Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Interview met softwarebaas van ATi

UK Gamer heeft de softwarebaas van ATi, Ben Bar Haim, bereid gevonden om een aantal vragen te beantwoorden. In het interview wordt ingegaan op vragen over het belang van drivers en over de slechte reputatie van de fabrikant op dat gebied. "Dat is een oud verhaal" zegt Ben, "Drivers zijn vijftig procent van het product, de helft van het team werkt aan de ontwikkeling van de software". Ook het Catalyst programma wordt besproken: Ben gaat in op het doel van deze suite die naast drivers voor pc, Mac en Linux onder ander ook multimonitor software en een multimedia applicatie bevat. De fabrikant is van plan om acht a tien keer per jaar met een gecertificeerde software suite te komen. ATi heeft volgens Ben Bar Haim in een jaar een hoop van de gestelde doelen bereikt:

Certified by ATiBEN > We have reached many of the goals we have set a year ago. Namely:

*We currently release CATALYST software suites eight to 10 times a year;
*The performance of our drivers is increasing with each CATALYST posting;
*Our drivers are WHQL certified;
*The level of "escapes" (i.e., those bugs which escape our QA organization and are reported by the users) has gone down by 50%; and
*The turnaround time to fix critical user bugs has decreased dramatically.

And I want your readers to pay attention to the fact that we are not done yet. We will continue to improve quality. We will continue to improve performance. We are working hard to earn our customers confidence and respect and we will not stop until we become recognized as the standard for quality in our industry.

Door

48 Linkedin Google+

Submitter: T.T.

Bron: UK Gamer

Reacties (48)

Wijzig sortering
ik moet zeggen dat ik zowel met mijn ati 8500 als mijn mobility 9000 maar 2 keer een probleem ben tegen gekomen (NFS6HP)

Voor de rest nog nooit wat gehad, dus ik vroeg mezelf altijd al af waarom iedereen zo op ati liep te kankeren. nVidia maakt ook flink wat fouten, maar als er bij ati wat wordt gevonden dan is leiden in last :)
Radeon 8500, breek me de bek niet open...

Ik kan je nog wel wat games noemen: Comanche 4 (kon je net zo goed op een Voodoo1 spelen tot het gefixed werd), GTA3 (fog problemen), Mafia (verneukte letters en textures op 1024*768). Kijk maar eens naar de waslijst bugfixes voor spellen bij elke driverrelease, het is niet op te noemen. Meestal wordt het probleem verholpen, soms ook niet. GTA3 heeft het op mijn XP1800+ nooit goed gedaan (zeker al een dozijn drivers geprobeerd, ook die Omega dingen) en hetzelfde geldt voor Mafia.

Het is een hele goede kaart maar hij presteert heel inconsequent door aanhoudende driverproblemen. Het ene spel vloeiend, het andere haperend, zelfs in 800*600, terwijl mijn PC ver boven de systeemeisen zit.

Ik wil voorlopig niet upgraden, maar als ik weer moet kiezen en er liggen twee nagenoeg gelijk geprijsde en gelijk presterende kaarten neem ik zonder twijfel weer een nVidia. Bij m'n GeForce 2 MX wist ik altijd wat ik er aan had, als het schokte kon hij het niet aan, en als het goed ging, ging het lekker. Betrouwbaar en gevoelsmatig ook gewoon goed.
Comanche4 lag niet helemaal alleen bij ATI. Comanche4 deed het namelijk op de 9700 die ik nu heb noch op de 8500AIW die ik had, tenzij je een update van comanche van het net haalde. Misschien lag het daar wel aan.
Comanche4 lag niet helemaal alleen bij ATI.
Je hebt deels gelijk, behalve een driver update was inderdaad ook een patch noodzakelijk. Maar waarom vermeldt Ati dan bij een zekere driver dat er een probleem met Comanche 4 is opgelost? :)
Omdat bedrijven als ATI en Nvidia heel vaak in hun drivers workarounds maken voor bugs in andere software.

Je kan als ATI of Nvidia wel roepen dat spel X een bug heeft waardoor het niet werkt, maar dat interesseert de klant geen zier. Die wil alleen maar dat het werkt.
Als de fabrikant van spel X geen fix maakt, en jij als videokaart fabrikant kan dat wel, dan kan je maar het beste zelf die fix maken.

Vergelijk het met het bekende SB Live probleem met de VIA chipsets. Creative zat fout, maar VIA kreeg er toch weer een slechtere reputatie van.
en nvidia heeft nooit problemen :Z daarom heb je op GoT zekker het zoveelste deel van help, mn detonators doen het niet!!!
Wanneer stop je nu eens met die leugens?

SimCity4 werkt prima op ATI kaarten. Alleen het scrollen is iets langzamer, maar dat heeft geen serieuze impact op het spel. Ik kan het prima spelen. (En dat is je nu al ettelijke malen verteld)
De gamer hoeft dus niet te wachten.

Freelancer werkt perfect op mijn 9700Pro. Niet het minste geringste probleem.

De AGP8x problemen kwamen niet door ATI maar door hardware fabrikanten die zich niet aan de standaarden hielden. Aangezien ATI de eerste was met AGP8x kaarten waren zij de eerste die dat ontdekten.

En als je in de forums kijkt zie je dat Nvidia alles behalve probleemloos is.
Je kan zeggen wat je wilt, maar ook nu weer zijn er diverse problemen met de Ati kaarten. Simcity 4 kon niet correct gespeeld worden en het nieuwe spel Freelancer al evenmin. Beide spellen draaien probleemloos op een Nvidia kaart. Smoesjes dat het probleem bij de softwarefabrikant ligt doet niet terzake. Feit is dat een Ati kaart ook nu weer voor problemen zorgt bij diverse nieuwe topspellen. En iets in me zegt dat dit niet de enige 2 spellen zijn. Wiens schuld het ook mag zijn, de gamer wacht in beide gevallen op de patches of nieuwe drivers. En als ze er eenmaal zijn ligt het vervolg product alweer in de winkel. Zou opzich een reden kunnen zijn om te kiezen voor probleemloos Nvidia. Vergeet de problemen die Ati met AGP 8x had ook niet he. Gaat om het totaalplaatje.
1. We zijn inmiddels een hele generatie verder dan de 8500 en dingen kunnen veranderen.

2. ATI heeft de afgelopen maanden heel veel tijd gestoken in de verbetering van de kwaliteit van haar drivers. Met erg positieve resulaten als gevolg.

3. nVidia drivers zijn (nog) beter, maar ook niet altijd waterdicht. Beetje tweaker lost zijn/haar driverproblemen wel op.

Conclusie: tis inderdaad een gevoelskwestie. Overigens heel begrijpelijk. Ik heb de gok genomen en deze generatie (okt. vorig jaar) een 9700 PRO gehaald. Ik heb van het zogenaamde verschil in stabiliteit tussen nVidia- of ATI-drivers (nog) niets gemerkt. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ATI zijn zaakjes pas sinds vorig jaar op orde heeft.
jaja, jij hacked zelf ff een display driver voor een closed source project in elkaar die beter presteert dan de driver die door een gespecialeerd team is geschreven? RESPECT!
Dat is ook makkelijk te verklaren.
NVidia heeft een marketing praatje bij hun drivers staan van hoeveel beter deze geworden zijn. Bij Ati staat wat ze gefixed hebben in deze driver release. Natuurlijk krijg je dan bij Ati een waslijst van wat er allemaal fout was aan de vorige driver. Bij NVidia is dit gewoon weg niet te zien.
Bijde zijn het 2 manieren van het uitbrengen van een driver. Elke heeft zijn voordelen en nadelen. Het is gewoon welke image ze willen opbouwen of hebben.

Ok de eerste releases van de Ati Radeon (de eerste radeon die ze uitbrachten) was wel eens behoorlijk brak. Maar dat is lang geleden. Ati is een heel stuk verder met hun drivers. En problemen worden echt opgelost tijdens een volgende driver release. Wat zitten jullie dan altijd te zeiken dat ze slechte drivers hebben? Ze hebben tenminste een fatsoenlijke driver support. Ze doen er wat aan (geloof me ik heb producten gehad waar dit wel anders was).

Ik zelf gebruik een Ati Radeon 1 en ben best te spreken over deze kaart. Hij is niet een van de snelste meer. Maar ik heb niet snel dat een spel niet werkt (1x voorgekomen). En als dit het geval is dan is het met de volgende driver release opgelost.
En ik kan simpelweg niet geloven dat NVidia zelf niet bij elke driver release allerlij fixes hebben toegepast (snelheid en bugs). Waarvoor breng je dan anders een nieuwe driver uit?
Dat fog probleem waar je het over hebt bij gta 3 was ook met de Nvidia kaart , toen had ik een geforce2 GTS en idd na de fix draaide gta smoother.....

Ik denk dat het probleem waarschijnlijk niet bij ati alleen lag maar ook bij de door u gebruikte drivers of configuratie..... (maybe ? )
Mocht je voor de keus staan en de Ati Radeon 9700pro is een optie, dan kan ik je die van harte aanbevelen. Tis echt een geweldige kaart en samen met de catalist 3.1 driver werkt hij super goed.
Als je alleen GTA3 als voorbeeld op kan noemen, dan moet ik je voorbeeld toch te niet doen. Het af en toe schokken in GTA3 heeft veel te maken met een bug die in gta3 zat (ik geloof problemen met muziek ofzo) , daarvoor is een patch uitgebtacht (werkt niet in alle gevallen :( )
NFS6HP ? :? hoe kan dat nou ?

NFSHP deel 2 is net nog maar uit !
Het wordt inderdad tijd voor nieuwe beter Ati drivers voor Linux.

Kan ik eindelijk fatsoenlijk gamen onder WineX ;) als ik mijn Radeon 9xxx aan ga schaffen.

Huidige Ati oplossingen schijnen slechts half zo goed te werken als nVidia oplosing omdat er al veel langer veel beter nVidia drivers zijn en het Windows platform uiteraard voorrang heeft.
nVidia was zo slim om voor hun Windows- en Linux-drivers dezelfde OpenGL-codebase te gebruiken. Zo profiteert Linux ook meteen van hun zeer actieve driver-ontwikkeling voor Windows.

Daar staat weer tegenover dat nVidia in Linux een eigen direct rendering standaard implementeert, die niet compatible is met de DRI-standaard. Als nVidia hun drivers in de vorm van netjes geprogrammeerde en standard-compliant DRI-modules zou aanbieden, was het een en ander een stuk minder problematisch geweest wat 3D support onder Linux betreft.

En het vrijgeven van de specificaties zou ook zeker helpen! ATI verdient wat dat betreft dan ook zeker een pluim, omdat die wel specificaties aan de open-source-gemeenschap beschikbaar stelt en nVidia niet. Zolang nVidia zelf goed werkende en uitstekend presterende closed-source Linux-drivers maakt en beschikbaar stelt is dat geen probleem, maar hoe zit het straks als de huidige Geforce-kaarten verouderd zijn?
Zolang nVidia zelf goed werkende en uitstekend presterende closed-source Linux-drivers maakt en beschikbaar stelt is dat geen probleem..
Helaas is dat dus wel een probleem in sommige gevallen, b.v. als je afhankelijk bent van Linux kernel framebuffer drivers (voor 2D) zoals in b.v. Amithlon (Amiga emulatie). Daar moet je dus maar net afwachten totdat iemand het allemaal reverse engineert e.d. Zo is er nog zelfs geen GF4 fb ondersteuning, om van 3D maar niet te spreken.

Ik vraag me ook af hoe de huidige tendens om voor benchmarks (3DMark 2003..) te optimaliseren zich ontwikkelt, je weet niet meer of een speedboost opeens het resultaat is van echte performance winst in het algemeen, of vanwege het weglaten van effecten of optimalisaties die weliswaar in betere 3DMark scores resulteren maar echte spellen er op achteruit gaan.. Het betreft hier niet alleen nVidia, ATI is hier ook niet vies van, denk maar aan het Quake/Quack 3 verhaal, dat was gewoon vals spel.

Bovendien hebben driverupdates niet alleen positieve effecten, men breekt nog weleens oude spellen omdat die niet meer getest/belangrijk gevonden worden, zo heeft bij mij Shogo (nog steeds leuk om soms te spelen) sinds een paar updates geleden problemen met onzichtbare menu teksten (GF2 GTS/detonator 29.42/DX 8.1). Ik kan niet van DX8.1 af vanwege nieuwe spelen die het nodig hebben, en ook niet echt terug naar oude drivers omdat nieuwe spelen dan weer problemen hebben.. In software rendering gaat het wel weer goed, maar dan ziet het spel er niet uit en wordt het natuurlijk een stuk trager.
IDD ik heb ook alleen de eerste 2 weken wat problemen gehad met me radeon9700, maar de drivers waren toen ook nog erg pril. Sinds toen zijn ze eigenlijk altijd wel goed geweest.
Volgens mij zijn de mensen die problemen hebben met de drivers gewoon niet goed bezig...

Tip:
Installeer windows kaal
Update windows
Directx 9 erop
Chipset drivers
Ati drivers.
Reforce erop voor de refreshrate.

Zo doe ik het altijd en ik heb dus nergens last van :Y)
Fijne boel, om maar je windows install telkens weer overhoop te gooien voor een paar drivers. Dan ben je dus echt serieus niet goed bezig.
*gaap* windows werkt nou eenmaal brak als het gaat om deinstaleren/herinstaleren van drivers. format C: is meestal gewoon het snelste.
Nou, NVidia heeft ook genoeg problemen hoor!!!

NFS 4 draait al in een geen tijden meer terwijl hij dat wel gedaan heeft.

Bij Battlefield 1942 heb ik nu ook problemen.

NVidia mag wel eens ophouden met de driver aan te passen voor 3DMark200x want het wordt er niet beter op.

Kan dat programma niet weg!!!!
en de mensen van futuremark hun job niet gunnen of wat :(

zorg gewoon dat je de juiste driver gebruikt en alles loopt normaal
Als die Nvidia drivers zo geweldig zijn, waarom moet je dan zoeken naar de "juiste" driver?

Lijkt me een tikkie in tegenspraak.
Zou er nou ook es een eindelijk een fix/instelmogelijkheid in de drivers komen, om es een keer games hoger dan op 60 hz te spelen in 2k/xp
Daar ben ik het mee eens! Nu moet iedere tweaker nog fixes installeren om deze bug te omzeilen. Het wordt hoog tijd, dat dit standaard in de drivers verwerkt wordt.
Inderdaad!! Dit is NVidia's grootste probleem!!

En als je dan met de NVRefreshTool de refresh instelt dan draait Battlefield 1942 niet meer.

OK, dit zal dan ook wel aan de maker van Battlefield 1942 liggen maar als de NVidia driver gewoon doet wat hij moet doen op dat gebied dan waren er geen problemen.
Nou, ik moet zeggen ik heb met mijn oude ATI kaart behoorlijk wat last gehad. Toen ben ik ook op nVidia overgestapt. Maar ik moet zeggen, ik heb nu al 2 maanden de ATI Radeon 9500 Pro en alles werkt perfect, nog geen enkel probleem gehad. :*)
Ik ben het geheel met ATI eens. Ik heb de drivers vanaf de Rage128 tot de huidige Catalyst drivers gehad, en ze zijn het afgelopen jaar dramatisch beter geworden. Ook zijn er veel meer updates. Ik heb sinds kort een nVidia kaart en ik kan zeggen dat de kwaliteit van de Catalyst niets onder doen aan de Detonators. De GUI van de beeldscherm instellingen vind ik zelfs veel beter geregeld dan bij nVidia.
Het is altijd wel zo geweest dat nVidea drivers de preformance met vele procenten verbeteren. Heb van een vriend gehoord dat hij soms wel eens 40% meer frames haalt bij zware games tov de vorige drivers. Dit soort verhalen hoor ik altijd maar weinig vanuit de ATi kamp.
Uiteindelijk gaat het er om welke driver beter presteerd in het eindplaatje van de kaarten naast elkaar. En dat gaat Ati goed af, als een driver weinig verbetering laat zien in performance, dan kan dat ook komen doordat de performance eerst al aan zijn max zat...
Ik vraag me af over welke driverversie een 40% snelheidsverbetering meer zegt: de nieuwe of de oude. Als de snelheid van een kaart zo dramatisch verbeterd kan worden door het enkel installeren van een nieuwe driver, dan deugde die oude driver kennelijk voor geen meter, anders kan ik het niet verklaren dat minder dan 70% van de capaciteit van de kaart aanvankelijk benut werd.
40% meer frames haalt bij zware games
Overdrijven is ook een vak :Z
Het kan wel, en is ook wel gebeurd.
Hooguit bij 1 specifiek spel in de allerhoogste resolutie met 4x FSAA. Bij normaal gebruik (voor mij 1024*768 zonder FSAA) merk je er geen zak van, maar ja, 40% klinkt cool dus vermelden ze het toch maar even trots :)
Dat komt omdat de kaartjes van zwaar onderpresteerde, GF3 iemand? Up to 50% hahaah lol, dan liepen ze dus zwaar uit hun neus te vreten. :Y)
Catalyst en Detonator zijn niet te vergelijken ...

Nvidia wint per nieuwe driverset meer performance dan Ati, en dat komt omdat de drivers van Ati niet sneller kunnen.

Ati's kaarten worden op een "generic" manier aangesproken, de performance van de Radeon's komt voort uit hun rauwe snelheid.

Nvidia spreekt hun kaarten op een andere manier aan, en de driver moet eerst alles omrekenen en compilen naar wat de hardware snel kan.

't is daarmee dat Nvidia bij elke driverset weer meer performance eruit geperst ktijgt, die "compiler" wordt steeds beter en beter ... Bij Ati winnen ze zoveel niet bij 'n nieuwe driverupdate...
Laat ons niet langer in spanning zitten en vertel ons je bron van dit fantastische verhaal...
Gelezen in een Duits magazine, eens zoeken of dat ik 't terugvind...
Dat betekent dan alleen maar dat de Nvidia drivers MINDER efficient zijn dan de ATI drivers en het een lange tijd duurt voor de Nvidia kaarten eindelijk hun volle potentieel kunnen laten zien.
ja owke, maar ik weet wel dat bijvoorbeeld met de komst van detonaterXP mijn performance zeker 25% omhoog ging...zon truukje nog niet voor mijn ati kaart gehad

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*