Kritiek op verouderde kaarten in nieuwe navigatiesystemen

Het televisieprogramma Kassa heeft kritiek geuit op makers van navigatiesystemen, omdat klanten in sommige gevallen het risico lopen om verouderde kaarten op hun nieuwe systeem te krijgen, terwijl voor updates betaald moet worden.

Vier van de vijf onderzochte fabrikanten vermelden de datum waarop de kaart voor het laatst is bijgewerkt niet op de verpakking, waardoor de klant er thuis pas achter kan komen hoe recent de gegevens zijn. Van de vier bedrijven die het niet melden zijn er maar twee die gratis een update geven als het nieuwe systeem direct verouderd blijkt te zijn: TomTom en Garmin.

Mitac Mio 210 vs TomTom GoTomTom doet dat nog maar sinds kort: alleen modellen die na juni 2007 gemaakt zijn komen in aanmerking voor een gratis update, als blijkt dat er tussen productie en aankoop al een nieuwe versie is verschenen.

Maar vooral de service van de twee overgebleven merken (Sony en Mio) laat te wensen over, zo suggereert Kassa: 'Is het redelijk dat je voor veel geld een product koopt, dat niet goed functioneert, omdat het al verouderd is?'

In een reactie zegt Mio dat mensen prima uit de voeten moeten kunnen met iets ouder kaartmateriaal. Het bedrijf zegt dat het onwaarschijnlijk is dat mensen een echt zwaar verouderde kaart in handen krijgen, omdat het ieder halfjaar nieuwe modellen uitbrengt. Het kan echter voorkomen dat winkels oude voorraad achterhouden, dus als extra maatregel gaat Mio een datum op de verpakking gaan drukken.

Sony wijkt niet van zijn standpunt af: de kaarten zouden nieuw zijn op het moment dat ze geïntroduceerd en uitgeleverd worden naar de distributeurs. Voor de meeste mensen zou een update pas na drie jaar 'enigzins wenselijk' worden, dus wie direct al een nieuwe versie wil mag daar zelf voor opdraaien.

Door Wouter Tinus

30-09-2007 • 15:07

119

Bron: Kassa

Reacties (119)

119
116
27
13
0
43
Wijzig sortering
Ik heb dit gister bij dat programma gezien, vond het een beetje mierenneukerij van die gasten... Hij had al een kaart, hij kreeg van TomTom al 200 euro korting op dat ding in de winkel en dan nog weigeren te betalen omdat hij zo nodig een nieuwe kaart wou waar bijna niks aan verandert was.
Ik heb dit gister bij dat programma gezien, vond het een beetje mierenneukerij van die gasten... Hij had al een kaart, hij kreeg van TomTom al 200 euro korting op dat ding in de winkel en dan nog weigeren te betalen omdat hij zo nodig een nieuwe kaart wou waar bijna niks aan verandert was.
Probleem was eigenlijk vooral dat van te voren niet vermeld was dat dit een model met oudere kaarten betrof. Deze man kocht dus een apparaat dat weliswaar sterk afgeprijsd was, maar had zelf maar uit moeten vinden dat dit te maken had met verouderde kaarten.

Reactie van TomTom; "Je moet zelf op internet kijken voordat je een navigatiesysteem koopt, dan zie je dat de prijs onder de advies prijs ligt dus moet er wel iets mee zijn" sloeg dan ook nergens op. Je komt in een winkel, laat je voorlichten en maakt op basis daarvan je keus. Natuurlijk is het verstandig om op internet nog even te checken wat je koopt, maar dit moet geen vereiste zijn. Als je in de winkel niet op de mogelijke nadelen wordt gewezen kan ik me goed voorstellen dat je je achteraf enigszins belazerd voelt.
Ondanks de reactie van TomTom kun je natuurlijk wel bedenken dat je bij een aanbieding nooit de laatste update hebt. Daarom is het ook een aanbieding, dat ding moet weg om plaats te maken voor nieuwe producten.

Zelfde bij mobiele telefoons, computers en andere technische apparatuur
Het hele verhaal was idd nogal simpel: de verkoper en/of tomtom hadden duidelijker aan moeten geven dat het een actie was met een iets ouder product ! Als je een mediacenter inloopt komen ze (de verkopers) op je af als bijen op honing, 'nu dit geweldige.....', wel willen verkopen maar hoe kan die klant nou weten of hij genept wordt. Zet je echter duidelijk op de doos dat het een 2006 navi actie is dan was er niks onduidelijk geweest. Wel is het zo dat het niet onredelijk zou zijn om kaart-updates gedurende een redelijke periode gratis te houden of iets goedkoper, want daarmee zijn ze IMO erg duur. Meeste software wordt dan ook meestal met update ondersteuning geleverd en nieuwe versies met nieuwe functies kun je kopen als upgrade, klopt veel beter met het idee dat als je iets koopt dat het een redelijke periode fatsoenlijk moet werken en je voor nieuwe functies gewoon moet betalen
iets dat 30% (zal hoogstwaarschijnlijk wel meer zijn) goedkoper is & dan nog niet doorhebben dat het iets verouderd kan zijn.
Tsja, en als de winkel hem foutieve informatie gegeven had, moet hij terug naar de winkel gaan.
De verkoper van mijn smart auto zei me dat hij 10 ton kan trekken, zal eens bij mercedes gaan klagen
Eigenlijk zegt informatie op de doos nog helemaal niets... Als er op de doos staat: revisie 6.5 Kaartdatum: 01-01-2007 gaat iedereen dan thuis gauw op Internet kijken of er al een 6.6 versie is voordat ze hem kopen (of openmaken)? Zoals reeds eerder gezegd (ook door de fabrikanten van navigatiesystemen) staat er op de doos vast een oudere datum omdat alle kaarten al 1 jaar oud zijn.

Ik zit zelf de verkoop van hard- en software en het is verbazingwekkend hoe weinig mensen op de doos lezen: "oh, het is een Engelse versie van Windows, maar ik dacht dat het een Nederlandse was. Kan ik hem nu niet omruilen ook al is de doos opengeweest en de licentie geopend? Nee? Dat vind ik raar en klantonvriendelijk!"
Het enige dat je met info op de buitenkant van de doos afdekt is de garantie dat winkeliers kunnen zwaaien met het vingertje: "had u dat maar moeten lezen want het staat er duidelijk op. We kunnen nu helaas niets meer voor u doen."

Ik durf te wedden dat bijna niemand die info zal lezen. De coupon in de doos met een eenmalige update naar de meest recente versie lijkt me de beste en klantvriendelijkste optie.
Mensen gaan er blijkbaar vanuit, terecht of onterecht, dat die versie die daar ligt Nederlands is. Gek he ?

Miscchien zouden de winkeliers cq verkopers daar beter op kunnen inspelen met die informatie. M.a.w.; verleen een stukje service. Zo gek is dat toch niet?

Of ben je van mening dat een verkoper alleen nog maar de kassa hoeft af te slaan ?
Helaas is dat tegenwoordig wel zo. Goede verkopers zijn niet meer te betalen voor de meeste winkels. Negen van de tien winkelbezoekers (ik zeg met opzet niet 'klanten') komen dan de informatie bij de winkel halen, zeggen dank u wel en bestellen vervolgens op basis van dat advies een computertje op internet voor een tientje minder.

Dienstverlening is mooi, maar we zijn met z'n allen te beroerd om er voor te betalen.
Dat is wel waar. Eigenlijk is dit ook een kip en het ei probleem. Want door de "winkelbezoeker" slecht of helemaal niet te informeren weet je zeker dat ze naar andere bronnen gaan zoeken. Hoe je het ook bekijkt, de winkelier is de dupe.
/quote
Een nieuwe Sony daarintegen bevat deze straat wel...

Overigens zijn de kaarten van NavTeq completer dan die van TeleAtlas.
/quote

ziehier http://www.tomtom.com/products/maps/

staat dat tomtom zowel navteq en teleatlas kaarten gebruikt.
En dat heeft een reden...

In het verleden hadden beide aanbieders hun 'sterke landen'... Het ene bedrijf deed het beter in frankrijk, het andere in duitsland...
Nu ondertussen er een >90% dekking is, is het verschil veel minder groot, en is het volgens mij een kwestie van de beste aanbieding voor tomtom...
Overigens wordt TeleAtlas onderdeel van TomTom, dus ik neem aan dat ze met NavTeq gaan stoppen...
Anoniem: 141482 30 september 2007 19:16
Waarom wordt dit type nieuws op tweakers.net vaak afgedaan met opmerkingen in de aard van: "dan moet de consument zichzelf maar beter informeren"? Waarschijnlijk een beetje buiten het topic om, maar ik word een beetje moe van het "wij tweakers"-gedrag in veel commentaren.
Punt 1: tweakers.net bestaat omdat niet iedereen overal van op de hoogte is en van alles alles weet. Dus is het vrij normaal dat enkele mensen eens iets niet weten of niet op de hoogte zijn van.
Punt 2: Niet iedere consument heeft de gemiddelde tweakers-tijd om alle informatie te vinden over een product voor aankoop. Product informatie op de verpakking moet goed zijn. Of gaan we nu ook roepen dat de consument maar even op www.unox.nl moet kijken voor de ingredienten van de erwtensoep?
Punt 3: Op de meeste papieren kaarten staat toch ook het jaar waarin de betreffende kaart is gemaakt? Is heel makkelijk: kun je in de winkel zien of de kaart een beetje van deze tijd is.
Punt 4: Waarom mag een nav-product van 200€ oude kaarten bevatten en een duurder model niet. Verkoopt Garmin geen nieuwe toestellen van onder de 300€?
Of gaan we nu ook roepen dat de consument maar even op www.unox.nl moet kijken voor de ingredienten van de erwtensoep?
uhm... ik ken vegetariers die dat doen... :+

Overigens wel eens met de rest van je betoog!
"[H]et risico lopen om verouderde kaarten op hun nieuwe systeem te krijgen"?
Als ik het goed begrepen heb gaat het hier niet om een - voor de koper wellicht - nieuw systeem, maar om 'verouderde' systemen die tegen sterk gereduceerde prijs worden aangeboden. Dat hierbij kaarten worden geleverd die bij introductie van het systeem up-to-date waren is logisch.

Weinig aan de hand imo, en weer een duidelijk voorbeeld van consumenten die zichzelf slecht informeren en enkel op de prijs afgaan.
En dat is nu net het probleem, de consument is meestal de xxxxxxxxx om alleen naar de prijs te kijken, zelfs mijn schoonouders kopen na meerdere waarschuwingen een apparaat met waardepunten met een verouderde kaart (ja komen nu al rotondes tegen die niet aangegeven worden)

Helaas zijn zij niet de uitzondering en daarom is de consumentenbond ook zo fel, ook verkopers weten van toeters of blazen en ben blij dat zij zich voor dit soort "voor ons onzinnige" dingen hardmaken.

Met jou uitspraak loop je de kans dat mensen te dure spullen kopen omdat ze zich door "verkopers" laten informeren omdat de fabrikant desinformatie geeft en belangrijke informatie achter houdt

Ja je hebt gelijk dat de consument zich beter moet laten informeren, de consumentenbond wil dat dit voor iedereen makkelijk toegankelijk is.
Het lijkt mij anders helemaal niet moeilijk voor die fabrikanten om een gratis update code erbij te doen. 1 code voor de laatste kaarten en klaar! Problem solved!

Zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn?
Nou het is toch wel moeilijk want op jouwnav.nl hebben we die discussie al veel langer dan dat Kassa er nu aandacht aan besteed.

Het klopt inderdaad wat ze zeggen, bij de nieuwste modellen de 720T en de bijna in de winkel verkrijgbare 920T en de One V3 zit nu een code om te updaten, maar mensen die een One V2 of een XL hebben gekocht vallen mooi buiten de boot.

Het gaat niet om die ene kruising die een rotonde is geworden, er zitten veel meer wijzigingen in een kaart dan men denkt.
Hele wijken staan er nu wel op die met een oudere kaart er niet op staan, vooral dus nieuwbouw wijken.
En mijn geval is dat best handig als service monteur.

Daarnaast ga ik best wel eens door Duitsland als ik Limburg zit en dan kom ik achter bij Venlo weer Nederland in om vervolgens richting de A15 te gaan en dan naar huis.
Hier staan nu ook in de V6.75 map eindelijk de stukken die in groot onderhoud zijn of in aanbouw, dus als niet berijdbaar.
Je moest eens weten hoe lang de verbindingsweg tussen Jackrath A44 naar Dreieck Holz A44/A46 al dicht is en hoe lang die nog als doorgaande weg was aangegeven op de kaarten van TeleAtlas.
Dus omdat de consument te gierig is moet de producent hiervoor opdraaien? Ik vind het maar wat vreemd dat we verwachten dat een product waarvan je weet dat deze verouderd is alsnog een up to date kaart erop staat. Sorry hoor maar waarom zouden die producten goedkoper zijn? Misschien mochten de verkopers dan wat meer de klanten erop attent maken dat als ze een TomTom One kopen uit 2004 dat de kaarten daar verouderd zijn en dat het prijsverschil dan kan worden gebruikt om nieuwere kaarten aan te schaffen. Heb je hier als consument problemen mee, koop dan de nieuwste maar om jou probleem af te schuiven op de producent sorry hoor maar dat is eerder stommigheid.
Aan een kant heb je gelijk maar aan de andere kant ook weer niet.

OK Als je een verouderd model koopt dan kan je weten, als je tenminste je hersens blijft gebruiken, dat de kaarten ook niet up-to-date zullen zijn.

Als je echter kijkt dat sommige fabrikanten zo arrogant zijn te zeggen dat eens in de drie jaar updaten meer dan genoeg is dan vindt ik dat de consument in zijn recht staat om een nieuwere kaart te eisen.

En dan vraagt die fabrikant zich af waarom het op de verschillende vlakken toch zo slecht gaat? Met zo'n filosofie? Met zoveel minachting voor de klant? Zo moet het Nie!
Ik vergelijk dit liever met de huidige markt van videokaarten. Ik spreek relatief veel mensen die een gamesysteem willen en dan vragen ze wel eens wat rond welke videokaart erin moet. Hebben ze een budget van 100-200 euro voor de kaart, dan raad ik ze steevast een X1950pro aan omdat die gewoon stukken sneller is dan de huidige mid-range en zonder DX10 content voldoet die kaart perfect. Meestal zit er in het doosje dan een cd-rommetje met ouwe drivers, niets aan de hand, daar is http://ati.amd.com/ weer voor. Aangezien ATI gewoon de nieuwe drivers voor een wat oudere kaart kan leveren, waarom is dit voor een bedrijf als TomTom zo moeilijk? Die doen toch exact hetzelfde door een ouder model goedkoper te maken omdat er nieuwe modellen zijn? De X1950pro in mijn voorbeeld is in de loop der maanden ook flink in prijs gezakt, dat maakt die kaart er toch niet minder op?
Je hebt helemaal gelijk.
Een aanvullend voorbeeld is overigens Microsoft.
Deze verkoopt een besturingssysteem. Dat is dus echt 100% software. Toch geeft Microsoft gratis updates weg voor zijn besturingssysteem. Iemand die de 1e versie van windows XP heeft gekocht, kan nu gewoon SP2 gebruiken.
Dit terwijl Microsoft het puur van de verkoop van software moet hebben (xbox en microsoft-hardware zijn andere bedrjfsonderdelen).
In dit geval gaat het om hardware-producenten. Deze verdienen dus met de verkoop van de hardware en niet van de software.
In dat geval vind ik het volledig logisch dat er gratis updates worden verstrekt. Zeker wat betreft kaarten. Dat er een beperkte duur aan die gratis updates moet zitten vind ik dan nog wel logisch. Ik kan nu ook geen nieuwe updates meer vinden voor Windows98.
Het aanbieden van nieuwe kaarten zal er echt niet voor zorgen dat er geen nieuwe produkten worden aangekocht. De nieuwe apparaten zijn namelijk stukken sneller en prettiger in het gebruik. Ik heb een oude Mio in mijn bezit, deze is echt een stuk onprettiger dan de nieuwe mio's. Probeer mensen dus met verbeteringen in het produkt te verleiden, niet door het onmogelijk maken van het laden van nieuwe kaarten.

Wat ik ook gek vind is dat alle concurrenten precies hetzelfde doen.
Weer het besturingssysteem-voorbeeld: microsoft geeft gratis updates, maar is relatief duur. Apple geeft geen gratis updates, maar is wat goedkoper. Dat is tenminste een keuze. De navigatiemarkt lijkt afspraken te maken. Werk voor Neelie...
die verglijking gaat natuurlijk pas op als je je inbeeld dat die budget kaart na een jaar ineens artifacts gaat vertonen... raad je die dan nog steeds aan??

het heeft natuurlijk lang niets te maken met je budget, -

mensen verwachten dat een goedkopere tom to minder lang op z'n batterij mee gaat, misschien 20seconde langer doet over de berekingng van de nieuwe route, - maar natuurljik niet dat er een kaart in zit van 3jr oud, - mijn vader dacht onlangs nog dat de updates die je van tomtom download updates waren van de kaart (terweil dat natuurlijk niet zo is) ...

een beetje meer info richting de klant kan dus blijkbaar geen kwaad,
Der is natuurlijk wel een groot verschil tussen een update om te zorgen dat de HW goed draait, dan een update die ervoor zorgt dat er meer content is..
De meest navigatiesystemen kennen dus wel een gratis update als het om de firmware gaat, en die is dus te vergelijken met die ati/nvidia drivers.
Je zou het meer moeten vergelijken met, je koopt een videokaart en er zit spel A bij, 2 jaar later is er een nieuwere videokaart en er zit spel B bij, zou je bij videokaart A dan ook gratis spel B moeten krijgen? (die vergelijking is nog steeds niet zo goed, maar komt beter in de buurt dan de vergelijking die jij maakt).. enuh, X1950Pro is een slechte keuze om mensen aan te raden..
Ik heb TT6 bekeken op het moment dat het uitkwam, mijn straat die toen al meer dan een jaar was aangelegd stond er niet op. Zelfde met snelheidsbeperkingen in de buurt. Al meer dan een jaar van 90 naar 70 maar TT zegt nog altijd dat ik er 90 mag.

Ik kan aannemen dat een kaart niet elke week word bijgewerkt, en dat kan in een stad waar men het eenrichtingsverkeer veranderd enorm ambetant zijn, maar ik verwacht wel dat die kaarten regelmatig bijgewerkt mogen worden.
Een Europese straat in het dekkingsgebied wordt zo'n eens in de 2 jaar ge-update.

Zijn ze net door jouw straat gereden en veranderen ze wat, dan duurt het wel even voordat het in het systeem komt :)

Nieuwe wijken en snelwegen duren meestal een jaar.

Het is niet zo dat ze even een lijntje op een kaart tekenen. Er moet daadwerkelijk zo'n auto met apparatuur door een straat rijden voordat er iets gebeurd. Als je weet hoeveel straten er in Nederland zijn,laat staan Europa, dan weet je dat het even kan duren :)
Ik woon al bijna 2 jaar in een nieuwbouwwijk, maar TomTom kent mijn straat nog steeds niet. Erg vervelend voor visite die langs wil komen, maar niets kan inprogrammeren.

Ik weet dat er vertraging in zit, maar zelfs routenet.nl kent onze straat niet eens.
Anoniem: 26222 @rst771 oktober 2007 11:01
Zelfs DHL en UPS konden mijn vorige huis nooit vinden... Die zeiden altijd steevast dat ze niemand thuis troffen als ik de hele dag thuis was :) Vaak ruzie om gehad maar blijkt dat m'n straat dus ook in geen enkel systeem stond.
Ik vindt het allemaal maar BS hoor, een navigatiesysteem koop je om het navigeren voor je te laten doen zodat je niet meer zelf op een kaart hoeft te kijken. Als jij een oud navigatiesysteem koopt omdat het spotgoedkoop is dan vindt ik dat je er niet zomaar vanuit mag gaan dat er ook de laatste kaarten op staan..

Als jij ergens een oude PDA koopt dan ga je er ook toch niet vanuit dat er bv de allerlaatste WindowsCE op staat..

En er is verschil tussen firmware updates en kaart updates, firmware updates zijn bij navigatiesystemen dus wel gratis.. (en om dus de vergelijking met PDA's er bij te halen, de updates voor de versie van WindowsCE die op die PDA staat zijn wel gratis)

Mensen moeten eens beter lezen en zich informeren ipv alleen altijd maar voor het goedkoopste te gaan..

IMHO is een navigatiesysteem zowiezo voor een groot deel van de mensen overbodig, en willen die mensen alleen maar iets hebben om te kunnen patsen (dat is in iedergeval bij de meeste mensen die ik ken), voor iemand die elke dag op de baan zit (en dus veel op de weg voor hun werk) is het wat anders.. Maar komop zeg, kun jij zelf niet de weg vinden elke dag naar je werk/vrienden/familie?
Sorry hoor... als je mijn vorige reacties leest zie je mijn mening over dit hele gebeuren, namelijk dat ik het voor het grootste deel met je eens ben. Maar als die laatste alinea van je gaat echt nergens over.

IK heb een navigatiesysteem omdat ik gewoon erg slecht ben in kaartlezen,
dat geef ik zondermeer toe. Zelfs met een stratenboek zal ik de weg nog niet goed
vinden; voor mij heeft een navigatiesysteem echt heel veel stress weggenomen voor
als ik een keer op een onbekende bestemming moet zijn. Met een kaart/stratenboek zou ik langer (en meer afgeleid) op pad zijn. Al gebruik ik dat ding eens in de 3 maanden, het is het me meer dan waard!

Ik weet niet in wat voor kringen jij verkeert, maar als daarin geldt dat je kan patsen met een navigatiesysteem zal dat niet veel soeps zijn. Sorry daarvoor, maar de tijd dat dat stoer was is allang voorbij: het is gewoon een nuttig hulpmiddel, net zoals een GSM. Of ben jij misschien ook zo'n type dat van mening is dat mensen die een GSM gebruiken ook alleen maar lopen te patsen omdat 'ze toch niet belangrijk genoeg zijn om de hele dag bereikbaar te zijn en dat alleen maar onzin is' ?
Hier ben ik ik 't mee eens, er zijn zoveel mensen en vooral die bij KASSA/Radar die allemaal voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten die na mijn mening de balle verstand van electronica hebben met de daarbij komende voor en nadelen.. Dit heeft de consumentenbond ook duidelijk laten weten bij hun jammerlijke Vista onderzoek.
Als de consumentenbond overal zn zin kreeg dan waren de retailers allemaal al zo falliet als wat.
(Voor ons) spreekt toch voor zich dat een oud opruim product wat achterloopt op bepaalde dingen?

Je laatste alinea sla je de plank wel mis imo.
A) Wat is spotgoedkoop ?

B) Kan je altijd zien dat het een ouder produkt is ? (ik niet!)

Als die produkten verouderd zijn, kunnen de producenten er ook voor kiezen om die terug te halen. Nee, dat doen ze niet; ze pakken liever het geld!
Zo kan je het ook bekijken ipv. de klant maar steeds af te schilderen als gierige vrekken. Wie is de vrek trouwens ? Ze vragen wel een hoop geld voor die kaarten; het zou me niks verbazen als ze juist daarmee hun grote winsten boeken. Melkkoetjes handel heet dat. Erg vervelend nu dat Kassa dat aan de kaak stelt.
TomTom maakte gisteren op TV anders een slechte indruk vond ik. Er was een meneer die blijkbaar een "actie model" gekocht had met daarop oude kaarten en hij kreeg van TomTom geen gratis update omdat "het actiemodel 200 euro goedkoper was" en daarom geen "kaart is uptodate garantie" had.

Begrijpelijk, maar wel in contrast met de melding op hun website dat "elk jaar 10% van het wegennet veranderd en dat een kaart van een jaar dus verouderd is". Slechte PR hoor ... maar aan de andere kant: negatieve PR bestaat niet :)

Van Sony weten we als consument allang dat het arrogant is en nooit naar onze wensen luistert (of er zelfs rekening mee houdt). Hopelijk wordt het map-share snel een geaccepteerde standaard, zodat je nooit meer gezeur met achterhaalde en foutieve info hebt ...
Anoniem: 132168 @SKiLLa30 september 2007 15:47
Ik heb het stuk ook gezien en ik voeg mij af waarom er niet even aan TomTom gevraagd werd of er ook aan de doos te zien was dat het om zo'n actiemodel ging.

Want van een klant mag je niet verwachten dat deze altijd ziet dat een bepaald product eigenlijk goedkoper is dan je normaal van de fabrikant mag verwachten.

Dan moet er iets opstaan wat equivalent is aan 'demo/show model' imho.

Edit:

Als ik trouwens zo'n soort bedrijf had dan deed ik bij elke doos gewoon een unieke code voor een eenmalig gratis update naar de nieuwste versie. Ben je meteen van een heleboel gedoe af...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 132168 op 3 augustus 2024 08:42]

Daar is door TomTom wel degelijk POS (Point Of Sale) materiaal voor aangeleverd, het was aan de winkelier om te zorgen dat dat er ook bijstond...
Dat commentaar van Sony is natuurlijk BS, want als dat werkelijk zo zou zijn, zouden ze niet zoveel producten verkopen.. enuh, map-share is natuurlijk ook niet zo betrouwbaar, genoeg eikels die gewoon BS straten etc toevoegen..
Het is natuurlijk begrijpbaar, je kan niet meteen een nieuwe wijziging doorvoeren als je maar een gelimiteerd aantal mensen hebt om de wijzigingen te controleren en je dus afhankelijk bent van informatie die je van gemeentes koopt.
Als je eenmaal navigatiesystemen krijgt op basis van openstreetmap.org krijg je een mooier systeem lijkt me, net zoals dat mapshare van TomTom maar waarbij je helaas alleen maar wegen kan blokeren, deblokkeren en eenrichtingsverkeer omdraaien.
Je kan met mapshare ook aangeven waar nieuwe straten zijn, en nieuwe rotondes. Bij de nieuwe straten moet je dan punt A en punt B aangeven.
Ja, dat leek op de plaatjes zo. In de praktijk kun je dat soort wijzigingen alleen doorgeven aan Teleatlas/TomTom. Komt waarschijnlijk door de licenties van dat soort kaartbedrijven
zo suggereert Kassa: 'Is het redelijk dat je voor veel geld een product koopt, dat niet goed functioneert, omdat het al verouderd is?'
Typische Kassa mentaliteit: het functioneert niet goed omdat het niet 100% hetzelfde is als het allerlaatste nieuwe. Het functioneert wél, de kaarten zijn gewoon niet up to date. Het kan zelfs zo zijn dat de gebruiker de veranderingen in de update nooit zou hebben doorgehad.

Men moet eens leren in te zien dat zodra er wat te klagen valt, niet onmiddellijk moet geklaagd worden. Het maakt de klant alleen maar kritischer en dat wil niet zeggen dat hierdoor voor hetzelfde geld een beter product onstaat. Het wil gewoon zeggen dat wij als klant meer gaan uit moeten geven voor een beter product en dat de fabrikant de illusie gaat willen geven dat zijn goedkoper product een beter product is.
Je koopt dat ding toch voor de kaart?
Als die verouderd is, sorry, dan doet het niet wat het behoord te doen.

Kun je er omheen lullen zoveel als je wilt, maar ik koop in de winkel ook geen verouderde kaart, dan wil ik ook de laatste.
En verving je dan om het jaar al je papieren kaarten? Ik niet alleszins, heb er liggen van 10-15 jaar oud, en zelfs daarmee geraak je nog ver.
Nee, maar op het moment, dat ik het koop, wil ik geen oude.

Daar zit het verschil in.

Het gaat er niet om, hoe lang je met een oude kaart doet, het gaat erom, dat je mag verwachten, dat je nieuwe kaart bij een navigatiesysteem krijgt of een update tot laatste versie kunt doen, na de koop.

Dat iemand daarna jaren met die kaart rondrijd is hun eigen zaak, maar is totaal niet relevant in de discussie.
zelfde verhaal als voor een stuiver op de voorste rij zitten:

De aanbiedingen met nav systemen, zijn meestal de systemen die eruit gaan.. oftewel de oudere modellen, oftewel oudere kaarten.
Dat is heel leuk dat jij dat wil maar zullen we even realistisch zijn:
- een GPS unit heeft doorgaans veel meer dan een week nodig om van fabriek tot de winkel te geraken. Meestal een maand, aangezien de meeste toestellen van Azië komen.
- de winkels kunnen niet zomaar elke GPS unit in de winkel en magazijn opendoen, vervangen door nieuwe kaarten en weer dichtdoen. Dan krijg je weer mensen die klagen dat het open is geweest.
- tevens zou het ook een kostelijke zaak zijn al die kaarten te vervangen: de fabrikant zal ook wel serieuze bedragen betalen voor de versies van de kaarten.

Zowiezo verdienen ze niet belachelijk veel geld aan GPS, daar is de concurrentie veel te hard voor. Dus even de kaartjes updaten voor iedereen die de laatste maanden een GPS gekocht heeft, is gewoon een serieuze snee in de winst. Tevens als je een wegenkaart in de winkel koopt, kan het ook zijn dat ie er al maanden ligt en er een nieuwere is.
Tevens als je een wegenkaart in de winkel koopt, kan het ook zijn dat ie er al maanden ligt en er een nieuwere is.
neemt niet weg dat je dat al meteen kan zien als je de kaart opent, want dat doe je op het moment dat je een kaart in je handen neemt. Met een navigatiesysteem kun je dat niet, en ben je dus afhankelijk van de informatie die de fabrikant op de doos zet. Zet deze geen info op de doos, moet je dus maar afwachten wat je in handen krijgt...
Tevens als je een wegenkaart in de winkel koopt, kan het ook zijn dat ie er al maanden ligt en er een nieuwere is.
In tegenstelling tot een GPS staat er op een kaart -op de buitenkant - gedrukt van wanneer ze is.
Inderdaad, al zou het wel wenselijk zijn om op de verpakking te vinden van wanneer de kaarten voor het laatst geupdate zijn.
Beetje klantvriendelijkheid mag wel.
Ja. Ieder jaar een nieuwe papieren kaart van Belgie. Om de twee jaar een nieuwe van Nederland en Frankrijk. En de rest van Europa als ik ernaar toe ga. Zelf met een GPS in de wagen. Net zoals er nog steeds een papieren boek met alle straatjes van Vlaanderen in de wagen ligt.
En wacht dacht je dan van de drivers die je bij je video, audio, moederbord mee krijgt??
die zijn ook altijd verouderd.
Die kun je dan wel gratis updaten, maar dat is ook niet zoveel werk als nieuwe kaarten.

Dat er voor nieuwe kaarten betaald moet worden is ook wel logisch, heb het programma toevallig een stukje gezien, maar als het een jaar duurt voor je een nieuwe kaart kunt leveren, dan mag daar wat mij betreft wel betaald voor worden.

En met zo'n updatefrequentie wat kaarten betreft heb je toch altijd een verouderde kaart???? ook al heb je de nieuwste, sommige stukken zijn dan alweer een jaar oud.
Klopt, je koopt het ding voor de kaart. Ook al is het ding ietsje ouder, die kaart kan makkelijk de nieuwste zijn. Maakt het ding er geen spat slechter op.
Nee, je koopt dat ding om makkelijker ermee te kunnen navigeren, als jij dat ding voor de kaart koopt dan koop je toch gewoon de laatste papieren versie.. (Niet dat ik het eens ben dat je bij aanschaf niet de laatste kaart bij krijgt, maar er is dus wel verschil tussen HW en software, en in dit geval koop je HW om te kunnen navigeren.)
Ja, daar is die kaart dus een wezenlijk onderdeel van. Immers; zonder fatsoenlijke kaart valt er niet goed mee te navigeren!

Bovendien spreken de producenten zichzelf tegen, als je op de sites komt en je versie is niet uptodate word er vrolijk op gewezen dat het toch echt beter is om te updaten; voor zo'n € 100,- !

Maar ze slaan als een blad aan de boom om als de consument een verouderde kaart bij zijn navigatiesysteem heeft gekocht; ach, daar valt toch prima mee te navigeren |:(

Zo'n navigatiesysteem (da's in mijn ogen toch echt het apparaat + kaart) moet naar behoren functioneren; iets wat niet gaat lukken als de kaart te oud is!
Aanbieding of niet. Ze communiceren dat ook slecht/niet, wat het nog erger maakt in mijn ogen. Ik bedoel, als ik een actiemodel van een auto koop; is het toch ook niet normaal als je er later achterkomt dat er maar 1.4liter motor inzit ipv. de "normale" 1.6 liter motor. Dit zijn dingen die je duidelijk moet communiceren, anders komt er heibel val.
Kan natuurlijk wel goed zijn dat een auto waar tegenwoordig standaard airco inzit, in een oudere uitvoering zónder airco wordt geleverd.
Airco is niet noodzakelijk om het voertuig voort te bewegen.
ik vind wat blaupunkt doet met hun systemen gewoon netjes, je koopt het systeem met een jaar oude kaart en er zit een bon bij die je binnnen een paar maanden na aanschaf kan insturen voor een cd met de huidige versie. Op die marnier ben je direct van al het gezeik van kassa achtige organisaties af.

Daarnaast denk ik dat behalve op het moment dat je echt een 2 jaar oud model haalt in de uitverkoop, je er weinig last van zult hebben van die oude kaarten, je zult namelijk altijd na een half jaar of een jaar erachter komen dat de hele nieuwe rotondes en wijken er niet op staan, maar de wijzigingen zijn niet zo drastisch groot dat je er helemaal niet meer uit komt en het is nu niet zo dat je kaarten van 5 jaar geleden erbij krijgt of zo. net alsof je als je vroeger een stratenboek kocht alle kaarten daarin helemaal uptodate waren.

[Reactie gewijzigd door reb65 op 3 augustus 2024 08:42]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.