Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

AMD voegt twee nieuwe grafische kaarten aan zijn Firepro-lijn toe. Zowel de V3750 als de V8700 zijn bedoeld voor de professionele markt en de drivers zijn geoptimaliseerd voor Opengl.

De ATI Firepro-kaarten worden vooral verkocht aan bedrijven met workstations voor cad- en animatietoepassingen. De V8700 neemt twee pci-e-sloten in beslag en is volgens AMD bij geheugenintensieve toepassingen tot 40 procent sneller dan kaarten uit de Firegl-serie. De RV770XT-gpu beschikt over 800 shaders en is geklokt op 750MHz. Het gddr5-videogeheugen is 1GB groot en draait op een kloksnelheid van 900MHz. De V8700 beschikt naast een dvi-poort ook over twee displayport-aansluitingen. De kleurdiepte bedraagt, mits een compatibele display is aangesloten, maximaal 30bit.

ATI Firepro V8700

De V3750 wordt door AMD naast de recent uitgekomen V3700 gezet. Dit instapmodel beschikt over een op 600MHz geklokte RV730-gpu met 320 shaders. Het gddr3-videogeheugen, dat op 800MHz is geklokt, meet een bescheiden 256MB. De V3750 heeft dezelfde aansluitmogelijkheden als de V8700. Beide kaarten komen in het vierde kwartaal op de markt, waarbij de V8700 een adviesprijs heeft van 1499 dollar en de V3750 een prijskaartje van 199 dollar krijgt opgeplakt.

ATI Firepro V3750
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Bij de 8700, wat is de toegevoegde waarde van het handvat achterop dat ding?
Die past in een gleuf die je nog wel eens ziet in server/workstation kasten. Beetje zelfde idee als het plaatje aan de achterkant :)
Met die verlenging is het een full size kaart waardoor ie in sommige behuizingen aan de voorkant in een sleufje valt zodat ie beter ondersteund word (qua gewicht dus)
Achterin je kast zitten gleufjes waarin je hem vast kunt zetten. Zit op vele achterlijk lange kaarten.
je bedoeld voorin neem ik aan, echterin wordt ie al vast gehouden door je case + pci-e slot
Vanuit jouw perspectief voorin, vanaf het perspectief van de kaart achterin...
Je sluit je monitor achterop je computer aan, op de voorkant van je videokaart.

:) Dit om hopelijk verdere discussie te vermijden :p
zodat je lekker kan gaan shoppen met je nieuw gekocht V8700 handtas met ingebouwde ventilater.

PCB is te lang daarom zit er versteviging aan, denk dat het bedoeld is om ergens aan te bevestigen zodat het pcb niet breekt of whatever.
om te zagen, misschien ;) .......

....en wat zijn we serieus vandaag :)

[Reactie gewijzigd door rallygek op 11 september 2008 14:11]

Dat is de spoiler, zo is hij extra snel! Dat zie je ook altijd op snelle auto's, zit ook altijd een spoiler op! :*)
Indirect zorgt hij wl voor een hogere pieksnelheid... als de spoiler (die de auto op de weg drukt) niet aanwezig zou zijn, zou de auto te weinig grip hebben en in theorie kunnen opstijgen.
In de praktijk zal het slechts resulteren in slingeren of uit de bocht vliegen, waardoor de pieksnelheid beperkt blijft tot de door jou genoemde normaalkrachten die de auto van nature heeft...
Het gddr3-videogeheugen, dat op 800MHz is geklokt, meet een bescheiden 256MB.
Hij kost dan ook maar 199 dollar.
Zoals Marando zegt inderdaad service, ik heb wel eens vernomen dat bedrijven eerder de mogelijkheid hebben om bijv. schade-claims in te dienen bij niet werkende apparatuur. Als jouw internet 24 uur wegvalt ben je ontevreden en klaag je bij de klantenservice. Als een bedrijf 24 uur geen internet heeft en daardoor 20.000 euro aan orders misloopt.. De schade is bij bedrijven als snel veel groter, bedrijven zullen dan ook sneller en makkelijker schade kunnen verhalen bij in dit geval de internetprovider. Bij deze kaart kost je dat dus die 1000 dollar extra.

Mooie kaarten maar niet geschikt voor mij.

[Reactie gewijzigd door Silvos op 11 september 2008 14:24]

BTW, bijvoorbeeld bij XS4All business DSL kun je idd na een flinke outage een bedrag terugclaimen -- je hoeft dan die maand abo geld niet te betalen. Dat kwam goed naar voren tijdens de WBA storing eerder dit jaar.

Vervolgschade zal nooit uitgekeerd worden.
vergeet ook niet dat dit soort kaart meer instructies hebben in de gpu voor bepaalde renderingen e.d. dus om graphics in elkaar te plakken.
Ik verdiep me niet zo heel erg veel in VGA kaarden.
Maar is er erg veel verschil in de versies van gddr?
Wat ze hebben bijna of heel dicht bij de zelfde snelheid.
Ik heb nooit begrepen waar hem het grote verschil nu in zit. Iedere gameskaart kan m. i. goed met OpenGL overweg, dus wat is nu de bottleneck van een gewone kaart?

Het is mij wel duidelijk dat 3D designers vaak met heel complexe models werken, waarbij de textures meestal niet worden weergegeven. Je zou inderdaad je drivers kunnen optimaliseren voor polygonenwerk, maar dat is puur software. Wat valt er dan hardwarematig nog te winnen?
Waarom kost dat ding 1500 dollar, dat is 2x zoveel als de consumer versie. Ik zie niet echt hardware technische items die de prijs rechtvaardig maken. Of is de kleur diepte van 30bit 1000 dollar waard? of de drivers kosten 1000 dollar extra?
onder andere ondersteuning. Consument krijgt, als ie geluk heeft, een forum.. waar forum 'admins' antwoorden mogen geven, maar nooit ergens diep op in kunnen gaan. Als je zo'n pro kaart koopt, mag je rekenen op 24/7 tech support met mensen die echt weet hebben van de kaart, bepaalde kuren onder bepaalde programma's, etc.

Verder zijn dit soort kaarten vaak in staat veel meer polies met minder problemen op het scherm te zetten.

Wel is het zo dat ze qua performance voor games e.d. niet echt geschikt zijn, al zou het maar vanwege de drivers zijn; als jij een probleem hebt met een nieuw spel met deze kaart, dan hoef je er niet op te rekenen dat er een week later een nieuwe driver is met "fixes problems in game X" of "improved performance in game Y" in de changelog.
Inderdaad. Ooit is op m'n werk ook de beginnersfout gemaakt een top-end 3D gamekaart te stoppen in een CAD werkstation. Nou, renderfouten te over.
De CAD-leverancier wist te vertellen, dat het vooral ging om hoe CAD-software geheugen aansprak. Dat bleek ook wel bij de renderfouten: soms zag je een onderdeel/bewerking wel of niet Meer van dat soort rare dingen, waardoor je je af ging vragen of je al dementeerde.

Toen overgestapt naar een gecertificeerde CAD-kaart, nooit meer een probleem gehad.
Behalve de eventuele service (nooit gebruik van hoeven te maken) zitten er toch ergens verschillen in de driver/hardware combinatie.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 11 september 2008 14:43]

render fouten tijdens tekenwerk neem ik voor lief. Voor het renderen van plaatjes (jpg, tga, avi...) wordt de grafische kaart vooralsnog toch niet gebruikt. En met een gamekaart met 512+ MB kom je prima uit de voeten en dat tegen een tiende van de prijs. Ik koop voor het prijsverschil liever nog een render slave er bij.

[Reactie gewijzigd door D-rez op 11 september 2008 14:40]

@D-rez.
Er zijn twee typen renders: schermrenders (realtime on screen) en renderen van plaatjes voor een illustratie of filmpje. Ik bedoel dat eerste dus.
Ik doe zelf ook 3D-animatie en dan maken de schermrenderfouten me ook niet zoveel uit.
Als je CAD-werk doet, is het erg belangrijk dat wat op het scherm te zien is daadwerkelijk is wat je hebt gedaan, hoe dingen eruitzien (!) of aansluiten. Ook als je meerdere CAD-files open hebt staan die aan elkaar gerelateerd zijn (assemblages bijvoorbeeld), worden de verschillende vensters realtime geupdate. Dat moet goed gaan, anders is er niet mee te werken.

Het maakt geen biet uit hoeveel geheugen er op de game kaart staat. Als het fout wordt aangesproken, heb je niets aan een zee van geheugen. De gamekaart had overigens twee keer zoveel als de CAD-kaart.

Dedicated renderslave is leuk, maar waar ik werk kan ik alle bureaucomputers aanspreken voor netwerkrendering :P

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 11 september 2008 16:41]

Ik denk niet dat Fireshade nu echt op simpel beeldbewerking doelt zoals photoshop, maar meer autocad of solidswork.

Lastig als je een motor zit te ontwerpen en de kleppen weigeren zich in beweging te laten zien als je wilt proefdraaien.
daarom kun je de consumenten versies ook (waarschijnlijk illegaal) flashen naar een firepro bios, zodat je geen renderfouten hebt. Viel met een boel geforce/quadro's ook te doen...
Hmm, het is nog wel iets duurder dan slechts 2x zoveel als de consumer versie. Maar dat is een heel normaal verschijnsel. Zo kan ik als consument 20mbit internet nemen voor 20,= per maand en haal vrijwel altijd stabiel de 15mbit dus mag niet klagen. Wil ik op het bedrijf waar ik werk een zakelijk internet verbinding van 8mbit, dan kost me dit opeens 50,= per maand.. waarom?

1) betere service
2) bedrijven zijn bereid (en vaak in staat) om meer te betalen

Zo zal het ook wel gaan met die kaartjes. De drivers zijn vast beter in orde (lees: beter getest) en ook de servicedesk zal wel iets beter/sneller bereikbaar zijn met hoger geschoold personeel.

Service waar je niet op zit te wachten (en al helemaal niet voor wilt betalen) als je 16 jaar oud bent en gewoon een snelle videokaart wil voor de zoveelste 3D shooter.

[Reactie gewijzigd door Marando op 11 september 2008 14:18]

Bij de Radeons is de kost van het ontwikkelen van de drivers verspreid over miljoenen kaarten. Bij deze kaarten moet die kost terugverdiend worden terwijl er veel minder kaarten verkocht worden. Ze nemen de moeite om speciale drivers te ontwikkelen die maar voor een kleine groep bedoeld zijn en daar moet je voor betalen. En daarnaast heb je natuurlijk de support die een stuk beter en professioneler is.
Die prijs is dus volledig te rechtvaardigen.

[Reactie gewijzigd door PierreG op 11 september 2008 18:25]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True