Windows XP SP3 maakt tijdelijke installatie zonder serial mogelijk

Met Service Pack 3 voor Windows XP zal de serial niet langer ingevoerd moeten worden tijdens de installatie. De aangepaste productactivatie zal, net zoals bij Windows Vista, het overslaan van deze stap toestaan, zo meldde APC Mag woensdag.

Het nieuws is vooral positief voor systeembeheerders die Windows-installaties willen testen en daarvoor geen gebruik van sysprep kunnen of willen maken. Ook it'ers die regelmatig roadshows geven, zullen blij zijn met de mogelijkheid om een Windows-installatie te doen zonder steeds het licentiestickertje bij zich te moeten hebben.

Vanzelfsprekend zal het derde service pack op een installatie-cd geslipstreamd moeten worden om van deze mogelijkheid te kunnen profiteren. Bovendien zal de activatiesleutel vroeg of laat alsnog ingevoerd moeten worden. Microsoft voerde de mogelijkheid om zelf te kiezen wanneer de licentiesleutel ingevuld wordt in met Windows Vista en Service pack 2 voor Windows Server 2003.

Door Yoeri Lauwers

Eindredacteur

18-10-2007 • 14:36

61 Linkedin

Reacties (61)

61
55
7
2
0
0
Wijzig sortering
SP3 komt trouwens in de eerste helft van 2008 uit. Dat was de eerste vraag die bij mij opkwam dus ik heb het even opgezocht :)
Betekend dit dan ook dat je XP kunt installeren zonder key, vervolgens een upgrade versie van Vista te draaien en dan een legale Vista hebt draaien? Of zal je alsnog bij de upgrade van XP naar Vista de key van XP moeten invoeren?

@ Frazzy: dit is waar ik idd naar op zoek was. Ik wil voor mijn toekomstige systeem alles legaal doen ivm eigen bedrijf. Echter ik heb geen zin om superveel geld uit te geven voor Vista wat ik de komende tijd nog nauwelijks zal gebruiken. Een upgrade op jouw manier is dus ideaal en kost een stuk minder (student licentie).

@ roeleboel: goed punt wat je hier aansnijdt! Je hebt een legale Vista licentie lijkt mij, alleen de manier waarop je die hebt verkregen is minder legaal. Lastige dit zeg. Vraag me dus ook af hoe een Brein oid met zulke zaken omgaat.

@ The Flying Dutchman: ik weet dat een student licentie alleen te gebruiken is voor persoonlijke doeleinden. De PC is ook geen bedrijfspc, maar mijn eigen systeem. Echter omdat je als bedrijf aan huis geen onderscheidt kunt maken tussen privé en bedrijfspc's is het voor mij van belang dat ook mijn privé pc legaal is natuurlijk. Voor bedrijf gebruik ik een opensource OS met opensource software. Het beetje HTML, PHP en administratie en beheer is daar wel mee te doen.

En zoals al verteld: een studenten licentie is voor je leven geldig.
Maar als je alsnog illegaal bezig bent door een upgrade te doen vanaf een niet legale of niet gecontroleerde XP versie, is het zinloos om die Vista licentie aan te schaffen. Koop dan wel een upgrade voor XP en pak 1 van de 10 Win98 licenties die ik heb liggen om vanaf daar te upgraden ;)

@ Goldwing1973, donderdag 18 oktober 2007 16:46: bedankt voor je antwoord! Dit is eigenlijk wat ik wilde weten. Dat het een grijs gebied is heb ik liever dan een volledig zwart gebied. Mocht ik ooit geld extra hebben zal ik wel een volledige Vista versie aanschaffen, voorlopig voldoet een upgrade wel. En ik denk ook niet dat als je een BSA of whatever een stapel licenties geeft ze nog gaan uitzoeken of je toevallig wel die ene XP licentie bewaart hebt.

[Reactie gewijzigd door Postman op 18 oktober 2007 17:02]

@Postman, donderdag 18 oktober 2007 14:39

ten 1e Brein heeft hier niks mee te maken, dit word gecontroleerd door de BSA (business software alliance)

ten 2e Als je een upgrade van vista gebruikt hoef je NIET eerst Windows XP op de machine te hebben draaien, je hebt alleen een windows XP CD-ROM nodig.
Tijdens de Vista installatie zal vista om die CD-ROM vragen, even in de computer, op OK drukken, CD-ROM er weer uit en de Vista DVD er weer in.
Er word door Vista ook niet om een XP key gevraagd.

ten 3e Is dit legaal ja of nee?,
Nou ja EN nee, er staat namelijk nergens dat je verplicht bent om de XP te activeren/installeren voor de upgrade naar Vista, en er staat ook nergens dat je verplicht bent om de XP Licentie te bewaren na de installatie van Vista.
Ik weet het, zeer grijs gebied, maar MS hd nog geen rekening gehouden met het niet in hoeven voeren van een CD key voor Windows XP toen ze de licentievoorwaarden van Vista maakten.

[Reactie gewijzigd door Goldwing1973 op 18 oktober 2007 16:47]

@postman

Zou je voortaan je antwoorden op reacties van anderen NIET dmv een edit in je eerste eigen post willen zetten?
Dat is namelijk ontzettend irritant!

Je leest dan namelijk een antwoord, terwijl je de reactie waarop het een antwoord is nog niet hebt gelezen.

Om die thread te lezen moet je dan continu heen en weer zoeken om te kijken welk antwoord waar hoort.

Als je een reactie wilt geven, doe dat dan gewoon dmv een nieuwe reactie, zodat je een nette leesbaar geneste discussie krijgt.
Ik heb geen xp key in moeten voeren bij mijn upgrade.

CD erin, reboot en vista opnieuw geinstalleerd van de cd. Nooit gevraagt om xp key
Of je de key effectief moet invoeren of niet maakt niet uit voor het feit dat je voor een upgrade-versie van vista nog altijd een licentie moet hebben voor xp.
Omdat het installeert zonder key wil daarom nog niet zeggen dat dat ook daarom legaal is op die manier...
Daar heb je gelijk in, maar daar ging het volgens mij niet over. Ik verbaaste mij over het feit dat hij een key moest invoeren.

Nu ik studeer heb ik alles van MS natuurlijk helemaal legaal O-) (lang leve surfspot)
Totdat je de software van MS voor iets anders dan je studie wilt gebruiken, of als je stopt met studeren... Dan ben je weer illegaal bezig :-)
Nope, daarvoor betaal je dan ook €48,75. Je hebt dan een legale Windows licentie die je ook na je studie mag gebruiken :). En die prijs geldt voor Windows XP (verkrijgbaar in UK en NL versie) en Windows Vista Business 32-bit (ook in UK en NL smaak)

Deze quote komt rechtstreeks van Surfspot.nl:
- MS Windows Vista Business Upgrade NL kent een eeuwigdurend gebruiksrecht, dit houdt in dat wanneer je niet langer als student of leerling aan een instelling of school verbonden bent je van de software gebruik mag blijven maken
Oftewel, wat je zegt klopt niet :).
nee hoor, tegenwoordig loopt de licence gewoon door na je studie. Daarom is de prijs wel verdubbeld 24,95 --> 49,95 :*)

Dit geld voor XP, Vista en Office
Naar mijn weten geldt dat niet meer. Daarom zijn toendertijd nieuwe afspraken gemaakt met oa. Microsoft. Die licenties zijn tegenwoordig gewone upgrades en daar is als het goed is expliciet bij vermeldt dat je deze ook na je studie mag gebruiken.
idd, als je een upgrade-versie van vista gebruikt dien je in het bezit te zijn van een legale xp licentie.

Als je het doet op de manier die Frazzy beschrijft ben je illegaal bezig, zo zit de licentie bij Microsoft in elkaar. Weet niet hoe Brein hier mee om zal gaan, maar het blijft illegaal.
Brein zal er waarschijnlijk net zo mee omgaan als andere illegale software.
Ja gezellig, laten we BREIN bij deze discussie betrekken, ook al heeft het in de verste verte niets met dit bericht te maken. BREIN behartigt belangen binnen de entertainmentindustrie en dus niet die van Microsoft.
Hoezo illegaal? Ik heb een XP licentie en een Vista upgrade licentie, moet ik dan persee vanuit XP de DVD opstarten?
Ja. Anders start de installer niet.
Er is ook een andere oude truc om Vista upgrade te installeren ZONDER XP :)
Daar verbaaste ik mij ook over maar hij start echt op als een normale install
Ja. Anders start de installer niet.
Oh, die start wel, maar dan is optie om te upgraden 'greyed out' :)
Die Vista upgrade DVD is gewoon dezelfde DVD als alle andere. Je kunt er schoon mee installeren, en mee upgraden, elke versie die je maar wilt. Alleen de key die je invoert bepaalt welke versie je kunt valideren bij MS, en dus kunt blijven gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Appelsap op 18 oktober 2007 22:49]

Waarom koop je niet gewoon oem licenties? Voor zover ik heb begrepen, mag dat gewoon, het enige wat je niet krijg is support van MS....
En om te upgraden moet je XP idd geactiveerd zijn.
mag net gewoon. OEM licenties dienen voor levering bij een nieuwe PC. Vele winkels verkopen deze los omdat er weinig tot geen controle op is. Maar je hebt op dat moment in feite een illegale versie. Enige verschil is dat je wel zonder problemen updates en andere zaken kan downloaden, iets wat met een gekraakte versie niet gegarandeerd kan worden.
De zogenaamde systembuilder versies van Vista zijn wel degelijk legaal te gebruiken zonder aanschaf van hardware/een PC. Nieuwe, imo betere, regels.
Klopt die regels zijn al een flinke tijd terug aangepast. Iedereen mag zichzelf System Builder noemen en daardoor een OEM installeren. Deze regeling geldt overigens voor ALLE licenties die na die wijziging zijn verkocht.

Ook de requirement dat het alleen bij een nieuwe PC of een nieuw stuk hardware mag worden verkocht is met de wijziging in die overeenkomst geschrapt...

Wat betreft de opmerking dat je met een OEM licentie zonder problemen updates kunt downloaden is niet geheel waar. Ook illegale installaties kunnen updates downloaden via Automatic Updates. Dit zijn echter wel alleen de kritieke updates.

Verder denk ik dat als je ergens een goede gekopieerde versie vandaan haalt dan heb je nog veel minder last van MS omdat je dan vaak niet eens hoeft te activeren (door bijvoorbeeld Volume License te gebruiken). Met als gevolgd dat je bij hardwarewijzigingen niet met een heractivatie geconfronteerd wordt.
of dit ongelimmiteerd vaak mag is nog steeds vrij onduidelijke 'omdat de definitie van 'system builder' wat onduidelijk ineen steekt'
Anoniem: 232063
@Postman18 oktober 2007 14:43
Denk dat het niet mogelijk zal zijn om de upgrade te draaien op een installatie van XP, die nog niet geactiveerd is! :)
Best een goede vraag. Maar volgens mij controleert Vista setup eerst of de gebruikte Windows XP installatie wel geactiveerd is.
Wil overigens niet zeggen dat je niet nog altijd gewoon een "upgrade" vanaf een key-loze Vista kunt doen. ;)
sorry, maar da's wel heel naief
het is niet omdat de software werkt dat je in orde bent namelijk
als men een upgrade Vista gebruikt, moet je bij controle aan de voorwaarden voldoen en dus een geldige XP licentie hebben
dit is onafhankelijk of het systeem "geactiveerd" is of niet
Ik denk dat het uberhaupt niet legaal is om studenten licenties te gebruiken in productie omgevingen (voor bedrijven). Dus als jij je eigen bedrijf wilt beginnen en daarom windows legaal wilt draaien, dan lijkt het me sterk dat je daarvoor een windows versie met student licentie kunt gebruiken.

Sowieso houdt een studentenlicentie volgens mij op met geldig zijn, zodra je niet meer studeert. Waarschijnlijk is dan ook de gemakkelijkste manier om gewoon een volledige vista (business versie) aan te schaffen. Als je een eigen bedrijf opzet zou je dit ook (natuurlijk afhankelijk van het aantal pc's, want als je over tientallen pc's spreekt dan wordt het een ander verhaal) gemakkelijk moeten kunnen betalen.
Mijn studentenlicentie (strikt genomen is het geen licentie, maar een gebruiksrecht) is 'eeuwig' geldig, maar wel enkel voor educatieve en/of persoonlijke doeleinden. Ze verbiedt expliciet commercieel gebruik van de software. Maar of ik (nog) studeer of niet maakt niet uit.
(licentie gekregen via ma3d toen ik student informatica was)
Dit kon al met een vista dvd. Als je vista upgrade had gekocht en je installeerde 'm gewoon door te booten vanaf de cd, formatteren installeren ZONDER key. Elke vista dvd is immers het zelfde. Dan vanuit die vista zonder key kun je vista upgrade installeren met upgrade-key :)
Naar mijn menning mag je in je nieuwe bedrijf geen student licentie gebruiken. Die hangt aan jou, als gebruiker, en niet aan je bedrijf. In het bedrijf hangt de licentie aan het bedrijf.
Maar waarom kies je niet voor een OEM versie? Dan ben je in ieder geval wel legaal bezig. (geloof ik) Als ik wat materiaal kan vinden wat bevestiging kan geven, zal ik deze plaatsen (in de vorm van URL`s)

Terring, ik moet toch sneller leren typen.........

[Reactie gewijzigd door marquis op 18 oktober 2007 15:38]

Dit is mooi,
nu nog dat het niet uitmaakt of je een oem of VLK cd heb , de key bepaald dan
maar dat zullen ze niet doen....
Anoniem: 233195
18 oktober 2007 14:40
sow das wel relax, scheelt weer pielen als je met de install bezig bent.
vind het makkelijker aangezien wanneer het systeem aan het installeren is het voor mij hoe sneller hoe beter is. met de key ben ik altijd aan het pielen ;)
Of voor als je key in een mailtje staat, via bijvoorbeeld ma3d. Hoef je de code niet meer van tevoren op te schrijven.
Anoniem: 233202
18 oktober 2007 14:42
Een goede zet van Microsoft, zeker als je veel gebruikt maakt van test omgevingen die hooguit een maand lopen.
Dit was toch al gemeld in dit nieuwsbericht?
Nieuw is onder andere de veranderde activatieprocedure, die tijdens installatie niet meer om een productkey zal vragen
Of kan mij iemand uitleggen wat het verschil tussen deze nieuwsberichten is?
Niet veel, gewoon ietsje meer info beschikbaar
en wanneer mogen we SP3 verwachten?? zou wel handig zijn geweest om dit op te nemen in het artikel

Ben zelf vorige week weer terug gegaan van Vista naar XP, puur omdat de programmas die ik volop gebruik voor webontwikkeling veelal geheugen problemen veroorzaakten. Zit je daar met je 4b werkgeheugen, en dan krijg je alsnog de melding geen geheugen

Vooralsnog verdenk ik paintshop pro 7 icm internet develeoper toolbar 3 beta

(ja ja, psp7 is erg oud maar wel supersnel)
4b (4 bits) is inderdaad niet zoveel geheugen :) Je bedoeld vast 4 GB

[Reactie gewijzigd door 12013 op 18 oktober 2007 14:54]

miss tijd voor xp x64 dan? :)
Dan hoop ik dat je een 64bits versie van xp hebt, anders heb je nog niks aan je 4Gb werkgeheugen... Aangezien XP maar (met tweaks) tot 3Gb kan gebruiken.
offtopic, maar ik kan je anders niet bereiken:
De traagheid van PSP (XI) levert je wel een betere kwaliteit! Ben zelf van PSP 7 naar 11 gegaan en ik was echt verbaasd over de kwaliteitsverbetering, met name in de compressie. Download de demo maar eens, ik was binnen twee dagen overtuigd! Inmiddels zijn ze bij Corel aangeland bij versie X2, maar die zal niet minder zijn, lijkt me.
Hier hebben we toch Nlite voor? :P
Voor wat? Keyloos te installeren? Denk het niet. Je kan je key direct invullen, maar niet zonder key installeren.
Ik denk dat hij een unattended installatie CD bedoelt waarbij de key bij het maken van de CD al ingevoerd wordt zodat je daarna nooit meer een key hoeft in te tikken als je gaat installeren.
Ook it'ers die regelmatig roadshows geven, zullen blij zijn met de mogelijkheid om een Windows-installatie te doen zonder steeds het licentiestickertje bij te moeten hebben.
Hoezo dat?
Anoniem: 170345
18 oktober 2007 15:02
Komen er Volume Licences beschikbaar voor SP3? Of wordt dat niet meer ondersteund?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 170345 op 18 oktober 2007 15:03]

Euhhhh.... was het niet zo dat de VLK voor het OS geldt?!?
En als jij een valide key hebt, VLK of single-node doet er niet toe, kan je de updates of SP's altijd gewoon installeren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee