Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

De NOS is van plan om alle 31 wedstrijden tijdens het EK Voetbal live via internet te streamen. Ook de Olympische Spelen en de Tour de France komen aan de beurt. De sportuitzendingen zijn echter niet in het buitenland te bekijken.

Euro 2008 logoHet Europees Kampioenschap voetbal in Oostenrijk en Zwitserland is het eerste voetbaltoernooi dat de NOS rechtstreeks via internet zal gaan uitzenden. Eerder deed de publieke omroep ervaring op met het live streamen van de Tour de France en de Olympische winterspelen van 2006 in Turijn. Behalve het EK worden deze zomer ook de Tour de France en de Olympische Spelen in Peking live gestreamd.

De NOS wil ook de mogelijkheden van het digitale medium beter gaan benutten. Zo kan de kijker tijdens de beslissende groepswedstrijden twee wedstrijden tegelijkertijd volgen. Daarbij wordt een picture in picture-oplossing gebruikt. Tevens zijn tijdens de wedstrijden realtime wedstrijdstatistieken te bekijken.

De videostreams, die via de EK-website van de omroep worden aangeboden, kunnen door maximaal honderdduizend mensen worden opgevraagd. De NOS denkt dat deze capaciteit voldoende zal zijn, omdat een groot deel van de voetballiefhebbers de wedstrijden 's avonds op televisie zullen aanschouwen. Fans die via het buitenland willen kijken hebben echter pech; vanwege rechtenkwesties zal via een ip-check gecontroleerd worden of de bezoeker zich wel binnen de landsgrenzen bevindt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Bij de publieke omroep is de "breedband" stream nog altijd nauwelijks te zien, vooral op hogere resoluties.

Ze zijn de laatste tijd wel overgeschakeld op een flash player ipv. mediaplayer voor de streams. Hopelijk gaat de resolutie dus wat omhoog. Steams voor de Tour de France zijn trouwens niet nieuw, dat doen ze volgens mij al een aantal jaren.

EK en OS zijn natuurlijk wel tof. Hoewel ik bij het EK zo mijn twijfels heb, aangezien de meeste mensen A) In de kroeg kijken B ) Thuis voor de buis zitten of C) Zelf naar de wedstrijd gaan. Natuurlijk wel leuk als je niet thuis bent of geen TV hebt en toch wilt kijken.

[Reactie gewijzigd door Freekazoid op 23 mei 2008 20:16]

Welke resolutie heb jij het dan over? Want de "breedband" resolutie staat prima @1280X1024.
Inderdaad niet op 2560X1920 ;)
Maar idd. de meeste mensen zullen voor de buis of @Horeca kijken.
C: is niet waar. Ten minste niet bij het EK, van kaart beschikbaarheid bij de Olypische spelen heb ik geen verstand :P

De Flashplayer is juist slechter, je kunt sommige zaken moeilijk up-scalen (ik althans, de player weigerd)

Downloaden lukt daarentegen wel weer.. :z
Er gaat geen flash player gebruikt worden voor deze evenementen. Simpelweg omdat de server voor flashvideo te slecht schaalt.
Euhm?

Waar haal je die info vandaan? Youtube draait ook gewoon streaming flv's waar meer dan 100.000 hits op komen.
De NOS streamt veel live evenementen (afgelopen week het songfestival nog). Ben hier altijd erg blij mee. Zo heb ik laatst lekker in de tuin op m'n laptop een wielerklassieker gekeken. En dat is natuurlijk altijd handiger dan een Sopcast-oplossing.
Daarnaast weten ze bij de NOS mooie en handige sites te bouwen, die nog lang na gebruik online blijven staan. Ze zijn zelfs overstag met filmpjes in flash-formaat.. hulde aan ons aller Jeroen Weijering!

Overigens kunnen Belgen via de VRT en een programma naar evenementen in HD-formaat kijken. Heb het hier ook geprobeerd, maar werkte niet.

@Who Am I: De 2e wedstrijd wordt ook uitgezonden op Nederland 3. Denk dat meer mensen zullen zappen tussen de beide kanalen, dan de computer erbij aanzetten.

[Reactie gewijzigd door valpa op 23 mei 2008 23:26]

@ Richt: de oplossing is op thuis een VPN server te installeren. Je kunt dan vanuit het buitenland verbinding maken met deze server. Als je dan het internet op gaat gebeurd dit via je eigen Nederlandse IP-adres, dus kan je de streams wel bekijken. Je zult dan wel de server zo moeten instellen dat al je dataverkeer naar je VPN wordt gerouteerd. :)
Tip:
www.centos.org
www.openvpn.net
www.openvpn.se

[Reactie gewijzigd door Chris_17 op 23 mei 2008 20:51]

Ehm.. maar zit daar geen bizarre vertraging in dan?

Overigens hoop ik dat de meeste wedstrijden en etappes ook via SopCast uitgezonden worden. De verslaggeving in een andere taal maakt me niet zoveel uit. Wil het gewoon (semi-)live zien! Het is m'n neerlandsch recht! :D
VPN's die je alleen gebruikt met een cpu > 300 MHZ zal je niets van merken.
Kom je aan met 1MBps (128KBit) verbinding... :S

Gaat niet werken dus.
Dat zegt hij ook helemaal niet. Hij zegt het zelf wel fout overigens, hij zegt "1 MegaByte/sec = 128KiloByte/sec, maar bedoelt natuurlijk 1MB(yte)/s = 128kb(it)/s, en dat klopt redelijk (1 MB/s = 125kb/s).
Ik kan het toch niet laten om (compleet overbodig) te reageren. Je herhaalt precies dezelfde fout als DynaMikeY maakt. 1MBps is uiteraard geen 128kbps. 1mbps is wel 128 KBps.
@.dani.:
Fopnerd...
1megabyte=8megabit
1kilobyte=8kilobit
1megabyte=1024kilobyte=8192kilobit
1megabit=128kilobyte=1024kilobit
Ja duh, er valt altijd wel wat te verzinnen. Desnoods zet je je webcam voor de tv.. 8)7 Wanneer je echter zo voetbalverslaaft bent, dan kun je beter in eigen land blijven, of tenminste in Europa, want in andere EU-landen heb je ook live uitzendingen uiteraard. Stukken makkelijker.

Beetje triest toch wanneer je vanuit Mexico 's nachts naar een blokkerige livestream gaat kijken via een VPN die je daar speciaal voor hebt opgezet.

Ben eigenlijk meer benieuwd wat dit voor toestanden op kantoor gaat opleveren. Elke afdeling een paar videostreams en het kantoornetwerk slipt dicht.. :D
Moet je wel beetje fatsoenlijke verbinding hebben. Standaard abbo tja gaat niet lukken.
en dan moet je thuis een upload hebben die ruim genoeg is voor de bandbreedte van de stream. En dan heb ik het nog niet gehad over de latency die waarschijnlijk hopeloos is.

Overigens, als ze bv multicast gebruiken gaat dit erg moeilijk worden...
Is een proxy dan niet handiger ipv een VPN Server opzetten om de IP check te omzeilen?
Nog makkelijker is gewoon een 1:1 ip (nat) forward.
Sinds wanneer kunnen landsgrenzen worden gelimiteerd via internet? Denk dat er wel een stuk op 3 oplossingen te bedenken zijn waardoor je lekker onderuit bij je tentje in Frankrijk gewoon naar de streams van de NOS kan kijken. Maar zoals altijd is de maatregel natuurlijk een oplossing om 98% van internettend Nederland dwars te zitten; als je wil, kan je de streams toch wel zien...
Overdrijf je nu niet een beetje? 98% van internet gebruikend Nederland dwars zitten met een controle die buitenlanders uitsluit?

Sinds wanneer zit 98% van de Nederlanders in het buitenland? De resterende 2% zou misschien een betere waarde zijn, maar zelfs dat vind ik nog aan de hoge kant. :)

Daarnaast moeten ze het doen vanwege rechtenkwesties. Dat jij in je sleurhut op een Franse camping de streams nog steeds kunt bekijken; daar ligt de NOS niet wakker van. Het is een principekwestie, ze moeten het in elk geval proberen.
"In elk geval proberen", ben ik het met je eens, maar als de mensen van NOS ff wat verder kijken dan hun neus lang is, dan begrijpen ze ook wel dat veel NLers buiten de boot zullen vallen.

Waarom wordt er niet nagedacht over een optie voor deze mensen? Er is namelijk iets wat ons NLers allemaal identificeert en wat ze misschien kunnen gebruiken: onze BSN. De enige site die via je BSN echt controleert of je een NLer bent is DigiD. Ik stel daarom voor dat de NOS eens gaat praten met DigiD over toelating tot bepaalde gegevens. Zo zou je misschien via DigiD op NOS kunnen inloggen en alsnog de streams via het buitenland kunnen bekijken.
IK weet ook wel dat DigiD voor de overheid bedoelt is, maar laten we ons niet technisch beperken door regeltjes. Als er legitieme doelen zijn om DigiD te gebruiken, net als wat ik hierboven beschreef, dan vind ik dat de NOS dan toegang moet krijgen tot DigiD.

BTW Ik begrijp ook wel dat het de nodige problemen met zich meebrengt, zoals "wie bepaalt welke bedrijven hun site mogen koppelen aan DigiD" en "welke persoonsgegevens krijgen bedrijven over je te zien". Alhoewel dit issues zijn waar goed over nagedacht moet worden, doet het niets aan mijn bovenstaande idee af.

[Reactie gewijzigd door Rex op 24 mei 2008 03:52]

Buiten dat DigID in het leven is geroepen voor allerlei overheids loketten, is het nog steeds niet mogelijk voor nederlanders die in het buitenland wonen om een DigID aan te vragen (gaat op postcode en de buitenlandse postcodes zijn nog steeds niet opgenomen bij de registratieprocedure)

DigID lijkt me dus niet de methode om te valideren of iemand een nederlander is of niet.

En wat al eerder is geroepen, de uitzend rechten zijn per land gelicenceerd en daarom moet de NOS een IP check doen of het om een .nl ip adres gaat.

Ik zoek overigens nog een werkende proxy want het lijkt erop dat de NOS het braafste kindje van de klas wil zijn en aktief proxies aan het blokken is.
Ik vind dat een goed idee, een controle instellen (dmv DigiD oid) zodat ook Nederlanders die in het buitenland wonen het kunnen volgen. Ik zou graag weer eens een wedstrijd willen volgen met Nederlands commentaar, maar dat gaat op deze manier nu helaas niet door.
Het kan gewoon niet of de rechten kosten een hoop meer. Je koopt een licentie voor een uitzendgebied en niet voor mensen van een nationaliteit. De NOS bezit de uitzendrechten voor hun uitzendgebied en betaald dan ook voor het uitzendgebied. De prijzen voor hen liggen al een stuk hoger omdat ze bijvoorbeeld ook op de Vlaamse kabel beschikbaar zijn.
Daar geloof ik nou helemaal niks van, tenminste..., ik denk niet dat dit 100% klopt. Als de NOS alleen rechten zou hebben om in NL uit te zenden, dan zouden ze geen uitzending via de satelliet mogen aanbieden, want dan zou je het ook buiten je uitzendgebied kunnen bekijken.
Het is wel zo dat, om het via de satelliet te kunnen bekijken, je een NL bankrekening + adres nodig hebt. (Anders kun je je niet aanmelden bij Canal Digitaal.)
Het Internet heeft gewoon meer haken en ogen dan de nationale kabelnetwerken/satelliet, dus dan vind ik best dat er beter nagedacht mag worden over hoe mensen die er normaal recht op hebben ook kunnen kijken als ze wat verder weg van huis zijn.

[Reactie gewijzigd door Rex op 24 mei 2008 09:54]

Waarom wordt er niet nagedacht over een optie voor deze mensen?
Omdat dat niet mag, duh. Die mensen zitten niet in nederland, en of ze nou nederlander zijn of niet maakt niet uit. De beelden mogen niet buiten nederland worden uitgezonden.

Dat je dat niet gelooft is jammer, maar zo zit het nou eenmaal echt. Uitzendrechten voor internet gaan op landbasis, niet op basis van nationaliteit. Anders mochten britten die hier wonen of op vakantie zijn niet meekijken maar alleen de streams van de BBC bekijken, zeker?

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 24 mei 2008 13:37]

Ik zou graag een bron zien waarin staat dat uitzendrechten op landbasis gaan. Het is toch wel raar dat satellietuitzending dan wel op "residenceship" gaan en niet op landbasis.
Ook is het erg raar dat ze JUIST op het Internet op landbasis werken. Elke persoon die informatica heeft gestudeerd kan je zo vertellen dat dat soort IP-locks op vele manieren te omzeilen zijn.
Veel eerlijker was het dus geweest om "NL residents" de mogelijkheid te geven om in te loggen, omdat hun diegene zijn die uiteindelijk voor Nederland 1 (via de belasting) hebben betaald.

Anyway, niet dat het mij wat kan schelen. Ik kijk het wel via eh... "minder legale wegen".
Dit heb ik toch even weggehaald.

[Reactie gewijzigd door FatalError op 26 mei 2008 09:36]

Ik vertrek in juni naar New York voor vakantie met wat familileden. We willen echter graag wel de kwartfinales zien, dus zet ik thuis een proxy op :)

100mbit glas rules nog steeds :)
In de VS worden volgens mij de meeste wedstrijden live uitgezonden, gewoon via ESPN2. In Canada wordt het EK live uitgezonden via TSN.
In Noord-Amerika hoef je dus niet veel te missen ;)
heel erg geschikt op de 3e speelronde in de poules! Daar worden altijd de 2 laatste groepswedstrijden tegelijk gespeeld, nu kan je ze mooi naast elkaar bekijken :9
Nu maar hopen dat het geen pixelbrij gaat worden maar dat de streams gewoon van fatsoenlijke kwaliteit zijn.
Ik hoop op minimaal TV kwaliteit, alles eronder is echt niet te doen.
Verder mogen ze er wel voor zorgen dat er genoeg capaciteit is voor dit alles, continu moeten bufferen is ook niet alles :X

Ja, ik weet dat er staat dat ze 'denken' genoeg capaciteit te hebben, maar dat heb ik vaker gehoord :+

[Reactie gewijzigd door SH4D3H op 23 mei 2008 20:19]

De NPO (waar deze streams vandaan komen) heeft ondertussen een gbit of 80 aan externe connectiviteit. Kom je een aardig eind mee ;)
multicast wil ook wel eens helpen....
eens even rekenen: 4mbit per stroom dus 20000 gelijktijdige afnemers past net.

Da's niez zo heul erg veul.

Mpeg 4 kan ook dan is het 2.5 mbit dus ongeveer 32000. ook niet wereldschokkend.

Over HD al helemaal niet gesproken.
\

hoe ze aan 100K users komen.... (is trouwen op 5 M gebruikers alleen al in nederland niet zo erg veel)
VIDEO:
======
Windowsmedia (800 kbs):
Nederland1, Nederland2, Nederland3, MCR1, MCR2, MCR3

Ze werken met 800 kbps.

Daarmee komen ze exact aan 100 000 met 80 Gbps.
De bitrate gaat 800-1000 kbit/s worden, niet 4 mbit/s.
En over de capaciteit... Ik kan je vertellen dat er momenteel hard gewerkt wordt om deze enorme hoeveelheid kijkers aan te kunnen.
Er zijn enorme netwerk en serverupgrades gedaan hiervoor.

[Reactie gewijzigd door FatalError op 24 mei 2008 23:18]

deze enorme hoeveelheid kijkers aan te kunnen.
Welke? Want ik denk dat de meeste mensen toch gewoon lekker op de bank gaan zitten, of in de kroeg met vrienden. Het aantal mensen dat de EK via internet zal volgen zal dus niet zo gek groot zijn...

Bedoelen ze niet dat de site er na 100.000 unieke bezoekers er mee ophoudt? }>
Ook de Olympische spelen en de Tour de France he! :)

[Reactie gewijzigd door FatalError op 25 mei 2008 04:17]

Hmm de kwaliteit in het verleden was aardig. 500kb/ps ongeveer denk ik. Sinds het onstaan van P2P grootschalig op Internet (september 2006) kijk ik via P2P, voetbal en andere sporten, maar meestal is het daar ook onder de 500kb/ps. Hoogst wat ik gezien heb is 2Mb/ps.
500kb/s noem ik zelf niet aardig, maar matig tot slecht, ik denk dat er weinig balletjes te zien zijn op zo'n bitstream het zal toch echt tegen de 1 Mb/s moeten worden om nog wat van een voetbal wedstrijd te zien.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 23 mei 2008 22:51]

Hangt ook nogal van de codec af he :Y)
Nee, op de lagere bitrates zegt de bitrate meer over de kwaliteit dan het codec, de verschillen in kwaliteit van de codec's op dit soort bitrates lopen niet zover uiteen.
Pas richting de 2 Mb/s beginnen er echt duidelijke kwaliteitsverschillen op te treden.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 24 mei 2008 20:05]

De streams gaan waarschijnlijk 800-1000 kbit/s worden.
Heb zelf net even gecheckt maar de 350MB xvidjes van tv-series zijn ongeveer in dezelfde regio kwa kbit. Lijkt mij prima kwaliteit hoor.
ik keek veel champions league wedstrijden via NOS stream, de kwaliteit was behoorlijk.
jammer dat ik dit in het buitenland dan net weer niet kan zien, was voor mij erg interessant geweest, maar dan de canaal digitaal decoder toch maar houden.
In het buitenland kan je het wss via andere sites wel downloaden, ik veronderstel dat ze gewoon de rechten niet hebben om dit te streamen naar het buitenland. Dat is toch de uitleg die de VRT in belgie geeft (streamen al een behoorlijk tijdje tennis, wielrennen en voetbal, we zijn dan toch eens een keertje voor nederland hehe :D).
jammer; NOS zend al tijden veel uit via streaming video, ze experimenteren ook met microsoft silverlight. de gebruiker kon bijv tijdens een van de laatste wielerraces zelf bepalen welke camera hij zag in de livestream etc.

het gaat hier neem ik aan enkel over het massaal uitzenden via stream van de sportzomer.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door THID op 24 mei 2008 11:42]

Ja, ben ik ook voor bezig. Krijgen 11.000,- euro om het te maken van Microsoft AU :D
Tsja, het is logisch dat Microsoft graag wil dat men silverlight gaat gebruiken. Toch denk ik niet dat die 11.000 euro echt doorslaggevend is voor veel bedrijven. Op een beetje project draai je dat er in een week (of minder) doorheen. Zo'n bedrag dekt dus misschien de inwerkkosten of een deel van het risico van het gebruik van een andere techniek. Naast die 11.000 euro zullen er dus echt wel andere zaken meegespeeld hebben bij het besluit om voor Silverlight te kiezen. Het helpt mensen over een drempel bij iets nieuws maar meer ook niet
Dat is ook precies de bedoeling van Microsoft niet om het geheel te sponsoren, maar een deel ervan zodat de drempel wat lager ligt.
Alleen als jullie dat doen, ook al zijn jullie eerder, schiet je door je data limiet heen :(
Ik weet niet hoe de beveiliging precies loopt.... Maar is er geen mogelijkheid ergens via een NL proxy dan te streamen?

Je zou dan even moeten kijken wanneer de IP controle gebeurt (alleen bij het openen van de pagina, of ook bij het opvragen van stream... enz)
Voor de mensen die in het buitenland zitten zal een flinke proxy-koorts ontstaan lijkt mij ;)
Het internet kent geen landsgrenzen, de mensen die de rechten voor de olympische spelen en EK toekennen om iets publiekelijk te maken via internet kennen dit echter wel.

Zo kunnen deze organisaties de rechten per land verdelen en dus extra invloed uitoefenen of inkomsten verkrijgen. Hier kunnen de publieke omroepen dus helemaal niets aan doen, alsof ze daar express de gemiddelde internetter willen pesten...

Lekkere zeik cultuur bestaat er ook altijd tegenover de grotere partijen in Nederland die dit soort dingen aanbieden.

Geen geo-blocking betekent gewoon geen streams aan kunnen bieden.

Streamen via een open-proxy gaat trouwens niet zo heel lekker. Het ophalen van de licentie wellicht wel maar dat is een ander verhaal en valt buiten de expertise van 99,9% van de internetgebruikers.
Zou een korte uitleg dat percentage niet omlaag kunnen brengen? :)

[Reactie gewijzigd door D-Day op 23 mei 2008 21:28]