MSN meest gebruikte instant messenger in Europa

MSN Messenger is niet alleen ongekend populair in Nederland, heel Europa gaat overstag voor de instant messenger van Microsoft. Op Emerce lezen we dat uit een onderzoek van Nielsen/Netratings is gebleken dat MSN de meest gebruikte IM-client is op ons continent. In de eerste maand van dit jaar maakten bijna zevenentwintig miljoen Europeanen gebruik van het programma; gemiddeld werd er meer dan drie uur gechat. De betaalde versie van AOL Messenger kende bijna tien miljoen gebruikers, die in januari bijna twee uur per persoon gechat hebben.

Op een derde plaats vertoont zich Yahoo Messenger, dat het moest stellen met bijna drie miljoen vijfhonderdduizend gebruikers, die ongeveer drie uur per maand met het programma in de weer waren. Plaats vier en vijf worden bezet door ICQ en ICQ Lite, die beiden ongeveer twee-en-een-half miljoen gebruikers hadden die ook twee-en-een-half uur per maand gebruik maakten van de chattool. De gratis variant van AOL Messenger haalde verbazend genoeg maar anderhalf miljoen gebruikers, die nog geen uur per maand sociaal bezig waren met hun computer.

MSN Messenger Mac logo Chatprogramma mIRC haalde ook slechts anderhalf miljoen gebruikers, maar de echte diehards chatten hiermee rustig vijf-en-een-half uur per maand weg. Volgens het onderzoeksbureau wordt MSN Messenger in Europa vaker geraadpleegd dan MSN Hotmail. Nielsen/Netratings heeft ook een onderzoek verricht naar de webmailprogramma's van Europa. Daaruit is gebleken dat Hotmail met vijfentwintig miljoen gebruikers op plaats één staat, terwijl Yahoo plaats twee bezet met tien miljoen gebruikers.

Door Tamara van Hal

Nieuwsposter

18-03-2004 • 09:59

119

Bron: Emerce

Reacties (119)

119
118
60
16
1
42
Wijzig sortering
Anoniem: 36355 18 maart 2004 10:02
Is ook niet zo gek dat MSN het meeste gebruikt wordt, elke Windows XP installatie zit het standaard bij. Dus iedereen die een nieuwe pc koopt, of XP instaleerd heeft MSN op zijn pc, waarom zou je het dan niet gebruiken?
MSN Messenger wordt standaard niet geinstalleerd. Windows Messenger wel, maar die wordt hier dus niet bedoeld. Mensen downloaden zelf MSN Messenger.
Denk je niet dat beide Messengers niet geteld zijn en op 1 hoop zijn gegooid aangezien ze van hetzelfde netwerk gebruik maken? Ik kan het niet vinden in het oorspronkelijk bericht, maar zoiets lijkt mij wel logisch.

Ik krijg trouwens wel jeuk van de standaard windows Messenger die toch altijd weer ergens boven komt drijven (na opstarten van outlook o.a.). Gelukkig mag op mijn compu zelfs root nu niet meer naar messenger.exe kijken laat staan aankomen 8-)
ik kan uit ervaring zeggen dat bijna iedereen de nieuwste msn gebruikt. zelf gebruik ik namlijk een mIRC script voor msn, omdat ik die MSN6 gewoon een onding vind, en Trillian trouwens ook, en daar heb ik zelf een heleboel functies ingemaakt, onder andere dat je kan zien wat voor client de ander gebruikt. hij ziet t verschil tussen msn 6.0, msn 6.1 en "de rest", en bijna iedereen gebruikt msn 6.1.

verder zie je ook de ICQ en ICQ lite als aparte programma's worden gezien, terwijil dit in mijn opzicht toch echt t zelfde is, omdat t er niet om gaat welke client je heb, maar op welk netwerk je zit.

en btw: windows messenger verteld jou dat je moet upgraden naar een nieuwe versie (msn6), dus iedereen die windows messenger opstart krijgt die msn6 door z'n strot gedrukt.
en btw: windows messenger verteld jou dat je moet upgraden naar een nieuwe versie (msn6), dus iedereen die windows messenger opstart krijgt die msn6 door z'n strot gedrukt
Ik draai XP vrij kaal. Windows Messenger is daar gewoon 5.0 en er is nooit een melding geweest dat ik MSN Messenger 6 moet instaleren...

Dus sorry, je opmerking klopt niet....
MSN Messenger krijg je wél mee geinstalleert met Windows XP. Zit d'r standaard ingebakken en is d'r nog behoorlijk lastig weer af te krijgen ook...
Dat is dus Windows Messenger en niet MSN Messenger. Als men ICQ en ICQ Lite apart rekend zou men dat met Windows Messenger en MSN Messenger ook moeten doen.
Wat ook slim was van microsoft is dat ze van alle hotmail accounts automatisch een 'msn passport' hebben gemaakt, hiermee hadden ze ook in 1 klap de meeste gebruikers, ofniet?

Ik gebruik ook liever ICQ omdat ik dit al vanaf het prille begin gebruik.
Trillian is nu perfect voor mij
Niet al die stomme reclame of useless ICQ plugins
Het gene wat ik zelf aan msn niet goed vind is dat: <nick> is typing a message...
Soms typ je iets en dan denk je van, ach laat ik het toch maar niet zeggen en dan maak je je scherm leeg, en 2min later vraagt diegene wat je nou aan het typen was.....
En ik heb nog geen optie gezien om dit te disablen.
ICQ ownde .. OH OH !! (geluidjes :P)

Maarja het is idd heel erg logisch dat MSN het meeste word gebruikt momenteel... Vroeger toen ICQ nog dé standaard messenger, totdat MSN kwam. De breezersletjes snappen niets van ICQ en MSN is voor hun dé uitkomst. Standaard geinstalleerd, stapjes volgen op de 'geweldige' msn site en je hebt een account gemaakt. En ondertussen lopen de ICQérs erachteraan omdat deze wel in contact willen kunnen blijven met de MSN sletjes. Tenminste, op deze manier zag ik hte voorbij komen... Op een gegeven moment heb ik ICQ maar weggegooit omdat er nog nauwelijks iemand online was (voorheen zat de lijst vol met 120 mensen) , en ook maar met MSN 3.6 een beetje lopen chatten.

Echter kwam MSN 6 eraan en was 3.6 niet meer te gebruiken. Tenminste dat zegt MSN. Je zag hem gewoon inloggen en de lijst met mensen die online/offline waren kwam tevoorschijn, alleen de seconde daarna werd het MSn scherm grijs en kreeg ik een warschuwing dat MSn 3.6 niet meer bruikbaar is en ik MOET upgraden naar de geweldig mooie vol met reclame en met overkillde features waar niemand op zit te wachten MSN 6. Nee bedankt, dan gebruik ik het niet meer.

Natuurlijk ken ik Trillian, ook een tijdje gerbuikt maar ik vind dit persoonlijk niets.. Zou me overigens ook niets verbazen als Microsoft over een tijdje MSN als betaalde service gaat aanbieden aan de klanten. Of beter gezegd, hopelijk doen ze dat, aangezien iedereen dan massaal weer zou overstappen op een andere freeware client zoals ICQ of iets anders.

MSN komt er bij mij nooit meer in :)
Anoniem: 78739 @Sluuut18 maart 2004 12:39
De breezersletjes snappen niets van ICQ en MSN is voor hun dé uitkomst. Op een gegeven moment heb ik ICQ maar weggegooid omdat er nog nauwelijks iemand online was (voorheen zat de lijst vol met 120 mensen)
Dus jij hebt alleen maar breezersletjes als vrienden? :+
Anoniem: 91315 @Sluuut18 maart 2004 11:47
msgplus! dan hé .. banner weg .. ik heb echt geen problemen met de nieuwe behalve dan dat die oude messenger eerst inlogged .. moet dat registercommand is doen om die rommel te verwijderen.
Anoniem: 9927 @Sluuut18 maart 2004 18:00
[reactie op Cyberblizzard]

Autobiografisch gewoon, hij heet toch sluuut ? ;)
Ik zie daar eigenlijk wel voordelen in, geloof ik. Het maakt je leven een stuk eenvoudiger en aangenamer dan al die moeilijke mensen. En ik ga voor -2 off-topic. B-)
offtopic:
Breezersletjes - nog nooit eerder van gehoord maar nu permanent in mijn geheugen gegrift. Onzettend mooi woord ....


Ik ga het eens probereen dat MSN, altijd geweerd (blijft microsoft). Maar toch eens proberen. Hoewel ik telefoneren met Skype toch nog wel het prettigste ga vinden denk ik.
Anoniem: 90197 @Frag1le18 maart 2004 12:10
Er zijn nog wel een hele hoop andere dingen die MSN ontbreekt t.o.v. bv. Jabber:

o offline message retrieval
o Open Standaard als protocol
o serverkeuze
o P2P chat (Coccinella kan dit)
o clientkeuze
o keuze van OS(-versie) (als je toch gebruik wilt maken van alle functionaliteiten van het protocol en zonder "reverse engineering wachttijd")
o public key encryption
o inloggen met meerdere clients tegelijk via dezelfde account
o inloggen op meerdere locaties tegelijk via dezelfde account
o geen limiet op aantal contacts (handgt natuurlijk wel af van hoe krachtig de hardware van de server is)
o grotere limiet op de grootte van berichten (en instelbaar op de server)
o gebruik van transports om op andere netwerken te komen of om bv. e-mails te ontvangen/versturen en SMS (laatste is mogelijk maar niemand bied dat natuurlijk aan wegens te duur...maar je kan het zelf ook altijd draaien)
o status instelbaar per groep en zelfs gebruiker (opm: niet alle clients ondersteunen dat)
o beter beveiligd tegen spim (dus spam over IM)
o ...

o
o o o o o o,

Dat men niet massaal overstapt :?

Maar helaas: zolang het merendeel van de simpele computergebruikers onnadenkend Windows-/MSN- Messenger gebruikt zonder verder te kijken, zal een alternatieve IM-protocol geen voet aan wal krijgen.
Ik denk dat je daarmee een sterk punt heb, veel mensen hebben moeite om een IM te installeren , als je een matig opgezet bedrijfs netwerk heb , werkt msn wel ,,, mensen kunnen zelf geen andere dingen installeren dus gebruiken ze msn ,, en als meerder relatie's dit ook hebben bestaat er vaak geen altrenatief voor hun,,,
Chatprogramma mIRC haalde ook slechts anderhalf miljoen gebruikers, maar de echte diehards chatten hiermee rustig vijf-en-een-half uur per maand weg.
Humm, echte diehards zitten er niet meer dan 5u per maand op, maar meer dan 5u per dag!
toch is ICQ beter, maar te ingewikkeld voor de meeste mensen blijkbaar...
Als iedereen ICQ zou meegeleverd krijgen bij een OS, dan zal je waarschijnlijk het zelfde spreken over MSN. Iedereen krijgt MSN zonder vragen toegeschoven, waardoor mensen er ook meer aan gewend raken, en een alternatief programma als ICQ dan vaak "lastiger" word gezien omdat 't gewoon "anders" werkt dan gewend.

Verder ben ik het er niet mee eens dat ICQ zoveel beter is. Of iets beter is, is persoonlijk. Uit het onderzoek blijkt dat MSN Messenger de grootste is, maar dat komt uiteraard deels door de monopoly van Microsoft en de samenwerking met Hotmail. Maar volgens mij is MSN Messenger ook zeker het meest uitgebreid! Webcams, addons, plugins, emoticons, avatars, achtergronden, skins, je kunt het zo gek niet opnoemen of het zit er wel bij. Dat bieden de andere IM's niet allemaal, of slechts deels. Een argument van "ik wil al die uitgebreide zooi niet" is geen argument, want je kunt 't allemaal uitzetten.

Een ander punt is natuurlijk dat, omdat MSN Messenger zo veel word gebruikt, vaak een alternatief niet zo gebruikelijk is om zelf te installeren. Immers, alle kennisen en vrienden gebruiken MSN Messenger, en in je eentje via AOL of Yahoo is wat eenzaam :). Het heeft een soort sneeuwbal effect, de grootste blijft het snelst groeien.
Webcams, addons, plugins, emoticons, avatars, achtergronden, skins, je kunt het zo gek niet opnoemen of het zit er wel bij.
Toch hebben ze merendeels van de functies afgekeken van Y! Messenger. Al de features die jij noemt zaten al een aantal jaar geleden hierin. Hoe het overigens zat bij AIM, zou ik niet weten.
Een argument van "ik wil al die uitgebreide zooi niet" is geen argument, want je kunt 't allemaal uitzetten.
Dan mag je mij er eens op wijzen hoe ik die Send knop uitkrijg. ;)(Lelijk ding)
jah dat is logisch toch dat dat in msn ook zit, als ik nu een email programma gaan schrijven zitten daar ook dingen in als reply een prullenbak en ga zo maar door!
dat zijn de dingen die in een IM programma horen te zitten :Y)
Anoniem: 36355 @Mexxus18 maart 2004 10:27
Maar dit is dus meteen de reden waarom microsoft nu steeds aangeklaagt wordt vanwegen hun monopolie positie.

Je krijgt hun spullen erbij, mensen nemen de moeite niet meer om software van andere partijen te installeren. En dus blijft iedereen microsoftspullen gebruiken.

Mij boeit het niet of msn of welk programma dan ook bij windows zit, maar geef me minstens de optie of het geinstalleerd moet worden of niet.

Verder is de discussie welke IM beter is natuurlijk compleet zinloos, iedereen heeft zo zijn eigen smaak en aan de hand daarvan kies hij/zij haar programma.

Ik ben benieuwd hoe de verhoudingen zullen zijn als MSN niet standaard meegeleverd wordt!
Webcams, addons, plugins, emoticons, avatars, achtergronden, skins, je kunt het zo gek niet opnoemen of het zit er wel bij
Ironisch he? Toen icq 2000 uitkwam met al deze functies werd het beschouwd als bloatware en overbodige rommel. Nu heeft msn de zelfde functies en nu vindt iedereen het geweldig. Hoe hypocriet. (No offence tegenover jou hoor Mexxus)

Zelf zweer ik nog steeds bij ICQ (GnomeIcu wel te verstaan). Bevalt mij nog steeds prima. Msn begin ik niet aan. Alleen al het feit de de gemiddelde nickname langer is dan de tekst die die figuren typen is al irritant genoeg. Dat wordt nog vervelender als ze om de tien minuten ook nog eens die nicks veranderen.

"Joepie mijn hond heeft nieuwe puppies gekregen en ik ben zo blij" zegt: Hoi |:(
Anoniem: 58584 18 maart 2004 10:16
En wat dacht je van MSN Plus? www.msgplus.net

Die gozer zou multi miljonair behoren te zijn wat hij geflikt heeft aan extra's. Van mij mag hij want MSN heeft gewoon niets bijzonders neergelegd als je het vergelijkt met de features van Plus!
Ja, vast ook omdat je dan die lop.com ellende meekrijgt...

http://www.spywareinfo.com/newsletter/archives/june-2003/3.php

Ik heb de grootste moeite gehad om deze spyware weer van een win98 bakkie af te halen. :-(
kwestie van goed opletten ipv overal ok klikken.. je hoeft maar een vinkje uit te zetten en je hebt msgplus zonder spyware
ja het is idd een instinker, er staat heel groot ACCEPTEREN en iedereen klikt -zoals gewoonlijk- op accepteren en weer op next... maar als je op niet accepteren klik kun je ook gewoon verder :*)
Anoniem: 94640 @m3gA18 maart 2004 16:21
Ow crap. M'n zusje heeft net MSN Plus geïnstalleerd zonder dat ik ervan wist :(
stom onderzoek, ze testen hoeveel een messenger wordt gebruikt, niet hoeveel een mseenger service wordt gebruikt.. icq + icq lite is dus 5.000.000 samen, dat is dus een 3e plaats, geen aparte 4e en 5e.. AoL + AoL free ook samen nemen, en dan nog tellen hoeveel mensen trillian voor welke services gebruiken, want veel mensen hebben ICQ vervangen door trillian omdat ICQ ehhh.. een kutprogramma is :D
Op zich kan ik de mensen ook wel gelijk in geven dat ze MSN gebruiken. Het wordt standaard bij XP geleverd, het is gebruiksvriendelijk, en het voornaamste voor de meeste mensen, ook voor mij, je kunt je naam er makkelijk in aanpassen. AIM en Y! hebben als grootste nadeel dat je een nickname moet registreren die je vervolgens niet meer kunt aanpassen. ICQ biedt opzich ook wel de functionaliteit om je nickname aan te passen, maar deze is maar gering in vergelijking met MSN.
en het voornaamste voor de meeste mensen, ook voor mij, je kunt je naam er makkelijk in aanpassen. AIM en Y! hebben als grootste nadeel dat je een nickname moet registreren die je vervolgens niet meer kunt aanpassen. ICQ biedt opzich ook wel de functionaliteit om je nickname aan te passen, maar deze is maar gering in vergelijking met MSN.
Hoezo nadeel ?
Juist een voordeel van die programma's

Een nick kies je 1x (of je gebruikt je echte naam), die verander je ook niet en het is zeker NIET de bedoeling dat je je hele levens verhaal erin zet.

Grmblz, wat heb ik daar een hekel aan zeg. Daarom gebruik ik ook Trillian, ik heb geen behoefte dat iemand zijn naam om de 10 minuten veranderd (of vaker).
Anoniem: 7127 @Attilla18 maart 2004 11:17
In trillian kan je ook je nick zo vaak aanpassen als je wilt.
Het is vreselijk, dat geef ik toe, maar het kan wel!

PS: En Trillian is natuurlijk geen messenger op zich. Alleen een programma dat werkt via andere messenger services.
Ik doelde op het feit dat je met Trillian mensen in je contact list een vaste naam kan geven.
dat je contacts hun naam vast kunt veranderen in Trillian vind ik ook SUPER!
neem nou me zusje die ik in me lijst heb, die verandert haar nick om de haverklap. en dan niet 10karakters ofzo. nee gewoon hele zinnen!!!!!
als je al dat soort nicks in je lijst heb weet je toch ook niet meer wie wie is?
nu staat er gewoon de naam vd persoon.

oh enne in trillian heb ik een plugin die (mits je zelf online bent) een message kan sturen zodra iemand online komt. dus kan ik het bericht al tikken als diegene nog niet online is. komt in de buurt van icq dus :)
ICQ biedt opzich ook wel de functionaliteit om je nickname aan te passen, maar deze is maar gering in vergelijking met MSN.
Er zit nog veel meer in wat niet in MSN zit. Zoals offline boodschappen, ook boodschappen ontvangen als je even onzichtbaar bent, hele series privacy settingen etc. Dat zijn de redenen dat ik nog steeds niet over ben op MSN. Vroeger was ICQ een veel zwaarder pakket dan MSN. Maar tegenwoordig zit daar zoveel overbodige zooi in dat het groter is geworden.
Anoniem: 106101 @pasta18 maart 2004 10:43
Mischien mierenneuken maar MSN zit niet bij Xp, Windows Messsenger wel :)

Ben zelf een fervent Trillian gebruiker maar als ik toch Messenger gebruik is het de Windows versie en niet de MSN waarvan ik de interface maar matig vind.
De interface van MSN kan je zo aanpassen dat ie zeer veel op windows messenger lijkt. Ik heb een tijdje MSN6 zo gebruikt, maar er zit ook al teveel zooi in. Nu ben ik een aMSN fanaat :P
De meeste mensen zitten op MSN, het begint bij een noob natuurlijk bij windows messenger, maar de dag erna heeft ie natuurlijk al MSN6 vanwege die oooh zooo leuke functies als eigen smilies, aanpasbare achtergronden en online spellen wat de vrienden hebben en dan moet ie het ook hebben :+
Anoniem: 90197 @pasta18 maart 2004 12:55
nickname kunnen wijzigen een voordeel?

IMO lost Jabber het veel beter op:
o nickname kan je wijzigen maar word niet aangemoedigd om dat elke dag te doen
o als gebruiker kan je instellen dat de Jabber ID's gebruikt worden (vaak standaard) zodat je roster er steeds hetzelfde uitziet
o de kern: via Jabber kan je statusmessages meegeven en afhankelijk van de client komen die in een kleiner lettertype onder de nickname/Jabber ID, kan je die zien via mouse over,... en/of kan je ze zien in een chatvenster.
o ...en dan bestaan er ook nog user moods (dit is nog wel heel nieuw/in ontwikkeling en ik weet niet direct een client die dat al ondersteund)
toch is ICQ beter, maar te ingewikkeld voor de meeste mensen blijkbaar...
ICQ vond ik altijd een goed voorbeeld van een heel slechte applicatie. Prototype bloatware, zwaar, slurpt resources en stikt van de reclame. Ik kwam ook altijd enorm aan het zoeken in de prefs als ik iets wilde veranderen...

MSN is ook niet mijn ding overigens, maar is wel helder in z'n bediening. Trillian is mijn favoriet.
maar je kan wel offline berichten sturen :) en dat kan msn niet
Dan stuur je een mailtje ;)
Dat is echt de enige functionaliteit die ik zwaar mis in MSN Messenger. Offline berichten sturen in ICQ was namelijk zo'n beetje het enige wat ik deed....
Dan stuur je een mailtje ;)
Ja da's ook veel makkelijker dan TOCH het berichtje kunnen sturen ;)
Als mensen dat als argument aandragen, vraag ik me altijd af of die mensen ook, wanneer iemand de telefoon niet beantwoorden, een brief gaan schrijven in plaats van de voicemail/antwoordapparaat inspreken (of later terugbellen).
De vergelijking is misschien niet 100% accuraat maar ik vind het 'stuur dan een mailtje' een laf argument. :P
Ik gebruik daar geen mail voor en wens dat ook niet te gaan doen. :)

Even ontopic: MSN is ook wel gemaakt om snel andere messengers uit de markt te duwen.
Het zit intussen bij elke Windows installatie inbegrepen, en daarvoor bij Internet Explorer.
Zeker in het begin was ie wel HEEL erg basic, vergeleken met ICQ. Maar daarbij dus ook fijn simpel en dat is de meeste mensen genoeg, waarom iets anders gebruiken?

Maar ik ben geen fan van MSN.
MSN vind ik niet iets om gewoon te laten draaien, stel je voor dat je terwijl jij in bed ligt, heel toevallig (om wat voor reden dan ook) 10 mensen uit jouw lijst besluiten jou iets te vertellen of vragen. Dan zet je 's morgens je monitor aan, staan er 10 of 11 vensters open (afhankelijk van of je MSN open laat staan of niet). ICQ regelt dat veel prettiger.
Het is wel meer bloated (ICQ Pro) en dat was het altijd al, hoewel als ik nu MSN met ICQ vergelijk, het verschil nieteens meer zo gigantisch is. Plus dat MSN meer bloated is nu, dan ICQ lite. Met ICQ lite kwamen ze gewoon te laat denk ik.
En wanneer geeft MSN messenger je de mogelijkheid van die vreeeeeeeeeeselijk irritante contacts met een naam van hier tot ginder aan te passen?
Waarom kan ik het ding niet netjes docken aan mijn desktop?
Het zijn allemaal dat soort dingetjes die in ICQ gewoon zijn en in MSN gewoon niet kunnen zonder een andere client (Trillian bijvoorbeeld) te downloaden. En dan kan je net zo goed gewoon ICQ gaan gebruiken... ;)
Balk linkerkant? Tabbladen??

msn > extra > opties > privacy > vink aan: "dit is een openbare computer, dus geef mijn tabblade niet weer"
the_stickie: Met MSN+ is het MSN venster nog steeds niet te docken. Ook is het nog steeds niet mogelijk offline berichten te sturen (ja, je kan een bericht automatisch laten sturen wanneer die ander online bent, maar dan moet jij toevallig ook online zijn! Wanneer je allebei niet zo vaak online is werkt dat niet).. Ja, ook ik mis deze functionaliteit in MSN.

Maar het moet wel, aangezien er zoveel mensen op zitten, helaas.

En nee, ICQ was vroeger nooit bloated. Althans met icq99a en 99b nooit wat van gemerkt. Daarna ben ik overgestapt op Miranda (Vanwege de bugs die vandaag de dag nog steeds in Trillian zitten), maar die heeft een hele rottige MSN implementatie.

Dus ik ben weer terug bij af.

En alleen omdat MS het weigert om een simpele dock routine in te bouwen, zodat je niet constant je MSN scherm hoeft te openen, te sluiten, te openen, te sluiten, te openen, te sluiten.. etc etc. Ik krijg last van m'n muisarm van dat gehannes zeg :(
daarvoor heb je MSN + voor ... ben je ook meteen van die stink-reclame af ...

nu nog een programma die die balk aan de linkerkant weg haald en het word nog een leuk programma ook

ik mis de database nog wel .. msn logt ( msn+ ook) de tijden warneer iemand on en ofline gaat ... zou wel netjes zijn als hij daar leuke statastieken uit haald ... ( meeste woorden per minuut t/m die-hard "busy" persoon )
Met MSN+ is het MSN venster nog steeds niet te docken.
Volgensmij wel hoor:

Plus! > Preferences > Contact list > Allow docking when the window is moved
R_W: Dat is geen echt docken de laatste keer dat ik keek, althans bij mij niet, want de vensters van gemaximaliseerde programma's zitten er toch echt nog steeds onder. Waardoor je nog steeds je venster moet verschuiven. Maar het kan natuurlijk zijn dat dat in een nieuwere versie van MSN+ is opgelost, ik zal even kijken straks.
ICQ vond ik altijd een goed voorbeeld van een heel slechte applicatie.
Verder kijken dan je neus lang is: Miranda. Snel, soepel, ad-free en uitbreidbaar. Bestaat al een paar jaar, kan niet meer zonder. ;)
Anoniem: 78739 @shifter18 maart 2004 12:42
Verder kijken dan je neus lang is: Miranda. Snel, soepel, ad-free en uitbreidbaar. Bestaat al een paar jaar, kan niet meer zonder.
En heb je al je chatvrienden al kunnen overtuigen?
Dat is niet nodig het werkt net als trillian voor meerdere chat servers tegelijk.

Ideaal.

Ben 't nu aan het installeren dat miranda.

verschil is dat het GPL is, kortom geen bedrijf dat straks geld vraagt.
Zoals ik al in een post hierboven zei, de MSN plugin voor miranda is zwaar brak, zodat het eigenlijk geen optie is wanneer je meer dan een paar mensen kent die op MSN zitten. De ICQ implementatie daarintegen is wel oké.
Er is sinds enkele weken een vernieuwde msn plugin voor miranda, de oude gaf wat problemen als je met meerderen achter 1 router/firewall zat. Met de nieuwe plugin heb ik tot hiertoe geen problemen gehad.
Zowiezo
Maar Anderhalf duizend? Volgens mij zitten er op Quakenet alleen al meer Europeanen. Laat staan als je de andere netwerken er nog eens bij neemt. (mircx :'()

Ok, als je de bron bekijkt is het anderhalf miljoen. Dat lijkt al wat logischer. Dan nog de andere IRC clients erbij (BitchX, just name it).
Ik vind die reactie toch een beetje te kort door de bocht. :)

Ik gebruikte als eerst ook ICQ, maar deze bleek naderhand toch te buggy, te sloom en onhandig bij echte snelle gesprekken, omdat je constant met kleine shitberichtjes werkte.

Veel van mijn kennissen switchten daarna naar MSN, waardoor ik het ook ben gaan gebruiken en ik moet zeggen, zolang je al die bullshit uitgooid (plaatjes, custom emoticons, gekleurde teksten etc etc) is het gewoon een heel degelijk chat programma. :)

Mirc gebruik ik alleen om te chatten in clanverband of om bepaalde bestandjes binnen te krijgen ;)

En met 10 jaar computerervaring (breezers zijn niet te zuipen, wees een man neem een biertje) kun je mij niet echt tot de n00bs of BrEeZaH-sletjes rekenen ;)
Ik ben ook jaren verstokte fan geweest van icq. Maar uiteindelijk ook gedwongen over moeten stappen... simpelweg omdat de vriendengroep op msn zat.

Wat mij toen opviel is dat Msn makkelijker in te stellen was achter routers/switches. (nieuwe versie hoef je zelfs niets meer in te stellen). En een ander ding: Met Msn geef je een emailadres door... is iets makkelijker te onthouden dan een lang nummer.

En dan krijg je nog de 'aloude' manier van werken van microsoft... je installeert het standaard mee met nieuwe installatie's, laat het standaard nog mee opstarten met windows ook... is toch iets makkelijker voor de gemiddelde gebruiker dan zelf eerst weer eens Icq/Miranda/Trillian te downloaden en te installeren.

Het verbaast mij helemaal niets dat Msn de top chat tool is. Denk dat dit alleen nog maar erger wordt, want als op een gegeven moment iedereen het gebruikt, dan wil jij dat ook... om die mensen maar te kunnen bereiken.

Overigens: dat Mirc maar een zo klein gedeelte heeft valt me tegen, vooral in de gamecommunity zie je dat Msn en Mirc naast elkaar gebruikt worden
"Chatprogramma mIRC haalde ook slechts anderhalf duizend gebruikers, maar de echte diehards chatten hiermee rustig vijf-en-een-half uur per maand weg. "

per dag bedoelen ze? per maand is niet veel...
t.o.v. de gemiddelden van andere chatprogramma's is dit wel veel.

MSN en Yahoo halen slechts een gemiddelde van 3u per maand.
Wel een aardig verschil tussen MSN en Yahoo Messenger: 27.000.000 tegen 3.500 of is dit een foutje?
Overigens geen verassing, wat me wel verbaast is dat een betaalde client zoveel (10 miljoen) gebruikers kent. Wie betaalt er nou voor iets wat je net zo goed of beter gratis krijgt?
Overigens gebruik ik sinds kort een Jabber client: Miranda IM. Erg fijn multi protocol en extreem extensable!
Anoniem: 81430 @MAher18 maart 2004 11:46
ooit gehoord van "cracks" 8-)
Dit is inderdaad fout, het moeten miljoenen zijn. Dus 3,5 miljoen gebruikers van Yahoo IM, niet 3500 enz. Zie het artikel bij Emerce.
uhm als je Win XP installeert dan krijg je niet MSN messenger hoor. Maar dan zit WINDOWS messenger er standaard op. Ok hij uninstalled automatisch als je MSN erop zet maar dat is een ander verhaal.
Grappig, ik heb ze anders nog allebei staan, en kan het er met geen mogelijkheid uitkrijgen.
Heb uiteindelijk de .exe van windows messenger gerenamed, en nu valt hij me niet meer lastig
Anoniem: 104788 @sab18 maart 2004 10:57
tik dit eens in bij start/uitvoeren: RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\INF\msmsgs.inf,BLC.Remove

en windows messenger zal verdwijnen
Anoniem: 79417 18 maart 2004 10:04
dus als iets simpel is in het gebruik (lees gebruiksvriendelijk) is het meteen voor n00bs?

wat is dat voor onzin :r
ohja, waarom is ICQ dan zoveel beter
jij VIND icq beter. Dat wil niet zeggen dat het voor andere mensen beter is.

Als je puur alleen ff snel even wil chatten met iemand van school is msn echt wel een handige tool. Mensen die van meer opties enzo houden kiezen voor andere apps.
Uhh volgensmij was het een vraag van DaMasterPNut...

Omdat reactie 1 en reactie 2 uit deze thread van dezelfde persoon zijn :)
Idd.. Het komt van microsoft.. het is hier op tweakers.net zowiso slecht.. *zucht*
Anoniem: 107931 18 maart 2004 10:19
Ik krijg steeds vaker foutmeldingen bij msn, Dit bericht kan niet worden verzonden, service heeft problemen blablabla.

Hoop dat ze met MSN 6.2 al die fouten weg hebben gewerkt
Ja ik had dit gisteravond ook alweer, ik draai voor het eerst in maanden weer es msn en ik werd er ineens afgetiefed en kon er niet meer op komen. Goed heeft weinig met het protocol te maken maar met de servers van MS..

Wat me ook tegenstaat aan MSN is dat de berichten allemaal via de server gaan. Bij ICQ was dit een mogelijkheid, maar bij MSN gaat alles dat je zegt via een switchboard server in amerika.. leuk voor de privacy, DEA FBI en elke andere organisatie die je kan aftappen :d
dit heb wel met t protocol te maken. ze zijn de laatste tijd nogal aan het kloten op die servers. als gebruiker zie je t niet, maar als msn scripter wel. msn 6.1 draait op MSNP10. dit protocol was nieuw in 6.1, en bevatte een aantal bugs, waardoor t een tijdje offline was en msn6.1 weer MSNP9 gebruikte. nu is t weer terug en zijn ze bezig al die accounts te migreren zodat je je contactlist in je hotmail adres boek krijgt.
MS zit er veel te veel mee te kutten. al die veranderingen van de laatste tijd zitten vol met bugs en worden volgens mij niet goed getest voordat ze op de servers worden geinstalleert.
en degenen die er last van hebben zijn de gebruikers, die allemaal rare errors krijgen van hun client en vaak niet in kunnen loggen. als t aan mij ligt gaat iedereen voortaan jabber gebruiken ofzo ;)
Wat me ook tegenstaat aan MSN is dat de berichten allemaal via de server gaan. Bij ICQ was dit een mogelijkheid, maar bij MSN gaat alles dat je zegt via een switchboard server in amerika.. leuk voor de privacy, DEA FBI en elke andere oganisatie die je kan aftappen :d
Ik geloof niet dat ze daar een taalcursus nederlands volgen bij de FBI, en ik geloof ook niet dat men de behoefte heeft om 100 miljoen berichten per dag door te lezen :).
Dat doet niet 'iemand', dat doet 'software'. Je maakt mij niet wijs dat de 'feds' daar niet iets hebben draaien dat alle berichten filtert op bepaalde woorden of termen, vervolgens een soort lijst van 'verdachte' gesprekken maakt en die users beter in de gaten houdt.

[/complottheorie] :P
Ja ook wel "Information awareness office" (DARPA). Zo hebben ze het welbekende Echelon project, wat echt geen paranoia samenzweringstheorie is! Ze sniffen alle verkeer en doen inderdaad matching op woorden, zinnen, namen, etc..

http://www.echelonwatch.org/

Maar MS kan dus zelf ook al je berichten lezen.. Dat vind ik nog het scaryste persoonlijk. Ik bedoel, laat de geheime diensten maar schuiven maar wat zo'n bedrijf allemaal kan met de informatie die ze zo opdoen?! Misschien helpt het ze zelfs hun monopoliepositie te behouden, beetje bedrijfsspionage hier en daar ..

Ik vind het een heel markant systeem. Waarom geen point to point verbinding zoals ICQ?
Wat me ook tegenstaat aan MSN is dat de berichten allemaal via de server gaan. Bij ICQ was dit een mogelijkheid, maar bij MSN gaat alles dat je zegt via een switchboard server in amerika.. leuk voor de privacy, DEA FBI en elke andere organisatie die je kan aftappen :d
Vind je het gek, in deze tijd van terrorisme en andere internet ellende? Op alle manieren worden mogelijkheden gezocht om als politiestaat goed aan de bak te kunnen. Microsoft is de laatste om daar tegenin te gaan. MSN is geen peer2peer IM zoals bv. ICQ wel was/is. Dat was ook de grote klacht over bv. ICQ: mensen kunnen allerlei illegale informatie naar elkaar zenden zonder dat er een haan naar kraait, het werd stomweg niet ontdekt. Op MSN kunnen allerlei intelligente sniffers worden geklooid, die automatische de authoriteiten inschakelen als er iets gebeurt dat niet indehaak.
Gebruik dan een andere MSN server of zet er zelf 1 op...ooops, das waar ook: dat kunt ge ook al niet met MSN. (of toch zeker niet als ge niet genoeg geld hebt)

* 786562 Jork
Er wordt van te voren gewaarschuwd dat je geen creditcardnummers en wachtwoorden moet doorgeven, dus je weet dat je privacy niet al te hoog is.
Als alles via de server van msn zou gaan, waarom gaan file transfers dan via 2 mensen op hetzelfde LAN op de snelheid van dat LAN? En waarom doet een spraakverbinding het met een firewall niet, en als je een VPN verbinding hebt wel?
Volgens mij gaat echt niet alles via een server, wellicht wel de tekst, hoewel het daarvoor te snel gaat volgens mij

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.