DPG Media neemt Viaplay voor 142 miljoen euro over, content gaat naar Videoland

DPG Media neemt de Nederlandse tak van Viaplay voor 142 miljoen euro over. Dat gebeurt zonder resterende schulden of contanten van het Zweedse bedrijf. De uitzendrechten en programma's van de streamingdienst gaan over naar Videoland.

Viaplay Group-ceo Jørgen Madsen Lindemann zegt dat het bedrijf zich meer wil concentreren op zijn kernmarkten in Scandinavië. De opbrengst van de verkoop kan het Zweedse mediabedrijf onder meer gebruiken om schulden af te betalen. De Nederlandse activiteiten leverden de Viaplay Group het afgelopen jaar 149 miljoen euro op.

De toezichthouders moeten de overname nog wel goedkeuren. De bedrijven verwachten de deal in de komende maanden af te ronden. De werknemers die bij Viaplay Nederland werken, gaan over naar DPG.

Sportcontent bij Videoland

Viaplay heeft in Nederland onder meer de uitzendrechten van de formule 1, de dartscompetitie PDC en de Premier League, de hoogste Engelse voetbalcompetitie. DPG zegt het aanbod van Videoland al langer te willen uitbreiden met sportcontent. "Met de programma's, de sportrechten en het platform dat Viaplay succesvol heeft neergezet in Nederland, kunnen we een prachtig sportaanbod naar Videoland brengen", aldus Ellen van den Berghe, streamingdirecteur bij DPG. Het is nog niet bekend of Viaplay-abonnementen worden stopgezet of bijvoorbeeld automatisch overgaan in Videoland-abo's.

De Viaplay Group heeft het al langer financieel moeilijk. Het bedrijf verloor vorig jaar 400.000 abonnees in Nederland en Scandinavië en leed een verlies van 45,5 miljoen euro. In 2023 trok het mediabedrijf zich al uit veel regio's terug om kosten te besparen.

DPG Media bezit sinds vorig jaar Videoland, nadat het RTL overnam. DPG wilde daarmee zijn marktaandeel op de Nederlandse streamingmarkt vergroten. Ook wil het Belgische bedrijf door een grote marktmacht te verwerven interessanter worden voor adverteerders. Zo hoopt DPG te kunnen concurreren met grote techbedrijven als Google en Facebook.

Videoland Viaplay

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

01-07-2026 • 18:54

255

Submitter: Mapje

Reacties (255)

255
245
125
5
0
92

Sorteer op:

Weergave:

Benieuwd wat de ACM hier van vindt, want DPG wordt wel erg machtig.

Ik heb nu goedkoop Videoland abbonnement. Viaplay films en series is bagger.. gokje wordt vast niet goedkoper. Ik zou ook graag zien dat ze keuze bieden. Bijvoorbeeld F1 of PL als keuze, niet alles.

Ik gok dat hiermee het uitventen van PL wedstrijden aan Prime ook over is.

[Reactie gewijzigd door loekf2 op 1 juli 2026 19:07]

DPG heeft de halve Nederlandse geschreven media, radio en TV markt kunnen overnemen en ACM heeft gewoon een vinkje gezet.

Die gaan echt niet ingrijpen.
Even de advocaat van de duivel.

Ja, we zouden dergelijke grote bedrijven niet moeten toestaan dat ze zo dominant kunnen worden op zoveel verschillende schijven. Echter, als wij (als Nederlanders en/of Europeanen) geen grote, dominante bedrijven hebben, dan wordt alles overgenomen door de Amerikanen en Chinezen. Willen we dat? Nee, ook niet.

Nogmaals, we zouden wereldwijd niet zulke grote en dominante spelen moeten willen hebben. Maar als, dan maar liever een Nederlandse/Belgische/Europese speler.
Even de advocaat van de duivel.

Ja, we zouden dergelijke grote bedrijven niet moeten toestaan dat ze zo dominant kunnen worden op zoveel verschillende schijven. Echter, als wij (als Nederlanders en/of Europeanen) geen grote, dominante bedrijven hebben, dan wordt alles overgenomen door de Amerikanen en Chinezen. Willen we dat? Nee, ook niet.

Nogmaals, we zouden wereldwijd niet zulke grote en dominante spelen moeten willen hebben. Maar als, dan maar liever een Nederlandse/Belgische/Europese speler.
Sta je er weleens bij stil dat DPG Media een particulier mediabedrijf is dat wordt gecontroleerd door de Belgische familie Van Thillo?

Omdat de familie de eigenaar is, heeft zij uiteindelijk een grote invloed op de strategische koers van het bedrijf en op de benoeming van de top van de organisatie. Dat betekent echter niet automatisch dat de familie zich bemoeit met de dagelijkse journalistieke keuzes of de inhoud van afzonderlijke redacties maar wel met de grote lijnen en de kleurstelling van wat er geschreven wordt en deze als nodig informeel kan bijsturen.

Wat opvalt, is hoe breed het portfolio van DPG Media is. Het bedrijf bereikt vrijwel alle doelgroepen in Nederland:
  • NU.nl – 18–54 jaar
  • AD – breed publiek en gezinnen
  • de Volkskrant – hoger opgeleiden, politiek en cultuur
  • Trouw – maatschappelijk betrokken lezers
  • Het Parool – stedelijk publiek, vooral Amsterdam
  • Qmusic – 20–49 jaar
  • JOE – 30–59 jaar
  • RTL 4 – gezinnen en volwassenen
  • Videoland – 18–49 jaar
  • Libelle – vrouwen 40+
  • Margriet – vrouwen 45+
  • Flair – vrouwen 20–40 jaar
  • vtwonen – huiseigenaren en interieurliefhebbers
  • Donald Duck – kinderen en gezinnen
  • Tina – meisjes van 8–14 jaar
  • Ouders van Nu – (aanstaande) ouders
  • AutoWeek – autoliefhebbers
  • Tweakers – IT-professionals, gamers en techliefhebbers
  • Independer – consumenten die verzekeringen, hypotheken en energie vergelijken
Door deze combinatie van nieuwsmedia, radio, televisie, streamingdiensten, tijdschriften en online platforms heeft DPG Media een enorm bereik onder vrijwel alle leeftijds- en interessegroepen. (!)
Dit is by design.

Dat roept de vraag op hoeveel invloed de concentratie van zoveel mediatitels bij één particuliere eigenaar kan hebben op het Nederlandse medialandschap en volk.

Het is in ieder geval naar mijn idee zeer ongewenst dat zoveel invloedrijke mediamerken onder dezelfde particuliere eigenaar vallen.
Weet je hoeveel meta of Google bereikt? Ik heb liever een Nederlands groot mediabedrijf dan allemaal Amerikaanse techbedrijven die de hele markt overnemen en iedereen bereiken. Of vind je omdat het papieren en tv en streaming media is dat het dan in een keer niet mag?
Weet je hoeveel meta of Google bereikt? Ik heb liever een Nederlands groot mediabedrijf dan allemaal Amerikaanse techbedrijven die de hele markt overnemen en iedereen bereiken. Of vind je omdat het papieren en tv en streaming media is dat het dan in een keer niet mag?
Ik heb op zichzelf niets tegen een groot mediabedrijf. De kern van mijn punt was vooral dat een groot deel van het Nederlandse medialandschap in handen is van één particuliere familie.

Over de familie Van Thillo doen verschillende verhalen en geruchten de ronde, onder meer over de oorsprong van het familiekapitaal tijdens de Tweede Wereldoorlog. Voor zover bekend zijn die beweringen echter niet overtuigend bewezen dus geruchten. Los daarvan vind ik het een legitieme vraag om stil te staan bij de invloed die één particuliere eigenaar kan hebben wanneer zoveel mediatitels onder dezelfde groep vallen.
TijsZonderH Nieuwscoördinator @procyon2 juli 2026 11:21
Los daarvan vind ik het een legitieme vraag om stil te staan bij de invloed die één particuliere eigenaar kan hebben wanneer zoveel mediatitels onder dezelfde groep vallen.
Zeker een legitieme vraag! Wel eentje die ik gelijk kan beantwoorden door te zeggen dat de eigenaar (of het bedrijf zelf als geheel) GEEN invloed uitoefent op redactionele keuzes.

Maar daar moeten we zeker (jij als lezer, maar ook ik als werknemer en iedereen als nieuwsconsument en burgers) voor blijven waken en dat is geen goede zaak.
edit:
omg GEEN invloed natuurlijk, van alle schrijffouten die je kunt maken...

[Reactie gewijzigd door TijsZonderH op 2 juli 2026 11:41]

TijsZonderH Nieuwscoördinator @EEstar2 juli 2026 13:08
Ja, dat is waar. Schandalig incident waarvan ik ook zou willen dat de eigenaren er opener over waren. Ik bedoelde mijn reactie ook voornamelijk in de context van vertellen welke typen verhalen of redactionele koersen redacties moeten schrijven. Dit is een (ernstig) incident maar niet iets structureels.
Wie betaalt bepaalt.
Onzin. Geld bepaald best veel, maar zeker niet anders. Als het wel zo was dan had ik mijn studie afgemaakt :P
Nu begrijp ik waarom nu.nl zo pro-Israel is. Schuldgevoel!
Meta en Google hebben ook bereik, maar dat is echt niet zo embedded in de Benelux als DPG. Google kan veel, maar de Qmusic(DPG)-nieuwslezer een nieuwsbericht laten voorlezen van nu.nl(DPG) over een onderzoek van Independer (DPG) krijgt men nog niet voor elkaar.

Ik denk dat dit soort advertenties een stuk effectiever zijn dan de willekeurige Alibaba-commercial in de Instagram-reels.
Wat een onzin reactie. Google bereikt ons allemaal via advertenties. Google search is de grootste zoekmachine ooit en beïnvloed is alle zoekresultaten van jou en mij. Google shopping is enorm groot en beïnvloed. Dus het koopgedrag maar niet te spreken over Meta met Instagram en alle andere social media kanalen die het bezit ik vind als we kijken naar media het allemaal een beetje onzin qua waakhond omdat volgens mij alle internationale techbedrijven en social media bedrijven veel meer invloed hebben. Kijk naar de invloed van de techbedrijven op de verkiezingen naar Amerika bijvoorbeeld.
Is dit een AI account?

Je hele reactie komt volgens mij 1op1 uit een AI / GPT.
Is dit een AI account?

Je hele reactie komt volgens mij 1op1 uit een AI / GPT.
Dit is mijn eigen werk, mijn eigen boodschap en eigen verhaal.
Heb je überhaupt iets inhoudelijks toe te voegen of wil je het graag hebben over veronderstellingen op de vorm?
Ik geloof best dat je prompt je eigen mening bevatte. Ik begrijp uit je reactie ook dat je reacties door AI worden geschreven. Dat is niet erg en ook niet iets om gelijk zo fel op te reageren. Ik vind het fijn dat ik het goed heb.
Het klopt als je prompt iets bevatte als:
Begin met de opmerking dat DPG in handen is van de Belgische familie Van Thillo. Maak een lijst van de belangrijkste DPG-merken in Nederland met hun doelgroep om te laten zien dat ze iedereen bereiken. Trek de conclusie dat dit by design is. Sluit af met de conclusie dat zoveel invloed bij één particuliere eigenaar ongewenst is voor het Nederlandse medialandschap.

Iets in die trend.. Prima natuurlijk, maar het viel me op. Is dat verboden te vragen?
Is dat verboden te vragen?
Ik heb je vraag al beantwoord. Je veronderstellingen of aannames over de vorm, zijn offtopic.
Als je het over de inhoud wilt hebben, is dat helemaal prima.
Ik weet niet eens waar die – op mijn toetsenbord zit...
Ik snap de gedachten, maar op allerlei vlakken behalve media zou dit prima voor mij zijn. Hoeveel wij ook denken, we kunnen als groep gestuurd worden door wat we lezen en zien.

Daarnaast, om een Europese reus te maken, hoef je natuurlijk geen monopolie hebben in 1 land, maar zou RTL bijv. Juist in heel Europa groot moeten zijn.
Het vervelende is dat DPG sterk stuurt op cross-news. Ofwel, AD.nl bericht veel over de eigen series viaplay, en geeft af op sbs. Dat ondanks dat bij hoog en bij laag beweerd werd dat ze onafhankelijk zouden blijven. Wil je dus dat je media een beetje pluriform blijven en we niet en masse naar de MAFS gedirigeerd worden, dan moet je dit, ook niet op nationaal niveau, willen.

Dwing dan DPG op te splitsen in web, stream en tv ofzo, met harde scheidingen.
Dat is nu, maar stel volgende week wordt DPG overgenomen door de Chinezen of Amerikanen en dan hebben ze een hele grote partij in 1 keer te pakken.
Ik denk dat juist omdat DPG dan zo groot is, de Nederlandse overheid dat niet zal toestaan. Onze overheid maakt niet altijd de juiste keuze, maar soms wel. Dat deden ze ook, knullig, maar wel met het juiste resultaat bij KPN die Carlos Slim wilde overnemen.
De ACM kijkt voornamelijk naar de economische kant en de advertentiemarkt, en zag daar geen problemen mee. Je wil idealiter dat de ACM ook kijkt naar de journalistieke en redactionele kant van zo'n overname, maar dat doen ze niet. Dat is wel een gemis. Wel met de kanttekening overigens dat er bij de overname veel journalistieke waarborgen zijn opgenomen zoals redactiestatuten en stichtingen, maar toch.

Punt is dat de ACM op de verkeerde manier kijkt naar dit soort overnames; puur marktgericht, zonder factoren als democratische gezondheid mee te nemen.
ACM kijkt toch ook of er gezonde concurrentie is? Nu DPG zoveel in handen krijgt, vraag ik mij af hoe het is gesteld met die concurrentie.

Voor mij als gebruiker vind ik het wel handig dat je met name nieuwsbladen met één account kunt lezen.

Even de Gelderlander en afhankelijk van je abonnement log je zo door op andere digitale kranten en als even tijd hebt, de digitale Donald Duck :+
TijsZonderH Nieuwscoördinator @DinDin2 juli 2026 13:58
Ze kijken naar de concurrentie op economisch gebied en dat is in dit geval op gebied van advertenties, want daar verdient DPG geld mee. Dat bedoel ik met dat ze niet kijken naar de inhoud van de krant of zo. Wat jij zegt, dat je met je DPG-account overal kunt inloggen is ook vooral relevant vanwege advertenties.
Precies en straks wanneer we een dictator aan de macht krijgen hier in NL en dikke vriendjes is met DPG wordt de lat erg laag om het merendeel van de media centraal te controleren om propaganda door te voeren. Enge ontwikkeling dit.
ACM is een organisatie zonder ruggengraat en gaat veel te gemakkekelijk mee met de business zijde ipv te kiezen voor de consument. Daarmee gaan ze veel juridisch duwen en trekken mee uit de weg en hoeven ze weinig te doen en dan vul ik nog niet in of ze uberhaupt daar mensen hebben ziyten die capabel zijn. Daarbij sluit ik ook niet uit dat ook de ACM zich té gemakkelijk laat intimideren door de business of zich zelfs laat omkopen. Ook de ACM is een overheidsinstantie en we weten inmiddels hoe de overheid met hun burger omgaat. Dit is nooit ten gunste van haar burger maar in eerste instantie de business, daar vecht de VVD wel voor. ACM is een dubieuze niet transparante organisatie met een duidelijke voorkeur die tegen consumenten is, zo lees en constasteer ik het tenminste. Alles is altijd redelijk wat de business van de consument vraagt en dat kan per definitie nooit zo zijn.
Ik vermoed precies hetzelfde als van de afgelopen 62 overnames die al ver over de grens waren.
Ik zie niet helemaal hoeveel extra macht ze hierdoor krijgen. De sportlicenties zit geen concurrentie op en zijn ze ook zo weer kwijt als dat moet en je zegt zelf dat viaplay films en series niet veel doet in de markt.
Zou ook een soort Videoland+ dienst kunnen komen. Waarbij dit inclusief is, maar voor de budget varianten niet. Heeft geen zin om sport aan te bieden voor iemand die alleen Ex on the beach wil kijken lijkt mij.
Videoland zal zeker wel in prijs omhoog gaan. Dan is er nog altijd F1TV Pro
Als dat beschikbaar blijft..

AFAIK is het een keus van de licentiehouder of F1tv actief blijft in een land. Viaplay kon haast niet anders.. die waren iedereen kwijtgeraakt. Als Videoland wel een fatsoenlijke service weet neer te zetten...
Ergens vraag ik me af of er veel mensen zitten te wachten op een 'heel pakket aan sport', en niet gewoon losse pakketten voor F1, Premierleague, darten, heb niet het idee dat er veel overlap is voor sport-kijken. Ik had zoiets al bij Ziggo Sport, F1 was enige wat voor mij interessant was, ik heb werkelijk niets met darten, premier league is leuk maar meh of wat er ook verder in dat pakket zat. Ben ik wel benieuwd of ze het los gaan aanbieden, of als bundel, maar ook bij los vraag ik me af wat de meerwaarde is van (toen Viaplay) videoland tov gewoon F1TV.

En dan natuurlijk de vraag, wat gebeurd er mocht Max stoppen, dan zal je flink wat gaan verliezen.
Als Max gaat stoppen is Viaplay helemaal klaar. Ze verkopen dus precies op tijd de bende aan DPG. Ze zijn al honderdduizenden klanten kwijt.
Dan komt het vast weer gratis op RTL zoals vroeger ook het geval was. Als er geen nederlander meedoet raken ze die rechten aan de straatstenen niet kwijt.
Wanneer was F1 gratis op RTL? Op Ziggo was het gratis als je Ziggo had, en op RTL was het waarschijnlijk gratis toen er geen Max verstappen en inmiddels 3 miljoen F1 kijkers waren in NL. Dat is nu echt wel veranderd
Jaren 90 was de F1 gewoon op RTL, gratis te kijken. Toen deed Jos Verstappen nog mee. Tot 1992 had NOS de uitzendrechten. Tot 2012 is het gewoon vrij te kijken geweest, daarna ging het naar Sport1.
Dat waren ook wel echt andere tijden dan nu. Nu zit er zoveel geld en waarde in F1 ook F1 TV Pro bied dure abonnementen aan dus RTL zou niet eens dit gratis mogen aanbieden meer, daar zou de FOM en FIA nooit mee instemmen.
...dus RTL zou niet eens dit gratis mogen aanbieden meer, daar zou de FOM en FIA nooit mee instemmen.
Tuurlijk wel. In half Europa is dit op open netten te zien. In België bijvoorbeeld op Tipik, in Zwitserland op SRF en in Oostenrijk op Servus TV en ORF. Behalve Servus is dat zelfs allemaal publieke omroep.
Durf je daar ook een weddenschap voor te doen?
Een weddenschap of dat inderdaad zo is? Die zou ik niet aan gaan, want die verlies je ;) Dat kun je komende race gewoon zelf controleren met een VPN-lijntje.
Ik heb het over of RTL het in NL gratis beschikbaar gaat maken.
De reacties gingen over je opmerking dat het niet gratis aangeboden mag worden van FOM en FIA.
Als RTL de uitzendrechten koopt mogen ze dat gewoon open uitzenden. Maar vroeger had je geen streamingdiensten, enige betaalzender was Filmnet.
Begin de jaren '90 werd F1 betaald door de tabak industrie. Toen dat niet meer mocht is men geld gaan zoeken bij de tv uitzendrechten.
Het is nog jarenlang gratis op Duitse zenders geweest.
Inmiddels is het weer gratis via RTL Duitsland te zien omdat ze Sky daar hebben overgenomen. Wel moet je dan wel in Duitsland zijn om het te zien. Ziggo moet de zender op zwart zetten.
Ben niet in Duitsland, maar eerlijk gezegd interesseert de formule 1 me al een jaar of vijf weinig.
F1TV is vooral zo duur geworden juist door druk van ViaPlay toch, omdat ze een veel te grote concurrent waren geworden? Mensen keken liever naar het goedkopere F1TV dan het dure ViaPlay.
ViaPlay hoorde je toch alleen maar klachten over (beeld, geluid, wegvallen)? Hoe hadden ze dat moeten uitzenden als er 2x zoveel kijkers waren?
Ja en nee. ViaPlay was idd aan het concurreren tegen de veel betere F1 TV Pro. Maar beide zijn belachelijk duur geworden omdat kijkers daar veel geld voor over hebben. En ja, iedereen ging voor een F1 TV Pro. Ik deed er ook alles aan al mijn vrienden van ViaPlay af te krijgen en richting F1 TV Pro te sturen. Ik hoopte zo dat ze failliet zouden gaan zeg. Vreselijk ViaPlay. Olav Mol en Jack moeten ook terug komen.
1992 - 2003 en 2007 - 2012. In 2013 ging het naar ziggo toe.

Maar goed, je geeft het zelf al aan toen deed er geen max verstappen mee en mijn punt was dat als die er mee stopt de rechten ineens veel minder waard zijn.
Het wordt zeker minder waard, maar bedenk wel. Max heeft mensen aan het kijken gebracht. Maar een grote gros aan kijkers is nu ook van F1 gaan houden. Zelfs zonder Max zal het wel enige waarde houden. Ik kijk al lang niet meer voor Max alleen.
De enige reden waarom dat Zandvoort stopt met Formule 1 is omdat ook die inzien dat als Max stopt met Formule 1 dat de Nederlanders niet meer naar de races gaan komen
Dat denk ik niet. De kosten zijn gewoon te hoog om het vol te houden; FOM wil te veel geld zien om het te mogen organiseren. Er is geen subsidie voor dit soort evenementen in Nederland, en dan kan het dus gewoon niet uit.
Geen subsidie?

- Station Zandvoort is voor 7 miljoen euro verbouwd

- FIFA betaalt geen belasting

- Er ligt in Assen een circuit dat voor 3 miljoen euro aan te passen was, Zandvoort is voor 10 miljoen aangepast.

Vind het altijd nog klinken als een trucje om de onroerend goed in en rondom Zandvoort duur te kunnen verkopen/uitbaten.
Max heeft mensen ook naar de races laten gaan, maar de tribunes zijn nu al minder oranje.
Maar zitten wel vol.
Dat zit achter een betaalmuur, dus wat wil je daarmee zeggen? Dat de tribunes minder oranje kleuren wil niet zeggen dat er verder niemand komt, want de tribunes zitten nog steeds vol.
Dit gaat toch over de populariteit van F1 in Nederland, niet over andere landen? Dit is een duidelijke indicatie dat de animo voor F1 (deels) afhankelijk is van de prestaties en aanwezigheid van Max. Ofwel, zonder Max is F1 een stuk minder waard voor DPG.
Komt omdat er ook een WK bezig is waar oranje fans liever heen gaan he ;)
Er is wel een verschil tussen een tripje naar Amerika of naar Oostenrijk. Of zelfs Zandvoort.
Voor sommige mensen niet. Mijn zwager gaat al een paar jaar naar Miami, Montreal, België en Zandvoort. Ligt ie geen seconde wakker van.
Zeker, maar iemand die het er voor over heeft om naar het WK in Amerika te gaan had waarschijnlijk ook in de doelgroep gezeten om een tripje naar oostenrijk te doen voor F1 ;)

Ik denk echt wel dat zo'n 20% van de WK mensen anders misschien naar Oostenrijk voor F1 was gegaan.
Op wereldwijde schaal niet nee. In Nederland zal het aantal betalende abonnees heus wel teruglopen en dát willen ze ivm reclame inkomsten voorkomen. De enige manier om dat te dempen is het goedkoper aanbieden, evt dus “gratis” via het open net. Kortom, de rechten zullen in de Nederlandse markt minder waard worden.
Sinds die Amerikaanse regels zijn er volgens mij ook veel kijkers afgehaakt.
In de jaren 90 was het naast RTL ook bij SBS gratis op TV. SBS nam het contract over vaan RTL en toen was het op SBS 6 te zien, zonder reclame onderbrekingen. Dat mocht toen nog niet. RTL was Luxemburgs en daar kon het toen wel.

[Reactie gewijzigd door Rudi Vader op 2 juli 2026 08:05]

Wel bijzonder al die (misschien te) strenge regels toen en nu met Internet hebben we alles helemaal uit de hand laten lopen.
Tijdens de reclame zag je toen een heel klein beeld in de hoek.
Bij SBS had je GEEN reclame. Mocht toen niet. Dat was alleen bij RTL
Het was gratis bij RTL toen mensen nog wisten dat de L in de afkorting voor Luxemburg stond ;)

We hadden weliswaar geen Max Verstappen, maar wel z'n pa, en diverse grootheden uit de sport, zoals Michael Schumacher, Alain Prost en Ayrton Senna. In latere jaren waren er ook nog een paar andere Nederlanders die meededen (maar nooit voor de knikkers), zoals Robert Doornbos, Christijan Albers en Guido van der Garde, die sommige nieuwere fans nog kennen als commentatoren/experts.

En ja, die konden we allemaal 'gratis' bekijken bij een (voor de meeste mensen) standaard TV-pakket.
Gratis op RTL was in tijdperk van vader Jos
Premier League niet onderschatten natuurlijk, maar als de populariteit van F1 keldert en niet meer winstgevend blijkt, neem ik aan dat ze gewoon de licentie niet verlengen en dus ook die kosten niet meer hebben.
Dat valt tegen.

Zeker, het is een belangrijke voetbalcompetitie met voetbal van uitstekend niveau maar er kijken meer mensen naar een wedstrijd uit de keukenkampioendivisie (ook teams in de onderste regionen) dan naar buitenlandse voetbalcompetities. Voor deze buitenlandse rechten voetbalrechten moet flink betaald worden.


Aanvulling:

@Karimpje De Formule 1 heeft een trouwe vaste schare fans, maar de kosten van de uitzendrechten zijn excessief gestegen. Voor het succes van Max Verstappen waren deze rechten relatief goedkoop. Viaplay heeft Ziggo destijds overboden met een knock-outbod. Terwijl Ziggo zelf een meer dan een uitstekend bod had uitgebracht en dat met geen mogelijkheid was terug te verdienen.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 1 juli 2026 21:00]

Volgens mij klopt dat verhaal van dat 'knock-outbod' juist niet. Uit de berichtgeving blijkt dat Ziggo bij de laatste rechtenronde zelfs een hoger bod had neergelegd dan Viaplay. FOM heeft er desondanks voor gekozen om met Viaplay door te gaan. Dus niet alleen de hoogte van het bod doorslaggevend, maar ook het totale plaatje.

Bron
Nee, het gaat puur om geld.

Ziggo is onderdeel van Liberty Media, die ook de F1 bezit. Dat is dus broekzak/vestzak.

Met verkoop van de rechten aan Viaplay genereerden ze cashflow. Dat is waarom ze daarvoor kozen.
Volgens mij ligt dat iets genuanceerder. Ziggo was destijds helemaal geen onderdeel van Liberty Media, maar van VodafoneZiggo, dat weer een 50/50 joint venture was van Vodafone en Liberty Global. Liberty Global en Liberty Media zijn bovendien twee verschillende bedrijven. Ze hebben wel historische banden en dezelfde grootaandeelhouder, maar je kunt niet zeggen dat de F1-rechten 'broekzak/vestzak' waren. Als dat echt zo simpel was, hadden ze nu waarschijnlijk ook gewoon voor het hogere bod van Ziggo gekozen. Ik denk omdat FOM het hogere bod heeft afgeslagen juist laat zien dat er blijkbaar meer speelt dan alleen de grootste zak met geld.

Overigens: Liberty Global heeft dit jaar wel aangekondigd het belang van Vodafone in VodafoneZiggo over te nemen. Die overname is nog niet afgerond, maar dus niet relevant voor de F1-rechten ronde van eerder.
En dat is achteraf ook een misrekening geweest want Ziggo is daarna leeggelopen en dat tij proberen ze nu te keren door internationaal voetbal aan te bieden.
Je hebt gelijk, ik heb de berichten er niet op nageslagen.

Maar de geboden bedragen (Ziggo en Viaplay) waren onverantwoord en economisch niet terug te verdienen. Het totale plaatje was volgens mij niet meer dan "zaken doen met één partij": Viaplay omdat zij actief zijn in meerdere landen.
Hét ‘knock-outbod’ klopt niet, Ziggo had meer geboden, echter kon Viaplay het afnemen voor meerdere landen en dat was lucratiever dan voor meer geld in 1 land. Desalniettemin is het idd wel enorm gestegen.
Wat ik hierboven al aangaf, door de verkoop aan Viaplay genereerden ze cashflow. Ziggo is onderdeel van Liberty Media die ook de F1 beheerd, dan krijg je broekzak/vestzak. Nu kwam vers geld binnen.
En mogelijk een reden waarom F1 TV in Nederland nog bestaat toen Ziggo de rechten had. Want dezelfde eigenaar. In veel andere landen gewoon volledig exclusief bij de betaalzender dus geen F1TV voor de UK en voor Duitsland.

Waarom Viaplay het wel toestond ... Dat weet ik dan weer niet maar misschien vond FOM het nu iets te belangrijk geworden in NL en dus handjeklap? Of Sky het nu in die andere landen pas gekregen had was het wellicht ook blijven bestaan omdat het populairder is geworden?

Ik kijk al jaren F1, ook zonder Nederlanders. Ook al jaren F1TV, inclusief de gratis jaren bij Ziggo Sport Totaal. Maar als ik straks ook 145 euro moet gaan betalen dan is het exit. Einde F1-fan zijn, geen schoolagenda meer, geen RaceReport. Ooit houdt de liefde op.

Alles wordt duurder, dat snap ik. Maar wat je er voor terug krijgt qua dienst vind ik dat teveel. Meer geld vragen voor 4K dan ook nog eens. Kom zeg. (al is het tegenwoordig wel stabiel qua stream, het heeft zijn momenten gehad in andere jaren)
Yep.

Ik heb Gilles Villeneuve nog op Zandvoort zien racen. Maar het proberen de allerlaatste cent uit de fans te wringen begint me ook tegen te staan.

De sprintraces lijken er alleen maar te zijn om extra reclametijd te hebben (een extra optocht waarin niemand risico durft te nemen en een extra kwalificatie).

Maar zie de beslissing van Sony om geen fysieke discs van spellen meer te leveren: alle grote bedrijven proberen zo hun monopoliepositie uit te buiten.
Klopt ik had het toen ook meegekregen, maar ik weet ook dat die uitzendrechten door die actie van Viaplay destijds de prijs onnodig op heeft opgedreven. Viaplay was zo zeker van zijn zaak dat ze dat geld makkelijk terug zouden kunnen verdienen, maar dat was dus niet zo. Zelfs niet met al die extra Max-aanhang, dan was het 't dus ook niet waard om zoveel geld meer te leggen voor die rechten. Ik denk dat die prijs van de rechten zich weer gaat normaliseren met of zonder Max.

[Reactie gewijzigd door Karimpje op 1 juli 2026 21:14]

Waarom zou je iets wat vorig jaar 149 miljoen opbracht voor 142 miljoen verkopen? Juist: als je verwacht dat je er volgend jaar echt geen 142 miljoen aan over houdt en weinig vertrouwen hebt dat het daarna beter wordt.

De signalen zijn natuurlijk flink aanwezig: winst is er met de prijs die ViaPlay geboden heeft voor F1 alleen te halen als een Verstappen rond blijft rijden en wint. Volgens mij lopen de rechten voor de Premier League ook af in 2028, en je kan er nu al vanuit gaan dat rond die tijd andere (streaming)diensten zich ook in de strijd gaan mengen en de kosten nog verder zullen oplopen.

Dus tja, het is een kwestie van cashen nu het nog kan..
Waarom zou je iets wat vorig jaar 149 miljoen opbracht voor 142 miljoen verkopen?
Was die 149 miljoen met of zonder kosten? Oftewel, waren het inkomsten of winst?
Ik denk dat je je wat betreft F1 echt vergist. Ik kijk bijvoorbeeld als klein jongetje al vanaf 1993 naar F1 en ook in die tijd was F1 hot. Eigenlijk altijd wel, van de NOS naar RTL, naar SBS, weer terug naar RTL en daarna naar Sport 1. Toen Max ging rijden werd het inderdaad meer, maar het was wel al veel. Ik bedoel F1 kwam zelfs rondjes rijden door de straten van Rotterdam en dat deden ze nog voordat Max in de F1 zat. Je onderschat misschien hoe erg F1 in Nederland voordat Max er was al in Nederland leefde. Zeg ik nu dat Max helemaal geen invloed heeft gehad op de sport? Nee dat zeg ik niet, zijn heel veel mensen ineens ook F1 gaan kijken vanwege Max die voorheen niks met de sport hadden, ja dat klopt. Is de F1 alleen groot door Max, nee dat is niet zo. Is de sport nog groter in Nederland geworden door Max, ja dat wel. Is F1 levensvatbaar in Nederland zonder Max dat denk ik wel.
De populariteit is met Max wel enorm toegenomen. Ik gok dat echt een substantieel van de huidige kijkers kijkt vanwege Max. In mijn kennissenkring zie ik dat heel veel mensen kijken, die ik voor Max nog nooit over F1 had gehoord in ieder geval. Ik benmi 2016 1x naar een F1 wedstrijd geweest. Daar viel me op dat er echt enorm veel Nederlanders waren, maar het gros daarvan leek echt alleen voor Max te komen. Hij viel vrijwel direct uit bij kwalificatie of training (mijn geheugen laat me in de steek), en 90% van de NL-ers gingen toen dírect weg :+ . Wel lekker rustig rest van de dag toen (y) .

Als je van F1 houdt, zou ik in ieder geval verwachten dat je nog lekker blijft om te kijken. Er waren ook andere F klasses die je kon bekijken die dag, maar echt iedereen was gewoon pleite.

Je zag het ook met de Nürburgring 24H race. Voor het eerst in het bestaan was het uitverkocht, puur omdat Max meedeed. Deel van die mensen hadden er waarschijnlijk eerder nog nooit van gehoord.

Ongeacht of er voor Max al veel fans waren, zal het aantal kijkers echt enorm instorten als hij zou stoppen.
Racen ansich was al populair in Nederland voordat Max er was . Er zijn Williams test dagen op Zandvoort geweest waar 100.000 man op afkwamen
Niemand die dat tegenspreekt, maar Max heeft echt wel een heel nieuw en extra publiek aangeboord. Dat zijn fans van Max, maar niet per se van racen. Daar heeft Viaplay prima van profiteren, maar daar zit waarschijnlijk een houdbaarheidsdatum op.
Want F1 werd totaal niet bekeken voor verstappen? De grootste winst qua kijkcijfers nu zijn de USA en China.
Maar viaplay doet geen zaken in de USA en China. Dat daar veel F1 bekeken wordt heeft Viaplay hier in Europa (en in dit geval Nederland) geen zak aan. Zou Verstappen er mee stoppen (uitgaande van worst-case scenario), dan verliest Viaplay Nederland nog veel, veel meer klanten die nog wel zijn blijven hangen. Dan gaan ze nog veel grotere verliezen maken dan dat ze nu al doen. Die inschatting heeft Viaplay al gemaakt. Liever 'goed' verkopen dan failliet gaan.

Viaplay heeft meegelift op het succes en de populariteit van Verstappen de afgelopen jaren en de gunstige omstandigheden (Zandvoort, Jumbo als sponsor, strijd met Hamilton, etc). Maar omdat de kwaliteit bij Viaplay bedroevend is (zowel beeldkwaliteit als presentatie/commentaar) en de prijzen alleen maar omhoog gingen, zijn veel mensen in NL wel klaar met Viaplay.

Wij hebben ook nog steeds Viaplay omdat we meerdere sporten kijken, waardoor het enigzins uit kan (en ook korting krijg). Anders was ik ook vertrokken.

[Reactie gewijzigd door krakendmodem op 2 juli 2026 11:58]

Maar om de rechten te bemachtigen voor de F1 in de VS of China dat zou voor Viaplay onbetaalbaar zijn geweest en direct de nekslag van de onderneming zijn geweest. Voor zover ik weet had Viaplay alleen de F1-rechren gekocht voor Nederland.

En @Sjekster niemand zegt dat dat niet zal gebeuren. Dat gebeurt al aan het einde van elk seizoen wanneer mensen hun abonnement opzeggen en ze niet meer betalen voor de wintermaanden, dat is ook juist het grote probleem van Viaplay. Waarom zou je Viaplay aanhouden als de F1 is afgelopen? De overige content vinden de meeste mensen niet interessant genoeg om er zoveel per maand voor de betalen. Viaplay is gewoon te duur voor wat het te bieden heeft, Viaplay heeft gewoon last gehad dat niet alle F1-fans in Nederland een abonnement afsluiten, waardoor ze de prijzen moesten verhogen, en doordat ze die prijzen hadden verhoogd zegde ook meteen heel veel fans af, zodra het seizoen afgelopen was, en om dat weer goed te maken moesten de prijzen nog hoger en ineens zit je in een vicieuze cirkel.

Het begint allemaal bij het enorme bedrag dat ze hadden betaald voor de rechten, wat het hier in Nederland met of zonder Max gewoon niet waard is.
Losse pakketten is het beste voor de consument, maar het slechtste voor bedrijven. Dus reken er maar niet op dat DPG dit gaat aanbieden.

Jij als klant die alleen F1 wil zien is natuurlijk winstgevender als je het hele pakket afneemt ipv alleen een F1 pakket. Als zij deze manier zouden doen, dan zouden pakketten zoals darts hoogstwaarschijnlijk verliesgevend zijn.

Nu proberen zij het kunstmatig winstgevend (is niet gelukt, maar dat terzijde) te houden omdat je 90% extra content 'aanschaft' waar je niks mee doet. De content is er toch al

[Reactie gewijzigd door Mooraalkikker op 1 juli 2026 19:14]

Ik heb het liefst gewoon alles. Ik kijk niet vaak sport maar als ik dan een keer wil kijken ik eerst een abonnement moet afsluiten is ook weer zo'n gedoe.
Ok Mr Moneybags, maar veel Nederlanders kijken toch wat pragmatischer. Gaan ze het nooit gebruiken? Dan laat maar zitten. In extremis moet jij overal een abonnement voor hebben, voor het geval je een keer iets wil kijken.


Ik heb zelf ook geen Viaplay genomen om de hele simpele reden dat F1TV bestaat, en niet al die andere onzin erbij heeft. Dus is het marginaal goedkoper (maar onder druk van Viaplay nog altijd veel duurder dan eerst).

[Reactie gewijzigd door A64_Luuk op 1 juli 2026 21:14]

Hier net zo, ik hoef ook geen totaalpakket. 'k Ben benieuwd wat de opzet gaat worden.
Ik gok dat zij er op gokken dat de meeste mensen die nu klagen omdat ze het niet willen toch hun abonnement niet opzeggen.
Reden voor mij dat ik geen viaplay heb is omdat ik juist alleen in darten geïnteresseerd ben, en dan liefst nog met fatsoenlijk Engels commentaar. Dus ben blij dat ik vooralsnog in Nederland via Pdctv kan kijken en hoop dat DPG dat niet met de volgende rechten onderhandelingen de nek om draait.
Bij de meeste providers zit op kanaal 13 de "gratis"? versie van Viaplay daar zijn soms ook dart toernooien te zien, persoonlijk kijk er soms 1 minuut naar om meteen door te zappen, niet om het darten zelf maar vooral om het kinderachtige gedracht van de darters en nog meer om het publiek waar meer dan 70% al stomdronken is voor de wedstrijd is begonnen.
Zijn de nieuwe abonnement vormen al bekend dan? Standaard Videoland met optionele extra als F1, darten of voetbal lijken mij een sterk aanbod ten opzichte van de Amerikaanse concurrentie.
Nee, er zijn weinig mensen die een totaal pakket willen maar de media boeren verkopen vooral graag dingen die toch niet gebruikt worden.
Overlap van sportkijkers is niet van belang. Kunst is iedere sportliefhebber over de streep te trekken voor die ene sport die ze echt volgen.
Komt F1 dan nu "gratis" bij Videoland?*
Of vinden "ze" weer een manier om Videoland Sport als afzonderlijke tak, en abo, af te laten gaan nemen?

*Scheelt weer abonnement op F1 van bijna 150 euro/jr.

[Reactie gewijzigd door kiddingguy op 1 juli 2026 19:07]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @kiddingguy1 juli 2026 19:16
Komt F1 dan nu "gratis" bij Videoland?*
Gezien wat de licenties kosten zal het vast niet gratis zijn. Ik verwacht zelf een prijsstijging voor Videoland abonnees of ze moeten dit als losse "add on" gaan verkopen maar dat kan ik mij niet voorstellen.
HBO Max doet dat wel zo en dat vind ik eigenlijk wel zo fair.
Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet. Ik heb nu een jaarabonnement op Viaplay maar geen Videoland. Ik moet nu straks al Videoland nemen en dan mogelijk nog een add on. Dan betaal ik dus opnieuw veel meer dan nu voor iets waar ik geen behoefte aan heb.
True, dat is een nadeel. Maar Videoland is er al vanaf €6,99, Viaplay kost €21,99. Dus is er nog best wat 'budget' over.
Geen idee waar jij dat F1 abonnement hebt ..maar F1TV kost 95 euro per jaar .
en via de ozo simpele india-route 27.50 per jaar....
Denk de 4K abbo, heb ik ook, 150 per jaar.
Dat is een oud lopend abonnement. Als je nu lid wil worden is de goedkoopste optie 11,90 per maand.
Of via (niet meer afsluitbaar) Turkije voor €0,75 per maand
Gratis waarschijnlijk niet maar ben blij dat Viaplay niet meer gaat bestaat in NL.
Nieuwe kansen voor videoland om het beter te doen 😁
Nieuwe kansen nieuwe mogelijkheden, probeer het positief te benaderen

[Reactie gewijzigd door HvanL op 1 juli 2026 19:15]

Zal wel net als bij HBO worden, aparte aanvulling om sport te kijken.
Tuurlijk. Een bedrijf als DPG heeft gewoon product managers in dienst die elk onderdeel zoveel mogelijk zien 'te verkopen' aan de doelgroep. En de Videoland klant die niks met sport heeft zit niet te wachten op een nog hoger abonnementstarief. Zal vast een vinkje in je account komen te staan waar je sport mee kan activeren/aankopen.
De business case kan ook zijn dat ze er fan uit gaan dat als ze dit toevoegen een hoop nieuwe klanten bijkomen. Dan hoef je er geen geld voor te vragen.
Hopelijk betere prijzen, geen reclames meer en stabielere streams :)

[Reactie gewijzigd door G_Dragon op 1 juli 2026 19:11]

Gezien het bij Videoland terecht gaat komen (als de overname door gaat), wordt het onderdeel van RTL. Ga er maar vanuit dat er reclame gaat komen, om het kwartier, minstens vijf minuten, dan kan het alleen maar meevallen als blijkt dat het niet zo is.
Ook voor streamingdiensten gelden de huidige reclame regels zo ver als ik weet.
Mediawet 2008
Geraadpleegd op 01-07-2026.

Artikel 2.95

1. Het aandeel reclame- en telewinkelboodschappen in het programma-aanbod bedraagt:
a. per programmakanaal niet meer dan een bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen percentage van de totale duur van het programma-aanbod op het programmakanaal per jaar, welk percentage niet meer bedraagt dan tien en voor landelijke, regionale en lokale publieke mediadiensten en voor radio- en televisieprogramma-aanbod kan verschillen;
b. per programmakanaal niet meer dan vijftien procent van de totale duur van het programma-aanbod op het programmakanaal per dag; en
c. niet meer dan twintig procent van de tijdvakken tussen 06:00 uur en 18:00 uur en tussen 18:00 uur en 24:00 uur.

2. Ten hoogste een derde van de tijd die wordt gebruikt voor reclame- of telewinkelboodschappen in het programma-aanbod wordt gebruikt voor omlijsting.
Artikel 2.95 Mediawet 2008
2.95 heeft het over een programmakanaal, niet over een ondemand dienst.
RTL Nederland heeft voor zover ik kan zien nog steeds een Luxemburgse licentie en zou dus niet onder de Nederlandse Mediawet vallen. Er is een bericht van Marketingreport dat het per vandaag officieel Nederlands zou worden, maar ik zie nergens een bevestiging vanuit DPG.

[Reactie gewijzigd door dezero op 1 juli 2026 21:21]

Lijkt te kloppen aangezien sinds 1 juli RTL De Journal niet meer op RTL 5 om 5:30 wordt uitgezonden. Dit was namelijk een verplichting om als Luxemburgse zender te opereren.
En ze waren daardoor ook vrij te ontvangen via de ether als je in Luxemburg was. Dat zal dan ook wel nu zijn gestopt.
Ik heb bij mijn weten geen reclames bij Videoland
omdat je die hebt afgekocht met een hoger dan basis abbo....
Volgens mij was er maar één abo toen ik lid werd, dus dit heb ik altijd al gehad.
yep en dat abbo is automatish omgezet naar plus en heeft de nodige verhogingen gehad. Tegenwoordig heb je basis, plus en premium (7, 12 en 15eur).
Ben dan wel benieuwd wat er gaat gebeuren v.w.b. RTL Duitsland, op dit moment mogen de providers als KPN of Ziggo de races op bevel van Viaplay niet meer doorgeven in Nederland, terwijl dit vorig jaar nog wel zo was.

Sommige races dacht een aantal kon je dan op RTL Duitsland kijken wel met reclame
Ik denk niet dat dat gaat veranderen. DPG zal die rechten ook graag optimaal willen benutten.
DPG en geen reclames, reken daar maar niet op.
Gezien het feit dat ik door 7 advertenties heen heb moeten scrollen voordat ik deze reactie tegen kwam ben ik daar ook bang voor 😅
Daarom staat ook op Tweakers de Adblocker aan
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @G_Dragon1 juli 2026 19:15
Hopelijk gaat de prijs van Videoland hierdoor niet omhoog. Ik kan mij voorstellen dat menig abonnee niet zit te wachten op ViaPlay.
Videoland heeft in ieder geval iets te bieden naast F1 voor mij. Viaplay was gewoon een gezwel die wel even dacht ons nederlanders uit te knijpen door F1 op te kopen en maximaal te cashen.

Ik weet dat elk bedrijf op geld uit is. Maar Viaplay is dan wel het meest onsymphatieke streamingsbedrijf wat ik ken en ik hoop dat de aandeelhouders flink op hun bek zijn gegaan.
Nu nog een stabiele Videoland app... Of is 'ie dat intussen? Geen idee, ik heb het jaren terug meerdere keren geprobeerd en het was vaak ruk. Het enige dat wel goed werkte was de automatische incasso elke maand. Dus maar definitief geblokkeerd. Jammer dan, pech gehad.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat Viaplay in nieuwe handen is, en er hopelijk een frisse wind gaat waaien. Maar ik ben minder gelukkig dat het _alweer_ DPG is die groeit, dit gaat de marktwerking niet ten goede komen.
edit:
Hieronder onstaat een discussie over F1TV, ik denk dat mensen aannemen dat het mij voornamelijk om F1 te doen is (mogelijk gezien avatar en post historie). Maar het gaat mij om het bredere plaatje, het is gewoon niet goed dat een significant deel van onze media onder 1 eigenaar valt, of het nu om nieuws, tech, sport, of andere vormen van media gaat. Wij zijn er het beste bij gebaat als er meerdere partijen zijn.

De hele "neem F1TV" en "F1 is prut discussies" kunnen ergens anders gehouden worden.

[Reactie gewijzigd door ThaStealth op 1 juli 2026 19:53]

Marktwerking zien we sowieso weinig van bij streamingsdiensten toch? De afgelopen jaren schoten die als paddenstoelen uit de grond met als resultaat dat zowel alle content verspreid werd als de prijzen als een raket omhoog schoten. Én als kers op de paddenstoel kreeg je ook reclames te zien als je niet over wilde naar een duurder abonnement.

Het uiteindelijke resultaat is dat iedereen wel een 'vriend' heeft een een IPTV kastje.
De afgelopen jaren schoten die als paddenstoelen uit de grond met als resultaat dat zowel alle content verspreid werd
Juist een teking van marktwerking toch?

Alles is duurder, zo ook streamingsdiensten. Waarbij ook meespeelt dat de prijzen lang niet verhoogt waren omdat het een groeimarkt was waarbij marktaandeel veroveren belangrijker is dan winst maken. Inmiddels groeit het niet meer zo hard en wordt winst maken prioriteit. Er zijn een paar streamingsdiensten die het lukt om winst te maken maar er zijn er ook genoeg die nog moeite hebben.

zeker met iptv kastjes er nog bij lijkt me dat er genoeg marktwerking is.
Neem gewoon een F1TV Pro abonnement. Daarnaast heb ik Netflix en NLZiet. Voetbal kijk ik niet. Deze wisselingen van zenders en eigenaren ontgaan mij in de praktijk compleet.
Ja, maar de F1TV Pro abonnement is in Nederland flink duurder geworden dankzij de lobby van Viaplay, en die afspraken gaan onder DPG niet vervallen. Is DPG dan wel zo liefdadig om dat te doen (terug naar status quo ante), dan is dat echt het eerste grote maatschappelijke win voor DPG dat anderzijts werkelijke evil corpo vibes heeft.
Valt nog te bezien of F1 lang bij DPG zal blijven.

Viaplay heeft Ziggo kunnen aftroeven door voor 5 landen een deal met FOM te sluiten, dat gaat DPG denk ik niet meer lukken.

Ziggo wil maar al te graag F1 terug, want op het moment loopt het wat leeg daar. Zodoende krijgen ze weer een goede selling point terug, en die hebben ze eigenlijk wel hard nodig.
En vergeet niet, Liberty Global is eigenaar van FOM (dus praktisch gezien eigenaar van F1) en toevallig binnenkort ook 100% eigenaar van Ziggo.
Die gaan ze echt wel terughalen.
als dat ziggo had gelukt en met de ESPN "gratis voor €2,50 meer per maand" dan had het wel weer unieke selling points gehad om weer klanten te trekken..
weet niet hoe het met Android toestellen zit, maar indien je een Apple telefoon/tab heb kun je nog een jaar abo afsluiten voor de normale F1 TV Pro (dus geen 4K) voor € 95 per jaar.
True nog steeds duurder als een paar jaar geleden, maar nog altijd beter dan € 11,90 per maand / € 142,99 per jaar

eerst het meest goedkope abo van € 3,99 afsluiten, dan via de instellingen van je apple device --> apple account --> abonnementen --> F1 TV --> Bekijk alle abonnementen (waar dan weer het jaarabo van € 95 staat)
F1TV Pro heb ik opgezegd, als ik semi electrische auto's wil kijken loop ik wel naar de snelweg :P . Ja het begint met de aanpassingen weer leuker te worden maar man o man... ik haal jou in, maar ja ingehaald accu leeg vermogen weg wordt ie weer ingehaald. Ik lees volgend jaar de uitslagen wel ergens :+
ga jij maar in die auto zitten Rob ik denk dat je na 1 bocht al je nek hebt gebroken
Nee het is transport!
Ik heb persoonlijk nul interesse in formule 1, maar de coureurs zijn zeker wel atleten. Het is fysiek (en mentaal) bijzonder zwaar wat ze doen.

Het is dan ook geen autorijden. Het is racen.

Iedere vorm van topsport heeft in de basis weinig met de sociale versie van de sport te maken. Als je ziet hoe onnatuurlijk de bewegingen van hardlopers en zwemmers zijn, heeft dat niets te maken met hoe ‘wij’ rennen en zwemmen.
En F16 piloten? Dat is gewoon een beroep. Net als F1 chauffeur. Bepaalde beroepen vereisen nu eenmaal meer fysieke inspanning.
Die doen geen wedstrijden als werk. Een piloot in de luchtmacht is een militair. En militairen die het veld in gaan, moeten inderdaad een goede conditie hebben.
Was mooier geweest als Talpa die had overgenomen. Dan had je tenminste 2 sterkere blokken gehad.

Nu ligt het zwaartepunt toch wel erg bij dpg/rtl.
Ja, talpa heeft al eerder laten zien hoe goed ze zijn in sportkanalen :+
Ik kijk al zeker 10 jaar geen tv meer, maar Talpa bestaat dus nog. Blast from the past. :)
Natuurlijk bestaat Talpa nog. Eigenaar van SBS (6 en 9), NET5, Veronica (alleen TV) en Sky Radio, Radio 10 en Radio 538.
Ze maken al tien jaar The Voice of Holland. Zo'n top tv.. maar inderdaad, blast van de past.

Maar Talpa en RTL zijn wel heel nauw verbonden. Talpa produceert en bedenkt (als je dat zo wilt noemen) voor iedereen (ook NPO).
Jij vindt er niets aan (ik ook niet) maar aangezien ze The Voice of wereldwijd doen, doen ze toch wel iets goed.
Viaplay werkt ook samen met Talpa. Talpa heeft geholpen Viaplay TV(+) op te zetten en verzorgt daar ook de reclameblokken. Dat kan DPG natuurlijk ook. Zoiets doet Talpa trouwens op radio ook met Grandprixradio.

Het is de vraag of DPG de F1 rechten straks kan verlengen voor alleen Nederland, ze kregen die juist omdat de deal voor 5 landen tegelijk was.
Nee. Die tak van Talpa is verkocht aan het Britse ITV Studios.

Talpa is wel eigenaar van de voormalige SBS Nederland-zenders.
Als je naar streaming service ook kijkt dan kijk je nog steeds tv.
Uh nee, niet de klassieke tv nee. Niks, ook geen tv stream diensten. Het is al zo lang allemaal dezelfde pot met nat, dat ik het gewoon totaal niet interessant kan vinden.
Hoop dat dit ten goede Komt, weer lineair darten op RTL? Kijkcijfers daalden meer. Zie wel gebeuren dat deels op rtl 7 uitgezonden wordt en meer gekeken wedstrijden achter betaalmuur komt

Ik ben wel blij. Nu nog eens 4K bij videoland

[Reactie gewijzigd door Soppyscroll op 1 juli 2026 19:00]

Wel straks weer om het kwartier 5 minuten reclame, als de overname door mag gaan... ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 1 juli 2026 19:17]

Waarschijnlijk ook tijdens de F1 races. Nu was ViaPlay toch al enorm bagger voor F1, dus veel slechter kan het niet worden.
Daar zou ik wel vanuit gaan ja. Zou ook niet zo snel een gunstigere prijs verwachten, gezien ViaPlay Nederland in zijn geheel overgenomen wordt.
Ik kijk sinds een paar weken via FanCode, maar die doen de reclame wel netjes. 1 keer een takeover van 15 seconden waarbij reclame en race 50/50 getoond worden. En nog een paar keer een klein balkje wat een paar seconden in beeld schuift. Als ik de hoofdprijs betaal zou ik daar niet blij van worden, maar voor 1 euro p/m is dat acceptabel 😄
Een zinkend schip opkopen is wel gedurfd.
Doet me denken aan TMG dat Hyves kocht.
Niets is gratis. Dit zal vast worden toegevoegd als sport add on net als HBO doet of alleen onderdeel van het duurste abonnement. Onder de 20 euro per maand gaat niet zo snel gebeuren. En anders voor een jaartje 'gratis' en daarna afrekenen.
Videoland heeft nu iets van 1,7 miljoen klanten. Als ze hierdoor een miljoen er bij kunnen krijgen is dat al een extra inkomsten van ca. 120 miljoen per jaar. Of 180 miljoen als je het in het premium abo doet. Dan doe je er nog 2 euro bij omdat je meer krijgt dan is dat nog eens 60 miljoen extra. Zonder moeilijke abonnementen.
Die gaat scheef, Viaplay heeft tussen de 600.000 en 700.000 abonnees en een deel hiervan heeft daarnaast al Videoland.


Kortom kan het ze eerder tussen de 300.000 en 400.00 nieuwe abbonees opleveren maar meer niet. Tenzij de prijs juist interessant word en mensen terug komen die wegens de hoge kosten naar F1 TV Pro zijn uitgeweken.
Ik vraag me af wat er van de content van Viaplay over gaat blijven als de verschillende licenties aflopen. DPG is niet zo achterlijk als Viaplay om veel te veel voor uitzendrechten te betalen. Wat betekent dat Ziggo ook weer een goede kans gaat maken op bv het Engelse voetbal en de Formule 1 rechten.

Eén van de redenen om de F1 rechten aan Viaplay te gunnen was omdat het in meerdere landen uitzend. Dat gaat nu wegvallen als de naam Viaplay verdwijnt. Zou er dan een samenwerking blijven of gaat Allard Kalff dan weer op pad?
Ziggo had al het meest over voor de uitzendrechten van 2025 t/m 2027, maar Viaplay kreeg onder de tafel toch de deal omdat het een deal voor meerdere landen betrof. Dat voordeel is nu sowieso weg, en ik betwijfel of DPG echt zo veel erin wil investeren.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn