WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Netflix brengt goedkoper abonnement met reclame naar NL en BE

Netflix breidt zijn streamingaanbod met advertenties uit naar vijftien nieuwe landen, waaronder ook Nederland en België. Kijkers in deze landen krijgen volgend jaar de mogelijkheid om minder te betalen voor Netflix, maar dan wel met reclame. Prijzen zijn nog niet bekend.

Netflix toont de reclameblokken voor en tijdens films en series, meldt RTL Boulevard. In landen als Duitsland en Frankrijk biedt de streamingdienst al een advertentieabonnement. In Duitsland kost dat nu 4,99 euro per maand, meldt de NOS, terwijl een reclamevrij abonnement daar 13,99 euro kost. Het goedkoopste abonnement in Nederland en in België kost nu 9,99 euro per maand en het duurste 20,99 euro per maand.

Miljarden verdienen

Netflix heeft wereldwijd meer dan 250 miljoen maandelijks actieve kijkers voor zijn advertentieabonnement. Het bedrijf meldt dat dit zeer betrokken kijkers zijn, waarbij 80 procent van de reclamekijkende abonnees wekelijks Netflix-streams kijken. Het bedrijf verdiende vorig jaar 1,5 miljard dollar aan zijn advertentieabonnement. Dat is ruim 3 procent van de totale omzet van Netflix en een ruime verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder.

Netflix

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

14-05-2026 • 09:25

211

Submitter: Chocoball

Reacties (198)

Sorteer op:

Weergave:

Ik snap echt niet dat er mensen zijn die betalen voor reclame. Ofwel toon je me reclame en betaal ik niet, ofwel betaal ik en toon je me geen reclame.

Nu ja, niet mijn probleem uiteindelijk. Ik heb Netflix hier al een tijd buiten gezwierd. Veel te duur voor wat er op staat.
Ik zal het ook nooit begrijpen. Zonde van je tijd voor de prijs van 2 drankjes in een maand. Ik streef naast een rookvrije wereld voor een reclamevrije wereld.

250 miljoen gebruikers is ook echt absurd, terwijl er maar 325 miljoen in totaal zijn. Haast niet te bevatten.

Wat ik wel vond is dit, maar nog steeds hoog:
The 250 million ad-tier figure is viewers, not paid accounts. Because multiple people watch on a single ad-supported subscription, the actual number of paying accounts on the ad tier is much lower than 250 million. The 325 million figure counts the total number of unique, paying households across all plans combined.
onlangs nog eens naar de cinema geweest... 18 euro voor 1 film! en wat kreeg ik de eerste 20 minuten te zien??? inderdaad, reclame!
Afgelopen maandag naar de film geweest, was een 10tje, en ja wat reclame van lokale bedrijven op zoek naar personeel. Daarna wat trailers en voor de rest film. Niet veel anders dan mijn film ervaringen 30 jaar terug.

Punt hier is dat er ooit een dienst begon die gemak bood en geen reclame en deel alles maar met je vriendjes op 1 account en die worden nu hebberiger dan dat ze al waren.

Dus account sharing wordt bemoeilijkt

Meerdere tiers van subs, met of zonder reclame en langzaam aan gaan we overal reclame zien.

We gaan gewoon terug naar af, straks heb je overal weer reclame in en betaal je voor elke dienst apart. Het enige wat hier helpt is stemmen met je portomonnee. Kortom opzeggen die troep.
Dat 10-tje zal je niet betaald hebben bij de grote cinemacomplexen denk ik, maar bij een lokale bioscoop.
Feit is dat er jongeren willen kijken, maar niet het geld hebben om de volle mep elke maand te betalen. Die kijken met zulke abonnementen.
Het is toch logisch... het is gewoon een keuze tussen wel of niet het dubbele betalen.
Ik zei dat laatst tegen een amerikaan en die zei: jij hebt toch ook jaren voor kabeltv betaald? Daar krijg je ook reclame voorgeschoteld.

OP de een of andere manier lijkt reclame kijken voor mensen heel gewoon te zijn intussen.
Dit is voor mij het ideale abonnement. Ik heb Stremio, maar vrijwel alles wat daarop staat is Engels. Dus wij hebben een Disney abonnement voor de kids, zodat ze daar films/series in het Nederlands kunnen kijken. Maarja, ze willen ook wel eens iets anders (Power Rangers, k-pop, etc), wat weer op Netflix staat...

Maar ik ga daar niet die achterlijke prijzen voor betalen, als er dan zo'n abonnement van €5 komt met reclame dan krijgen ze die lekker. Maar als dat abonnement over x jaar ook €10-€15 is, dan is dat ook klaar natuurlijk.
Geheel als verwacht, eerst duurder maken, daarna goedkoper alternatief maken met reclame. Straks standaard reclame en alleen zonder reclame met premium abonnement. #enshitification
EUR 14 voor een abonnement, als je dat corrigeert voor inflatie dan valt de prijsstijging inderdaad de afgelopen 10 jaar toch best mee?

Ik heb het altijd veel geld gevonden, maar ken ook mensen die vroeger 2 video's per maand huurden.. Dat was ook NLG 5 per keer.
Met inflatie zou het volgens https://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/inflatie.html#calctop van 2013 introductie 7,99 naar 11,19 verhoogt moeten worden. Het is echter €15,99. Dat is fors hoger dan de inflate.
En in 2013 stonden er veel meer relevante titels op naar mijn herinnering. Tegenwoordig staat er toch wel echt veel bende op.
Ook dit ja, veel shows zijn naar de competitie gegaan (HBO, prime, etc)
Samengevat is het dus in relatieve en absolute zin duurder geworden, zijn er minder relevante titels en nu wordt reclame ge-pushed.

Betalen en dan nog reclame te zien krijgen gaat nooit gebeuren. Ik ben blij dat ik een poos terug Netflix op heb gezegd toen weer een keer een prijsverhoging wilden doorvoeren. Wat een shit show.

Pro-tip: als je dit soort praktijken niet leuk vindt, zeg dan gewoon even Netflix op. Als is het maar voor een maand en ga je daarna weer verder. Er is in de tussentijd genoeg andere content te zien en het geeft een duidelijk signaal af dat je niet tevreden bent en er geen moeite mee hebt om weg te gaan.
Maar bij terug komst, geef je dan niet juist het signaal af, dat je niet zonder ze wilt/kunt?
Je kunt het ook zien dat je duidelijk maakt dat Netflix niet onvervangbaar is en dat als het jou uitkomt je bij hen weggaat. Je hebt het al eens gedaan, wie houdt je tegen om het weer te doen?
Niemand houd je tegen, vraag me alleen altijd af of z'n bedrijf het ook wel echt interesseert.

Als we met zijn allen massaal opzeggen, denk dat we alleen dan echt iets bereiken.
En denk je dat Netflix daar ook maar één seconde wakker van ligt? Zij hebben letterlijk miljoenen abonnees. Die ene (of honderd of duizend) die een keer een maandje opzegt, dat zien ze niet eens.
Dan zeg je het daarna weer op ;)

Ik liet het altijd gewoon doorlopen maar na al die prijsverhogingen neem ik af en toe een maandje Netflix en dan zeg ik het weer op. Je kan het de hele zomer wel opzeggen, er zijn leukere dingen te doen ;)
Leuk als het wereldwijd zou worden opgevolgd, maar mensen die zo af en toe opzeggen zijn gewoon ruis voor Netflix. Ik zeg b.v. elke lente op…
Of nog beter; blijf weg. Zit nu al 3 jaar zonder enige streamingdienst en download alles via Torrents. Voor support koop ik hier een daar een bluray of LP van desbetreffende filmmaker of artiest. Iets met een service probleem
En Netflix maakt zelden een serie gewoon netjes af. 1-2 seizoenen en dan op een cliffhanger stoppen en er niets meer mee doen is de standaard tegenwoordig. Ik kijk eigenlijk bijna niets meer op netflix omdat het gewoon de moeite van je verdiepen in een serie niet meer waard is als ze het toch weer laten vallen na 1-2 seizoenen.
En ik ben juist van de andere kant - series met 8 seizoenen staan me enorm tegen omdat de herhaling dan toeneemt evenals filler afleveringen.

Series kijken ben ik daarom al zo'n 5 jaar geleden mee gestopt. :D
Maar dan kies je er voor om zelf te stoppen, dat vind ik minder erg, maar gewoon behoorlijk goed ontvangen series iedere keer stop zetten is wat mij betreft zo dom.
Ik heb zelf vaak geen tijd voor films, maar een aflevering van een serie gaat vaak nog wel, daarom blijf ik meer series kijken dan films. Maar zo langzamerhand heb ik er een beetje genoeg van met hoe netflix er mee om gaat
In 2013 was Netflix nog een catch all voor video content, met een browseraddon, VPN of DNS wijziging zat je op de Amerikaanse, Canadese, Britse of (voor animefans) Japanse Netflix. Daarmee had je met een beetje geduld toegang tot ruim 90% van de content.

De toekomst waar we begin 2000 op zaten te wachten nadat alluc.org en andere ali-ilegali websites een vergelijkbare service leverde.

De goede content zit gewoon vooral verspreid over tig diensten nu. Waar Netflix icm Uitzending gemist tot een jaar of 10 geleden mijn behoefte wel vulde, voor dezelfde content ben je nu gewoon 10 diensten verder.

We hebben weer Kabel-tv, maar dan kutter. -O-

[Reactie gewijzigd door batjes op 14 mei 2026 12:07]

Inderdaad, ik was altijd standaard van het halen van films van de minder legale bronnen, dit is in de begintijden van Netflix voor mij even compleet verdwenen, aangezien Netflix gewoon het geld waard was en goed werkte. Maar tegenwoordig heb ik een eigen servertje staan met Jellyfin etc, want ik kan daarop beter content kijken dan de versplinterde zooi van tegenwoordig. Ik betaal wel graag voor Spotify, ben ik ook erg tevreden over, want dat werkt gewoon.
Zelfde hier. Jarenlang amper tot geen piraterij gebruikt tot enkele jaren geleden.

Jellyfin is in gebruik zo ontzettend superieur aan al die streaming apps, wanneer ik weer eens (via via) een Netflix, Disney+ of HBO zie... dan voelt het allemaal zo basic, maar ook opzettelijk beperkt.

Ik zou niet meer kunnen leven zonder autoskip, collecties of een smart playlist. De ondertiteling customization is ook ongeevenaard.

Jellyfin doet spotify ook best goed benaderen, albums veranderen tenminste niet spontaan in live/instrumental versies of dat ze spontaan verdwijnen uit je playlist.
Wat houd je tegen om naast het piraten tegelijkertijd 1 dienst aan te houden? Die je evt. steeds wisselt? Dan betaal je een m.i. schappelijk bedrag en kan je toch alles kijken.

[Reactie gewijzigd door Dakdak op 14 mei 2026 21:53]

Waarom zou ik nog voor 1 dienst betalen als ik het complete download proces al heb geautomatiseerd met de arr stack? Daarnaast is het voor mij nu ook half een principe kwestie geworden. Ik wil niet betalen voor slechte service of reclame. Ik betaal graag als ze de film/serie wereld weer een beetje op orde hebben.
Ik vind dat argument flauwe kul. Tuurlijk wil je die die en die film of serie zien, maar doe je dat allemaal tegelijk? Motto is dus wisselen. Bij verschillende wensen per huishouden wellicht twee abonnementen aanhouden.
Er is vooral heel, heel veel meer aanbod. Zeker als het gaat om series. En ja dan is er meer goede content 'dus' ook meer verspreid. Maar er is ook gewoonweg meer goede content.
Ik snap werkelijk niet wat (te) woke content te maken heeft met mijn punt dat er tegenwoordig gewoon heel veel meer aanbod is dan vroeger.
maar zelfs voor een wat linksere kijker als ik, behoorlijk woke: b.v. in alle rassen per se ook zwarte acteurs
offtopic:
Dus volgens jou moeten fantasie "rassen" per kleur ingedeeld worden? Elfen moeten wit zijn?

Wat boeit het nou welke (gradatie) kleur iemand heeft om als acteur mee te doen aan een film? De meest afgebeelde "persoon" in de wereld had een donkere huidskleur, maar iedereen vindt het prima als het een witte persoon is, vaak zelfs met blauwe ogen en blond. Ik denk dat mensen het zelfs vreemd zouden vinden als het altijd natuurgetrouw afgebeeld zou worden. Maar een elf met een donkere huidskleur? Nee dat is echt woke |:(

[Reactie gewijzigd door david-v op 14 mei 2026 18:04]

Wat boeit het nou welke (gradatie) kleur iemand heeft om als acteur mee te doen aan een film?
Kijk, en daarmee ben ik het niet eens: als je Confucius of Shaka Zulu door witte acteurs laat spelen, wat vroeger wel gebeurde, dan voelt dat voor mij fout. Ik heb het idee dat voor Tolkien in zijn tijd alle rassen eerder blank waren. Als iemand besluit dat Elfen zwart zijn en dwergen Chinees, alla, maar bij de rings of power zie je net dat alle rassen geforceerd door alle mensen rassen worden gespeeld en dat vind ik dan wel storend. Zou Michael Jordan sneeuwwitje spelen dan zou ik ook niet voor zijn.

Dat Jezus hier te lande als blond/bruin harig met blauwe ogen wordt afgebeeld is ook eerder te wijten aan de ervaringen van mensen in die tijden. Al klopt het beeld dat Vikings blond waren en mensen in het M.O. donker ook kennelijk niet…
Dat Jezus hier te lande als blond/bruin harig met blauwe ogen wordt afgebeeld is ook eerder te wijten aan de ervaringen van mensen in die tijden
offtopic:
Is dat niet vergelijkbaar met het wereld beeld van Tolkien? Die leefde in een wereld waar rassen segregatie en apartheid de norm waren. Is dat wat we in stand willen blijven houden?

Maar, zelfs in de wereld van tolkien vergeten mensen vaak dat verschillende rassen het met elkaar doen. Aragorn en Arwen, Beren en Luthien, Idril en Tuor, allemaal mix van man met elf. Had iemand moeite met de "romance" tussen Tauriel en Kili, een elf en een dwerg die verzonnen is door Peter Jackson?, want Tolkien had het echt alleen over vriendschap tussen die twee in zijn boeken.

Blijkbaar kunnen rassen wel met elkaar mixen in de boeken van Tolkien, net zoals in de echte wereld zeg maar. Maar zodra we kleuren gaan mixen, een elf die met een donkere ras een relatie krijgt en een kind krijgt.... Nee, dat kan echt niet, rassen mogen mixen, als ze maar bij hun kleur blijven? 8)7. Zelfs met de beschrijving van Tolkien, die interraciale relaties beschreef, is dit prima te verenigen. Ik snap echt niet de obsessie van mensen met huidskleur, nou ja, ik snap het wel, want we krijgen het met de paplepel ingegoten ondanks alle pogingen om hier van af te stappen....woke dit, woke dat....zucht.

[Reactie gewijzigd door david-v op 15 mei 2026 14:02]

Het aantal titels is tegenwoordig dan ook vele malen groter. Orde/grootte ongeveer 2000 in 2013 en meer dan 8000 nu. Dat is misschien dus ook veel bende, in elk geval veel Netflix Originals ipv inderdaad bv Disneytitels, maar gewoon naar kwantitatief aanbod krijg je nu veel meer voor je geld dan in 2013.
Betwijfel ik: meer <> beter! Liever 10 goede films of series dan 1000 slechte. Smaken verschillen, maar het merendeel is echt troep, die zou ik er liever uit hebben, zodat je makkelijker bij het betere spul kan komen. Wat dat betreft is Apple TV wel goed.
Dat is dan je mening. Maar naar absolute aantal titels (kwantitatief dus) is er nu gewoon (veel) meer aanbod op Netflix.

Het aanbod van Netflix was in 2013 echt nog heel beperkt. Niet voor niets dat veel volk (hier op Tweakers in elk geval) volop met de VPN de hort op ging.
Over het kwantitatieve voordeel gesproken. Hoeveel films zou je per maand kijken met een aanbod van 2000 films en hoeveel bij 8000? Zit daar effectief verschil in? En dan nu in acht nemen dat de 10-20 films die je max kijkt per maand ook meet plezier oplevert omdat hier relatief meer titels tussen zitten die je wilde graag wilde zien.


Voor mij is dit probleem exact waarom alles de deur uit ging. Scrollen door meuk en uiteindelijk niks opzetten. Vond het na 3 maanden genoeg. 9/10 keer als ik een vette film bedacht die ik wilde zien had geen een dienst hem. En dan heb ik het over titels zoals snatch, desperado, city of god. Dat zijn geen obsecure titels, maar topfilms van wat jaren geleden en precies waar licenties niet meer interessant zijn
Niet te vergeten dat delen met je gezin ook geen problem was voorheen, dat is nu huishouden geworden (onder één dak), en voor ieder gezinslid niet onder datzelfde dak moet extra worden betaald.

Netflix, €30,97 kost het me nu totaal per maand.
Ik begrijp je punt hoor... maar iemand die niet meer in hetzelfde huis woont is geen onderdeel meer van het gezin volgens mij. Als dat niet zo zou zijn zou er geen verschil meer zijn tussen een gezin en een familie. Je kunt nog discussiëren over grensgevallen zoals studenten die op een kamer wonen maar regelmatig bij de ouders thuis komen, maar in die gevallen kunnen ze ook gewoon je Netflix blijven gebruiken volgens mij. Als je daarvoor niet vaak genoeg meer in het ouderlijk huis te vinden bent dan ben je wat mij betreft volledig uitgetrokken en dus geen onderdeel van het gezin meer.

Verandert verder niks aan je argument natuurlijk, vroeger waren we inderdaad veel vrijer om accounts te delen.
Natuurlijk nog steeds onderdeel van je gezin, dat veranderd nooit. Je huishouden kan een hele groep vreemden zijn, zolang ze maar onder hetzelfde dak aanwezig zijn ;)
Het was altijd al per huishouden, er wordt nu alleen op gecontroleerd omdat er teveel aan account sharing werd gedaan door gebruikers die geen gezin of huishouden vormden.
Er wordt door Netflix (en diverse andere streaming diensten, zoals Disney ook), nu extra geld verdiend door er nu actief op te controleren. Ik hoef het ook niet te accepteren, ik kan het simpel opzeggen. Maar ik heb het abonnement meer voor mijn gezin dan voor mijzelf, en ik kan het me nog steeds prima veroorloven, al zal er toch op redelijk korte termijn een moment komen dat ik het niet meer accepteer.

Offtopic, Disney+ heb ik wel aan de kant gezet, want wat die in een kort tijdsbestek met de abonnementskosten en extra gezinsleden hebben gedaan, los van wat er tegenover stond, dat ging me al te ver.
VPN opzetten met iets in de meterkast? Dan "bellen" je buitenshuis wonende gezinsleden in via de VPN. voor Netflix lijkt het dan alsof ze vanuit jouw huis de dienst benaderen (en in feite is dat ook zo).
Het was zelfs een tijd onderdeel van hun marketing: “Love is sharing a password”. Zie Linkje .

[Reactie gewijzigd door Raymond Deen op 14 mei 2026 14:49]

Het is ergens ook wel naïef om dat niet te verwachten. Introductieprijzen van zulke diensten zijn vaak kunstmatig laag met amper of zelfs negatieve marge, om klanten binnen te halen.
Niet alleen is het fors hoger dan de inflatie, er wordt monder aangeboden en de regels met het delen zijn strenger. Je moet al gauw bijbetalen. Bovendien heb ik recent ontdekt dat Netflix op 720p blijft hangen tenzij ze vinden t jou mediaplayer, hdmi kabel en tv aan hun voorwaarden voldoen. Ik kijk zelf Netflix via een oude pc, ik krijg 1080p alleen voorelkaar in Edge. Dat zou zijn vanwege piraterij, maar dat is zo goed als uitgeroeid.

Zijn we terug bij af? Misschoen kunnen we straks alleen nog herhalingen van Friends zien, net zoals vroeger op de kabel.

[Reactie gewijzigd door necessaryevil op 14 mei 2026 20:06]

De inflatie is een gemiddelde van de gestegen kosten. Dus niet bruikbaar omdat bepaalde zaken veel meer invloed hebben op de kosten voor Netflix en bepaalde zaken totaal niet.
Het aanbod op deze streamingdiensten is ook maar matig de laatste tijd, of verspreid over verschillende diensten. En wat ook vaak gebeurt is dat je een slapend account hebt, zonde van het geld.

Op dit moment heb ik geen één abbo, misschien een keer weer als een bepaalde serie mij trekt. Maar tegenwoordig is het vrij bagger allemaal.
Relevant. Je krijgt dus eigenlijk een mindere dienst voor meer geld, in vergelijking met de relatieve dekking 10 jaar geleden.

40% prijsstijging is ook erg stijl, ongeacht stilstand de afgelopen jaren. Wij gaan weer eens met de kam door onze abonnementen heen.
De prijsstijgingen gingen gepaard met een verschraling van het aanbod. Zo had je vroeger nog Star Wars en Marvel op Netflix. Nu moet je daar Disney voor afnemen.
Maar daar kan Netflix niets aan doen, het was Disney die hun content na het aflopen van de bestaande contracten niet meer beschikbaar stelde aan derden.
Ik zeg niet dat Netflix er iets aan kon doen, het aanbod is simpelweg verschraalt en de prijs is er niet op aangepast. Je bleef hetzelfde betalen voor minder.
Dit is al meer dan een jaar zo! wij betalen al meer dan een jaar 20,99 voor zonder reklame en UHD
Totdat Netflix er achter komt dat reclame hem sowieso meer opbrengt dan een maandelijks bedrag en de optie zonder gewoon komt te vervallen.
En dan gaan vanzelf mensen weg.
Dat zou je denken, maar is op kabel-tv ook nooit gebeurd. Daar zitten nog steeds hordes mensen geld te betalen om 50%+ van de tijd naar advertenties te kijken.
Lineaire TV is gezakt tot ongeveer 40%. Vooral de ouderen kijken nog lineair. De rest is juist mede door reclames afgehaakt. 50%+ is wel erg overdreven. Er zijn voor Nederlandse zenders gewoon regels voor en die worden zeker door SBS nog wel overtreden maar dan kom je nog lang niet aan 50%.
De 50% slaat op de hoeveelheid reclame.

20minuten per uur is externe reclame, een 8-12 minuten per uur reclame voor eigen zender en het gross van de content heeft reclame in de uitzending zitten.

Dat 40% van Nederland daar vrijwillig geld voor betaald vind ik best veel.
Dat was eigenlijk altijd al zo. Je betaalde ook voor een krant of tijdschrift waar heel wat pagina’s reclame in zaten. Reclame wordt door zenders en tijdschriften ook gebruikt om de prijs voor de consument te drukken,
Na de zoveelste prijsverhoging Netflix de deur uitgedaan. Als er straks nog reclame bij komt kijken heb ik daar zeker geen spijt van. Wat is eigenlijk het verschil dan nog met lineair kijken??
We hadden het duurste abonnement. Je hebt natuurlijk HDR effect wat bij lineaire tv niet voorkomt. Maar het laatste jaar hadden we steeds het gevoel dat alle films/series ouwbollig waren en die hadden we in het verleden al eens gezien.
Nieuwe releases waren dan meestal Netflix creaties. Twee of drie hoofdrolspelers in een supergoedkoop decor. Verhaaltje errond en klaar. Sinds corona enorm hoge compressie wat erg storend is op een 65"OLED.

Wij hebben de lineaire tv nooit de deur uitgedaan. Er is nog apparatuur zat waarmee je lineair kan opnemen en zelfs series automatisch kan opnemen. Reclame heb je in no-time geskipt. Enkel HDR ontbreekt. Veel goedkoper als een dozijn streamingdiensten.

En eerlijk, de piraterij gaat volgens mij terug hoogdagen beleven op die wijze.
kabel tv kan je niet vergelijken met Netflix of andere aanbieders .
Zo langzaam stuurt men er echter hard op aan dat het vergelijk gemaakt kan worden. Het enige verschil is nog dat je zelf inspraak hebt op wat je tussen de reclames door mag kijken.
Ik kijk geen tv of heb abbo's zoals Netflix of disney.....enige wat ik heb is internet.

Was al jaren geleden klaar met reclame of fake/gemanipuleerde news.
Ik kijk geen tv of heb abbo's zoals Netflix of disney.....enige wat ik heb is internet.

Was al jaren geleden klaar met reclame of fake/gemanipuleerde news.
Eh, want op het internet kom je geen reclame en fake nieuws tegen? Dat is alleen op streaming en lineaire tv?
Dat volg ik niet! Waarvoor ik internet gebruik is werk.

Iemand anders kijkt graag tv en reclame en ik een goed boek:)
Ik heb nog een tv abonnement maar kan gelukkig bij Youfone doorskippen. Zet een film of serie gewoon wat later aan en dan spoel ik tijdens reclame door. Een film die 2 uur duurt heeft bijna 3 uur doorlooptijd, dat is gewoon een uur reclame, voorstukjes van andere films/series en "dit programma werd mede mogelijk gemaakt door.."
Ben bang van niet.

Voor veel is een streaming diens een "habit" geworden. Prime heeft ondertussen reclame en het beeld kwaliteit omlaag gedaan maar mijn vrouw zit daar niet zo mee dus de gewone consument slikt het gewoon.

Kijk ook naar hoe hard het netflix aandeel onderuit ging toen je je account niet meer kon delen en iedereen het ging boycotten...

Oh...

[Reactie gewijzigd door Xander.M op 14 mei 2026 13:01]

Dat is voor iedereen anders, ik deelde Disney plus met m’n broer, de prijs ging omhoog en hebben ze besloten aantal kijkers naar beneden te brengen. Dus nu hebben wij geen Disney meer en ook geen behoefte om zelf af te sluiten, zoveel keken we niet.

Amazon prime genomen voor een bepaalde serie, ook daar keken we te weinig en helemaal na de reclame toevoeging opgezegd.

Netflix hadden we wel zelf genomen vanwege het niet kunnen delen, maar uiteindelijk ook zonde van het geld omdat we er te weinig naar keken. En eigenlijk bij alle diensten gaat de kwaliteit erg naar beneden.

Mensen zijn vooral gemakzuchtig, en laten zo een abonnement een jaar lopen voor niets, of zijn al zo gewend aan reclame via YouTube etc, dat ze het niet eens meer erg vinden. Eigenlijk absurd wat men allemaal blijft slikken laatste tijd.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 14 mei 2026 13:48]

dan krijg je dit....jouw vrouw accepteert het.
Vanaf 2027

“As our business grows, we’re bringing the ads plan to even more members around the world. Starting in 2027, Netflix’s ads plan will expand to 15 new countries, including Austria, Belgium, Colombia, Denmark, Indonesia, Ireland, the Netherlands, New Zealand, Norway, Peru, Philippines, Poland, Sweden, Switzerland and Thailand, giving members more affordable plan options and advertisers more opportunities to reach our audience”.
Dat, en 4k alleen in het duurste abonnement stoppen.
Netflix is er hier al uitgegooid, belachelijk duur geworden.
En jammer dat we verplicht zijn om het af te nemen....
Spijtig dat reclame nog steeds de heilige graal is voor allerhande diensten. Verkuttificatie met winst maximalisatie.

[Reactie gewijzigd door iAR op 14 mei 2026 20:33]

Sterker nog, ik verwacht het ook andersom, dat men dadelijk de abonnementen verhoogt en dan zegt, maar we hebben ook een goedkoper anternatief.

Ik vind Youtube ook zo'n voorbeeld, je wordt bijna verpletterd door de reclame tijdens filmpjes, maar "we hebben ook een alternatief zonder reclame", waar je dan de hoofdprijs voor betaalt.

Zo zal het ook wel gaan met Netflix.

Niemand zit te wachten op reclame bij iets waarvoor je al betaalt. Sterker nog, je betaalt het ook nog eens in de prijs van de producten waarvoor reclame is gemaakt. We zijn niet goed bezig met zijn allen. :-)


Dadelijk slaat je zelfrijdende Tesla ineens af naar een parkeerplaarts, we laten u nu even een reclame zien, waarna we onze weg gaan vervolgen. Klinkt gek en onacceptabel maar we dachten dat ook van abonnementen voor streamingsdiensten. Als daar reclame bij had gezeten had NIEMAND dat afgenomen.
En zo is de cirkel weer rond... streamingsdiensten gaan reclame de komende decennia natuurlijk flink uitknijpen door de prijzen structureel te verhogen en straks alleen bij de duurste abonnementen geen reclame krijgt.

We kunnen zeggen van niet, maar het is natuurlijk een extra reden die ze je dan kunnen geven voor over te stappen naar een duurder abonnement. Of wellicht in bepaalde mate, zoals:
Instap - Alle reclame;
Basic - 50% reclame
Plus - 10% reclame
Pro - Geen reclame?

Digitale wereld heeft alleen maar meer markt aan reclame maken gegeven en bedrijven zullen maximaal inzetten tot er weer een disruptie ontstaat. Gelukkig heb ik voor mijzelf een aardige "natuurlijke filter" gekregen van de vele reclames... en triggert mij nog maar zelden om echt iets te kopen. Ik koop iets vanuit mijzelf, niet omdat een reclame het aanprijst.

[Reactie gewijzigd door Pasteis op 14 mei 2026 09:32]

  1. Vaak weet je niet dat reclame je beïnvloedt.
  2. Het is ook niet zo simpel als wij tonen je product X, je consumeert meer X. Vaak is het we tonen je koekjes, je verveelt je want reclame, je neemt een zak chips. Aangezien dat allemaal grotendeels in multinationals zit maakt het niet zo veel uit wat je consumeert .
  1. Vaak weet je niet dat reclame je beïnvloedt.
  2. Het is ook niet zo simpel als wij tonen je product X, je consumeert meer X. Vaak is het we tonen je koekjes, je verveelt je want reclame, je neemt een zak chips. Aangezien dat allemaal grotendeels in multinationals zit maakt het niet zo veel uit wat je consumeert .
Ik zal onbewust misschien wel beinvloedt geraakt zijn dus dat wil ik niet tegenspreken, maar ben me vaak in het verleden genoeg bewust geweest van dat ik iets kocht en achteraf dacht... "ja hoor, ik ben weer voor een reclame gevallen". Die bewustzijn helpt mij nu echt wel om kritisch te kijken naar de aankopen.

Als ik er nu over nadenk is misschien alleen reclame van supermarkten hetgeen wat me direct kan beinvloeden, mede omdat ik mijn gerechten probeer samen te stellen uit aanbiedingen omdat in de praktijk aanzienlijk geld scheelt. Koekjes zijn een slecht voorbeeld, want deze koop ik nooit. Chips wordt helaas door mijn wederhelft regelmatig in huis gehaald. Maar ik snap wat je wilt zeggen ;).
  1. Vaak weet je niet dat reclame je beïnvloedt.
Dat is een reden om technische middelen in te zetten om reclame te vermijden in het leven. Dat kan niet overal, maar een goede maatregel hoeft niet perfect te zijn.
Heel zelden zie ik iets wat me echt interesseert, soms kom je wel op een idee of achter iets door het te zien. Maar veelal stoor ik me gewoon mateloos aan de onderbreking, ongeacht wat het is.
En zo is de cirkel weer rond... streamingsdiensten gaan reclame de komende decennia natuurlijk flink uitknijpen door de prijzen structureel te verhogen en straks alleen bij de duurste abonnementen geen reclame krijgt.
Dat is nu al niet zo. Een hoop series en films zitten vol sluikreclame.
Gelukkig heb ik voor mijzelf een aardige "natuurlijke filter" gekregen van de vele reclames... en triggert mij nog maar zelden om echt iets te kopen. Ik koop iets vanuit mijzelf, niet omdat een reclame het aanprijst.
Dat denkt iedereen maar het klopt niet. Ook jij laat je beïnvloeden. Je rent misschien niet direct naar de winkel om product X te kopen maar dat is ook helemaal niet het doel van de meeste reclame. Het gaat vooral om naamsbekendheid en het idee kweken dat je een bepaald product wil hebben.

Bij reclame voor frisdrank koop je het nu misschien niet, maar de volgende keer dat je een feestje hebt koop je misschien toch een fles omdat je hebt "geleerd" dat er frisdrank moet zijn op een feestje. Als je voor je zelf nooit frisdrank koopt dan kies je waarschijnlijk voor een bekend merk in de veronderstelling dat het wel ok zal zijn want anders was het niet zo populair... Mensen zijn sociale dieren die elkaar nadoen en heel gevoelig zijn voor wat de rest van de groep doet. Reclame maakt daar handig misbruik van.
Bewustzijn helpt een beetje, maar vrijwel iedereen is beinvloedbaar.
inderdaad... het is naïef om te denken dat reclame geen invloed heeft op jouw keuzebesluit. Waarom anders zou de industrie wereldwijd miljarden en miljarden uitgeven aan reclame, als het toch niet zou werken.
Ik denk persoonlijk dat het niet zo een vaart zal lopen maar je weet nooit natuurlijk. Ik profiteer zelf gewoon ervan zolang het interessant is. Wijzigt het aanbod in de toekomst naar meer reclame, dan kan ik het nog altijd stopgezet worden. Moesten ze full blown reclame overal gaan toevoegen dan daalt het aantal abonnees wel, iets wat aandeelhouders niet graag zien.

Die reclame denk ik idd ook altijd van wie komt dit nu omdat hij deze reclame zag. Krijg dan dikwijls het antwoord: Ja maar dan was jij de doelgroep niet. Tja, ik krijg niet plots de drang om een auto, flesje cola, stofzuiger, enzovoort te kopen omdat ik het zag in een reclame. Maar dan ben ik vast gewoon voor niks de doelgroep :p. Het moet vast wel iets doen want anders zouden bedrijven er geen geld aan blijven uitgeven.
Nog meer reden voor mij om demonstratief IPTV te nemen. Regel het maar goed, dan betaal ik, zoals spotify. Geen enkele moeite mee om dat te betalen, omdat, op wat niche muziek na, alles erop staat.
En op een gegeven moment is Pro ook niet meer genoeg en moet je naar Pro Plus. En later weer van Pro Plus naar Extreme.
Klinkt als Wikipedia: Common People (Black Mirror). Het begint gratis, maar vervolgens is telkens een beter abonnement nodig om ook maar een normale beleving (jn dit geval letterlijk een normaal leven) te hebben.
aan die aflevering moet ik ook steeds denken bij dit soort berichten.

Eén van de betere afleveringen omdat deze zo herkenbaar is in het nu
Een mooi voorbeeld van hoe ziek marketing kan zijn was de film Nemo.

Ver voordat de film was aangekondigd gooide Dinsey "cool fish facts" in de reclame blokken waardoor kinderen opeens helemaal into vissen waren en wat een toeval! Komt daar een film aan met vissen? Timmy is helemaal into vissen, wat een toeval.

Goede marketing heb je niet door
Uiteindelijk is het nog steeds heel goedkoop voor wat je krijgt. Zeker in vergelijking met de wijze waarop je films en series moest huren vóór het Netflixtijdperk.
Ik vind het vrij duur. Hier in de kringloop betaal je tegenwoordig €2 voor 10 dvd's en/of blurays, inclusief boxen. Twee weken geleden weer 10 objecten gekocht waaronder de volledige serie Friends op bluray en de UHD van Lord of the Rings met extended en gewone versie en nog wat andere films voor €2.
Dat klopt, maar dat is kringloop. Geen enkel bedrijf kan concurreren met tweedehands.
Als je daar blij mee bent: Helemaal prima. Maar Friends is een serie die liep van 1994 tot 2004 en tot op de dag van vandaag op allerlei zenders te zien is. LOTR is ook zo’n ‘Boek en Plaat’-titel.

Ik neem geen streaming-abonnement om films en series te zien van 10, 20, 30 jaar geleden, die al tig keer op tv geweest zijn en die ik toch wel kan zien via NLziet.
Zenders kijk ik persoonlijk al jaren niet meer, en heb Friends nog nooit helemaal gezien, net als de extended versies van LOTR. Verder heb ik ook gewoon dvd's en blurays uit 2025, alleen dat is wel geluk hebben met het aanbod, maar dat is er wel gewoon. Voorlopig is mijn backlog nog groot genoeg met nog niet geziene films en series. En het fijne, nooit reclames tijdens het kijken van een film of serie.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 14 mei 2026 12:00]

Ik neem juist wel prime/netflix om films en series van 10+ jaar te (her)kijken, die vind ik vaak leuker dan de nieuwe series, EN ook nog minder eindigen op cliffhangers voordat ze gecancelled worden. Baal er juist van dat ze oudere series als hill street blues, kojak of mccloud juist niet (hier) er op hebben staan, of bv Columbo hele afleveringen/seizoenen missen.

En de meeste zijn NIET via NLziet te zien.
Voor Netflix kost een nieuwe film op Blu-ray gemiddeld 5€, weekfilms (oudere blu-rays) 2€.Aangezien men meestal in weekenden gehuurde filmen keken, kostte per maand 40,-€. Hoeveel kost het vandaag om releases in premium kwaliteit (nog minder dan blu-ray) van alle Hollywood studio's te kijken? Ik kom op meer dan 140€ per maand.
Op Netflix vind je nauwelijks net uit de bioscoop films. Die films moet je steeds huren, bij Prime of Pathe.

Je vergelijkt echt appels met peren.
Nu komt nog beter, oude filmen kost bij blu-ray huren 2€, dan kom ik op 16€/maand. Hoe verklaart je nu de prijspolitiek van streamingsdiensten? Bij Pathe of Prime kan men ook alleen bepaalde filmen huren, andere zijn exclusief bij andere streamingsdiensten.

[Reactie gewijzigd door ccnl op 14 mei 2026 11:24]

De prijspolitiek van de streamingdiensten is vrij eenvoudig.

Mensen goedkoop laten wennen aan een geweldige dienst. Zijn ze eenmaal gewend, dan de prijs verhogen, delen niet langer toestaan, aanbod verschralen en advertenties toevoegen zodat je meer verdiend tegen lagere kosten.
Wel een puntje, voor het huren via prime/pathe thuis hoef je niet meer de reistijd en eventueel parkeerkosten te rekenen.. (niet dat ik ooit een film huur via streaming, en vond juist het uitzoeken in de zaak leuk)
Wel met de nuance dat er voor Netflix ook nog wel eens goede films met beperkte reclame op live tv werden uitgezonden. Netflix reduceerde het aantal kijkers en maakte het daardoor nodig meer reclame te gaan toevoegen.
Let wel die reclame versie is dus wel maar 1 stream, stereo en max 720p (en vaak dat nog niet), vergelijkbaar met nu basis, wat dan ook verdwijnt.
Als het basic abonnement maar blijft zoals het is, bevalt me prima en gratis bij KPN als combivoordeel.
"gratis" andere providers zijn goedkoper. Als ze Netflix niet zouden aanbieden had het basis abonnement goedkoper kunnen zijn.
Met mijn huidige abonnement waag ik dat te betwijfelen, als ik dezelfde opties activeer bij andere providers kom ik vrijwel altijd duurder uit. Maar goed, andere discussie, ik wil graag via prive berichten verder met je kletsen hoor.
Bij KPN Combivoordeel met Amazon prime bleek ik het abonnement met advertenties te krijgen.
Bij prime kan je eventueel nog een paar euro bijbetalen (los abonnement) om advertentievrij te gaan.
KPN heeft geen combivoordeel voor Amazon Prime
Maar basis abo van Netflux is maar 1 stream en belabberde kwaliteit, (stereo en je mag blij zijn als het al 720p is). FHD (1080p) en dd5.1 is pas bij het midden abo beschikbaar, en 4k en atmos pas bij het duurste abo..
Via de kpn box is het beeld idd maar matig, maar via de apple tv ziet het er gewoon goed uit. Overigens heb ik gewoon 5.1 geluid.
Nee dank je. Ik ben een beetje streamingdienst-moe geworden. Ooit was het aantrekkelijk maar inmiddels al langere tijd niet meer.

Duurder maken en als oplossing met advertenties komen. En dat was nu net de reden om ervoor te betalen.

Natuurlijk kun je reclamevrij kijken als je maar genoeg betaalt en natuurlijk kun je alles kijken wat je wilt zo lang je maar bij alle aanbieders blijft.

Nee, het is klaar met het uitknijpen. Ik was al weg als klant en blijf weg. Ik ben niet van plan om elke maand mee te betalen aan de hobbies van de derecteurtjes, CEO's en raden van bestuur.

En als wij dat maar met genoeg mensen doen dan houdt het op. Zij hebben ons harder nodig dan wij 'zij'.
En stel je eens voor wat je met de tijd kunt doen die het je oplevert als je geen series meer kijkt :Y .
Haha, ik weet precies wat ik met al deze tijd kan doen omdat ik deze tijd heb. :P

Per maand houd ik 40 euro extra over doordat ik een aantal diensten de deur heb uitgedaan. En wat mis ik? Niets! Blijkt dat je prima kunt leven zonder dat alles.
Helemaal mee eens dat je zonder kan, maar als je in die tijd een andere, duurdere, hobby gaat beoefenen ben je natuurlijk alleen maar meer kwijt ;)
Mwhoa, als het ervoor zorgt dat je een duurdere hobby kunt beoefenen dan is dat extra mooi.

Voor mij gaat dat echter niet op hoor, ik speel nu wat meer Diablo4. :+
… op een zware game PC van €3000 of zo?
Reclameblokken tijdens series? Dat is wel bloed irritant. Hopelijk niet meerdere blokken tijdens iedere aflevering. Als het alleen vooraf getoond werd was het nog te overwegen.
Het is vooral dat de streaming series niet echt gemaakt worden met het oog op onderbreking. Een serieus moment in een serie waarin iemand dood ligt te gaan wordt soms onderbroken door een heftige 'feestmuziek' stijl reclame. Dat haalt de beleving van een film of serie compleet onderuit.
Oh, ik voel me nu tocht echt oud als ik terugdenk aan vroeger:

Zaterdag om 18:23 klaar zitten voor de tv met uienringen chips en oase want om 18:25 begint die ene film die 2 jaar geleden in de bios was. Te laat: helaas. Wil je een andere film kijlen: helaas.... moet je plassen: ik hoop dat er snel reclame aan komt!!
Reclames tijdens de film? Als dat je herinneringen aan vroeger zijn, dan kan ik je gerust stellen, je bent nog niet oud ;) Dit gebeurde in NL pas bij de introductie van commerciële televisie en dat was in 1989, met rtl veronique (eerst was er tv-10, maar dat mocht niet en dat ging dus niet door, rtl is luxemburgs en kon niet worden geweigerd)
Zo help je mensen vanzelf weer aan de piraterij.
Op dit moment zijn ze daar ook al behoorlijk agressief met de DMCA's, veel debrid's geven nu een extreem rood schermpje.
Dat viel mij ook op de laatste tijd :z
Wat betekent dat dan? Ik heb het nog niet gezien met mijn real-debrid account. Ik kan nog veel kijken op die manier. Ik had op een gegeven moment 4 streaming abbo's. Met weinig goed aanbod. Daarnaast, als je dan een serie ging kijken, stond hij er maar half op, of werd na een tijd er weer vanaf gehaald. En dacht, daaag!
Het rode scherm is in wezen laten zien dat een aflevering of film offline is gehaald middels copyright issues.
Geen last van en ik kijk toch wel iedere avond een paar uur.
Werkt gewoon ook erg goed. Geen tig apps op je Apple TV met elk hun eigen kut interface. Eèn app, al mijn content. Geen afleidingen.
Stel dat het abonnement met reklame net zoals in Duitsland €4,99 zou gaan kosten, is dat eigenlijk een betere deal dan in eerste instantie gedacht.

Miljoenen (?) mensen betalen nu maandelijks gemiddeld zo'n €15 per maand voor een TV abonnement, en vrijwel alle TV zenders zitten tjokvol met reklames en zenden voornamelijk relatief oude buitenlandse content uit.
Dit kan dus voor sommigen een prima alternatief zijn.
De reden om een goedkoper abonnement met advertenties aan te bieden heeft twee voordelen voor Netflix. Eén is dat meer mensen een abonnement afnemen. Twee is dat ze dusdanig veel verdienen met advertenties dat ze het goedkoopste basisabonnement prima kunnen missen als er maar genoeg goedkope abonnementen met advertenties worden verkocht.

Het voordeel voor de consument is hierin nul want je kijkt alsnog advertenties terwijl je al een abonnement betaald. Ik heb zelfs overigens jaren geleden Netflix al opgezegd bij de eerste prijsverhogingen terwijl het aanbod verschraalde door het vertrek van het Disney aanbod. En geen haar op mijn hoofd die er over denkt om naar streaming met advertenties te gaan kijken.
NLziet met terugkijken en zonder reclame kost € 9 per maand, voor twee schermen tegelijk kijken. Waarom zou je dan naast je internet-abonnement nog een tv-abonnement nemen, voor € 15.

Maar goed, nu vergelijken we streaming met tv-zenders. Dat vind ik zeer verschillende zaken. Appels en peren. Netflix doet niet aan nieuws en actualiteiten. Andersom moet je op openbare zenders altijd maar afwachten wat er uitgezonden wordt.
Betalen voor reclame. De nieuwe norm.

Als er reclame in zit ben ik weg of het moet gratis zijn.
Hoe hard Tweakers ook piepen, de abbonementen met reclame lopen als een trein:

Netflix has more than 250 million monthly active users on its ad-supported tier. The figure, which was revealed during the company's Upfront presentation, marks a huge spike for this subscription option. In 2024 the plan with ads had 70 million users and in 2025 it reached 94 million.
Tja, maar vrij logisch dat ze meer gebruikers krijgen als ze het in meer landen beschikbaar maken.

Daarnaast zie je dat streamingdiensten het slim aanpakken en in het begin nauwelijks of hoegenaamd geen reclame laten zien. Dan is de vraag hoe dit uit gaat pakken als ze over een jaar meer en langere reclameblokken gaan uitzenden.

Als ik 5 à 10 seconden reclame te zien krijg op YouTube in een korte, respectievelijk langere video, blijf ik nog wel kijken, maar als ik drie 20-seconden-of meer blokken in een half uur te zien krijg, ga ik verder via Brave.
… maar wacht even tot de hoeveelheid reclame een punt bereikt waarop mensen gaan afhaken en je voor maar 3€/ maand extra een abo hebt met minder reclame!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn