Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties

Het Japanse Pconline heeft de eerste benchmarks van de Geforce 9600GT gepubliceerd. De nieuwe videokaart is voorzien van de G94-core en wordt op 14 februari uitgebracht. De adviesprijs bedraagt 169 dollar.

Pconline heeft de nieuwe Geforce 9600GT bij het draaien van diverse spellen met een Geforce 8600GTS, een Geforce 8800GS en een Radeon HD3850 vergeleken. De prestaties van elke videokaart werden op het testsysteem, bestaande uit een Intel Core 2 Quad QX6800 met 2GB werkgeheugen, bij drie verschillende resoluties getest.

Uit de benchmarks blijkt dat de Radeon HD3850 als de directe concurrent van de Geforce 9600GT gezien kan worden. De twee videokaarten wisten nagenoeg gelijkwaardige prestaties neer te zetten. Bij 3Dmark06, Company of Heroes en Lost Planet kwam de nieuwe Nvidia-kaart als winnaar uit de bus, maar bij Bioshock en Crysis wist de 8800GS de meeste frames per seconde te halen. In Need For Speed: Prostreet kon er geen echte winnaar aangewezen worden, aangezien alle videokaarten behalve de 8600GTS op elke geteste resolutie ruwweg evenveel frames per seconde wisten neer te zetten.

De site concludeert dat de Geforce 9600GT een waardige opvolger is voor de 8600GTS. Met een verwachte adviesprijs van 169 dollar is de 9600GT zelfs goedkoper dan zijn voorganger. Gezien de prestaties die de op de mainstreammarkt gerichte videokaart neerzet en het feit dat de benchmarks met bètadrivers zijn uitgevoerd, zal de Geforce 9600GT iets betere prestaties kunnen neerzetten, zo is de verwachting. Met de G94-videokaarten en volwaardige stuurprogramma's kan Nvidia het flink lastig maken voor de Radeon HD3000-serie videokaarten van ATI, is de conclusie van Pconline.

nVidia GeForce 9600GT (watermerk Pconline)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Hier is de xtremesystems forum thread over dezelfde review:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=173233

Hier heb ik zelf een conclusie getrokken uit de zichtbare gegevens die in bovenstaande thread vermeld staan:
http://gathering.tweakers...message/29460813#29460813

Even een copy-paste van mijn post in de nVidia thread op GoT:
Hier wordt de 9600GT 512MB geplaatst tegenover een 8600GTS 256MB, een 8800GS 384MB en een HD3850 256MB. Beide nieuwere kaarten presteren ongeveer gelijkwaardig,

Opmerkelijk is de betere score van de 9600GT in Crysis en Call of Juarez. UT3 laat dezelfde trend zien, maar minder uitgesproken. In diezelfde games biedt de nieuwste smaak uit de 8800-serie, de 8800GS, een mindere performance dan de HD3850. Waarschijnlijk door de 192-bit geheugenbus. Vermoedelijk komt de betere performance van de 9600GT door zijn grote hoeveelheid geheugen tov de andere geteste kaarten. Maar dat is niet volledig zeker.

Ook moet worden aangestipt dat de HD3850 256MB significant minder kan presteren dan de 512MB variant, die hier niet is getest geweest. Hier is het bewijs: http://www.guru3d.com/article/Videocards/472/1

Uiteindelijk komt het neer op hoeveel je zelf voor elke kaart moet betalen, aangezien de verschillen zo klein zijn dat een prijsverschil van 20 euro de balans in de andere richting kan doen hellen.
waarom wordt er bij iedere generatie nVidia kaarten wéér gezegd dat de volgende generatie het ATI moeilijk kan gaan maken?
Och, sommige mensen hebben de markt niet door en zien liever ATI verdwijnen. Ze vergeten voor het gemak dat er dan geen concurrentie meer is, de markt voor videokaarten op z'n gat valt en we straks allemaal te veel gaan betalen voor een videokaartje. Nope, ik blijf voorlopig lekker ATI kopen (al heb dat meer te maken met schandalige ervaringen met nVidia in het verleden). Mensen met een beetje verstand zouden liever ATI moeten supporten/halen etc. Houdt de concurrentie in stand :)
Ik heb juist de ervaring dat ik altijd problemen heb gehad met Ati kaarten, daar heb ik nVidia (en ik geloof niet dat de een beter is als de ander, want dat veranderd per review en per spel bla bla tis allemaal 1 pot noat :P).

Enige superkaart vond ik dan wel (toen was het verschil ook heel groot in prestaties) die Ati 9800 pro series whoa waren echt super goed..

't is denk ik gewoon de ervaring die je met een bepaald merk kaart hebt.

( en als deze kaart goedkoper wordt dan nemen we deze :P )

[Reactie gewijzigd door semicon op 22 januari 2008 09:54]

Nu een HD3850 ¤141,48 kost en evenveel prestaties levert als de 9600 GT denk ik dat je met een 3850 zeker geen miskoop begaat! Best knap nog van ati dat ze nu al zo goed presteren terwijl de 9600GT nog moet komen. Bovendien is er dankzij de 55 nm de rek nog niet uit met de prijs, dus ik moet zeggen dat ik ati in ieder geval op het middensegment goed zijn best vind doen!
Heb laatst ook voor iemand een HD3850 gekocht en die is er zeer tevreden mee. Heb nog niet uitvoering kunnen testen, maar wat ik tot zover heb gezien biedt dat kaartje een prima prijs/kwaliteit verhouding. Ik hoop voor NVidia dat ze met de 9600 een keer van echte dollars naar echte euro's gaan omrekenen, dan zou de 9600 onder de prijs van de 3850 komen, anders is het een beetje mosterd na de maaltijd. Over een paar maanden, als de 9600 goed verkrijgbaar is, zal de 3850 natuurlijk ook weer net wat goedkoper zijn dan nu.

[Reactie gewijzigd door Bas van der Doorn op 21 januari 2008 13:56]

Ik heb zelf de 3850 gekocht, en nooit echt veel games mee gedaan ofzo (wel een keertje crysis), kom er nu pas achter hoe goed hij dus wel moet zijn. :+

[Reactie gewijzigd door Cyw00d op 21 januari 2008 14:00]

159 dollar is zo'n 109 Euro ;)
Natuurlijk wordt de prijs hoger dan dat, maar 159 E zal het niet worden.
Daarnaast zijn de kaarten erg aan elkaar gewaagd, wat alleen maar goed is voor de consument ;)
Het is 169 dollar..
De grote vraag wat mij betreft is of deze kaart ook nog een beetje zuinig met de energie omgaat en dus goed passief te koelen is. Dat is iets waar de HD3850 momenteel de nVidia kaarten (in ieder geval die met vergelijkbare performance) de baas is. Ook deze kaart lijkt weer zo'n extra voedingsaansluiting te hebben dus veel minder dan de HD3850 zal ie niet gebruiken.
Zitten we te wachten op een kaart als deze? Ze hadden het trouwens beter de 8600 gts revised kunnen noemen. Ze kunnen beter hun tijd besteden aan de nieuwe lichting highend de 8800 gt, gts2, gtx en 8800 ultra presteren nagenoeg allemaal het zelfde. Hopelijk zegt dat niets over het mogelijk tegenvallen van de prestaties van de nieuwe kaarten.

[Reactie gewijzigd door JRM op 21 januari 2008 13:33]

Ja. Mensen die geen 200++ E uit te geven hebben aan een videokaart willen ook graag iets fatsoenlijks voor hun geld krijgen. Of ben je pas echt een tweaker wanneer je liever een videokaart dan brood koopt? :z
nee, maar als er al een kaart is die gelijkwaardig presteert, waarom dan dit? :z
Omdat een nieuwe generatie over het algemeen beter presteert. Een model dat dus gelijk presteert aan het topmodel van de vorige generatie is dus goedkoper te maken én dus goedkoper aan te schaffen. Win-win :)
Omdat die kaart van de concurrent is ~~ HD 3850.
Je bent er van op de hoogte dat de highend markt maar een klein percentage van de winst voor rekening neemt? De winst wordt door NVidia behaald in het laag en middensegment, de faam en hype word vervolgens gehaald in het hoogsegment.

Dus te stellen dat ze beter alleen maar highend kaarten kunnen uitbrengen is natuurlijk geheel misplaatst
"Cpec" schrijft:
Weer een bottleneck weg :)
Als het klopt wat jij zegt, dan is er uiteraard ook weer een nieuwe bottleneck ontstaan. ;)

[Reactie gewijzigd door mister X630 op 21 januari 2008 14:27]

Nu voel ik me toch best wel dom 270 euro aan een 8800GT te hebben uitgegeven, (dat was toentertijd de standaardprijs)
Nee, da's niet dom: de comclusie die Tweakers hier gedaan heeft is waarschijnlijk niet helemaal op zn plaats.
Waarschijnlijk is de 8800GT nog steeds een stuk sneller, maar dat zien we wel in de volgende review van de 9600GT.
Het lijkt me ERG sterk dat een 9600 GT een 8800 GT van een paar maanden oud (ten tijde van verschijning van de 9600 GT) eruit loopt... Daar is hij ook te goedkoop voor... bovendien lijkt het me een stuk logischer dat de toekomstige 9800 GT de opvolger wordt... maar het moet gezegd: dit stukje is erg onduidelijk en zit volgens mij vol typefouten.
Effe ter verduidelijking nog:

Hier: http://www.hothardware.com/articles/ATI_Radeon_HD_3870_and_3850_55nm_RV670/?page=5 blijkt dat de 8800GT een aanzienlijk stuk sneller is dan de 3850.

Ik zie ook dat het artikel van T.net zojuist is aangepast, maar naar mijn idee nog steeds niet correct: in het benchmark-artikel wordt helemaal niet over een 8800GTS gesproken, maar over een 8600GTS.

Ondanks dat is de prijsstelling enorm goed, en dus een perfecte keuze als je nèt geen 8800GT nodig hebt of kunt betalen.

Lof aan Nvidia!

[Reactie gewijzigd door bverstee op 21 januari 2008 15:48]

Zoveel sneller is de 8800GT in die benchmark overigens niet. Zeker niet als je ziet dat een single 3870 in de hoge resoluties over de 8800GT heen gaat bij een aantal games.
En vergeet daarbij niet dat je hier kijkt naar een review uit November met dito drivers.
Op dit moment zijn de 8800GT en HD3870 ontzettend aan elkaar gewaagd.
Ga je voor een single kaart opstelling en ben je van plan daar bij te blijven dan vind ik persoonlijk dat de 8800GT de betere is als je alles gewoon stock houdt.
Ga je echter voor een dual videokaart opstelling met SLi/CrossFire, dan geef ik de HD3870 toch de overhand omdat CrossFire, wanneer het juist functioneert, beter schaalt dan SLi. Gelukkig wordt de lijst waar CrossFire fatsoenlijk werkt steeds langer.
nVidia is er wel eerder bij telkens, dat zeker.
Maar bij het kopen van een videokaart moet je eigenlijk altijd uitgaang van de markt van het moment van aanschaf. Na 2~3 maanden kan een beeld aardig verschuiven.
En verder kun je nog andere eisen aan een videokaart stellen en een persoonlijk voorkeur hebben.
Aan beiden kaarten bega je overigens geen miskoop :)
Bedankt voor de informatie, maar het gaat om de 9600GT, niet om deze twee kaarten waar aan al een miljoenen woorden vuil zijn gemaakt op Tweakers.net.
toendertijd? Je praat over nog geen maand geleden, of heb je het niet over de 8800GT! ;)
http://www.hardware.info/...ks_nVidia_GeForce_9600GT/

Je 8800GT loopt de 9600GT er nog dik uit hoor... maak je geen zorgen.
Yes, dat is duidelijk, maar toch scheelt het blijkbaar maar een procent of 20!

Das niet zo heel veel. Het prijsverschil zal waarschijnlijk groter zijn.
Dus is vanaf nu de vraag of extra ca. 50 euro voor de 8800GT t.o.v. de 9600 GT de extra ca. 20% waard is!


Dit T.net artikel is inderdaad barslecht.....
Dus: volgens hardware.info is de 9600GT blijkbaar ca. 20% sneller dan de 8800GT.
En als je een 8800GT voor 200 euro kunt krijgen, en de 9600GT voor ca. 150 euro, is de prijsstelling prima: ca. 30% meer kosten voor ca. 20% meer performance.

[Reactie gewijzigd door bverstee op 21 januari 2008 15:52]

NIet alles kan altijd evenredig lopen.
Sterker nog het is zo schaars dat je gewoon 280+ euro betaald voor een 8800GT. Alle goedkope modelen zijn nagenoeg overal uitverkocht. Ik persoonlijk vindt het nogal verdacht...
CP had er een stapel heeft er nog steeds een heleboel (37 op dit moment) voor 200 euro, eergisteren mailtje van gekregen, website kom je zelf wel uit.

Als je m echt graag had willen hebben voor om en nabij 200 euro, was je dat allang gelukt...
Mij koste het maar een week, en toen waren ze nog VEEL moeilijker te krijgen.

Wat een gezeik steeds... :O

[Reactie gewijzigd door bverstee op 21 januari 2008 15:38]

Dat is dan wel de 256 mb versie. Ik was eerst ook blij verrast. Meeste mensen hier zullen echter achter de 512mb aan zitten.
Eerst wordt hij alleen vergeleken met een GTS en GS en hierna wordt er gepraat over de GT...
Ik denk ook dat ze bedoelen "een waardig opvolger voor de 8600gt" , zie wel es vaker van die typo;s in de posts, maar wat wil je ook met zoveel videokaarten ;) , deze 9600GT ziet er wel leuk uit, misschien koop ik er wel een voor me broertje die momenteel de 8500gt in ze pc heeft zitten , scheitding maargoed.
De koeler lijkt dezelfde als die van de 8800GT. Als dat het geval is maakt hij aardig wat lawaai en zijn de prestaties niet heel erg goed.

Ik heb 2 8800GT's en om deze redenen een andere koeler (Zalman) op beide geplaatst.
Deze heeft de nieuwe revisie van de koeler met een fan die 10mm groter is en meer koelvinnen heeft dus hij maakt zowieso al minder lawaai! tel daar bij op dat deze waarschijnlijk koeler blijft dan een 8800GT.
En die koeler is instelbaar met bijvoorbeeld RivaTuner. Hoe vaak moet ik dat nou nog zeggen... ;)
Hmmm... de koeler op een Asus 8800GT is trouwens fluisterstil.
Wat een verwarring schept dit artikel zeg. 8800GS 8800GT 8600GTS

9600GT > 8800GT :?

Zal wel door google translate komen :) Die vertaalt uit het chinees terwijl pconline japans zou zijn.

Vage bron dus