Library of Congress wil games gaan archiveren

Het Amerikaanse Library of Congress gaat onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om structureel games te archiveren. De bibliotheek heeft momenteel slechts tweeduizend games in opslag liggen.

's Werelds grootste bibliotheek heeft als missie om een universele collectie van bronnen, kennis en creativiteit voor het Amerikaanse Congres en de bevolking bij te houden. De collectie omvat ruim 134 miljoen voorwerpen die bij elkaar ruim 850 kilometer boekenplank in beslag nemen. De voorwerpen lopen uiteen van boeken, manuscripten, kaarten en kranten tot muziek, foto en films uit de hele wereld. Nu is besloten dat videospelletjes ook deel uitmaken van het culturele erfgoed van de wereld en wordt er onderzocht hoe deze collectie aangelegd kan worden.

De tweeduizend games die de Library of Congress sinds 1980 heeft verzameld, liggen in opslag en zijn allemaal binnengekomen via het Copyright Office. Volgens de wetgeving in de Verenigde Staten is een uitgever verplicht twee kopieën aan dit bureau af te staan bij de registratie van het auteursrecht. Ondanks deze bescheiden collectie is men voorlopig niet van plan om uit te gaan breiden.

Library of Congress leeskamer'We nemen kleine stappen, we maken het niet moeilijker dan het is' aldus Beth Dulabahn, directeur Integration Management bij de LoC. De grote vraag is hoe de games gearchiveerd moeten worden: naast de cartridges, floppy's en schijfjes, is natuurlijk ook de nodige hardware nodig om de games te spelen als men in de toekomst iets aan het archief wil hebben. Archivaris Brian Taves voegt daar aan toe dat het de bedoeling is dat, net zoals nu al bij het archiveren van film gebeurt, gerelateerde merchandise zoals shirts en posters ook verzameld zullen worden. Daarmee moet de impact van een videogame in context kunnen worden geplaatst.

Een ander project is het archiveren van virtuele werelden. De Library of Congress werkt hiervoor samen met de University of Illinois, Stanford University, University of Maryland, Rochester Institute of Technology en Second Life-ontwikkelaar Linden Labs aan een tweejarig project om uit te zoeken hoe dit mogelijk is. De projectgroep hoopt een model te ontwikkelen waarmee alle virtuele werelden kunnen worden gearchiveerd.

Naast technische problemen zijn er ook ethische bezwaren bij dit project. Betrokken bij het project is Jerry McDonough, die er op wijst dat alleen de spelwereld opslaan niet voldoende is, omdat er dan verlaten omgevingen met enkel gebouwen overblijven. Het opslaan van elke actie en alle communicatie zal daarentegen op de nodige privacybezwaren stuiten.

Cartman vindt, 500 jaar in de toekomst,  eindelijk een gearchiveerde Wii

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Bart de Water

Nieuwsposter

25-10-2007 • 10:18

39 Linkedin

Reacties (39)

Wijzig sortering
Ben ooit begonnen met gamen op een C64/128 en een MSX. Eenmaal in kontakt gekomen met een 386 op mijn werk toen was er geen stoppen meer aan. Wolfenstein en Doom, de huidige generatie kent ze in het algemeen niet, was destijds het summum. Toen al schrikken van die blaffende honden in het cellenblok. Jaren later kwam pas de blockbuster Duke Nukem en die heeft toen al de huidige 3d gaming op de kaart gezet.

En dan over een modemnetwerk tegen elkaar spelen. Dat was toen al heel wat, op een P1 en een VooDoo 4MB kaartje add-on. Toen Valve met HL uitkwam en "Gooseman" met zijn eerste beta's kwam van CS kreeg gamers eindelijk dat waar ze op wachte, online arcade wat nooit ging vervelen, mijn P2 met een Banshee 32MB kaart heeft toen wel zijn geld opgebracht, koste destijds nog 7000 gulden :o Voor die tijd een hoop geld maar je kon er al een hoop mee voor die tijd. Als je dan bedenkt waar we nu staan met de techniek, beter en betaaldbaarder geworden, heeft dat een aardige vogelvlucht genomen.

Nu wachten we weer op Crysis en kijken of deze de lijn kan voortzetten met de grote overige namen. FarCry was ook al weer een nieuwe stap qua techniek want de software schrijvers mogen we niet buiten beschouwing laten, je moet het maar kunnen om een game engine van scratch op te bouwen :)

Al met al heeft voor mij de computer veel betekend in media opzicht. Branden, kopieren, photoshoppen, mzueik maken met een AWE32 kaartje, allemaal nostalgie maar wel 1 van deze tijd. Ben dan ook blij dat ik die rit heb mogen meemaken en hoop de next gen's ook nog mee te kunnen maken want qua techniek, wat nu zo gewoon geworden is tegenwoordig, blijft en een PC en alles er omheen fascineren. Als ik alleen al kijk hoe alles vooruit is gegaan, sneller en kleiner geworden in zo een relatief kort tijdsbestek dan is het een mooie uitvinding geweest die teveel teweeg heeft gebracht.

Daarom alleen al is het leuk en goed om dit te doen, zij het niet dat gamen imho toch wel het meest heeft bijgedragen aan de hardware ontwikkeling zoals die vandaag de dag bestaat. En soms kom ik nog steeds games tegen waarvan je dan denkt, jeeetje, heb ik dat ook nog gespeeld ? Dus zeker ook wel een cult waarde voor later in een Bibliotheek, jammer genoeg heb ik niet alles bewaard maar had wel leuk geweest :)
Wolfenstein, Doom en Duke Nuke 'em 3D; de nostalgie! Wat mij betreft passen Transport Tycoon en Winter Games ook wel in dat rijtje, samen met Road Rash en Stunts (die ik helemaal grijsgespeeld heb).

Mèn, wat een games waren dat :D.
Dus zeker ook wel een cult waarde voor later in een Bibliotheek, ...
Over Kult gesproken ... één van de meest bizarre games die ik ooit heb gespeeld. _/-\o_
Ik vraag me wel af hoe ze dat met die games willen gaan doen. Denk dat ik er toch wel vanuit mag gaan dat activatie en registratie servers ook niet eeuwig doordraaien. Zouden ze bij de games ook eventuele seri@lz en cr@cks ook in het archief opslaan?? Uiteraard om het spel in de verre toekomst zonder problemen te kunnen laten zien.
denk dat ze voordat soort oplossingen even een mailtje richting fabrikant doen. die hebben er waarschijnlijk geen moeite mee een spel te leveren zonder dit alles. zolang het maar voor interne archivaresse doeleinde is.
Van een aantal spellen bestaat de fabrikant volgens mij niet meer. Voor de spellen die nu gemaakt worden zou het misschien wel een optie zijn maar er lekt tegenwoordig zoveel uit dat de meeste fabrikanten daar denk ik niet op staan te springen. Dan speelt strax iedereen die versie(s) ;)

Je zou het uiteraard ook kunnen verplichten maar ook dat lijkt mij niet z'n goed idee maar het is inderdaad een optie
denk niet, dat jij in welk westers land de archiefwet wilt overtreden. (diefstal uit archieven is niet aan te raden), en zeer strafbaar. Daarnaast kan je een openbaringstermijn afspreken, dus dat het pas na 15 jaar openbaar wordt en toegankelijk...
Het lijkt mij dat dit archiveren vooral belangrijk is voor in de verre toekomst: dan denk ik aan 50 of misschien zelfs wel meer dan 100 jaar. Dan zijn ze heus wel slim genoeg om het aan te passen.
Bovendien levert de fabrikant ook heus wel de serienummer die bij dat spel hoort.
+1Anoniem: 130184
25 oktober 2007 11:32
Archiveren van fysieke games en hardware is een beetje nutteloos imho. Die floppies gaan niet eeuwig mee en ook cdrom drives zal je niet eeuwig spares voor kunnen blijven vinden om maar een voorbeeld te geven. Beter is om dit soort spul gewoon digitaal te bewaren, maarja met huidige kopieerbeveiligingen kan je dat ook wel shaken.

Had archive.org trouwens niet al een project lopen om software/games te archiveren?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 130184 op 25 oktober 2007 11:33]

digitaal archiveren is een enorm probleem. De overheid wil nu zijn documenten digitaal aan archieven leveren, op cd, want dat gaat wel 25 jaar mee. Dat haalt dus niet eens de openbaringstermijn. Harde schijven ook niet, dus mag alles op papier worden uitgebracht. 25 jaar is niks, 100 jaar ook niet. Papieren opslag en richtlijnen liggen in de duizenden jaren.

Het is dus nog een groot vraagstuk hoe we dat met onze digitale data doen, en ook voor een lange termijn openbaar houden. Ee
0Anoniem: 52686
@Britta25 oktober 2007 11:56
Er moet toch een systeem zijn te bouwen dat gegevens opslaat op een bepaald opslagmedium, en die op geregelde tijden (om de 10 jaar of zo) overschrijft op een nieuw, vers medium? Goed, kost wat, maar dat kost het in goede staat houden van papier, vinyl en celluloid ook.
mja, dat is geen werk. weet jij hoeveel archiefmateriaal er binnenkomt tegenwoordig. Echt alles wat de overheid produceert is digitaal tegenwoordig, en zij produceren in een jaar zoveel, dat daar niet tegenop te werken is, als we alles om de tien jaar mogen omzetten. Daarnaast is het probleem ook niet de afleesapparatuur die verouderd. immers, daar kan je nog wat tegen doen. door onafhankelijke losse, verouderde pc's en een printer neer te zetten, om iets af te lezen.

Maar de betrouwbaarheid van het systeem, als het zo is, dat een cd, harde schijf het 20 jaar uithoudt, dan is de kans te groot dat iets tijdens zijn levensduur er al mee ophoudt, dus binnen die tien jaar. Die termijn voor duizenden jaren voor perkament en papier werkt ook zo. Dat is wat er minstens mee kan, zodat het niet verloren gaat.
:/ het opslaan van elke actie in een spel (zoals WoW) lijkt mij lichtelijk overdreven. Lijkt me beter indien ze gewoon momentopnamen opslaan, zodat toekomstige generaties een beeld krijgen van hoe het was zonder dat ze door duizenden uren aan grinden (of wat dan ook) hoeven te gaan.

In ieder geval, het wordt tijd :). Games zijn al een tijdje groter dan films en/of muziek, lijkt me logisch dat deze net zoveel, zo niet een groter deel uitmaken van het 'culturele erfgoed'.

Daarnaast, kunnen de kinderen / kleinkinderen ook nog eens lachen over hoeveel ophef er was over Manhunt oid :).
+1Anoniem: 52686
@YopY25 oktober 2007 10:29
Lijkt me beter indien ze gewoon momentopnamen opslaan, zodat toekomstige generaties een beeld krijgen van hoe het was zonder dat ze door duizenden uren aan grinden (of wat dan ook) hoeven te gaan.
Maar... duizenden uren grinden is een goed beeld van hoe World of Warcraft is. :P
nee, het heeft geen zin stukjes op te slaan. Dan maak jij namelijk een selectie van wat belangrijk is, als archivaris. Terwijl uiteindelijk de onderzoeker die onderzoek doet naar die spelletjes dat moet bepalen.

Anders knip je bevooroordeeld, en is er later geen goede analyse van te maken.

En ach duizenden euro's voor een document is niks. Heb dingen in mijn handen gehad die het honderdvoud daarvan waren. En dan niet een manuscript, maar duizenden hadden ze er in dat archief waar ik toen was. Dus ach, geld, ged is een middel, geen doel op zich.
Een ander project is het archiveren van virtuele werelden. De Library of Congress werkt hiervoor samen met de University of Illinois, Stanford University, University of Maryland, Rochester Institute of Technology en Second Life-ontwikkelaar Linden Labs aan een tweejarig project om uit te zoeken hoe dit mogelijk is
Mijn god, die marketing boys van Linden Labs moeten echt een nobelprijs voor de marketing krijgen. Ik kan er echt met mijn pet niet bij dat zo'n kleine speler op de markt zoveel aandacht krijgt. Nu worden ze weer betiteld als cultureel erfgoed. Het moet niet gekker worden.
Lol@Southpark plaatje. :P

Ik vind dit dus wel belangrijk als Gamer. Niet zozeer wegens auteursrechten maar als historisch deel van de bevolking. Gamesgebruik geeft aan hoe men over tijdverdrijf dacht in die tijd. Archeologen heden ten dage winnen ook informatie uit vondsten van 1000 jaar of meer geleden waaronder vondsten van speelgoed. Een database van computergames zou hierin helpen.

Bovendien zie ik het ook als een zeer handige mogelijkheid om bij het geval van abondonware voor te sharen door die instantie. Wellicht tegen een kleine vergoeding voor het onderhouden (a < 1 Euro). Nu dreigen oude computerspellen voorgoed onder te sneeuwen en te worden vergeten. Hobby databases zijn nooit helemaal compleet imo.
Helemaal mee eens, een goede database heeft zeker meerwaarde. Zou het in de toekomst geweldig vinden om mn kinderen te laten zien welke games ik vroeger speelde. Wie weet welke series er nog lopen? How about een Doom X (10) vergelijken met de allereerste? Lijkt me zeer interessant en ook leuk. Je zoontje afmaken in Red Alert 2 via het netwerk oid :+
[off topic]
Ik hoop dat je dan nog een paar oude pc's hebt bewaard. Volgens mij is het namelijk niet meer mogelijk IPX/SPX/Netbios te draaien in Windows Vista. Of het moet mogelijk woorden om daar een oud computernetwerk te huren :D ;)
[/off topic]
vmware en via een hamachi-esque tussenlayer aan elkaar haken :) niet zo'n probleem...
0Anoniem: 230734
@iceheart26 oktober 2007 09:45
OF bewaar gewoon een oude pc met een oude windows :P
Van nieuw, onbekend medium naar erkende kunstvorm en opslag in de Library of Congress. Het computerspel is al ver gekomen. Dat zie je ook al door het feit dat de hoeders van de rechtschapenheid massaal het computerspel aanvallen als de nieuwe bron die onze jeugd bederft. Televisie, rock'n'roll en Dungeons en Dragons zijn al onschuldig verklaard, gebeurt met het spelletje ook nog wel.

Het unieke probleem dat de input van de spelers ook opgeslagen zou moeten worden, voor een historisch volledig beeld, is interessant. Bij boeken, muziek, films e.d. ga je niet de reactie van het publiek erbij opslaan, maar bij spelletjes (vooral online) zijn het de spelers die een groot gedeelte van de ervaring maken. Voor zoiets als Tetris kom je er wel mee weg door alleen de broncode (en de hardware of een blauwdruk daarvan) te bewaren en de spelers van de toekomst zelf aan de slag te laten gaan, maar dat geld niet noodzakelijkerwijs voor MMORPGs. Aan de andere kant: welke speelsessies moet je opslaan voor een goed beeld? Misschien kun je het maar beter wel bij het spelletje zelf laten, en de beleving eromheen in aparte werken beschrijven.
De tweeduizend games die de Library of Congress sinds 1980 heeft verzameld, liggen in opslag en zijn allemaal binnengekomen via het Copyright Office.
Worden open-source spellen ook geregistreerd bij dat Copyright Office? 't Zou jammer zijn als die meteen buiten de boot vallen. Zitten best wat juweeltjes tussen (Battle of Wesnoth :D ).

[Reactie gewijzigd door DeTeraarist op 25 oktober 2007 11:06]

goed idee, maar gaan ze ook iedere versies van games bijhouden? :)
Inderdaad. We weten allemaal welke versie van Star Wars Galaxies we ons willen herinneren.
Mogen ze wel eens gaan praten met die lui van home of the underdogs.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee