Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 119 reacties
Submitter: -GaGo-

Telenet verhoogt op 1 augustus 2008 de datalimieten van zijn Expressnet- en Turbonet-abonnementen, zo maakt het bedrijf officieel bekend. Tevens gaat de isp in de zomer de prijzen voor extra dataverkeer verlagen.

Telenet logoOp 1 augustus van dit jaar verhoogt Telenet de datalimiet van zijn Expressnet-abonnement van 12GB naar 20GB, terwijl dat van Turbonet stijgt van 35GB naar 60GB, zo heeft het Belgische telecombedrijf woensdag bekendgemaakt. De verhoging van de datalimieten wordt automatisch doorgevoerd. Gebruikers hoeven hiervoor geen actie te ondernemen. Ook heeft Telenet aangekondigd dat het de prijzen voor extra dataverkeer gaat verlagen, maar de aanbieder maakt de nieuwe tarieven nog niet bekend. Volgens Jan de Grave, woordvoerder bij Telenet, gaat het echter om 'forse' verlagingen.

Duco Sichinghe, topman van Telenet, had begin deze week al aangekondigd dat zijn bedrijf met een verhoging van de datalimieten van zijn twee duurste internetabonnementen zou komen, maar hij noemde toen nog geen specifieke getallen.

Begin april verhoogde Telenet al de datalimiet van het goedkoopste abonnement van 400MB naar 1GB, terwijl het plafond van het Comfortnet-abonnement steeg van 1GB naar 2GB. Bij de bekendmaking van die verhoging ontstond roering waarom ook niet de duurdere abonnementen een hogere datalimiet kregen toebedeeld. Die scheve verhouding is nu recht getrokken. Volgens De Grave moet er niets achter de gefaseerde datalimietverhoging worden gezocht: "We upgraden ons netwerk in fasen en willen pas iets aankondigen als we er technisch klaar voor zijn", aldus De Grave. In december 2007 kondigde Telenet snelheidsverhogingen aan voor alle abonnementen.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (119)

Te weinig, te laat en de abonnementen zijn te duur.

40 euro = 10mbps/512kbps - 20GB
65 euro = 20mbps /1mbps - 60GB

In Nederland, Frankrijk, Duitsland, Engeland, etc. heb je 20mbps/1mbps zonder limiet, voor amper 25 euro.
Vaak nog met onbeperkt bellen naar heel Europa , in Frankrijk krijg je er zelfs nog de Verenigde Staten en Canada bij.

De grote baas van LibertyGlobal (die Telenet bezit) gaf zelf toe dat het per markt anders is, dat men levert wat de klanten vragen en willen betalen. ???!!!!
Kun je zo'n arrogante uitspraak geloven ? Al jaaaaaaaaaren zeuren de klanten dat de limieten belachelijk laag zijn en de prijzen ongelofelijk duur.

De Belgacom topman deed er zelfs nog een schepje bovenop: "onze klanten betalen graag 40 euro voor internet", was zijn argument toen hem gevraagd werd waarom in Nederland het dubbel zo snel is, onbeperkt en voor de helft van de prijs hier.
Het 20 euro abonnement hier verkoopt niet. No shit, Sherlock. De mensen willen snel ťn veel surfen, als hun enige optie een abo van 40 euro is, betalen ze dat inderdaad...maar zeker niet graag.

Nu, het is iets... beter dan niets. Voor Telenetnormen is het een enorme stijging, internationaal gezien is het te belachelijk voor woorden.
De Amerikanen bij Comcast spreken schande over de recentelijk ingevoerde limiet van 250GB.

[Reactie gewijzigd door GoldrusherXT op 22 mei 2008 14:07]

mee eens...
Mijn grootste zorg is niet onmiddellijk de datalimiet (schande over mij), maar vooral de hoge kostprijs...
Ideaal: 20§ voor 10mbit met 30Gb limiet
Ik wil echter niet inleveren door goedkopere telenet abo te nemen. Ik experimenteer graag met de nieuwste linux-distros, kijk you-tube, test software, updates voor mac/linux, oss-games, etc
Voor die zaken is het 20§ abo van telenet echt niet voldoende...
Nu ben ik expressnet-klant en moet eigenlijk toegeven dat ik zelden of nooit te klagen heb over mijn verbinding (in 6jaar slechts enkele malen geen/beperkte verbinding tgv techtnische problemen)
Voorts ben ik aan het wachten tot cityconnect-abo van Dommel bij mij mogelijk wordt, dan ben ik weg...
Onlangs heeft BusinessWeek Belgacom in de top 10 van best presterende Europese bedrijven gezet. Ik denk dat Tweakers best begrijpen waarom Telenet en Belgacom zo winstgevend zijn. De datalimimieten die zij hanteren, daar kom je in andere landen niet mee weg.
En de prijs die ze vragen ook niet.

Ik koop momenteel al elke maand 15 volumeblokken bij (heb expressnet dus 12 gb standaard elke maand). Momenteel komen we met 4 mensen net toe met 27 GB/maand.

Deze verhoging is er duidelijk enkel gekomen om de klanten op een zo minimaal mogelijke manier terug tevreden te stellen. Ik lees genoeg over mensen die hun abonnement opgezegd hebben of binnenkort willen opzeggen.
Expressnet is dan ook gericht op 2 actieve PC's die aan het net hangen.

Voor 4 PC's neem je beter Turbonet.
Nu ik vind het goed dat we al een upgrade krijgen van 12 naar 20 GB. Maar wij kunnen hier kiezen bij Mijn telenet tusseen 5 mbit/192 kbit down/up of 10 mbit/256 kbit down/up. Maar als telenet nu eens slim zou doen en de optie zou geven om bij de 5/192 een dubbele limiet te geven(24 gig op dit moment dus) en bij de hoge snelheid de 12 gig limiet te geven. Lijkt me toch leuk om dan binnenkort aan lagere snelheid(5 mbit is nog steeds voldoende voor mij, en de upload wordt toch binnenkort bij ons verdubbeld: druk op de knop actie) en dan kan ik 1 augustus 40 GB downloaden wat ik wel acceptabel vind) Nog mensen die het hier over met mij eens zijn?
Alle vooruitgang is goed...
Ik zit zelf ook in die klassen van 12GB naar 20GB. Dus is ben blij. Over Telenet zelf geen klagen. Als ik hoor hoe snel sommige internet verbindingen bij maten van ik zijn, ben ik content van mijn "Telenet-verbindingske"

Maar ik zit ook te hopen dat er een dag komt dat ze door concurentie of verplichting de datalimieten moeten afschaffen. Ze blijven vol houden dat het niet mogelijk is voor hun netwerk, maar moest puntje bij paaltje komen en Belgacom zijn limieten opzeggen, zou dit mogelijks geen probleem zijn. Ik zit te wachten op de uitleg van Telenet :P

Maar ik zeg het, 1 augustus is een stap in de goeie richting... Maar beter kan nooit kwaad ;)

[Reactie gewijzigd door RPSimon op 22 mei 2008 11:28]

En hoe denk jij dan dat de concurrentie hen gaat dwingen om de datalimieten af te schaffen? Hiervoor moeten die vťťl meer klanten krijgen dan nu het geval is. Dit is dus alleen mogelijk als mensen zoals jij niet onneindig zitten te wachten op de afschaffing van de limieten, maar helpen met dat afschaffen door over te stappen op de alternatieven. Ik weet dat dat niet in de aard van de Belgen ligt (ben zelf ook Belg), maar ik heb het gedaan en ben heel tevreden. Anders kan je nog lang blijven wachten, hoor...
Snelheid is vanaf 1 juli geen punt meer, zie mijn post hierboven.
Wanneer denk je dat Belgacom zal volgen met het veranderen van de limieten... Ik verwacht niet dat het lang zal duren... Anders verliezen ze klanten.

En de snelheid is juist het punt. Nu was telenet "de heerser" kwa snelheid, maar op 1 juni zal dit anders zijn... Dus zullen ze andere manieren moeten zoeken om nieuwe klanten te lokken... Dus wat kan er nog meer veranderen. Ze zullen iets moeten doen. Dat wil ik zeggen met dat de concurrentie ze bijna zal dwingen...
Ik bedoelde hiermee dus dat snelheid geen punt meer is om te zeggen dat je niet kan/wil overstappen. Belgacom zal waarschijnlijk binnenkort de limieten wel verhogen, maar niet afschaffen zoals iedereen wil... Ze stellen hun limieten gewoon bij naar Telenet, maar zo kan het nog lang duren eerdat we deftge limieten of een FUP hebben. Wat ik wil zeggen is dat iedereen die klaagt over limieten ťn die kan overstappen naar de alternatieven, dit gewoon moet doen. Alleen zo gaan er belangrjke dingen veranderen in het Belgische internetlandschap.
PS: Onze minister van economie (Vincent Van Quickenborne) stond gisteren in de krant. Bij "Q's prioriteiten" stonden lagere internet- en telecomprijzen maar op de zesde plaats. Dit vind ik een beetje bedroevend, want de limieten is niet het enige wat er scheelt aan de Belgische internetabbonementen.

[Reactie gewijzigd door vapoto op 23 mei 2008 07:55]

T moest ExpressNET zo'n 24GB per maand / TubroNET 70GB omwille ten vergelijken met ComfortNET 400MB to 1GB en BasisNET 1GB to 2GB zijn verdubbelen!

Zo hoort ook bij hoge abmn ExpressNET/TubroNET te verdubbelen!! Spijtig!!!!!! :(
ik deel je mening!

Leuk, maar te weinig te laat in mijn ogen. Deze verhoging komt er niet uit goede wil, maar uit pure commerciele noodzaak.

De arrogantie van Telenet tov zijn klanten is zeker niet verdwenen, dat wordt nogmaals bewezen door de uitspraak van hun topman dat grootverbruikers per definite illegaal bezig zijn.

60 Gb is momenteel voldoende, maar de grote van aangeboden (legale!) data op het internet zal exponentieel blijven toenemen en Telenet zal snel genoeg weer de prehistorie binnensukkelen.

Deze limietverhoging had er veel vroeger kunnen en moeten komen om gezichtsverlies te vermijden. Waarom is het toch zo moeilijk om gewoon naar de behoeftes van de klant te luisteren ?

Dit is niets meer dan 'damage control'
Andere adsl operatoren hebben dan wel nog betere voorwaarden maar ik ben altijd weigeren over te stappen omdat Belgacom eist dat er een telefoonabo genomen wordt voor een adsl abo, of bijbetalen voor raw copper (of hoe noemt da) maar dat is duurder dan de telefoonlijn zelf. Ik noem dat koppelverkoop wat in BelgiŽ officieel niet mag maar sommigen krijgen dan een uitzondering he.

Tot nu toe kwam ik altijd net wel-net niet toe met 12 gig dus ben ik blij dat het 20 gig wordt.
De lijn van bij uw deur tot aan de centrale is eigendom van BGC, het is dan ook logisch dat iemand de huur van die lijn betaald. Het is inderdaad spijtig dat de prijszetting mank loopt, maar daar kan je weinig aan doen.
Niet waar. Bij Belcom ADSL is een telefoonlijn NIET verplicht.
Maar daar hebt ge dan weer geen betere voorwaarden dus geen reden om over te stappen.
Dommel biedt met zijn homeconnect abo van rond de §50 telefonie en internet aan in ťťn pakket, en dat kan je pakken zonder telefoonlijn te huren van Belgacom. Ik zou er eens naar kijken.
Er ligt wel een een telefoonlijn in mijn straat, maar niet in mijn huis.
Maar dan heb jij wel de mogelijkheid om adsl te hebben... Iedereen dient namelijk zelf de kostprijs van de bekabeling van zijn huis tot aan de straat te betalen... Ook logisch dacht ik.
Ik vind dat je het argument van ik moet nu eenmaal bij de telenet blijven want ik er ligt geen telefoonaansluiting. Die is er dus degelijk wel! Je wilt er enkel niet voor betalen, wat overigens je goed recht is.

Wij belgen zijn overigens wel terughouden bij het overschakelen naar andere providers, energieleveranciers. Mensen horen verhalen van andere die het gedaan hebben en die waarbij het misliep. Of denken als ik overschakel, heb ik mijn huidige promotie niet meer enzo. (wat nog altijd vele malen duurder is dan overschakelen).

Veel mensen weten ook gwn niet dat er meerdere opties zijn. Als ze internet zeggen, zeggen ze belgacom. Van Dommel daarentegen hebben ze nooit van gehoord. En als ze nu 40 EUR betalen en bij een andere kan het voor 20 EUR denken ze dat het niet kan en bijgevolg slecht is.

Maar het is gewooon een kwestie van tijd... Ooit halen we holland nog in ;)
Bovendien is koppelverkoop verboden in BelgiŽ. Ik zou de mogelijkheid moeten krijgen om een ADSL abonnement (+lijntje) te nemen zonder te moeten extra betalen voor een telefoonlijn die ik niet gebruik.

Zo heb ik een Telenet internetabonnement via de kabel, maar geen kabeltelevisieabonnement. Ik wens immers niet te betalen om naar reclame te mogen kijken, maar dat is een heel andere discussie...
een basis telefoon lijn kost je 6.95§/maand dacht ik

Elke provider kan je ook de raw copper bij huren ipv telefoonaansluiting kost je meestal 12§/maand, enkel scarlet deed hier acties mee tot maar 5§/maand

neem je echter een abbo met telefoon in (Scarlet One, Tele2 All in, Dommel Telefonie,...) dan heb je ook geen Belgacom abbo meer!


Raar genoeg hebben mijn grootouders bij belgacom WEL een pack met BelgacomTv + internet EN GEEN telefoon... (ja al eens getest een telefoon op aan te sluiten) Lijk me ook weer eerlijk vanBelgacom dat ze het zelf wel kunnen doen maar andere adsl aanbieders niet (mogen)
Het moment ook om je abbo op te kunnen zegen (na een half jaar kan dat trouwens op ieder moment)
na een jaar. Contracten duren een jaar waarna er een stilzwijgende verlenging is die elke maand opgezegd kan worden met een aangetekend schrijven.

Heb je gebruik gemaakt van de "bug" in de telemeter zit je zelfs nog langer vast. Telkens je een abbonementswissel hebt gedaan ben je een nieuw contract aangegaan van 1 jaar.

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 22 mei 2008 10:47]

Heb je gebruik gemaakt van de "bug" in de telemeter zit je zelfs nog langer vast. Telkens je een abbonementswissel hebt gedaan ben je een nieuw contract aangegaan van 1 jaar.
Klopt niet, dit dacht ik ook, echter staat in de Telenet FAQ iets anders (indien link niet werkt: eerste resultaat als je in de FAQ zoekt op "wijzig internetabonnement jaarcontract"):
V: Wanneer ik wijzig van internetabonnement, heb ik dan opnieuw een jaarcontract voor dat abonnement?
A: Neen, het lopende contract (indien dit nog niet was afgerond) wordt niet gewijzigd en er start ook geen nieuw jaarcontract.
Zelf stap ik nooit over naar Telenet, dat denk ik al jaren, en ook deze 'actie' overtuigt me niet...

edit: link vergeten...

[Reactie gewijzigd door 3phemeral op 22 mei 2008 11:29]

Kan best zijn, maar verder zit je bij TN voor quasi elke wijziging terug een jaar vast. Bvb met digitale televisie: Neem er een zender-pack bij of annuleer er een (bvb het plus pack) en je tellertje wordt gereset (terug een jaar). Ze gebruiken daar elk excuus om je terug voor een jaar vast te zetten.

Da's ook de reden dat ik pas ga veranderen van provider in september, ben nl zo stom geweest om iets te veranderen aan mijn digitale tv formule.

For the record: Ik ben zelf al 9 jaar klant bij TN (jah i know, zeg maar niets ;) ) dus ik vind het extreem belachelijk dat ik nog om m'n oren geslagen wordt met die "jaar-regel"
Eigenlijk niet, door deze wijziging verandert er iets aan je abonnement, waardoor je mag opzeggen ;)
Dit is het moment om over te stappen naar een alternatieve provider zoals Dommel (100GB en zelfs unlimited datalimiet voor cityconnect plus).
Je ziet duidelijk dat TN niet wilt innoveren.

Deze verhoging van telenet is ronduit zwak. En aangezien het zo lang geduurd heeft om van 35 naar 60GB te gaan voor hun zwaarste abonnement moeten de klanten niet snel nog een verhoging verwachten.

De expressnet klanten zullen nu zeker ontevreden zijn. Zij krijgen maar een schamele 8GB erbij.

Mijn opzegbrief is al onderweg ;)
Jij bent klant bij Telenet, en nu ze eindelijk een verhoging doen ga ja uw abbo opzeggen? En idd lijkt me als je zo "veel" verbruikt dat je beter bij dommel gaat... Die hebben een veel hoger maandelijks dataverkeer: 1 gb / 15 gb / 100 gb / 200 gb / ongelimiteerd

[Reactie gewijzigd door wiels op 22 mei 2008 10:53]

het gaat ook nog om de prijs hoor.
TN turbo 60GB: §61
Dommel cityconnect plus Geen Limiet: §34.99

mijn keuze is snel gemaakt hoor.
Cityconnect is een ADSL2+ verbinding. Als je in een landelijk gelegen gebied woont kun je hier (nog) geen gebruik van maken. Dan zit je dus met de keuze tussen ADSL of Telenet. Nu is het ieder voor zich om een keuze te maken tussen
prijs: dommel netconnect lite: 4Mbps / 15GB / §29,95
limiet: dommel netconnect: 4Mbps / 100GB / §35,95
of snelheid: telenet expressnet: 10Mbps / 12GB (20GB to be) / §42,91
precies, de mijne ook!!
Volgens TN medewerkers zit er dit jaar nog een tweede verhoging in. Zeker als blijkt dat het openstellen van ADSL2+ klanten begint weg te nemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True