Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 94 reacties

Er zijn foto's opgedoken van een HTC Dream, de eerste smartphone die Google's Android als besturingssysteem heeft. De foto's zijn de eerste duidelijke plaatjes van de smartphone, die nog dit jaar in de winkel moet liggen.

De foto's, die voor het eerst verschenen op het forum van het Taiwanese Imobile, zien er echt uit en de telefoon lijkt ook op de beschrijving van het toestel in documenten die het Amerikaanse keuringsinstituut FCC publiceerde. Op het toestel is het logo van T-Mobile zichtbaar, de provider die de HTC Dream exclusief in Amerika zal verkopen.

De release van de telefoon kan nu niet lang meer op zich laten wachten, schrijft Engadget. Mark Moons, directeur van HTC Benelux, zei eerder dat de telefoon in elk geval nog dit jaar verschijnt. De Amerikaanse providernieuwssite Tmonews denkt dat de introductie half oktober plaats zal vinden, met een voorverkoop voor T-Mobileklanten over een paar weken.

De foto's tonen een model met vier knoppen en een zogenoemde jog ball, die het scrollen makkelijker moet maken. Door het scherm omhoog te schuiven komt een qwerty-toetsenbord tevoorschijn. Dit model, maar dan in het zwart, kwam ook al voor in een video met Android-ontwerper Andy Rubin, die het toestel in de video een reference design noemt. T-Mobile, HTC en Google hebben de echtheid van de foto's niet bevestigd.

HTC Dream op Imobile HTC Dream op Imobile HTC Dream op Imobile HTC Dream op Imobile HTC Dream op Imobile HTC Dream op Imobile HTC Dream op Imobile HTC Dream op Imobile
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (94)

Ramon156: denk dat je daarin teleur gesteld gaat worden.
ik verwacht hoge ogen van android, maar de dream lackt bluetooth en gps (jammer jammer)
GPS waarschijnlijk wel, als de fcc specs juist waren.
Maar hij heeft wel degelijk bluetooth (Als engadget goed kan lezen: bron: http://www.engadget.com/2...android-clear-for-launch/)! Android stelt alleen geen api open in de SDK (dus voor ontwikkelaars) (bron: http://android-developers.blogspot.com/ - Mensen moeten vaak beter leren lezen (hehe en ik ook :))), maar kan wel overweg met headsets en wat meer.
Hij lackt helemaal geen bluetooth!!!
Google heeft een API wijziging gedaan (hoe je bleutooth aanspreek als developer) die nog niet af is, daarom zal de Dream (met Android 1.0) eerst enkel 'headset support' hebben, en word de rest er later bij geprogrammeerd.

Dat hij alsnog geen GPS krijg lijkt mij trouwens zeer sterk, aangezien de top 10 Android programma's (die grote geldprijzen hebben binnengehaald) vrijwel enkel uit programma's bestaat die gebruik maken van de GPS module om je plaats te bepalen.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 1 september 2008 11:50]

Dat moet nog blijken, softwarematig blijft de BT/GPRS eruit echter wie weet zit het wel onder de motorkap en dient men enkel de software ervoor te schrijven. Het mooie van Android is dat iedereen eraan kan sleutelen en erin kan kijken wat er afspeelt integenstelling tot WindowsMobile of OSMobile (?). Misschien dat een verveelde coder/hacker zelf wel een BT module schrijft om deze aan de gang te krijgen (indien aanwezig). Ik verwacht dan ook dat dit geen probleem is. Ook gelet op hoe Google Android pushed heb ik de volste vertrouwen erin dat behalve dat deze stabiel is, ook innoverend qua software blijft.
Wat imo ook interessant is dat iedereen ervoor kan schrijven zonder tussenkomst van 3e, noch licentiekosten hoeft af te dragen, en eigenaar blijft van zijn eigen code.
Ik vind hem wel redelijk uit zien, maar voor een toestel waar Google van verwachte dat het een geweldige indruk voor Android zo laten is het uiterlijk toch een beetje onopvallend en lijkt het gemis van een gps toch een grote tegenvaller.

[Reactie gewijzigd door MrSnowflake op 1 september 2008 11:51]

Waar ik benieuwd naar ben is wat android toevoegd tov windows mobile.
Belangrijkste verschil/voordeel wat mij betreft: een interface die ook daadwerkelijk geschikt is voor mobiele apparaten. MS heeft in feite gewoon de desktop versie van Windows gepakt en op een klein schermpje gepropt. Ja, ik chargeer maar daar komt het wel een beetje op neer.
Er zijn niet voor niks meerdere fabrikanten zoals HTC die een eigen frontend hebben gebouwd bovenop WM.
Android is echt specifiek hiervoor ontworpen en dat is te zien. Uitgaande van een aantal demo filmpjes van Android kijk ik er gewoon erg naar uit, het gaat mij wel bevallen denk ik.
Erg handig vond ik bijvoorbeeld dat je door een simpele beweging over meerdere "desktops" kon beschikken. Dat was dan op een touchscreen telefoon maar het zal vast ook wel mogelijk zijn op een non-touch.

disclaimer: En nee, ik hoef niet te horen dat de iPhone of welk ander toestel dan ook dat al heeft.

Verder, de looks van deze telefoon is niet bepaald denderend imo. Hopelijk komen er snel wat strakkere Android telefoons uit.
Tot nu toe heb ik alleen van HTC hier berichten over gelezen, zijn er eigenlijk ook nog andere merken die plannen hebben voor Android telefoons?

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 1 september 2008 12:36]

Uhm, nou een veel beter interface om te beginnen, verder zijn er veel open deuren te bedenken. Verder vind ik (hetgeen ik gezien heb op YouTube) Android nog niet overtuigen, ze proberen her en der ook een beetje een desktop op de mobiel te zetten, alleen net even beter en het liep daar nogal traag (misschien omdat het een emulated versie was). Ben benieuwd, met de nodige mate aan voorbehoudt.
De emulated versie op de emulator voelt toch niet traag aan! Alleen het starten van programma's wordt niet aangegeven door een zandlopertje en daardoor lijkt het soms dat hij niets aan het doen is, maar een seconde later staat het programma er.
De belangrijkste features tov Windows Mobile zijn volgens mij: Finger friendly (iets wat Windows Mobile helemaal niet is), Makkelijk developen (de Android SDK met Java is een stuk overzichtelijker en makkelijker om te leren als de Win32 API), Open (in hoeverre dit handig is voor de gebruiker moeten we nog zien, maar we kunnen wel lekker zelf een nieuw home scherm maken), Stabieler (K, WM6 is een stuk beter als de vorige, maar heeft nog te vaak resets nodig) en telefoon fabrikanten hoeven geen royalties te betalen om android op hun gsm te mogen gebruiken, waar bij WM een x aantal dollars naar MS gaan voor een licentie, maar grote bedragen zijn dit volgens mij niet echt.
Nog een groot voordeel tov standaar WM: De browser werkt een stuk beter als PIE. Maar met Opera Mobile en Mini op WM is dit geen echt geldend argument meer.
Als ik op die telefoon net zo makkelijk kan internetten als dat het op de iphone kan dan heb ik zeker wel interesse in deze telefoon. En goedkoop/plastic uiterlijk zoals intGod zegt; Dat maakt in mij ogen niet zoveel uit aangezien je een telefoon toch max twee jaar gebruikt.
Dan kijk je toch even op http://code.google.com/android/download.html, download je de SDK, en probeer je de browser zelf met de Emulator. Ik heb geen ervaring met de iPhone browser, maar die van Android is heel strak en werkt lekker vlot.
thanks voor die link :)
heb er een tijdje mee lopen spelen in de emulator maar ziet er zeker goed uit!
De browser van Android is best goed, nu hopen dat de UMTS ontvangst beter is als die van de iPhone 3g ;).

[Reactie gewijzigd door MrSnowflake op 1 september 2008 15:23]

De browser is dan ook dezelfde renderengine als die van de iPhone. Namelijk WebKit!
Das waar, maar zelfde html rendererengine heeft niet veel met de functionaliteit te maken. Zo moeten fabriekanten uiteindelijk zelf nog de front-end zoom functionaliteit implementerren.
bij t-mobile op het moment dus waarschijnlijk niet ;)
Als het aan T-Mobile ligt he. Ze zeggen toch dat andere toestellen minder last hebben van slechte ontvangst.
Correcte opmerking. Ik heb met mijn Nokia E90 helemaal geen last.
Niemand gebruikt 3G op een standaard telefoon? Ik gebruik het dagelijkse op mijn SE G700. Agenda syncen en mail ophalen, foto's uploaden, browsen etc...

en zo ken ik nog tig mensen die het op een 'standaardtelefoon' gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Dries Arnolds op 1 september 2008 14:46]

....op dit moment INTENSIEF gebruikt....

...maar niemand gebruikt.... >> ...weinig mensen gebruiken....
weinig op 3G, dat beetje email stelt geen reet voor.

Het gaat om de multimedia. Youtube, Quicktime, foto's. En ja, internetten op een Blackberry of HTC is gewoon RUK!!! Ik heb er hier wel een paar liggen...

En wees maar niet bang; die 'netwerkprobleempjes' worden echt wel gefixed.

[Reactie gewijzigd door Conzales op 1 september 2008 17:58]

Dat hangt weer van de prijs af, een toestel van 80 euro mag van mij na twee jaar uit elkaar vallen. Een van 500 euro mag van mij best vier jaar meegaan... moet je je eens voorstellen dat je TV van bijv. 600 euro na twee jaar op is.
Wat een vergelijking, jij hebt je TV elke dag in je broekzak? Je TV werkt op een accu? Je hebt je TV meerdere malen per dag in je hand? ;)
Hmm, zou niet weten waarom een toestel van 500 euro na twee jaar uit elkaar mag vallen omdat je 'm idere dag in je zak steekt. Daar is dat ding toch voor gebouwd?

Kun je je voorstellen dat je Iphone na 2 jaar uit elkaar pleurt?

TV en een mobieltje zijn voor verschillende doeleinden gebouwd maar mogen allebei toch wel een jaar of 3-5 meegaan.

Je auto valt toch ook niet uit elkaar omdat je iedere dag over een hobbel rijdt?
Het publiek dat een iPhone koopt gaat daar echt geen 4 jaar mee rondlopen hoor. De iPhone is een leuke telefoon, maar ik denk dat de grootste groep het toestel koopt omdat het hip is, en een 4 jaar oude telefoon is nooit hip.
Mijn (gratis gekregen) telefoon heb ik nu al vijf jaar, waarom zou je van telefoon veranderen als de huidige nog functioneert naar behoren? Het boeit mij overigens totaal niet hoe de telefoon eruit ziet (die van mij is al erg versleten).
Om nu echt te zeggen wat vernieuwend ? , niet echt.
Het hoeft ook niet vernieuwend te zijn, wel functioneel. Het design lijkt ook sprekend op de (T-Mobile) Sidekick, die vreselijk populair is in Amerika. (als "messeger"-phone, dus het zal vast wel goed werken)

Nu nog een paar spec's, en dan het 'lange wachten' totdat hij in de winkels ligt.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 1 september 2008 11:37]

en dus als het niet vernieuwend is is het meteen slecht?
Het feit dat dat de dpad en die knopen niet meeschuiven met het scherm is zeer irritant, omdat je dit soort gsm's vasthoud aan de zijkant als je 'm hebt opengeklapt.
Nee hoor, google maar eens naar "T-mobile Sidekick" ;) .
Ja, dat dacht ik ook, maar omdat de knoppen (dpad/trackball en 4 soft keys) niet verplaatsen is een 2de Dpad op het toetsenbordje niet nodig. En de 4 softkeys blijven in de buurt.
Nadeel lijkt me wel, dat bij het tikken de dikke rand in de weg kan zitten.
Ik zat dat ook te denken. Moet je nu niet enorm ver reiken met de duim van je rechterhand?
Ziet er in mijn ogen voor geen meter uit.

En de knopjes lijken erg klein :P
Haha, ik hoop dat het innerlijk wat beter is dan het uiterlijk :)
Ik verwacht dat de Dream ongeveer gelijk is aan de demo toestellen die Google gebruikte bij de demonstraties, vooral omdat de Dream uiterlijk veel van deze demo toestellen weg heeft.
Volgens (http://www.intomobile.com...cifications-revealed.html) zijn dit de specs (tis wel een oud (mei) artikel):
"As if that glorious Google Maps demonstration and huge touchscreen functionality weren’t enough, the HTC Dream will apparently be rocking 3.6Mbps HSDPA, 128MB RAM / 256MB ROM, and a capacitive touchscreen (!) - all powered by a Qualcomm MSM7201A processor clocking in at a speedy 528MHz."
Ik blijf het jammer vinden dat de Dream geen GPS zal hebben, en dat er geen en bluetooth in Android zit in eerste instantie.

Bluetooth gebruik ik zelf redelijk vaak op mn huidige foontje (die aan vervanging toe is), en (goedwerkende) gps functionaliteit mag imho ook niet ontbreken in een moderne mobiele alleskunner.

Maar verder vind ik (m.n. de zwarte versie) een heel mooi ding.
Als ze de bluetooth hardware toevoegen en later de software beschikbaar maken via een update, en de gps module alsnog erin doen, denk ik wel dat ik m zal kopen.

@Roeboe: als je de link had gelezen in mn post had je geweten dat dat simpelweg niet waar is.

@SirNobax & MrSnowFlake: OK, als ie bluetooth heeft, waarbij geldt dt t in eerste instantie alleen voor headsets gebruikt kan worden, en later met een software update naar volledige bluetooth ondersteuning uitgebreid kan worden, is t goed.
Maar dan moet die software update er ook wel komen. Als dat nl niet gebeurt heeft die telefoon voor mij alsnog geen bluetooth omdat ik geen fan ben van headsets (dus ook niet van de bluetooth variant).

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 2 september 2008 10:28]

Er zit geen bluetooth in de eerstvolgende beta die uitkomt (kwam?). In de finale versie mag je er gerust van uitgaan dat dit er wel inzit hoor.
Tja, ik heb dat verhaal van de FCC ook gelezen, maar alle devices die genoemd werden waren allemaal zenders. Misschien hoeven ontvangers niet goedgekeurd te worden en werd daarom de GPS niet vermeld?
Ik kan het ook fout hebben hoor, maar een beetje wishful thinking mag toch?
En van de bluetooth ging het over de software stack, niet de hardware.
Sjongejonge, fatsoenlijk het nieuws lezen is ook een kunst. Bluetooth zit wel in de HTC Dream, alleen Google heeft de API nog niet vrijgegeven waardoor developers geen bluetooth ondersteuning kan geven op hun huidige programma's.
De 1.0 versie van Android zal alleen over 'bluetooth headset' functies beschikken, later als de API final word en vrijkom, dan zal de Dream over alle functies van bluetooth kunnen beschikken.
Als ge de link in een van mijn posts had gelezen (een link naar het officiŽle Android blog) dan wist ge dat er wel bluetooth in zit, maar alleen dat Google geen bluetooth api beschikbaar stelt aan software ontwikkelaar. Heel veel sites hebben dit slecht gelezen, of geÔnterpreteerd, of mss gelezen en is dit later duidelijker gemaakt en mensen blijven dit aanhalen.

ANDROID HEEFT WEL BLUETOOTH!!! Toch voor headsets.
Ik vraag me af waarom ie 2 alt-toetsen heeft. Een control erbij was makkelijk geweest. Het zou makkelijker zijn als ik op een shell ben ingelogd.
Een lokale shell zou ook wel fijn zijn ;).

Mss nog een compiler er op en ik kan al mijn schoolwerk op mijn gsm doen :).

[Reactie gewijzigd door MrSnowflake op 1 september 2008 11:53]

Als ik de insteek van het android-project moet geloven, zou dit allemaal moeten kunnen aangezien jan-en-alleman ervoor kan programmeren.
Omdat je alt-x niet in kunt toetsen met alleen de linker alt. Om dezelfde reden zijn er 2 shift-toetsen.
Control zou inderdaad welkom zijn, net als een esc.
En wat is "sym" op de spatiebalk?