Asus' $199-laptop nader bekeken

Recent bevestigde Asus dat het nog dit jaar een laptop volgens het Classmate-concept van Intel gaat leveren. Er zijn nu meer details over de de Eee PC, de naam die Asus er aan heeft gegeven, bekend geworden.

De afmetingen van de laptop zijn met 225mm x 165mm x 35mm ronduit bescheiden te noemen, evenals het gewicht van 890 gram; het meest opvallende aan de nieuwe laptop is echter de prijs. Voor 199 dollar krijgt de koper een computer met een 7inch-scherm, een camera met 0,3 megapixels, 512MB ddr2-geheugen, bluetooth, een modem en zowel een bekabelde als een draadloze netwerkaansluiting. Het basismodel beschikt over 4GB flashgeheugen voor opslag van gegevens. Duurdere modellen hebben dezelfde specificaties, maar beschikken over 8 of 16GB aan flashmodules. Op een volle batterij zal de Eee PC ongeveer drie uur kunnen werken. Een extra batterij, of een batterij met een grotere capaciteit, staat op dit moment niet op de planning.

Asus' Eee PC

Over de processor worden door zowel Asus als Intel geen mededelingen gedaan, behalve dat het uiteraard een exemplaar uit de fabrieken van Intel zal zijn. Het is mogelijk dat er gebruik gemaakt wordt van Intels McCaslin-platform, eerder bekend onder de codename Steeley. Welke processor ook gebruikt wordt, het zal in ieder geval geen heethoofd worden. Na zes uur gebruik was de behuizing van de laptop nauwelijks warm geworden. De Eee PC wordt geleverd met een Linux-distributie van Xandros. OpenOffice en Firefox zijn standaard geïnstalleerd. Na het inschakelen is de laptop binnen 15 seconden klaar voor gebruik.

Met de lage prijs en representatieve hardware is de laptop van Asus en Intel een rechtstreekse concurrent voor de olpc-laptop. De prijs van deze laptop voor ontwikkelingsgebieden is inmiddels opgelopen tot 175 dollar. Het exemplaar van Asus is in principe gericht op de educatieve markt, maar kan uiteraard veel breder ingezet worden. De redelijke hardware van het Classmate-pc-concept van Intel gecombineerd met de productiecapaciteit van Asus kunnen het de XO-1, de officiële naam van de olpc-laptop, nog wel eens heel lastig gaan maken. De laptop komt in het derde kwartaal van dit jaar op de markt.

Door Peter de Boer

Doktersteam

07-06-2007 • 10:50

150

Lees meer

Quanta start massaproductie olpc's
Quanta start massaproductie olpc's Nieuws van 7 november 2007
'Westerse Eee pc dubbel zo duur'
'Westerse Eee pc dubbel zo duur' Nieuws van 30 oktober 2007
Asus komt met twee htpc-videokaarten
Asus komt met twee htpc-videokaarten Nieuws van 5 september 2007
Opera bouwt olpc-browser
Opera bouwt olpc-browser Nieuws van 24 januari 2007

Reacties (150)

150
149
56
31
0
60
Wijzig sortering
De aanschafprijs van die laptop kan wel laag zijn, vergeet niet dat er ook nog een soort van ondersteuning opgezet moet worden. En dat moet vooral op lokaal niveau zijn omdat de doelgroep, ontwikkelingslanden bijv., niet altijd de infrastructuur hebben om 'even' de helpdesk te bellen...
Iedereen word helpdesk. Net zoals je met pech nooit meer dan 20 meter verwijderd bent van een monteur. (Het helpt dat 95% van de auto's uit maar 4 verschillende types bestaat)
Ik geloof dat veel mensen hier deze laptop verwarren met de olpc-laptop (XO-1). De XO-1 is primair bedoelt voor ontwikkelingsgebieden, deze laptop is (naar wat ik kan vinden hier over) gewoon voor alle (en dus ook de westerse) markten bedoelt.

Zie ook het filmpje op http://event.asus.com/eeepc/

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 23 juli 2024 11:51]

damn hij is echt tof klein...

iets als hebbe hebbe hebbe
Daar gaat Palm dan met zijn innovatie...
( http://nl.gizmodo.com/2007/05/31/palm_foleo.html )

Het was al een dubieus product maar zal door deze laptop helemaal uit de markt gedrukt worden.
Palm voor ca 500 dollar en deze, die meer kan voor ca 200 dollar.

Of het inderdaad een concurrent is voor de OLPC vraag ik me af. Die heeft voordelen die ik hier helemaal niet tegenkom, ik mis bijvoorbeeld waterproof zijn, zelf opladen van batterij enz..

Dat laptops in ontwikkelingslanden tot een doorbraak kunnen leiden mag je zeker verwachten. Tenslotte is het niet belangrijk hoe je leert lezen maar wel hoe je er mee leert omgaan.

[Reactie gewijzigd door SED op 23 juli 2024 11:51]

Ik denk dat het inderdaad zo is dat Asus met deze laptop meer het commerciele westen in het oog heeft dan de derde wereld, zeker gezien het filmpje op de website van Asus. Wat tevens vergeten wordt is dat de OLPC laptop speciaal ontworpen is voor de derde wereld (speciale features als het gaat om inval van zonlicht, schokbestendigheid etc.). Denk daarbij ook aan features als het Mesh-netwerk wat met OLPC laptops ongezet kan worden. Aangezien de OLPC niet voor 176 dollar op de westerse markt verkocht wordt denk daarom dat deze Asus laptop helemaal geen concurrentie is voor de OLPC. Het zijn simpel weg andere laptops voor een andere doelgroep.

sorry lees net pas de reactie van Eigenaardig, daar ben ik het dus mee eens!

[Reactie gewijzigd door casdebie op 23 juli 2024 11:51]

Anoniem: 40864 7 juni 2007 12:22
[off topic]
In de reacties zie je dat er nog veel wordt gedacht over de derde wereld als in een woestijn met "plaggen hutjes". Hoewel dit voor veel mensen ook nog de realiteit is verschilt het leven voor de meeste mensen in arme landen niet eens zo veel met hier. http://www.sargasso.nl/archief/2007/05/10/schaamhaar/ Deze link geeft een mooie illustratie van onze misvattingen van de derde wereldlanden.
[/off topic]

Deze laptop vult het gat tussen de PDA en de "echte" laptops op, het op-de-bank-internetten is nog nooit zo leuk (en goedkoop) geweest.
Anoniem: 222136 7 juni 2007 10:54
Eindelijk eens een goedkope computer voor de ontwikkelingslanden. computers kunnen de ontwikelingslanden helpen met bijvoorbeel lesstof of om dingen te administreren of te verkopen. En deze lijkt eindelijk goedkoop te zijn...
ik weet niet of dit wel degelijk nut heeft. Ze hebben andere structurele problemen die veel belangrijker zijn die eerst op te lossen. Laat staan dat ze begrijpen hoe zo'n ding werkt. Het is de kers op de taart die al wordt verorberd alvorens de taart klaar is, zeg maar.
Parels voor de zwijnen?
Parels voor de zwijnen zeg je als je iemand iets geeft die dat toch niet kan waarderen... Het is ook niet echt een aardig bedoeld gezegde..dus....

Ben het wel met je eens hoor. Geen wegen, geen schoon drinkwater, geen (betrouwbare) electriciteitsvoorziening.. maar gelukkig wel een laptop... mmm

Zelf zou ik er wel een willen hebben... Voor 200 dollar een laptop die in 15 seconden opstart en niet warm wordt.. en ook nog eens drie uur meegaat? Klinkt aantrekkelijk hoor.

[Reactie gewijzigd door OddesE op 23 juli 2024 11:51]

Anoniem: 180245 @OddesE7 juni 2007 12:05
Je mist dat wel een groot puntje, de redenen waardoor die structurele zaken missen is omdat de overheden het volk domhouden en/of afslachten (of delen daarvan). Zelf snoepen ze al het geld op wat ze van ons krijgen.

Dus naast de hulporganisaties die daar zelf dingen in eigen handen houden en doen en daarbij dus soms ook keihard dwars worden gezeten door die overheden. Is het beter onderwijzen van de gehele bevolking juist een goede stap! Van onderuit de samenleven de kracht en kennis geven om voor zichzelf op te komen.

Een goedko(o)p(er) hulpmiddel als een dergelijke laptop werkt dan ook zeker wel.
Met deze gedachte zou een laptop ook niet werken. Waarom zouden laptops wel op de plaats van bestemming komen? En anders zijn die laptops zijn in notime kapot of verkocht voor geld dat ze veel beter aan andere dingen kunnen uitgeven. Hoe leg je aan een hongerige Afrikaan uit dat een laptop meer waard is dan eten?
Een arme Afrikaan is nog geen domme Afrikaan!
Sommige Europeanen zijn ook corrupt, maar daarom zijn nog niet alle Europeanen corrupt.
Met de kennis die je vergaart met en door een laptop kan je ook weer geld (gaan) verdienen.
Anoniem: 180245 @Waster8 juni 2007 16:59
Omdat een dikke dure laptop al helemaal niet te betalen is voor die arme afrikaan. Zoals ik ook al zei er zijn wel hulporganisaties die zelf de bevolking helpen. Die kunnen ook meer mensen helpen met zo'n laptop als hulpmiddel dan wanneer het een hele dure is. voor 1 gewone laptop heb je er nu 3 - 5.

De rest van de wereld moet ook allemaal digitaal worden zo nodig, dus als je dat aan de jeugd daar niet leerd is de achterstand straks nog steeds zo groot.
Ben het wel met je eens hoor. Geen wegen, geen schoon drinkwater, geen (betrouwbare) electriciteitsvoorziening.. maar gelukkig wel een laptop... mmm
Een veelgehoorde bewering, maar nogal generaliserend en bevooroordeeld. Eén iemand roept dit altijd, en zie, zoals gebruikelijk roept iedereen hem na zonder zélf eerst na te denken, of ook maar enige moeite te doen iets op te zoeken. Nablaten is makkelijker.

Een rijtje van staten / landen die meedoen aan OLPC/XO:
Tunesïe (waar het dragen van hoofddoeken op straat veboden is voor zover ik weet, dus een modern land), Argentinië, Egypte, Uruguay, Pakistan, Massachusetts, Main... Ik heb vernomen dat men het (gemiddeld) in veel van die landen beter heeft dan bijvoorbeeld op het platteland in Rusland.

Sorry hoor, maar iemand die denkt dat daar geen wegen, fatsoenlijk drinkwater en stroom is loopt toch achter, nog afgezien van het feit dat men in landen als Portugal of Zuid-Italië ook niet over schoon drinkwater uit de kraan beschikt.

Als deze mensen al zielig zijn, misschien in het geval van Rwanda en Nigeria die ook aan de X0 meedoen, is dat meestal omdat
-De internationale gemeenschap, dat zijn wij dus, geen poot uitstak tijdens de grootste massamoord na de Tweede Wereldoorlog,
-De internationale gemeenschap olie koopt (dat zijn wij dus, autorijders) van corrupte politici die het volk bewust dom houden, en een volk zonder communicatiemiddelen als Mesh-netwerken ís makkelijk dom te houden, het geld gaat naar de corrupte politici in plaats van na de bevolking. Zoals bekend zorgen die corrupte politici ervoor dat de olieprijs enigzins laagblijft aangezien de gehele bevolking niet mee hoeft te profiteren, en in ruil daarvoor kunnen ze zichzelf verrijken. Als je bijv. een documentaire kijkt over een pijpleiding in Georgïe, aangeledg voor ons Europeanen, en ziet dat de bevolking bang is dat wit poeder op de leidingen (magnetische lascontrole) radioactief is, en dat ze geen geld hebben om naar de rechtbank in een stad te gaan om tegen de aanleg van de pijp in opstand te komen (vooral wegens misverstanden, maar ook omdat ze geen manier hebben om op te zoeken wat een redelijke prijs voor hun land is) snap je dat kennistekort en gebrek aan communicatiemiddelen voor deze mensen net zo'n groot probleem zijn als dat deze mensen niet veel geld hebben.

Dan snap ik het niet waar mensen het gore lef vandaan halen om te zeggen dat die mensen daar zielig zijn en eerst 'aan andere dingen' geholpen moeten worden. Kijk maar in Irak, dan zie je wie er het meest in financiëel opzicht profiteert van het aanleggen van waterleidingen, electriciteit etc. (alleen bestond dat alles al in Irak, maar gelukkig was het eerst kapotgeschoten). Dat is dikwijls meer verkapte staatssteun aan eigen bedrijven (zo ook de eis dat ontwikkelingsmiddelen liefst in eigen land geproduceerd moeten zijn van het land dat de ontwikkelingshulp geeft) dan anderen helpen.

[Reactie gewijzigd door kidde op 23 juli 2024 11:51]

Geef een man een vis, dan heeft hij een dag te eten. Leer em vissen, dan heeft hij altijd eten. Leer em leren, dan hoeft hij niet elke dat vis te eten.
En leren leren is nu *exact* waar die laptops voor zijn. Informatie delen en bijvoorbeeld dingen kunnen opzoeken in eenh online encyclopedie doet meer voor de vooruitgang in zo'n land dan een paar electriciteitscentrales neerzetten.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens hij kijkt maar naar een klein gedeelte van de doelgroep, als je het zo gaat bekijken dan kijk je naar de 3e wereld landen waar tegenwoordig de meeste afrikaanse landen onder vallen, maar het is gericht op de educatieve markt en die is veel groter dan alleen de landen in afrika, er zijn ook schoolen in westerse landen die niet genoeg geld hebben om normale computers te kopen. Ook zijn er een hoop aziatische en oosblok landen die hard behoefte hebben aan goedkope computers om in hun schoolen te kunnen gebruiken.
Ik geloof dat india zelfs al dit soort goedkope computers van een van de twee projecten heeft besteld, het is dus maar hoe je het bekijkt.
@Bamboe,
Dat zijn geen ontwikkelingslanden maar ontwikkelde landen.
Verder ben ik er van overtuigt dat leren perfect gaan zonder een pc. Ik vind het een beetje net als bij die wederopbouw missies, je begint met de laatste stap en daarom mislukt het. In de meeste ontwikkelingslanden hebben ze niet eens een schoolgebouw en schoolgerei, begin daar dan mee! In nederland is een pc op school pas een kleine 15 jaar ingeburgerd.
Nee, natuurlijk niet: ontwikkelingslanden bestaan allemaal uit uitgehongerde domme negertjes die voor hun lemen hutje zitten. :z Wat is dat nu weer voor een dom clichébeeld? Ok, er zijn best instabiele gebieden met veel oorlog en corruptie, maar er zijn ook landen waar gewoon onderwijs wordt gegeven op een redelijk niveau. Wat van die laptops en de juiste lesstof en het niveau kan weer wat verder opgekrikt worden.

Met misplaats suprioriteitsgevoel en clichés los je in ieder geval niets op. Dat is net zoiets als in Nederland alle studiefinanciering afschaffen "omdat die criminele jeugd toch maar hele dagen zit te blowen en niet wil werken". 8)7
Het probleem in scholen in ontwikkelingslanden is dat 175 dollar veeeeel te veel is. Ik ben bijvoorbeeld op scholen in Sri Lanka geweest; daar zijn ze al blij als er één uit elkaar gevallen boek vervangen kan worden. Ook stond er bijvoorbeeld ergens een totaal in elkaar gezakte houten kast. Deze hadden ze al 2 jaar staan in de hoop geld bij elkaar te krijgen om hem te repareren. De reparatie zou 8 dollar kosten.

Denk je dat ze even een paar van die laptops gaan aanschaffen voor de kinderen? En laten ze geld krijgen voor de school zelf, boeken, en leraren, en daarnà pas laptops in hun schoot geworpen krijgen. Dat zie ik veel meer zitten.
het iedee erachter. was dat er door onze hulp-organisaties opgezette projecten zouden komen waarbij er bepaalde scholen dit soort aparaten zouden krijgen..

toch moet ik eerlijk bekennen dat ik NIET voor deze laptops ben, veel liever zou ik zien dat er desktops werden geplaatsen in (bibliotheek-achtige) gebouwen... (in nederland noemen ze dat met een dom woord Open Leer Centra).

vooral de problemen als gebrek aan electra, en infrastructuur lijken me van DIE aard dat ze het gebruik van laptopjes in *met-z'n-8en-in-een-éénkamer-amelui'shuisje* nooit effectief zouden kunne uitrollen, centraliseren lijkt me dan gewoon tig keer beter.

is het bovendien niet vele malen goedkoper om op basis van van small formfactor pc'tjes
en centrale breedband verbindingen, die informatie-toegang te realiseren...
ik denk namelijk dat 't vele malen goedkoper moet zijn zelfs als je daarbij de servers rekend die elke user z'n eigen 10gb file-quota moet verschaffen..
Ons model is niet zonder meer daar bruikbaar.

Het voordeel van laptops boven boeken is juist, dat alle kinderen met een laptop altijd kunnen beschikken over het nieuwste leermateriaal.
Trouwens, weet jij wel wat een stapel leerboeken kost?
Nee niet afgedankte rommel van De Slegte, maar actuele leerboeken in de eigen taal, met de werkboeken en audiomateriaal?
Juist ja, van dat geld kan je zo'n laptop als deze kopen!

Wij hebben hier een remmende voorsprong met ons onderwijs. Daarom is het zo moeilijk computers i te voeren.

D situatie met telefonie lijkt er op. Wij hebben al 125 jaar vaste telefonie. Maar liefst 97% van alle huizen had vaste telefoon. We deden er 15 jaar over tot iedereen een mobiele telefoon had.
In de landen waar bijna geen vaste telefonie was is de bevolking meteen mobiel gaan telefoneren. Vaste telefonie is veel duurder dan mobiele telefonie. Mobiel is nu voor de gemiddelde inwoner met een baan wel betaalbaar en draagt enorm bij aan de ontwikkeling van de economie
@denkster
"Trouwens, weet jij wel wat een stapel leerboeken kost?
Nee niet afgedankte rommel van De Slegte, maar actuele leerboeken in de eigen taal, met de werkboeken en audiomateriaal?
Juist ja, van dat geld kan je zo'n laptop als deze kopen!"


Jouw redenering gaat niet helemaal op: heb je al je geld dat je zou kunnen gebruiken voor boeken uitgegeven aan een nieuwe laptop. Heb je nog steeds geen studiemateriaal, dus heb je er nog niks aan... Je hebt dus eigenlijk een dure kaft gekocht maar het boek moet er nog bijgekocht worden.

Wat er dus ook nog nodig is, is heel veel studiemateriaal in de eigen taal voor weinig geld of gratis. Bijvoorbeeld via http://en.wikibooks.org/ en dan natuurlijk in de goede taal.
@roller12356
Je hebt wel gelijk dat een laptop zonder materiaal weinig nut heeft.

Maar Als er eenmaal iets is gemaakt, tekst of sommen, afbeeldingen of programma's, kost het vermenigvuldigen bijna niets.
En wikibooks is natuurlijk fantastisch!
Boeken vermenigvuldigen kost ook bijna niets. Oké, het is duurder dan een pdf-je dupliceren natuurlijk maar dan nog. De meeste kosten zitten 'm in de royalities (en de wettelijk vastgestelde vaste boekenprijs in Nederland :().
Ben ik het helaal mee eens. Onderwijs is op de lange termijn dé manier om het daar wat welvarender te maken. Een laptop is daarbij niet meer dan een extra middel, maar voor hun een veel te duur middel voor wat het opleverd.
Dan kan je natuurlijk zeggen dat het door de westerse wereld betaald kan gaan worden, maar voor hetzelfde geld heb je ook ontzettend veel andere middelen.
Als ik kijk naar opleidingen hier in nederland, daar is de computer echt niet zo belangrijk. 30 jaar geleden hadden wij hier tensotte ook onderwijs zonder pc's!
Volgens mij onderschat je daarmee de staat van veel ontwikkelingslanden. Onderwijs is het belangrijkste om problemen op te lossen. Men weet allemaal hoe een PC of mobiel werkt. Internethuizen staan op elke hoek van de straat.
Anoniem: 50893 @junkchaser7 juni 2007 13:26
We zijn allemaal eens begonnen met een computer en ook in het begin wisten weinige er gelijk wat van af, remembering dos old school :)

Ik denk dat de westerse wereld meer heil ziet in een Zuid Afrika als een ICT land straks dan een groot voorziener van voedsel. Inplaats daarvan kunnen ze straks hun voesel verdienen want op de lange termijn zal het out sourcing model te duur worden in de landen waar het nu al plaats vind, zoals India.

Vergeet niet dat landelijke overheden binnen de grenzen op korte termijn denken maar op wereldniveau naar de langere termijn. Een heel continent op een goedkope manier lesgeven door ze een goedkope pc te geven is voor westerse begrippen peanuts, zeker als je het vergelijkt met het uur salaris van een leraar of een ICT'er ;)

Maar het geschapen business model heeft op deze manier wel een kans van slagen, het is alleen jammer om te zien dat het via een weg van "uitbating" moet gaan en eigenlijk al veel eerder had gekund. Maar zo gaat dat overal, we worden allemaal in een bepaald stramine gehouden, anders houd je kaartenhuizen niet overeind ;)
Ontwikkelingslanden? Voor een appel en een ei een laptop waar je office op kan gebruiken is anders ook uitermate geschikt voor studenten.
Anoniem: 58485 7 juni 2007 10:58
Ik lees dat er standaard linux wordt bijgeinstalleerd, betekend dat ook dat het hier om een X86 platform gaat zodat je bijv ook Windows erop kan zetten ?
Het Classmate-concept van Intel kan Windows draaien. De Eee PC, de uitvoering van Asus, wordt standaard met Linux geleverd (maar zou dus in theorie ook Windows kunnen draaien)
Anoniem: 217773 @P_de_B7 juni 2007 11:29
Met 4GB storage heb je na installatie van windows geen ruimte meer over voor je documenten.... :P
Ach met een beetje gekloot kan je het wel strippen tot een Gig of 1.5 :P

Desnoods schaf je een grotere Flashcard aan. Ik vraag me af wanneer deze laptops ook in EU / NL te verkrijgen zijn, 150 euro voor een laptop is niet verkeerd. Zou je nog leuke dingen mee kunnen doen eventueel.
Van de Asus site:

EeePC 701 Specification
Display:7"
CPU & Chipset: Intel mobile CPU & chipset
OS: Linux/ Microsoft Windows XP compatible
Communication: 10/100 Mbps Ethernet; 56K modem
WLAN: WiFi 802.11b/g
Graphic: Intel UMA
Memory: 512MB, DDR2-400
Storage: 4/ 8/ 16GB Flash
Webcam: 300K pixel video camera
Audio: Hi-Definition Audio CODEC; Built-in stereo speaker; Built-in microphone
Battery Life: 3hrs (4 cells: 5200mAh, 2S2P)
Dimension & Weight: 22.5 x 16.5 x 2.1~3.5cm, 0.89kg
Anoniem: 146396 @felixk7 juni 2007 12:13
spijtig dat er niet bij vermeld staat welke resolutie dat schermpje aankan

zou anders handig zijn om een projector van te maken (met standalone filmafspeelcapaciteit via wired/wireless en eventueel externe harddisk aansluiting)
denk niet dat 't daar geschikt voor is.. (of moet zijn)... misschien dat je met een externe monitor/ beamer nog ergens komt... maar ik verwacht van niet...
Linux kan ook op andere hardware dan x86 draaien, maar de kans dat het x86 is is wel groot lijkt me. Op bijv. MIPS zijn de grafische libraries niet allemaal beschikbaar, dus dat platform valt volgens mij al af (op de laptop staat tenslotte OO en Firefox).
Volgens mij is het zeker mogelijk om Windows op te draaien. Er zou anders geen Win-toets op dat toetsenbord zitten.
Als ze dit ding nou ook in het westen gaan verkopen voor bijvoorbeeld 300 euro (of 400) en ze al die honderden euro's op een stapel gooien om zo die dingen voor een lagere prijs aan de armere landen te verkopen... of ben ik nu en te grote idealist?
Denk het wel. Wie zou dat ding nou kopen voor 300 euro? Het is leuk voor die prijs maar meer betalen zit er denk ik niet in.

Verschillende prijzen zouden denk ik ook niet echt opschieten. Dan zouden mensen in India voor 200 dollar zo'n ding kopen, en vervolgens naar het westen exporteren en daar voor 300 dollar verkopen. (dus onder de marktprijs hier).Easy Money!
Anoniem: 192340 @laurensl7 juni 2007 12:03
Alsof er nu geen prijsverschil is tussen verschillende landen..
Zo'n laptop zou vet handig zijn voor mij als student! Klein, licht en draait vast wel Windows of Linux. Behalve dat is het ook lekker goedkoop, ik heb geen geld voor een laptop die honderden euro's kost. :)
Dat is wat het OLPC project wil gaan doen - in westerse landen dat ding verkopen, en er 2 keer zoveel voor vragen. Maar voorlopig moet eerst die prijs nog naar beneden, en dat zal wel ff duren, zeker dankzij de 'hulp' van Intel. Als die niet met dit soort dingen kwam, zou de prijs van de OLPC veel sneller op 100 dollar komen, dus ik ben niet zo blij met Intel. OK, de intel laptop is beter qua specs enzow, het is meer een laptop waar ik ook iets aan zou hebben. Maar dat is juist NIET wat je moet hebben in 3e wereld landen, dat maakt het ding alleen maar interessanter om te stelen!

De OLPC is specifiek ontwikkeld voor 3e wereld landen, arme kinderen. Het is jammer dat Intel zo hard probeert dat project de nek om te draaien.
Laat me niet lachen... weer iemand die dit initiatief moet afbreken omdat het van Intel komt, en niet van ons heilig boontje AMD... (100$ is ondertussen al 179$ geworden...)

Het Classmate project van Intel bestaat niet enkel uit een stukje hardware, ze leveren ook de middelen om mensen op te leiden en dergelijke...
daarnaast vraag ik me ook af hoe het zit met die 199 dollar. is dit de winkelprijs, of de prijs die je betaalt als je er 1000 stuks bestelt? in dat eerste geval is dit denk ik voor veel mensen in de rijkere landen nog een intressant ding: het kan alle basic office taken uitvoeren en is goedkoper dan menig PDAtje (ook en stuk groter, maar toch)

overigens, volgens het vorige bericht kon je ook kiezen voor winxp. Is dit nu niet meer mogelijk? (en zo ja, wat is de meerprijs)
Anoniem: 145126 @Bram S7 juni 2007 11:56
Ik zou het idd een zeer goede vervanger vinden voor een pda. Mijn pda was wel een stukje duurder. Dat het iets groter is zou mij weinig boeien, ik stop mijn pda toch meestal in mijn tas en niet in mijn zak. Dit ding zou ook echter voor het mooie nog een compactflash slot moeten hebben voor gps kaartjes.. of je moet dit met een bluetooth muis kunnen doen. Dan is het nog wel wat voor in de auto als navigatie (icm google earth ofzo?)
Nou dat doen ze dan maar mooi even beter als OLPC!

Hulde voor mensen die het gewoon maken zonder eerst alle politieke rompslomp willen. $175 dollar voor een PC waarvan miljoenen zijn besteld!! Als ze hem nou voor 25 dollar meer aan de normale consument verkopen, kan die 25 dollar weer voor de kindertjes er vanaf!

ASUS _/-\o_
Hoewel deze laptop zich ook op de educatieve markt richt in de derde wereld is hij moeilijk te vergelijken met de XO. De XO beschikt over een dubbel scherm dat zowel in kleur te bekijken is als in zwart/wit wat in zonlicht enorm goed leesbaar is. Daarnaast kan de batterij van de XO manueel worden bijgeladen, is hij voorzien van een zeer stevige behuizing en heeft hij de mogelijkheid om mesh netwerken op te zetten.
Volgens mij was de oplaad-lier al vrij vroeg uit het design van de OLPC verdwenen. Dat manueel opladen is dus niet meer van toepassing. De rest vind ik ook vrij minimale vergelijkingen. Het 'dubbele scherm' is juist goedkoper dan het kleurenscherm in de Intel laptop. De stevige behuizing is ook maar extra plastic (niet echt de kosten). En het Mesh-netwerk is ook softwarematig op te lossen met de Intel-versie lijkt me aangezien die ook beschikt over wifi.

Intel laat hier imho simpelweg een knap staaltje werk zien.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 23 juli 2024 11:51]

Waarom is iedereen toch zo naïef over goedkope laptops? Wat moeten/kunnen Afrikaanse kindertjes met geavanceerde technologie? De meeste daar kunnen nog steeds niet lezen of schrijven.
Is het niet een beetje te idealistisch te denken dat computers problemen van het onderwijs daar zal oplossen, een pc kan enkel het onderwijs ondersteunen. Laat ik zeggen dat het mij doet denken aan water naar de zee brengen.

Wat betreft de laptop:
Voor de prijs van een PDA kun je nu een laptop kopen :)
Hoe zit het overigens met dat scherm? 7 inch zal niet heel hoge resoluties kunnen draaien neem ik aan, zou op zich wel fijn zijn als je er uitgang op zit voor een monitor.
Afrika is best groot. In de landen waar ik geweest ben in Afrika kunnen de meeste kinderen dus wel lezen en schrijven. Er is ook hoger onderwijs en daar zitten ze te springen om computers en software en boeken. Ik heb zelf mijn technische boeken die ik had meegenomen aan de universiteid in Addis Abeba gedoneerd. Ze waren er heel erg blij mee. Er zaten geavanceerde en technisch gedetaileerde boeken tussen die ik nog had van de HHS en TU Delft. Ze konden ze allemaal en ze kwamen heel goed van pas omdat ze er weinig van hadden die door alle studenten gedeeld worden.

In Afrika word ook onderwijs gegeven over glasvezel netwerken vanuit de hoofsteden naar meer afgelegen steden. De meeste landen hebben ook 1 of meer GSM of zelf 3G netwerken.

Kortom "Wat moeten/kunnen Afrikaanse kindertjes met geavanceerde technologie?" is een rare vraag. Computers helpen in het onderwijs als ondersteuning van de leerkrachten. En omdat hogere leerkrachten nog steeds zeldzaam zijn is elke ondersteuning gewenst.
@Jaco69

Daar heb je een goed punt en noem je interresante informatie.
Maar je zei dat ze ook al erg blij werden van de boeken die je ze schonk, dan is toch elke manier van ondersteuning in het onderwijs gewaardeerd of niet?

Dat was wat ik bedoelde met "waarom goedkope laptops?", ik krijg regelmatig mails van bedrijven die aan refurbishing van computers doen. Een complete P3 1ghz kost bij afname van een pallet dan zo'n 25 euro.

Lijkt me dat dit soort computers dan vele malen interresanter zijn als een boek al zoveel betekend?
Er zit inderdaad een monitor aansluiting op! In het flash filmpje hier zie je aan de rechterkant inderdaad een VGA poort zitten.

Verder zit er zo te zien niet veel op aan poorten trouwens, of ze moeten achter een klepje zitten. Ik zie modem, ethernet, een paar USB's en audio. En stroom.

Maar het lijkt me echt een fijn ding om mee te nemen in plaats van een PDA. Eindelijk iets waar je echt fatsoenlijk een mailtje op kan typen en toch niet mee loopt te sjouwen. Klinkt echt als iets wat ik gelijk ga bestellen als hij inderdaad rond de 200 euro gaat kosten en hier leverbaar wordt.

Edit: Het was de rechterkant, sorry. In het filmpje kan je trouwens ook goed zien dat de marketing helemaal niet op derde wereld landen gericht is dus hij is kennelijk niet bedoeld als een directe concurrent voor het OLPC project.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 11:51]

Ontwikkelingslanden daarbuiten gelaten. Eerst eten, medicijnen, werkgelegenheid, etc.

Dit is echt leuk voor de mensen in ons eigen land, die niet zo welgesteld zijn en hiermee, in combinatie met de belachelijk lage adsl prijzen, sneller aan werk kunnen komen.
Geef een arme een vis, en je kan hem voederen voor de rest van zijn leven. Leer hem vissen en hij kan er zelf voor zorgen.

Om stabiliteit en welvaart te brengen in de derde wereld moet je beginnen bij de mensen, en in de eerste plaats de jeugd, een degelijke opleiding te geven.
Anoniem: 193109 @Blokker_19997 juni 2007 12:12
Beetje dure laptop om mee te gaan vissen.. :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.