Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties
Bron: Beyond3D

AMD heeft vandaag de nieuwe generatie FireGL-videokaarten aangekondigd gebaseerd op de R600 en RV630. De FireGL-serie is ontwikkeld voor professionele toepassingen op workstations.

AMD FireGL-videokaart (klein)De stap naar de R600 en de RV630, die ook gebruikt worden in de Radeon HD 2x00-serie die gericht is op de consumentenmarkt, is een grote stap voorwaarts voor de FireGL-serie. Het vorige topmodel was nog gebaseerd op de R520-gpu die geintroduceerd werd samen met de Radeon 1800 XT-familie. AMD heeft vijf verschillende FireGL-kaarten geÔntroduceerd, variŽrend van de 299 dollar kostende V3600 tot de 2799 dollar kostende V8650. Het goedkoopste model is gebaseerd op de RV630Pro en biedt 120 shaders, 256MB geheugen en een 128-bit geheugenbus. Het high-end-model is gebaseerd op de R600XTX en biedt 320 shaders, 2GB geheugen en een 512-bit brede geheugenbus. De duurdere modellen hebben daarnaast enkele extra features zoals stereo 3d-uitvoer en ondersteuning voor stream computing. De specificaties kunnen vergeleken worden op de site van AMD.

De kaarten zijn geschikt voor alle belangrijke 3d-applicaties zoals 3ds max, Maya, SoftImage XSI en SolidWorks. Een nieuwe feature genaamd AutoDetect zorgt ervoor dat de drivers automatisch geoptimaliseerd worden voor het 3d-programma dat momenteel actief is, zelfs als meerdere programma’s gebruikt worden. Volgens benchmarks van AMD is de nieuwe generatie tot 300 procent sneller dan de huidige generatie kaarten, maar of het ook genoeg is om de strijd aan te kunnen met de Quadro-familie gebaseerd op de GeForce 8800 valt nog te bezien. De nieuwe FireGL-kaarten zullen volgende maand hun weg richting de winkelschappen weten te vinden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

De nieuwe prijzen zijn dan ook niet misselijk voor de G80 core van nVidia:

NVIDIA prices the new Quadro FX 4600 at $1995
Quadro FX 5600 at $2999.

Voor entry level zullen ze nu wel een stapje sneller zijn bij AMD

bron: http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=6336
Waarom staan sommige mensen er toch op te worden belazerd? Zulke kaarten kunnen echt niets meer dan hun 'gewone' broertjes... Toch kosten ze het veelvoudige...

* Breepee krapt aan zn bol...
Omdat deze kaarten ook speciale drivers hebben voor bepaalde professionele programma's. Ze zijn niet bedoeld om de nieuwste games te spelen maar mensen die hun brood verdienen met bepaalde 3D stuff op de pc. Zelfde doelgroep die >2 mille wegleggen voor een Eizo scherm etc. Als het je inkomen is mag het zijn prijs hebben. Zeker voor grotere bedrijven is het mannetje dat achter de pc zit een veel grotere kostenpost dan dit kaartje. Dan zal het ze geen ruk uit maken om 2 ruggen voor een videokaartje weg te tellen als dat mannetje daarmee z'n werk goed doet. Kijk eens wat verder dan je zolderkamertje met drie game-pc's :)
Wat al die speciale software betreft: waarom lees ik dan altijd dat je slechts een softmod, of een wijziging in de .ini van de driver verwijderd bent van het draaien van zulke programmatuur op je gewone videokaart?
Is toch logisch?
Speciale *software*, niet hardware. Een Quadro of FireGL is een compleet pakket, drivers en hardware. Niet alleen de hardware dus. En de drivers maken het verschil.
Het enige wat je moet doen, is jouw drivers overtuigen dat je eigenlijk die FireGL hebt, en niet de Radeon. Komt vaak neer op wat andere waarden in het bios, of gewoon de check in de drivers aanpassen.
Wil niet zeggen dat de ontwikkelkosten van die drivers ineens lager zijn, natuurlijk.
Eigenlijk ben je gewoon je software aan het kraken. Niet veel anders dan een shareware-programmaatje gebruiken met een illegale key. Dan kun je ook ineens alles met je programmaatje, terwijl dat eerst niet kon... En dan te bedenken dat er mensen zijn die ervoor betalen...?
...Er zijn ook mensen die 2500e betalen voor photoshop, deze worden professionals genoemd: mensen die het product nodig hebben voor het werk, en het kunnen en willen betalen. 3Dontwerp op het hoogste niveau vereist nu eenmaal een Quadro/FireGL, en wanneer je eht kunt betalen, waarom zou je het dan niet doen?
Yep daar heb je precies het punt wat ik bedoelde kiang.
Hardwarematig zijn ze allebij het zelde de ID in de bios van je videokaart zorgd ervoor dat je de firegl/quadro drivers kunt gebruiken.
Net als bij de AH in zaandam, daar gebruiken ze hand scanners die gebruik maaken van kleine accutjes, die kosten inkoop bij de fabrikant iets van 300 euro, en er ziten 2 noname penlight nicad's 1000mamp in de wij burgers koopen voor 5 euro bij de conrad.
Groote bedrijven maaken dat nix uit en koopen gewoon voor 300 euro een accutje :P
Ook zonder mod kun je 3d modelleren hoor, 3ds max start ws toch wel. Ik zou als ik jou was de goedkoopste kaart kopen. 8)7
Het is niet alleen de kaart, het is ook de support die erbij geleverd wordt door de fabrikant...
100% je betaald voor de support en de drivers
Enigste verschil met de specs van een Quadro/fireGL vs normaale kaart is een regeltje.
Support Hardware Line Antialiassing.

[Reactie gewijzigd door warmonger op 7 augustus 2007 11:10]

Er moet veel specifieke software geschreven worden voor dit soort kaarten en de applicaties die ze moeten draaien. Ook moeten dezed kaarten gewoon veel uitgebreider getest worden dan een consumentenkaart, omdat de doelgroep voor deze speciale kaarten het onacceptabel zou vinden als er iets niet helemaal goed werkt.

En zelfs met 2800 dollar voor het topmodel vormt de hardware nog maar een klein deel van de kosten van het bedrijf dat deze kaarten in zijn workstations wil hebben. De mensen die op zulke systemen werken ksoten het bedrijf veel meer.

Ook moet er een goede support zijn voor deze kaarten. Maarja, qua hardware zijn ze idd vrijwel identiek aan de consumenten versies (op de moddelen met dubbel geheugen na dan).
Er is weinig vraag naar die kaarten, dus moeten de ontwikkelkosten worden terugverdiend aan een klein groepje klanten en is de prijs dus aanzienlijk hoger.
9800 Pro is een ATI kaart.
Quadro is een NVidia.

Ik weet niet of je bedoeld dat je kaart is omgebouwd naar een Quadro maar dan lijkt het mij niet voor de hand liggen dat dit met een ATI kaart is gedaan. Het is waarschijnlijker dat dit is gebeurd met een GF4 4200 of zo. Kan mij nog een artikel herinneren dat aangaf hoe je dit moest doen.

Zie link:
http://tweakers.net/nieuw...omtoveren-in-Quadro4.html
Iemand moet die gewijzigde bios en driver schrijven. Daar kruipt nogal eens veel werk en tijd in.
Iemand moet die gewijzigde bios en driver schrijven. Daar kruipt nogal eens veel werk en tijd in.
Hmz niet echt als de driver ziet dat het een FireGL/Quadro is instaleerd gewoon de ATI/Nvidia driver hoor.
En oh god ik heb firegl omgewisseld met een quadro Pfftt.
Geloof zelfs dat je het zonder bios kon doen met softquadro voor nvidia kaarten.
Game performance van de 9800Pro ging omlaag maar open gl ging omhoog.
Maar angezien ik "weggemod" ben zal ik maar niet de beches die ik ermee gedraaid heb poosten lijkt mij niet zinvol aangezien er toch geen intresse voor is :P
Laatste kaart die ik omgetoverd heb ik een quadro was een Leadtek 6800 GT in een Quadro 4700 dacht ik, beches staan ergens wel in een ander topic over Pro "zogenaamde" 3dkaarten.
Specperv stats enz..
Na de modificatie van de bios ging de performance van de kaarten bijna in alle stats het dubbele omhoog in specperv.
Geloof dat het echte voordeel in Quadro/FireGL kaarten lag in het hardware Line Antialiasing iets wat "standaard" kaarten niet hebben.

[Reactie gewijzigd door warmonger op 7 augustus 2007 11:01]

Optimalisatie voor 3D modelling progjes dus...
Waarom staan sommige mensen er toch op te worden belazerd? Zulke kaarten kunnen echt niets meer dan hun 'gewone' broertjes... Toch kosten ze het veelvoudige..
Ja, ik weet ook niet hoe het kan, maar verschil is er wel degelijk.
Hier op m'n werk hadden we voor een CAD-station voor Solidworks eerst de destijds snelste ATi gaming kaart gekocht. Dat was dus fout, en dat bleek al snel, vooral als je meerdere #D venstertjes open had: fouten in refresh/redraw, sommige details verdwijnen, polygonfouten, etc etc.. Werd vervangen door een Quadro, en gelijk geen problemen meer.
Dit probleem heb ik ook op m'n werkpc met een gaming nVidia voor LightWave3D, maar dat is niet zo cruciaal, omdat het meer OpenGL texturing eigenaardigheden in viewmode betreft.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 7 augustus 2007 12:50]

De hele tabel met richtprijzen:

ATI FireGL Pricing informationProduct Memory MSRP (US$)
ATI FireGL V8650 2GB $2799
ATI FireGL V8600 1GB $1899
ATI FireGL V7600 512MB $999
ATI FireGL V5600 512MB $599
ATI FireGL V3600 256MB $299
ja precies, wat 'n onzin om te denken dat AMD veel goedkoper is dan Nvidia..
link@pers center AMD
http://uk.theinquirer.net/?article=41496

Directe link van de review:
http://www.3dprofessor.or...00/FireGLV3600P1Intro.htm

Conclusie van de test:
This has been without doubt a remarkable first outing for the new FireGL Card from AMD. It has shown an unprecedented uptake in the new technology that AMD have been vigorously working upon to get right from the very beginning. Yes it’s taken some time to get the product out; but the results shown here today show that the wait has been certainly well worth it.
Finally we are not often left here lost for words but somehow the FireGL Team has managed to achieve this.

[Reactie gewijzigd door Sake op 7 augustus 2007 01:40]

Met uiteraard in het achterhoofd dat veel van dat soort recensies gesponsord zijn of positief in de angst geen gadgets meer te ontvangen in de nabije toekomst. Al is the inquirer natuurlijk geen 2e rangs internetrecensiewebsite.
Al is the inquirer natuurlijk geen 2e rangs internetrecensiewebsite.
Inderdaad, het is gewoon een roddelpagina.
De conclusie van de test komt uit 3DProfessor website en niet TheInquirer.

Het is heel interessant dat die R600pro voor de professionele markt de volle 320 shaders heeft en niet de afgekapte 160 shaders voor de consumenten.

Dit is wat de retail R600pro gaat bieden: R600pro to have 160 shaders
De HD2900XT heeft wel 320 shaders: http://ati.amd.com/products/Radeonhd2900/specs.html
De Pro is bij ATi dan ook niet het topmodel, dat is de XT of XTX.
Consumenten kunnen dus ook gewoon 320 shaders krijgen.

[Reactie gewijzigd door ddbruijn op 7 augustus 2007 12:08]

Just my 2 cents betreffende 3D kaarten en dan met name de OpenGL certificering van drivers (want dat is het verschil tussen Quadro/FireGL en gamekaarten). Mijn reactie is dus van belang voor iedereen die wil weten waarom hij/zij nog zo'n kaart moet kopen.

Dat moet alleen als je software gebruikt van een fabrikant voor wie het (kosten)effectief is om gebruik te maken van OpenGL gecertificeerde drivers bij het ontwikkelingsproces.

Autodesk is helemaal klaar met deze manier van ontwikkelen, omdat OpenGL onderhand een onbetrouwbare standaard is geworden (van wie is OpenGL nog, SGI heeft z'n handen ervan afgetrokken). Daarom zetten zij meer en meer in op het gebruik van Direct3D, omdat WHQL gecertifceerde drives uiteindelijk betrouwbaarder blijken te zijn dan Quadro/FireGL OpenGL drivers (!).

Enfin, lees de discussie maar op: http://discussion.autodesk.com/thread.jspa?threadID=586361

en dan met name de reply van de Autodesk ontwikkelaar "Norbert".

Even een citaatje (maar zijn reactie is nog uitgebreider):

When we use OpenGL, we have found over the past many years (and still today) that we need to invest in a large, significant amount of QA that simply verifies that the OpenGL graphics driver supports the OpenGL API on the level that we use (which is actually rather dated, to be consistent with OpenGL GDI Generic, from circa 1997). In spite of the fact that we do not use any new fancy OpenGL extensions and use OpenGL almost on the level of 1997 graphics HW technology, we routinely encounter OpenGL graphics drivers that do not work correctly and as a result, we have our extensive OpenGL graphics HW certification process which involves a serious amount of testing effort on our part that does not actually test Inventor, it merely tests the OpenGL graphics driver. In fact, we currently have 44 (and counting) OpenGL "Workarounds" that we can invoke in our OpenGL graphics layer to "workaround" various OpenGL graphics driver problems.

The opposite situation exists for Direct3D. If a Direct3D graphics driver is Microsoft WHQL (Windows Hardware Quality Lab) certified, then it works correctly as far as Direct3D itself is concerned. This is the purpose of the WHQL testing and certification suite at Microsoft, to enforce compliance with the Direct3D specification. No such process exists in the graphics community for OpenGL and the quality of OpenGL graphics drivers suffers greatly as a result. With Direct3D, our QA team can focus on testing _our_ code and finding defects in _our_ graphics code, instead of having to spend all their time just verifying that the graphics HW vendors have done their job correctly to produce an OpenGL graphics driver that actually works.
De kaart zelf zal niet veel anders zijn dan de game versies alleen de drivers zijn totaal niet geoptimaliseerd voor games maar voor 3dprogs.

Ik denk daarom ook dat je meer voor de drivers betaald dan voor de kaart zelf. :)
Naast dat ze uiteraard geoptimaliseerde drivers hebben zijn deze kaarten ook gebouwd uit de first pick chips. Dus wat normaal niet door de keuring heen komt krijg jij op je 2x00 grafische kaartje, idem voor het geheugen. Eveneens voor de pipelines die zijn vaak deels gedisabled op '2e-rangs' kaartjes omdat deze dus niet door de keuring heen kwamen. Daarintegen juist deze niet wat ook ze weer een stukje doorder maakt.
Het is jammer dat de meeste tweakers niet snappen wat het doel van zo'n grafische kaart is, noch waarom deze zo duur is. Ja natuurlijk je kun tje 2x00 waarschijnlijk flashen naar een leuke FireGL, maar qua prestaties zal ie het vaak toch niet evenaren. Daarnaast kan er niets gegarandeerd worden qua stabiliteit. En een crash kan 8 manuren kosten a 60 euro per uur wat resulteerd in een verlies voor een bedrijf van een kleine 500 euro. Het is dan zeker interessant als je personeel duur is om ook fatsoenlijke hardware te kopen ipv leuke thuis oplossingen.
Om te beginnen: Het zijn helemaal geen 'first pick' chips. Er is eigenlijk maar 1 manier waarop je chips op kwaliteit kan beoordelen en dat is snelheid. FireGL en Quadro kaarten draaien altijd op snelheiden die hetzelfde of trager zijn dan hun consumer varianten. Daarbij komt dat ze nooit overklokt worden, dus hoeft er geen extra marge te zijn.

Vervolgens: er zijn eveneens consumer kaarten zonder uitgeschakelde pipelines. Dat argument is dus naast de kwestie.

Ook: wat betreft consumer prestaties is het dezelfde chip. Dezelfde functionaliteit. Geen verschil, tenzij dat de drivers meestal minder efficient zijn voor de FireGL/Quadro dan de commerciele equivalenten.

En het herflashen naar een FireGL/Quadro is zo ouderwets. Dat doet men al jaren niet meer. Duidelijk nog nooit gehoord van fuses.

Het voornaamste verschil zit hem in hardware functionaliteit die op een consumer kaart uitgeschakeld is (eveneens met fuses): hardware-matige anti-aliases lijnen, meerdere variabele 3D clip planes, meerdere 2D clip planes, en nog meer van dat, allemaal extreem nuttig om flitsend snel een architectuur tekening of machine-onderdeel op je scherm te toveren.

Dat is het voornaamste verschil, en dat is die extra $1500 meer dan waard. Als jouw dikbetaalde ingenieur elke minuut 5 seconden langer moet wachten op zijn tekening, is dat zo afbetaald.
En het bespaart je bedrijf ook nog op de kosten van de koffie.... want die constructeur gaat elke keer koffie halen als hij zit te wachten :*)

Nelissuh was constructeur en werkte met 3D-pakketten, hij spreekt uit ervaring
een 3d programeur / developer van 60 euro per uur?

maak er is 250,- p/u van als die in opdracht werkt.

is zo,n kaart eigenlijk weer helemaal niet zo duur,
De drivers staan gewoon op de website van AMD. http://ati.amd.com/support/driver.html Ik denk dat de prijs meer zit in het ontwikkelen van de drivers, dan de drivers zelf.
ja en media player is ook gratiz - je moet alleen wel even een honderd euro dikke windows licentie hebbe om 't te mogen draaien, -

natuurlijk betaal je dik voor je drivers - dat zit gewoon berekend in de totaal prijs van je kaartje,
Een beetje off-topic, maar ik heb me altijd al afgevraagd of dit soort kaarten (de topmodellen) het ook niet heel goed zouden doen in games? Vast niet ( :P ), maar waarom dan niet?
Voornamelijk omdat de drivers anders geschreven zijn. Waar bij de gamekaarten het al best is als de output enigszins lijkt op wat de ontwikkelaar bedacht heeft zijn de drivers bij dit soort kaarten veel kritischer. En dat kost tijd.
Beeldkwaliteit en precisie zijn niet echt een issue meer (afgezien van 'optimalisaties' die voor games in de drivers zitten, maar die kunnen tegenwoordig uitgezet... staan zelfs standaard uit nu, meen ik).
Het gaat er vooral om dat de workload van spellen heel anders is dan die van 3d modeling software.

Bij spellen heb je namelijk geometrie die al lang geoptimaliseerd is, en voor het grootste deel ook statisch is.
Bij 3d modeling wordt de geometrie ter plekke gegenereerd, en is niet optimaal (optimaliseren doe je pas aan het eind van het modelleren). In feite wil je gewoon een preview (vaak zelfs in wireframe).
In het eerste geval wil je de zaak gewoon zo snel mogelijk op het beeld gooien.
In het tweede geval kan het lonen als de driver zelf wat optimalisaties uitvoert.

Je zult dan ook zien dat de polygon-throughput bij spellen lager ligt vanwege de extra overhead, maar dat modelers juist sneller zijn.
Zie de soms behoorlijke verschillen bv hier: http://www.overclockers.com/tips528/

[Reactie gewijzigd door ddbruijn op 7 augustus 2007 10:07]

Waarom zou je deze kaarten kopen voor games?
Niet.

Voor Games zijn ze onnodig duur, en nog minder snel ook.

Ik heb zelf voor § 70,- een 2e hands Quadro op Ebay.de op de kop getikt, om zo volledige support in CAD software als Solidworks en Inventor te krijgen, maar voor games hoef je het niet te doen.

Edit-> uitleg bijgeplaatst.

[Reactie gewijzigd door Nelissuh op 7 augustus 2007 14:19]

Ik vind het maar lastig. Ze hebben het over 120 shaders en de duurdere maarliefst 320 shaders maar dat komt dus totaal niet overeen in vergelijking met hoe het vroeger was nog voordat er unified shaders waren. Toen had je iets van 24 pipelines op de vorige topmodellen waarvan de meeste pixelshaders waren en een kleiner deel de vertexshaders. maar dat wil dus niet zeggen dat er op deze nieuwe modellen 4x zoveel pipelines opzitten omdat het gewoon heel anders werkt. Beetje vals marketingverhaal waar Nvidia zich ook schuldig aan maakt.

Overigens is zo'n kaart wel vet inderdaad voor als je heel graag 3d "klungelt" maar dat doe ik te weinig om een dergelijke specifieke kaart te kopen.
Overigens is zo'n kaart wel vet inderdaad voor als je heel graag 3d "klungelt" maar dat doe ik te weinig om een dergelijke specifieke kaart te kopen.
Dankje voor het melden. Dat is ook waarom jij een gamekaart koopt die 10 keer zo goedkoop is.
Ik denk niet dat nvidia de marketing doet voor amd.
Indien je met ietwat grote datasets aan stream computing doet, denkik dat je toch blij bent met al dat geheugen en gedoe. Ik volg dat alternatief gebruik van gpu's toch een beetje. De moment dat je bij wijze van spreken rechtstreeks vanuit matlab heelder matrix bewerkingen op de gpu kan uitvoeren (dat dan dus zoveel keer sneller uitgevoerd wordt), waag ik me ook aan zo'n kaart. Met ietwat grotere simulaties scheelt t alweer een pak :)
Gewoon een ati bios erop gooien die bedoelt zijn voor games, en hup hij draait games en andersom natuurlijk ook. Maar afwachten wanneer iemand die kaarten zo maken dat ook games er gebruik van maken want het verschil zit hem altijd nog in het software. Het zou dus echt interresant zijn dat AMD bijv kaarten maken die voor beide toepasselijk zijn. Want multimedia apps maken niet gebruik van bijv een 8800 gtx.
Maar een bios erop gooien die geschikt is voor games is dan gelijk wel heel erg zonde van je geld denk je niet?
Dan kun je iig patsen met een 2GB videokaart. :P
Ik zie nog steeds geen crossfire ondersteuning! Beetje jammer, Nvidia heeft dit beter voor elkaar met de sli ondersteuning. Ik draai zelf met 2 FX3500 en dat is echt een verademing!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True