Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

AMD heeft twee nieuwe kaarten voor de professionele markt aan zijn assortiment toegevoegd. De V5700 en V3700 worden uitgebracht onder het nieuwe videokaartenmerk voor workstations van het bedrijf: ATI Firepro.

Bij de Firepro-reeks combineert AMD de grafische technologie die ook bij de Firegl-serie wordt gebruikt, met voor Opengl geoptimaliseerde drivers. De ATI Firepro V5700 bevat 320 shaders en 512MB geheugen, terwijl de aanwezigheid van een 30bit-engine ervoor zorgt dat de kaart meer dan een miljard kleuren kan weergeven. Unified Video Decoder 2.0 geeft de kaart volledige ondersteuning voor blu-ray, inclusief dual-stream en picture in a picture. Verder beschikt de kaart over een displayport- en een duallink-dvi-aansluiting.

De Firepro V3700 is AMD's nieuwe instapmodel voor cad- en dcc-professionals. Deze kaart wordt geleverd met 256MB geheugen, twee duallink-dvi-connectors en eveneens een 30bit-engine. De kaart beschikt over slechts 40 shaders, maar de adviesprijs is met honderd dollar dan ook beslist laag. De ATI Firepro V5700 krijgt van AMD een adviesprijs van 600 dollar mee en dit model moet in september beschikbaar komen.

AMD ATI Firepro V5700
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Hoe verhouden de prestaties van zo'n kaart zich nou met bijvoorbeeld een HD24xx, 34xx of 48xx kaart? Ik speel nooit games en gebruik de kaart voornamelijk voor fotobewerking o.a. Photoshop. Tot nu toe kon je daar de meest simpele kaart voor gebruiken die de juiste resolutie en kleuren ondersteunde. Liefst met weinig geheugen op de kaart omdat het anders ten koste ging van de maximale 4GB die 32 bits windows ondersteunt. I.v.m. adressering wordt dat deel van het geheugen namelijk eerst van de 4GB afgehaald zodat het voor windows niet meer bruikbaar is.

Met de komende introductie van Photoshop CS4 in 64-bits uitvoering (een reden om naar 64 bits OS te gaan) en ondersteuning van de GPU zal dat anders worden. ik vraag me af of dit soort kaarten (de V3700) dan interessant is of dat je beter een "gewone" kaart kunt kopen in dezelfde prijsklasse.
Nah voor 2d werk is een simpel kaartje genoeg.

Maar zo snel het 3D gebruikt heeft het zin (3ds max, solidworks, etc)

Hebben deze kaarten eigenlijk ook meer zin dan consumenten kaarten in composite programma's bij het renderen van effecten e.d.?

[Reactie gewijzigd door maratropa op 7 augustus 2008 14:01]

Het enige wat op dit moment echt belangrijk is met 2D is om geen nvidia kaarten te kopen omdat de 8 en 9 serie ongelofelijk traag is met 2D. Dit is weliswaar waarschijnlijk puur een driver issue, maar het is er al een hele tijd en nvidia lijkt niet echt van plan te zijn het op te lossen... Voorlopig bij ATI blijven in jouw geval dus!
Hardwaretechnisch zijn ze het zelfde, maar het verschil zit 'm in de drivers zowat. Daarom betaal je ook een flink prijskaartje, je krijgt immers dikke support voor je geld.
Ziet er goed uit
maar zou die ook beter zijn als de 4870 ?
ik wil benchmarks ^^
Nee natuurlijk niet |:(

Het is zelfs niet eens vergelijkbaar aangezien deze niet bedoeld is voor games :S Maar aan de informatie had je toch zelf ook wel kunnen zien dat het om een RV670 of budget HD4xx0 (wat ik zeer onwaarschijnlijk acht omdat FirePro/GL versies van een core pas later komen) gaat he...? 320 Shaders... Nuff said.
320 shaders? dus hij is nog gabazeerd op de rv670 waarschijnlijk.
waarom niet al een rv770 gebruiken? zou de ontwikkeling van de drivers en hardware langer duren misschien?

en bij de fireGL kaarten zaten toch al voor openGL geoptimalizeerde drivers? dat is namelijk het meest gebruikte systeem in de fireGL doelgroep.

[Reactie gewijzigd door Countess op 7 augustus 2008 13:45]

320 shaders werden er in de RV670 gebruikt. Daarentegen zie ik wel UVD 2.0 staan, ik dacht dat dit enkel een feature was voor de nieuwe generatie van de HD4xxx. Is wat tegenstrijdige informatie.

Normaal gezien worden de proffesionele kaarten later uitgebracht dan de kaartjes voor de gewone consument.
Zijn die aansluitingen links onder op de pcb voor crossfire? Met Opengl kan je toch geen crossfire gebruiken?
en waarom zou je met opengl geen crossfire aankunnen?
Maar hij heeft natuurlijk ook gewoon direct3d en geoptimaliseerde direct 3d drivers. De Default drivers van Max zijn tegenwoordig Direct3D, ipv OpenGL..
Voor 3d studio max is dat geen probleem (omdat het niet op meerdere platformen uitkomt), maar voor maya ed wil je toch wel graag opengl hebben omdat direct3d een gesloten en single platform zooi is, gericht op op het minimaliseren van het aantal platformen/osjes waar games op draaien (en als professional wil je je niet beperken tot 1 matig platform)
Die "aansluiting" links onder is denk ik voor de stevigheid van de montage, zoals de "aansluiting" rechtsonder zorgt dat de kaart vast blijft zitten.
De aansluiting linksboven daarentegen is een aansluiting voor crossfire, maar of dit effectief mogelijk is, heb ik geen weet van.
Het lijkt er op dat deze kaartjes ook in Crossfire kunnen werken, als ze dat echt doen en ook Crossfirex ondersteunen dan zijn het wel hele leuke kaartjes om eens wat 2D/3D werk mee te doen.

Wat mij wel opvalt is de kleine hoeveelheid geheugen op deze kaartjes, natuurlijk hebben 2D en 3D applicaties meer aan geheugen voor de CPU dan voor de GPU maar ik kan me zo voor stellen dat je als 2D/3D programma toch ook wat werk wilt uitbesteden aan geoptimalizeerde processors met hun eigen geoptimaliseerde geheugen, als je op die manier snelheids winst kan halen dan is het denk ik voor veel mensen erg veel waard.

Ik weet dat Adobe aan heeft gegeven dat CS4 dit zal gaan doen en ik neem aan dat andere dit ook zullen gaan doen of mischien zelfs al doen. En dus snap ik het beperkte geheugen niet helemaal. Natuurlijk hoeven er niet zo veel textures in geladen te worden als voor een game maar als ik een image dat ik bewerk in mijn gddr geheugen kan proppen dan neem ik aan dat de GPU er een stuk sneller bij kan dan waaneer deze zelfde image in mijn system memory of erger nog op de harddisk staat.
de aanwezigheid van een 30bit-engine ervoor zorgt dat de kaart meer dan een miljard kleuren kan weergeven.
Stomme vraag maar zijn er überhaupt monitors die dit aankunnen?
Ik ben me aan het orienteren op een hele goede monitor met goede en correcte kleurweergave maar persoonlijk vind ik het moeilijk zoeken.
Eindelijk iemand met een punt :)
De meeste monitors van 200¤ of minder zijn maar 6 bits monitors (vandaar dat ze ook die lage refresh tijden kunnen claimen). De iets duurdere monitoren zijn 8 bits (per kleur), maar ik heb nog nooit een 30 bits monitor gezien.
Dus best wel belachelijk om zoiets te maken. Tenzij het natuurlijk 30 bits zijn voor de drie kleuren samen, oftewel 10 bits per kleur. Daar zal wel een monitortje voor te vinden zijn. Maar dan is nog zeer de vraag, als je het kan weergeven, kan je het dan ook zien?
Apple Cinema display's en de duurdere EIzo's zijn 1 van de weinige monitoren die redelijk goed gecalibreerd uit de fabriek komen en de certificaten hebben gekregen. Zijn beide niet de goedkoopste maar voor beeldbewerking zeker de beste.
De FirePro V5700 maakt gebruik van een GPU die nog niet gereleased is in de desktop gamingspace... De FirePro V5700 maakt namelijk gebruik van de RV730.

De RV730 komt in September op de markt als de HD4650 (en waarschijnlijk ook de HD4670). Deze heeft 320 streamprocessors, een 128-bit memory interface en UVD2.0 aan boord... alles wat de V5700 ook heeft.

De prijs van de RV730 komt te liggen op ongeveer $79/89, met de 1GB modellen nog net ietsje duurder (max. $109). De performance zal iets hoger komen te liggen dan de HD3690/HD3830, twee kaarten die amper in Europa verkrijgbaar waren. Deze kaarten waren RV670 GPUs op een 128-bit memory interface. 3DM06 performance lag omstreeks de 9500. De RV730 zal waarschijnlijk iets meer scoren vanwege het feit dat de streamprocessors overgenomen zijn uit de RV770 (dus krachtiger dan de RV670 ondanks dat ze kleiner geworden zijn) en omdat AA performance een stuk omhoog is gegaan.

Een preview van de FirePro V5700 kan je hier vinden (let wel, deze link is officieel nog niet via de frontpage van 3D Professor te vinden ;) ):

http://www.3dprofessor.or...20Pages/V5700/v5700p1.htm
een goede zet van amd.er is naar mijn weten genoeg markt voor firepro. het zijn naar het lijkt low-end kaarten maar vergeet niet dat deze wel geoptimalizeed zijn voor professionele cad- en dcc applicaties. op de firepro kaarten kan amd een beter marge maken dan met de standaard kaarten. en betere marges is wat amd hard nodig heeft op het moment. ik heb hun stock in een beetje bekeken op google finance en de positie van amd lijkt te verbeteren. de stock is iniedergeval nu al weer bijna terug op 5 dollar 4,94 om precies te zijn was pas 4,19 net na bekend maaking kwartaal cijfers.
Ik hoor niemand over Windows Vista = Einde OpenGL. Komt deze kaart dus in dit OS niet tot z'n recht?
Mij leek 30bits-kleuren ook bullshit maaruh ik heb een Matrox Pharelia gehad, op deze kaart kon je ook bilion-colors aanvinken in windows. Dat is dus 30bits ennuh het was echt beter beeld dan 24bits (windows 32bits wegens 8bits alpha erbij). Volgens mij heeft het te maken met intern berekenen van kleuren waardoor eindresultaat beter is.

Ik zit eraan te denken om m'n oude 7600GT maar eens te vervangen voor zo'n 100euro AMD Firepro model.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True