XBOX-consoles worden per 1 augustus duurder, 2TB-model verdwijnt

Microsoft maakt XBOX-consoles per 1 augustus duurder. De 512GB-versies stijgen 100 dollar in prijs, de 1TB-versies stijgen met 150 dollar. De 2TB-versie verdwijnt helemaal uit het assortiment.

De stap is nodig vanwege de gestegen prijzen voor geheugen en opslag, meldt Microsoft. Daardoor verkocht het bedrijf zijn consoles al langer met verlies. Geheugen en opslag kost 2,5 keer zoveel als een paar jaar geleden, zo zegt het bedrijf. Het is onbekend hoeveel de stijging in euro's gaat bedragen. Vermoedelijk gaat het ook ongeveer om een stijging van 100 en 150 euro.

De prijsstijging gaat in vanaf 1 augustus. Het is niet voor het eerst dat de prijs van consoles in deze generatie stijgt. Dat wijkt af van eerdere generaties consoles, die gedurende hun levensduur juist daalden in prijs. De stijging geldt voor de XBOX Series X en S.

Microsoft heeft ook in de VS nieuwe 8GB-varianten van enkele van zijn Surface-producten aangekondigd. Die waren aanvankelijk verkrijgbaar met alleen 16GB om het Copilot+-label te krijgen. De nieuwe varianten hebben dat niet, maar hebben wel weer een adviesprijs onder 1000 dollar. Zo is de Surface Laptop nu weer 950 dollar. In Nederland en België zijn de 8GB-varianten niet te koop en is de goedkoopste Surface Laptop 1250 euro.

Microsoft XBOX
Microsoft XBOX

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

25-06-2026 • 20:41

159

Reacties (159)

Sorteer op:

Weergave:

Hoelang gaat deze RAM/geheugen-prijsbubbel nog door? Drie jaar geleden wilde ik al een nieuwe pc samenstellen, maar heb ik dat uitgesteld vanwege de absurde prijzen die destijds voor videokaarten werden gevraagd. Nu is mijn huidige pc echt aan vervanging toe en kost een 32GB RAM-kit die normaal gesproken rond de €70 lag ineens meer dan €300. Echt bizar.
Ik vrees dat dit het nieuwe normaal wordt, als het niet erger wordt. en dat een eigen pc samenstellen nooit meer zo betaalbaar wordt als het ooit was. Het is ook nog maar de vraag of alle onderdelen nog wel een consumentenversie beschikbaar zal zijn. Nvidia lijkt zich bijvoorbeeld steeds minder te richten op de consumenten GPU's, en anderen doen hetzelfde zolang dat financieel meer oplevert.

Nu kunnen er vast alternatieven komen maar die zullen waarschijnlijk relatief duur en mindere prestaties geven vergeleken met de "gehuurde" compute. Maar wat als je steeds meer AAA exclusives krijgt op een cloud platform die je niet met je peperdure eigen samengestelde PC kunt spelen?
Ik ben hoopvoller:

Een markt zakt pas echt 'voor goed' in, wanneer de vraag inzakt. Dat is hier niet het geval: de behoefte om op PC te gamen is enorm en zie ik ook niet spoedig verdwijnen. Kijk eens naar alle streamers en communities daaromheen en de enorme aanwas in niche randzaken. Kijk eens naar de Steam surveys of de enorme tsunami aan nieuwe PC games die ieder jaar uitkomen.

We zitten nu alleen in een aanbod crisis door de hele AI wedloop. Ooit vindt AI zijn stabiele positie in onze samenleving en zal de consumentenmarkt weer interessant worden.

Wellicht duurt dit nog wel wat jaartjes.

Als consument heb ik nu mijn focus verlegd op randzaken: mooiere case, beter toetsenbord, lekker muisje etc.

Ik zie mijzelf over tien of twintig jaar nog steeds lekker Minecraften of Battlefield 10 spelen achter achter een eigen PCtje...
Ja dit. De paniek ook. Tip: formuleer niet de vraag is groter dan het aanbod maar de productiesnelheid is lager dan de afnamesnelheid. Die productie wordt enorm opgeschaald want enorm lucratief om te doen. Wanneer die het kan bijbenen zit je weer goed. De fundamentele bottleneck in AI is energie, dus dit loop je weer in. Productielijnen bijbouwen is alleen super pricy en duurt lang.
Ik vraag me af of we niet eindelijk een omslagpunt gaan zien waar AMD het stokje overneemt als leider van de gaming gpu wereld... Nvidia lijkt zich volledig te richten op AI inderdaad en daar focussen ze ook hun ontwikkeling op. Dat is enigszins gedeeld met gaming maar niet volledig... Ze komen nu met dlss5 AI slop en proberen ons er van te overtuigen dat dat is wat we willen straks, maar de reacties van gamers hebben hun enorm overvallen. Maar omdat het werkelijke doel is om betere AI chips te maken gaan ze er gewoon mee door want dlss5 is gewoon een manier om die AI troep alsnog ook wat voor gaming in te kunnen zetten.

AMD ondertussen maakt enorme stappen met rdna5, gaat op hetzelfde niveau komen voor raytracing en zet wel nog in op raster performance. Het zou me niks verbazen dat de gamer die dikke prestaties wil en geen AI slop filter wil straks gewoon echt bij AMD moet zijn.

En dan hebben we ook nog het punt dat AAA gaming steeds minder de enige optie is die je hebt. Er komen zo ontzettend veel games uit tegenwoordig... Games kunnen bij wijze van spreken door iedereen gemaakt worden. Die mega producties van honderden miljoenen kunnen maar door een paar bedrijven gemaakt worden, maar hebben we die echt nodig? Ik denk als AAA echt naar cloud zou verdwijnen dat we gewoon nog meer mensen naar kleinere producties over zullen zien stappen. En daarbij komt ook dat die games vaak niet zulke dikke hardware nodig hebben... En mocht het echt moeilijk worden om de top hardware thuis te krijgen, dan stappen we wel over op iets anders en richten de games zich daarop. Het is geweldig wat voor kwaliteit games je bijvoorbeeld al kunt spelen op telefoon hardware. Gaming vindt uiteindelijk altijd zijn weg wel.
De reden dat dit niet gebeurd is dat AMD geen volume inkoopt. Dus al hebben ze een goed product te gaan ze die of uitverkopen of vergelijkbaar met nvidia beprijzen. Dat is eigenlijk al het geval sinds ze ati hebben overgenomen.
Ze hebben nú een goed product wat sinds kort na de release gewoon volop verkrijgbaar is gebleven én niet in prijs omhoog geschoten is... Alleen veel mensen hebben nog steeds in hun hoofd dat ze Nvidia moeten hebben om een of andere reden. Maar als Nvidia het bont genoeg maakt zullen meer en meer mensen daarvan genezen.
Maar ze hebben dus een beprijzing gekozen in lijn met Nvidia. Kijk je nu naar Radeon dan zie je dat de GTX 5060 de betere prijs/prestatie heeft (procent of 11 beter dan een 9060 aldus TPU). De 9070 XT scoort wel beter dan de RTX 5070 echter dan praten we over 4% vóór DLSS. Dat is niet overtuigend.

Vroeger was dat anders. Toen had Nvidia bijvoorbeeld $399 voor de GTX 260 en $649 voor de GTX 280. Vervolgens kwam Ati met de HD 4870 voor $299. Nvidia moest toen de GTX 280 verlagen naar $399, de GTX 260 naar $299 en een refresh van de GTX 260 uitbrengen met 216 ipv 192 shader cores om de prestatiekroon te behouden. Dat zijn verschillen waarvoor mensen weggaan bij Nvidia. Niet voor niets was de HD 4870 dan ook tijden lang een bestseller in de steam survey; letterlijk de #1 kaart en dubbel het marktaandeel van de GTX 260 en GTX 280 bij elkaar opgeteld.

De op tweakers populaire 9070 (XT) volgt dat pad totaal niet, zit in prijs/prestatie veel te dicht bij het bestaande aanbod van Nvidia. Dit terwijl ze een enorme achterstand hadden met raytracing én DLSS (wat nu steeds beter gaat). Worden dan ook nauwelijks verkocht (die discussie hebben we eerder had, zullen we maar niet herhalen).

AMD heeft vaak goud in handen maar met uitzondering van Ryzen is het bedrijfskundig gezien vaak problematisch. https://seekingalpha.com/article/4913491-amd-inventory-doesnt-lie-and-says-downgrade

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 26 juni 2026 18:14]

Als ik de laatste 4 door techpowerup geteste games bekijk dan zit de 9070XT toch echt meer op 5070Ti niveau en soms zelfs richting de 5080. En die zijn toch echt veel duurder.
Het is wachten op de Chinese producenten. Die gaan geheid in dit gat springen.
Ondertussen loopt de CEO van Anthropic te roepen dat ze volgend jaar al failliet zouden kunnen zijn. Het is bizar dat de techindustrie hier nog mee doorgaat. Al dat geheugen gaat op de stort belanden want die datacenters komen er niet eens.
De datacenters zijn inderdaad al stilletjes geparkeerd. Nu nog het geheugen dat gereserveerd is en we zijn er bijna terug :).

Laat ze maar huilen zou ik zeggen. Een goed product en gezond bedrijf moet zich daar geen zorgen over maken. Even kort door de bocht, als het zo fantastisch is wat ze verkopen, dan heb je toch geen schrik om failliet te gaan. Doen ze dat wel zo publiekelijk, dan is er wat aan hand denk ik dan.

Anthropic staat er wel een stuk beter voor dan de concurrentie, maar kan alsnog meegesleurd worden als er een hoeksteen valt.

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 25 juni 2026 22:40]

Echt verkopen doen ze volgens mij nog niet, maar ze willen niet achterop raken. Ik snap niet dat aandeelhouders dit accepteren.
Ik betaal zakelijk €80 per maand. Als dit €3000 per maand is , doe ik het nog zonder na te denken. AI levert zoveel meer op dan het kost en ik denk dat dat weggaat.
elon musk verhuurd zijn data centers momenteel aan anthropic dus die zal het vast voor een goedkoop prijsje kunnen kopen.
Ik zat ongeveer in het zelfde schuitje.

Toen ik doorkreeg dat de prijzen zo hoog waren en nog hoger zouden worden door AI heb ik mijn trots maar doorgeslikt en eind vorrig jaar maar een pc aangeschaft.

AI zal nog wel even door gaan, ben benieuwd waarneer dat kaart huis inelkaar valt. Maar nu zijn de grote bedrijven nog flink bezig met in elkaar te investeren, en moet en zal alle problemen die mensen niet hebben opgelost worden met AI.
October/november was ook wel beetje het juiste moment. Videokaarten net weer beetje gezakt en geheugen wel gestegen maar niet absurd nog. De pc die ik heb gekocht kost nu dik 3/4 honderd euro meer.
Pak het anders aan zou ik zeggen.

Kies een PSU en behuizing om mee te beginnen die je interesse hebben, wacht op een korting en verzamel op die manier alvast onderdelen die je later kan gebruiken. En wanneer er hopelijk ooit weer betaalbare ram, gpu, cpu, ssd etc. beschikbaar is hoef je alleen die onderdelen te kopen. Mocht dat alles voor je te lang duren, dan kan je bijv. ieder maand 1 onderdeel kopen en heb je alsnog een degelijk pc samengesteld.
Ik kan het me prima veroorloven, maar ik heb er gewoon moeite mee om buitensporig veel te betalen voor iets omdat er ergens in de keten misbruik wordt gemaakt van de situatie. Dat zag je destijds vooral bij de prijzen van videokaarten, waarbij met name Nvidia daar flink van profiteerde.
Is het misbruik ? dat ligt eraan hoe je het bekijkt denk ik... Ik snap dat fabrikanten liefst overstappen op processen en producten waar de grootste winst te halen is, dat is de AI meuk waar ze graag voor de hoofdprijs alles kunnen verkopen. Dat er dan minder productie capaciteit overblijft voor de consumentenmarkt.... is dat dan misbruik... ja aan de ene kant wel want je schroeft dat terug omdat de consumentenmarkt minder oplevert, en door schaarste te creëren drijf je de prijs op. Aan de andere kant... nee, je kiest bewust voor de winst die er nu te behalen is als bedrijf en dat dan de consumentenmarkt minder heeft is dan een kwestie van vraag ende aanbod. De vraag uit de AI bende is dermate hoog dat er minder capaciteit overblijft voor ons als consument. Iets met marktwerking, maar het voelt nogal scheef en loopt ook to_taal scheef op dit moment. Maar producenten verplichten minimaal x-procent voor de consumentenmarkt te produceren..... is ook niet haalbaar want het is niet wettelijk vastgelegd dat een producent minimaal x-procent van zijn of haar capaciteit moet reserveren voor de consumentenmarkt. Dus wat is misbruik ?

edit: typo's en grammaticale aanpassingen

[Reactie gewijzigd door lameeuw op 25 juni 2026 21:50]

Even kort door de bocht wordt al het geheugen gewoon gereserveerd voor AI.

Dat is best krom en gaat naar mijn idee iets verder dan vraag en aanbod.
Ja, maar is het daarmee meteen misbruik ? Ja misbruik maken van de situatie.... of .... vanuit een producent is het gebruik maken van de situatie en is dat dan weer misbruik....
Nah ja, vind ik wel, want ze betalen ook pas na levering. Dus bij voorbaat al reserveren, niet betalen en wij de direct de hoogste prijs.

Dat maakt het een beetje schandalig voor de consument.
Stel, je hebt een wijn-winkel, en moet elke dag al je klanten tevreden houden. Mensen maken ruzie in de zaak, stellen de hele tijd vragen en houden je medewerkers bezig, en je moet steeds poetsen.

Op een dag komt de AI-boer en biedt aan om in zijn eentje alle wijn te kopen voor extra geld. Je hoeft geen reclamefolders meer te maken, de vloer niet meer te poetsen, en geen vragen te beantwoorden. De hele vrachtwagen kan gewoon in één keer naar de AI-boer.
En als later de AI-boer geen zin meer heeft in wijn, zullen de mensen die normaal gesproken bij je kopen, dan weer terugkomen om hun wijn halen om hun kelder weer op te vullen.

Wat zou jij doen?
Wel met als caveat dat die AI-boer zégt al je wijn te willen kopen in de toekomst maar nog geen geld geeft, geen garanties geeft en pas betaald wanneer hij het op komt halen.....
Daarbij heeft de AI-boer nog nooit geld verdient, is er geen enkel uitzicht dat ie ooit geld zal gaan verdienen en is zijn hele business model gebasseerd op "urrrrr, ik heb geen idee hoe ik hier geld mee kan verdienen"....

Seriously; de prijzen van RAM gaan omhoog vanwege bestellingen die nog niet gedaan zijn met geld dat nog niet verdient is om een dienst te verzorgen die nog niet bedacht is.

Als ik die wijnboer was dan zou ik tegen die AI boer zeggen dat ie terug kan komen als ie kan betalen.
De wijnboer die krijgt gewoon zijn geld. Er staan namelijk op de hoek van de straat andere bedrijven die koffers vol met geld naar de AI boer gooien op het moment dat die er om vraagt.
Mwa, de geheugen producenten maken monster winsten, dus het zijn echt niet alleen maar loze beloftes zoals jij het nu een beetje laat klinken. Helaas...
Lijkt me sterk dat ze de productie reserveren zonder zekerheid dat het geld komt. Die mensen zijn zich ook bewust van de extreem labiele financiële situatie van die toko's.
Nu heb je het over wijn die al geproduceert is. Dat is met ram nu grotendeels niet het geval.
Altijd lastig die feiten… zoals dat er gewoon in een recent persbericht van Micron te lezen is dat ze vele contracten voor jaren afsluiten en dat er alleen al afgelopen kwartaal voor 18miljard dollar is VOORUITBETAALD.
Leg eens uit hoe dit verder gaat dan vraag en aanbod. Want ik zie een vraag van uit de AI, en zij zijn bereid om daar goed voor te betalen. Het is al bijna een wonder dat er nog voor de consumentenmarkt geproduceerd wordt zou ik zeggen.
Omdat al dat ram al gereserveerd wordt. De toekomstife productie wordt al opge-eigend, zonder ervoor te betalen en de consument betaalt nu al wel voor het zogenaamde tekort.
Q3 financials Micron
Under the SCAs we have signed so far, we project to receive cash deposits and related financial commitments of $22 billion.

Ze hebben dus cash deposits en commitments. Betaal jij alvast nu voor geheugen wat je over twee jaar krijgt? Zoals boven vermoedt, Micron is niet dom en reserveert dus niet geheugen voor warme beloften.

P.S. Dank aan @Minimalist1 voor de hint.
Ja de vraag is vanuit AI industrie en het aanbod kan het niet bijbenen
Misbruik? Dit is vraag en aanbod. Veel zaken zijn gestegen in prijs en veel van die zaken niet in prijs.

Waarom zouden de bedrijven de prijs moeten laten zakken als er toch betaald wordt?
Voor zoiets doms als AI ja.
Vind prijzen zelf ook beroerd maar laten we niet doen alsof video games spelen nou zoveel betere besteding is van hardware.
Dat is het het absoluut wel. Entertainment en stress management van miljoenen mensen is zeker een goede besteding en AI is op veel manieren alleen maar negatief.
U bekijkt het alleen vanuit uw situatie. U vind gamen leuk maar AI stom. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Vraag het aan een ander en die vind het tegenovergestelde. En vergeet de groep niet die beide leuk/handig vindt!

Maar het is spijtig en logisch dat die prijzen zo gestegen zijn helaas.

U zou precies hetzelfde doen als u een product te koop zou hebben, of verkoopt u altijd spullen met minimale winst als streven?
Nee helemaal niet... Ik bekijk het juist op een macro niveau. Toegankelijke entertainment is goed voor de bevolking en gaming is veel beter dan doomscrolling.

Verder heeft AI inderdaad ook wel positieve kanten maar over het geheel genomen denk ik dat het voornamelijk een negatieve impact op onze maatschappij heeft.

Je (ik neem even aan dat je een Belg bent niet vreemd formeel aan het doen bent wat is hoe het op een Nederlander overkomt :) daarom tutoyeer ik zelf wel) laatste alinea heeft volgens mij niks met mijn reactie te maken. De prijzen van geheugen vind ik niet vreemd. Dat is een gevolg van de enorme vraag.
Zo zwart wit is het niet. Afhankelijk van de games kan het juist alleen maar meer stress opleveren (kuch kuch LoL) en genoeg mensen verwoesten hun leven ook met video games door niks anders te doen.

En AI wordt ook voor veel goede doeleinden toegepast zoals in medische wereld.
Ik stel dan ook helemaal niks zwart wit... Ik zeg eerst "op veel manieren" en daarna stel ik nog letterlijk dat AI ook positieve kanten heeft. Maar ik heb het idee dat wat jij van gaming benoemt vooral de uitwassen zijn en het over het algemeen voornamelijk een positief effect op de wereld heeft, terwijl ik dat van AI niet denk. En dan heb ik het niet alleen over AI op zich, maar vooral ook de economische invloeden van al die investeringen en de resources die allemaal naar datacenters gaan.

Maar daar kunnen we uiteraard wel in verschillen van mening.
Neen gewoon een realist. Mocht ik bedrijf hebben zou ik ook de prijs opdrijven zolang het verkoopt. Waarom niet?
Sowieso heel apart dat je bedrijven gaat supporten die de hele industrie benadelen. Vreemd.
Neen zijn niet de bedrijven die de hele industrie benadelen. Maar de mensen die het blijven kopen aan deze prijzen.
Geen enkel bedrijf met winstoogmerk is ooit jouw vriend, zet dat maar uit je hoofd.
Weet ik, daarom zeg ik het ook. Beetje achterlijk om als PC enthousiast bedrijven te gaan supporten die de hele industrie benadelen. Vreemd. Bij Hardware Unboxed begrijpen ze het wel beter.
Tja, als men het niet kan betalen kan men altijd een andere hobby zoeken.
Dit moet je dus eigeniljk niet doen. Je kan best al dat geld opzij leggen tot je in 1 keer de allernieuwste hardware tegelijk kan kopen. Anders loop je hoogstwaarschijnlijk achter.
Met psu en behuizing maakt dat niet uit toch?
Ja wel hoor. niet zo snel als met cpu/gpu etc.

er komen steeds nieuw standarden uit voor psu. Dus die zou ik zeker niet zo snel kopen. En voor cases heb je nog usb aansluitingen en groter of kleinere gpu of AIO ruimte die er vroeger vaak niet was. En de prijs is vrij stabiel. Dus geen reden om die alvast te kopen imo.
Er zijn inderdaad een paar zaken waar je waarschijnlijk veilig zit, maar in het algemeen is het niet het beste advies. Voor de CPU, Mobo, RAM, GPU, en SSD kan je best wachten.

De huidige AI bubble is natuurlijk een speciale uitzondering en daar ga ik geen advies op geven. In plaats van naar hardware progressie te kijken kijk je dan naar de markt, en die staat in mijn ogen op z'n kop.

(Bij de behuizing kan je ook meemaken wat ik nu heb; ik keek een paar maand geleden wat rond maar nu zijn ze een paar weken met de Warthog af gekomen, en nu wil ik geen andere case meer :P)
Wanneer is iets ooit goedkoper geworden in deze industrie?
Geheugen gaat al jaren door zogenaamde varkenscyli. Geheugen werd dus wel degelijk goedkoper met momenten. Soms zelfs zo goedkoop dat er fabrikanten gewoon uitstapten omdat er niks meer mee te verdienen viel. Resultaat: nog slecht 3 fabrikanten over…

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 25 juni 2026 22:33]

Altijd? Oudere hardware zakte altijd in prijs, Ja misschien was de nieuwe generatie weer iets duurder maar daar kreeg je meer performance voor. We zien nu hardware die 5+ jaar oud duurder word.
Volgens het onderzoek van Gamers Nexus zijn we mogelijk bij het einde van het eigenaarschap van onze computers.

Dus de prijsstijgingen gaan door totdat heel veel bedrijven failliet gaan en wij het niet meer kunnen betalen.
Tja, ook voor cloud zal een apparaat geheugen en een ssd nodig zijn. En laat gamepass nou net bewezen hebben dat ook voor cloud mensen een maximale prijs hebben die ze willen betalen. En schijnbaar is die maximale prijs niet rendabel.

Ik denk eerder dat de hele gaming markt in elkaar gaat zakken.
Ik denk eerder dat de hele gaming markt in elkaar gaat zakken.
Zou me weinig verbazen.

Crypto Covid AI die alle hardware duur maakt

Game studio's die ongelofelijk veel geld in live service games stoppen die falen.

Veel saaie uitgekauwde games met heel veel manieren van monetization, die niet bijzonder leuk zijn om te spelen. Tegenvallende verkoop van games met hele grote (marketing) budgetten.

Gamepass waardoor gamers voor een fractie van het geld tussen games kunnen hoppen.

Gaming consoles die allemaal duurder worden.

Het is kwestie van tijd totdat er meer studio's omvallen vanwege de terugloop in verkoop.
De hardware die er nu is blijft gewoon bestaan, dat verdampt niet.oude schoenen gooi je niet weg voordat je nieuwe hebt. Tegen die tijd dat er zoveel stuk is dat er geen spelletje te spelen meer valt zijn we wel even verder.
Ben het niet vaak oneens met die man , maar nu wel. Wat een baitclick onzin de laatste tijd bij hun , zeg. Tijd om te unsubben.

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 25 juni 2026 23:23]

Ja joh, smartphones een luxeproduct? Velen kunnen zich er geen meer veroorloven?

Social media en internet gebruik daalt, de begindagen van home computing komen terug? Toen kostte een (PC namelijk ook duizenden guldens). Geen schermkijkende endorfine hit verslaafde zombies meer op straat en in de auto? Geen ransomware meer, geen PC's meer op het werk en bij MKB bedrijven overheid enz enz. Terug naar het papieren tijdperk, de-digitaliseren? Geen cyber warfare meer, geen drones en overige iot meuk meer.

Of nog beter "Zero tape out day" komt er aan.

Lijkt me heerlijk Klinkt als een utopie

Ja al die zaken gebruiken storage en RAM. Maar verdwijnen zal niet gebeuren. Bedrijven gaan weg en bedrijven worden opgericht. De markt zal zich herstellen, of de AI bubbel klapt met een crisis als gevolg.
Dan zal de markt zich daarna herstellen.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 26 juni 2026 09:12]

wachten is onzin, als je iets nodig hebt moet je het kopen.

Waarschijnlijk wordt het alleen maar erger, er zijn maar een paar geheugen-fabrikanten op de wereld, en een nieuwe fab opzetten kost miljarden en een paar jaar.

Dus zolang AI models veel geheugen vreten en er steeds meer vraag is naar AI zal de prijs alleen maar omhoog gaan.

Dus of de AI bubbel barst, waardoor de globale economie ineen klapt, en de inflatie met 100% stijgt en je niks meer kan kopen. Of AI is geen bubbel en de hardware prijzen blijven stijgen..

Take your pick...
Of AI is een bubbel en ze raken dat duur geheugen aan de straatstenen niet meer kwijt. Die optie is er ook nog steeds. Laat ons alvast hopen dat het dat wordt.

November wordt denk ik het kantelmoment. Dan zullen we zien of de hoeksteen van de AI hype, OpenAI valt of dat de volgende gek instapt in het luchtkasteel. Maar dan zullen ze toch met iets van inkomsten moeten gaan komen. De zoethoudertjes zijn stilaan op denk ik.
Laten we hopen dat het een bubble is die klapt. Ik ben wel een beetje klaar met die hype.
Tuurlijk heeft het goede dingen voortgebracht maar dat weegt niet op tegen alle ellende die het ons heeft gebracht en die het nog meer gaat brengen. Creativiteit gaat verloren, banen gaan verloren, criminaliteit neemt exponentieel toe en wat krijgen we er voor terug? Fake video’s, afbeeldingen, muziek en teksten.
We betalen nu en straks allemaal de prijs voor deze ellende want alle elektronica blijft in prijs stijgen en we worden vroeg of laat allemaal slachtoffer van fraude.

[Reactie gewijzigd door yorroy op 25 juni 2026 23:57]

Of (mijns inziens) veel waarschijnlijker een tussenweg waarbij er een aantal AI-bedrijven failliet gaan, maar er ook een paar wel overblijven. En de hardware prijzen blijven dan niet eindeloos stijgen, maar stabiliseren gewoon.
Het is een misverstand dat prijzen daardoor zonder meer stabiliseren.

Bij he faillissement van een grote vis koopt de andere de datacenters op maar er blijft een grote honger naar nieuwe datacenters en in bestaande inmiddels zeer grote aantallen datacenters moet de hardware op een gegeven moment vervangen worden. De structurele vraag is gewoon enorm toegenomen.
Tegenwoordig zijn er dus al behoorlijk wat modellen die het algemene gebruik van de meeste mensen echt wel aankunnen. Ik draai via Off Grid de LLM Gemma 4 E2B lokaal op mijn midrange telefoon zonder dat er een datacentrum voor nodig is. Ja, het is wel iets langzamer, maar het werkt perfect voor wanneer ik bijvoorbeeld een marinade voor mijn vlees wil maken dat bij een gerecht hoort. Of wanneer ik wil berekenen hoeveel kilometer ik in een jaar van huis naar werk rijd. Vraag me of hoe snel het is als ik een flagship-toestel zou hebben.

AI is enorm handig, maar zolang iedereen standaard ChatGPT, Claude, Meta, Gemini of andere grote modellen gebruiken en geen gebruikmaken van self-host oplossingen, denk ik dat datacenters niet zullen stoppen met groeien.

Als de kleinere modellen steeds efficiënter worden en mensen deze lokaal gebruiken, dan denk ik niet dat de bubbel zozeer zal barsten, maar het krimpt wel weer. AI zal nooit meer weggaan, maar we kunnen wel veranderen hoe wij ermee omgaan.

[Reactie gewijzigd door InfiniteSpaze op 26 juni 2026 08:07]

Voor mij niet. Kan nog wel even maar hoe lang nog. Heb nog steeds een 5800x3d en een 4090. heb wel al voor de zekerheid een poosje terug 64 gig aan ddr5 geheugen gekocht.
Twee jaar geleden gekocht voor 100 eurie

i5 3570k
16g
GTX1080 8gb

Ik kan nog een poosje vooruit zeg maar
Tja dat kun je natuurlijk over elk hobby zeggen. Leuk voor de heb maar die fiets is ook nergens voor nodig, enzovoort. Brood op de plank is het belangrijkste maar eens dat geregeld is kijk je toch snel naar hobbies op wat plezier te beleven.

Zolang de games die ik wil spelen gewoon draaien upgrade ik ook niet maar dat blijft natuurlijk niet eeuwig duren.

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 25 juni 2026 22:54]

Wachten dat iets goedkoper wordt is in deze tijd helaas niet haalbaar meer. Het gaat door dat de bubbel barst, want hoewel de toepassingen soms indrukwekkend zijn is het rondpompen van geld in een kringetje tussen een groepje bedrijven vrijwel zeker een bubbel.
Voor welke pc ben je genoodzaakt de pensioenregeling steeds opnieuw onder de loep te nemen?
Dat jij daarvoor jouw pensioensregeling voor nodig hebt, maakt het nog geen algemene gebeurtenis 🤡.

[Reactie gewijzigd door DeJurist op 25 juni 2026 22:44]

Ongelukkig verwoord.., doelde meer op van welke pc je het pensioen maar bleef uitstellen. 8)7
Ik vermoed dat het nog wel even zal duren. Er zit inmiddels teveel geld in van teveel mensen met veel macht of korte lijntjes naar macht om deze bubbel, als het een bubbel zou zijn, te laten klappen. Ik maakte een maand of 8 geleden dezelfde afweging en besloot toen toch maar een pc te bouwen tijdens Black Friday, heb ik ongeveer 3,5K aan uit gegeven maar zou me inmiddels meer dan 5K kosten. Ik sta nu op het punt om nog 2 extra SSD's (Gen4) er bij te prikken en toch maar een Exos 20TB er bij te plaatsen. die zijn ook allemaal weer flink gestegen het afgelopen half jaar.
Frustrerend inderdaad. Ik ervoer dat het sinds 2019 echt is omgeslagen. Toen was ik toe aan een nieuwe upgrade en destijds waren de GPU's ineens bizar duur door crypto. Zal wel overwaaien dacht ik en toen kwam corona: iedereen en zijn goudvis ging gamen en supply chains stonden onder druk en weer alles duur. Van december 2019 tot en met aug 2020 had ik alles (AM4 systeem met DDR4) behalve een GPU al - ongebruikt - in huis. Toch maar een 3070 gekocht in aug 2020 voor 870 EUR(!) en ik mijn PC compleet. Vorig jaar was de 3070 aan vervanging toe en ik dacht toen weer een nieuwe PC te bouwen, maar AM5 was toen te duur vond ik. Uiteindelijk alleen een nieuwe GPU gekocht (7900XT, voor 750 EUR) in de hoop dat AM5 platform wel weer wat goedkoper zou worden, maar toen deze AI waanzin.

Ik heb de 3070 nog voor de AI gekte in een tweede AM4 systeem gestopt dat ik met tweede hands onderdelen echt heel goedkoop kon samenstellen en deze PC gebruik ik bij de TV.

Het valt mij enorm op hoeveel plezier ik met dit systeem heb: ik heb mijn verwachting bijgesteld naar 1080p 60fps en dat lukt helemaal geweldig.

Mijn punt: de markt is al superlang niet echt prettig, maar je oude (of tweede hands) hardware kan met wat creativiteit nog heel veel lol en plezier geven.

Wat is jouw huidige systeem als ik vragen mag?
Een heel oud ding. Nooit wat aan veranderd maar heeft het prima volgehouden al die jaren. Werd echt tijd voor een update.


https://i.postimg.cc/4y3wzqRN/IMG-1141.jpg


Ben van plan om dit systeem te gaan bestellen:

-edit

[Reactie gewijzigd door DeJurist op 26 juni 2026 08:22]

Een GTX 970 build had ik ook van 2015 tot 2020!!! :D

Daar zijn onze verwachtingen dus geboren (en waarom we nu zo teleurgesteld worden).

Maar eerlijk, nog geen 1.500 EUR voor jouw beoogde build is inflatie-gecorrigeerd goedkoper dan wat jij ~ 10 jaar geleden betaalde voor je huidige build, niet?

Als jij het zo lang hebt volgehouden met een 970, dan ga jij ook lang plezier hebben met jouw nieuwe systeem. Dus als je het kan veroorloven: doe het en geniet ervan. 8-)
edit:
Een overstap van 970 naar 9070 is echt een enorm verschil. Bedenk eens welke spellen van de afgelopen 7 ~ 8 jaar je nu op 1440p of zelfs 4K op max kan spelen. Ik wordt helemaal enthousiast, haha.

[Reactie gewijzigd door E!Ma0RB7 op 25 juni 2026 23:12]

De GTX 970 was echt zijn geld waard. Ik heb deze pc in 2014 gekocht en hij draait nog steeds prima voor Office en streaming taken. Maar ik merk wel dat het tijd is voor een upgrade.

De nieuwe build had goedkoper kunnen zijn, maar ik vind de nieuwe NZXT H2 Flow behuizing zo mooi dat ik daarvoor kies.

Vandaag heb ik ook twee nieuwe 4K 120Hz monitoren van Dell binnen gekregen, die ik dankzij de Prime deals voor €194 per stuk heb kunnen scoren.

https://i.postimg.cc/59LmWKHr/IMG-1140.jpg
Nice! Ik gun het je! Veel plezier :*)
Let er wel even op dat voor 4K 120 Hz gaming regelmatig je videokaart kunt gaan vervangen, dat blijft altijd zwaarder dan 1440p (en 3840x1440 ultrawide). Met andere woorden; zelfs al pak je nu een RTX 5090 dan nog ga je het niet zo lang uithouden als destijds met de GTX 970 puur door de resolutie.
De 4K-monitoren heb ik vooral gekocht voor de dagelijkse taken, zoals browsen en het kijken van streams. Ik ben eigenlijk niet van plan om in 4K te gamen, maar de extra scherpe tekst vind ik wel een grote meerwaarde.

Op dit moment gebruik ik nog twee 1080p-schermen, waarvan er deze week helaas één de geest heeft gegeven. De twee Dell-monitoren heb ik nog niet in gebruik. Ik twijfel nog of ik voor een pc-setup moet gaan of beter kan wachten op de Mac Mini M5.
Maar ergens is er dan toch iets misgegaan. Had je eerder geen gpu om met je AM4 systeem te gebruiken?

Ik had nog een RTX 2070, die was destijds normaal geprijsd. Vervolgens kwam de mining hype mee, maar dus geen last van gehad want ik had al een videokaart. Toen had ik interesse in een RTX 3080, maar die was niet voor de beloofde prijs (720 euro) te verkrijgen en dus overgeslagen. Niet veel later kwam de RTX 4xxx serie op de markt en was de hype weer voorbij. Toen voor MSRP een RTX 4070 gekocht die 2 GB meer vram had dan de RTX 3080, even snel was, goedkoper was, waar ook nog Diablo 4 én een steam tegoed bij zat.

Vervolgens was een 7800X3D lange tijd erg aantrekkelijk geprijsd, maar had ik nog geen upgrade nodig. Toen mijn cpu (8700K met overclock) echt de bottleneck werd ben ik direct naar een 9800X3D gegaan icm 2x 24 GB ram. De 9800XD was 579, 48GB ram was 149 en moederbord was ook normaal geprijsd.

Bij videokaarten kun je ze simpelweg het beste rond launch kopen indien nodig want echt dalen doen ze niet meer, tenzij natuurlijk er iets extreems aan de hand is waardoor de prijzen abnormaal zijn.
Voor het AM4 systeem had ik een Intel systeem met een GTX970. Er was geen noodzaak om al op de AM4 over te stappen, want de 970 was de bottleneck. Had gekund, maar een spik splinter nieuw systeem met een GTX970 voelde als parels voor de zwijnen...

Lijkt erop dat onze cycli precies anders lopen: jij van 20XX naar 40XX en ik van 9XX-30XX

Ik had de 20XX ook een tijdje gevolgd, maar vond de prestaties t.o.v. wat ik al had de investering niet waard en de 30XX serie was niet meer ver weg.

Mais, volgens mij mogen wij allebei niet klagen met wat we ons kunnen veroorloven. Wel leuk om herinneringen op te halen.
Klopt ik kon vanaf de 2500k naar de 8700k upgraden en daardoor am4 overslaan zonder cpu bottleneck. Met o.a. skyline en ryzen gen1/2 kwam je ongunstiger uit. Dan haalde je het niet tot am5.

Toen ik zelf de 2500k kocht nam ik wel de oude gtx260 mee van vorige systeem. Ik vind het juist altijd wel leuk om de impact van de cpu te zien.

De 9800x3d was overigens voor mijn doen flink aan de prijs maar gezien het aantal jaar dat de 8700k mee ging (8!) icm de voorsprong van de 9800x3d in benchmarks tov non x3d is dat het alsof je twee generaties voor loopt. Dus dat durfde ik wel aan.
Ik zou absoluut niet wachten want er is gerede kans dat het nog slechter wordt
Microsoft deelde met het bericht van de verhoging ook dat ze tegen “Fall 2027” nog een verdubbeling verwachten. Het is dus nog lang niet klaar.
ik heb gewoon mij AM4 pc geupgraded met een snellere processor en videokaart.

Dat werkt meer dan prima.
Ik vind het bijzonder dat de afnemers, gevoelsmatig, zo weinig druk uitoefenen. Als je ziet welke grote partijen, zoals Microsoft, Apple en Sony hun prijzen verhogen, dan verwacht je toch wel wat meer druk vanuit hun om de prijzen laag te houden. Tuurlijk snap ik markwending, maar door AI ligt complete de consumenten chipmarkt op hun gat.
Dat gaat voorlopig niet veranderen, sommige fabrikanten laten weten dat hun productie voor de komende jaren al uitverkocht is. Met 300 heb je trouwens momenteel een "goedkoop" setje te pakken, mijn 64gb was 277 toen ik het vorig jaar kocht en dezelfde set kost nu ruim 1200.
Is geen bubbel...dit is gewoon de nieuwe prijsstandaard waar iedereen maar aan moet wennen. Zelfde als de woning en horeca prijzen. Iedereen klaagt steen en been en ondertussen kopen, eten en drinken we ons suf. Kijk naar de VSM van 1039 euro. Valve had de prijs moeten verdubbelen!! Als Sony slim is brengen ze de PS6 voor 3000 euro op de markt...die dingen vliegen als zoete broodjes over de toonbank. De mens is gewoon tè rijk...
3 jaar geleden waren de GPU prijzen toch juist even op een redelijk "normaal" niveau? Ik heb in 2023 begin juni een RTX 4090 gekocht voor €1730, een van de laagste punten dat hij was
De huizenprijzen zakken ook niet toch? Zie het hier ook niet gebeuren.
Kwestie van niet alles tegelijk willen vervangen!

Je kon jaren lang prima upgraden. Bijvoorbeeld naar een 5600(X), 5800x3d, 7800x3d en later 9800x3d. Ik heb vorig jaar 48gb ram aangeschaft voor minder dan 150 euro.

Videokaart had ik een jaar eerder al vervangen, toen de prijzen weer gedaald waren.

Opslag werd ook steeds goedkoper. Met de tijd heb ik twee keer een Samsung 4TB aangeschaft: 320 euro en 286 euro.

De videokaarten zijn momenteel ook redelijk betaalbaar, alleen ram geheugen is nu een slecht moment. Dat zal een jaar of 3 zo blijven. Maar ram geheugen doet eigenlijk altijd al 'rare' dingen. Ik ben vaker met weinig geheugen gestart omdat 2-3 jaar later je dan dubbel zo veel geheugen kon aanschaffen voor minder geld.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 26 juni 2026 18:32]

Of beginnen met een nieuw AM5 basis setje..

Per 1 Juli komt de Ryzen 7 7700x3d op de markt..
Neem je 1 stick DDR5 16GB 6000Mhz.
En een beetje betaalbaar B650 / 850 moederbord.

Paar maanden later dan een gpu upgrade doen.
Zou zeker voor de huidige gen gaan, want de next-gen word ook weer extra duur.

Wil je later (6maanden verder ofz) beetje upgraden zet je zo`n zelfde DDR5 16GB 6000Mhz stick erbij.

(je moet toch ergens beginnen)
Xbox kan je gewoon dood verklaren in ieder geval deze generatie. Veel duurder als nintendo en playstation console. Terwijl er in nederland geen game meer van in de winkel ligt.
Waar is het misgegaan volgens jou met de xbox?
Naar mijn mening: Bij de Xbox One, nog vóór de launch hiervan. Een Google AI samenvatting copypasten mag hier op op Tweakers niet maar daar wordt dat ook beaamt samen met de nodige andere factoren.
Dat denk ik ook, ja. De eerste Xbox was natuurlijk sowieso een beetje experimenteren met wat werkt en wat niet, dus daar hoeven we het niet over te hebben - maar de 360 deed het eigenlijk heel goed, afgezien van het geëmmer met de hardware in de eerste paar versies. Maar daar hebben ze fors marktaandeel gepakt.

En dat hebben ze vervolgens gewoon weer keihard afgeschoten met de XB1. Eerst al die verplichting om er de Kinect bij te kopen die niemand wilde, dan dat gedreig met always online en geen doorverkoop, dat dan weer heel rap terugdraaien en vanaf dat punt is er eigenlijk niet echt meer een duidelijke koers geweest, alleen maar gezwabber.

Maar dat is Microsoft ten voeten uit. Ze hadden een serieuze speler kunnen zijn op de smartphone markt - die Lumias die ze destijds verkochten waren heel goed en Windows Phone/Mobile werkte ook prima, maar ze bleven constant alles omgooien waardoor bij elke upgrade van het OS alle apps weer omvielen, tja, dan heeft een appbouwer ook al snel zijn zakken vol natuurlijk.

En je ziet het nu met Win11 ook weer - eerst alles omgooien for no reason at all, en daarna rap backpedalen als blijkt dat de gebruikers je uitkotsen. Eerst overal Copilot in stampen en dan weer terugschroeven als blijkt dat je gebruikers het niet moeten. Dat kun je misschien maken als je marktleider bent, maar zeker als je de underdog bent kost je dat gewoon de kop.
Xbox kan je gewoon dood verklaren in ieder geval deze generatie.

Niet alleen deze generatie volgens mij. Dat merk moet wel een héél dik konijn uit een hoed trekken wil dat ooit nog succesvol zijn als hardware althans.

Ze kunnen beter het voorbeeld van Sega volgen en alleen nog maar software uitbrengen voor PlayStation, PC en mogelijk Switch.
Veel duurder dan Playstation? Weet niet of je de prijs van de PS5 hebt gezien maar dat scheelt (nog) niet heel veel. Ik vermoed dat Playstation uiteindelijk hun prijzen ook verder zullen verhogen, waarschijnlijk eerder vroeger dan later.
Als je denkt dat Sony buiten schot blijft heb je het gruwelijk mis. Ook bij hun zal de prijs verder omhoog gaan natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Kaasje123 op 27 juni 2026 09:49]

Zeker, ik zou het niet vreemd vinden als de prijzen van de Playstations ook verhoogd worden.

Echter, PlayStation zit niet in dezelfde situatie als Xbox, geniet ook veel meer goodwill van consolegamers tov Xbox; mensen zullen toch wel een PS5 kopen ook al is hij duurder dan vroeger.

Daarnaast; ook al wordt de PS6 voor onbepaalde tijd uitgesteld, de PS5 en zeker de Pro zijn nog altijd zeer capabele consoles waar nog jaren op gespeeld kan worden.

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 26 juni 2026 09:12]

Dat is een sentiment wat natuurlijk twee kanten op werkt, wie in deze tijd een xbox wil heeft expliciet de voorkeur voor Xbox en zal die dan ook wel kopen. Ik denk dat Playstation misschien nog wel harder geraakt wordt in dat opzicht, want wie niet persee een voorkeur heeft gaat waarschijnlijk voor playstation (betere beschikbaarheid/prijs) maar dat zijn tevens de mensen die eerder afhaken bij de koop. Mijn voorspelling? denk dat de verkoop met echt flink zal dalen, misschien wel naar 50% zo niet minder dan de huidige aantallen.
Eens ja, de hardware verkoop van zowel Xbox als Playstation zal vrijwel zeker dalen en mogelijk ook vrij hard. En een voorkeur (ex- of impliciet is niet relevant, dat wil alleen aangeven of je deze voorkeur uitspreekt of niet) is nog geen harde eis, het wil niet zeggen dat er dus ook daadwerkelijk een Xbox komt. De prijsstijging zal het aantal mensen die hem koopt niet bevorderen.

Sony heeft echter een veel groter aantal PS5's verkocht en door gamers in gebruik, deze zullen ook omzet blijven genereren middels gameverkoop en PSN abbo's. De afnemende hardwareverkopen zal Sony hierdoor minder raken, mogelijk zijn ze zelfs nog voor een gedeelte gesubsidiëerd en remt dit enkel de potentiële groei van nieuwe klanten.
Haha, ja klopt maar ik wilde alleen aanhalen dat juist wie nog een xbox wil in deze tijd, zijn voorkeur niet aanpast. Laten we wel wezen, Xbox wordt is door het stof gehaald de afgelopen jaren dus alle gamers zonder enig sentiment hebben het kamp al verlaten.

Dat Sony er financieel (op gaming) sterker voorstaat mag een feit zijn, de PSN abbo's zullen het nog goed blijven doen. Al verwacht ik niet dat Sony meer zal subsidieren dan Xbox en maak ik de voorspelling dat ook Sony een prijsverhoging zal doorvoeren.

Onderaan de streep zijn we als Gamers genoodzaak om meer te betalen.
Eens ja; het gaat ons op zijn minst meer geld kosten. Mogelijk tast het ook nog de kwaliteit van hard- en software aan ivm gebrek aan concurrentie.

Ik heb zeer goede herinneringen aan de Xbox en Xbox 360. Vanaf de Xbox One heb ik echter niets meer met dit merk maar het zou op zijn minst voor deze concurrentie jammer zijn als ze zouden verdwijnen.
Ja precies dat. Houd altijd wel van een goede (constructieve) discussie tussen de twee kampen. Ik heb zelf alle Xbox'en en Playstations in huis (gehad). De games van Sony zijn afgelope jaren de voornameste reden geweest om toch een PS5 te gebruiken, maar voor games zoals CoD en Forza (4/5 en nu 6) koop ik die fysiek op de Xbox. Denk omdat ik de Xbox een pretigere interface vind hebben, maar vooral omdat ik de controller nog altijd fijner vind. Tijd zal het leren!
Oke, het begint wel serieus een probleem te worden al die ram tekorten. Het is vooral behouden wat je hebt op dit moment.
Gooi niets meer weg, geen 4GB bankje of 256GB SSD'tje.
Ik ben blij dat ik de 40MB IDE schijf en het 4MB SIMM RAM van mn 486DX2 nog heb bewaard. Is straks goud waard. :+
En heeeeeel voorzichtig op de power button van je PC of console drukken... Want stel je voor dat ie kapot gaat. Dan kost het je een nier.. :+

[Reactie gewijzigd door Format-C op 25 juni 2026 21:24]

Daar heb je wel gelijk in, want ook garantie is nu een probleem. Ze schepen je het liefst af met het aankoopbedrag. Want alle actuele voorraad is naar verkoop gegaan.
Gelukkig heb je er twee van.
Er is al bijna geen vraag meer naar de Xbox console en nu weer een verhoging. Ook worden er veel studios gesloten. Stop er gewoon mee zou ik zeggen.
Ergens geef ik je gelijk alleen wordt de consolemarkt dan wel heel erg gedomineerd door Sony, dat heeft ook weer nadelen. Nintendo is toch al jaren hun eigen weg in geslagen (en ook veel duurder geworden dan ooit), gaming gaat toch een wat rijkere hobby worden zo.
Als de hoge prijzen niet binnen 3 jaar gaan zakken komt ook Sony in de problemen. De PS5 verkopen in de UK zijn al met 50% gedaald na de laatste prijsverhogingen. De PS6 komt misschien volgend jaar uit, maar waarschijnlijk dan in hele kleine aantallen en een hoge prijs of ze stellen het uit. Dat kan niet te lang duren anders krimpt je install base en dat is niet goed voor de dure AAA first party games. Dan wordt gaming inderdaad voor de elite, maar daar zijn er niet genoeg van om een platform levend te houden. Nintendo zie ik het wel redden.
Switch 2 verkoopt slechter dan gedacht, productie is met 1/3 teruggeschroefd.
En wat gaan de consoles dan kosten? In NL?

Ze zullen wel denken: we verhogen de prijzen nog even voordat GTA6 uitkomt anders maken we nog meer verlies als er daardoor meer consoles worden verkocht.

Al vraag ik me überhaupt af of ze met de huidige prijzen nog veel consoles verkopen, maar dat terzijde.

/Dit is trouwens niet leuk meer. Al deze prijshikes. Wat een barre tijden voor gamers. Pfffff

[Reactie gewijzigd door Format-C op 25 juni 2026 21:20]

En wat gaan de consoles dan kosten? In NL?

Ze zullen wel denken: we verhogen de prijzen nog even voordat GTA6 uitkomt anders maken we nog meer verlies als er daardoor meer consoles worden verkocht.
Dit artikel gaat over Xbox hè, niet over PlayStation :+
Want GTA VI komt niet uit voor de Xbox? Playstation is zo populair dat ie tegen dat GTA uitkomt uitverkocht is voor 3 maanden denk ik :+
Want GTA VI komt niet uit voor de Xbox? Playstation is zo populair dat ie tegen dat GTA uitkomt uitverkocht is voor 3 maanden denk ik :+
Jawel maar niemand kocht al meer een Xbox voor de vorige prijs verhoging.

Die dingen liggen in Nederland ook bijna nergens meer in de winkels.

Etc.
Ik ben benieuwd in hoeverre dit de verkopen van GTA 6 zal gaan beïnvloeden straks.

Voor mij was het uitkomen van een nieuwe GTA traditioneel hét moment om een nieuwe PC te kopen of te gaan upgraden. Maar het is nu gewoon te duur en het niet waard.

Gezien PC componenten achterlijk duur en vast de komende jaren niet goedkoper worden (dus nog steeds duur tegen de tijd dat de PC versie van GTA 6 uit zou komen) overwoog ik dan maar eens een console aan te schaffen. Maar tegen deze prijzen.. laat maar!

Helaas, misschien over een aantal jaar.
Niet. De meeste mensen die een PS5 of Xbox Series willen hebben, hebben er al eentje. De PC is pas minimaal een jaar later aan de beurt en niemand weet hoe de markt er tegen die tijd uit ziet. Maar voor GTA VI op de consoles zal de huidige malaise weinig impact hebben gok ik.
Dat iedereen die er eentje wilt al eentje heeft wordt vaak gezegd, maar of dat wel echt zo is?

GTA V is 230 miljoen keer verkocht. Huidige generatie consoles in totaal 124 miljoen keer. Nu is GTA V op verschillende generaties uitgebracht, dus effectief zullen het minder kopers zijn, maar GTA V kon ook nog worden doorverkocht (GTA VI waarschijnlijk niet; geen fysieke disc immers). De 124 miljoen consoles zullen ook niet allemaal in bezit zijn van mensen die GTA VI willen kopen, en er zijn vast nog flink wat gamers met zowel een Xbox als een Playstation. Natuurlijk zijn er ook heel veel PC spelers die momenteel geen console hebben. GTA V kwam pas na anderhalf jaar op de PC uit, en het is aannemelijk dat dat dit keer nog langer duurt, aangezien alles deze keer langer duurt. Gaan PC gamers echt 1-2 jaar wachten op GTA VI?

Natuurlijk speel ik een beetje advocaat van de duivel hier, maar het zou zomaar kunnen dat er rond de release van GTA VI nog vraag komt voor tientallen miljoenen consoles.
GTA V is ook een multiplayer game waar Rockstar geregeld mensen bant die dan vaak een nieuw account kopen en vrolijk doorgaan.
Dit slaat echt alles.. mijn god €800 voor de 1TB, doe even normaal..
Dus de goedkoopste series s gaat dan 450 euro kosten? 😬 ik heb er een jaar of 2 geleden met black friday 220 euro voor betaald. Vond ik wel een leuk prijsje om eens te proberen of een Xbox iets voor me is. Nooit gerealiseerd dat dat echt een goede deal was.

Wel flauw dat dit soort prijsverhogingen 1 op 1 aan de consument worden doorberekend zonder dat je er iets meer voor krijgt. Die series s met 512gb is natuurlijk best een knakending waar ik als casual gamer nu echt geen 450 euro voor zou betalen. Doe dan de games een paar euro duurder of bedenk andere inkomstenbronnen. Of vernieuw het ding met een iets ander uiterlijk/controller zodat je iig nog in de waan bent dat je terecht ergens extra voor betaalt. Sowieso zijn prijsschommelingen van onderdelen altijd een risico. Toen de prijzen laag waren hadden ze ook een buffertje kunnen opbouwen om dit op te vangen. Al heb ik vanaf de zijlijn makkelijk praten… 😉
Ik heb 380 voor mijn Series X betaald in 2023. Dit gaat gewoon de verkeerde kant op.
Straks is er niks meer betaalbaar voor de normale mens.

Zal me niet verbazen dat de prijs nog een keer omhoog gaat in 2027... Waar zijn we mee bezig.
Nou waar ze mee bezig zijn is alles maar dan ook alles ontzettend duur maken, en vervolgens ons weer een abbonement service aansmeren, alles lekker in de cloud.

Ben er steeds meer klaar mee, ik denk dat mijn huidige pc en console de laatste zullen zijn, en dan ik daarna maar weer lekker ouderwets boeken ga lezen voor mijn ontspanning,. Bedrijven als Microsoft, Nvidia, maar ook al die streaming services kunnen van mij de pot op.
@arnoudwokke Wat gaat hij nu kosten dan? of moet ik dat zelf opzoeken, had wel in het artikel erbij mogen staan toch?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn