zou 480x320 pixels hebben en 65.000 kleuren kunnen weergeven. Verder zou de standby-tijd 130 uur bedragen, terwijl een acculading voldoende is voor vijf uur babbelen. De G1 zou verder met maximaal 8GB geheugen uitgerust kunnen worden. Volgens de uitgelekte informatie is er verder een 3,1-megapixelcamera aanwezig en kent het toestel ondersteuning voor gps en uiteraard 3G. De site bevestigt dat stereo bluetooth-connectiviteit ontbreekt.

Een Gmail-account zou nodig zijn om het toestel te kunnen gebruiken, en met een enkele druk op de knop zouden gebruikers toegang krijgen tot niet alleen Gmail en de zoekmachine, maar ook tot Youtube, Calendar, Talk en Maps. Die laatste dienst zou satellietbeelden en stratenkaarten weergeven, maar ook beschikken over streetview-weergave.

Opvallend is dat T-Mobile de G1 in de VS alleen in zijn winkels verkoopt die in een gebied met 3G-dekking liggen of maximaal 8 kilometer daar vandaan. In overige winkels kunnen klanten een demonstratie krijgen van de functionaliteit bij 2G-verbindingen, waarna ze het toestel kunnen bestellen. De G1 zal alleen geleverd worden in combinatie met een data-abonnement, en er komt geen pre-paid-aanbod. Dinsdagmiddag introduceert T-Moble de G1 officieel.

Update, woensdag 24 september, 8.30: De G1 ondersteunt wel bluetooth, maar alleen een handset-profiel. Volgens HTC en Google zal er echter in toekomstige updates wel ondersteuning komen voor a2dp-, sync- en toetsenbordprofielen.

Google T-Mobile G1 1 Google T-Mobile G1 2 Google T-Mobile G1 3
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Wel een beetje jammer dat je een Gmail-account nodig hebt om het toestel te kunnen gebruiken. Is dat in Nederland wel toegestaan? Lijkt een beetje op koppelverkoop. Je bent ook niet verplicht om Hotmail te gebruiken als je Windows op je systeem zet, of een Lifeblog-account te nemen als je een Nokia koopt. Ben ook wel benieuwd hoe snel die verplichting eruit gehackt gaat worden :)
Zo kan je al jaren geen Blackberry kopen zonder verplicht RIM te moeten aanschaffen in je back-end. Dus ja, wat is koppelverkoop? Er zijn voldoende voorbeelden te noemen waarin je het ene produkt moet gebruiken om het andere produkt te kunnen gebruiken.
Nee hoor dat is niet waar, je kunt prima een Blackberry aanschaffen met alleen een voice abbonement.

Alleen voor je push email ben je afhankelijk van RIM. Maar niets houd je tegen om ipv daarvan bijv Webmail via 3G te gaan gebruiken.
Dat is niet alleen "een beetje jammer", dat is voor mij een keiharde Instant Dealbreaker. :(

Het is gewoon triest hoezeer bedrijven tegenwoordig uitzijn op jouw privacy-gevoelige zaken. Google Maps is op de desktop (en andere mobieltjes) prima te gebruiken zonder registratiecrap. Waarom op Android dan niet? Ik wil geen gmail, betekent dat dat ik nooit e-mail kan lezen op een Android-mobiel? Of mijn afspraken kan beheren?

Opvallend ook hoe bedrijven nog invloed blijven uitoefenen op jouw mobiel, waar je gewoon voor betaald hebt. iPhone staat nog met stip bovenaan, met DRM en signed-apps gezeik, met Symbian op de hielen en zo te zien doet Android ook vrolijk mee.

Wanneer realiseren mensen zich eens dat ze niet meer baas over eigen mobiel zijn, en een alternatief gaan zoeken?
waarom zou koppelverkoop niet mogen ?
t-mobile bied toch ook als enige de Iphone aan
Koppelverkoop is niet altijd toegestaan:

Wikipedia:
In een aantal gevallen is koppelverkoop in Nederland verboden op grond van de Mededingingswet (art. 24 ev.[1]). Daarvoor is, volgens de jurisprudentie, in het algemeen het volgende noodzakelijk:

1. Ten eerste moet het gaan om afzonderlijke producten die gekoppeld worden. Er moet, met andere woorden, een afzonderlijke markt bestaan voor de beide producten en die producten moeten voor consumenten ook gezien worden als onderscheidende producten.
2. Ten tweede moet er (vanzelfsprekend) sprake zijn van koppeling, het ene product moet direct of indirect vast zitten aan het andere product.
3. Ten derde moet er sprake zijn van een machtspositie van de leverancier, de leverancier van het koppelende product moet bijvoorbeeld een "aanzienlijke marktmacht" hebben.
4. De vierde eis is dat er een substantieel deel van de markt door de koppeling wordt aangetast.
zet er dan ook dit bij:

In BelgiŽ (De Wet op de handelspraktijken, Afdeling 5 [2]) is de wetgeving op dit vlak veel strenger. Zo is het niet toegestaan om GSM's uitsluitend samen met een bepaald telefonie-abonnement te verkopen, wat in Nederland wel kan. Zo zal het niet mogelijk zijn dat de Apple iPhone enkel met een (Mobistar-) GSM-abonnement verkrijgbaar zal zijn.
Zou het in dit geval wel koppelverkoop zijn omdat Gmail gratis is?
Android is toch van Google? Natuurlijk willen ze dat je een GMail account gebruikt. Zo kunnen ze nog meer gegevens van je krijgen. Ik ben persoonlijk nog een beetje terughoudend over het gebruik van Google producten. Ik wil toch altijd eerst weten wat deze producten allemaal naar huis sturen.
Tevens, leuk, in nederland met een belaberde 3G connectie van T-Mobile (als we het logo mogen geloven) Hiermee doel ik "in huis" of "op kantoor" (beide in centrum-ring Amsterdam)
Ik heb zowel thuis (rondom utrecht) en mijn huidige project (Amsterdam zuid-oost) toch prima HSDPA verbinding. Ook T-Mobile...
weet je wat het mooie is: je kan het allemaal uitzoeken in de source.... en als je wat vindt, sloop het eruit en compileer je eigen versie ;)
Right, en hoeveel gebruikers kunnen dat? Kun je het Łberhaupt zelf wel? 8)7
Errrrr... Geen Bluetooth? En ook geen Wifi zeker? Waarom zouden ze al die functionaliteit inbouwen en zoiets essentieels als bluetooth achterwege laten? Nu kun je er niet eens een headset op aansluiten.

Lijkt me wel een leuke concurrent voor de nieuwe Nokia's met Symbian Touch interface. :)

[Reactie gewijzigd door Shadow op 23 september 2008 12:52]

Is dit niet gewoon de HTC Dream in het zwart (waar al veel eerder nieuws/afbeeldingen van waren)?? Lijkt er anders wel heeeel erg op... en lelijk is hij in mijn optiek zoiezo (vooral uitgeschoven), jammer..


EDIT: Is dus inderdaad htc dream, gek dat het niet in dit bericht gemeld wordt.

[Reactie gewijzigd door Reflian op 23 september 2008 13:59]

Dat is in de SDK, leveranciers kunnen dit zelf inbouwen volgens mij :) gebeurt wel vaker

Wat ik me nou afvraag is of ik dan ook met mijn google agenda account kan inloggen, dit ivm een afwijkende extensie (bij mij @dexxan.com ipv gmail.com)
Volgens mij staat er aan de rechterkant een linkje naar nieuws: Google sloopt bluetooth uit Android omtrent BlueTooth. Wat de huidige status is, durf ik niet te zeggen.
en kent het toestel ondersteuning voor gps
ik weet het niet zeker maar ik dacht toch echt gelezen te hebben dat de Android ook niet over GPS zo beschikken, dus dat je alleen kon 'navigeren' via google maps.
But correct me if i'm wrong :Y)

[Reactie gewijzigd door Lizard_Double op 23 september 2008 13:36]

Knap als je alleen kan navigeren met Google Maps, maar zonder GPS. Gaat de telefoon gokken waar je bent dan. Beetje random locaties verzinnen :)
Benaderen a.d.h.v. de gebruikte zendmast, zoals de huidige mobile google maps dat ook al doet.
Op het weblog van AndroidDevelopers heb ik gelezen dat Bluetooth op zich wel actief zou zijn in de Android telefoon, maar dat de functionaliteit voorlopig uit de SDK zou zijn gehaald.
Het is zo jammer dat ze bij de eerste versie van Android Bluetooth en nog wat meer functies hebben weg gelaten... Bluetooth zit op bijna elke (zakelijke) telefoon :)

En het nu ook weer geen mooie telefoon om te zien...

[Reactie gewijzigd door SideSwipe op 23 september 2008 12:58]

Bluetooth zit niet in de SDK versie 0.9! Dat betekent dat applicatie programmeurs geen bluetooth kunnen gebruike. er zit wel degelijk bluetooth op de telefoon en de standaard zaken (mono headset, bestandsuitwisseling) zullen gewoon werken op de G1!
Even voor alle duidelijkheid (na de opmerkingen van Nokia): Android is dus gebaseerd op Linux, en is niet enkel een OS maar een heel platform voor mobiele devices.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 23 september 2008 12:52]

Verklaar het verschil tussen 'OS' en 'heel platform' svp.

Op beide kan ik applicaties installeren. In het ene geval zullen de apps voor Symbian geschikt moeten zijn (waar er al heel veel van zijn), en in het andere geval zullen de apps voor Android geschikt moeten zijn...

Ohja en om even de kracht van Symbian aan te geven: Ik heb laatst een http webserver op mijn telefoon geÔnstalleerd, waardoor ik nu gewoon met een browser vanaf de hele wereld bij het interne geheugen/ foto's / muziek van mijn N95 8GB kan :D

[Reactie gewijzigd door Shadow op 23 september 2008 12:57]

Android op zich is inderdaad een OS, dat binnen een groot, open platform valt. Het platform zorgt ervoor dat je eenvoudig informatie kan delen, zoals dit (in mijn ogen) vanaf het begin had moeten kunnen, net zoals met het WWW ook op mobiele apparaten.
EDIT: Deze post op Engadget (engels) legt beter uit nog waarom je Android moet zien als platform en niet als OS. Vooral omdat ze hun sterk met java gelijkende Dalvik-spul gebruiken om hun applicaties niet hardware-specifiek te maken en omdat Android open source is en dus op allerlei apparaten zou kunnen draaien.

[Reactie gewijzigd door graey op 23 september 2008 13:39]

Is android niet gewoon de GUI (plus wat extraś) en Linux de kernel? of zeg ik nu iets verkeerd hier.
Ja, echter doet die GUI ook taken als bellen etc. Een platform is een overkoepeling van applicaties waardoor je de hardware die door het OS (linux + drivers) kan worden aangesproken benut.

Simpel voorbeeld: Bellen doe je via de GUI, spreekt de linux kernel (drivers) aan en komt vervolgens bij de hardware.

Simpel tekeningetje:
Applicatie => (function set) => Linux ( => Drivers) => Hardware

Dit in jip en janneke taal
Ik vond nog een plaatje van de architectuur:

Link
Denk bijv: aan de GUI widgets die standaard aangeboden worden.
Dat is cool, maar ik ben er zeker van dat zulke features ook op (de aankomende of toekomstige versies) van Symbian Touch zitten. Android mag dan wel coole Widgets hebben, maar Symbian is al een heel stuk volwassener, waardoor het vast veel features heeft die Android mist. Heb je nog meer argumenten waarvoor ik zou moeten overstappen?

Ok, ik geef er zelf een: Snelheid. Maar ook daarin moet Android zich nog bewijzen en Symbian wordt hier steeds beter in.

[Reactie gewijzigd door Shadow op 23 september 2008 13:04]

Ik heb helemaal geen argumenten gegeven om over te stappen..Je moet lekker zelf weten of je Symbian of Android of Windows Mobile enz. wilt gebruiken. Dat intereseert me niet. Ik vermeldde enkel alleen even dat Android op Linux is gebaseerd (omdat Nokia beweerde onlangs dat Linux ongeschikt zou zijn) en dat Android niet slechts een OS is maar een geheel platform. Niets meer niets minder.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 23 september 2008 13:10]

Wat is het verschil dan tussen een 'OS' en een 'heel platform'? Alleen de widgets? Als ik widgets kan installeren is het plotseling geen OS meer maar een Platform?

Sorry maar ik zie het verschil niet tussen Android en Symbian. Behalve dat het meer van hetzelfde is en nu van Google, dus dat we standaard ingebouwde exchange synchronisatie wel kunnen vergeten.
Sorry maar ik zie het verschil niet tussen Android en Symbian. Behalve dat het meer van hetzelfde is en nu van Google
Het verschil is dat Andoid opensource is. Android is dus in wezen van iedereen. Google helpt met de ontwikkeling hiervan. Maar als je wilt kun je het spul gratis downloaden, compileren, in een pakketje stoppen met strik er omheen en verkopen aan een telefoon fabrikant.

Dit garandeer dat Android altijd zal blijven bestaan. In het ergste geval zal het in verval raken omdat niemand er meer voor ontwikkeld. Maar waarom zou een telefoon fabrikant zelf iets willen ontwikkelen? Waarom zou een telefoon fabrikant nu nog Symbian willen? Waarom zou Nokia Symbian opensource willen maken?

En dan zijn er nog de vragen: Zullen er genoeg mensen / bedrijven geÔnteresseerd zijn in Symbian om het door te ontwikkelen? En kunnen Microsoft en Nokia nog weerstand bieden?

Dit zijn de vragen die me voor de komen jaren zullen gaan boeien, want dit zijn de vragen die opensource in mij losmaakt.
Ik ben benieuwd wat dit betekent voor de concurrentie positie, ofwel voor de meerwaarde voor Google: de iPhone zit bijvoorbeeld vol met Google spul vanuit de firmware. Dit was een mooie aanvulling voor Apple. Nu is Google met Android ineens een concurrent. Wat gaat Apple doen met de Google apps?
Microsoft gaat nog veel meer concurrentie krijgen van Google: HTC levert nu vooral Windows telefoons (85% van de windows telefoons is HTC...) maar is ook de grootste partner voor Android.
Het zou zomaar kunnen dat Google er niet beter maar juist slechter van gaat worden. Als Apple een goede concurrent voor YouTube op de markt zet zou dat zomaar eens een succes kunnen worden. Waarom Apple: Die hebben al de monopolie op het commerciele aanbod en als je ziet dat NBC 1 miljoen(!!) downloads had de eerste week dat ze terug waren in de store.
concurrent, concurrent, groot woord. Enige wat ze willen is dat mensen gebruik maken van hun services.
Ze gaan toch ook niet googletoolbar uit IE slopen omdat ze nu Chrome hebben?
Dat is niet wat ik bedoel.
Google wil zo veel mogelijk informatie hebben en daarom zoveel mogelijk diensten 'verkopen'. Google maakt het niet uit of je dat op OSX, Windows, Linux of wat dan ook doet. Tuurlijk gaat de voorkeur uit naar Chrome of Android, want daarmee slepen ze nog meer info over de gebruikers binnen (hence de vereiste voor een google account).
Voor Microsoft (windows mobile) en Apple (iPhone) en in mindere mate Nokia (symbian) zijn telefoons met Android wel degelijk een concurrent. Die willen zo veel mogelijk toestellen en/of licenties verkopen en als jij een HTC met Android koopt verdient noch Apple, noch Nokia, noch Microsoft er wat aan. Microsoft en Apple bieden aan de andere kant tot nu toe wel minstens 90% van de google gebruikers een besturingssysteem waarmee ze Google kunnen gebruiken.
Een analoge en een digitale klok die tegelijk zichtbaar zijn, dŠt is handig! :P
Het lijkt net of dat ding er onder met die knopjes er niet bij hoort, ik vind dat er dan ook niet mooi aan.. :|
Precies, een soort Wiimote Plus attachment ;)
Mee eens, maar kan iemand me vertellen of het een functie heeft? Het ziet eruit alsof het kan uitschuiven, maar volgens mij zit er geen qwerty toetsenbord op, toch?
Jawel, je kunt hem idd nog uitschuiven, en dan heb je een full toetsenbord. Het is een beetje een telefoon als de sidekick die ook door t-mobile uitgeleverd wordt in amerika en daar erg populair is. Wellicht dat ze op die markt zich willen richten met die telefoon...
leuk en aardig, maar ik ben erg benieuwd hoe het afloopt met deze telefoon, de HTC Touch HD & Xperia komen er binnekort al aan, beiden hebben betere specs... Maargoed, well see :)
Ik ben bang dat, zover ik gelezen heb, dit product redelijk gaat floppen.

1) Over smaak valt te twisten maar de vormgeving van dit apparaat is toch wel heel erg beneden niveau zeker tov de concurrentie.
2) De onduidelijkheid betreft de bluetooth mogelijkheden
3) Het ontbreken van WiFi
4) Het gebruik moeten maken van gmail
5) Geen ingebakken GPS, enkel ondersteuning hiervoor.
6) De streetview functie die, hoe toevallig, wel aanwezig is op het android OS maar (nog) niet beschikbaar is voor de concurrentie (Symbian/Windows Mobile/iPhone).
7) De mogelijke verplichting om het toestel icm een t-mobile abonnement aan te schaffen.

Correct me if i'm wrong.
Goede punten, al is het 6de punt niet eens zo slecht en een leuke extra, maar gezien het markt aandeel Windows/Symbian en iPhone dat nu groeit verwacht ik dat de streetview functie ook voor die OS'en beschikbaar komt.
De onduidelijkheid betreft de bluetooth mogelijkheden
Dat zal vanmiddag na de persconvertentie wel duidelijk zijn toch?
De streetview functie die, hoe toevallig, wel aanwezig is op het android OS maar (nog) niet beschikbaar is voor de concurrentie (Symbian/Windows Mobile/iPhone).
Dat is dan toch juist in het voordeel van dit apperaat?

Overigens is het toch al beschikbaar? nog niet als WM applicatie, maar wel gewoon als JAVA applicatie..die dus ook gewoon werkt op alle WM devices (correct me if i'm wrong)
De mogelijke verplichting om het toestel icm een t-mobile abonnement aan te schaffen
Dat was bij de ihpone ook geen remming..

[Reactie gewijzigd door TripleQ op 23 september 2008 15:09]

Dat was bij de ihpone ook geen remming..
Dat is moeilijk te zeggen natuurlijk, wie weet hoeveel er verkocht zouden zijn als andere providers de iPhone ook konden aanbieden, vooral grote bedrijven die misschien interesse hebben nu de iPhone stapje voor stapje serieus gaat worden switchen niet zo snel van provider als ze vaste contracten hebben lopen met een KPN b.v.
Hier ben ik het inderdaad best mee eens, alleen is nr. 6 niet juist een pluspunt voor dit toestel? :)

Ik heb zelf best een tijd naar Android uitgekeken. Ik had het idee dat Linux + Google toch wel iets moois op moest gaan leveren, maar het lijkt inderdaad meer een gegevens collector voor Google te worden dan een leuke consumenten telefoon... Jammer
punt 1 t/m 7, zei men dit ook niet van de iphone in het begin? (lees ff apple waar nodig)

snap de argumenten dus niet, ze zijn volgens mij in de iphone discussie al helemaal uitgekauwd

[Reactie gewijzigd door Ghoztmaster op 23 september 2008 15:57]

1) tja.. daar twisten we dan maar niet over..
2) is geen onduidelijkheid... de SDK (v0.9) ondersteunt geen bluetooth. Houdt in dat je geen third-party applicaties gaat vinden die direct bluetooth ondersteunen. Een standaard (niet stereo!) headset wordt gewoon ondersteund
3) Wifi zit wel op de G1
4) of ff wachten op die 3rd party email app.. kan nooit lang duren!
5) Is op de persconferentie niet direct gevraag.. blijft dus een vraag. Ik denk persoonlijk dat er wel degelijk GPS in zit. De gebruikte chip ondersteunt a-GPS!
6) wordt deze telefoon daarom een flop? Lijkt me juist een argument dat deze wel gaat lukken!
7) zie iPhone.. en anders gewoon wachten op een vergelijkbaar toestel met Android in de komende maanden die niet gelocked is.. dia gaat komen (maar niet voor $179,- zoals de G1)

Update: specs van de HTC site:

GPS GPS navigation capability with built-in GPS receiver and map software

Connectivity Bluetoothģ 2.0 with Enhanced Data Rate
Wi-Fiģ: IEEE 802.11b/g
HTC ExtUSB™ (11-pin mini-USB 2.0 and audio jack in one)

GPS, Wifi en Bluetooth zijn dus geen vragen meer!

Blijft voornamelijk de looks over, maar daarover zouden we niet twisten. En uiteraard de lock van T-Mobile.. maar da's "on par" met de IPhone

[Reactie gewijzigd door mellieIA op 23 september 2008 17:55]

Persconferentie begint!!!

Live te volgen op

http://announcement.t-mobileg1.com/