Apple levert geen oplader meer mee bij nieuwe MacBooks

Apple levert kopers van zijn nieuwe MacBook Neo, Air en Pro niet meer standaard een oplader bij die laptops. Consumenten moeten die apart aanschaffen. Dit geldt voor landen in de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk.

Ook in de Nederlandse en Belgische webshops ontbreekt een oplader bij aanschaf van een nieuwe MacBook. Buiten EU-landen en het VK levert Apple nog wél een oplader mee, meldt MacRumors. Vorig jaar was de MacBook Pro de eerste laptop waarbij Apple standaard geen voeding meeleverde.

Tijdens het aankoopproces staat onderaan de configuratiesamenstelling dat er geen lichtnetadapter bij de laptop zit. In het winkelmandje draagt Apple verschillende USB-C-opladers aan als opties voor extra aankopen. Voor het nieuwe instapmodel de MacBook Neo biedt Apple een 20W-adapter die 25 euro kost en een 35W-adapter voor 65 euro. Die laatste heeft nog twee USB-C-poorten, waarmee gebruikers andere apparaten kunnen opladen aan de laptop.

Daarnaast biedt Apple een 70W-adapter voor 65 euro, een 96W-adapter voor 85 euro en een 140W-adapter voor 119 euro. Deze drie opladers hebben elk één USB-C-poort.

Apple geen oplader bij MacBooks

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

05-03-2026 • 08:07

339

Submitter: protected22

Reacties (339)

339
335
158
11
0
142

Sorteer op:

Weergave:

Lang leve Sjöss zou ik zeggen, 65W voor €14
Mijn onderbuikgevoel zegt dat ik dit soort goedkope laders niet moet vertrouwen. Maar aan de andere kant, het is wel van IKEA en de kwaliteit zal dus wel goed gecontroleerd zijn...
De kwaliteit van Ikea opladers schijnt verrassend goed te zijn, vooral gezien de prijs
Bwa, ik zou ze niet helemaal afschrijven, maar waar baseer jij je op?

IKEA recalls ÅSKSTORM USB charger - IKEA
Er zijn genoeg teardown video's te vinden op YouTube door ervaren electrotechnici, en vrijwel altijd komen de IKEA laders opmerkelijk positief uit de bus. Voorbeeldje: YouTube: IKEA SMÅHAGEL USB charger teardown (shorter version)
Denk dat Apple, en IKEA allemaal uit china komen. Alleen het ontwerp en kwaliteits controle doe je zelf. Nu staat Apple er om bekend randapparatuur extra duur maken dus die prijzen kun je ook met een korreltje zout nemen.
Apple's veiligheid is bij opladers stukken beter dan een willekeurig goedkoop model uit China, maar de prijs zal inderdaad grotendeels marge beslaan.

https://www.righto.com/2012/03/inside-cheap-phone-charger-and-why-you.html

https://www.righto.com/2012/05/apple-iphone-charger-teardown-quality.html

Maar ja, zij zijn niet het enige merk met goede naam en imago. Ik koop liever een GaN lader van Ugreen met een eerlijkere prijs dan dat ik bij Apple de fabrieken in Amerika ga spekken met die winstmarge.
En misschien is die van UGreen wel beter, maa inderdaad er zijn veel manieren om een lader te maken.
Dat dacht ik ook van hun stekkerdozen maar toch brandde er laatst 1 door. Exacte reden weten we niet, maar meer dan een nachtlampje met led lamp (lage wattage) zat er niet op aangesloten.

Was in de slaapkamer dus vonden we geen prettig idee.

Nogmaals, we weten de reden niet exact maar je gaat wel nadenken over de kwaliteit en veiligheid van zulke dingen.

Zelfde als met opladers, ik betaal liever meer voor goed spul dan goedkope oplossingen.
Dat dacht ik ook van hun stekkerdozen maar toch brandde er laatst 1 door. Exacte reden weten we niet, maar meer dan een nachtlampje met led lamp (lage wattage) zat er niet op aangesloten.

Was in de slaapkamer dus vonden we geen prettig idee.

Nogmaals, we weten de reden niet exact maar je gaat wel nadenken over de kwaliteit en veiligheid van zulke dingen.
als je er mee terug gaat willen ze hem zeker vervangen en waarschijnlijk ook laten onderzoeken, want op dat gebied is het een heel zorgzaam bedrijf, maakt zelfs niet uit als die al 10 jaar oud is.

afhankelijk van wat je "doorbranden" noemt kan dat maar in een paar situaties gebeuren: kortsluiting tussen de draden of een veel te hoge belasting, wat in je beschreven situatie geen van beide mogelijk zou mogen zijn. Als het naar de aarding ging zou je verliesstroomschakelaar dit moeten hebben opgevangen.
Of gewoon 2 jaar onder het bed gelegen en veel stof welke sluiting veroorzaakt. Had dus laatst ook bij een best duur duits merk stekkerdoos.
Kwaliteit is niet altijd een garantie. Je kunt ook pech hebben. Misschien is het wel meer wat gebeurt er als het mis gaat, gaat het plastic branden of brand het niet.
Omdat ikea europees is en dus het hele bedrijf verantwoordelijk gehouden kan worden (zelfs als het ergens anders gemaakt word zijn zij de "importeur"). zou ik denken dat ze di twel goed regelen.

Zeker weet je dit natuurlijk nooit, maar er valt meer te vertrouwen in het risico dat een bedrijf daarin neemt.

Meestal met goedkope troep die niet voldoet, is er ook niet iemand die verantwoordelijk gehouden kan worden. dat kleine bv'tje dat de import doet valt gewoon meteen om.
Er zijn meerdere teardowns van de IKEA opladers en de conclusie is wel dat ze dikke prima zijn.
Ik heb twee USB-C kabels van 100w gekocht bij IKEA en beiden slagen er niet in om mijn Macbook Pro (M3 Pro 16") en Macbook Pro (13" intel model) op te laden. Bij Battery staat er "not charging" en de connectie wordt om de 10~20 seconden verbroken. Ik had goeie dingen gehoord van IKEA kabels qua prijs/kwaliteit, but your mileage may vary. Met de iPhone overigens geen probleem.
Maar is dit IKEA of Apple die de PD standaard niet goed ondersteund, of een versie hoger zit?. Ook Apple producten staat er niet om bekend goed compatibel te zijn, of juist hele speciale standaarden te gebruiken.
Dit moet van de EU. Bedrijven zijn straks verplicht apparaten zonder oplader te leveren. Natuurlijk gaat de aanschafprijs van de oplader dan niet van die van het product af, dus is het in feite gewoon een EU-belasting op producten.
Volgens de Common Charger Directive moeten alle apparaten opgeladen kunnen worden via USB C waardoor een fabrikant niet verplicht is om een lader mee te geven. Dit wil niet zeggen dat het verboden is om een lader mee te leveren. Dit is dus puur een eigen keuze van Apple onder het mom van...

En het is natuurlijk kolder dat ik m'n laptop zou kunnen opladen met een telefoon lader.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 5 maart 2026 08:18]

Nee. Bedrijven zijn verplicht een SKU zonder oplader te leveren. Ze zijn niet verplicht er één mét een oplader te leveren.
Er staat nergens over een verplichting om met of zonder lader te leveren. De enige verplichting is dat het apparaat een USB C oplaadpoort heeft. Apple had dus prima een lader kunnen meeleveren zonder regels te breken.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 5 maart 2026 08:25]

Uit de text van de Common Charger Directive:
Where an economic operator offers to consumers and other end-users the possibility to acquire the radio equipment referred to in Article 3(4) together with a charging device, the economic operator shall also offer the consumers and other end-users the possibility of acquiring that radio equipment without any charging device.
(bron)

[Reactie gewijzigd door Rannasha op 5 maart 2026 08:27]

En waar staat het verbod tot meeleveren van een lader? Gratis aan te vinken optie en klaar zou je zeggen
Dus jij had liever gehad dat ze de laptop x € duurder maakte zodat de optie lader meeleveren gratis was?

Als je eens goed naar de prijzen zou kijken dan zou je zien dat de M5 MacBook Pro reeks exact het bedrag goedkoper is tov dezelfde configuratie voor de M4 reeks als de meerprijs van de goedkoopste lader die je kan toevoegen.

Je kan veel zeggen over Apple, dat ze duur zijn en dat ze altijd dingen uit de doos halen, alleen hier hebben ze het proper opgelost. Heb je een lader nodig, dan selecteer je di gewoon en betaal je exact hetzelfde als je vorig jaar betaalde voor de M4 reeks. Heb je er geen nodig omdat je nog een lader hebt liggen, dan spaar je wat geld uit.
Die verplichting is er niet inderdaad, maar dan moet de leverancier of twee sku's onderhouden, of extra handelingen uitvoeren om afhankelijk van de keuze de doos open te maken en er een lader in te stoppen. Dat kost geld dus nogal wiedes dat niemand dat gratis doet.

Dit is gewoon niet zo goed doordacht van de EU, je kon vantevoren prima bedenken dat het effect zou zijn dat Europeanen voortaan altijd los moeten gaan betalen voor die dingen.
DAt is dus wel goed doordacht.
Het doel is namelijk ook ewaste voorkomen.
Nu koop je misschien één keer een goede lader/laadstation voor meerdere devices in plaats van een lader bij ieder device.
Ik gebruik nog altijd een 10+ jaar oude Apple lader van 5Watt om m’n telefoon op te laden. Kan ook laden aan PC of in de auto dus helemaal geen behoefte aan een nieuwe lader…
Dat is slecht doordacht, omdat mensen als ik hun laptop in het buitenland gaan kopen voor een veel lagere prijs en inclusief lader. Staat loop hier belastinginkomsten door mis. Meeste Macbook gebruikers willen ook een Magsafe oplader, dus ook als je een oude doorverkoopt. Kortom, het effect op ewaste is minimaal, de staat loopt geld mis, en de burger is de dupe. Typisch EU-beleid.
Inderdaad, iedereen vliegt straks naar Korea om een nieuwe macbook te kopen.

Het hele idee is dat alle apparaten (straks) via dezelfde poort met dezelfde soort lader op te laden zijn. Met zoveel apparaten in omloop per huishouden heb je dus niet voor elk apparaat een meegeleverde oplader nodig.

Als ik nu al kijk hoeveel ongebruikte kabels ik hier in een lade heb liggen omdat ik die altijd overal bijgekregen heb snap ik deze keuze van de EU heel goed en moedig ik het ten zeerste aan.
Precies dat…ik gebruik een 200 watt ugreen blokje met 4x usb-c. Alles kan erin, in slechts 1 blokje. Dit blokje heb ik al een jaar of 4 en alle opladers die ik nog bij producten kreeg zitten nog steeds in de doos. Echt zonde!
Jij gaat een apparaat van 1000en euro's buiten de EU kopen om een paar tientjes te besparen? Met veel minder garantie?
De garantie op Apple producten is wereldwijd en gelijk
De garantie op Apple producten is wereldwijd en gelijk
Nee.

'Apple's garantie' is misschien wel overal gelijk, maar in de EU hebben wij een wettelijke verplichting tot het geven van minimaal 2 jaar. Hier moeten winkels, ook Apple stores, zich aan houden.
U hebt altijd recht op een garantie van minimaal twee jaar vanaf het moment dat u het goed hebt ontvangen.
Noem het hoe je wilt, maar de conclusie is duidelijk. Koop je laptop in de EU heb je als consument minimaal een jaar langer garantie dan andere regio's.
Heb je ook wat cijfers bij de onderbuik?

Hoeveel mensen zouden hun laptop expres buiten de EU kopen zoals jij doet? Ik gok minder dan 0,1% van alle laptops.

De EU maakt ook geen beleid voor Macbooks. Ze maken beleid voor alle elektronische apparaten op ons continent. Apple is gewoon een van de vele partijen. Ze konden prima kiezen een oplader mee te leveren, Apple kiest ervoor dat niet te doen zodat nun aandeelhouders nog ietsje meer winst hebben ten koste van jou.

*knip*
Admin-edit:Laten we elkaars standpunten respecteren en op de bal discussiëren

[Reactie gewijzigd door Santford op 5 maart 2026 13:17]

Je bedoelt buiten de EU? Met het ongewis van importkosten en gedoe met stekkers, software en garantie? Dan kopen ze liever een losse lader.
Dat zal reuze meevallen. Ten eerste moet je al buiten de EU kopen. En daarnaast is er ook gewoon concurrentie van andere leveranciers. Ook een UGreen lader of Dell lader (om maar iets te noemen) kan prima een MacBook opladen. 100Watt Dell lader kost misschien de helft van een Apple lader en ondersteunt ook PD.
Staat loop hier belastinginkomsten door mis.
Hoezo? Want binnen de EU wordt dit netjes door de winkel belast volgens de BTW regels van nl en afgedragen in nl. En als je buiten de EU koopt, dan vraag je bij vertrek daar de BTW terug en geeft dit netjes bij aankomst bij de nl douane aan en betaalt je dan import en btw. toch?
En die lader gaat ook stuk hoor, maar soms denk ik goed, en soms denk ik ... ja dit is een extra taks. Maar het grote probleem is nu ... Er iets fout gelopen bij het laden en het device is stuk ... De maken van de lader ... nee sorry ... de electronica leverancier ... het lag aan de lader. Duurdere devices laad ik altijd met de lader die erbij zit. Die zal je dus nu extra moeten bijbetalen, wat op zich het apparaat ook weer duurder maakt. Maar het grote probleem zie ik bij een probleem ... ja maar het ligt aan het laden en je gebruikt niet onze lader, dus geen garantie.
En die lader gaat ook stuk hoor, maar soms denk ik goed, en soms denk ik ... ja dit is een extra taks
een oprechte vraag, hoevaak is bij jouw een lader kapot gegaan?

Ik heb echt bergen met laders thuis liggen, sommige echt van jaren en jaren geleden, maar die doen het echt allemaal nog. hoe krijg je in godsnaam een lader kapot?

Overig is die berg laders die ik heb een goed voorbeeld waarom je niet bij elk appaat een lader zou moeten krijgen
En dan gebruik je dus niet het volle vermogen van de telefoon of laptop.
Niet alleen e-waste. Puur omdat er een adapter meegeleverd wordt is de doos van een MacBook 3x zo hoog dan nodig. Door de adapter eruit te halen kan de doos van een macBook nu net zo hoog zijn als die van een een iPad. Met de aantallen die Apple produceert en verkoopt over de hele wereld kan je veel meer MacBooks vervoeren per container en zo enorme hoeveelheden stookolie of kerosine besparen.
Nu worden er voor de meeste aankopen twee aparte dozen verscheept
Dat denk ik niet. De meeste aankopen worden zakelijk gedaan. En de meeste mensen hebben die adapter echt helemaal niet nodig. Op veel kantoren staan usb-c schermen die stroom leveren en bij mij op kantoor en zo'n beetje elk kantoor van klanten waar ik kom pluggen de mensen gewoon het scherm in. Niemand die ik ken sjouwt een adapter heen en weer naar kantoor. Ook hebben mensen thuis vaak ook zo'n usb-3 scherm, of mensen gebruiken gewoon een andere usb-c lader die ze al hebben liggen. Bij mij zit de origine lader van mijn M2 MacBook Pro na 4 jaar nog steeds in de doos met het folietje er nog omheen.

En zelfs al zou iedereen altijd een adapter mee bestellen, dan nog bespaar je enorm veel ruimte want er kunnen misschien wel 6 of 8 adapters in de plaats van 1 Macbook doos met ruimte voor adapter.

[Reactie gewijzigd door dsdevries op 5 maart 2026 10:09]

Ik werk bij een grote instelling met zo'n 6k werknemers en heel wat studenten, en wij op de IT afdeling (en de faculteiten) "sjouwen" allemaal die hele grote en zeer zware adapter met ons mee. Gemiddeld hebben wij ongeveer 1000 gevallen van hernia's per jaar; Nu weet ik waarom!

En we hebben zeker docks e.d. met schermen eraan, maar wat doe je als je lange meetings hebt in vergaderruimtes?

Dus dat jij een paar mensen kent die dat niet doen, maakt dat nog niet representatief voor de hele wereld.......
We hebben het hier over MacBooks he. Geen Intel HP notebook van 300,- die binnen een uur leeg zijn. Mijn M2 Macbook van 4 jaar oud gaat nog steeds makkelijk een werkdag mee zonder op te laden. Als ik hem 1 aan het scherm leg is ie weer volledig opgeladen.
Ja want die apart verkochte laders transporteren zichzelf natuurlijk, en sparen natuurlijk ook heel wat SKUs uit. Wat een bochten wringen jullie zich toch in om dit te verantwoorden.
Dat zeg ik niet. Maar 1000 laptops en 1000 adapters individueel verpakt nemen nog steeds veel minder ruimte in dan als ze bij elkaar in 1 doos gestopt worden. Je bespaart gewoon een hoop loze ruimte onder elke laptop. Ik heb het niet over die laatste paar km van de retailer naar de deur, maar die duizenden km van china naar de VS of naar Europa. Die laptops gaan in grote pallets in containers. Als je een adapter in de doos erbij stopt zit er onder elke laptop enorm veel loze ruimte. Ik gok dat je ze minstens 1/3 kleiner kan verpakken en zo dus ongeveer 1/3 stookolie bespaart.

Maar nogmaals, ik denk dat heel veel mensen gewoon een laptop zullen bestellen zonder adapter. Ikzelf kom bijvoorbeeld om in adapters en heb er echt geen nodig. Vooral omdat ik de bijgeleverde adapter überhaupt nooit gebruikt heb. En met mij, vrijwel al mijn collega's en klanten. En dan wordt de besparing nog veel meer.

[Reactie gewijzigd door dsdevries op 5 maart 2026 12:57]

IK snap niet waarom je naar benden wordt gemod. Opladers apart verkopen is ook gewoon extra vervoers- en of verzend, etc. kosten. Dat gaat ook weer ten koste van mileu. Vervoer kost energie, aparte opladers is weer extra verpakkingsmateriaal, etc. Het mes snijdt gewoon aan 2 kanten.

En voor de duidelijkheid, het gaat met deze maatregel NIET alleen om Apple, alle tech bedrijven (dus zowel Amerikaanse als Chinese) leveren geen oplader, en zelfs geen kabel meer mee. Met veel apparaten kan ik me nog wel wat voorstellen mbt geen oplader meer leveren mbt duurzaamheids ideeen en ewaste. Echter zijn er nog wel wat andere problemen die je kunt bedenken. De eerste post over dit item dat ik las is eentje over een IKEA oplader. Goed punt maar als je nog minder budget hebt ga je voor goedkoop en hoe goed zijn die opladers. Koop een spaarlamp bij de Action en die gaat bv net zo lang mee als een oude vertrouwde kwaliteits gloeilamp. Een ander punt, zoals andere electronica bv fotocamera's worden vaak ook niet meer geleverd met oplader. Ja je kunt ze via een usb opladen, maar dat duur een eeuwigheid. Dus ben je wel verplicht om te grijpen naar een dure oplader van eigen merk, omdat zelfs universal charger de batterij helemaal niet meer fatsoenlijk kunnen pakken... Anyway verhaal van Apple valt op gebied van batterij best mee in vergelijk met wat je bv in de camera industrie ziet. Het heeft natuurlijk alles te maken met dat fabrikanten weer slimme manieren bedenken om om iets heen te gaan, om nog meer geld te verdienen.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 5 maart 2026 11:46]

De battrij van mijn camera laad sneller op per usb dan via de bijgeleverde oplader waar ik de batterij in kan plaatsen. Dus dat ding weet ik inmiddels niet eens meer te vinden. Lekker op de USB, die heb ik altijd bij de hand.

(is nog wel een oude micro usb3.x)
Het is 1 lader vs een la vol laders. Dus ja, 1x een pakje extra, maar daarna een boel e-waste minder.
dat doen ze dus ook.. EU geen lader buiten EU wel lader.. dus dat argument gaat niet op.
het is een verkapte manier om consumenten zich te laten afkeren van de EU terwijl ze zelf de klojos zijn.

de EU wil terecht geen onzinnige overproductie van e Waste... Apple is alleen geinteresseerd in de winsten voor aandeelhouders.
Duh... Met twee sku's onderhouden bedoel ik uiteraard ook dat je twee versies in de hele supply chain moet hebben, meer administratie, minder efficiënte opslag, mogelijkheid dat de ene versie niet op voorraad is terwijl je wel de andere versie nog hebt (en misschien mee blijft zitten als niemand voor de versie zonder adapter kiest)...

Dat er buiten de EU een andere versie is doet niet zo ter zake (meestal is dat sowieso al zo.
Duh... Met twee sku's onderhouden bedoel ik uiteraard ook dat je twee versies in de hele supply chain moet hebben, meer administratie, minder efficiënte opslag, mogelijkheid dat de ene versie niet op voorraad is terwijl je wel de andere versie nog hebt (en misschien mee blijft zitten als niemand voor de versie zonder adapter kiest)...
Dat er buiten de EU een andere versie is doet niet zo ter zake
Hier moest ik toch wel om lachen. Dus apple kan en doet het wel, maar binnen de EU is dat ineens te moeilijk? 8)7
Nee... Het kost geld. Ik begrijp niet wat hier moeilijk aan te begrijpen is. Als je van elke laptop een doos met en zonder adapter in je magazijn moet hebben dat is gewoon complexer dan als je maar één doos per type daar hebt liggen. Het gaat er niet om dat het moeilijk is om die twee verschillende dozen te maken maar om ze overal in de hele EU beschikbaar te maken.
Het is de EU die vooral fabrikanten verplicht om met standaarden te werken. Niet met zelfverzonnen fratsenkabeltjes die compatibiliteit tegenwerkt en afhankelijkheid afdwingt.

En ik weet niet of je weet hoe een en ander in de supply chain werkelijk werkt, maar zo moeilijk is het niet hoor om één zending te maken met meer dan één SKU.

En is mijn USB-C lader van mijn DELL docking ineens ook gewoon geschikt voor hetr speelgoed van Apple... dus geen extra rommel, geen ewaste en dus uiteindelijk zelfs minder vracht.

Mischien zelf eens nadenken.
Zullen we eerst maar eens afwachten hoeveel opladers er daadwerkelijk los bij gesteld gaan worden voor we zulke sterke claims maken?
Op zich maakt dat niet uit want dit is uiteindelijk toch weer marktwerking. Elk bedrijf heeft dezelfde verplichtingen en men moet toch concurerend blijven. De consument bepaald wat hij koopt.

Een groter probleem is dat Apple met zijn dichtgetimmerde ecosysteem nauwelijks concurrentie heeft. Althans, niet in de zin dat je dezelfde ervaring kunt krijgen bij een ander bedrijf.
Het lijkt dus:
  1. Of: een versie mét EN een versie zónder oplader
  2. Of: Slechts een versie zónder oplader
Dus versie leveren zónder oplader is verplicht. Daarnaast is een versie mét oplader leveren optioneel.

[Reactie gewijzigd door MishaT op 5 maart 2026 08:51]

Gratis aan te vinken optie en klaar zou je zeggen
Dan krijg je dus dat mensen gaan zeiken dat je bij de SKU zonder oplader er toch voor betaalt. Het is niet alsof die dingen voor niks aan een boom groeien, linksom of rechtsom betaal je er voor. Een prijsverschil voor de versie met en zonder lader lijkt me onvermijdelijk. Wat is dan de toegevoegde waarde van de lader in dezelfde doos te stoppen als de laptop, met alle overhead van 2 types verpakkingen, als je die lader toch al los verkoopt. Of het nu in 1 doos zit of in 2 dozen, dat maakt dan ook niet meer uit.
Lees dit Nu.nl artikel: https://www.nu.nl/tweaker...eu-regels-vanaf-2026.html en op Tweakers: review: Waarom de verplichte overstap naar USB-C krachtige laptops in de weg zit
Je moet een laptop zonder lader kunnen kopen
Vanaf 28 april moet je in de winkel ervoor kunnen kiezen om je nieuwe laptop zonder oplader aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 5 maart 2026 08:25]

Dus dan is het toch niet verplicht om niet een optie aan te bieden met oplader?
Nee, het is niet verboden om een optie met lader aan te bieden zolang je ze ook zonder lader kan kopen, maar dit zorgt voor dubbele logistieke kost, nl een product (sku ) met lader en een product zonder, om nog maar te zwijgen wat er zal gebeuren als de klant absoluut product zonder wil, en er enkel voorraad is met lader.

Dus ja, een eerder debiele EU richtlijn.
Juist niet "debiel". De EU stuurt waar nodig met deze richtlijn, maar laat open wat open kan zijn. De stapel elektronisch afval verminderd zonder meer door deze richtlijn en de voorgangers. Als je een aantal jaar geleden op reis ging dan had je overal een aparte lader voor nodig, je laptop, je mobiel, een camera, etc. Dankzij deze regeling gooi ik één USB-C lader in m'n tas en kan ik alles opladen wat ik bij me heb.

Hadden ze verboden om een oplader mee te leveren, dan ga je innovatie in de weg staan en juist bureaucratie introduceren. Dus prima, als Apple het op deze manier regelt, dan is dat toch volgens mij helemaal prima. De prijzen voor een lader zijn niet onredelijk te noemen en als je al in het eco systeem zit of een oude laptop vervangt die reeds een USB-C lader had, dan heb je geen reden om een nieuwe lader aan te schaffen.
Niks debiels aan, want het zal zijn beoogde doel bereiken. Dat consumenten eventueel duurder uit zijn als ze toch nog een lader nodig hebben ligt aan de fabrikant die de prijzen niet corrigeert.
Je hebt helemaal geen inzicht in de interne prijsstelling van Apple dus waarop baseer je het idee dat de prijs niet al gecorrigeerd is?
Daarom zeg ik eventueel. De opmerking is in z'n algemeenheid bedoeld, niet specifiek mbt dit Apple product.
Dat hij het debiel vindt, betekent niet dat het dat is. De hoeveelheid e-waste door opladers is echt onvoorstelbaar. Het is echt onnodig om overal maar laders bij te leveren
Er is een verschil tussen “onnodig om overal laders bij te leveren” en de verplichting om minstens een variante zonder lader te kunnen leveren.
Ok, de cijfers: De EC schat dat laders goed zijn voor max 13.000 ton afval per jaar binnen de EU. Kijk je naar het totaal van afval uit WEEE dan kom je op 10,7 miljoen ton afval per jaar. De laders zijn dus goed voor zo'n 0,1% van het geheel.

Jouw stelling dat het echt onvoorstelbaar is... die vind ik wat overdreven. Ja, het is onnodig om overal laders bij te leveren, maar we moeten niet net doen of we hiermee echt impact gaan maken.
0.1% is misschien niet veel, maar wel als je bedenkt dat mensen nog steeds denken dat je altijd de lader van een apparaat bij een apparaat moet gebruiken. Ik ken wel mensen die verschillende usb-c laders meedragen "omdat deze bij m'n iphone kwam"
Daar mist wat mij betreft een stuk voorlichting vanuit diezelfde EC. Mijn laptop heeft een 87 Watt USB-C lader. Mijn telefoon doet het prima op 5 Watt. Je kunt niet verwachten van consumenten die net het verschil zien tussen een USB-A en USB-C aansluiting dat ze ook nog gaan onderzoeken of hun 5 Watt telefoonlader het ook doet op hun laptop met dezelfde aansluiting.

Dat werkt namelijk niet en dus hou je in stand dat mensen de oplader bij het apparaat houden. Die 87 Watt lader kan prima een telefoon laden, maar die 5 Watt lader doet niets met mijn laptop. Ik moet namelijk nog zien wat het effect is van de maatregel. Als ik bedrijfsmatig inkoop dan koop ik zelfs extra adapters erbij want die dingen zwerven rond. Ik kan me voorstellen dat de consument voor de zekerheid ook regelmatig een lader erbij bestelt. Effect is dus verwaarloosbaar verwacht ik.
Ja, ik doe dat bedrijfsmatig ook, maar dan heb ik liever controle over welke laders ik koop. Dan geef ik liever iedereen een goeie lader met meerdere poorten waar de telefoon EN laptop aan kunnen worden opgeladen.

Ik vind het eerder irritant dat ik dan allemaal soort laders krijg
Tja, mensen gaan toch zeuren wanneer ze een Samsung lader bij een iPhone krijgen. ;)
Ik neem aan dat ook MacOS slim genoeg is om aan te geven dat er niet afdoende stroom kan worden geleverd door de 5W lader?

Als een iPhone en Windows het kunnen…

Maar verder wel een interessant punt. Ik heb hier nog zoveel laders rondslingeren dat, als deze werkelijk USB-C waren, ik de komende 25 jaar niks bij zou hoeven kopen. Maar dat zijn ze niet. Waren ze dat maar. En in dat opzicht ben ik blij met de regels.

Zakelijk gezien zie ik ook voordelen: In plaats van dat iedere laptop iteratie weer met kosten voor laders verbonden is, is dat nu een eenmalige post. Laders gaan verloren, ja, maar zodra nieuwe laptops besteld moeten worden, kan je met een stuk minder laders af. En die extra laders die je ooit gekocht hebt zijn ook met zekerheid compatibel, zelfs al zou je van leverancier wisselen.

Overigens nog een voordeel: lader vergeten bij de klant? Even naar de receptie. Met wat geluk mag je hem nog houden ook omdat de lade uitpuilt. Geen geknoei qua voltage of merk.

Lang verhaal kort: Het effect is iets van de lange adem.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 5 maart 2026 10:14]

USB-C gaat alleen maar over de connector. We hebben hier ook talloze laders rondslingeren van 5 tot 120 Watt, van zwart tot wit en de meest exotische merken. Maar zeg eens eerlijk: als jij van je baas een nieuwe MacBook krijgt en je krijgt er een HP lader bij, zou je dan blij zijn? Of een iPhone met een Samsung lader? Misschien jij wel en nog wat mensen hier, maar de meeste 'klanten' van ons willen toch liever een Apple lader bij hun Apple spul en andersom.

Wat wij dus doen is een flinke berg witte laders aanschaffen (voor de Apple spullen) en een berg zwarte laders voor al het overige. Alles minimaal 65 Watt. Al het andere wordt weggegooid.

Misschien is het iets van de lange adem, maar ik vraag me echt af wat het meetbare resultaat over een jaar of 10 zal zijn. Wat is het, tot 13.000 ton en 0,1% van het geheel? Ik hoop maar dat we dan zien dat het 0,05% van het geheel is.

Tot op heden zie ik ook niet dat laptops of andere apparatuur goedkoper is geworden zonder bijgeleverde lader... Ik sta nog niet echt te juichen.
13000 ton is echt niet zoveel, de extra dozen en vervoer van extra producten die we nu gaan zien gaan daar nu dubbel en dik bijkomen.

Het feit is dat laders net zo goed verslijten en verouderen als de producten die ze opladen. Een lader van 4 jaar geleden gaat echt niet zo goed zijn, meer vervuilen, meer verbruiken dan een nieuwe, als ze al compatible zijn want USB-C is ondertussen van 20W naar 240W gegaan en meerdere versies opgeschoven.
USB-C is letterlijk alleen maar de connector. De achterliggende technieken en protocollen worden geheel buiten beschouwing gelaten. Of het nu 5 of 120 Watt is, is niet relevant voor de EC. En ja, opladers/adapters zijn onderhevig aan slijtage (door mechanische, thermische en elektrische factoren) en reken op een levensduur van 5 jaar bij dagelijks gebruik. In de praktijk echter zie je dat ze min of meer oneindig lang gebruikt worden en dat niemand echt meet wat de waarden nog zijn... Ach ja.
De EU bepaalt wel degelijk in de regelgeving de precieze standaard die moet gebruikt worden voor apparaten; het is het equivalent van USB-3.0 20W, maar het is de IEC versie, niet de USB-IF versie. De connector is ook veel veranderd, elke standaard komt met andere toleranties, andere elektrische componenten en minimums en andere mechanische eigenschappen. Echter wat verplicht ondersteund en bijgeleverd mag worden in de EU loopt ver achter.

Een USB-C draadje van 3.0 gaat echt niet goed werken vandaag en omdat er geen actieve componenten inzitten weet je dat niet eens dat alles trager gaat of waarom dingen niet laden.

Daarnaast is je laptop van 5-7 jaar geleden ook met de USB-C standaard van toen gemaakt, dus de lader vandaag vereist veel meer.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 5 maart 2026 12:09]

Dat zijn wel boude claims die je doet, kun je die ook onderbouwen? Hoopjes mensen die een 4 jaar oude lader gebruiken voor hun laptop/telefoon.

Over het tweede punt daar is echt wel over nagedacht mbt. backwards compatibility.
Ik hoef echt geen opladers overal bij. Koop een Anker/Ugreen charging station (of stekkerding) en je kunt meerdere apparaten tegelijk daar opladen. Inclusief laptops die meer power nodig hebben.

Al heb ik die power niet perse nodig kan ik wel handig mijn telefoon, oordopjes, kindle, zeeppompjes e.d. tegelijk opladen. Komt sporadisch voor maar het kan.
Een SKU is niet een product maar een intern volgnummer om voorraad van iedere variant van het product te kunnen bijhouden.
Dus net wat ik zeg. Daarom sku tussen de haakjes.
Die lader mag apart zitten ;)
Klopt ze mogen ook een versie met oplader aanbieden. Echter dan moet het bedrijf twee versies aanbieden. Dan is één versie (zonder oplader) eenvoudiger voor de fabrikant. Losse opladers hadden ze al, dus als iemand een oplader wilt hebben, dan kan dat ook (als een apart product).
Ja, maar er werd toch echt hartstochtelijk beweerd dat het verboden was
Inderdaad en dat is niet correct. Ik snap overigens Apple, en andere fabrikanten wel. Als de EU verplicht een optie te hebben zonder adapter, is het makkelijk om dat als enige optie aan te bieden. Een doos zonder adapter kun je kleiner maken, dus voor shipping is het ook veel slimmer om dat niet nog een optie met adapter te hebben, welke potentieel meer ruimte in beslag neemt. Op 1 doos is het niet zo'n issue, maar als je er duizenden in een container stopt, maakt het ineens aardig verschil.

De EU doet, over het algemeen, goede dingen, maar sommige besluiten hebben zo z'n nadelige effect. Want... hoewel ik de fabrikanten snap, kost het wel extra geld om een adapter aan te schaffen voor de laptop die je aanschaft, eentje die voldoende Watt kan leveren voor de vereisten van die laptop.
Dan lees je niet goed. In de thread hierboven wordt alleen beweerd dat het verplicht is het apparaat zonder lader te leveren. Er staat niet dat het daarnaast niet ook met lader mag als optie. Maar in de praktijk gaat bijna niemand dat doen behalve misschien als iemand het als stukje service wil gebruiken om zich te onderscheiden (maar dat gaat meestal toch al gepaard met een hogere prijs).
Windows N anyone?

Er was ook de verplichting voor Microsoft om een Windows versie uit te brengen zonder.. eh, wat was het ook alweer? Zonder I.E.? Zonder media? Een kale versie in iedergeval, gestript van iets dat koppelverkoop was.

Niemand kocht het, maar het was er wel. Niet alleen als download, maar ook gewoon als product in de schappen (een plastic doosje, wrapper eromheen, soms met een DVD-rom erin, soms met alleen een licentie-sticker).

Het is een keuze van de fabrikant om alléén Windows-N aan te bieden, eh, Apple MacBook-Zonder-Lader, en niet ook een versie mét lader.


Maar even serieus: Wat boeit het nou echt? Ik heb inmiddels meerdere USB-C-laptop-laders liggen thuis. 65Watt of meer en ik gebruik een 100Watt dock. Ik kom om in de C14 en C5 plug kabels...

Het idee achter die heel EU regeling is juist om te voorkomen dat je voor elk apparaat wéér een lader erbij krijgt. En als side-effect ( review: Waarom de verplichte overstap naar USB-C krachtige laptops in de weg zit ) moet er ook nog aan energie-efficientie gewerkt worden, want USB-C heeft zo zijn beperkingen, dus (IMHO gelukkig) wordt daardoor de energie-honger ook nog eens gelimiteerd.
Voor Microsoft was er echt een reden om de 'gewone' versie naast de verplichtte gestripte versie te leveren... Zij wilden juist dat je die met mediaplayer (was het geloof ik) zou gebruiken. Dat is dus heel wat anders dan hier, voor de laptop fabrikant maakt het niet zoveel uit of jij hun adapter gebruikt of een van ugreen, tenzij je hem los koopt natuurlijk dan incasseren ze graag de extra kosten.

En ik heb niet zoveel hoog vermogen usb c adapters hoor... Eentje van 65 watt die ik voor mijn steam deck gekocht heb omdat ik een langere kabel wou. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die los een adapter bij een laptop moeten kopen, we zijn niet allemaal Tweakers die jaarlijks nieuw spul kopen.
Ik heb tijdens corona een Chromebook gekocht, vanwege home-scholing van m'n kinderen. Dat was de eerste 'high-power' USB-C lader, anders dan gewoon een blokje. Dat is inmiddels bijna 6 jaar geleden.
Die Chromebook is allang ter ziele (kinderen + hagelslag + bouwkwaliteit). Nieuwe werklaptop kwam vervolgens met een USB-C lader, nieuwe prive laptop (ter vervanging van m'n 12 jarige Thinkpad) idem. En aangezien m'n monitor een ingebouwde dock heeft: Voila; meerdere USB-C laptop laders ongebruikt in huis. Echt niet dat ik jaarlijks nieuwe spullen koop.

Maar zo snel kan het gaan.

Neemt niet weg: Als je nog geen USB-C laptop had, kán het zijn dat je er een los moet kopen. Misschien dat je er dan direct voor kunt kiezen een met een langere kabel te kopen :-) Jij zelf hebt er nu dus ook al twee in huis begrijp ik? Mocht je een MacBook aanschaffen, ben je al voorzien!

[Reactie gewijzigd door JayPe op 5 maart 2026 09:33]

Inderdaad, begrijpend lezen is helaas moeilijk voor de meeste mensen. Triest dit dat men het niet snapt.
De hele tekst

Vanaf 28 april moet je in de winkel ervoor kunnen kiezen om je nieuwe laptop zonder oplader aan te schaffen. Het idee daarachter is dat veel mensen toch al een USB-C-oplader hebben liggen. Die aansluiting is immers al jaren verplicht op heel veel andere elektrische apparaten. Voor de duidelijkheid: het is nog altijd toegestaan om laptops met oplader te verkopen, als er ook maar een laderloze optie is.
Nieuwe laptops die in Europa worden verkocht, moeten kunnen opladen via USB-C. Daarnaast moeten fabrikanten ook de optie aanbieden om een laptop zonder oplader te kopen.
Wat in praktijk neerkomt er komt alleen een versie zonder lader en niet nog een versie met lader, want dat is nou net niet verplicht.
Daarnaast verplicht de EU het meeleveren van een USB-C-oplader niet, ook niet vanaf 28 april 2026.
Bron: review: Waarom de verplichte overstap naar USB-C krachtige laptops in de weg zit
En het is natuurlijk kolder dat ik m'n laptop zou kunnen opladen met een telefoon lader.
Want? Een beetje telefoonlader kan tegenwoordig 35W leveren, en daar kan je prima een laptop mee opladen, al meerdere keren gedaan.

Er staat nergens dat je hem moet kunnen laden •tijdens gebruik•, dan zou je minimaal 45W moeten hebben, beetje afhankelijk van de specs van de laptop
Apple fast charger 20 watt
Samsung fast charger 25 watt
Als je hem niet kan gebruiken tijdens laden, is het in mijn ogen waardeloze regel van de EU
De meeste laptops laden keurig, zal alleen bij de stevige machines - gamelaptops bv - zijn dat die de accu leegtrekken.

Die ladertjes van tegenwoordig zijn allemaal max 45W en daar kan je met een leuke telefoonlader ook prima tegenaan. Heb er in m’n winkel meerdere al aan een 20W ladertje gehad.
Misschien geen laptop kopen die na 2 uur helemaal leeg is? Mijn Macbook gaat na 2 jaar nog steeds makkelijk de hele dag mee en gooi ik 's avonds aan de oplader. Dat is toch het idee van een laptop? Als je iets wil gebruiken terwijl het aan een laadsnoer ligt kun je beter een pc of mac mini kopen.
En dan adviseert de brandweer om niet ‘s nachts onbeheerd op te laden wegens brandgevaar ..
Leuk advies vanuit de theorie. Overal kan in theorie kortsluiting ontstaan, voor het slapengaan dus maar naar de meterkast?

Met de laptop vanuit de auto werken wanneer deze aan de laadpaal hangt? De thuisaccu enkel laten laden wanneer je thuis bent?

Ze kunnen er beter voor pleiten dat we telefoons open kunnen maken om de accu tenminste te kunnen controleren op eventuele fysieke problemen, de handen ineen slaan met team repareerbaarheid is realistischer en zinvoller.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 5 maart 2026 10:21]

Ik gebruik een HP firefly en die is niet na 2 uur leeg. Maar 8 uur red ik er niet mee.
Nu weet ik inmiddels dat er genoeg laptops zijn die met 20 watt kunnen werken en laden.
Maar het idee van een laptop is dat ik makkelijk kan meenemen naar werk, thuis, andere filialen.
En dan gewoon kan werken al dan niet bekabeld.
Ik kan 100W laden met mijn Ugreen charging station (1 poort ieg, kan meer totaal). En er zijn andere modellen/fabrikanten die meer kunnen.
Dit hangt heel erg af van je gebruik. Ik heb een 30w lader die 20v kan leveren en dat is dikke prima voor zelfs de meest dikke laptop zolang je het houdt op web browser en ms office (wat 99% van de tijd toch echt wel zo is).

Zelfs een XPS 17 met 64gb ram en een dikke gpu, voor de gemiddelde werkdag kom je d'r wel kan ik je vertellen. Voor de stress niveaus is een 100w lader wel ietsje beter ha ha ha.
45W lader zou idd meer dan genoeg moeten zijn voor deze laptop. Ik heb 2 jaar terug een 45W oplader met extra lang snoer gekocht. Die was bedoeld voor de Steam Deck.

Maar dat is tegenwoordig de enige oplader die ik gebruik voor 2 verschillende laptops, telefoon, headset én de steam deck. Alle andere opladers liggen onder in een la en komen er nooit uit.
En ik heb voor m’n MacBook Pro uit 2019 (i9) nog een 90W USB-C in m’n tas. Die komt er haast nooit uit, winst thuis en op de zaak gaat ie aan een thunderbolt dock.

Misschien ga ik eindelijk de nog oudere adapters van nog langer geleden wegbrengen naar een e-Waste punt.
Er bestaat (Dankzij de EU !) Niet meer zoiets als een telefoonlader. Je hebt gewoon een usb-c lader, of je daar nu je gsm, laptop of je fietslamp mee oplaad is verder volledig aan jouw.
En het is natuurlijk kolder dat ik m'n laptop zou kunnen opladen met een telefoon lader.
Waarom? Is laptop die het artikel noemt niet ook gebaseerd op een smartphone soc?
Mn telefoon lader is 15 watt. Misschien dat hij laadt als ik de laptop uit heb, maar er mee werken zal niet lukken.
Nou hier gaat 15W gewoon prima met een macbook pro 14. Als je een paar chromebrowsers open hebt en een terminal hier en daar laad ie zelfs nog langzaam een beetje bij.
Ik heb hier een 87 Watt lader en die houdt het maar net vol... Maar goed, de situatie zal voor iedereen anders zijn. Ik vind het jammer dat de EC niet verder heeft gekeken dan de connector.
Dit is wel voor iedereen anders, de Motorola lader die altijd meegaat op vakantie is een 65W lader. De laptop die mee gaat laad met max 45W.

Hier is dus een telefoonlader krachtiger dan wat de laptop kan gebruiken. Daarnaast ligt hier inderdaad ook een laptop die 300W vraagt, en daar ligt hier dus een andere lader voor.

Maar in het stopcontact naast de bank zit de laptoplader van 45W, daar kan bijna alle apparatuur aan geladen worden thuis. Slimme schakelaar er voor en hij hoeft nooit meer het stopcontact in/uit.
Slimme schakelaar er voor en hij hoeft nooit meer het stopcontact in/uit.
Schakelaar is niet nodig..
De transformator in een oplader loopt altijd stroom doorheen, zorgt voor sluipverbruik. Maar verhoogt ook het risico op brand. Dus een plug+schakelaar zorgt er voor dat je hem ontkoppeld. (En ja dan zit er dus een smartplug altijd in het stopcontact, kost ook stroom en verhoogt ook risico, maar lager dan de lader zelf)
De transformator in een oplader loopt altijd stroom doorheen, zorgt voor sluipverbruik.
31 mW volgens YouTube: Ikea 65w USB C Power Adapter BEST BUDGET CHARGER voor bijvoorbeeld de Ikea 65W lader.
Volgens mij is het sluipverbruik van een slimme stekker een stuk hoger..
En het is natuurlijk kolder dat ik m'n laptop zou kunnen opladen met een telefoon lader.
Voor deze MacBook neo raad apple anders de 20w lader aan hoor. Dit is echt geen exotische eis. M'n oma heeft er één, bij de gemiddelde lost en found liggen er 3 en het 20w blokje van de ikea is letterlijk 4 euro.
Wow niet verwacht dat een laptop met 20 watt het zou kunnen redden. De HP laptops van het werk komen allemaal met 65 watt dus je zou denken dat 20 weinig tot niks doet.
M'n ma heeft een elitebook met zen 4 die ook 12v laders prima vind, ook als dat een 20w power bank is. Mijn Dell met 13th Gen Intel van werk ook. Met 20w of 30w gaat het niet heel hard, maar als vol "eventually" goed genoeg is, dan kom je d'r wel.
Die 65W is zodat hij op vol vermogen kan draaien en dan nog bij kan laden. Als jij die HP laptop aan een 20W lader hangt terwijl hij aan staat en je wat ermee browst, dan heb je goede kans dat hij gewoon netjes bijlaadt. Alleen langzaam.

Pakken we een high-end gaming laptop erbij: review: Razer Blade 16 - Een valse start voor de mobiele RTX 5090. 7.5 uur browsen op een 90Wh laptop --> die verbruikt een ~12W bij zulk soort toepassingen. En moet hij toch even wat zwaarder werk doen? Dan kan hij dat gewoon uit zijn accu trekken. En uiteraard dat betekend niet dat je op een 20W adapter een gaming sessie met die laptop kan doen. Maar wel dat met eigenlijk vrijwel elke laptop jij het met een 20W adapter kan redden voor gewoon wat browsen en office werk. Alleen de laad snelheid is dan wel erg laag natuurlijk.
Voor veel laptops is 20 volt een vereiste, maar steeds meer laptops laden ook op 12v of 15v. Als je max power stand wil, dan zul je er meer oomph tegen aan moeten smijten, maar als je van 9 tot 5 aan je bureau in chrome en office zit, dan is elke lader met de juiste spanning prima.

Overigens zullen sommige laptops die met een 45 of 65 watt lader komen voor power users baat hebben bij een 100w lader, omdat je dan hogere CPU power standen en sneller laden krijgt.
Het hangt heel erg veel de laptop af. De gebruikte componenten maar ook hoe die ingesteld zijn door de fabrikant. Apple laptops zijn ook erg zuinig dus die zullen eerder met een laag vermogen adapter genoeg hebben.

Overigens heeft mijn werk laptop een 90 watt adapter. Thuis heb ik hem echter altijd aan mijn monitor hangen met usb c waar dan tegelijk beeld van laptop naar monitor en stroom van monitor naar laptop gaat. De monitor kan echter geloof ik maar 70 watt leveren en de laptop heeft dan ook altijd een melding staan dat het vermogen van de adapter te laag is. Aangezien ik mijn laptop echter niet continu vol belast is dat echter geen enkel probleem. Hij kan meer verbruiken dan de monitor kan leveren, maar de momenten dat dat gebeurt vult de accu het gewoon even aan. Aangezien de laptop gemiddeld genomen echter een stuk minder dan die 70 watt verbruikt blijft de accu wel gewoon vol (en laadt ook op... Hoewel ik niet weet hoe snel want ik werk maar weinig op de accu).
Die melding betekent dat je niet volle power hebt in spreekwoordelijke zin. De meeste laptops zullen op hun accu lagere kloksnelheden hebben voor de CPU en GPU dan aan netstroom.

Dat ie zeurt over de lader wil niet zeggen dat ie perse langzamer oplaadt, alleen dat de CPU en GPU op "batterij stand" staan.
Die Neo is een telefoon met een toetsenbord en groter scherm. Dus waarom zou die 65W nodig hebben?
Waarom is het kolder dat je je laptop moet kunnen laden met een telefoon lader?


telefoons laders hebben tegenwoordig laadvermogens die in de buurt komen van laptopladers en nergens staat hoe lang het mag duren ;)
Inderdaad. Ik heb er hier een liggen met 4 poorten (1 USB-A, 3 USB-C) die 100W doet. En de nog nieuwere telg in die familie gaat naar 240W.
Ik kan mijn Macbook Air gewoon opladen met een (20W) iPhone lader.
Tevens vind ik het een goede zaak dat er geen lader wordt geleverd. Ik kom inmiddels om van de usb laptopladers die mijn vriendin en ik krijgen van werkgever.

[Reactie gewijzigd door SURFivor op 5 maart 2026 08:41]

Weer wat geleerd :) Gezien alle reacties.
Met de grote hoeveelheid docks of schermen met power delivery heb ik geen nood aan een adapter, of ik gebruik die van de vorige Macbook. Voor mij is het prima dat ik niet moet bijbetalen voor een extra adapter die hier gewoon in de la zou belanden.
Zowel mijn telefoon (Samsung a56) als Windows-laptop trekken 45 watt en ik gebruik hiervoor hetzelfde Ikea Sjoss blokje van 13 euro. Ideaal. Deze lader wordt ook nog eens zeer positief beoordeeld in teardowns en reviews als het gaat om veiligheid. Dit werkt prima met een aantal Macbooks en het is naar mijn mening heel fijn om maar met 1 lader te zeulen.

Een review: https://www.cultofmac.com/reviews/ikea-sjoss-45w-charger-review

Voor apparaten die meer vermogen vragen heeft Ikea ook een 65 watt variant beschikbaar voor 14 euro.

[Reactie gewijzigd door Jansen-nl op 5 maart 2026 08:48]

Dat doe ik eigenlijk uitsluitend. Gewoon alles aan een usb kabeltje
En toch laad ik mijn laptops al jaren met telefoon laders.
Kolder? Ik laad mijn laptop constant op met mijn "telefoon" lader. Tot op zekere hoogte natuurlijk, want gaming/hoogvermogens laptops zijn wat lastiger op dat gebied. Apple hardware kan prima met een 65/100w USB-C lader opgeladen worden.
En het is natuurlijk kolder dat ik m'n laptop zou kunnen opladen met een telefoon lader.
Misschien niet het 3-euro blokje van de Action, maar een beetje fatsoenlijke USB-C lader kan dus prima je laptop opladen. Zoals in de tekst staat; een 20w USB-C lader is voldoende voor dit device. Onder Tweakers acht ik de kans toch best groot dat men hun telefoon al oplaad met een dergelijke lader ;)

(Verder geheel mee eens natuurlijk, is puur kostenbesparing)
Waarom is dat kolder? Mijn telefoonlader doet 120W PD(+)( de plus wanwege een eigen sausje om 120W te ondersteunen), maar kan prima devices opladen met PD 65W, zo ook deze laptop
edit:
Ik was niet de enige met deze opmerking blijkbaar :X

[Reactie gewijzigd door s0ulmaster op 5 maart 2026 09:10]

Nu weet ik inmiddels dat voor veel laptops 20 watt genoeg is. Maar niet iedereen heeft een telefoon lader van jouw specs. Het gros zelfs niet.
Dat laatste wil ik wel geloven, maar ik denk dat dot een "probleem" is die zichzelf in een paar jaar oplost en zorgt dat er 1 goede standaard komt voor laden (in dit geval dus PD), de multi beuikbaarheid van laders gaat er dus alleen maar op vooruit.


Vroeg had je QC, warp, dash, PD en weet ik niet hoeveel meer fast charge standaarden voor voornamelijk telefoons. Blij dat dat beter wordt.
Nou heeft de MacBook Beo volgens dit artikel de optie om er een 20w lader bij te bestellen, dat is ook gangbaar bij mobiele telefoons tegenwoordig.
Ligt aan je telefoon oplader, ik heb die van een google pixel dacht 45W.

Ik kan mijn macbook pro m4 serieus opladen met mijn telefoon oplader. Terwijl ik docker, intelij, figma en teams heb openstaan. (Het duurt wel echt super lang).

Ik vind wel dat er een oplader bij een laptop aanwezig mag zijn of je kan hem zelf aanvinken GRATIS bij het product. Stel je koopt om de 2 jaar een macbook is die vorige prima. Stel je hebt al 5/7 jaar met je vorige mac gedaan dan wil/ moet je vaak wel een nieuwe oplader.. (Puur uit veiligheid al) Meerdere keren gehoord dat bij oude laptops de opladers doorbranden.
Uiteraard is dit een marketing truck van Apple en een manier om marges te verhogen. Maar alsnog vind ik het wel een goede zaak. Ik heb inmiddels best wel veel usb-c laders liggen. En wat betreft dat het kolder zou zijn dat je je laptop op zou kunnen laden met een telefoon-lader. Dat statement is tegenwoordig niet meer waar als het om Macbooks gaat.

Telefoonladers leveren tegenwoordig minimaal 25W, maar snelladers leveren al gauw 30W of 45W. Het idle verbruik van een M4 MacBook Pro is 5W tot 15W, de sustained load is tussen de 50W en de 60W met korte pieken die op kunnen lopen tot 160W. Een M4 MacBook Pro heeft een 100Wh batterij die onder normaal gebruik zo'n 20 uur mee gaat. met een 30W oplader duurt het zo'n 3uur om de batterij op te laden als hij uit staat. Het komt er dus op neer dat een 30W oplader prima in staat is om je laptop van stroom te voorzien.

Dit is overigens ook hoe veel mensen in de praktijk hun laptop opladen. Ze prikken hem 's ochtends in aan hun usb-c scherm die tegelijk 25W aan stroom levert. Die werkt als een soort druppelaar die voorkomt dat de de batterij ooit leeg loopt. Enkel in meetings wordt de laptop losgekoppeld. Ik heb mijn adapter de afgelopen 4 jaar sinds ik een M2 MacBook Pro heb niet gezien. Volgens mij zit hij nog de doos.

Daarnaast heeft onderzoek ook uitgewezen dat voornamelijk het doorladen van de batterij tot 100% en het leeg laten lopen tot onder 5% de levensduur van de batterij verslechterd, maar dat de snelheid waarmee je dat doet niet of nauwelijks van invloed is. Zolang je je batterij rond de 80% houd, maakt het voor de levensduur van je batterij vrij weinig uit of je nu een 24W of een 60W oplader gebruikt om je telefoon of laptop op te laden. Vroeger werd fast charging afgeraden, maar nu niet meer. Je kunt dus gerust met één 60W lader al je apparaten opladen.

[Reactie gewijzigd door dsdevries op 5 maart 2026 09:36]

eh, mijn snellader (Ugreen Nexode) kan 140W op poort 1 leveren of 100W op poort 2. Mijn huidige telefoon (3+ jr oud) kwam al met een 120W lader.
Ik laad mijn MacBook en surface pro gewoon op met mijn 90 watt telefoon lader. Op vakantie geen zooi aan laders meer mee, twee usb-c laders van 90 en 67 watt en laad daar alles mee op, camera's, drones en laptop, ideaal.
En het is natuurlijk kolder dat ik m'n laptop zou kunnen opladen met een telefoon lader.
Officieel kan je vanaf 30 watt je MacBook normaal laden en tegelijk gebruiken.

Onofficieel werkt het onder de 30 watt ook prima. Soms moet je dan je laptop uitzetten om op te laden. Je laders worden dan wel erg warm, maar dat is normaal. Ik gebruik weleens zo’n oude iPhone lader (10 watt?). Die laadt mijn laptop niet op, maar voorkomt wel dat hij batterij verbruikt. Meestal heb ik zo’n 20 watt iPad opladertje, omdat die nou eenmaal binnen handbereik ligt. Probeer het gewoon.
Ik vind dat wel veel beter want ik heb al genoeg laders thuis. Er zijn gewoon veel mensen die al een USB-C kabel met een zware stekker hebbe liggen thuis dis is heel logisch. Als dat nu een speciale kabel was geweest dan zou ik wel vinden dat het meegeleverd zou moeten worden.
Is.. dat zo dat je niet met een telefoon lader een mac book kan laden? Bij mijn weten tot 65W gebruikt Apple geen speciale signaling muv de 140W laders?

Dus al heb je een standaard Anker dan zou dat nog steeds normaal moeten functioneren?
Hoezo? Je kunt je laptop prima opladen met een telefoonlader. Ik doe het al jaren. Eén USB-C GaN lader van 100W voor alle apparaten, werkt als een tiet.
Mijn MacBook Air werd in september 2024 al door Apple geleverd zonder oplader.
Dus of dit nieuws is waag ik te betwijfelen!
En het is natuurlijk kolder dat ik m'n laptop zou kunnen opladen met een telefoon lader.
Ik doe dat wel, 45w lader van mijn telefoon kan mijn laptop prima van stroom voorzien. Wat mij betreft kunnen die bulk laders bij laptops ook achterwege blijven. Ik gebruik ze namelijk niet, te groot en onhandig.

Ik heb zelfs een reislader van 25w die ik voor mijn laptop ook prima kan gebruiken. Het opladen tijdens gebruiken van de laptop gaat langzaam en blijft bij intensief gebruik gelijk. Maar zodra ik even de laptop dichtklap komt er zo 10%-20% bij in een kwartier. Dat hoef ik geen 100w later van de laptop voor me te nemen.
Hoezo is dat kolder? Deze laptop draait letterlijk op de chip van een iPhone 16 Pro. Dat wil zeggen dat je met de 20W lader de laptop kunt draaien zonder dat je ontlaadt. En dat is prima!
Hoezo een EU-belasting? De EU gaat niet over de prijs van het product, als die geen korting geven op het product zonder lader is dat toch echt de fabrikant aan te rekenen...
Voor bedrijven kosten die opladers enkele euro's. Dus een korting geven zit er vaak niet bij. (anders raakt het hun marges) Nee, nu moeten bedrijven deze opladers apart verpakken, apart verschepen, apart in warenhuizen opslaan, etc. etc. etc. Waardoor ze extra kosten maken, en ja DAT betaal je als klant.
Zelfs dan heb je de keus om zelf een degelijke betaalbare lader aan te schaffen ipv dure Apple meuk, er zit dus overal USB-c op.
Natuurlijk. Maar ook DAN betaal je nog steeds meer voor die oplader. En om een laptop op te laden heb je minimaal 60W nodig (vaak al meer) en dan zjn de opladers gewoon 50-100 euro. Bovenop de prijs van je laptop, die hier al hoger ligt dan in de VS.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 5 maart 2026 08:22]

Een Xiaomi 120 watt lader kost 20-25 euro en laa(d)t die nu precies hetzelfde doen als de duurdere laders.... Maar goed, die discussie zal er altijd zijn (duurder is beter), fijne dag.
Zelfs 20-25 euro is extra op een laptop die hier al -100 euro goedkoper is.
https://www.action.com/nl-nl/p/3013594/re-load-dual-wandlader/

Heb ik je toch behoorlijk wat uitgespaard. En die laadt hier gewoon prima mijn laptop op. Overigens zo'n low-end kleine laptop als deze nieuwe Macbooks hebben echt geen 60W adapters nodig.
En om een laptop op te laden heb je minimaal 60W nodig (vaak al meer) en dan zjn de opladers gewoon 50-100 euro.
Oh? Zowel mijn m1 macbook pro van 16 inch als mijn Framework(s) 13 en 16 en mijn Dell XPS 17 laden anders prima met mijn Framework USB-C lader van 50 euro. En vaak is die 60 watt niet eens nodig, want volgens mijn Kill-A-Watt trekt zo'n beetje alles zo'n 15 watt uit de muur tijdens normaal gebruik, enige uitzondering hier is de Dell, die trekt 25 watt uit de muur!
Als het Apple weinig kost om er een lader bij te doen kost het ons ook weinig om een lader te kopen. Als het ons niet weinig kost, dan kan de prijs van de laptop omlaag. Je kan het niet allebei hebben. Als Apple door de lader weglaten geen tientje korting KAN geven omdat de lader ze maar 3 euro kost dan kost ons de lader 5 euro.

Wat telt is wat Apple wil doen, niet wat kan volgens de marges.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 5 maart 2026 08:54]

Ik zit al te wachten op de mensen die een 5W USB lader van de Action kopen en zich afvragen waarom hun Macbook niet oplaad
En al die lader belanden weer op de schroothoop
Ik zit al te wachten op de mensen die een 5W USB lader van de Action kopen en zich afvragen waarom hun Macbook niet oplaad
De goedkoopste lijkt al 12W te doen en voor 4 euro heb je er een die 20W doet. Voor 20 euro 140W..
Maar nu kan ik aan 1 oplader in huis genoeg hebben, in plaats van bij elke aankoop een oplader te krijgen. Dus dat scheelt bedrijven weer dat ze opladers moeten inkopen, verpakken bij het product, verschepen, en ruimte innemen in de warenhuizen, omdat ze minder opladers verkopen. Dus dat bespaart een bedrijf ook wat, en kan de klant ook geld en een kluwe opladers in huis schelen
en een 140W-adapter voor 119 euro.
Paar euro voor de adapter, en meer dan 100 euro voor de verpakking, opslag en verzending? Interessant....

Is het ook de schuld van de EU dat karton zo duur is dat Apple hier 119 voor moet vragen?
Leuke frame om het "EU-belasting" te noemen. Je word genaaid door grote bedrijven (in dit geval Apple) en geeft de EU de schuld. 8)7
Hoezo verwijt je Apple dit? Ze hebben letterlijk geen keuze. Dit is een directe EU verplichting, lader los in rekening brengen.
Omdat ze gewoon hetzelfde voor de laptop vragen. Ze hadden die prijs ook 6 tientjes omlaag kunnen gooien.
Ja, en vanwege de RAM prijzen hadden ze de prijzen ook 60 euro omhoog kunnen gooien. De totaalprijs is lastig te reduceren tot 1 onderdeel.

"Los in rekening brengen" was een expliciete EU keuze om e-waste te reduceren.
Ja en RAM prijzen in rekening brengen doen ze toch ook? Dus waarom een keertje niet omlaag als het product nu geen oplader erbij heeft? Het is niet de schuld van de EU maar die belachelijk gierige bedrijven. Zonder lader is gewoon minder kosten. Maar kijk maar, zal straks nog duurder zijn. Je blijft baas van je eigen portemonnee en jij koopt bij het bedrijf, niet bij de EU.

Echt bizar en kan er met m'n kop niet bij dat mensen ook nog eens de verkeerde kant opkijken..

Dus ja het is de schuld van Apple..
Kun je letterlijk de wet/verplichting linken/quoten waar dat staat dan? De EU zegt dat een consument ook de optie moet hebben een laptop aan te schaffen zonder oplader, dat is heel wat anders dan wat Apple doet hier, want die hebben geen zin om twee SKUs te moeten hebben per model blijkbaar, want dat snijd in de bottom line natuurlijk, en dat vinden de aandeelhouders niet fijn.
Zoals hierboven al meerdere malen beschreven hebben ze wel degelijk een keuze.
Ze kunnen een versie met en zonder lader kunnen uitbrengen.
En als ze consumer-vriendelijk waren gaven ze korting op degene zonder.
Ik denk dat de marges bij appel ruim voldoende zijn om de adapter los mee te leveren, tenzij de particulier expliciet aangeeft dat het niet moet. We spreken hier vermoedelijk over enkele euro's en wie weet misschien zelfs minder. Desnoods reken ze het gewoon door.

Beejte zoals ten tijden van Bangladesh toen kledingmerken crowd funds opzette ipv de prijs met 50 cent te verhogen en daarmee een deftig loon uit te betalen.

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op 5 maart 2026 09:55]

review: Waarom de verplichte overstap naar USB-C krachtige laptops in de weg zit
Daarnaast verplicht de EU het meeleveren van een USB-C-oplader niet, ook niet vanaf 28 april 2026.
Ik vermoed dat de prijs zelfs gaat stijgen. Een apart SKU aanmaken en de lader uit de verpakking halen kost ook geld.
Verpakkingen zonder laders zijn kleiner en lichter..
Het is kul dit een eu belasting te noemen.

Het geld gaat naar de bedrijven, niet de eu.

Het is de geldhonger van de bedrijven, niet de eu, die deze prijsstijging veroorzaakt. En ze verschuilen zich achter eu regelgeving.

Amerikaans Big tech doet dat nog wat luider, want ze vinden onze regels maar vervelend.
Vorig jaar was de MBP zonder oplader €100 minder dan de MBP van de generatie ervoor mét oplader.
Ja, maar laten we nu niet de EU de schuld geven dat Apple het als smoes gebruikt om extra geld te vragen. Ze moeten inderdaad een optie bieden om de laptop zonder lader te kopen. Maar er zijn zat mogelijkheden om dat te doen zonder de klant te naaien. Je kan de prijs van de laptop zonder lader lager maken bijvoorbeeld. Of je kan een laptop zonder en met lader aanbieden, waarbij die zonder lader goedkoper is.
`Hoewel ik hier in principe achter sta, merk ik wel dat het dus net zo veel rotzooi op levert. Ik heb ondertussen een hele doos met oude wall plugs en kabels (die blijkbaar niet snel genoeg zijn). Ik snap ondertussen ook niet meer hoe het werkt met wattage in die kabels en plugs. En of PD voldoende is om het maximale eruit te halen.

Apple biedt volgens het artikel ook veel soorten aan. Maar als ik de 140W koop, dan laat mijn iPhone niet sneller op, dan bijvoorbeeld een 35W. Met andere woorden: het zou de EU sieren als ze samen met deze maatregel producenten verplichten om hierin duidelijkheid te verschaffen aan consumenten.
Tja wat zal ik zeggen, met die 140W lader kan je wel alles opladen wat je in huis hebt.

Voor het deel van informeren: Apple biedt onder de bestelling de compatible laders aan, alles wat je daar kiest werkt.

Maar je kan helaas informeren wat je wil maar als iemand het verschil niet begrijpt tussen 5W en 150W, dan is daar lastig wat aan te doen, behalve ze weer terug naar de middelbare school te sturen.
Je draait het om: bedrijven zijn niet verplicht een lader mee te leveren en dus doen ze het niet meer...
Dit is zeker geen EU-belasting want het extra geld dat de consument betaald gaat niet naar de EU maar naar Apple.
Beetje stemming-makend artikel, dit is namelijk gewoon regelgeving vanuit de EU:
De Europese Unie voert een belangrijke wijziging door: vanaf 28 april 2026 moeten alle nieuwe laptops via USB‑C kunnen opladen en moet er een optie zijn om een laptop zonder oplader te kopen. Veel fabrikanten zullen hierdoor stoppen met het meeleveren van laders, net zoals eerder bij smartphones is gebeurd.

Deze regelgeving sluit aan bij eerdere EU‑besluiten die bedoeld zijn om elektronisch afval te verminderen, oplaadstandaarden te uniformeren en consumenten meer flexibiliteit te geven.
ik weet dat naast Apple ook Acer stopt met de lader bij de laptops en andere merken zullen snel volgen

[Reactie gewijzigd door sus op 5 maart 2026 08:17]

De regelgeving zegt "de optie moet er zijn", Apple heeft de keuze gemaakt dat de standaardoptie te maken. Ze hadden ook in hun configurator een knopje "ik heb al een lader" voor wat korting kunnen aanbieden, bijvoorbeeld.

Ongeacht regelgeving merk ik toch dat alle andere bedrijven Apple slaafs volgen bij dit soort dingen.
Maar wat maakt het uit of ze nu voor €700 (ofzo) een laptop geven, waarbij je voor €25 een adapter aan je bestelling kan toevoegen, of dat ze voor €725 een laptop verkopen, waarbij je €25 korting krijgt als je de adapter weghaalt uit je bestelling? Behalve dat dat laatste marketingtechnisch gewoon een stuk minder handig is natuurlijk.
Helemaal niets natuurlijk.
Maar denk je echt dat ze een lader voor 25€ gaan verkopen?
Hun 20W lader is voor 25 euro te krijgen op de Apple-website.
Genoeg dat het de frontpage van Tweakers haalt :)

Dit soort dingen maakt prijsvergelijkingen heel lastig. Op dezelfde manier dat je een iPad tegenover een andere tablet lastig kunt vergelijken omdat je bij de één de pen meegeleverd krijgt en bij de ander honderd euro moet bijbetalen, zit je nu weer met wel of niet een lader bijkopen, en wel of niet een USB-kabel bijkopen.

Het is onderhand decennia lang de norm dat je een lader bij je laptop krijgt en Apple wijkt daar van af. Helemaal omdat ze nu wel de kabel meeleveren, die net zoveel kost als de oplader bij hun nieuwe netbook. Dat voegt 50 euro aan variatie toe aan een prijsvergelijking, wat ik bij een netbook van 700 euro aardig wat vind. Kijk bijvoorbeeld naar deze laptop, die 25 euro onder de prijs van een Neo zit, maar wel een oplader heeft, of deze waarbij de "vanaf"-prijs inclusief adapter van 10 euro is.

Maar goed, Apple's concurrentie ziet ook wel dat als Apple hiermee weg komt, ze er zelf ook mee weg komen, en over een jaar worden alle laptops zonder lader verkocht. Toch blijf ik het onhandig vinden om met dit soort basiszaken te rommelen.
Maar zoals door andere genoemd ook, dat ze hem zonder lader verkopen is een verplichting door de EU! Ja ze mogen hem daarnaast ook met lader verkopen, maar of ze dat nou als één pakket doen of dat je zelf nog op het knopje "voeg lader toe" moet drukken in de webshop lijkt mij persoonlijk weer weinig uitmaken.

Dus ja andere zullen hun laptops ook zonder lader gaan verkopen, simpelweg omdat het een verplichting is van de EU. Persoonlijk verwacht ik dat op wat uitzonderingen na (eg gaming laptops met specifieke adapters die gewoon nodig zijn), de meeste fabrikanten ervoor zullen gaan om hem zonder adapter te verkopen, en dan gewoon hun eigen danwel webshop van een derde partij de optie geven dat je een adapter toevoegt aan je bestelling.
Er zit een wezenlijk verschil tussen "Apple levert geen lader mee vanwege de EU" en "Apple geeft de optie de lader weg te laten vanwege de EU".

De Lenovo-link die ik aanhaalde, heeft wel gewoon de adapter standaard meegeleverd, met de optie deze van de bestelling af te halen. Die oplossing vind ik een stuk beter en klantvriendelijker. Het hoeft niet te gaan op de manier die Apple gekozen heeft.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 5 maart 2026 10:56]

Omdat het marketing technisch gezien niet handig is had oorspronkelijk de laptop mogelijk ook 699 gekost ínclusief lader. Het is niet zo dat ze dan 25 euro moeten slikken, was eerder een paar euro geweest. (natuurlijk is elke euro belangrijk bij de verkoop).
Ik weet van Acer dat ze dat begin December 2025 al naar mij hebben gecommuniceerd, dus die volgen Apple niet.
Ze gaan natuurlijk niet helemaal 2 product varianten maken hiervoor. Er komt vast een optie in de store "ik wil een lader erbij" voor extra ;) De enige logische oplossing bij deze wetgeving imho, en ook precies de bedoeling, dat mensen niet meer allerlei opladers kopen die ze niet nodig hebben.
Vaak heb je hiervoor al een MacBook gehad en dan hergebruik je dus de adapter. Om the long run betekent het dat je eenmalig een adapter bestelt voor je laptop apparaat van welk merk dan ook. En dat is precies de bedoeling en frankly ik ben het wel zat om de kisten met adapters te hebben die ik eigenlijk allemaaL niet meer kan gebruiken. Dus +1 voor deze maatregel.

Wel flauw dat Apple er zo mee omgaat beetje cynisch. Maar dit is wel de toekomst.

[Reactie gewijzigd door DjCoke op 5 maart 2026 08:16]

Omdat een macbook gewoon erg lang meegaat verwacht ik niet perse dat iedereen een usb c blok heeft. Komen zat mensen van een 2015 mbp/a met een oude magsafe charger.
Ik denk dat het voordeel van een MacBook is dat veel mensen die een MacBook kopen, ook al een iPhone of iPad bezitten. Die gaan wat minder lang mee (helemaal voor mensen die hun oude verkopen en een nieuwe kopen bij verlengacties) en worden vaak samengekocht met laadblokjes die een aardig eind komen bij de laptops van Apple.

En zo'n drama is het ook weer niet, ik heb proefondervindelijk bevonden Dat een MacBook prima oplaadt met een 25 euro 100W charger van de Action. Geen reden om 85 euro te betalen voor zo'n lomp blok tenzij je de magneetjes van magsafe per se wilt hebben.
Geen reden om 85 euro te betalen voor zo'n lomp blok tenzij je de magneetjes van magsafe per se wilt hebben.
Zitten die magneetjes niet in de kabel?
Ik was onder de indruk dat de oplader met zo'n kabel kwam, maar die moet je blijkbaar los kopen.

Aannemende dat de Magsafe-kabel ook gewoon werkt met normale opladers (altijd een gokje met Apple) hoef je dan inderdaad helemaal geen Apple-lader meer te kopen.
Ik was onder de indruk dat de oplader met zo'n kabel kwam, maar die moet je blijkbaar los kopen.
De kabel zit bij de laptop..
Dat is ook mijn ervaring, ik gaf alleen antwoord op het feit dat veel mensen nog een oude macbook gebruiken, en die hebben vaak maar niet altijd een iphone. Ik laad mijn macbook pro op met een iphone blokje, duurt misschien langer maar werkt idd wel.
Dat is wel zo, maar Apple doet al een forse tijd USB-C. Mi)n MBP uit 2019 heeft ook alleen USB-C / thunderbolt.

En die adapter kan ik hergebruiken. (Zelden dat ie uit de tas komt, want overal thunderbolt docks)
“ik ben het wel zat om de kisten met adapters te hebben die ik eigenlijk allemaaL niet meer kan gebruiken“

Kan of wil gebruiken? Als je ze niet meer kan gebruiken, gaat het niet meeleveren van een adapter niet voorkomen dat je een nieuwe moet kopen en jouw kist voller raakt.
Kan, maar dat probleem is opgelost. Die kist kan naar de milieustraat incl de kist zelf want die gaat niet meer gevuld raken. Dat is het punt, dat is de bedoeling. Dat oude laders niet meer irrelevant raken en dat je niet bij elk apparaat verplicht weer een extra lader moet kopen.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 5 maart 2026 09:00]

Ik heb nieuwe AirPods Max moeten kopen omdat de oude stuk is gegaan, had eerst aansluiting via lightning… nu via usb-c.. heb gelukkig kabel ervoor liggen maar was mij van die change niet volledig bewust.
Logisch, komt als het goed is door nieuwe EU regels.
De enige echte vraag is of de laptops nu dan ook goedkoper worden.
Natuurlijk worden zij dan niet goedkoper, de aandeelhouders willen winst op winst op winst zien. Lijkt mooi zulke regels, maar als consument sta jij achter want als jij net de juiste lader niet hebt zit je aan de extra kosten en je moet dat maar net weten. Plus heb liever dat men een lader erbij krijgt dan dat men goedkope Alibaba laders gaat gebruiken.
En een fabrikant als Apple gaat daar mee wegkomen omdat MacOs al een USP is, dus je stapt niet snel over naar een concurrent die wel een lader meelevert, of die z'n prijs aangepast heeft aan het niet meeleveren van een lader.

Aan de windows kant van het spectrum, zal het waarschijnlijker al een belangrijker onderscheidend punt zijn. Als ik 2 laptops met vergelijkbare specs en vergelijkbare prijs zie, maar 1 levert een 100W USB-C PD lader mee en de ander niet, ga ik dat toch echt zien als laptops waar ~100 prijsverschil in zit.
Vorig jaar was de MBP zonder lader €100 goedkoper dan de generatie ervoor met lader.
Dat kwam niet door de lader denk ik.
Volgens mij schrijven de EU regels voor dat consumenten in de gelegenheid moeten worden gesteld om een USB-c apparaat aan te schaffen zonder oplader, zodat er niet tig ongebruikte laders ik een lade liggen te verstoppen.

De EU-regels verbieden Apple niet om een oplader mee te leveren. Wat Apple óók had kunnen doen, is de oplader standaard houden zoals het geval was en de optie bieden om de lader niet mee te leveren en daarbij een kleine korting te geven.
Tuurlijk. De fabriek levert een compleet product af, Laptop en oplader in één verpakking. Wordt vervolgens naar de winkel gestuurd. Jij wilt hem zonder oplader, mannetje loopt naar achter. Maakt die doos open, haalt de oplader eruit en stuurt die vervolgens terug naar de fabriek. Dubbele transportkosten (voor die oplader), extra arbeidskosten en dan wil je ook nog korting?
Ja want er is maar 1 global SKU en iedereen heeft wereldwijd dezelfde stekker 8)7

Er zijn altijd al EU SKUs geweest. Non-issue.
-Elmer- vindt dat de oplader standaard mee geleverd moet worden. En voor degene die de geen oplader wilt, moet die maar verwijderd worden.

Ja Meneer MSalters, dat is dus de EU SKU.

Ik zou zeggen, lees mijn antwoord nog eens.

En wat is nu exact een non-issue, volgens U?
De EU-Bobo's hadden blijkbaar geen benul hoe prettig en veilig
een magnetische Apple MagSafe Power Adapter was en is.
Kabel/Plugbreuk en verstoffing vooruit!
Microosoft had dat ook for de One ...
Jammer.

[Reactie gewijzigd door Joepi op 5 maart 2026 13:16]

Zonder een voorkeur uit te spreken. De EU verbied alternatieve laders niet, er moet enkel een fysieke usb-poort om op te laden zijn.
* Voor telefoons is het wegens het gebrek aan plaats een beetje idioot om én een USB-C én een lightning poort te hebben.
* Maar voor laptops kan het perfect de MacBook Pro's met én een magnetische MagSafe én oplaadbaar via USB-C voldoen dus aan de EU-wetgeving.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Stroper op 5 maart 2026 11:39]

Belachelijk van Apple. Het is gewoon een manier om extra geld te verdienen. Ik hoop niet dat andere fabrikanten hier in mee gaan. Je hebt gewoon een adapter nodig bij een laptop om op te kunnen laden.
Je kan zeggen dat je hiervoor ook een andere adapter kan gebruiken, maar vaak zijn die minder krachtig zoals een telefoonoplader en duurt het laden veel langer.

Wat is straks het volgende? Een elektrische auto waarbij je de oplaadkabel zelf los moet aanschaffen?

[Reactie gewijzigd door Sonicfreak op 5 maart 2026 09:01]

Het is juist een hele goede ontwikkeling. Heb je al een lader thuis, dan kan je zelf als consument de keuze maken of je een nieuwe wilt aanschaffen of niet. Jij dacht dat een bijgevoegde lader een kadootje was? Dat zat natuurlijk al lang in de prijs van je product. Goed voor de consument, nog beter voor het milieu.
Zijn laptops en co ineens goedkoper geworden? Nee he? Je moet wel maar net de juiste aansluiting hebben. Op de nieuwe air modellen zit bijvoorbeeld weer Mac safe aansluiting.. nu op deze goedkopere modellen usb-c… wat als jij niet juiste kabel hebt?
Aan de andere kant rekent Apple gewoon dezelfde prijzen voor hun laptops, terwijl de prijzen van geheugen en SSDs toch wel degelijk flink gestegen zijn.
Dan loop je de Action in en haal je daar de juiste kabel? Danwel de juiste adapter ook erbij? En natuurlijk bij Apple weten ze ook wel dat veel mensen bij hun de lader kopen, en daar hebben ze een hele goede winstmarge op. Maar je kan zo op een andere plek ook diezelfde kabel halen, dat is juist het hele idee van standaardisering. Adapter van mijn laptop was (uiteraard) na een twee jaar gesneuveld. Stuk makkelijker tegenwoordig dat ik niet de specifieke adapter voor mijn laptop hoefde te zoeken, gewoon bij de Action de 65W adapter gehaald, en werkt prima.
Geen idee of ze goedkoper zijn geworden. Misschien waren ze wel duurder als ze wel mee waren geleverd. Daarnaast gaat het om de lader. Niet om de kabel die zit er wel bij. Tevens kan de MacBook Air ook "gewoon" met een USB-C kabel worden opgeladen. Het hoeft niet via de magsafe.
Je kan alle macbooks met m1 ook gewoon via usb c opladen.
Elke laptop moet met USB-C te laden zijn, ook de nieuwe modellen die daarnaast magsafe ondersteunen. En als jij geen USB-C lader in huis hebt, dan kan je er nog altijd 1 aankopen. Het is niet alsof enkel de lader die meegeleverd zou worden kan werken. Dat is net heel het punt van USB, met de U van universeel.
Ik kan nooit bewijzen dat het niet leveren van een oplader, impact heeft op de prijs, en jij ook niet. want de prijs wordt niet alleen door de oplader bepaald, maar ook actuele prijzen van geheugen, innovatie en andere ontwikkelingen. Feit blijft dat de productiekosten omlaag gaan, en dat prijzen van laptops in principe goedkoper zouden kunnen wanneer hardware gelijk blijft. Dit kan tijdens release, of later in het jaar.
wat als jij niet juiste kabel hebt?
Het juiste kabeltje wordt altijd meegeleverd. Enkel het laadblok wordt niet langer meegeleverd.
Mijn ervaring is dat de jeugd goedkope action meuk koopt en die 3 keer per jaar moet vervangen. Regelgeving bereikt wat dat betreft echt her tegenovergestelde.
Dat heeft toch te maken met garantie. Gewoon terug gaan naar de winkel en daar de garantie claimen. Bij action doen ze niet zo moeilijk.
Dit is dus ook waar. Op elk product zit twee jaar garantie. Als je het niet terugbrengt, houd je de verkoop van rommel in stand.

Zelfs op sites als AliExpress heb je gewoon het recht om te retourneren.
Dan wordt die goedkope troep toch alsnog vervangen? Of de klant of de winkel dat betaalt maakt voor het milieu niets uit, we zijn nog steeds goedkope troep aan het weggooien.
Mijn ervaring is dat mensen onterecht action laders als meuk bestempelen terwijl het gewoon TUV gekeurde goed functionele en gebouwde laders zijn.
We hebben lang aangeleerd producten met een hogere prijs en een bepaald merk erop automatisch een betere kwaliteit zouden zijn terwijl dit niet altijd op gaat. Als iets zeer goedkoop verkocht wordt gaan mensen er ook slechter mee om. Laat maar slingeren, raak het maar kwijt, je hebt zo een nieuwe dus wat boeit het?
Dat jij jezelf hebt aangeleerd dat goedkoop troep is en dat nu omzet naar 'mensen behandelen het als troep' is interessante mental gymnastics.

Het zijn gewoon prima laders, punt.
Lees mijn reactie nog een keer, ik beweer nergens wat u zegt.
Mits de vraagprijs gedaald is nu de lader niet meegeleverd wordt heb je gelijk. Dat lijkt echter niet het geval te zijn voor zover ik kan zien.

Ook vraagt Apple de volle mep voor een lader en laadkabel terwijl ik steek betwijfel dat die combinatie ooit meer dan twee of drie tientjes van de daadwerkelijke prijs is geweest.
Als je kabels en laders bij Apple koopt ben je ook niet slim bezig..
In tegenstelling tot de meeste fabrikanten kun je er bij Apple's kabels wel van uit gaan dat ze de spec volgen. Daarin zijn ze redelijk uniek.

Qua lader geef ik je helemaal gelijk.
De laadkabel wordt gewoon meegeleverd. Enkel het laadblokje niet.
Ik vraag me af....

Hoeveel mensen hebben een oplader die voor een telefoon perfect werkt, die kopen dan zo'n laptop om er thuis achter te komen dat hun 10W oplader niet werkt?
Dan kopen ze alsnog een nieuw laadblokje.

Ik hoef geen nieuw laadblokje, heb er meer dan genoeg liggen. Want ze werden vroeger altijd meegeleverd.
Je bent wel een tikkeltje naïef als je denkt dat dit een voordeel oplevert voor de consument. Die laptop van € 700,- is nog steeds € 700,- zonder adapter. Onder de streep betaal je in deze nieuwe situatie gewoon meer als je er een nieuwe adapter bij wil. Wat dat betreft heeft Sonicfreak gewoon gelijk.
Prijzen indexeren toch? En "Die Laptop" heeft toch een upgrade gekregen, ander hardware, potentieel duurder hardware. We kunnen dit soort statements gewoon niet hard maken. Wat ik je wel kan zeggen dat de laptop zonder adapter, die nu 700 is, volgend jaar duurder is, en ook geen adapter bevat. Maar dan kan je in ieder geval de adapter niet meer de schuld geven.
Wat is het probleem?
Je kunt nu zelf kiezen of je een adapter bij Apple koopt of niet.

Je moet bij Apple klagen dat ze de prijs niet verlagen, niet bij de overheid dat je de keuze krijgt om zelf ergens een adapter te kopen.
Eh....maar je kunt toch ook zelf een keer een goede USB-C oplader kopen waarmee je je laptop kunt opladen? Probleem opgelost.

Ik heb hier zoveel USB-C opladers liggen, heb er echt geen extra nodig bij een nieuwe laptop.
Nee, is verplicht vanuit de EU.
Het is niet verplicht vanuit de EU.

Fabrikanten moeten de optie geven om de laptop zonder oplader te verkopen.Ze morgen ook de laptop met oplader verkopen, dat is niet verboden zolang de klant ook kan kiezen om de lader er niet bij te kopen.

Geen Opladers meer bij Nieuwe Laptops? Vanaf 28 april 2026 gaan er binnen de Europese Unie nieuwe regels voor laptopadapters gelden. Ze zijn in feite hetzelfde als de regels die nu al voor… | Arjan van de Meeberg | 17 commentaren
En dus moet een bedrijf maar 2SKUs maken.Eén met oplader en één zonder? Dat kost heel veel geld, dus halen ze de oplader maar gewoon uit de doos voor de EU. Dat bespaart ze direct.
Ja... ik ben zeker dat die extra SKUs voorzien echt een gigantisch logistiek probleem is voor Apple... in deze MacBooks waar je custom builds kan maken bij Apple zelf. Laten we even de Apple Watch nemen; hoeveel bandjes verkoopt Apple wel niet? En iedere Apple Watch is praktisch te combineren met ieder bandje dat ze verkopen. Het gaat hier om honderden SKUs. Maar die paar voor de MacBook zou er plots te veel aan zijn? Kom op zeg.
Het is toch veel logischer om het laadblokje apart te verpakken en als optie aan te bieden?
Inderdaad. Wat dan netjes was geweest, einde van je bestelling: Vinkje bij "Gratis oplader erbij, omdat ik er geen heb". Maar dat doen ze helaas niet kunt extra aftikken als je er dus een nodig hebt.
Denk dat 99% het zou aanvinken want gratis.
Dat kost heel veel geld, dus halen ze de oplader maar gewoon uit de doos voor de EU. Dat bespaart ze direct.
Prima toch?
Dus is het toch verplicht vanuit de EU? Ze moeten hem verplicht zonder oplader verkopen, dus dat doen ze. Ze mogen hem, daarnaast, ook met oplader verkopen, dus dat doen ze ook. Je kan zo een oplader toevoegen aan je bestelling.

Ik ben absoluut geen Apple fanboy (op een USB-C -> 3.5mm jack na heb ik niks van ze), maar dit is gewoon netjes aan de EU regelgeving voldoen. Je zou kunnen zeggen dat ze bijvoorbeeld een korting zouden kunnen geven als je de oplader tegelijk met je nieuwe laptop koopt, maar dat is mijn inziens wel echt spijkers op laagwater zoeken.

En natuurlijk, gezien ze dit ook al deden met hun telefoons voor kuch het milieu, zullen ze echt geen problemen ermee hebben dat het ze extra inkomsten oplevert. Maar het aanbieden zonder oplader is echt een EU verplichting. En daarnaast kan je hem dus gewoon ook met oplader kopen.
Hoe denk je dat dit logistiek moet. Ik kan me wel voorstellen dat je al je producten dan zonder verkoopt met een losse adapter, als apart product.

Ik moet hierbij erg aan de Windows N-versies denken. Dat was natuurlijk totale kolder.
Nee, de EU verplicht de optie te bieden hem zonder lader te kopen. Dat hoeft niet de standaarsoptie te zijn. Er is ook geen reden om de volle mep te vragen (prijs losse lader + verzendkosten) van de toch al verhoogde verkoopprijzen die Apple hanteert.

Het is Apple die de standaard-SKU degene zonder lader gemaakt heeft. Dat was nergens voor nodig.

Overigens wel kudos voor Apple dat ze dit implementeren, een aantal concurrenten houdt zich nog niet aan deze wet en het is nou niet alsof Dell minder anti-klant is dan Apple als het op verkoopstrategie aankomt.
Natuurlijk is dat wel nodig. Anders heb je twee SKU's. Moeten winkels ook twee SKU's op voorraad houden. En krijg je gedoe als een van de twee versies niet populair is en op de plank blijft liggen, zoals met Windows N destijds.

Apple kiest er gewoon voor om laders apart te verkopen zodat ze één SKU houden maar wel aan de EU regels voldoen.
Lenovo biedt de optie de laptop zonder lader te leveren. Standaard-SKU is met, optionele SKU is zonder. Het kan dus prima en het gebeurt ook.

De lader hoeft ook niet in dezelfde doos te zitten. Als je niet bij Apple zelf, maar bij een winkel je Macbook koopt, kan Apple gewoon de laderloze laptopdoos naar ze opsturen met de lader er los bij. De winkel kan nog steeds de lader erbij doen voor de standaardprijs. De absolute horror dat de klant er een extra doosje bij krijgt is wel te overzien, gok ik.
Er zijn twee prijzen, eenetje voor de Mac book met een lader en eentje voor de Macbook zonder lader.

Als de klant een laderblokje erbij wilt hebben, dan vinkt hij dat aan bij de bestelling en betaald een meerprijs. Heeft de klant nog een laderblokje liggen, zoals de meeste van ons, dan vinkt hij dat niet aan en hoeft hij er ook niet voor te betalen.

Prima opgelost lijkt me zo.
Dit komt vanuit de EU. Het enige dat je zou kunnen zeggen is dat de prijs geen verschil maakt; dat is Apple.
Opzich ben ik er niet op tegen, want de gebruiker kan al meerdere geschikte laders hebben liggen, maar geef de koper dan wel de keuze om voor een kleine prijs alsnog de adapter erbij te krijgen. Een 35w adapter voor €65 is echt enorm duur. Bij de action heb je GaN oplader van 140 voor €20, en daar heb ik best goede ervaringen mee.
Laders en kabels bij Apple zijn altijd al duur geweest, dus dat verandert hier niets mee. Ik moet ze zo nu en dan eens bestellen omdat die dingen vaak genoeg stuk gaan of kwijtraken. En het is iedere keer weer een smak geld.
Dan haal je toch een laadblokje bij de Action als je die van Apple te duur vind?

Dat is tegenwoordig juist zo fijn, laders zijn universeel geworden.
Aan mij gaan ze niets verdienen op dat vlak, want ik heb overal waar ik werk een thunderbolt dock, en de USB-C lader van m’n oude MBP doet 90W. Die gebruik ik dan als het nodig is.

en anders heb ik hier nog een 100W GaN lader of 2 liggen.
De volgende stap is dat er ook geen USB-C kabel meer bij zit, oa JBL doet dat al.
Dat doen fabrikanten al sinds we printers met usb hadden...
Klopt maar bij de printer zat dan nog wel een stroomkabel of adapter.

Ik heb het over USB-C voor stroom niet de USB voor data.
AirPods Pro 3 van 249 euro komen al zonder laadkabel.
Dit is gewoon een verkapte prijsverhoging die enkel de EU treft. Daarnaast kan de verpakking ook nog eens dunner worden waardoor er aardig wat besparing plaatsvindt op transportkosten.
Maar heel veel mensen hebben al usb-c laders die hier gewoon mee uit de voeten kunnen. Die sparen dat geld dus gewoon uit.

ik zit te kijken of ik een nieuwe MBP ga kopen om de 7 jaar oud i9 te vervangen. De USB-C lader daarvan kan ik gewoon blijven gebruiken met de nieuwe.
Sparen geld uit, dus die laptops zijn goedkoper geworden zonder lader?
Dacht het niet, net zoals smartphones even duur zijn zonder lader als voorheen met lader.
ze zijn ondanks inflatie en stijgende memory prijzen e.d. ook niet duurder geworden.

Als ik nu de nieuwe MBP 16" koop, met zelfde disk/mem specs als de 7 jaar oude i9 die ik heb, dan kost ie evenveel als de 7 jaar oude deed.
Klinkt mooi, maar het is Apple die geld bespaart, niet de gebruiker. Neo is hier gewoon 135 euro duurder dan in de VS.

Ik ben 't eens met de wetgeving hoor. Ik heb nu ook twee 140w en een 100w lader liggen, terwijl ik die niet tegelijk nodig heb. Maar dat Apple z'n producten zonder lader niet goedkoper maakt is wel een beetje aso te noemen.
Dat is altijd al zo. US prijzen zijn sowieso zonder allerhande belasting, en hier inclusief 21% BTW, verwijderings bijdrage, invoerrechten, etc.
Dat 135 euro prijsverschil is al berekend inclusief belasting en 'recycling fee' (even Californië als voorbeeld genomen). :)

https://imgur.com/a/2seuHN3

Iedereen hierboven die deze EU wetgeving een 'EU-belasting' noemt gaat er compleet aan voorbij dat 't Apple is die de prijzen kiest, en dat de enige reden dat hun producten zo duur zijn is dat zij inschatten dat wij bereid zijn dit ervoor te betalen. Niks meer, niks minder.
belastingen en recycle fee in de USA is minder dan hier. En neemt niet alles mee IIRC.
Ja een telefoonlader maar geen 140w lader voor hun nieuwe MacBook Pro….
veel mensen hebben een speedcharger voor hun telefoon, die het echt wel gaat doen.

Mijn oude lader is 90W, die gaat 't ook doen. Niet super snel, maar bruikbaar. (en dat ding gebruik ik toch alleen als ik echt lang in een datacenter bezig ben, iets wat ik probeer te voorkomen).
Voorheen zat het er voor dezelfde prijs bij en in landen buiten de EU is dat nog steeds. Als het enkel voor het milieu was zou Apple de prijs verlagen van het product aangezien je er ook minder bij krijgt.

Het tegenovergestelde is echter gebeurd. De prijs is hetzelfde gebleven maar wil je een lader mag je er tot €119 bij optellen….
het spul is echter niet duurder geworden. Ik kan nu de nieuwe MBP 16" kopen met de specs van m'n 7 jaar oude (i9 16" MBP), die op alle fronten sneller/beter is, en dezelfde prijs lappen als 7 jaar geleden.

En we hebben sindsdien nogal wat inflatie en AI-flatie te verduren gehad.
Sinds de introductie van de Macbook Pro '14 M5 doen ze dit al.
En bij de telefoons en iPads ook al een tijdje.
Ik vind het toch fijn om een veel kleinere sterkere lader bij te hebben met meerdere poorten en 3 meter 100w kabel. Zoals iets van Anker. Ik hoef al die bijgevoegde laders niet, de kabels ook niet eens.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 5 maart 2026 08:16]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn