Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

AMD heeft de Firegl 7700-kaart voor workstations ge´ntroduceerd. Volgens het bedrijf gaat het om de eerste grafische kaart voor de professionele markt met de R670-gpu, die is voorzien van een Displayport-aansluiting.

ATI firegl 770Wat specificaties betreft moet het nieuwe model de Firegl V8600 en de Firegl V8650 nog boven zich dulden, maar deze modellen hebben geen Displayport-aansluiting aan boord. De nieuwe kaart in de Firegl-lijn beschikt tevens over een duallink-dvi-aansluiting om twee monitoren aan te kunnen sturen, waarmee een desktopomgeving van maximaal 5000 pixels breed ontstaat. Verder heeft de chipfabrikant besloten om de pci-e 2.0-kaart 320 unified shaders mee te geven en levert de 256-bit-geheugenbus een bandbreedte van 72GB/sec.

De Firegl 7700 beschikt over 512MB geheugen en ondersteunt Directx 10.1 en Opengl 2.1. AMD's nieuwe telg kan overweg met Windows XP, Windows Vista en Linux. In april moet de kaart beschikbaar komen, voor een bedrag van 1099 dollar. De Firegl-serie is ontwikkeld voor professionele workstationtoepassingen zoals 3d-design, de verwerking van beelden op medisch gebied en digital content creation.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Gamen op een Quadro van Nvidea of de FireGL heeft voor gamen geen meerwaarde voor zover ik weet.

het schijnt zelfs dat gamen geen FPS meer geeft en in sommige gevallen gaan de Frames er op achteruit.

Je hebt alleen voordeel als je hem mod als FireGL dat je hardwarematige 3D applicaties CAD o.a via de grafischekaart worden berekend in plaats van de CPU.
Er is weinig tot geen verschil met hun gaming broeders. Zoals hierboven gezegd wordt ligt het in de bios/driver van het kaart. Dus het is vrij mogelijk om van je gaming kaart een firegl/quadro te maken en een pak geld uitsparen.

Sommige 3d Apps ondersteunen firegl/quadro "features" die niet in de gewone gaming cards drivers zitten, zoals CAD met haar anti aliasing van lijnen in de viewport. Voor de rest is het pure marketing.

Ik denk niet dat het lang zal duren vooraleer er iemand een HD3850/3870 mod in dit kaartje :D. Heeft exact dezelfde specs.

EDIT: hier is een mod... http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=255976

[Reactie gewijzigd door broli123 op 31 maart 2008 18:03]

Nou is zeker niet alleen marketing, omdat deze kaart in een veel kleinere oplage verkocht zal worden moet deze op een andere manier terug verdient worden.

Hogere verkoopprijs dus.
je kan er games mee spelen ja, alleen een x-aantal spellen zullen niet opstarten omdat ze een Quadro of FireGL detecteren en niet draaien.
er zijn spellen die het er wel op doen maar je wint er niets mee, je krijgt eerder een vermindering van frames omdat de drivers niet geoptimaliseerd zijn voor games te spelen.
3D rendering van CAD of dergelijk berekend het op een andere manier als een game, dus gebruikt ook een andere instructieset voor de GPU die in de drivers zijn geprogrammeerd.

dus kortom je heb voor games geen bal aan een Quadro of FireGL, je wint er niks mee aan grafische kwaliteid of snelheid.
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=202597

Hier staat een methode om de hd2600 om te zetten in een firegl5600 puur door met de drivers te spelen....

Ook Guru3D schijnt hier interessante drivers voor te hebben

Kwam het tegen in mijn zoektocht mijn mobility hd2600 een driver update te geven (wat echt pittig was maar gelukt met "mobility modder")... Lijkt me toch uiteindelijk ook mogelijk een andere ati kaart zo om te toveren?

Vraagje: Hebben de firegl ook voordelen op spel gebied of is het echt puur voor render werk met aplicaties buiten het hele spelgebeuren?
Het verschil tussen FireGL / Radeon zit hem met name in de firmware (software ingebakken op de videokaart) en drivers (software op de PC).

De FireGL firmware is o.a. geoptimaliseerd om samenstellingen van 10.000+ onderdelen te kunnen renderen. Om van al die 10.000+ onderdelen de plaats in de ruimte te onthouden is veel RAM nodig, dus CAD-kaarten hebben vaak veel RAM. Vooral 'meervoudig gekromde' oppervlakken, zoals deze veel voorkomen in gietwerkstukken (wegens lossingshoeken) en gebogen plaatwerk dat in het zicht van de gebruiker eindigt (autocarosserie, custom-motor frame/tank e.d.) of aerodynamische oppervlakken (wielrenner-helm) vreet heel snel enorm veel RAM.
Heel erg belangrijk is ook de precieze plaatsing van de onderdelen, zit er net wel of geen ruimte tussen twee vlakken of lijnen, zijn twee lijnen parallel of evenwijdig? Is er geen ruimte tussen twee vlakken of snijden twee vlakken elkaar, dan is de kans namelijk groot dat je samenstelling niet in elkaar gaat passen (zonder voorhamer), of als ik een 3d-vorm aan de hand van de buitenvlakken opsla daar een miniscuul klein gat inzit, waardoor degene naar wie ik het bestand stuur er geen inhoud meer aan kan geven wegens het 'lek' en de boel overniew moet tekenen (eigen ervaring helaas).
Omdat het veel rekenwerk is om voor die 10k onderdelen plaatjes op de vlakken te projecteren, de schaduwverschillen op een onregelmatige structuur te berekenen (bumpmappen), mooie lijnen voor het menselijk oog te maken door anti-aliasen en de richting van de structuur beter aan te geven door middel van anisotropic filtering, wordt op die gebieden 'bezuinigd'. Behalve dat het namelijk veel rekenwerk is, is het voor een product engineer ook niet echt belangrijk. Is het wel belangrijk, omdat hij een presentatie met 'mooie gedetailleerde' plaatjes aan z'n baas wil geven, moet hij dus langer wachten.
Veel grafische programma's draaiden vroeger op het van oudsher voor graphics gebruikte IRIX van het op graphics gefocuste bedrijf SGI dat vandaag de dag grotendeels vervangen is door Linux; (aangezien Linux meer op IRIX lijkt dan Windows was dat goedkoper). Goede ondersteuning voor Linux is dus ook belangrijk, al wordt dat minder omdat meer en meer CAD/CAM software ook op Windows draait.

Echter, de meeste games hoeven niet 10.000 onderdelen weer te geven, dus hebben minder videoram nodig. Het boeit me ook niet zoveel 'hoeveel centimeter ruimte er tussen twee aliens zit', hoe aerodynamisch die alien is of hoeveel graden de boog van het frame van die leger-motor, en of de horizon precies evenwijdig met de bovenkant van een jeepje loopt of niet. Nauwkeurigheid is dus minder belangrijk; met (getal)-afrondingen kan volstaan worden. Echter, ik wil wel graag structuur zien, ik wil een schuine lijn niet 'trapperig/blokkerig' zien en ik wil mooie plaatjes op oppervlakken geprojecteerd zien. Dus daar moet de software (firmware / drivers) voor geoptimaliseerd zijn. Verder wil ik dat de boel met name goed op Windows draait, en Linux boeit me niet echt, want van oudsher is Windows het gamingplatform, al is dat ook aan het veranderen.

Het beste zou zijn om de hardware ook af te stemmen op het gebruik, maar het is als fabrikant goedkoper voor beide doeleinden dezelfde hardware te gebruiken en het gebruik hiervan te optimaliseren met firmware/drivers. Vandaar dat de Radeon hardwarematig 'mogelijkheden' zoals in 'talent' heeft voor CAD en vice versa. Dat 'talent' word echter niet benut door de firmware / drivers, maar wie de firmware weet te veranderen (drivers is een fluitje van een cent) kan de talenten dus op een andere manier benutten. Helaas niet allebei tegelijk, d.w.z. en mooie plaatjes en veel objecten zoals in 1000+ orc scenes als in Lord Of The Rings, daar worden computerclusters (Linux overigens, vanwege het IRIX-verhaal) voor gebruikt.

[Reactie gewijzigd door kidde op 31 maart 2008 23:54]

De drivers zijn juist niet geoptimaliseerd voor spelgebeuren. Dus je zal of dezelfde of lagere performance hebben.
Kijkend naar DisplayPort.

Grote voordeel voor consumenten ligt in het feit dat de lengte voor een kabel tot wel 15 meter kan zijn, zonder veel kwaliteit in te leveren. Dat is toch een groot nadeel van HDMI, een 10 meter kabel welke ik nodig heb is amper te betalen.

[Reactie gewijzigd door paradoXical op 31 maart 2008 15:37]

Valt nogal mee toch? Nette high-quality kabel, met vergulde connectoren voor 35 euro:

http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=10121

Ik heb van die zaak 4 van de goedkope HDMI kabels in gebruik, zonder vergulde connectoren. Werkt per-fect. Ik wil hier geen discussie gaan openen over de kwaliteit van HDMI kabels, maar hou er rekening mee dat het om een digitaal signaal gaat. Zolang er aan de andere kant nog maar een 1 of een 0 van te maken is zit je goed, anders dan bij analoog waabij afzwakking van je signaal ook daadwerkelijk nadelige invloed kan/zal hebben. Voor langer dan 5 meter zou ik persoonlijk inderdaad een iets beter afgeschermde kabel nemen, bijvoorbeeld het genoemde type van 35euro, dat zijn gewoon heel goede kabels. Trap niet in de 'monster'kabels van meer dan 100 euro, zuurvrij en allemaal poeha, heeft met een digitaal signaal op deze beperkte lengten geen enkel nut.
mja t spijt me maar daar is geen enkele 'wetenschappelijke' of technische benadering voor te bedenken. Stream 1's en 0's. Wat er gebeurt met zo'n signaal als er eentje wegvalt is dat je artifacts krijgt, strepen op je scherm, vaak wit of zwart. Verschil in kleur, scherpte van het beeld of wat dan ook KAN bij een digitaal op geen enkele wijze ontstaan door kwaliteit van een kabel. Mocht je een HEEL slechte kabel hebebn, krijg je artifacts te zien, meer niet.
Zeer zeker is er wel een mogelijke verklaring voor verschil in kabels. Sommige zijn beter afgeschermd voor externe elektromagnetische interferentie dan anderen, en sommigen hebben meer weerstand dan anderen. Ook zal de overgang van het ene op het andere materiaal tussen connector en kabel een weerstand geven, en door deze overgangen kan het signaal ook 'terugkaatsen'. Tevens moet de weerstand tussen twee verschillende 'signaal-draadjes' zo groot mogelijk zijn, en daarvoor dienen de isolatielagen van die draadjes weer zo weinig mogelijk geleidende elementen te bevatten.
Voor bijv. dit verhaal voor FTP-kabels, zie bijv. in dit WP artikel.

Eentjes en nulletjes worden in de praktijk gemeten met een 'comparator', vergelijker. Een eentje kan bijv. 5v zijn en een nulletje 0v. De comparator telt alles boven de 2,5 v als een 1 en alles eronder als een nul. Heeft je draad teveel weerstand, of neutraliseren / versterken externe elektromagnetische stralen je signaal, dan kan dat sneller de mist in gaan.

Niet alles van wat ik hier noem heeft 'mogelijk destructief' effect op het signaal, en om een goed onderscheid te maken wat wel en niet belangrijk is weet ik er te weinig van. Wel duidelijk is dat de ene kabel de andere niet is, en er wetenschappelijk juist een heleboel te bedenken valt over het verschil in signaalbehoud.

Verder het HDMI verhaal: Ik lees het versieverhaal voor het eerst, maar dit is wat opvalt:
HDMI 1.2 moet geschikt zijn voor lagere voltages dan voor HDMI 1.1 vereist, dus beter bestand tegen storingen en minder weerstand. Dientengevolge zal het signaalbehoud voor hogere voltages beter zijn lijkt me.
In HDMI 1.3a (t.o.v. 1.3) veranderden de kabelvereisten.

Met andere woorden, verschillen zoals gemeten in de praktijk zijn wel degelijk theoretisch te verklaren, al zijn niet ßlle theoretische invloeden in de praktijk belangrijk.
Waarom is dit ding eigenlijk zoveel duurder dan de 3870?, of lees ik over een groot verschil in specs heen, want ik zie ze niet..
Nou verschillende redenen:

The card features a 10-bit display engine that can produce more than one billion colors at any given time, delivering unprecedented image fidelity at a lower cost

The combination of DisplayPort output and a Dual Link enabled DVI output, generates a multi-monitor desktop over 5000 pixels wide from a single accelerator. With native multi-card support, users can see more and do more using four displays driven by two ATI FireGL products in the same workstation.

Drivers: The ATI FireGL workstation graphics accelerators are thoroughly tested and certified with major CAD and DCC applications, helping ensure reliability and stability.
Deze drivers zijn geoptimaliseerd voor dit soort toepassingen i.p.v. direct X e.d.

DisplayPort ondersteuning

En vooral is stabiliteit en garantie hierop heel belangrijk bij deze kaarten, is ook wel handig bij medische applicaties.


Beetje te vergelijken met de lijn van Nvidia

[Reactie gewijzigd door pennenlikker op 31 maart 2008 15:46]

Lijkt me een handige toevoeging voor sommige eind gebruikers.
Ik vind het lijken dat ATI met hun FireGL weer hard aan de weg timmeren om Nvidea Quadro te kunnen beconcureren.

Het zou wel eens interessant zijn om wat benchmarks te zien tussen de verschillende kaarten op performance met verschillende 3-d design pakketten.

Helaas blijven deze kaarten voor de gemiddelde thuis ontwerper een dure hobby :'( .
Hier heb je wat benchmarks

http://www.3dprofessor.or...20Pages/V7700/v7700p1.htm

Oordeel zelf maar, in ieder geval krijgt nVidia keiharde klappen op professioneel gebied.
HDMI kabel van 10mtr niet te betalen ?
ik weet niet psies hoeveel aderig een HDMI kabel is, maar als deze 5 aderig is, koop dan gewoon 2 HDMI stekkertje en 25meter Cat5 netwerkkabel, dan ben je voor nog geen 20euro klaar :)
Trouwes, een netwerkkabel kan je ook goed gebruiken om een Reciever op een x aantalmeters op Coaxiaal aan te sluiten , deze zijn vaak altijd net ff te kort.
Als speakerkabel ook prima te gebruiken :)

nou ben ik een leek met HDMI, maar moet toch wel een goedkope manier zijn om een lange kabel te maken tegen laag bedrag via de gamma ofzo.
Als je coaxiaal op unshielded (verleng)kabel aansluit pik je altijd brom en stoorsignalen op. Je kunt het wel aansluiten maar ik wed dat het beeld / geluid niet om aan te zien is!
Had ooit zelf met een kbm switch 2 pc's op een monitor staan.
Je wilt niet weten hoeveel extra shadows en ruis er zichtbaar werd. En dat met gebruik van een afgeschermde - officiele - monitorkabel. Nu was die kbm geen erg dure, daarmee zou het beter moeten gaan, maar deze werd gegarandeerd tot 1600x1200 en dat haalde hij echt niet.
Kun je nagaan hoeveel erger het zal zijn als je coax aan unshielded vastknoopt...
Met als verschil dat dit om een digitaal signaal gaat, Met als resultaat dat of er komt helemaal geen signaal doorheen, of je krijgt iig. een hoop artifacts te zien.

Overigens als speakerkabel is cat 5 ook niet echt ideaal: op laag vermogen is de kwaliteit gewoon niet goed genoeg, op hoog vermogen zal die zelfs smelten met alle gevolgen van dien!
Helaas, HDMI heeft volgens WP 19 adertjes.
Wil je ook zo'n fireGL maar heb je geen behoefte aan garantie? http://www.techimo.com/forum/showthread.php?t=192487 en er zijn nog meer artikelen te vinden op het internet.
het zijn de de drivers waar voor je zo veel betaald.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True