Casema, @Home en Multikabel delen usenetplatform

Een van de gevolgen van de fusie van Casema, Multikabel en @Home is de ontwikkeling van een gezamenlijke newsserver. Op 23 juni wisselt Casema Giganews in voor de eigen nieuwsdienst.

Casema-, @Home- en Multikabel-logo'sHet newsplatform is gebaseerd op de server van Multikabel. Casema maakt tot nu toe gebruik van de externe server van Giganews, maar zal op 23 juni overgaan op het uniforme platform. De datalimieten blijven volgens het bedrijf gelijk: 10GB per maand voor het goedkoopste abonnement tot 200GB per maand voor het duurste pakket. Deze zullen vanaf volgende week wel strikter gehanteerd worden', aldus Raymond Löhr, salesmanager bij het bedrijf, 'De maximale snelheid van de nieuwe dienst is dus aanzienlijk hoger'

Usenet IllustratieNu knijpt Casema de verbinding met Giganews af tot 512Kb/s, waarbij de goedkope abonnementen maximaal één thread kunnen pakken en de duurste pakketten vier threads. De server die zaterdag in gebruik genomen gaat worden, kent een snelheid van 15Mb/s per thread. Klanten kunnen theoretisch dus met de maximumsnelheid van hun abonnement downloaden, waarbij het aantal threads geen invloed meer heeft. Dat betekent wel dat bijvoorbeeld Casema Midi-abonnees met hun verbinding van 1600Kb/s binnen 15 uur downloaden aan hun limiet van 10GB zitten en Mega-abonnees binnen 37 uur aan het toegestane maximum van 200GB.

Het afstappen van Giganews betekent tevens dat de retentie omlaag gaat. De naar eigen zeggen grootste newsserver ter wereld heeft de retentietijd onlangs opgeschroefd naar 120 dagen. Dat is met het nieuwe platform niet haalbaar, laat Milan Muchall, die bij Casema verantwoordelijk is voor systeembeheer, weten: 'De retentie gaat rond de 30 á 40 dagen liggen.' Klanten van Casema gaan er wat dat betreft op achteruit, die van Multikabel echter niet: De newsserver van de internetaanbieder kent nu namelijk nog een retentie van ongeveer 10 dagen. Ook de klanten van @Home zullen erop vooruitgaan; de huidige newsserver van deze provider staat niet hoog aangeschreven. Muchall verwacht dat @Home in augustus op het newsplatform aangesloten zal worden.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

20-06-2007 • 17:58

86 Linkedin

Submitter: veldmuis

Reacties (86)

86
86
7
5
0
66
Wijzig sortering
Datalimiet? In Nederland?
Ik dacht dat je daarvoor naar Belgie moest!

Belachelijk duur dit. Even vergelijken:
@Home 15000 kbit verbinding > 69,95
Tweakdsl 10-16 Mbit verbinding > 49,95.

De eerste met een datalimiet van 200GB.
De tweede zonder datalimiet en een newsdienst vergelijkbaar met Eweka, voor een derde van de prijs!

En ja, voor DSL heb je een telefoonverbinding nodig, maar voor @home moet je een televisie aansluiting hebben.
ja en tegenwoordig kiezen steeds meer mensen voor GEEN vaste telefoonlijn vanwege de kosten..

mobiele abbo's zijn kennelijk in veel gevallen goedkoper.
Je hebt zowieso een aansluiting nodig. Kabeltelevisie is ook duurder als Digitenne.
Ja maar wat is nou "duurder"?
KabelTV kan misschien wel meer geld kosten dan Digitenne, maar het biedt ook meer TV zenders!
Hetzelfde geldt voor het vergelijken van internetabonnementen: Chello Extreme kost 60 EUR/maand voor een 20 Mbit lijn, terwijl je bij Abel dezelfde downloadsnelheid hebt voor rond de 20 EUR. Maar als voordeel heeft Chello weer dat je met 2 Mbit kunt UPloaden. Tsja, het is maar waar je precies voor kiest.
Abel? PROEST bleh!
Kabeltelevisie is ook duurder dan digitenne omdat je betere beeldkwaliteit hebt (grotere bandbreedte, als je ziet hoe ze bij digitenne comprimeren word je onpasselijk :X )
Even @home met TweakDSL vergeleken:
@home 15mbit: 69,95
TweakDSL 10/16Mbit: 49,95 + 10 voor de telefoonlijn (is iets minder) = 59,95

Kortom, TweakDSL is goedkoper en dan heb je er "gratis" telefonie bij. (ja, je kunt inderdaad ook een kaal DSL signaal door laten geven, scheelt 50 cent ofzo)

Overigens is TweakDSL niet 1/3e van de prijs van @home ;-)
Even @home met Orange vergeleken
@home 15mbit: 69,95
Orange 20mbit: 23,95 (komt in de meeste gevallen in Nederland geen tel abo meer bij.

Kortom Orange is 1/3e van de prijs van @home.
Bij @home is er geen limiet, de usenetservers hebben een limiet. -- Zit zelf bij een andere usenet server, maar wel bij @home :)
@ Supertheiz:

Ik heb @Home 15mbit + Eweka.

Als ik zou overstappen naar Tweak zou ik ook nog eens 9,95 per maand aan KPN moeten betalen omdat ik geen telefoonlijn meer heb, en nog eens 50 euro voor een modem e.d. en nog eens ongeveer 100 (meende ik, ik heb laatst gebeld) euro aan aansluitkosten voor het "aanleggen" van de koperlijn.

Zo zou ik bij Tweak ook 49,95 (abbo) + 9,95 (KPN) + 16,66 (aansluitkosten + modem e.d. en dat gedeeld door 12)= €76,56 kwijt zijn per maand als ik een jaarabbo afsluit.

Bij @ Home ben ik 69,95 (abbo kosten) +7,50 (Eweka)=€ 77,45 per maand kwijt (bij een abbo van een jaar)

Dus op zich maakt het niet heel veel uit. :)

Edit; en ik trek constant 1875kb/s = 15mbit. :)

[Reactie gewijzigd door Format-C op 20 juni 2007 20:35]

Anoniem: 172621
@Format-C22 juni 2007 02:58
Ik trek ook rond 1900 kb/s voor 19,95 + 10 KPN met Orange (tegenwoordig 23 euro) ;)
Geen aansluitkosten etc gehad
Het gaat hier toch om een datalimiet op de usnet servers van de provider(s)? Kan je dan niet gewoon de verbinding houden en voor een x bedrag bij ewaka of andere usenet aanbieder gaan?
Tuurlijk kan dat wel.
Tuurlijk, dat heb ik ook.
Gewoon bij mijn huidige Internet abo (Chello) heb ik af en toe een Eweka abo. Door de lange retentie is in principe maar eens per 3 maand een abo nodig, in die maand d/l je gewoon alles wat je de afgelopen 3 mnd wilde halen.

Mooie van Eweka is, je zit niet vast aan een abonnement. Gewoon 7,50 betalen en je kunt 30 dagen downloaden. PUNT. Betaal je niet dan stopt je abo gewoon na die maand. Geen langdurige abonementen, jaarcontracten, afzegbrieven, opzeg termijnen.... Niets daarvan.
Ik kreeg laatst een brief van mijn provider Xs4all, met een T-shirt erbij. Opdruk: Stop stealing my bandwidth!

Reden: ze hadden teveel gebruikers op een poort aangesloten, die daardoor niet hun maximale download haalden en daar werd over geklaagd uiteraard. Xs4all is blij dat ze van die heavy users hebben en uiteraard was het probleem inmiddels opgelost door meer poorten in te schakelen.

De brief besloot met de wens dat we allemaal maar weer veel moesten downloaden!

En uiteraard het t-shirt dragen :)

Kijk, dat is een provider naar mijn hart :9
offtopic: das mij nou nooit overkomen (heb toch 2 terra dataverkeer per jaar..)
ontopic: ik zit zelf bij giga en ik zou nooit meer anders willen. die 120 dagen zorgt ervoor dat je bijna alles wat je zoekt vrijwel realtime kunt vinden. bij 30 dagen moet je maar hopen dat het voorbij komt
2 maand bij @home 15mbit nu (moest 2 maand een non-adsl verbinding hebben in afwachting van xs4all only (dat toch langer gaat duren)) met een 3mnd proefaboo op newsxs erbij. 10mbit op die newsserver, en dat gaat lekker hard vergeleken met de 4mbit op mijn xs4all lite only wat ik had.
Nu ga ik dan toch weer naar xs4all connected by kpn (6mbit down) en hoef er geen los newsabbo erbij , want newszilla is goed gevuld, heeft een aardige retentie, dus kan er krijgen wat ik wil :D
Anoniem: 130184
20 juni 2007 21:33
Kunnen ze die gelegaliseerde warez-servers genaamd "nieuwsservers" nou niet eens aanpakken ofzo? Als je op je campuslijntje een bakje neerzet heb je gelijk allerlei instanties die je deur komen intrappen maar dit kan allemaal zo maar gewoon...
Voor mensen die zeuren over retentie en de volledigheid van nieuwsgroepen etc, de volgende overwegingen:

[list]
• Usenet is nooit en te nimmer bedoeld om binaire bestanden uit te wisselen. Overhead op NNTP is zo'n 10 tot 30% alleen. Dan heb je het nog niet over overhead op andere niveau's.
• De Usenetdienst op textnieuwsgoepen is vrijwel altijd ok.
• Usenet binairy groepen beslaan enorme hoeveelheden schijfruimte. Opslagruimte die niet alleen snel moet zijn, maar vaak ook nog redundant is.
[li][Om Usenetservers een beetje snel te houden (zowel voor te downloaden als om te synen met andere servers) heb je veel bandbreedte nodig./li]
[/list]
Bovenstaande zaken maken Usenet met binairies ontzettend duur voor ISP's, Persoonlijk vind ik het niet raar dat niet alle ISP's 30+ dagen retentie en onbeperkte downloadsnelheid/hoeveelheid aanbieden.
Daarom lopen de particuliere aanbieders op dit moment zo goed.

Ik heb het nooit een probleem gevonden om een zgn "pay server" te gebruiken, zelfs in de tijd dat ik een xs4all abbo had, liep er een eweka abbo naast

dat het er niet voor bedoelt is klopt, maar dat is IRC ook niet, en ga daar eens in spitten.
de XDCC bots slaan elkaar de oren van het hoofd met broadcasts.

En elke keer dat er een topic komt over een P2P programma of zijdelingse connectie met downloaden, zijn er 'moraal ridders' te vinden, die het niet normaal vinden dat er zulke grote downloads komen/zijn

laat elke abonnee lekker zelf uitzoeken wat hij wil binnenhalen, ik heb idd een flinke downstream, 200 / 400 GB per maand - so what
ik verzamel geen anime, maar tv series die ik lekker op de laptop / MCE bekijk
zo zullen er meer zijn :)
120 dagen is ook wel erg veel. Als je het een beetje bij houdt (1x per week checken wat voor leuke dingen er op zijn gekomen) dan is 30 dagen meer dan genoeg. Newsservers zijn nou eenmaal nooit bedoeld als plek waar je alles kunt krijgen, meer voor het nieuwste.

Verder vraag ik me af hoe het straks met de @home abbo's gaat, die hebben afaik een wat minder strikte datalimiet. Als daar een goede newsserver bij komt dan wordt het wel leuk.
Ik heb vaak genoeg dat ik iets zoek wat al maanden niet is gepost. Dan komt mijn 100 dagen retentie bij XSnews toch wel erg goed uit. Dit is veelal met muziek en oudere software die niet vaak wordt gepost.
Het 'bijhouden' waar je het over hebt: FTD en FTN zorgen er niet voor dat je ineens alles ziet wat op usenet wordt gepost. Ik kijk er bijna nooit meer omdat er toch maar een klein deel opstaat.

Toch mooi, zijn we in Nederland van de datalimieten af; gebruiken ze datalimieten op hun usenetservers :') Het is toch binnen hun eigen netwerk.. zet wat meer spoolservers op en je kunt er weer tegen 8)7
Alweer 2 jaar geleden liet ik e overhalen door casema om weer lid te worden. Vanwege Giganews en onbeperkte toegang. Vervolgens ging dat er weer af en ik dacht het kan niet slechter. Maar toch flikken ze het weer het kan nog slechter. :'(
Zoals hierboven gezegd een orange abbo adsl met eweka is goedkoper, sneller, meer retentie waarom wil je nog bij een kabellboer zitten?
Anoniem: 25324
20 juni 2007 18:05
Jammer dat z'n merge van bedrijven veel nadelen met zich meebrengt. Gelukkig heb ik usenet via Eweka, het zou mooi zijn als usenet toegang optioneel wordt en uit het pakket wordt gehaald (i.a.w. ik zou er niet aan mee willen betalen en zelf kiezen voor een externe dienst).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 25324 op 20 juni 2007 18:07]

Mee eens, aan 20GB per maand heb je ook maar weinig, en een retentie van 30-40 dagen kan ook bij lange na niet op tegen de 70 van eweka. Bovendien heb ik niet bepaald goede ervaringen met usenetservers van ISP's (denk aan chello :r)

@Hero of Time: Klopt inderdaad, maar momenteel adverteren ze nog met 70 dagen omdat de rest nog niet gevuld is ;) Word volgens mij 120.

[Reactie gewijzigd door geez op 20 juni 2007 20:43]

70 dagen? Eweka is aan het vullen tot 100 dagen (of was het nou 120?). Mijn broer zal dit minder vinden, kan ik nu opscheppen met mijn snelheid, geen limiet en retentie. Lang leve glasvezel en Eweka. Beter voor de @home gebruikers en Multikabel, jammer voor Casema gebruikers.
Ja, dat de prijs van kabel internet hoog is weten we allemaal :| betaal ook 69 euro voor 15mbit nu.

Moet wel zeggen, ik download nu ook maximaal: 1,87 Mb/s. Iets wat de meeste ADSL gebruikers niet kunnen zeggen (afstand te groot).

Snap niet dat ze de internet snelheid niet gelijk naar 20/25mbit doen. Dan betaal je tenminsten nog ergens voor.

[Casema gebruikers: reset je modem: snelheid hier is doorgevoerd]

[Reactie gewijzigd door m00n op 20 juni 2007 18:27]

Ik heb een 12mbit accountje bij TweakDSL en slobber met grofweg 1350KB/s van de nieuwsgroepen. En dan zit ik ruim 1800m van de centrale. (schijnt best "veel" te zijn)
Helaas zijn het 1600 kilobits per seconde voor Casemagebruikers (het goedkoopste abbo). Als het nou eens 1600 kilobyte per seconde was geweest :9~

[Reactie gewijzigd door MrNGm op 20 juni 2007 18:27]

Dat staat er toch ook?
1600Kb/s
er staat idd kilobits, niet kiloBytes

schiet er ineens maar 200 kiloByte meer van over :P
Als ik het goed begrijp krijgt @home dus ook een datalimiet, of geld die alleen voor de usenettoegang via de @home server?
Geldt alleen voor usenet toegang. Daarnaast is er op de multikabel newsserver de mogelijkheid om Gigabytes by te kopen. Neem aan dat ze dit systeem blijven hanteren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee