Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties
Bron: Microsoft

Microsoft maakt bekend dat het aantal pre-orders van Halo 3 in de VS de miljoen in recordtijd is gepasseerd. De Xbox 360-titel moet 25 september in de schappen liggen.

Leveranciers wereldwijd geven gamers de mogelijkheid n van drie Halo 3-versies vooraf te bestellen: de Standard-editie, de beperkt verkrijgbare Limited-editie of een editie voor verzamelaars: de Legendary-editie. Deze laatste komt in een verpakking die de vorm heeft van de helm van Master Chief en is veertig euro duurder dan de standaard-uitvoering. Dat weerhoudt Xbox-bezitters er blijkbaar niet van deze editie te bestellen, want Microsoft verwacht dat deze editie uitverkocht zal zijn als de verkoop daadwerkelijk start in september. Het softwarebedrijf belooft een lancering die niet onderdoet voor die van grote blockbuster-films. In 2004 verkocht Microsoft binnen vierentwintig uur 2,38 miljoen exemplaren van Halo 2 in de VS en Canada, hetgeen het bedrijf een geschatte opbrengst van 125 miljoen dollar opleverde. Hoewel Halo 3 deze cijfers waarschijnlijk gaat overtreffen, kan de huidige hoeveelheid pre-orders bij lange na niet tippen aan de cijfers die in mei in de media verschenen: toen circuleerden geruchten dat de gameshop GameStop alleen al vier miljoen pre-orders had lopen.

Halo 3 Legenday-editie
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Haha, leuk de 'kennis' van sommige tweakers over halo :9

Ten eerste: de beta is een zwaar gedowngrade versie van het echte spel. Hij was 1,9 GB, wat zowiezo al twee keer zo groot is als de meeste demo's. Echter zie ik niemand een 8,9 GB beta downloaden op een HDD van 20 GB. Dit zou ook stom zijn, want als je veel gamed, zit je met je savegames en downloads (mappacks, e.a. uitbreidingen) al gauw aan de 10-14 GB. Maar nevermind that. Het gaat erom dat bij elke demo de graphics (vooral de textures en screen-filters) zijn gedowngrade om o.a. bandbreedte te besparen, maar ook om, zoals Rafe al zei, het spel vloeiend te laten lopen. Het is slechts een demo (of in dit geval een beta), waarbij er vast en zeker nog wel wat bugs e.d. inzitten waardoor de framerate (met de gewone textures en screen-filters) nog wel eens flink wil zakken.

Ten tweede: Halo 1 is ondertussen alweer zes jaar oud (2001). Als je kijkt hoe snel de technologie tegenwoordig gaat (en wat ze voor nieuwe apparatuur hebben kunnen kopen van de successen van halo 1 en 2), kun je vrij zeker vaststellen dat Halo 3 een van de mooiste games gaat worden die op de 360 is verschenen tot nu toe. Dit geldt uiteraard niet voor alle developers, maar wel voor Bungie: naast dat ze de allerbeste graphics-artists hebben, hebben ze ook volledige support van MS over het programmeren voor de 360. Met andere woorden: het zou me niet verbazen als ze, tesamen met de MS-360-experts letterlijk ALLES weten over de mogelijkheden van de 360. Hierdoor kunnen ze de console tot het uiterste brengen. Gisteren heb ik de EGM-scans gelezen (over Halo 3 SP en MP) en daarin werd gezegd, door iemand van Bungie, dat er alleen al in de eerste grote veldslag (3e level in SP) meer vijanden en voertuigen aanwezig zijn dan in heel het eerste level van Halo 2. Gezien er nogal wat niet-Halo-spelers hier zijn: de levels van Halo 2 zijn echt enorm.

En als derde nog even ontopic: De miljoen Halo 3 pre-orders zijn alleen uit Amerika afkomstig. Waarschijnlijk heeft degene die dit nieuwsbericht heeft geplaatst daar overheen gelezen (tenminste, ik las in verschillende andere nieuwsberichten dat het alleen voor Amerika gold (onderzocht door een Amerikaans onderzoeksbureau dat online-winkels in de gaten houdt)). Het gerucht gaat al rond dat er wereldwijd al meer dan 4 miljoen pre-orders zijn... De recordtijd houdt in dat vanaf het moment dat de pre-orders worden geaccepteerd in de winkels, tot aan het moment dat ze er een miljoen hadden. Ik weet niet of dit in Amerika ook zo is, maar hier in Nederland kun je bij de FRS zogehete Halo 3 pre-order kits halen. Hierin zit niet alleen een leuk "one-size-fits-all"-t-shirt, maar het doosje zelf is ook een garantie dat je de game in de week van de release krijgt. Aan het aantal verkochte doosjes kunnen ze dan inschatten hoeveel er totaal zijn gepre-ordered en ook hoeveel elke winkel er zowiezo nodig zal hebben. Zo'n doosje kost 10 euro als ik me niet vergis, en dat is een aanbetaling; je hoeft dus 10 euro minder te betalen bij het ophalen van de game als je zo'n doosje laat zien, met de bon ervan.

Mocht je je nog afvragen of ik zelf wel een Halo-fan ben ( :Y) ): Ik heb meer dan 2000 uur Halo 3 2 gespeelt (ongeveer anderhalf jaar, zowat elk vrij uurtje dat ik had (hier in het dorp is vrij weinig te doen, en toendertijd had ik nog geen geld voor een goede PC... Don't ask. :9 )). En daarnaast volg ik al meer dan vier jaar de Bungie Weekly Updates op www.bungie.net (Bungie is de maker van o.a. de Halo-serie (Marathon, hun eerste game, wat veel met het Halo-universum te maken heeft, bevat ook veel verwijzingen naar de Halo-serie. Andersom ook, maar bij Marathon ligt het er wat dikker bovenop.)

Oja, voordat iemand nog gaat klagen over de kwaliteit van Halo 3: lees de EGM-scans (ingescande bladzijdes vanuit een Amerikaans Game-magazine, EGM (Electronic Games Magazine, als ik me niet vergis)) over Halo 3 die afgelopen week uit is gekomen, en je bent verkocht. Ze zijn o.a. te koop in de Amerikaanse winkels (het magazine) en de scans zijn te vinden bij onze vriendelijke T.-gebruikers (= torrents voor de :? onder ons :P ).

Ik hoop dat ik mijn pun(en) duidelijk heb kunnen maken en uitleggen.

Laatste punt nog: MS bashen is fout :D Bashen is zowiezo fout... Ach, zolang je Halo 3 maar niet de grond in praat, want het wordt (niet mijn woorden) de allerbeste game van 2007 en voor de Xbox 360 tot nu toe.

[Reactie gewijzigd door CrabbyData op 10 augustus 2007 08:33]

Bioshock komt ook naar de xbox360 h;).

Verder vraag ik me serieus af of halo3 echt zo mooi gaat worden, ik heb zat scans en officeele screens gezien (niet van de beta) en zo geweldig zag dat er imo ook weer niet uit. Niet dat dat zoveel uitmaakt hoor, maar ik kan niet zeggen dat het de mooiste xbox360 games is/wordt.

Verder accepteren een hoop winkels al pre-orders zodra iets in hun catalogus staat, ik heb bijvoorbeeld ook al een half jaar geleden een pre-order geplaatst voor FFXIII terwijl die waarschijnlijk pas ergens richting het einde van 2008 in europa zal verschijnen.. Het is dus niet te zeggen of ze allemaal in een recordtijd zijn geplaatst. Hooguit dat het er veel zijn.
Wat heeft Bioshock met mijn reactie of dit nieuwsbericht te maken...?

Halo 3 wordt mooi. Waarschijnlijk ben ik de enige geweest die al tijden de Bungie Weekly Updates leest. Als je leest wat er allemaal gedaan is (ook nog na de beta), dan sta je soms echt met je mond vol tanden hoeveel moeite ze erin steken (gras dat zich door de wind laat meevoeren (niet scripted, maar d.m.v. dynamische windmodellen, die rekening houdt met objecten), of water dat volledig dynamisch is (als je een vijand in doodschiet, valt z'n lichaam met een grote plons in het water, waarna hij langzaam op en neer zal bewegen en zich rustig mee laat voeren met de stroom van het water. En dat terwijl je de golfjes van het water om het lijk heen ziet gaan), en zo kan ik nog wel even doorgaan met fantastische (graphische) dingen die ze in de game gestopt hebben).
Als je de reports leest van de mensen die in Amsterdam bij het persevent zijn geweest van Bungie (op Pampus, nabij A'dam), dan sta je echt met een mond vol tanden. Vooral die op xboxworld is zo mooi geschreven dat ik bijna tranen in m'n ogen kreeg van het fantastische verhaal dat de reporter had geschreven (hij beschreef alles in volledig detail, waarvan ik nog meer kan zeggen dat Halo 3 er echt fantastisch uit zal gaan zien). Volgens de vele reporters was het nog mooier dan Gears of War(!), en dat terwijl het nog niet eens de uiteindelijk versie van de game is (en zoals eerder gezegd is, wordt Halo 3 pas op het 'einde' (wanneer het scripten zo goed als af is) graphisch gepolijst).

De groten online winkels zetten de games pas open voor pre-orders als de launch-datum vrijwel zeker en officieel bekend is gemaakt. Dus als vorige week de releasedatum aan de winkels is doorgegeven, dan is de telling vanaf vorige week pas begonnen, omdat ze daarvoor nog geen pre-orders accepteerde. (Of het echt vorige week is geweest weet ik niet. Ik kan namelijk niet in hun emailboxen kijken of zien wanneer Bungie of MS de emails heeft verzonden).
Owkee owkee tone down tone down :)

Ik sta ook bijna te trappelen om het te mogen spelen met 2/4-player co-op!
Ik heb meer dan 2000 uur Halo 3 gespeelt (ongeveer anderhalf jaar, zowat elk vrij uurtje dat ik had
Ik neem aan dat je hier Halo 1 of 2 bedoelt? Of misschien 1 +2 =3 :Y)
Ja, sorry, ik was zo bezig met Halo 3 :9 Het is inderdaad (alleen) Halo 2, sorry :)
edit: fixed

edit2: Jippie! :9 "Uitmuntende inhoud" gekregen :D En dat voor iemand die net een half uurtje uit z'n bed was (en geen ochtendmens is) :z

[Reactie gewijzigd door CrabbyData op 10 augustus 2007 08:34]

Ik vond de beta amper bijzonder te noemen. Opgepoetste versie van halo 2, ik begrijp de ophef niet en neem aan dat GTA4 wel meer pre-orders heeft lopen en zo niet er zeker meer gaat krijgen.. Leuke PR praat meer niet.
De beta was multiplayer en net zoals bijvoorbeeld R6: Vegas heeft multiplayer mindere graphics om te garanderen dat het spel ook vloeiend blijft spelen als de actie op het scherm intens wordt. Bij single player hebben de developers meer controle over wanneer wat op het scherm komt en kunnen ze dus een kleinere marge tegen het maximale kunnen van de 360 aanhouden. Sowieso moet je beta's nooit vergelijken met het uiteindelijke product :).
Ga alsjeblieft eens het internet bezoeken daar zijn vrij grote verschillen in grafisch geweld te bespeuren tussen multiplayer beta en single player campain in het grote voordeel van de campaign...wat met 4 spelers co-op over internet te spelen is!!

En als je verder internet afloopt kun je lezen hoe Bungie ontwikkelt: ze polijsten het spel pas grafisch meer naar het einde toe, dat is hun ontwikkelmethode. Heeft te maken met het feit dat de hoeveelheid geheugen van de ontwikkelunits hetzelfde is als de retail Xbox360's.

Klaar.
Als je het grafische aspect wegneemt is het nog steeds een opgepoetste versie van halo 2. Ik vind het weinig vernieuwend. Die paar nieuwe wapens en een schildje of wat, ik had gewoon meer verwacht. Klaar.

Neemt niet weg dat ik het ga uispelen en er veel plezier aan ga beleven.
Heb paar developer video's gezien die op Live Marketplace te downloaden waren en ze legden uit dat de Brutes nu wel overtuigend zijn en groepsgedrag vertonen wat het blijkbaar (en zichtbaar) heel anders maakt.
Ik ben nieuw voor de Halo franchise maar deze versie 3 moet ik hebben.

En trouwens volgens mij was er toen geen 2/4-player co-op wat het echt heel erg leuk maakt.
2-player co-op vond ik ook al super bij Gears Of War, ik speel graag in teamverband.
Inderdaad wat is de record tijd, waarmee wordt dit vergeleken, hoeveel zijn er dan verkocht en van welke versie. Hoeveel van die limited edition versie worden er gemaakt?

Dit lijkt met name een marketing verhaal om de media belangstelling voor het spel op pijl te houden.
Ieder spel dat pre-ordered kan worden zet daarmee een record...
Uhm, inderdaad, MS heeft een miljoen pre-orders van dat spel in een recordtijd. Maar ik kan nooit die recordtijd evenaren met mijn versie van Halo 3, omdat nog een Halo 3 maken copyright schending zou betekenen en dat soort dingen. Oneerlijk record dus...
Hoezo een oneerlijk record? Het gaat niet om hoeveel Halo 3's zij of jij verkopen, maar om het aantal exemplaren dat je van een game verkoopt. Maak jij Nelo 3, en je krijgt er in een x aantal dagen 20 pre-orders van binnen, dan is het record nog altijd in handen van Bungie. Gaat Rockstar pre-orders accepteren voor GTA IV, en ze zouden er binnen diezelfde x aantal dagen meer binnenkrijgen (zeg 2 miljoen), dan is het record in handen van Rockstar en niet meer van Bungie.

Om een nog vreemder voorbeeld te geven: Als zwemmer 1 in zwembad A een wereldrecord zwemt, en zwemmer 2 zwemt in zwembad B net geen wereldrecord, dan zal zwemmer 2 niet gaan klagen dat het een oneerlijk record is, omdat het een ander zwembad was (enigszins andere omstandigheden (buiten/binnen, wel/geen publiek, etc.). Het is misschien een wat krom voorbeeld, maar een record kan altijd worden verbroken, anders zou het ook geen record heten (want je hebt dan niets om je aan te meten).

Geen oneerlijk record dus.
wat je eigenlijk bedoel is dus dat jij nooit een game ala halo 3 zou kunnen maken die de echte halo 3 zou overtreffen...
uhu...

ik denk dat je gelijk hebt :)
Haha, daar heeft ie inderdaad gelijk in, maar het is niet het punt wat hij probeert te maken. Hij zegt dat hij geen Halo 3 kan maken, en dus ook niet het record "miljoen gepre-orderde halo 3 exemplaren binnen een korte tijd" voor elkaar kan krijgen. Wat hij mist is dat het gaat om videogames in het algemeen, waar het record aan wordt gemeten, en niet het aantal halo 3 exemplaren.
Ik vraag me alleen wel af of deze versie echt de verkopen van deel 2 gaat overtreffen. Vaak zie je namelijk dat na een tereurstellend deel 2 deel 3 (ookal is het een stuk beter) gewoon slechter verkoopt.
Volgensmij is een miljoen Pre Orders in een bepaalde tijd niet zo bijzonder of ligt dat aan mij?
Waarom denk je anders dat ze het in een nieuwbericht posten?
Overigens, zoals ik in mijn vorige post al zei (en het staat zelfs al in de allereerste zin van het nieuwsbericht), is dit getal alleen voor Amerika... Het echte aantal pre-orders ligt dus vele malen hoger (gezien de populariteit niet stopt in Amerika, maar ook hier in Europa immens populair is).

edit: Overigens wil ik nog even melden dat de game hier pas een dag later uitkomt (26 september).

[Reactie gewijzigd door CrabbyData op 10 augustus 2007 10:24]

Noem me cynisch, maar de bron is Microsoft zelf en je eigen koopwaar adverteren wilt al wel eens gepaard gaan met licht aangepaste waarheden. 'Omdat ze het zelf zeggen' is niet echt een doorslaggevend argument.
Cynisch is inderdaad het juiste woord. Denk je nou echt dat MS hierover zou liegen? Of hebben ze toevallig een complot gesloten met GameStop en BestBuy...?
Retailers in Amerika, zoals Gamestop en Best-Buy, zijn verbijsterd door de immense populariteit van de game en de verkopen zijn nu al 'amazing'.

“What we’ve experienced is nothing short of phenomenal,” zei Bob McKenzie, senior vice president of merchandising at GameStop Corp. “‘Halo 3’ has eclipsed many previous records and will prove to be one of the must-have items of 2007.”

Ook Best-Buy is erg onder de indruk.

“The excitement for ‘Halo 3’ is incredible,” zei Jill Hamburger, vice president of movies and games at Best Buy. “From our preorders online and the buzz we’re hearing in our stores, we know this release is going to be one of the biggest entertainment events of the year. We’re thrilled to be able to bring it to our customers.”
"According to Gamestop officials, over four million preorders have been made for Halo 3 on Xbox 360. Xbox Evolved has verified this information at five different Greater Cincinnati Gamestop locations..."

De respons zal best wel hoog zijn, maar dit soort hype aanzwengelende berichten moet je steeds met een korrel zout nemen. Als je maar genoeg parameters bekijkt breekt elke grote release wel n of ander record. Met statistieken kan je alles bewijzen wordt wel eens gezegd.

[Reactie gewijzigd door BOERteun.be op 10 augustus 2007 14:49]

Objectief bekeken is dit een exorbitant aantal.
Echt bijna iedereen is er verbaasd over. Ik had dit echt helemaal niet verwacht maar hield me er niet mee bezig.

Overal waar hype gegenereert wordt komen de sceptici om de hoek kijken. Op zich niet verkeerd maar sommige sceptici zijn zichtbaar jaloers of hebben een andere emotionele reactie. Ik zeg niet dat jij daarbij hoort.

Ik ben erg blij dat CrabbyData zijn bevindingen met zijn wekelijkse Bungie info op prominente wijze naar de tweakers brengt want deze informatie wist ik dus nog niet. Nu wil ik dat Halo3 wel heel erg graag hebben.
Met dank aan CrabbyData!
Haha, geen enkel probleem hoor :9 Werpt het trouwe lezen van de Bungie Weekly Updates toch nog vruchten af :+

(Voor de serie-kijkers onder ons die John Doe hebben gezien): "Did you know..."
  • Dat de game Marathon het idee gaf om de Halo-serie te maken?
  • Dat er na zes jaar nog dagelijks tussen de 300.000 en de 700.000 matches worden gespeelt in Halo 2?
  • Dat de Halo 3 beta in totaal meer dan 1400 jaar (12 miljoen uur) is gespeelt met alle (820,000) spelers tesamen?
  • Dat Halo 3 een video-opname-feature heeft die videobestanden van maar een paar MB maakt (van een hele match (= 5-30 minuten))?
  • Dat de server die alle video's opslaat een totale opslag van 70.9TB heeft (en dat dat wellicht in de toekomst nog veel meer gaat worden)?
  • Dat het water en het gras (met de bijbehorende wind) in Halo 3 volledig dynamisch is en reageert op z'n omgeving? (Klik hier voor een van de vele Bungie Weekly Updates met een stukje over het water)
En zo kan ik nog wel even doorgaan met leuke feitjes opnoemen :*)

Die vier miljoen die BOERteun.be hierboven geeft geldt overigens voor heel de wereld (GameStop is voor zover ik weet niet US-only).

[Reactie gewijzigd door CrabbyData op 10 augustus 2007 15:46]

Dat pre-orderen en die special editions moeten ze maar eens afschaffen. Wat je altijd ziet bij dat spul is dat het op dag 1 uitverkocht is, de mensen die het ECHT willen hebben het niet kunnen krijgen en dat marktplaats/ebay er vol mee staat.
De mensen die het ECHT willen hebben plaatsen dan toch een pre-order?
Als jij echt zeker wil zijn dat je het spel op de dag van uitgave hebt moet je dat doen, anders is het gewoon pech als het er niet is toch?
Kan niet wachten om binnenkort allemaal mensen op de motor en scooter met zo'n helm te zien rijden.

Wordt echt een apart gezicht (alsof je ineens in 2100 ofzo bent beland)
Volgens mij past die helm niet op je hoofd hoor ;)
Dat weerhoud de modders er niet van om een vergelijkbare helm OM een echte helm heen te modden ;)
Dan moet je wel een Benelli army scooter hebben :p
en dan ook een uber baldadige masterchief outfit erbij kopen

hahaha _/-\o_
Ik heb Halo (1) gespeelt en het was leuk, maar niet echt speciaal. Dit is dus leuk voor de fans, maar voor de gemiddelde gamer is het niet meer dan een (slim, het werkt immers) stukje marketing, denk ik.
Tenzij Halo-fans de "gemiddeld" zijn geworden, maar dan heb ik iets gemist ;)
Tja, ik vind persoonlijk ook niks speciaals aan de PS3, of aan de iPod of iPhone, maar die dingen worden ook aan alle kanten overhyped.
idd ik verwacht ook niets speciaals. Ook ik heb me vermaakt met halo1, maar ze moeten wel sterk verbetert hebben wil ik nu weer zo tevreden zijn.. Dan denk ik aan de AI, het gevoel je aan het karakter te binden, de interactie met de omgeving, de graphics-physics, en sfeer van de game.

zolang ze een goeie single player hebben vind ik het goed, dat multi player knallen vind ik toch niets aan, tenzij je echte teamplay strats hebt enz.
Persoonlijk vond ik deel 2 niet echt teleurstellend..
En ik heb er zeker heel veel plezier aan beleefd, evenals vele anderen.
En het is opzich wel leuk dat er een limited-edition helm te verkrijgen is ook al is het een verkoop stuntje. Maar voor de echte Halo fans wel leuk om te verzamelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True