Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Er dreigen mogelijk tekorten aan chips en pcb's voor videokaarten van nVidia te ontstaan. Dit schrijft The Inquirer naar aanleiding van geluiden uit de hoek van nVidia-partners.

Fabrikanten die de kaarten assembleren zouden nauwelijks aan de vraag naar Geforce-kaarten kunnen voldoen en al vele nabestellingen bij nVidia hebben geplaatst. Het gaat daarbij om kaarten uit de gehele 8-serie: van de Geforce 8500-budgetkaart tot het 8800 GTX-topmodel.

Een van de oorzaken van het gebrek aan onderdelen voor Geforce-kaarten zou de te lage productie van nVidia-partner TSMC zijn. Het bedrijf zou de afgelopen zomermaanden onvoldoende geproduceerd hebben. Daarnaast zou nVidia te weinig uitwijkmogelijkheden hebben, om zo een deel van de productie naar andere oem-bedrijven te verschuiven.

De enorme vraag naar nVidia-kaarten zou onder andere te maken hebben met het besluit van AMD om slechts een uitvoering van de ATi Radeon HD 2900XT op de markt te brengen. Daarmee zou AMD de koper van highend-videokaarten onvoldoende keuze kunnen bieden, terwijl partners van nVidia de 8800GTS 320MB en 640MB, 8800GTX, 8800Ultra en overgeklokte varianten op de markt zetten, waardoor diverse sectoren met verschillende prijsklassen bediend worden.

Ondanks de dreigende tekorten lijkt nVidia af te stevenen op een zeer solide derde kwartaal, terwijl zijn partners door de leveringsproblemen met veel lagere winstmarges rekening moeten houden.

nVidia Geforce 8800GTX
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Het is allemaal de schuld van AMDTI. Als hun kaart een geduchte concurent van de 8800GTX had geweest, hadden we nu minder betaald voor de topkaarten en was er voldoende vooraad van beide kampen en waren de fanboys van beide kampen ook blij geweest.

[Reactie gewijzigd door PegOpDeWeg op 4 september 2007 15:00]

Dat is natuurlijk niet geheel waar. Voor ieder product dat je op de markt zet wordt een analyse gemaakt voor de te verkopen aantallen. Een beetje goede marketeer zal daarbij ook zijn concurrenten in de gaten houden, als die het minder goed doen, dan zul je daarop in moeten spelen. Of dat hier gebeurd is weet ik natuurlijk niet, maar het is wel iets dat je als fabrikant aan kan zien komen.
Dus allemaal de schuld van AMD, nee, dat lijkt me toch veel te zwart wit gedacht.
En dat is weer de schuld van de consumenten die hun 8800GTX willen combineren met een Core2Duo en geen AMD CPU kopen waardoor AMD nog minder geld heeft om te investeren in een nieuwe GPU en CPU ontwerp waardoor de prijzen nog meer zouden kunnen dalen.

Dit kan je als grap zien maar het is serieus bedoeld.
De prijzen van AMD kun je momenteel alleen maar bestempelen als ongezond. Intel heeft een quadcore ruim voorradig onder de 300 euro, terwijl AMD's chips hoogstens dual-core zijn en allemaal onder de 200 euro zitten inmiddels. Een 6000+ kost je nog maar 160 euro bij een normale winkel. Om het nog erger te maken komt pas volgend jaar iets gebaseerd op de nieuwe Barcelona core richting consumenten.
Ik zou niet goed inzien waarom je een videokaart van 400+ euro zou combineren met een processor van slechts 160 euro. Dan kun je zeggen het is genoeg voor de meeste games, maar naast het feit dat een 8800GTX toch eigenlijk een C2D boven de 2.4GHz nodig heeft om voluit te draaien gaat het huidige AMD platform je nooit meer serieuze upgrademogelijkheden bieden. Dan heb je nog de Quadfather optie, die gruwelijk veel energie verstookt en zeer weinig moederbord keus biedt. Waarom zou je dat doen als een simpel Intel moederbordje ook al Quad Core kan voor minder geld en meer prestaties levert?
Een AMD CPU+Videokaart wordt ooit hopelijk weer 'de' combinatie zoals ten tijde van de AMD Athlon 1600+/3200+ en ATI 9700/9800 kaarten, maar die tijd lijkt lang voorbij.
Raar he als de Core2Duo sneller is.
Je gaat toch geen dikke 8800gtx kopen om hem dan met een mindere cpu te laten draaien.

Had AMD zijn zaakjes maar beter voor elkaar moeten hebben.
Je schuift de schuld naar de consument, en waarom ? Vanwege dat men een goede pc wil waar je ongeveer 2-3 jaar op vooruit kan gaan en veel upgrade mogelijkheden heeft.

De keus is aan de consument wat te kopen. Het is niet mijn schuld wanneer ik overstap op de concurrent en het andere bedrijf waarvan ik vandaan kwam in slecht weer beland.

AMD heeft zelf besloten om ATI over te nemen en dat nu beide in slecht weer zitten. Oke, maar dat is mijn fout niet.

Als AMD failliet gaat zit intel DIK in de problemen wegens het hebben van de monopolie op de CPU markt. Vele instantie's zullen ingrijpen, Intel heeft AMD nodig en AMD heeft intel weer nodig.

Hopelijk begrijp je de boodschap, intel zal het erg moeilijk krijgen wanneer ze de monopolie hebben (100% marktaandeel).

Denk maar aan MS die in september 1998 in moeilijkheden zat wegens monopolie.
Gewoon een marketing-truc...
De vraag naar die kaarten is hoog en het aanbod dus steeds kleiner -> prijzen omhoog...
Offtopic, maar wel belangrijk naar mijn mening.

Bovenstaande reactie zie ik twee maal -1 gemodereerd wat volgens mij niet helemaal terecht is. Wanneer je de faq erop naleest zie je precies waarvoor je een -1 (en de anderen) kunt geven.

reviews: Tweakers.net moderatie faq

Echter constateer ik met regelmaat dat er onterecht gemodereerd word via het nieuwe moderator systeem. Mijn mening is, dat als je wilt moderaten, wat je zou kunnen beschouwen als een stukje vrijwilligerswerk op T.net, je jezelf verplicht moet stellen om ook te weten wat T.net met bepaalde score's in gedachten heeft.

T.net geeft daarmee richting aan de communitie zie ze hier graag zien, de serieuse ICT-er of tweaker natuurlijk! _/-\o_
Wanneer je dus respect hebt voor deze site verdiep je dan even die 6 minuten ofzo om eens te lezen hoe het nieuwe moderator werkt ;)

reviews: Tweakers.net moderatie faq
Ook off-topic maar goed:
In de moderatiefaq staat dan ook het volgende:
...Reacties zonder enige toegevoegde waarde, bijvoorbeeld een kreet van een paar woorden waar niemand op zit te wachten, kunnen tevens een -1 waard zijn afhankelijk van de context waarin zij geplaatst zijn...
Gezien de reactie en het gebrek van onderbouwing en de redenering zou ik best kunnen snappen dat er mensen zijn die deze post als niets toevoegend kunnen beschouwen. De post is dan correct en volgens de policy van T.net gemodereerd. Een iets uitgebreidere reply zou in mijn ogen wel op zijn plaats zijn; zeker gezien het feit dat de inhoud van de reply eerder ook al gegeven is.

Echter dat het jouw mening is dat deze post die moderering niet verdient kun je daarom herstellen naar 0 of 1 om het gemiddelde omhoog te brengen. Indien genoeg mensen dit vinden zal de moderatiescore vanzelf omhoog gaan tot het niveau van dat de reactie wel waard is. Dat is 1 van de basisprincipes van het huidige moderatiesysteem.

[Reactie gewijzigd door Clueless op 5 september 2007 09:24]

Daarom altijd even wachten met reageren op een moderatie, meestal worden foute moderaties vrij snel gecorrigeerd

Mocht het uit het hand lopen zoals bij sommige xbox 360/ps3/wii nieuwsberichten wel eens is gebeurd dan kun je er natuurlijk wat van zeggen.
Nvidia ziet gewoon dat AMD geen concurenten kan bieden voor sommige van hun kaarten, gevolg de vraag naar jou kaarten neemt onverwacht toe. Als je dan ook nog door een "mis communicatie" schaarste creeerd op die kaarten kan je je prijzen omhoog gooien, immers de comsument heeft toch geen volwaardig alternatief vanuit het AMD kamp. Het hoeft maar een paar procent te zijn, maar in de hardware markt is iedere euro mee genomen want de prijzen staan redelijk onder druk.

[Reactie gewijzigd door reb65 op 4 september 2007 15:02]

Dat laatste is natuurlijk niet helemaal waar. Ati heeft geen slechte kaart gemaakt, maar hij is niet zo snel als de 8800GTX. Door de hele G80 serie duurder te maken, worden de Ati kaarten natuurlijk wel ineens een stuk aantrekkelijker, wat Nvidia marktaandeel kan kosten. En ik verwacht dat Nvidia op dit moment een groot marktaandeel belangrijker zal vinden dan een beetje meer marge (winst) op de kaarten.
Wat betreft ATI lees ik in reviews: de 2600 serie valt tegen voor games en de 2400 serie is echt alleen interessant voor HTPC's. Veel te weinig krachtig die kaarten, de nieuwe mogelijkheden van DirectX 10 kunnen toch nooit benut worden op speelbare framerates. Blijft de optie om voor 100 euro een veredelde HD-film accelerator te kopen, vriendelijk bedankt.
Bij NVidia heb je eenzelfde beeld in het lage segment, maar een 8600GTS presteerd in ieder geval nog iets in games voor onder de 200 euro. Wat betreft de ATI 2900, die zit daar duidelijk boven, maar is duidelijk de mindere tegen de 8800GTX en 8800Ultra. Helaas overheerst daardoor in de (low-end/newbie) pers het gevoel dat NVidia nu beter is, waardoor de grote massa een NVidia kaart wil hebben. Het is veel makkelijker te onthouden dat je NVidia moet kopen, dan in het 300-400 euro segment een ATI kaart te nemen en daarbuiten NVidia. Bovendien is de ATI 2900 overal toch in eerste instantie gepresenteerd als een teleurstelling en veel mensen willen geen 'verliezers' kaart, wat een gevoelskwestie is, maar eigenlijk alleen tweakers schatten de 2900 op waarde.
NVidia wil denk ik best een klein beetje marktaandeel riskeren als ze daardoor een hogere winst kunnen realiseren. Met aankomnde bedreigingen vanuit onder andere Intel zullen ze hun R&D inspanningen willen uitbreiden en daarvoor hebben ze geld (en dus winst) nodig. Bovendien is het marktaandeel van NVidia momenteel al erg sterk te noemen, dus liever 50% marktaandeel en 20% winstmarge, dan 55% marktaandeel en 10% winstmarge.
Spreek even namens jezelf... De x2900xt is een prima kaart voor zijn prijsklasse en ik geloof dat de 8800gts hem niet bijhoud. Ik denk dat veel tweakers toch even kijken naar reviews voordat ze hun geld uitgeven en niet zomaar uitgaan van het bedrijf met de beste topkaart.

De 2600 zie ik heel vaak in nieuwe pc's en de 8600 niet, dus ergens denk ik dat Ati toch wel de goede weg is ingeslagen... De Oem markt levert tenslotte veel meer op dan een paar tweakers.

Zelf een 8600gts trouwens :)
Ik denk dat AMD/ATi er zelf ook debet aan is dat hun kaart nu door velen, zij het gevoelsmatig, als 'verliezer' wordt gezien. Naar mijn idee werd de indruk gewekt dat er een kaart aankwam die de concurrentie met grote cijfers zou kunnen gaan verslaan, en nu krijgen we een kaart die op z'n best op een aantal punten een paar procent sneller is en op sommige punten gewoon door de concurrentie wordt verslagen. Daarmee trekt de nadenkende enthousiast natuurlijk niet per definitie de conclusie dat de HD2900 een misser is en dat is ie natuurlijk ook niet, maar ik denk dat het toch wel logisch is dat ie door veel mensen toch gevoelsmatig als de 'verliezer' wordt ervaren, omdat ie niet bepaald aan de gewekte verwachtingen voldoet en ik denk dat AMD/ATi daar zelf een heel behoorlijk aandeel in de nu ontstane situatie heeft gehad.

[Reactie gewijzigd door sorrowman op 5 september 2007 15:02]

In hoeverre zou de productie van de RSX GPU (Playstation3) hier aan deze tekorten meedragen ?
Want ook deze wordt in zeer grote getale gefabriceerd
Dit soort bestellingen wordt van te voren ingecalculeerd. Sony geeft aan wat ze nodig hebben voor de productie van de PS3, en dat krijgen ze.
Dit bericht gaat over een onverwachte grote vraag. Daar is in het geval van de PS3 dus geen sprake van.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 4 september 2007 14:55]

De productie van RSX wordt door Sony uitbesteed aan Japanse fabs (Toshiba of Fujitsu?).
Aan de ene kant vrij dom van NV dat ze hier geen rekening mee gehouden hebben, want nu lopen ze misschien wat extra inkomst mis. Aan de andere kant heeft de consument nou ook weer niet bepaald veel andere opties, aangezien er in het Ati aanbod een groot gat zit tussen de videokaarten. Of houd NV zich nu gewoon meer bezig met de G9* chips? Misschien express gedaan zodat mensen besluiten te wachten op de opvolger?
Ik denk dat de G92 en cohort een oplossing gaat bieden. Immers, geproduceert op 65nm niveau => meer chips per wafer (vergeleken met 90nm) met zelfde equipment => hogere productie en goedkopere prijs.
Je gaat er vanuit dat de productie van 65 nm op dezelfde machines gebeurt als die van de 90 nm producten, wat volgens mij niet zo is. Wie weet is er zelfs nog minder capaciteit beschikbaar voor 65 nm producten.
Nee, maar als de G92 daadwerkelijk niet veel sneller zal zijn dan de topmodellen van de G80, zal de afname van de G92 niet zo groot zijn als van de G80 nu. Daarbij zijn voor G92 kaarten moederborden nodig die voorlopig nog niet echt mainstream zijn, en zullen de kaarten wel weer duurder worden.
Ook natuurlijk, is de G92 geen serie die voor het eerst DX10 ondersteunt, en hardware-acceleratie voor HD content.

Oftewel: Met de G92 zal alles misschien een beetje bijtrekken, omdat de afname verdeelt wordt over meerdere fabs en waarschijnlijk OEM's.

Echter, dat duurt nog even, en we moeten eerst maar eens zien welke van de geruchten kloppen... ;)
Voorlopig zijn alle nieuwe chipgeneraties van Nvidia aanzienlijk veel sneller geworden en het valt te verwachten dat het ook met de G92 generatie weer het geval is ondanks alle weerverwachtingen.
Het enigste verschil is wellicht dat de G80 bij introductie een Hi-End kaart was en dat G92 bij introductie vermoedelijk een price/perfomance kaart wordt, dat betekent dat de G92 niet persé meteen ook de snelste kaart wordt.
Very very Inquiresting.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 4 september 2007 16:06]

De lage productie van TSMC wordt als deel van de oorzaak gegeven, niet als enige oorzaak.
Ongetwijfeld zal het deels aan een productietekort liggen en deels aan de grote vraag na het wat teleurstellende tegenbod van Ati (nee, geen NVidia fanboy, maar je moet tegenwoordig voorzichtig zijn met je mening).
Hoe het ok zij, voor de consument is dit slecht nieuws. Niet alleen loop je kans op langere levertijden, maar hoge vraag+laag aanbod=prijsstijging.

Overigens is het hebben van te weinig uitwijkmogelijkheden voor productie wel een strategisch zwaktebod en een investering waard.
Enkele opmerkingen hierbij:
- tijdens hun vorige kwartaal conference call heeft Nvidia expliciet laten weten om niet van plan te zijn om de stukprijzen te verhogen naar aanleiding van de schaarste, omdat dit de partners ongelukkig maakt. (Het zou natuurlijk wel kunnen dat de prijzen minder snel zullen dalen!)
- Vandaag heeft Nvidia tijdens een Citibank conference call laten weten dat de schaarste volledige te wijten is aan het verkeer plannen van de orders: de orders van het tweede kwartaal (normaal gezien zwak) waren deze keer vele hoger dan vewacht, waardoor er te weinig initiele bestellingen waren bij TSMC. Het probleem is dus niet een schaarste bij TSMC zelf.
- Ik vermoed dat er veel extra bestellingen zijn binnengekomen na de introductie van R600. Toen bleek dat die G80 niet overtrof, hebben een heel aantal afwachters toch nog een G80 gekocht.
Hoho denk jij dat de 90nm en de 65nm op dezelfde equiment wordt gemaakt?
Lijkt me vrij sterk.
Maar ja het kan wel een extra boost geven als het operationeel komt.

Daarbij de productie terugschroeven omdat de nieuwe technologie er bijna is klinkt vrij logisch.

edit:

Damn Bob was me net voor

[Reactie gewijzigd door Ikke_Niels op 4 september 2007 14:39]

Wanneer een fab overschakelt van 90nm naar 65nm, dan kan men in die 65nm fab zonder problemen 90nm verder blijven produceren. De meeste machines zijn zowiezo hetzelfde.
Meer chips per wafer, maar daarentegen waarschijnlijk ook meer uitval per wafer.

Kosten voor een 65nm wafer zullen in het begin ook nog hoger liggen dan van een 90/80nm wafer. Daarnaast zijn silicium kosten maar een gedeelte van de totaal prijs, er komt ook nog testing en packaging bij. De prijs zal dus niet heel veel dalen met een overstap naar 65nm.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 4 september 2007 15:56]

Is dat niet met elke nieuwe technologie? Uiteindelijk zullen de kosten toch gaan dalen.
Zou TSMC niet beschikken over de productie capaciteit of zou nVidia een te kleine order hebben geplaatst bij de producent?
Ik denk dat dit eerder een miscalculatie is van beide. Ze hadden waarschijnlijk niet verwacht dat zo weinig mensen een high-end AMD kaart zouden kopen.
zou het ook gelden voor de mobile chips ? dat verklaart natuurlijk o.a. waarom dell mijn systeem na bijna 2 maanden nog steeds niet heeft geleverd.
LOL, dan is een vergelijkbare laptop nu zeker >10% goedkoper te krijgen.
Niet overwogen iets anders te bestellen, 2 maanden zou ik echt niet pikken ...
of ze produceren voor de nieuwe serie kaarten en zit daar nu de productie capaciteit in.
nee, want 90nm en 65nm chips worden op verschillende lijnen geproduceerd.
paar dagen terug zei Valve dat DirectX 10 overbodig was, want niemand had toch vista en een DirectX 10 video-kaart.

Zo te merken groeit het snel dus zat valve er toch naast..


nadeel hiervan is dat de prijs waarschijnlijk stijgt..

Mogen ze in ruil daarvoor straks de 9200 wat goedkoper maken :*)

[Reactie gewijzigd door Devata op 5 september 2007 17:28]

nee hoor, valve bekijkt of het echt nuttig is. consumenten alleen of het leuk klinkt en ze fijn meehobbelen.

zie ook http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=20060225