Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties
Submitter: CoolGamer

Mozilla heeft laten weten dat versie 3 van de browser Firefox in juni zal verschijnen. De definitieve versie zal in mei vooraf worden gegaan door de eerste release candidate.

Firefox-logoTijdens een bijeenkomst met een groep bloggers maakte Mozilla bij monde van ceo John Lilly bekend dat Firefox 3 in juni wordt uitgebracht. Hoofdontwikkelaar Mike Schroepfer liet weten dat de eerste release candidate begin mei uitgegeven zal worden, zodat ontwikkelaars van extensies voor de browser voldoende tijd hebben om hun uitbreidingen met de nieuwste Firefox-versie te laten samenwerken. De vijfde en laatste bŔta zal voor het grote publiek in de eerste week van april beschikbaar worden gemaakt.

De nieuwste versie van Firefox is gebaseerd op versie 1.9 van render-engine Gecko. Firefox 3 moet dankzij de engine niet alleen veiliger, makkelijker en 'persoonlijker' worden, ook de snelheid is dankzij verbeteringen in de Javascript-engine verhoogd. Dat laatste is vooral te merken aan webapplicaties als Gmail en performancetesten als de Sunspider-test: vergeleken met Firefox 2 presteert de vierde bŔta van Firefox 3 al duidelijk beter. Ook een van de grootste problemen van vrijwel alle Fixefox-versies tot nu toe, de grote honger naar werkgeheugen, wordt met versie 3 aangepakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Ik kijk echt uit naar deze browser. Ik draai al tijden de beta op m'n systeem (gezien ik de website die ik bouw gelijk in de nieuwere browsers wil testen) en moet zeggen dat FF3 gewoon wat soepeler werkt dan dat FF2 doet. Ik heb het niet echt gemeten, maar het draait gewoon sneller voor het gevoel. Als hij straks uit is en ik ook weer alle plugins zonder gezeur kan installeren dan hoop dat ik dat het weer een browser wordt zoals FF 1.5, lekker licht, snel en niet zo geweldig geheugen hongerig (maar zoals we inmiddels wel weten gaat dat aanepakt worden).

Verder lijkt FF3 ook wat minder vage renderfouten te maken ten op zichte van FF2, iets wat ik ook wel weet te waarderen :)
Als je in FF 3 in tikt about:config en dan een nieuwe boolean toevoegd: extensions.checkCompatibility en deze op false zet zul je merken dat bijna alle extensies al gewoon werken onder FF 3.

Let op: advanced users only. Ik ben niet verantwoordelijk voor extensies die vervolgens je hele FF vern**ken.

En versie 3b4 is echt merkbaar veel sneller dan FF2. Ik draai alleen nog maar b4 en ik heb nog geen stabiliteitsproblemen ondervonden. Start ook een stuk sneller op van mijn U3 stick :)
Tuurlijk doet ie het nu soepeler. Die plugins heb je nog niet. ff installeren en FF3 draait ook weer trager
Iets trager, maar wel sneller dan FF2 met dezelfde addons/plugins/extensions/whatever. De nieuwe gecko rendering engine is een stukje sneller en doet acid testen enzo weer beter, en er zijn geloof ik een aardig aantal memoryleaks gefixt.
Ik vind het wel heel jammer dat ze nou weer uitgesteld hebben tot juni. Die beta's werken heel goed, daar niet van, maar ik vind het niet slim. In april komt Ubuntu 8.04 uit, en de bedoeling is/was Fx3 mee te schepen. Dat is voor Mozilla gunstig als het gaat om verspreiden van Fx3. Wat moeten ze bij Ubuntu nu? Een beta meeschepen? Dat zou een vreemde keuze zijn, gezien het feit dat de volgende versie een LTS is (long term support). Toch Fx2 meeleveren, omdat die wel stable is? Dat zou nadelig zijn voor Mozilla, want dan gaan heel veel (nieuwe) gebruikers toch nog Fx 2 gebruiken. Ubuntu helemaal uitstellen tot juni? Voor een browser? Hmmm, dat is het ook niet.

Als Mozilla dit wil ondervangen kunnen ze het best misschien nog wel Firefox 2 de mogelijkheid geven te upgraden naar versie 3 (naar keuze), een beetje op dezelfde manier als Ubuntu 7.10 geŘpgradet kan worden naar 8.04.
Anders zitten ze toch een beetje vast met Firefox 2 nog. Ik vind het echt een onverstandige keuze.
Gewoon de beta meeleveren. Is helemaal geen probleem voor een LTS, door de standaard updates wordt hij binnen een paar maanden vervangen door de final. Juist Ff2 meeleveren zou nadelig zijn voor een LTS, omdat ze dan 5 jaar veiligheidsupdates voor Ff2 moeten gaan maken. In de beta releases van 8.04 zit ook al Ff3b4, dus ik verwacht dat die ook gewoon in de final zit.
Dit is geen uitstel, dit is een bevestiging dat hij inderdaad, zoals verwacht, in Juni uitkomt.

Wat Ubuntu betreft, het fijne weet ik er niet van maar het lijkt erop dat Ubuntu een Firefox3 beta mee gaat leveren. Aangezien die eigenlijk al enorm stabiel zijn en bovendien automatisch updaten naar de Final maakt het denk ik niet veel uit. Het lijkt me beter dan nu nog Firefox 2 meeleveren.
Dit is geen uitstel, dit is een bevestiging dat hij inderdaad, zoals verwacht, in Juni uitkomt.
Hij had een paar maanden terug nog uit moeten komen eind 2007/begin 2008. Toen is ie dus toch uitgesteld, eind vorig jaar. Zo lang is dat nog niet geleden.

Ik denk dat ze bij Ubuntu Fx3 mee wilden leveren maar die is gewoon niet af. Een betaversie meeleveren bij een final van een OS, en nog een extra lang gesupportte ook, lijkt me niet echt een keuze die je zo even maakt. Het is wel een deel van het gezicht van je OS. Wat moet je tegen mensen zeggen die vallen over bugs die later gevonden worden? Ja, je moet bij Mozilla zijn, hun browser, en hij was nog niet af. Ik zou zoiets hebben van "lever 'm dan niet mee, sufferds".
Ja, hij is destijds dus uitgesteld, nu niet. Dit bericht gaat er eigenlijk over dat er besloten is om niet uit te stellen (Lees: een beta6 uitbrengen) maar nu naar RC status te gaan.
Nou ik vind het rijkelijk lang duren. Eerst las ik ergens Maart, nu is het Juni. Maakt mij op zich niet zoveel uit,maarja extensie-jagen gaat pas echt lekker als die echt uit is (geldt ook voor skins trouwens).

[Reactie gewijzigd door Sjah op 28 maart 2008 14:09]

Er is voor Ubuntu een 8.04.1 update gepland op 5 juni. Daarin zal dan vast en zeker wel de uiteindelijke FF3 zitten (als 'ie op tijd echt af is).
Op dit moment is al 59,13% van de 95% populairste extensions compatible met Firefox 3 en een aantal belangrijke hebben beta versies die al compatible zijn. Al met al gaat het best voorspoedig met die compatibiliteit vind ik.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 28 maart 2008 12:34]

Hij draait misschien wel volledig naast FF2, maar hij kaapt dus wel de addons die al wel geschikt zijn voor FF3. Deze worden overgenomen naar FF3 vanuit FF2, maar daardoor werken ze meteen niet meer in FF2 :(.
Was net hetzelfde toen FF2 uitkwam, ik moest wel overschakelen van FF1.5 omdat de plugins niet meer geschikt waren voor 1.5. Wel jammer want FF1.5 voelde toch sneller aan dan FF2.
Wat veiligheid betreft heb ik gehoord dat IE7, FireFox heeft ingehaald, hopelijk kunnen zij met versie 3 weer als voorbeeld dienen tegenover IE7. IK ga ook wel die beta van APRIL uitproberen.

Ik hoop dat ik die beta van april naast firefox 2 kan draaien.
Firefox 2 kan je keurig naast 3 draaien (of andersom ;))

Ik ben nu volledig over op 3b4 omdat deze gewoon sneller is dan 2.
Wel doen niet alle sites het nog volledig in 3b4 omdat niet alle plugins 100% compatible zijn. Dit valt deels te verhelpen met IE Tab die 3b4 compatible is

Addblock Plus een filter toevoegen gaat nog niet vlekkeloos, Google Toolbar is nog 'maar' 3b3 compatible, en zelf heb ik Split Pannel de 'install.rdf' even gemod zodat deze ipv 3b2 ook 3b4 compatible is (handige plugin op breedbeeldscherm met 2 'tabbladen' naast elkaar)

Ik ben om op 3b4 omdat deze gewoon zoveel sneller is, en na een tijdje zal je het zelf ook merken. Je kan trouwens wel als je 2 en 3b4 naast elkaar hebt draaien problemen krijgen met je accountinstellingen per firefox installatie (zie hier een how-to om 2 en 3 zonder 'problemen' naast elkaar te draaien). Ook zal af en toe 2 opstarten als je een link aanklikt en 3 is je standaardbrowser....

[Reactie gewijzigd door Wiethoofd op 28 maart 2008 13:27]

Volgens de site van van Secunia is Firefox veiliger dan Internet Explorer. Firefox heeft 4 unpatched lekken waarvan de ergste "Less critical" is terwijl IE er 8 heeft waarvan de ergste "Moderately critical" is.

[Reactie gewijzigd door Mike-RaWare op 28 maart 2008 12:43]

Firefox is alleen maar veiliger omdat het minder gebruikt wordt. Daarom wordt meestal als eerste voor Internet Explorer een exploit ontwikkeld omdat je daarmee direct het grootste bereik hebt. Als Firefox net zo groot zou zijn of groter, dan zouden er juist daar meer exploits voor worden ontwikkeld.
Mike-RaWare had het over lekken geen exploits. Een groot verschil, want zonder lek is er ook geen exploit!

Het aantal lekken en hun impact vergelijken tussen IE en FF is erg speculatief omdat Microsoft echt geen baat heeft om lekken openbaar te maken, de lekken die je hoort over IE zijn meestal naar voren gebracht door mensen die niet voor MS werken.

Dus een vergelijking maken van lekken tussen een gesloten en een open product is erg moeilijk. Ik ben zelf ontwikkelaar, en ik vind het fijner om open producten te gebruiken zodat ik zelf de integriteit van het product kan controleren. Dat vind ik belangrijk.

Natuurlijk kun je ook achter de statistieken aanhollen, maar vaak vertellen ze niet welke meet methode ze gebruiken en hoeft dit niet de wekelijkheid te zijn! Ik heb namelijk geen idee wat er allemaal op de TODO list bij Microsoft staat, die is namelijk alleen voor hun personeel, niet voor mij! ;(

Nog even een ding. Dat een systeem homogeen is (d.w.z. door veel mensen gebruikt), is geen excuus om lekken te hebben en al helemaal niet om ze niet te fixen. (Dit is absoluut geen rant naar IE toe, maar ik zie dit vaak als excuus gebruikt worden.)

[Reactie gewijzigd door tuXzero op 28 maart 2008 18:41]

is echt een momentopname.. kijk nu eens even:

Mozilla Firefox Multiple Vulnerabilities


Secunia Advisory: SA29526
Release Date: 2008-03-26
Last Update: 2008-03-28


Critical:
Highly critical
Impact: Security Bypass
Cross Site Scripting
Spoofing
Exposure of sensitive information
System access

Where: From remote

Solution Status: Vendor Patch


Software: Mozilla Firefox 2.0.x


CVE reference: CVE-2007-4879 (Secunia mirror)
CVE-2008-1195 (Secunia mirror)
CVE-2008-1233 (Secunia mirror)
CVE-2008-1234 (Secunia mirror)
CVE-2008-1235 (Secunia mirror)
CVE-2008-1236 (Secunia mirror)
CVE-2008-1237 (Secunia mirror)
CVE-2008-1238 (Secunia mirror)
CVE-2008-1240 (Secunia mirror)
CVE-2008-1241 (Secunia mirror)


dus staar je niet blind op dat enkele moment dat jij net kijkt.
Wat IE zo onveilig maakt, en ook andere producten, zoals daar zijn Office, outlook windows Live mesenger, WMP, noem maar op, is dat ze standaard sommige data niet encrypted opslaan (in het register). Het iloveyou virus, wellicht bij iedereen bekend, kan zo heel makkelijk zich automatisch doorsturen via email.
De programma's hebben haken in het systeem gelegd, waar ze eigenlijk niks te zoeken hebben. Ook firefox injecteerd enkele registersleutels, maar deze zijn volkomen onbelangrijk. Firefox portable is zelfs helemaal clean.
Vista zou soelaas bieden, en hoewel vista veiliger is vanwege sandboxing van ie, kan men via een activeXobject nog steeds doordringen in het systeem. De gebruiker moet eerst toelating geven.

Kort ie is nog altijd even ge´ntegreerd in het systeem als voorheen, en dus nog steeds en risico voor de veiligheid van jou persoonlijke data, en voor de stabiliteit van het systeem. - Mijn advies is aan IEDEREEN is firefox te gebruiken. Buiten het feit dat het altijd al standaarden heeft willlen ondersteunden, is het is zeker zo gebruiksvriendendelijk als de programma's die de gebruiker gewend is. Bovendien zijn er nog nauwelijks sites die het niet doen in firefox, ik ken er meer die het niet doen in ie.
- Zelfs ik gebruik heir firefox, op OSX, vanwege extra features, die safari mist.
- Opera is een hele mooie browser, maar slaat de plank soms mis bij enkele sites, en de gebruikers interface wil niet passen bij de rest, desondanks verschillende thema's. Ik moet nageven dat Apple het niet makkelijk maakt, omdat zij steeds de user interface aanpassen. firefox 3 met de theme GrApple is echter prima ge´ntegreerd in leopard.

my 2cent
aha... waar heb je dat gehoord (gelezen?)
IE 8 alpha 1 neem ik dan aan?
Voor de `Acid 3`-heads onder ons die zich afvragen wanneer FF3 100 scoort
Acid3 tracking bug
en
Acid3 Numbered Tests
Firefox 3 zal nooit slagen voor de ACID3 test. Zie Mike Shaver: the missed opportunity of acid 3. De ACID3 test is veel te laat in de beta development cycle uitgekomen om daar nu nog rekening mee te houden.

De eerste Firefox die voor ACID3 zal slagen is versie 4, ergens volgend jaar.
Dat vind ik wel zo'n bullshit wat ze uitkramen..

Dat zijn webstandaarden, die bestonden voor de acid3 test ook al... Dus mozilla, hup hup hup. Mijn favoriete browser, maar dit is wel lame..
Heb je er last van dan?

FF2 passed ook Acid 2 niet, is dat een groot nadeel in je dagelijkse surfen?
Misschien dat hij wel erdoor komt in firefox 3.1 of 3.5 ofzo, je weet het niet.
Voor de `Acid 3`-heads onder ons die zich afvragen wanneer FF3 100 scoort
Fx 3.0 zal de Acid3 test niet volledig goed gaan renderen, de test kwam wat dat betreft op een slechte tijd voor de Mozilla ontwikkelaars.

En gelukkig laat men zich ook niet gek maken, beter goed geteste features dan slecht geimplementeerde features om toevallig een bepaalde test te halen....
3 maand opschorten is ook nog een optie hÚ
dit is ook een mooie comment over webkit:
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=410460#c44
---
And the fact that at least WebKit has introduced a special case for the Acid3
font:
m_allowFontSmoothing = (nameStr != "Ahem");
Not something I'd like to see in the source repository.

I hope that instead of aiming for a 100/100 and a perfect test rendering that
we still look at how far a fix benefits/hurts the web as a whole, carefully
judging the pros and cons.
---

gewoon een workaround in de webkit source voor die acid3!

oeps herstel:
[Update: the WebKit checkin to special-case Ahem wasn’t one that used a private OS X API, it was one that used an internal CoreGraphics API on Windows; I should have been reading more closely, apologies to the WebKit folks.]

bron: http://shaver.off.net/dia...ed-opportunity-of-acid-3/

[Reactie gewijzigd door capsoft op 28 maart 2008 12:59]

Een van de meest in het oog springende verbeteringen is het verbeterde geheugengebruik door jemalloc() in plaats van de normale allocator te gebruiken.

Het artikel http://lwn.net/Articles/273084/ geeft wat meer informatie over het hoe en waarom van deze wijziging. Voor de geinteresseerden.

[Reactie gewijzigd door bartcramer op 28 maart 2008 13:26]

Dat springt niet echt in het oog, maar het is uiteraard wel een belangrijke eigenschap.

Wat mij het meest in het oog springt op OSX, is dat firefox nog beter geskint kan worden, de titlebar kan nu helemaal mee worden geskint.
Nou maar hopen dat hij sneller is. Firefox start veel trager op dan IE en Opera. Opera is tot nu toe toch nog de minst bloated browser en werkt gewoon lekker soepel.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 28 maart 2008 12:56]

Opstarten zal Fx nooit sneller doen dan Opera, dit ligt puur aan hoe Fx werkt en in elkaar steekt.

Ben blij dat de footprint van Fx iig kleiner is geworden. Wat ik jammer vind is dat de Extension/Addon engine weer op de schop is gegaan. Dit is zo gebruikers onvriendelijk. En ook voor de devvers is het iedere keer weer een klus bij een nieuwe versie. Dan vraag je je toch af of hier geen duidelijkere afspraken over gemaakt kunnen worden.
Sorry, maar Opera heeft toch echt meer features als Fx (email, rss-readers, bittorent etc etc). Helaas dat dit toch bij elke release hetzelfde blijft: mensen die als maar roepen dat er meer bloat in Fx zit. (waarschijnlijk zonder ooit maar eens een beta aangeraakt te hebben...)
opstart tijd is zo goed als gehalveerd op veel computer met FF3.
en ik vind de opstart tijd nu al niet lang eigenlijk.
alleen de eerste opstart duurt iets langer maar dan nog heb ik mijn pagina sneller voor mijn neus als met IE.
Ik heb zojuist beta 4 onder kubuntu geinstalleerd. Ik had hem onder windows al geprobeerd en hij is inderdaad veel sneller dan ff2. Onder linux heb ik het idee dat het verschil iets minder groot is, maar dat kan ook aan mij liggen :P
In Ubuntu 8.04 beta zit hij er standaard in, ik vraag mij af wat de bedoeling is hiervan aangezien hij over 27 dagen uit moet komen?
Er wordt met de release van Ubuntu 8.04 op 24 april een betaversie van FF3 meegeleverd.
hopelijk werkt de print functie nu ook fatsoenlijk, bij FF2 komt het nog al eens voor dat ik een pagina niet goed kan uitprinten terwijl dat in IE voortreffelijk gaat.
Ik hoop alleen wel dat ze die skin nog aanpassen, dit is echt de lelijkste versie tot nu toe.