Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 125 reacties
Bron: Nu.nl

Vanaf vandaag is het voor Nederlanders die Paypal gebruiken niet langer nodig om een creditcard te hebben. In plaats daarvan kan nu ook een gewone bankrekening gebruikt worden.

PayPal CreditcardDe eBay-dochter heeft het mogelijk gemaakt om automatische incasso uit te laten voeren op een door de gebruiker gekoppelde rekening. Paypal hoopt zijn Nederlandse leden op deze manier beter te kunnen bedienen, alsmede de drempel voor nieuwe aanmeldingen lager te leggen. Dennis van Allemeersch van Paypal Nederland verklaarde vandaag tegenover Nu.nl dat bancaire overschrijvingen voor online aankopen goed zijn ingeburgerd in de lokale markt. Het iDeal-systeem van de banken zelf is in relatief korte tijd populairder geworden dan betalen met een creditcard. Voor veel mensen blijkt het invullen van hun nummer op een website nog steeds een hoge drempel te zijn. Door de incassodienst en de in mei binnengesleepte Europese bankvergunning zal Paypal binnen Nederland makkelijker met iDeal kunnen concurreren, terwijl het internationaal gezien sowieso al sterk stond.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (125)

Ik snap die NL angst tegen CC gebruik op Internet niet. Ik gebruik juist op internet zoveel mogelijk mijn CC. Waarom? Omdat ik dan 1) verzekerd ben en 2) ten alle tijde als de leverancier in gebreke blijft mijn geld terug kan halen door mijn CC maatschappij opdracht te geven mijn geld terug te storten wegens bv niet leveren. En aangezien ik de klant ben van de CC maatschappij, en niet de verkoper krijg ik dan eerst mijn geld terug en mag de verkoper vervolgens aan de CC maatschappij bewijzen dat ze wel geleverd hebben.

En laten we wel even reeel wezen: de kans dat je CC misbruikt wordt op internet via een beveiligde verbinding in een volledig geautomatiseerd betalingssysteem waar geen mensen aan te pas komen is vele malen kleiner dan dat je bij het restaurant in de stad met je CC betaald en de ober met je CC naar achter loopt om hem door de machine te halen en er gelijk een copy van trekt of gewoon het nummer, expiry en controle nummer overschrijft voor verkoop op internet. De angst voor CC misbruik is dan ook nergens op gebaseerd.

En ja, als je met louche bedrijven zaken doet, dan vraag je er om. In de echte wereld doe je dat ook niet omdat je niet besodemieterd wil worden, dus waarom wel op Internet. Het is een kleine moeite om uit te zoeken wat de reputatie van een bepaalde winkel is.
Ik gebruik juist op internet zoveel mogelijk mijn CC. Waarom? Omdat ik dan 1) verzekerd ben en 2) ten alle tijde als de leverancier in gebreke blijft mijn geld terug kan halen door mijn CC maatschappij opdracht te geven mijn geld terug te storten wegens bv niet leveren.
Eens.

In mijn omgeving is men ook bang voor het gebruiken van een creditcard. Men kijkt mij vaak met argusogen aan wanneer ik in hun bijzijn even met een creditcard iets bestel. :o

Een van de vooroordelen over de creditcards is, is dat je rente moet betalen. Dat is dus kul. Zolang je niet in termijnen af gaat betalen (dus het openstaande bedrag aan het einde van de maand overmaakt), betaal je 0% rente... Dat sommige winkels (vooral webshops) 4% provisie in rekening brengen verandert hier niets aan.

Verder is een creditcard in het buitenland buitengewoon handig.
En dat niet alleen.... Je kan ook gewoon van tevoren geld erop storten, zodat je credit hebt , krijg je vanaf een bepaald bedrag nog aardig rente over ook 8-)

En dat je nu niet perse een CC meer hoeft te hebben voor PayPal is gewoon handig.

[Reactie gewijzigd door Adm.Spock op 30 juli 2007 22:40]

Heh, het grappige is dat als je een aantal jaar geleden (ik heb geen idee of het nog zo is) iets kocht van een Amerikaan en voorstelde het over te schrijven naar hun rekening ze wantrouwen hadden.

Ik heb op gameverzamel fora discussies gezien tussen Amerikanen die werkelijk bang waren simpelweg hun bankrekening nummer aan iemand te geven.

Ze deden alsof de begunstigde dan hun rekening zou leeg zuigen ofzo.
In Amerika is een credit card gebruiken even normaal, of zelfs normaler, dan contant geld.
In Nederland ben je slechts een raar persoon dat wil blitsen met zijn kaartje...
Amerikanen snappen niets van het systeem van overboekingen. Ik krijg al enige jaren elke maand een check van een amerikaans (beursgenoteerd) bedrijf in de bus van enkele duizenden dollars ( jammer van de koers :( ) maar pas zeer recent hebben ze ontdekt dat overboeken ook mogelijk is. Ik moet echter wel even een bankrekening bij een Amerikaanse bank nemen. Want ja, internationaal overboeken, kan dat dan?
Inderdaad, creditcards zijn voor kopers het veiligste betaalmiddel. Probeer maar eens je geld terug te krijgen bij overschrijving/Ideal als je opgelicht bent op internet of wanneer een webshop niet wil leveren. Die kans is nihil.
Paypal is iets beter maar zelfs dan is de kans klein. Paypal buyerprotection geldt alleen via Ebay. Ik heb wel eens iets besteld en via Paypal betaald maar heb het nooit gekregen. Na dit aangekaart te hebben werd ik in het gelijk gesteld maar de paypal rekening was al leeg dus heb niks meer teruggezien. En als je dan bij je creditcardmaatschappij gaat klagen staan ze altijd aan de kant van de verkoper en vechten ze de claim aan.

Nee, als je met een credtcard betaalt is een formuliertje genoeg om het geld direct teruggeboekt te krijgen en heb je meestal ook nog een verzekering voor de eerste paar maanden.
Dit is helemaal geen verbetering.
Je kon altijd al zonder credit card paypal gebruiken. Je moest gewoon geld overmaken naar een bankrekening met je eigen speciale ID in het opmerkingen veld bij de overschrijving.
Dit kan nu niet meer, je bent verplicht een machtiging aan Paypal afgeven wil je geld toevoegen aan je paypal rekening.
Voor zover ik weet is het een structurele machtiging, je hoeft maar 1 keer akkoord te gaan en dan geef je telkens opnieuw een machtiging als je een aankoop doet. (ik vind dat niet echt een "eenmalige machtiging")
Het idee van Paypal is HEEL ERG onveilig. normaal moet je een overschrijving vanaf je bankrekening bevestigen met een TAN code of een code van een random reader. Door deze machtiging aan paypal omzeil je deze veiligheids constructie en kan je geld overschrijven met ENKEL je email adres en wachtwoord (die van je paypal account).
Dat is NIET een verbetering want het is nog onveiliger dan een credit card gebruiken voor je paypal account, omdat een credit card tenminste nog verzekerd is bij je bank. Via machtiging ben je aan paypal gebonden voor de veiligheid en voor teruggave bij misbruik.
Ik heb dan ook een klacht ingediend bij Paypal omdat ze de oude (veel veiligere) methode om geld toe te voegen aan je paypal account hebben gestopt (en ik Paypal geen machtiging wens af te geven)

Mocht enige van deze informatie onjuist zijn (wat ik sterk betwijfel), dan hoor ik dat graag (de paypal site is een doolhof als je naar specifieke informatie zoekt)
Hier wil ik nog even een reactie op geven:

Ik ben het met je eens dat het onveiliger is, maar je kunt wel nog op de oude manier geld op de paypal rekening storten:
Geld toevoegen
--------------------------------------------------------------------------------
U kunt fondsen van uw bankrekening aan uw PayPal-rekening toevoegen. Deze overboeking neemt enkele werkdagen in beslag. Zodra uw overboekingen zijn toegevoegd aan uw PayPal-rekening, kunt u betalingen verrichten vanuit uw rekening en ervan verzekerd zijn dat de vereiste fondsen direct beschikbaar zijn.
Edit: Het lijkt erop dat het toch waar is wat je zegt, want als je op de link klikt die erbij hoort kan je alleen maar een rekening toevoegen (misschien kan je na het toevoegen wel kiezen voor overmaken of machtigen, bij overmaken gaat het dan op de oude manier)

Edit2: Het lijkt erop dat dit wel zo is wat ik in m'n edit heb geschreven. Dus je moet eerst verplicht je rekening valideren en daarna kun je kiezen, maar over 5 dagen weet ik dit pas zeker. Iig volgens de 'hulp':
Om veiligheids- en verificatieredenen moet u uw bankrekening bevestigen voordat u geld kunt toevoegen aan uw PayPal-rekening.

[Reactie gewijzigd door Kixtart op 31 juli 2007 09:47]

Ik sluit me helemaal bij je aan, het idee dat mijn email adres plus wachtwoord genoeg is om geld van mijn rekening over te schrijven vind ik beangstigend.
ja ben ik volledig mee eens!

hoe kan dit systeem van paypal (wat ik voorheen al enkele jaren gebruikte) nu veilig zijn
een emailadres en wachtwoord en mensen kunnen geld van je bank halen, waarom dan nog rabo random reader of andere beveiligingsmaatregelen? als het zo simpel te omzeilen is? |:(
Ik zie hier verschillende mensen de voordelen van een 'verified' account noemen. Probleem is dat dat eigenlijk niets veel betekend. Paypal doet niets extra voor verified users.
Als koper geniet je bij paypal een bepaalde verzekering (bij niet levering in ebay e.d.). Het probleem is dat zoiets ook voor verkopers bestaat, maar alleen als zij verkopen aan een zogenaamd 'confirmed address'. En dat is niet beschikbaar in Nederland (ik geloof alleen
in de US,UK en Canada). En omdat zo'n verkoper dan niet verzekerd is als die toch levert aan zo'n paypal koper, weigeren steeds meer verkopers paypal van mensen in Nederland.
Je zou zeggen dat dat vreemd is want ze hoeven toch pas te verzenden als de koper met Paypal betaald heeft. Dat is ook zo, maar Paypal is blijkbaar nog niet het 'echte' geld. Als later blijkt dat de Paypal betaling gedekt is (lees niet gedekt is) door bijvoorbeeld een gestolen creditcard, krijgt de verkoper alleen zijn geld van Paypal als die verscheept heeft naar een 'confirmed address'.

Koop je iets op ebay, staat er paypal geaccepteerd, kijk dan even naar de kleine lettertjes, of vraag het de verkoper eerst, is paypal ook geaccepteerd voor een niet confirmed address.

en of hier nu iets aan gewijzigd is...
ik zou dit dus nooooooooit activeren. Paypal blokkeert bij het minste of geringste je rekening al:

mijn vriendin had in de us custom schoenen laten maken. alleen met de betaling had ze geen telefoonnummer opgegeven (hoeven ze niet te hebben vind ik) dus werd de order door het bedrijf ongeldig verklaard en het geld terug op haar paypal gestort.
toen dus maar opnieuw een order geplaatst maar nu met telefoonummer... werd de hele rekening geblokkeerd omdat er "verdachte" transacties hadden plaatsgevonden.

de helpdesk verteld alleen maar dat er iets met online gamen betaald was... sloeg helemaal nergens op. was ook niet terug te vinden.

dus hielden ze mooi 100euro achter wat alleen vrij zou komen als we een credit card zouden toevoegen!! die hebben we dus niet..
heeft echt heeeeel veeel moeite gekost om dat terug te krijgen.


als je verder googled naar paypal, kom je nog meer van dit soort gare verhalen tegen.

ik hoef echt niet paypal te machtigen om zomaar geld van mn rekening te halen. noway!
dus eindelijk de mogelijkheid om verified user te worden zonder een (in mijn ogen belachelijke) verplichte creditcard.
helaas/gelukkig is het niet overal de gewoonte om dingen op krediet te kopen (want dat is een CC)

edit
ohja, en ik weiger een creditcard te regelen voor die paar keer dat ik hem eventueel mee zou nemen op vakantie, en om me dus te verfieren bij sites als paypal. ik koop er niets online voor. waarom zou ik er dan eentje regelen?

[Reactie gewijzigd door DropjesLover op 30 juli 2007 22:23]

Ik zie verified user juist als een nadeel.
Het zogenaamde voordeel is dat je grotere bedragen kunt besteden.
Maar veel mensen doen kleine aankopen. Ankopen van 1-100 euro ofzo.
Als mijn account geupgrade word om de max. van mijn Credit Card te gebruiken 10k ofzo dan is mijn bankrekening eerder leeg bij fraude.
Een maandje geleden was ik ook de pineut met Credit Crad fraude.
Er was 4 maal een klein bedrag afgeschreven van mijn kaart. Totaal zo'n 35 dollar.
De kaart werd automatisch door de bank geblokeerd (dus voor dat ik het gemerkt heb)
En ik heb zonder enige moeite, zelfs zonder er naar te vragen, het geld retour gehad.
Ofdat het zo netjes geregeld is bij fraude met andere betaal middelen vraag ik me af.
Ik zou graag eens wat statestieken zien van fraude met diverse betaalmiddelen en in hoeverre de klant daar (finacieel) de dupe van is.
Ik heb een vermoeden dat de slechte naam van de CC voornamelijk door onwetendheid en napraterij komt.
edit
ohja, en ik weiger een creditcard te regelen voor die paar keer dat ik hem eventueel mee zou nemen op vakantie, en om me dus te verfieren bij sites als paypal. ik koop er niets online voor. waarom zou ik er dan eentje regelen?
Ik dacht hier exact hetzelfde over en dit was ook exact de reden dat ik geen credit card behoefde. In Nederland is een creditcard gewoon allesbehalve ingeburgerd, hier gaat alles via je 'normale' bankpasje en is een creditcard 'voor erbij'. Echter... Nu ik voor mijn werk vaker naar het buitenland moet, kom ik er achter hoe handig zo'n creditcard eigenlijk wel niet is! Ze accepteren die dingen vaker dan mijn eigen debet card.

Ook de onveiligheid valt reuze mee, zeker omdat creditcards tegenwoordig ook al vaak een PINcode hebben.
Klopt, wanneer je naar de USA gaat moet je ook niet aankomen zonder CC. Echt alles betaal je daarmee en ze gebruiken het ook als een soort legitimatie in hotels e.d.
maar een baan waarvoor je vaak naar het buitenland moet is niet echt een standaard baantje dat iedereen heeft (wil ik ook :P ). zowel niet de mogelijkheid (student) of niet de opleiding (vind dat maar eens met een gemiddelde MBO opleiding)
wat een rare opmerking. Alsof een creditcard een moderne (en betere) betalingsmethode is. Credit card gebruik is duur. En de reden is heel simpel er wordt veel mee gefraudeerd omdat het niet goed beveiligd is. gemak boven veiligheid.

deze "nieuwe" optie om paypal te gebruiken is trouwens nog veel onveiliger dan een credit card toevoegen. absolutut NIET doen dus
Niet mee eens. Niemand kan (in tegenstelling tot bij een kredietkaart) geld afboeken zonder jouw toestemming. Payal doet dat alleen als jij ingelogd bent en zelf op het betaalknopje op de website van Paypal zelf klikt. Degene waar je goederen van koopt/aan verkoopt krijg geen kredietkaartnummer te zien, en ook je bankrekeningnummer niet. De enige die dat weet is Paypal.

Paypal zelf moet je vertrouwen, maar een vergunninghoudende bank, wat PayPal tegenwoordig is, vetrouwen lijkt me acceptabel. Tevens moet je er voor zorgen dat je wachtwoord niet gestolen wordt. Telebankierprogramma's van banken zijn wat dat betreft net iets beter beveiligd.

PayPal is echter absoluut veiliger dan een kredietkaart.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 30 juli 2007 21:25]

Paypal is veiliger dan een credit card, mee eens.

Maar de paypal oplaad methode via een credit card is veel veiliger dan deze nieuwe machtiging oplaad methode.

Om je bankrekening via internet bankieren te plunderen moet iemand niet alleen de inlog naam en wachtwoord van je bank weten, ook nog een verifivatie code bij je transactie via een random reader of tan code.
Door deze machtiging structuur omzeil je deze beveiliging, en hoeft een crimineel alleen maar je paypal email en wachtwoord te weten en hij kan je bankrekening plunderen.

Met een credit card worden ongebruikelijke transactie meteen gesignaleerd (als het goed is). met de oude methode van geld van je bank rekening naar paypal overmaken was je ook 100% veilig, want daarvoor was iedere keer die bank verificatie code nodig.

Nu heb je dat voordeel niet. geld wordt automatisch afgeschreven en als je zelf niet goed oplet en je paypal emailtjes van betalingen en je bankafschrift niet tijdig kan controleren kan er een hele hoop geld van rekening geschreven worden.

En dat geld dan terug krijgen via paypal is een heel stuk meer gedoe dan dit soort misbruik voorkomen, zoals vroeger mogelijk was.
Echt NIET doen, koppel liever een credit card aan je paypal adres. Die zijn verzekerd EN bij veel banken wordt je telefonisch gealarmeerd als er rare grote bedragen worden betaald. Bij een machtiging heb je dat NIET.

Volgens mij is het dus ook weer eens een truuk om mensen aan een credit card te krijgen
Machtiging, automatisch afschrijven, binnen 30 dagen weer te storneren. Geen probleem.
Machtiging, automatisch afschrijven, binnen 30 dagen weer te storneren. Geen probleem.
Ik denk dat ze daar dus wel iets op gevonden hebben ;) IDEAL is ook niet te storneren.
Postbank bied nu ook een niet te storneren autoatische incasso.
IDEAL is ook niet te storneren.
iDEAL is ook geen automatische incasso of machtiging. Het is een vervanger voor de ouderwetse, handmatige acceptgiro. In feite is iDEAL gewoon handmatig geld overmaken. Er zit echter geen wachttijd tussen van een dag (of 3...) en je hoeft zelf niet de gehele acceptgiro (wat iDEAL eigenlijk is) in te vullen.
Hoewel het klopt wat je zegt, zijn de zaken niet zo simpel als je voorstelt. Dat een tijdelijk authenticatietoken zoals bij telebankieren gebruikt wordt veiliger is klopt helemaal, omdat het bekend raken van een eenmalig token geen ramp is. Echter "alleen maar login en wachtwoord weten" is nog niet zo eenvoudig en in principe niet mogelijk voor een crimineel.

Het bezitsrisico van de kredietkaart valt weg, want je kredietkaart kan niet gestolen worden als je hem niet hebt. En tot slot is er de storneringsoptie, iedere automatische incasso kun je storneren. Misschien dat PayPal dan de transactie alsnog op je probeert te verhalen, weet ik niet, maar het initiatief ligt dan bij hun.

Toch zou ik een mogelijkheid om eenmalige tokens bij PayPal te gebruiken zeker zien zitten.
Vind dit alleen maar een goede zaak, zoals meerderen hier al vermeldden. Als ik nu iets op ebay zag, wat dan bijvoorbeeld binnen 48 uur betaald moet zijn, dan was het maar de vraag of ik dat redde. Nu kan ik dus gewoon het geld al naar de verkoper sturen, en wordt het geld pas dáárna van m'n rekening afgehaald. In mijn mening is alleen dát al een voordeel.

Dat je zonder CC nu ook gevalideerd kan worden vind ik daarbij een leuke bijkomstigheid. Ik heb nog nooit nodig gehad dat ik gevalideerd moest zijn...
Dat is niet waar volgens mij.
Volgens een meisje van de paypal klantenservice wordt er pas betaald nadat het geld is ontvangen. Dus eerst druk je op betalen, dan wordt er een automatische machtiging afgegeven en een paar dagen later als het geld is bijgeschreven (en de automatische machtiging is gelukt) wordt er automatisch betaald.

Dit vertelde het meisje van de help desk mij tenminste. Ik heb geen persoonlijke ervaring omdat ik weiger paypal een ongelimiteerde machtiging af te geven.

Dus als het anders zit hoor ik dat graag

gecontroleerd lid kon je hiervoor ook al worden zonder credit card en daar hoef je dus ook geen machtiging voor af te geven (zie mijn andere post hierover)
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Als ik iets koop met mijn CC, meestal software ofzo, dan is de betaling binnen enkele seconden geregeld. Een minuut later heb ik mijn licentie key in mijn mailbox.
Het bedrag wordt pas aan het eind v/d maand afgeschreven van mijn rekening.
Ik betaal dus 1-30 dagen na de aankoop.
De CC maatschappij schiet dat geld dus gewoon voor.
Nee, het klopt wel.
Hij heeft het over paypal, dat is geen credit maatschappij. :Y)
credit = krediet, dus die schiet je het geld voor, waarnaar jij dat krediet weer terugbetaald.
Paypal doet dit niet, je moet hen eerst betalen dan pas verwerken ze je betalingen.
volgens mij word er bedoeld dat automatisch incasso nu er ook op stond, vroeger kon je ook zonder credit card op de paypal, maar kon je geen geveriveerd account hebben meen ik.
En zonder die creditcard kon je dus ook geen geld af je paypal account halen, enkel er bij op zetten.
Heel irritant, zo heb ik bijvoorbeeld nog een amerikaanse paypal account met $15 waar ik niets mee kan doen.
Jawel, je zou een PayPal betaling naar je NL PayPal account kunnen doen. Dat er $15 op staat wil natuurlijk niet zeggen dat je er niks mee kan.
Pardon? Waar heb jij gezeten? Dit is allang mogelijk zonder CC. Sinds ik mijn account heb, en dat is al een paar jaar, kon ik geld dat ik naar mijn PayPal account had overgemaakt weer terug storten naar mijn bankrekening. Als het onder 100 euro is, betaal je wel 1 euro, maar daar gaat het niet echt om. Het kan gewoon zonder problemen. Kijk maar als je bent aangemeld onder "Opnemen".
Ik snap de negatieve status van de CC niet echt. Je kan tegenwoordig geen hotel of huurauto meer krijgen zonder. En online is het IMO nog steeds de veiligste manier om iets aan te schaffen (ooit eens geprobeerd je geld terug te krijgen met een bankoverdracht?). Bij enige problemen, belletje naar je bank en binnen een zeer korte tijd heb je je geld weer terug.

En als je niet op krediet wilt kopen, laat je het toch als een debit-card instellen?
Ik snap de negatieve status van de CC niet echt. Je kan tegenwoordig geen hotel of huurauto meer krijgen zonder
Hm het is niet de negatieve status maar de eisen die aan het houderschap van een creditcard worden gesteld. Minimumleeftijd van 23 en minimuminkomen van 750 euro in de maand zijn vaak gehoorde kreten. (Tenzij je een studentenkaart kunt regelen.)

Dat maakt de CC in NL voor jongeren een onpraktisch betaalmiddel. In veel andere (zelfs Europese) landen zoals bijv. Denemarken krijg je op je 14e al een CC als je een bankrekening opent.. dat is hier dus niet zo.
Bijna iedere jongere in NL studeert toch ongeveer wel, en anders werkt ie toch wel voor minimaal 750/mnd? Waar haal je trouwens die minimumleeftijd van 23 vandaan? Ik kan op de site van de ING bijvoorbeeld opgeven dat ik 17 ben en gewoon zo'n kaart aanvragen. Voor de eenvoudigste kaart is er zelfs geen enkel minimuminkomen nodig.

[Reactie gewijzigd door spone op 30 juli 2007 20:54]

Hoezo studeert bijna iedere jongere?

Volgens mij is zelf het merendeel niet-student....anders hadden we alleen hogero pgeleiding in nedrland en niemand om eens een keer echt wat werk te verzetten...
Valt een MBO'er dan niet onder studenten? Voor mij in ieder geval wel, en aangezien een MBO'er ook gewoon studiefinanciering/ov-studentenkaart krijgt denk ik dat je met die groep inbegrepen toch wel het grootste deel van de nederlandse jongeren hebt.
Als student kan je bij de Rabobank een creditcard voor ¤3,30 per kwartaal krijgen en niets geen minimuminkomen.. Ideaal voor het reizen in het buitenland en doen van aankopen via internet!
voor internet aankopen is daar 1 mooie oplossing voorgevonden:

www.wirecard.de

virtuele mastercard
werkt prima
Is niet waar.... Bij de ING heb je al een CC als je geen betalingsachterstanden hebt bij de BKR en als je 18 jaar of ouder bent. (Dus geen inkomstenminimum)
Voor zaken als automatische incasso kun je gewoon storneren hoor..tja als jezelf een betaling naar een verkeerde rekening doet, ben je met een credit card even goed de sjaak...

Waar haal je overigens vandaan dat je niet zonder krediet een hotel of auto kan krijgen?

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 30 juli 2007 21:10]

volgens mij werkt het storneren in dit geval niet.

Je maakt namelijk naar paypal geld over, en die heb je gewoon een machtiging gegeven. Je bank heeft niets te maken met misbruik van je paypal account.

Een credit card is in dit geval veiliger. Daar wordt namelijk wel gelet op "ongebruikelijke" transacties. EN een credit card is verzekerd tegen misbruik. Een bank rekening machtiging niet.

En de bescherming die je van paypal krijgt is echt niet voldoende om een ONGELIMITEEERDE machtiging aan dat bedrijf toe te staan.
Een eenmalige machtiging kun je niet storneren, maar een automatische altijd. Binnen een bepaalde termijn weliswaar, ik dacht 30 dagen, maar als je dat goed in de gaten houdt geen probleem.
Tsss nee een creditcard das pas veilig ... En vooral voor je financiële huishouding :P
Iets naar een verkeerde rekening overboeken is eigen schuld. Dat is geen fraude van de ontvanger.
Verder is het logisch dat je niet zomaar kunt storneren. Eerst een aankoop doen van $10k en dan storneren :-)
Ik heb nooit een CCard gebruikt! altijd gewoon geld op gestort. maar inderdaad nooit mijn gegevens erop willen zetten van me CC. maar nu zou ik het wel sneller gebruiken!

[Reactie gewijzigd door darkphoenix op 30 juli 2007 20:17]

Wat is toch die angst voor de CC? Je gegevens zijn misschien minder veilig (al doen veel CC maatschappijen daar ook eindelijk wat aan) maar je krijgt wel een veel betere behandeling als het fout gaat. Waar de Nederlandse banken beweren dan het "onmogelijk" is te pinpassen te kopieren en pincodes te achterhalen en dus geen schade vergoeden als je bankrekening geplunderd wordt, doen CC maatschappijen daar niet moeilijk over en krijg je gewoon je geld terug.

Het risico van het gebruik van een CC is dus veel lager dan veel mensen denken en eigenlijk geen reden om de CC niet op het internet te gebruiken.
Daar betaal je ook wel iets van 18% voor op je aankoopbedrag. Hoe dan ook die CC maatschappijen verdienen toch wel hun geld. Waarom denk je dat de rente zo hoog is?
Waar haal je dat vandaan? Heb als ik een CC gebruik nog nooit iets bovenop het normale bedrag hoeven betalen, sommige (alleen Nederlandse winkels) doen in het kader van klantonvriendelijkheid er idd een bepaald percentage bovenop, maar op internet kom je dit vrijwel nooit tegen
Dat is niet geheel waar. Wij hebben via de ANWB een CC, daar betaal je een jaarlijkse bijdrage (niet meer dan een pinpas je jaarlijks kost bijvoorbeeld), en verder betaal je niks (behalve als je te laat bent met betalen van je CC rekening natuurlijk, dan is de rente inderdaad fors).
Je betaald wel ong. zoveel rente als je "rood" staat bij je CC maatchappij, de aankoopkosten (2% to 5% afhankelijk van de kaart) betaald normaal de verkoper.
Ik heb zelf enkele CC's en ik kan de angst van sommigen wel begrijpen. Ik merkte laatst dat ineens 60 USD van mijn rekening was afgeschreven. Dit omdat een domein automatisch werd verlengd door een hostingbedrijf, zonder dat ik het wist. Volgens Paypal had ik een jaar geleden goedkeuring gegeven voor een jaarlijks abonnement. (Nu achteraf zie ik dus de kleine lettertjes die ik tijdens de registratie niet zag...)
Sterker nog: De hostingbedrijf kan nu tot een maximaal van 1000 EUR per maand (CC limiet) afschrijven zonder dat ik de mogelijkheid heb om het terug te boeken..
Uhm...Toevallig is er op mijn Postbankrekening gefraudeerd vorig week. Dag erop kreeg van de Postbank bericht dat er poging is gedaan om te frauderen met mijn bankpas en dat mijn bankpas geblokkeerd is. Ze hebben keurig netjes een schadeformulier bijgedaan voor het geval ik schade had geleden. Na het opsturen van de schadeformulier kreeg ik binnen een week het volledige bedrag weer terug. Dus zo moeilijk doen ze niet. Ik weet niet hoe het met andere banken zit. Maar aangezien je geen reclame mag maken zal ik maar niet zeggen hoe tevreden ik met de Postbank ben:D
Ik ook niet, wat is dit nieuws uit 1823? :P
Ik gebruik al lang (jaren) mijn bankrekening om geld naar paypall over te schrijven. :)

pfff oke automagische incasso, das inderdaad wat makkelijker.
Maargoed het blijft meer werk dan iDeal.
Binnen Nederland zal iDeal wel populairder blijven denk ik.

[Reactie gewijzigd door darthdrinker op 30 juli 2007 20:30]

Ik ook niet, wat is dit nieuws uit 1823? :P
Ik gebruik al lang (jaren) mijn bankrekening om geld naar paypall over te schrijven. :)

pfff oke automagische incasso, das inderdaad wat makkelijker.
Maargoed het blijft meer werk dan iDeal.
Binnen Nederland zal iDeal wel populairder blijven denk ik.
Ja, maar het gaat erom dat je vanaf vandaag ook "Gecontroleerd" lid kan worden zonder een creditcard te gebruiken! :)
ideal word over een paar jaar een europees systeem ;)
ik betwijfel het, banken verdienen veel te veel geld met dingen als paypal en credit cards. Dus invoer van een simpel en goedkoop internationaal betalingssysteem zal nog lang duren.

Pas als de fraude door fouten in het huidige systeem zoveel kost dat het de winst marges bedreigd, is er een kans dat het wordt ingevoerd. (dat gebeurde ook met de pinpas in Nederland)

Maar met deze nieuwe machtiging betaal constructie is er weer een zeer aanlokkelijk product bij om misbruik van te maken, dus paypal helpt alvast een handje.
Paypal is zelf een bank, de postbank oid verdiend echt geen geld aan hun.
Verder worden de kosten die iDeal met zich mee brengt ook gewoon doorgerekend dus in tegenstelling tot bijvoorbeeld een pin transactie krijgen ze voor iDeal wel geld.
Paypal is zelf een bank, de postbank oid verdiend echt geen geld aan hun.
Verder worden de kosten die iDeal met zich mee brengt ook gewoon doorgerekend dus in tegenstelling tot bijvoorbeeld een pin transactie krijgen ze voor iDeal wel geld.
euhh voor elke pintransactie betaalde de winkelier hoor :w
Tenzij PayPal een stuk groter wordt en PayPal geld gaat vragen voor de omgekeerde pintransacties. Dan kunnen ABN/Postbank en dergelijken samen met Paypal bepalen om elkaar geen kosten te bekerenen.

Ditzelfde gebeurt nu ook onderling tussen de grote banken. (Daarom dat je gratis kunt pinnen bijeen ATM van de Rabobank als je een Postbank rekening hebt (en andersom).)

[Reactie gewijzigd door Rex op 31 juli 2007 10:42]

banken verdienen veel te veel geld met dingen als paypal en credit cards
Paypal is geen product van een bank.

Nederlandse banken hebben zelf iDeal ingevoerd. Waarom zou dat dan niet op Europees niveau kunnen?
En waarmee wordt het leeuwedeel van transacties binnen Paypal gedaan? Juistem, credit cards.
iDeal is eigenlijk gewoon de electronische variant van de acceptgiro, lijkt me sterk dat alleen Nederland zoiets heeft...
Het zou inderdaad wel mooi zijn als hier een internationale variant voor kwam, maar dat zou geen volledige vervanger voor paypal zijn.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 30 juli 2007 23:08]

Vergis je niet: acceptgiro's zijn niet overal ingeburgerd. Een familielid in Engeland haalt eens per maand op het postkantoor zijn pensioen op, loopt een paar straten verder en geeft een deel weer af bij het energiebedrijf en de woningbouwvereniging.
In (delen van) de VS ging het een paar jaar geleden ook ongeveer zo. Je salaris wordt niet op je rekening gestort, mar je krijgt een cheque mee.
Wat betalingsverkeer betreft geloof ik niet dat we in Nederland achterlopen.
iDEAL is gewoon een overschrijving... als ik iets koop dan betaal ik vooruit met iDEAL... met AC niet! Totaal verschillend. Ook voor de winkelier, want met Ideal heeft hij geen wanbetaler, met AC is die kans er WEL. IDEAL is dus gewoon een overschrijving, alleen makkerlijker in een site geďmplanteerd.
dat kon al eerder hoor. daar hoef je Paypal echt geen machtiging voor te geven.
ik kreeg een email waar paypal dat aan mij vroeg. Ik moest gecontroleerd lid worden , en dat kon door een kopie van mij legitimatie en een kopie van een bankafschrift naar ze toe faxen (bankafschrift vanwege het adres) .
En nee Paypal ondersteunde geen gescande documenten per email, zeer vervelend dus.

Ik geloof dat het een verplichting was van de EU vanwege hun nieuwe bankstatus, omdat ik al een bepaalde hoeveelheid geld had overgemaakt via paypal, en ze dus zeker moesten weten wie ik was.

Dus gewoon even bellen met de klantenservice, als je op deze manier gecontroleerd wilt worden.

Het kan wel lang duren trouwens. Ze emailen je dat het 5-8 dagen duurt, maar bij mij duurde het 6 maanden. Pas na veel mailen/bellen/zeuren/opnieuw faxen was ik gecontroleerd. Tevens moest ik upgraden naar premier account (hoewel dat nergens op een website of in de emailtjes als voorwaarde was genoemd, dus dat kan ook een onbekwame helpdesk medewerker zijn geweest)

Ik ben dus nu gecontroleerd Nederlands lid, en ik heb geen credit card toegevoegd en ook geen machtiging afgegeven (mijn bankrekening is niet bevestigd) .

Maar nu kan ik dus geen geld meer toevoegen aan mijn paypal account omdat ze de oude methode niet meer accepteren en je verplichten tot machtiging of het toevoegen van een credit card.

Ik heb een klacht gestuurd, en hun antwoord was: pech gehad, je hebt het maar te slikken (uiteraard wel vriendelijker verwoord)

Paypal is echt een waardeloos naar rot bedrijf (naar mijn bescheide mening) en na al het gedoe van het afgelopen jaar dat ik met ze heb gehad om gecontroleerd lid te worden (het moest anders zou mijn account worden afgesloten), en nu dit ook weer.

Ze maken zo ontzettend veel winst met deze dienst, als je kijkt hoeveel geld je als verkoper van producten op ebay aan paypal kwijt bent, echt schandelijk.
Volkomen ONmogelijk. Heb een zakelijke account gemaakt bij Paypal. Uitreksel KvK, 2 bankrekeningen, kopieen paspoort directeur, allemaal leuk en aardig maar zonder CC geen gecontroleerd lid. Ideal afsluiten was hierbij vergeleken supermakkelijk. :|
Volkomen ONmogelijk. Heb een zakelijke account gemaakt bij Paypal. Uitreksel KvK, 2 bankrekeningen, kopieen paspoort directeur, allemaal leuk en aardig maar zonder CC geen gecontroleerd lid. Ideal afsluiten was hierbij vergeleken supermakkelijk. :|
zeer zeker via aparte paymenthandlers. heb je 1 (vaak goed onderhouden) platform voor alle banken in een uniform systeem. prachtig!

gemakkelijk in te bouwen en ook nog eens betrouwbaar en goedkoop. wat wil je nog meer. ik zeg fu** paypal!
raar. Ik dus wel. Paypal gaat duidelijk niet erg consequent met haar klanten om.
Informatie is ook echt een ramp op hun website
in Belgie kan het anders nog steeds niet PayPal "opladen" met een bankrekening :(
hier moet je nog steeds over een CC bezitten...
vreselijk lastig dus als student, ik hoop dat ze snel doe mogelijkheid toevoegen!!
gefeliciteerd. Ik gebruik altijd m'n creditcard online. Nooit problemen mee en als het misgaat meer visa's probleem dan de mijne...

@babyxl: da's onzin. Het is een veel kleinere marge (1% of minder) en het is ze officieel niet toegestaan dit aan de klant door te berekenen. Hoewel ze dat op z'n minst indirect natuurlijk wel doen. In het buitenland heb ik het ook wel eens direct zien gebeuren. Maar Nooit 18% (dan zou ook echt niemand een cc hebben).

[Reactie gewijzigd door brobro op 31 juli 2007 08:39]

Het staat de winkelier vrij om een percentage door te berekenen, vaak betalen ze 4% van het aankoop bedrag aan de CC Maatschappij voor JOU transactietje... daaag marge...
Je kan nu dus net als met een CreditCard direct zaken aanschaffen zonder dat je eerst geld op PayPal hoeft te storten. Het paypal account zit als het ware gekoppeld aan je bankrekening.

Jij koopt iets via paypal, paypal incasseert het geld weer via automatische incasso van jou rekening..
Eh, nee.

Je moet Paypal een machtiging geven voor het bedrag wat jij op je Paypal wil storten, daarna, als het geld op je Paypal account staat, kun je je bestelling betalen dmv. je Paypal.

Het gaat als volgt:

1. Je vult je gegevens in.
2. je krijgt 2 bedragen gestort op je bankrekening.
3. die bedragen vul je bij paypal weer in.
4. voila! gecontroleerd lid en je kan Paypal machtigen voor een bedrag dat je wil storten.

Stap 2 en 3 kunnen een paar dagen duren.

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 31 juli 2007 00:09]

Redactie, alsjeblieft, check de feiten even na. Het is al weet niet hoe lang mogelijk Paypal te gebruiken zonder creditcard. Als jullie certified users bedoelen, zeg dat dan ook.
Inderdaad. Ik dacht dat ik gek werd maar blijkbaar niet. Ik gebruik al minstens 2 jaar Paypal zonder creditcard gewoon via de postbank. T'gaat heel simpel het duurt alleen 3 dagen voordat je geld van de postbank op je paypal rekening staat. Andersom zou ik het niet weten ik heb nog nooit geld ontvangen :+
Goed lezen.. Het gaat om automatische incasso, ipv zelf het geld handmatig overmaken!
Goed lezen.. Het gaat om automatische incasso, ipv zelf het geld handmatig overmaken!
Dan nog, het is niet nieuws van vandaag. Ik heb al weken geleden een automatische incasso gedaan via PayPal. Geen credit card nodig, geen geld overmaken naar PayPal. Gewoon via PayPal betalen via een gekoppelde rekening en het wordt er vanzelf af geschreven alsof je direct vanuit je rekening hebt betaald. Het duurt alleen een paar dagen voordat 't is verwerkt.
Ik ben gecontroleerd lid. Ik moest een keer wat dingen naar ze FAXEN (nee paypal ondesteund geen ingescande documenten via email) en na 6 maanden wachten/zeuren/mailen/bellen/klagen en nog een keer faxen was ik eindelijk gecontrolleerd lid.

En nee ik heb geen credit card en ik heb ook mijn bank rekening NIET bij ze bevestigd. Dan moet je namelijk een machtiging aan paypal afgeven en dat wil je echt niet, HEEEL erg onveilig
Ach, ik had al ruzie met ebay (=paypal) omdat mijn telefoonnummer gewijzigd was en ik geen zin had om mijn paspoort naar hun te faxen om te bewijzen dat ik nog steeds bestond. Nee, van die organisatie wil ik geen eens gecontrolleerd lid zijn. Laat ze zichzelf maar eens aan de Nederlandse wet gaan houden bij het gebruik van klantgegevens. Dan praten we wel weer verder.
6 maanden? Dan heb je nog geluk! Mijn account was bevroren omdat iemand me geld had gestuurd, maar zich had vergist en 10 USD teveel had gestuurd.
Ik moest toen bewijzen dat ik mezelf was en dat ik op de door mij aangegeven plaats woonde EN dat het geld ook mij toebehoorde.
Dus ik moest legitimatie faxen, bankafschriften, factuur en een beschrijving van max. 500 woorden waarom ik dacht dat mijn account ge-'unfrozed' moest worden.
Heeft ook enkele maanden geduurd...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True