Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties
Bron: Ageia, submitter: XWB

Asus en Ageia hebben op de E3-spellenbeurs aangekondigd dat Asus een uitbreidingskaart gaat maken met daarop de Ageia's PhysX Physics Processing Unit (PPU). Deze PPU is bedoeld om natuurkundige berekeningen van de cpu en de GPU over te nemen. Denk bijvoorbeeld aan de beweging van haar, kleren, vloeistoffen en andere dingen. Enkele makers van spellen, waaronder Big Huge Game met 'Rise of Nations:Rise of Legends' en Spark Unlimited met een nieuwe versie van 'Pandora' zullen de PhysX-processor gaan ondersteunen. Daarnaast lieten Game Consulting en Yager Development op de E3-beurs demo's zien van respectievelijk 'Arena Online' en 'Eye of the Storm' die gebruik maken van de PPU. De PhysX-processor kan worden aangesproken via de NovodeX SDK die onder andere gebruikt wordt in de Reality Engine en Unreal Engine 3.0. Of spellen die van een van deze motoren gebruik maken, ook gebruik kunnen maken van PPU is echter nog onduidelijk. De PhysX-uitbreidingskaart zou dit jaar nog op de markt moeten verschijnen.

Ageia PhysX-kaart
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Betekend dit dan dat je tragere cpu kan gebruiken als je zo'n insteekkaart hebt? Lijkt me wel leuk om ut2007 toch noch te draaien op een wat ouderde cpu als deze niets meer van de physics hoeft te doen.
Dit kaartje zal wel goedkoper zijn dan een nieuw mobo+cpu, alleen vraag ik me af welke prestatiewinst je mag verwachten met de pci versie, wss zal die beduidend trager zijn dan de pci express versie.
njah, nu misschien wel nog .....

maar ik vrees dat je een beetje later deze kaarten gaan MOETEN kopen als je de laatste nieuwe games op max wil spelen, naast die goede processor ...
beide dus ...

en volgens mij maakt dit een gamepc weer ietsjes duurder .... weer een insteekkaart erbij, en blijkbaar nog verschillende versies ook ....

gamen is een dure hobby :(
Gamen wordt pas een dure hobby als je al je games in 1600x1200 wil spelen met AA en AF volledig open. Een gewone games pc hoeft nog niet eens zo duur te zijn, een A64 3000+ met een GeForce 6600Gt en 512MB RAM draait alles nog meer dan degelijk en dat is helemaal niet zo duur, 5 jaar geleden betaalde je een pak meer voor een games pc hoor...
hmm 25 fps is toch eigenlijk best weinig? ik speel liever iets lagere res en dan 50+ fps...
'k draai sinds kort die setup met 1G ram de meeste games incl farcry@very high doen 1600x1200 op ~20/25 fps en 1280x1024 op ~35/40 fps dus wat mij betreft hoeft ook een games pc niet boven de 1200 euro uit te komen.
MOET is een groot woord, als je het geld niet wil uitgeven dan speel je toch een keer niet een spel op z'n max...... Dan spaar je maar door ipv af te zijken...
nee.. een PPU hoeft alleen maar getallen (posities) door te geven aan de GPU/processor, en dat kan makkelijk over een PCI bus hoor. Ik denk dat een 7.1 geluidskaart meer bandbreedte verbruikt
Het hele Ageia systeem is ook goed nieuws voor Apple gebruikers. Een andere physics engine genaamd Havok is wel geport naar het Mac platform, maar het bedrijf wil een bedrag aan royalties dat niet in verhouding s taat tot de grootte van het platform. Geen enkele Mac game publisher (Aspyr, MacPlay, MacSoft) kan dat geld betalen. Hetzelfde gedonder is kort geleden ook gebeurt met GameSpy. Vanwege het gezeur met Havok kunnen een hoop spellen niet naar de Mac geport worden, waaronder bijv. Half-Life 2, Max Payne 2, Halo 2, Deus Ex: Invisible War, etc...

Ageia gaat wel mogelijk worden op de Mac, Aspyr heeft al een overeenkomst met de mensen van Ageia. Nu nog hopen dat er kaartjes voor het Apple platform uitkomen, maar met het oog op de overeenkomst is dat wel waarschijnlijk.
Daarbij vergeet je even dat de chip van Ageia voorlopig nog optioneel is. Mensen die de chip niet hebben, laten het gewoon door de cpu afhandelen (doormiddel van Havoc bijv.).

Zaken zoals Havoc zijn niet uit te schakelen omdat die er nou eenmaal ingebakken zitten (anders kreeg je een heel ander spel). Dus vergelijkbaar is het niet.
Ok, dit is goed nieuws, cpu word ontlast en we krijgen meer realisme!

Maar waar ik bang voor ben is dat er het zelfde hgaat gebeuren als met de grafische kaarten, dat er straks 20 verschillende zijn, en dat je bijv met de PPU 560SE geen Quake 5 kan spelen, want daar heb je minimaal een PPU 760TI voor nodig...

Ik hoop dat er maar 1 kaartje komt (want wat ik heb begrepen zijn ze behoorlijk krachtig), misschien dan wel van verschillende merken... maar niet dat je verplicht word om "meer en beter" te kopen als je eens een nieuwe game wilt spelen
Dan moet ik je teleurstellen want de fabrikant heeft al bekent gemaakt er meerdere te gaan maken, net als bij de GPU.
Inderdaad, 1 kaartje en dan geen vooruitgang meer
:?
Zolang ze maar allemaal backwards compatible zijn, en net als met de grafische kaarten gewoon nog beter kunt met de betere kaarten, is het toch alleen maar mooi dat er steeds snellere uitkomen?
Dames en heren: we gaan terug in de tijd!!!
Je computer vol met extra uitbreidingskaarten etc. etc. ipv alles onboard gooien...

[EDIT]
Niet te vergeten de DIPSWITCHES en tientallen LEDJES op de kaart zelf }:O
No offence, maar de kwaliteit van onboard spul is sowieso niet om over naar huis te schrijven: Onboard Gbit ethernet kaarten vreten tevel CPU vermogen, onboard geluidskaarten doen net 5.1, zonder verdere hardware matige ondersteuning(= meer cpu verbruik). Interne RAID controllers(SATA of PATA) bijten in het stof bij hardwarematige ondersteuning in een uitbreidings slot.

De meeste 3d spellen bestaan eigenlijk uit Polygoonberekeningen,Textureredering, Raycasting(ook bumpmapping), PPU berekeningen en algeheel reken& geheugen werk.

Toch mooi als je dat kan afschuiven op een apart onderdeel, zodat je CPU voornamelijk de menu's doet, Het hdd/geheugen gebruik regelt, onderdelen met elkaar verbind laden etc etc doet: Vooral basiswerk, precies wat een CENTRAL processing unit moet doen. In het midden staan, zonder zich aan al te specifieke taken te wijten :)


Los daarvan, ik heb 286's gezien waarbij er een aparte IDE kaart nodig was voor HDD's & Floppy drives, waar je Printerpoort nog op een aparte insteek kaart zat. Het is dus een hele normale ontwikkeling dat specifieke taken van de processor afgehaald worden, zeker iets vretend als PPU berekeningen, later als de tehcniek voortschrijd gaat het alemaal weer het mobo in. Maak je niet druk hoor, over 5 jaar zijn ze standaard op mobo als Longhorn II, naast een 6800 ook een PPU kaart nodig heeft om vensters te renderen :P

Bovendien ik heb atm 6 uitbreidingsslots, als niemand ze gebruikt, waarom zitten ze er dan toch altijd op?
Dat valt wel mee, ik heb hier een bordje met 6 sloten: 1 NIC, een Wifi NIC, 3 RAID-controllers en een extra printerpoortje. Dus op zich kan het best wel dat ze allemaal gebruikt worden, alleen dan moet je idd wel veel hardware hebben.
dus jij verwacht dat je 100 euro asus boardje die dit allemaal kan dezelfde kwaliteit moet leveren als je alles los zou kopen? als je dat zou doen... ben je voor dat samen snel
gbit 50 euro, geluidskaart 80 euro, raid kaartje 200 euro en dan nog wat andere dingen.. los gaat je dit zou een kleine 3 a 400 euro kosten en dat weten ze intern op jou mobo'tje te proppen voor 100 euro.. oh ja en je mobo kan ook nog een processor/geheugen en meer van dergelijke hosten. ik vind deze ontwikkelingen in alles onboard te verwerken helemaal geen slechte ontwikkeling en bespaart het op een basis systeempje ook de nodige centen. en zoals je claimed dat de kwaliteit laag is.. nou hoog is anders maar laag wil ik het zeker ook niet noemen.
en ik denk als dit ding een hit wordt.. dat het prijstechnisch voor asus misschien ook wel interessant wordt dit intern op je boardje te verwerken. misschien niet zo goed als extern maar zeker niet zo slecht als je het helemaal niet zou hebben
ja vette shit toch?
Op zich wel, voor de tweakers onder ons, maar voor de meeste mensen (n00bs) die er een raampje in zetten en een opgeruimde computer willen hebben zal dit ze alleen tot last zijn en het nut zie ik er ook niet echt van in.. wacht maar met Dual/Triple/Quad -Core CPU's dan emuleer je zo 10 van die kaartjes

[EDIT2]
Had beter moeten lezen, Breepee zegt terecht dat het een prototype betreft..
En ja, Vorlon en MeMoRy hebben allebei gelijk :9
Je moet het anders zien, inplaats van dat de cpu 'vervuilt' wordt met het berekenen van physics kan de cpu zich nu meer gaan concentreren op bijvoorbeeld de AI. Dus al zou een nieuwe super snelle cpu het aankunnen, je houdt minder over voor realistische AI.
DIt is ook net als bij een GPU, een GPU is geoptimaliseerd voor beeld, een CPU niet dus gaat het met de CPU stukken langzamer.
Deze PPU is geoptimaliseerd voor de natuurkundige berekeningen en is dus stukken sneller dan een CPU hierin. Ookal heb je een Quad core CPU alsnog blijft een zo'n ding senller.

Trouwens ze komen over een tijd ook met uitbereidingskaarten voor de AI. :Y)
Prducenten van general purpose CPU's (dus wat in je PC zit) zien geen heil in vector of digital signal processing(DSP) implementaties. Zeker niet voor games. "Koop maar een console" zeggen ze volgens mij. Soms moeten ze wel: MMX, MMX2, SSE, SSE2, SSE3, 3DNOW!. Maar als je realtime applicaties hebt, (zoals games of proffesionele simulatoren) heb je weinig aan een GP CPU. Daarom zijn die videokaarten tegenwoordig zo goed. Of heb je een aparte geluidskaart. Daar zitten vector-units of DSP's op. Nou kan je een Graphical Processing Unit wel voor iets anders gebruiken, maar bij games heb je hem toch helemaal nodig. Net als de soundcard. Fysische verschijnselen hebben ook een realtime karakter en moeten de hele tijd geupdate worden. Voor een DSP is dat veel minder werk dan voor een GP CPU, die meer 'event-triggered' werkt.
Dit is naar mijn mening een goede ontwikkeling.

/edit
Verder zitten die leds en dipswitches er alleen maar op omdat die een prototype bord is.
Uhm, CPU makers doen er alles aan om CPU's wat meer SIMD mee te geven, niet voor niets dat SSE (streaming simd extensions) zoveel aandacht krijgen. Het probleem met de huidige CPU's is dat ze zo ontzettent graag x86 ondersteunen, maar x86 is echt (en dat heb ik al vaker gezegd) veel te oud. Zo'n beetje alle mogelijke media apps kunnen door SIMD enorm versneld worden.Ook in games dus.

En het event triggerd, daar zijn huidige CPU niet goed in vanwege diepe pipelines. Spellen zijn juiste erg event-triggerd, en niet alle branches kunnen voorspeld worden, dat is het hele idee van SIMD ook, Single Input Multiple Data. Eigenlijk zijn huidige CPU's gewoon erg traag vergleken bij bijvoorbeeld Cell :7
Het zou helemaal mooi zijn als ze de kaart zouden integreren in een gewone videokaart. Lijkt me mogelijk....en goedkoper.
gelukkig, eindelijk weer kunnen upgraden uitbreiden zonder je hele moederbord uit de deur te moeten doen ;)
Slimmerik, dat heet afroming van de markt. :D Je brengt het eerst als uitbreidingskaart en als dat een beetje loopt en het chipje inmiddels lekker goedkoop is geworden ga je het intergreren op je moederborden.

En zowieso, jou netwerkkaartje zit inmiddels ook wel onboard dus dat slot wat je daar in vroeger tijden voor gebruikte kan je dan mooi voor dit ding gebruiken. (of wil jij hiervoor weer een heel nieuw mobo kopen?) :P
@XirioTroniX
Die dipswitches zitten alleen op het prototype!!!!
Als die maar niet zo duur word als een cpu of gpu. Als het voor 100 euro op de markt komt zie ik er wel een toekomst voor maar voor 200+ euro laten veel mensen het links liggen denk ik. Dan kan je idd beter je geld uitgeven aan een console (ookal spelen shooters daar niet geweldig op).
Werkt die kaart nou met PCI en PCI-E? Zouden ze bij videokaarten moeten doen maar dan met AGP.
Vind het wel een mooie uitvindeing die PPU, had er al over gelezen een maand gelede.
het lijkt als of deze kaart zowel pci als pci-e is dat je dus kan kiezen

edit: in het vooraf gaande artiekel staat dat hij pci-e 1Xof 4X is
artikel heeft het dan fout, die onderste rij gouden dingetjes is geen PCIe 4x, het is gewoon PCI. Dus je had gelijk met je orginele opmerking.
Dit is helaas slechts een prototyp die voor het gemak beide interfaces ondersteund, uiteindelijke versies zouden of of zijn.

Ik ben het ermee eens dat een kaart met beide heel erg handig zou zijn.
als hij PCI is zou hij ook gebruikt kunnen worden bij AGP.
wat meer mensen zou trekken.
dit zou dan wel aan te raden zijn.
Asus (dochter bedrijf Asrock toch? die gebruiken ook allemaal 'vreemde technieken,
zoals een K7 en K8 bordje in een...) kennende zullen ze dat dan ook wel doen.
maar komt er een bios update voor de oudere asus moederborden?
(ik heb nl een redelijk nieuwe... a7v880..)

//offtopic:
lekker allemaal actions scripts, en random berekeningen...
dat word zeker weer wat duurs...
net als de voorgangers (meende dat die er waren, ja)

_ en zie ik daar nou net een aansluiting voor SLi?! _
Asus (dochter bedrijf Asrock toch?
ASUS is een van de dochterondernemen/merknamen van het Taiwanese concern ASUStek. Sinds een aantal jaren is daar ook Asrock als merk bijgekomen. Asrock was destijds met name bedoeld om marktaandeel op de low-end markt (terug) te winnen (van o.a. spelers als ECS).
Ik denk dat tegen de tijd dat het ding uitkomt er weinig mensen nog AGP zullen hebben...
Is er nog iets van een prijs bekend? Als dit ding duur wordt, kopen nog alleen de gamers 'm. Het is wel de bedoeling dat 'ie natuurlijk de complete markt verovert ;)
Heej, eerst een jaar lang kaartjes verkopen voor 50 euro en daarna een nieuw model invoeren welke sneller is dan de oude en de oude uit de schappen. Hoppa kun je voor model 2 100 euro vragen want hij is nieuwer en sneller!

En zo hebben we over een enkele jaren weer een erg duur computeronderdeel erbij...

Wordt onderhand wel te gek, als binnenkort dual core echt beschikbaar komt. Heb je een pc'tje met 2 cpu cores, 2 gpu's in sli/amr en dan nog een ppu, in totaal 5 processor(cores). Ik vraag me af waar dit heen moet, als we zo doorgaan zijn de computers over 30 jaar weer net zo groot als ze 30 jaar geleden waren
Ach, aangezien de cpu's maar heel moeizaam sneller te maken zijn door ze een hogere kloksnelheid te geven, blijft er maar weinig over dan domweg meer cpu's toe te passen.
Je ziet aan de grootte van dual-core processors en het continue verkleinen van het procedé dat de PC daar helemaal niet groter van hoeft te worden.

Spreiding van de rekenkracht over diverse processors kan zelfs voor de koeling en dergelijke gunstig uitpakken, met als gevolg dat je juist kleinere kasten kunt gebruiken ;)
Neen, neen, neen, rekenkracht moet neit verspreid worden maar verbreed worden, multicore per die, multiple die per package, niet decentralisatie!
Misschien wel een interessant iets, in klimaatcomputers zitten ook van die speciale ppu's.

Misschien is het nu mogelijk om met je gewone computer een heel warenhuis (kas) aan te sturen!

Dat zou veel kosten besparen omdat zo'n klimaart computer zeker meer als 10 mile kost.
Die dingen zijn gewoon gebaseerd op x86 technologie, die bij mijn ouders had vroeger "gewoon" een 386 processor. Hetgeen wat de grote kosten zijn, zijn alle sensoren in je warenhuis. Rekentechnisch is een beetje meterstanden bijhouden en vergelijken met streefwaarden en zonodig corrigeren niet bepaald een hoogstandje wat betrefd moeilijkheid.
nog sterker. ik werk op de helpdesk bij 1 van de bekendste tuinbouwict bedrijven en wij gooien de 386 er nu pas echt uit. de 486 werkt nog voor behoorlijk wat klanten, voor de grote bedrijven heb je een 586 nodig (amd). men wil voor een klimaatcomputer geen nieuwe athlon 64 omdat die nog niet tot in den treuren getest is. de gemiddelde tuinder zit er namelijk niet op te wachten dat hij midden in de nacht geen klimaatcomputer meer heeft omdat de cpu crashed. verder lijkt het mij ook niet handig om een ventilator in die kast te hebben (het is allemaal passief gekoeld)
Tja, grappig hoor dit. Maar ik zie het meer als een tekortkoming van de huidige situatie. Dit hoort of op de videokaart, die dan nog meer entertainment gericht wordt, eventueel aangevuld met audiomogelijkheden, die tegenwoordig ook steeds meer realtime berekenen (zie Creatives X-FI). Of op/in de CPU zelf. Zijn we misschien aan een grondigere architectuur verandering toe dan alleen 64bit en PCI-E?
Daarbij zit ik niet te wachten op nog meer stroomverbruik, nog meer warmte en nog een coolfan.
Ik zie 't dan ook gebeuren dat als dit écht gaat scoren het wel ergens in wordt opgenomen. En wel centraler, zodat er geen oponthoud door af-en-aanvoer bussen ontstaat, dus ook prettig voor andere busrijzigers. :)
Videokaarten zijn al vol zat en nemen 2 slots in beslag met hun coolers, ga je een Audigy2 erop ontwerpen(die eveneens een flinke jongen is) moet je een extra slot hebben voor al die ingangen...pleur je d'r nog een PPU kaart erbij in dan heb je een nog langere kaart. Beetje van het voodoo5 model, eigen aggregaat erbij en 15cm voor uit je kast stekend :Y)

Daarnaast zal het de eerste paar jaren zo zijn dat je physic berekeningen in spellen gewoon uit kan zetten, zoals je in bijvoorbeeld quake2 ook kon kiezen voor openGL of software.

Dit een tekort koming vinden is tevens vinden dat het bestaan van VGA kaarten een tekort koming is op de CPU's....
Ik kan het niet helemaal met je eens zijn dat dit een tekortkoming is van de huidige videokaart, bij games waarbij de CPU de beperkende factor is gaat deze kaart een flinke performanceboost geven. Dit is ter ontlasting van de CPU.
Hoe meer vierkante centimeters high-end processors in je computer hoe beter. :Y)

Kun je eindelijk in 3D werelden door grasvelden lopen waar elk sprietje afzonderlijk geemuleerd kan worden. Of dat je in de bergen loopt waar ook losse rotsen en keien liggen.
Hoe meer bottlenecks binnen je computer hoe beter zou je beter kunnen zeggen............................................

Die 3D werelden waar jij het over hebt zouden gewoon uit een fatsoenlijke multicore processor moeten komen, niet op de zoveelste add-in kaart. De toekomst is juist meer taken op 1 die intergreren, zoals AMD al aan het doen is met hun geintergreerde memory controller en HT links om MP te draaien.
Als een processor bijvoorbeeld 20 objecten natuurkundig kan berekenen. Maar met een behulp van zo'n kaart worden het er 20.000 dan word het toch zeer intressant.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True