Sony introduceert mp3-spelers in Walkman-serie

In een poging zijn Walkman-reeks nieuw leven in te blazen heeft Sony een draagbare mediaspeler gelanceerd die ook mp3-bestanden kan afspelen. De NW-E99 en de NW-E95 zijn hiermee de eerste spelers uit de Sony-stal die niet beperkt zijn tot het ATRAC-geluidsformaat. Bovendien wil Sony de rechtstreekse concurrentie met Apple aangaan, aangezien het stelt dat de batterij superieur is in vergelijking met die van de iPod Mini. Voor het model met 1GB-flashgeheugen, de NW-E99, moet 240 euro betaald worden, terwijl de NW-E95 met zijn 512MB opslagruimte 200 euro kost.

Deze spelers zijn dus kleiner en duurder dan de iPod Mini, maar beschikken volgens Sony wel over een batterijlevensduur van 70 uur. Ze zijn volgens een woordvoerder van Sony dan ook niet ontworpen voor gebruikers die hun volledige muziekcollectie willen meenemen, maar wel voor iemand die aardig wat liedjes rond zijn nek wil dragen en daar zo lang mogelijk van wil genieten. De spelers zijn bijgevolg ontworpen met oog voor het design en zijn kleiner dan een kredietkaart, minder dan een centimeter dik en wegen amper veertig gram.

Sony NW-E75

Door Yoeri Lauwers

Eindredacteur

27-10-2004 • 10:25

68

Bron: Sonystyle

Lees meer

Sony Walkman zet aanval op iPod in
Sony Walkman zet aanval op iPod in Nieuws van 8 september 2005
Archos Gmini XS 200 afgespeeld
Archos Gmini XS 200 afgespeeld Nieuws van 12 december 2004

Reacties (68)

68
67
51
16
4
9
Wijzig sortering
Weer een apparaat dat mij niet kan overtuigen om over te stappen van mp3cd naar een mp3drive... Vind die dingen gewoon veelste duur. Voor 100 euro heb je een knappe mp3cdspeler, cd-tje kost niks, branden is in 2 minuten gebeurd.
Vind dat nogsteeds meer waard dan het design van zo'n ding...
De prijzen zijn in vergelijking met een MP3 discman uiteraard hoog, maar dat heeft gewoon te maken met het geheugen wat erin zit. Dat is vrij kostbaar. Om voor MP3's nou zo'n MP3 discman mee te slepen is ook een beetje teveel van het goede. Wat wil je nou liever een MP3 speler van Sony van 40 gram of zo'n akelig grote discman van zo'n 200 - 250 gram?
Trouwens dat overzetten van liedjes, van bijvoorbeeld 256 MB naar een MP3 speler met USB 2.0 ondersteuning is ook zo gebeurd hoor. Denk iets sneller dan 2 minuten.
1GB pendrives kosten tegenwoordig ook al minder dan100 euro, dat fabeltje dat flashgeheugen erg duur is wordt met de dag minder waar.
Een fabel die met de dag minder waar wordt blijft een fabel volgens jou eigen bewoording. Flash geheugen is nog steeds een factor 10 to 30x duurder dan optische media afhankelijk van beide type media per MB/Euro vergeleken. Nu DVDR's ook al onder de 80ct grens te vinden zijn, blijft de 'fabel' van kracht.
gelieve een link naar een pendrive van 1Gb van minder dan 100euro aub
naast dat discmans groter, zwaarder en minder zuinig met batterijen omgaan zijn ze ook niet schokbestendig. ik wandel dus vaker naar school of ik maak een ochtend sprintje en dan kun je het wel vergeten met je discman na een minuutje of 10 te rennen :) verder @puzzlesolver of je nou 170 euro neerlegd voor een lenco of 200 euro voor een sony dan is mijn keus toch snel gemaakt. geef mij maar voor ietsjes meer een strakker design wat qua uren ook langer meegaat en ook steviger is gemaakt. bij ons op school sneuvelen nogal wat van die mp3 spelertjes namelijk
Er zijn natuurlijk altijd persoonlijke smaken die meetellen. Maar sinds ik de Creative Zen Xtra voor mijn dochter heb gekocht kan een gewone disc mp3 speler hier niet meer tegen op.

De prijs nu is 219 euro. Daarvoor krijg je een 30gig harddrive voor die mp3 en wma afspeelt. De bijgeleverde hoofdtelefoon is brak maar dat vind ik te verwaarlozen. De geluidskwaliteit is goed, accu gaat 14 uur mee en de software die bijgeleverd word is erg goed. De support is ook goed, nieuwe firmware etc.

De bediening is eenvoudig, gemakkelijk en overzichtelijk, daar is over nagedacht. Grote voordeel vind ik dat je alle bestanden van je speler ineens kan terugzetten op de pc, dus eenmaal goed ingedeeld is er makkelijk een back up van te maken.

Het lcd scherm is goed en de qualizer functie is zeer goed. Een feestje ? Je zet wat muziek erop, maakt op de pc wat afspeellijsten, aansluiten op de aux en spelen maar.

Kortom, voor mij persoonlijk, een goeie aankoop. En daar kan imo een iPod met 4 gig niet tegen op voor 269 Euro. En een cd'tje, zoals je omschreef, kost nog steeds geld en 2 min. branden houd nog steeds voor mij in een kortere levensduur van de cd, aangezien de hoge brandsnelheid. Daarbij komt dat je niet meer met cd's hoeft te zeulen maar alles in 1 apparaatje heb zitten. Cd is daarom voor mij achterhaald, ook omdat, gezien de motor, die dingen veel stroom vreten en geen lange speeltijd hebben.

Afijn, ik ben er blij mee Creative :*)
Nu stel je dat de motor van een MP3 cdspeler meer stroom kost en daarom achterhaald is dan een MP3 speler met een HDD. Kan aan mij liggen maar heeft een HDD niet ook een motor om de interne harde schijf rond te laten draaien?

Mag ik je er ook op wijzen dat een HDD MP3 speler veel schokgevoeliger is dan een CD MP3 speler? Laat beide apparaten op de harde grond stuiteren terwijl ze aan het spelen zijn en 1 tegen 100 dat de CD speler met misschien de batterijen en cd weer op hun plaats zetten, het gelijk weer doet en de HDD speler nooit meer zal doen omdat de kop niet tegen een stootje van meer dan 350G bestand is wat normaal is voor een 2,5" schijf.

@-GF-Annihilator
Sony zet hun loopwerk uit nadat ze de buffer volgelezen heeft. Dit leidt bij mij tot nooit overslaan tijdens het hardlopen. Met gewoon wandelen had ik al nooit problemen. Met de Lennoxx die ik ervoor had wel eens maar dat apparaat is van de eerste generatie CD MP3 spelers.
Als je hem nu niet laat vallen , dan is de hdd speler veel schokbestendiger wat betreft overslaan en veel kleiner. Steek maar een een cd diskman in je broekzak als je gaat lopen |:(

Ik heb nu sinds vorige week ook een nieuwe mp3 speler met harddisk ( mijn oude msi megastick werd gestolen op het werk :( ), een muvo2 van creative. 1,5 gig. ( je hebt em ook in 4 gig ).

Hier kan geen enkele cd variant tegenop hoor ! Wel heb ik inderdaad wel eens schrik dat als hij echt valt op de grond tijdens het joggen, dat hij stuk is, maar wees nu eerlijk. Iets wat de grootte is van een half pakje sigaretten, dat valt toch zomaar niet uit je zak ofzo ?

De Creative Zen die hierboven genoemd wordt is iets groter maar toch nog steeds kleiner dan een diskman ! Plus een megacapaciteit van muziek , en ook nog eens een veel langere speelduur dan een CD versie, kortom ook ik ben ervan overtuigd dat een mp3 flash of hardisk speler gewoon zijn geld meer dan waar is , hoewel het natuurlijk altijd goedkoper mag :)
Geef mij dus echt maar een mp3-speler! Ik zet er zovaak zoveel nieuwe nummers op en haal andere er weer af, tgaat snellere dan cd's branden en het is goedkoper, dan maar 1 keer een smak geld op tafel voor een mp3-speler (heb de iRiver iFP 390T, 220 euro destijds, maar heb er enorm veel plezier van)
ze zijn idd duur. en 1gb is niet echt veel. moet je alsnog muziek gaan wisselen. Daarom zijn de hd's aantrekkelijker vind ik. Ik heb zelf de iAUDIO M3L, echt een top speler. Gaat 35 uur mee, wat wel iets langer is dan de 8 uur van de ipod :+. en 20gb is voorlopig nog ruim voldoende voor mij. 400 euro klinkt dan veel, maar vergeleken met 240 voor 1gb is het eigelijk vet goedkoop!
Koop bij de mediamarkt een Lenco MP3 speler met SD slot (128Mb intern) 79 Euro. Druk daar een 1GB flash SD kaart (rond de 90 Euro in pricewatch) in en je hebt voor. 169 Euro een speler die het 10 uur uithoud op 1 AAA baterijtje. Hou er alleen wel rekening mee dat het lang gaat duren voor je bij het middelste nr bent omdat er geen directory ondersteuning op dit ding zit.
Kan je beter bij Mycom de Muvo2 1,5 GB halen voor 149 euro.
iPod gaat 15 uur mee :)
Dan vrees ik dat er niks is wat jou kan overhalen. Een CD-speler is niet mini-mini en weegt ook niet slechts 40 gram. Blijf jij lekker MP3-CD'tjes draaien als je wilt, maar dit soort spelertjes hebben zoveel voordelen. Je komt er nog wel achter als je er eenmaal eentje hebt.
Op het moment dat een aankoopprijs van <€80, een capaciteit van 700mb en het vullen daarvan in 2 minuten lukt, wordt het voor mij interessant. Al die grote capaciteiten is leuk, maar ik ga geen 3 dagen achtereen naar m'n discman/mp3speler legge luisteren.
Ik moet wel toegeven dat de verschillende spelers steeds interessanter worden. Zoals bv de muvo2.
Het is ook niet de bedoeling om 3 dagen lang alle muziek te beluisteren ;) Maar het voordeel is wel dat je altijd met je muziek terug kan vallen op diversiteit, immers, het is nog steeds leuk om je "oude" muziek te beluisteren. Kortom, veelzijdigheid. Ik heb een cd wisselaar thuis en 1 in de auto. Neem maar van mij aan dat in de toekomst gewoon een mp3 speler met 60 gig opslag aan de versterker gaatn en voor de auto een Sony autoradio erin komt met een 20 gig schijf. STraks met Wifi even vanuit huis naar je auto alles instellen en overzetten ;) Alles 1 keer omzetten en dan de hele collectie in zo een klein kastje bij de hand, zonder nog te hoeven zoeken naar de cd's en scheelt een hoop opslagruimte bij je stereo of rommel in je auto.

Laat maar komen die kastjes B-) Vind het zelfs nog beter als de barebones die worden gebruikt als Jukebox :)
Ben ik het wel mee eens. Ik had nog een 10-pack van cd-rw's thuis liggen en daar zet ik gewoon telkens wat anders op. Audio cd's gaan er ook probleemloos in en anders heb ik de radio nog.

Ik heb een iRiver iMP-550 -- 13.7mm vind ik niet bepaald dik en log en ik kan em tijdens het lopen aan mn riem gespen (ik gebruik hem alleen tijdens het lopen naar het werk, in de trein en op het werk zelf achter mn computer).

Desalniettemin, als ik een niet-mp3 cd speler zou halen zou deze wel in het oog springen bij mij. Die iPods vind ik nou weer helemaal niets -- deze ziet er goed uit, is compact en 70 uur batterijduur is voor zo'n laks iemand als ik heel handig ;)
Waar haal je die Cd's die niets kosten :+
Wat dacht je van USB (2.0 in dit geval) zoals alle eerdere NetMD spelers van Sony?
Het gaat hier over de batterij levensduur, en dit heeft niets met de codering temaken, dus hij gaat gewoon 70 uur mee op een batterij lading
Anoniem: 124370 @remsie27 oktober 2004 12:12
codering heeft er ckers mee te maken. hoe hoger de bitrate hoe korter de batterij duur..
Dat geldt alleen voor dingen met bewegende onderdelen zoals een MD speler of een HD speler. Bij MDs wordt de motor maar om de 20-30 seconden even aangezet om de volgende minuut binnen te halen Als je een hoge compressie hebt, hoeft je disk maar weinig te draaien voor een minuut muziek. Heb je een hele lage compressie moet hij veel langer draaien voor dezelfde muziek.
Maar de processor moet wel "harder" werken om een MP3 met hoge bitrate te decoderen. Ik weet alleen niet of dit veel scheelt in batterijtijd, ik denk dat de backlight de grootste stroomvreter bij zulke spelers is.
Er staat alleen niet bij hoe die data van de pc op de mp3speler komt. Zie staan network walkman... zal toch wel geen UTP in gaan :9 (wireless?)
rechst (vlakbij de bevestiging van je koortje) lijkt me een firewire aansluiting te zitten of zo'n kleine usb aansluiting
Anoniem: 124912 27 oktober 2004 10:29
Sony is de eerste die het design van de ipod verslaat vind ik zelf.. hij is nog mooier.. alleen jammer van het kleine display :(
Hij is idd erg klein. De afbeelding is ook ware grote en het is vrij lastig om dat ding normaal te gebruiken.
(heb het over de voorganger)
Ware grote?
Welke resolutie en welke monitor afmeting spreken we dan over?
1600x1200 @ 14" monitor :+
het afgebeelde apparaat is al een tijdje op de markt.
een vriendin van mij heeft die toevallig en ik moet zeggen dat het wel een uiterst gebruikersvriendelijk apparaatje is. Door het superlichte gewicht zal hij lekker lang meekunnen..

oja het geluid is ook geweldig :Y)
Door het superlichte gewicht zal hij lekker lang meekunnen..
:?

@aurora1982:
Lichte voorwerpen gaan over het algemeen minder snel stuk omdat ze minder hard tegen de grond crashen
Misschien een factor om mee te laten "wegen" in een review
:P
Anoniem: 116947 @zepp27 oktober 2004 12:27
Lichte voorwerpen gaan over het algemeen minder snel stuk omdat ze minder hard tegen de grond crashen :) Vandaar de redenering volgens mij. Nu ja, aangezien er geen bewegende onderdelen in dit apparaat zitten denk ik dat het wel tegen het één en het ander bestand is.
Het klopt dat de snelheid misschien wel even groot is maar de massa van de Discman ligt ook hoger. De impuls die hij meekrijgt ligt ook hoger en zo kunnen eventuele plastic verbindingen e.d. makkelijker afbreken.
Nee Merin, hij heeft wel degelijk gelijk. Een zwaarder apparaat valt misschien even snel als een lichter maar de klap als hij eenmaal de grond raakt is harder. Bij de vertraging van een zwaar apparaat van x m/s naar 0 m/s komt nl. veel meer energie vrij net zoals het meer energie vraagt om een zwaar object te versnellen.

Dat is de echte reden waarom een kat een veel betere kans heeft om een val te overleven dan een mens. Wij zijn zo zwaar dat onze lichamen de energie van de extreme vertraging niet aankunnen.
Even ter correctie, het is misschien off-topic of mierenneukerij, maar toch.

De valversnelling kun je berekenen met v=0,5gt^2

v is de bereikte snelheid in m/s
g is de gravitatie constante, deze is op aarde 9,81m/s^2
t is de tijd in seconden dat het voorwerp aan het vallen is

zie jij ergens in deze formule het gewicht van het voorwerp staan? Het gewicht doet er dus niet toe.
Goed voorbeeld: als je twee identieke balletjes tegelijk laat vallen van gelijke hoogte, komen ze tegelijk neer. Als je nu een touwtje tussen de balletjes maakt, wordt het één voorwerp en dus twee keer zo zwaar. Valt het voorwerp nu sneller? Nee dus. Waarschijnlijk komt het touwtje niet eens strak te staan.
Het enige wat er toe doet is de luchtweerstand, maar ik neem aan dat de luchtweerstand van verschillende mp3-spelers niet veel scheelt.
Ruimtevaarders hadden na de landing op de maan het beroemde experiment met de hamer en het veertje uitgevoerd waarbij ze deze op hetzelfde ogenblijk richting maanbodem lieten vallen.

Beiden kwamen gelijktijdig aan ;)
70 uur!!! Dat is enorm vergeleken bij de concurrenten!
het is flash he, geen harddisk :9
Anoniem: 76218 @spone27 oktober 2004 19:08
iPod mini is ook flash. En aangezien het toestel bedoeld is om daarmee te concureren is de vergelijking terecht.
informeer jezelf de volgende keer even wat beter. ipod mini is geen flash, maar een harde schijf.
Ziet er vet uit! En die batterijlevensduur is ook een enorm pluspunt. Ik heb al bijna twee jaar een Sony D-EJ 1000 discman, doet het na al die tijd nog perfect, maar ik wil toch weer eens iets moderners (en steeds CD's meesjouwen is ook niet alles). Als je het vergelijkt met apparaten van iRiver e.d. vind ik 240 euro voor 1GB niet zo heel duur, grote kans dat die NW-E99 mijn volgende aankoop wordt :9
Als je het vergelijkt met apparaten van iRiver e.d. vind ik 240 euro voor 1GB niet zo heel duur,
De prijzen tussen vergelijkbare apparaten (van iRiver en Sony) liggen misschien niet zo heel ver uit elkaar, als je kijkt naar de hoeveelheid opslag.

Echter, als je alleen naar de verhouding tussen prijs en opslag kijkt, heb je voor een paar tientjes meer 4x zoveel opslagruimte (4GB met een iPod mini), dus dan vind ik 240 EUR voor 1GB wel degelijk duur.
Anoniem: 103810 27 oktober 2004 10:41
Ik ben altijd al fan van sony. Altijd mooi design, altijd goed geluid en geen prutsdingetjes die snel stuk gaan. Dit is de eerste mp3 speler ooit waar ik van plan ben om em te kopen. Cool ding.
"geen prutsdingetjes die snel stuk gaan" ik kan mij van mijn walkmans toch iets anders herinneren, 2 kapot in anderhalf jaar, veel vrienden van mij hadden hetzelfde probleem met hun sony walkmans...
het zal verschillen per user denk ik..heb er ook 1, en die leeft nu 2 jaar, heeft o.a. een trip van 7 maanden door Afrika, incl. 2 woestijnen overleefd.
Ik heb hier nog twee sony walkman's te liggen werken beide nog prima. de ene is dacht ik zo'n tien jaar en de andere vijf.

Sony maakt prima spul dus volgens mij
helemaal mee eens, sony staat niet echt bekend als "longlasting". vroeger kocht ik alles van sony maar ben daar ondertussen vanaf gestapt omdat ik zo vaak gezeur heb gehad met sony spul. ook hun garantiebepalingen zijn erg slecht om maar over de service te zwijgen. Philips levert pas goede apparatuur en een service om over naar huis te schrijven.

om even terug te komen op het hoofdonderwerp qua mp3 spelers gaat mijn voorkeur uit naar een ipod, per mb een stuk goedkoper en mijn inziens een stuk mooier.....
ik heb in 3 jaar 3 superwalkmans versleten van sony

en in iets meer dan een jaar hun beste receiver....

sony = brol
Kan ik bevestigen, af en toe heeft Sony eens een goed product, maar volgens mij niet op audio vlak. Het beste zijn hun tv's en pc monitoren, maar alles wat audio hifi en laptops betreft is niet zo schitterend. ( verbloemd :p )

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.