Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties

AMD komt nog voor de feestdagen met een 2,4GHz Phenom-processor, en om de oude voorraad op te ruimen komt de chipfabrikant met prijsverlagingen tot 27,5 procent voor singlecore- en tot 12,4 procent voor multicore-cpu's.

AMD Phenom-logoAMD zal in november 2,2GHz- en 2,4GHz-quadcoreversies van de Phenom 9-serie introduceren, te weten de Phenom 9500 en Phenom 9600. Beide processors hebben een tdp van 89W en een HyperTransport-bus van 3,6GHz. In december volgt een 2,6GHz-uitvoering, de Phenom 9700, met een tdp van 125W en een HT-bus van 4GHz. Begin volgend jaar volgen snellere Phenom 9-cpu's met een HT-bus die hoger geklokt is dan 4GHz.

In de eerste helft van 2008 brengt de chipbakker de Phenom FX-reeks op de markt, te beginnen met de FX-82 in het eerste kwartaal. Deze processor heeft een HyperTransport-bus van minstens 4GHz en een nog onbekende tdp. Alle Phenoms zijn geschikt voor de AM2+-socket en beschikken over 4x512kB L2-cache en 2MB L3-cache.

De chipfabrikant heeft de oude voorraad Athlons alvast in de uitverkoop gegooid door een groot deel van het assortiment in prijs te verlagen. De Athlon X2-lijn daalt tot 12,5 procent in prijs en de singlecore-Athlons zakken zelfs tot 27,5 procent. Of de verkopen hierdoor ook daadwerkelijk omhoog gaan, is maar de vraag. De prijsverlagingen kunnen het effect van de aankondiging van de Phenom-reeks waarschijnlijk niet compenseren.

ProcessorOude prijs ($)Nieuwe prijs ($)Daling (%)
Athlon X2 6400+ BE251 220 12,4
Athlon X2 6000+178 167 6,2
Athlon X2 5600+157 146 7,0
Athlon X2 5200+136 125 8,1
Athlon X2 5000+125 115 8,0
Athlon X2 4800+115 104 9,6
Athlon X2 4400+94 89 5,3
Athlon X2 4000+73 68 6,8
AMD's prijsverlagingen voor multicoremodellen
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

Even voor de mensen hier die zeuren over de overclock van cpu's heb ik een anekdote. Ik zit nou zo ongeveer een jaar of 3 in een van mijn pc's aan socket 939 vast. Naar mijn mening is dat de beste socket die AMD ooit in gebruik heeft gehad. Socket AM2 was puur marketing (1 pin meer? kom op zeg!) en ondersteuning voor DDR2, wat pure onzin is gezien het feit dat als je niet overklockt het geheugen alsnog op 400MHz loopt.

Even genoeg over de nutteloosheid van AM2. Ik heb eerst een Athlon64 3000+ gehad en nooit overgeklockt. Daarna naar een 4000+ gegaan en weer kort daarna een X2 4400+. De overstap van 4000+ naar X2 4400+ was gek genoeg de grootste. De X2 4400+ wordt vaak ingeschat als een cpu die de e6300 niet eens kan bijhouden. Dat is waar, en daar kan ik niet omheen. Maar toen ging ik overklocken. Ik heb de 4400+ die standaard op 2,2 GHz loopt naar de 3,2GHz kunnen tillen zonder de cpu meer dan 1,4 volt te geven. Is dat niet de snelheid van een X2 6400+? Dat vind ik zeer nice voor een 90nm cpu met een architectuur die al jaren niet is aangepast. In sisoft sandra komt hij er gelijk veel beter uit dan de e6600. Dat vind ik behoorlijk veelzeggend voor een 939 cpu.

De AM2 versie van de 4400+ is spotgoedkoop. Om daar de prestaties van e6600 plus uit te persen is niet ondenkbaar en logisch. Ik ben geen AMD fanboy. Ik heb ervaring met Intel EN AMD. Het is waar dat de huidige intels beter presteren. Maar als je gaat kijken naar prijzen en overclock potentiaal, gaan Intel en AMD toch gelijk op. Een hele prestatie.

Als AMD met de Phenom net zo'n kick-ass architectuur kunnen neerzetten zoals ze dat een paar jaar geleden met de AMD64 hebben gedaan zijn ze binnen. Dat hoop ik maar want een monopoly is nooit goed.

[Reactie gewijzigd door Blaat op 10 oktober 2007 09:20]

Je vergeet dat die e6600 ook nog een flink eind overgeclocked kan worden, plus het feit dat AM2-cpu's echt niet meer zo goed OC'en. Die van mij (X2 4200+) komt met moeite op de 2,5 GHz, wat dus niet echt een enorm verschil is. Daarnaast is die 4400+ van jou wel erg hoog geclocked, ik denk niet dat veel AMD-cpu's dat na zullen doen.

En de kans dat AMD Intel nog een keer zo erg verslaat als toen is toch weer vrij klein, zeker gezien Intel ook binnenkort met nieuwe CPU's op de markt komt en AMD al een behoorlijke tijd enorme verliezen aan het lijden is.

Maar toch... Ook ik hoop dat AMD met een behoorlijke CPU komt, al is het maar om de prijzenoorlogen aan te laten houden en Intel ook weer een toontje lager te laten zingen.
De Core 2 Duo E6600 is dan ook 2,5x zo duur als de X2 4400+. Vergelijk het dan met een gelijk geprijsde.

Ik weet niet hoe het zit met het OC potentiaal van AM2 cpu's. Heb ik geen ervaring mee. Als jij dat zegt zal dat ook wel zo zijn.

[Reactie gewijzigd door Blaat op 10 oktober 2007 09:34]

Ik heb me vorige week een E6320 tweedehands aangeschaft voor 110. Hij haalt, stabiel, 3.4GHz op lucht en zonder voltageverhoging 3.2GHz. Op 3GHz is zelfs al een voltageverlaging mogelijk.

Niet slecht voor een vrij goedkope CPU die standaard op 1.86GHz loopt.

Was er nog een goede upgrade geweest voor mijn S939 3000+ dan was ik zeker daarvoor gegaan. Maar een opteron kwam me uiteindelijk te duur uit als ik het vergeleek met de totale kostprijs van de upgrade naar een Intel setup.

En nu draai ik een E6320, maar m'n mobo is klaar voor 45nm-CPU's en m'n mobo lijkt alleszins met gemak 500MHz FSB aan te kunnen, dus zelfs 1600MHz FSB procs die er zitten aan te komen zouden hier nog gemakkelijk in moeten passen.

Bottom line: zelfs met een klein budget vond ik Intel the way to go, maar dan alleen bij overclocken.
Het verschil tussen S939 en AM2 is groter dan alleen die ene pin meer.
De layout en organisatie van de pinnen zijn ook anders. Dat heeft gevolgen voor de layout van de de banen op de cpu en (en dat is nog het meest belangrijk) voor de layout van de sporen op een moederbord. Aangezien DDR2 support andere eisen stelt aan signalen en traces op het moederbord was dit nodig.
DDR2 bood (zeker in de toekomst) een hogere bandbreedte, makkelijkere support voor meer dimms voor moederbordfabrikanten, grotere geheugens. AMD ging DDR2 pas supporten toen de prijzen ook nog eens gezakt waren tot het nivo van DDR.

Je slaat de plank dus volledig mis als je denkt dat AMD alleen met een andere socket kwam omdat ze een pin extra nodig hadden of omdat het pure marketing zou zijn. Het was nodig om nieuwe features te ondersteunen en voor goedkopere moederborden te zorgen.

[Reactie gewijzigd door ten99 op 10 oktober 2007 13:41]

Dat snap ik maar het gaat erom dat het verschil zodanig klein is dat men exact dezelfde resultaten uit 939 kan halen. Wat is dan het nut van AM2?
Intel was al een tijdje overgestapt op DDR2. Omdat het grootste deel van alle verkochte processoren van Intel komen wordt DDR2 mainstream en daardoor de prijs lager dan die van DDR1. Om als complete pc te kunnen blijven concurreren met Intel moest AMD daarom wel overstappen op DDR2, en dus naar AM2
Begin volgend jaar volgen snellere Phenom 9-cpu's met een HT-bus die hoger geklokt is dan 4GHz.
Waarom moet die HT bus ineens zoveel sneller?
Omdat er nu ineens 4 cores zijn die er tegelijk gebruik van maken om met het geheugen, elkaar en de rest van de hardware te communiceren.
Maar het geheugen en de andere cores zijn niet met elkaar verbonden via HT.
Ja maar bij 4cores neemt de i/o crosstalk met de rest van het systeem ook toe. Denk aan prefetching en caching. Ook de toegenomen bandbreedte voor PCIE 2.0 zal misschien meespelen.

Daarbij is het natuurlijk een mooie testronde voor de snellere HT bus, zeker als deze ook straks in multi-cpu server gebruikt gaat worden.
De HT bus heeft nauwelijks invloed op de snelheid van een PC.
Wat zeg je nou? :o

Ga jezelf eens heel gauw beter informeren!
Begrijp ik het goed als ik zeg dat bij elke hogere klok een hogere HT komt? Dan heeft AMD nog wel wat potentie als de performance meer toeneemt dan enkel het klok percentage.
Olaf heeft gelijk. Bij bijvoorbeeld een 1GHz HT bus, zal 600MHz of 1000MHz is 0 verschil in prestaties maken. Pas daaronder treed er verschil op.

[Reactie gewijzigd door geez op 10 oktober 2007 07:49]

600MHz..... Dat is uit de tijd van de single core CPU's, toen vormde de CPU enkel een brug naar de rest van het systeem.
Als cores onderling gekoppeld worden, wil je bij een hogere snelheid, ook een snellere onderlinge communicatie. Dus hedendaags is een snellere HT bus van belang.
Ook het videogeweld neemt in extreme mate flink toe. PCI-E 2.0 en een setje van 3 videokaarten zullen ook de nodige bandbreedte willen snoepen naar de CPU.

AMD was misschien te vroeg, Intel komt te laat, maar er is wel zeker een punt waar er een extreem verschil in gaat zitten.

edit:

Oei. Als reactie op een paar posts onder mij even vergeten dat er geen communicatie onderling plaats vind via HT. Ben socket F gewend :)

[Reactie gewijzigd door Hardware Junk op 12 oktober 2007 00:04]

Wow echt niet meer normaal, weer 10% er vanaf.
Er is het anderhalf jaar zeker 50% van de prijzen af gegaan, en nu AMD het zo "moeilijk" heeft gaan ze nog eens de prijzen verlagen, dat is echt lef hebben !
Je kan twee dingen doen:
- Prijspeil behouden
- Zakken in prijs

Als je de eerste optie kiest, is jouw product niet meer aantrekkelijk voor de markt, omdat je je zelf gaat tegenwerken. De concurrent verlaagt de prijzen, die van jou blijven gelijk. Dus wat doet de klant, die gaat naar de concurrent.

Kies je voor de tweede optie, zal je zien dat de klant voor je kiest in plaats van de concurrent. Dit komt omdat de prijzen gelijk of beter zijn als die van de concurrent, waardoor jouw product toch intressant.

Dat hierbij Intel Core 2 Duo stuk sneller is, of niet laat ik buiten beschouwing.
Alleen zal je de producten toch niet onder de productie prijs kunnen verkopen lijkt mij.
Ik weet niet wat de productie en ontwikkelingskosten van processoren zijn.
Maar ik denk dat de marge winst per processor een belangrijke drijfveer of je de prijs kan verlagen of niet.
Heeft iemand enig idee wat deze marge voor processoren zijn? Waarschijnlijk kunnen we daar alleen maar naar speculeren }:O
verkopen onder de productieprijs is anders voor heel wat zaken "normaal" (denk maar aan gameconsoles bijv).
Naturlijk verkoopt elk bedrijf zijn producten liever met vette winst, maar vaak is het beter iets te verkopen (desnoods met verlies) dan niets. daar kunnen diverse redenen voor zijn:

*slag om marktaandeel. Als consumenten éénmaal jouw producten kopen, is de kans een stuk groter dat ze dat ook een tweede keer gaan doen.
*verval van grondstoffen: stel je maakt rijstpap, je hebt net 3 ton gemaakt en de markt stort in: wat is beter: alles weggooien of alles verkopen met "verlies"
*Concurrentie op prijs: als concurrenten hun prijzen laten zakken, kan je bijna niet anders dan dit ook te doen, ook al moet je met verlies gaan verkopen. Anders kiest men massaal voor je concurrent en blijf je met alles zitten. Dat kost ook véél geld.
*Concurrentie op kwaliteit: als jouw rijstpap veel minder lekker is dan die van achte de hoek, zal je weerom niks meer verkopen. Tenzij jouw rijstpap een heel stuk goedkoper is.

Vanzelfsprekend zijn er slecht weinig scenario's die verkopen met verlies op lange termijn toestaan; het bedrijf zal op den duur de putten niet meer kunnen vullen!
Toch zou het me absoluut niet verbazen dat AMD in de low-end met serieus verlies verkoopt: kwestie van prijs, kwaliteit en vooral: marktaandeel :)
de ontwikkelingskosten en het opzetten van de productie van een bepaald product zijn een enorm deel van de kosten van het product. hoe meer productie je maakt, hoe minder groot het aandeel van de opstartkosten zijn in de kosten per product.
amd heeft dus een bepaalde productie gedraaid om te zorgen dat de kosten per product lager werden, om een lagere prijs te kunnen vragen en nog steeds redelijk er aan te verdienen. Maar nu hebben ze nog cpus over.. er kan dus behoorlijk in de prijs worden gesneden hoor, want het is altijd beter dan weggooien ;)
am2+ processoren passen ook op am2 hoor alleen am2+ moederborden ondersteunen DDR3 geheugen en AM2 niet
dat is het eenige verschil en aangezien de latency van het meeste DDR3 geheugen nog erg hoog is en DDR3 nog heel erg duur is hoef je het daar niet voor te laten lijkt me. :P
Fout, AM2+ is gewoon am2 met als toevoeging de verbeterde energiefuncties, snellere HT en nog een paar tweakers.
Voor DDR3 moet je socket AM3 hebben. (komt eind dit jaar dacht ik).
dit snap ik eigenlijk niet:

"De prijsverlagingen kunnen het effect van de aankondiging van de Phenom-reeks waarschijnlijk niet compenseren."

Kan iemand mij dit uitleggen...
Ik zal het proberen:

Het effect dat de verkoop van de huidige processoren gaat dalen omdat kopers (vooral groothandels, tussenhandelaren, maar ook upgraders) gaan wachten met de aankoop van processoren omdat de nieuwe producten er aan komen.

Handelaren willen niet hun planken nog vol hebben liggen met de huidige processoren als de nieuwe uitkomen, en zullen daarom hun voorraden verlagen -> minder inkopen.

[Reactie gewijzigd door Nelissuh op 9 oktober 2007 23:49]

Een Athlon X2 4000+ voor 68 dollar...
Nog even en ze gaan ze weg geven.

Die prijs heb ik een kleine anderhalf jaar geleden voor een AMD Sempron 3000+ betaald!
Verleden week een X2 4000+ opgepikt voor $67 (gratis verstuurt, en geen BTW), die prijs was al een paar weken zo.

http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16819103774

Dus de newegg prijs zal binnenkort weer naar beneden gaan als ze de voorraad op peil brengen.

@Godjira: Het zijn 65nm modellen, dus AMD heeft meer prijs speelruimte. Hopelijk kunnen ze net zoals Intel, snel overschakelen naar 45nm want dan houden ze nog meer winst over, zodat ze mee kunnen gaan in de prijzen. Voor de HTPC markt (en zuinige desktops voor thuis/zakelijk gebruik) is AMD bij verre de beste keus op dit moment, zeker nu de BE's in prijs gelijk worden aan hun gelijkwaardige X2 modellen. Het HTPC moederbord wat we momenteel gebruiken is de Gigabyte GA-MA69GM-S2H, en er is gewoon geen één Intel bord wat daar qua features en prijs aan kan tippen.

[Reactie gewijzigd door Ron.IT op 9 oktober 2007 23:35]

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo spectaculair.
Ik heb op 2 mei 2007 een 3800+ gekocht voor ¤ 68,45 en de 4000+ zal toen ongeveer 5,- duurder zijn geweest dus 73,45. 2 mei is 5 maanden geleden, als een product in een half jaar maar 5,- in prijs daalt, vind ik dat eerlijk gezegd een beetje teleurstellend. Toen ik mijn 3800+ in december wilde kopen kostte hij nog ong. 130,- Ik heb expres even gewacht en in begin mei koste hij nog maar 68,- Dat is een prijsdaling van bijna 50% in 5 maanden!
Het gaat hier wel over dolars :). En aangezien die nu minder waard zijn dan euro (weet niet precies hoeveel) zal het wel een stuk uitmaken.

Je hebt wel gelijk dat het niet zo hard gaat als eerst.
En je moet ze dan ook ff per 1000 inkopen :Y)
1 euro vs 1.41 dollar
Je moet natuurlijk ook in het achterhoofd houden dat de prijzen op een gegegen moment niet lager kunnen, omdat ze dan onder inkoopprijs verkocht gaan worden. Dit is natuurlijk nooit de bedoeling, aangezien een fabrikant dan verlies gaat krijgen.

Een nieuw product daalt altijd sneller in prijs dan een product dat al wat langer op de markt is.
Dus jij denkt dat een producent liever met stellingen vol in zijn magazijn blijft zitten omdat iedereeen de nieuwste versie van zijn poroduct aanschaft, dan dat hij ze onder de kostprijs alsnog op de markt kwijt kan?

Denk dat je die les bij economie net gemist hebt ;)
Wat dacht je hiervan:

Zomer 2006 een 3700+ Boxed gekocht voor 230 euro.
Inmiddels kost een 3700+ Boxed nog maar 40 euro ;)

Of: 5000+ X2 kostte toen nog zo'n 600 euro, nu kost zo'n ding 115 euro.
Zo ken ik er ook nog 1. Ik was begin juli (de 2e dacht ik, weet niet zeker) 2005 een van de eerste in NL met een X2, hij kostte me toen 600 euro. Duur geintje idd, zeker nu hij 2 jaar later rond de 75 euro kost (de AM2 variant dan), maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Een jaar later was het nog steeds 1 van de snelste procs (AM2 was net uit maar sneller dan de 5000+ was er niet) en zelfs nu nog - 2 jaar en 3 maanden later - kan hij nog prima mee komen. Het was een hele beste koop, zelfs voor dat geld en ik hoop in december met mn nieuwe Phenom een zelfde slag te slaan :-) .

En idd, dit zijn heel erg lage prijzen. Maar ze moeten denk ik ook wel, veel mensen zoals ik wachten gewoon op de Phenom. Als ik niet had geweten dat er over een paar maanden een nieuwe proc komt had ik op dit moment wel een 6400+ (ofzo) staan.

Dat laatste dat denk ik ook. Ik denk dat de ontwikkeling op processor gebied de komende tijd minder snel zal gaan omdat we al genoeg processorkracht hebben. De grafische dingen zijn steeds meer voor de videokaart, voor zover dat nog niet was (zie o.a. Vista). (de)Codeer- en (de)comprimeerwerk gaat met een moderne processor snel zat en ook de overige zaken (siteje bezoeke, typen, ...) hebben weinig baat bij een snellere proc. Ja misschien in 3Dmark maar bij een normaal spel maakt de proc niet zo veel uit. UItzonderingen zoals SubCom daargelaten natuurlijk, maar dat is gewoon een inefficient spel.

edit: @hieronder, bij mij ging het ook om een 4400+ :-) . Bij mij was de prijsdaling veel geleidelijker.

[Reactie gewijzigd door brute51 op 10 oktober 2007 09:21]

Zo heeft mijn broer het nog pijnlijker gehad.
Hij kocht een x2 4400 voor 550 euro en ik 2 maandjes later een x2 4600 voor 250 euro.

daar baalt hij nu nog steeds van! ik had hem gewaarschuwd maar nee hij moest en zou een nieuwe halen naja dan niet ;)

hij heeft hem nog steeds in gebruik daar niet van en hij doet het ook nog steeds goed maar kijkt ondertussen toch wel verder voor nieuwe speeltjes.

Ik draai nu op een Q6600 en die bevalt mij prima :D

Ontopic ik ben werkelijk benieuwd hoe de nieuwe het gaan doen tegen intel ik hoop dat het goed bokst dus goeie concurentie ik gun het AMD wel!

[Reactie gewijzigd door Robbels op 10 oktober 2007 09:19]

Geldt dat ook voor Notebooks? Anders wacht ik nog even een maandje :9
Nee. De hier aangekondigde prijsverlaging geldt alleen voor desktop processors.
denk dat ze de prijzen omlaag gooien zodat ze de prijzen van de phenom's ook een stuk lager kunnen leggen om beter te kunnen concurreren met intel
Wanneer komen de moederborden dan die dit ondersteunen :?
Dan heb ik het over die hypertransportbus van 4Ghz en AM2+ of F+
tegelijkertijd. maar alle huidige am2 mobo's ondersteunen gewoon de nieuwe cpu's
Ik dacht dat alleen de moederborden dit ondersteunen als de fabrikant er een
bios-update voor maakte... :9
MSI lanceert K9A2 Platinum

http://www.hardware.info/...I_lanceert_K9A2_Platinum/

[Reactie gewijzigd door Sake op 9 oktober 2007 21:46]

hoe zit het met de beschikbaarheid van AM2+ Moederboarden ?