Sony staat meerderheid tv-afdeling af in samenwerking met TCL

Sony en TCL hebben een voorlopige overeenkomst getekend voor een gezamenlijk bedrijf, een joint venture. De bedrijven gaan samen televisies en andere thuisentertainmentproducten onder Sony's merknamen verkopen. Naar verwachting wordt de deal in maart definitief getekend.

Sony Bravia 8 II uiterlijk
Sony Bravia 8 II

Het Chinese TCL krijgt een meerderheidsbelang van 51 procent in die joint venture. De overige 49 procent is van Sony. Volgens de bedrijven moet de samenwerking de naamsbekendheid van Sony en de displayproductie-expertise van TCL combineren. Nieuwe producten van de joint venture krijgen bestaande merknamen als Sony en Bravia. De bedrijven gaan naast televisies ook thuisaudioproducten maken.

Het nieuwe gezamenlijke bedrijf gaat wereldwijd opereren. Sony en TCL moeten via de joint venture samen producten gaan 'ontwikkelen, ontwerpen, produceren, verkopen, distribueren en klantenservice aanbieden'.

Vooralsnog gaat het om een voorlopige niet-bindende overeenkomst tussen Sony en TCL. De bedrijven verwachten in maart 2026 een definitieve deal te sluiten. De relevante marktautoriteiten moeten die goedkeuren. Vanaf april 2027 moet de joint venture daadwerkelijk operationeel zijn.

Waarom staat Sony zijn televisieafdeling af?

Eric van Ballegoie
Eric van Ballegoie
Redacteur televisies

Eric: "De keuze van Sony om samenwerking met TCL te zoeken lijkt op het eerste gezicht verrassend, zeker gezien Sony's premiumpositionering, maar is bij nadere beschouwing logisch. De tv-markt is zeer competitief. Daardoor wordt het voor gerenommeerde merken zonder eigen paneel- en tv-specifieke chipproductie steeds lastiger om te concurreren met opkomende Chinese fabrikanten die geoptimaliseerd zijn voor kostenefficiëntie.

TCL is wereldwijd inmiddels een van de grootste spelers in de tv-markt. Met paneelfabrikant TCL CSOT als zusterbedrijf kan het niet alleen direct invloed uitoefenen op paneelontwikkeling, maar ook goedkoop inkopen.

De aangekondigde samenwerking tussen Sony en TCL doet mij direct denken aan de joint venture die Philips en TPV in 2012 sloten, toen het tv-merk van Philips werd ondergebracht in TP Vision. In eerste instantie had Philips toen ook een minderheidsbelang, maar na twee jaar kwam TP Vision volledig in handen van TPV. Die geschiedenis laat zien dat een minderheidsbelang een tussenstap kan zijn richting afsplitsing. De toekomst zal leren hoe dat met Sony's tv-activiteiten zal gaan."

Door Yannick Spinner

Redacteur

20-01-2026 • 14:26

102

Submitter: Nevalus

Reacties (102)

Sorteer op:

Weergave:

Jammer ik volg al een poosje reparaties kanalen op Youtube en die geven vaak aan dat Sony nog als enige kwaliteit onderdelen gebruikt in de Tv's (in het budget segment waarin ik altijd tv's koop) oké ze zijn vaak +100 euro duurder dan andere merken in het budget segment maar ze gaan veel langer mee. Wat natuurlijk het beste is voor het milieu.

Veel tv's zijn tegenwoordig puur en alleen het merk tekentje de rest heeft er niks mee te maken dit word "Rebadging" genoemd. De meeste tv's die ik gekocht heb in het verleden waren dus ook Sony's van rond de 500/600 euro en ze werken allemaal nog!

Veel bekende merknamen zoals Panasonic, Toshiba, Hitachi en Bush zijn voor hun goedkopere modellen tegenwoordig (onder de £400/€450) vaak niet meer dan een "sticker" op een generiek apparaat. Deze toestellen bevatten vaak geen enkel onderdeel van het eigenlijke merk en worden geproduceerd door goedkopere externe fabrikanten.

Ik zou dan ook Sony aanbevelen als het beste merk in deze prijsklasse. Hoewel ze vaak duurder zijn (zo'n £100/€150 meer dan concurrenten), gebruiken ze volgens de reparatie mensen vaak de beste componenten en bieden ze de beste beeld- en geluidskwaliteit. Deze Youtuber waarschuwt dat goedkopere merken zoals TCL en Hisense vaak een kortere levensduur hebben (2 tot 3 jaar) vanwege bezuinigingen op onderdelen zoals de achtergrondverlichting. Dit klinkt toch een beetje als TLC gaat de Tv's maken en SONY plakt zijn naam erop haha. :+

Wij hier in Nederland hebben gelukkig een langere wettelijke garantie periode dan bijvoorbeeld in de UK. maar probeer je recht maar eens te halen had laatste nog een topic gezien hier op tweakers waarin iemand een rechtszaak was begonnen en dit was met een premium Tv. maar ik merk met echt alles dat de kwaliteit van alles flink achteruit gaat. Vandaag nog weer een T-Shirt in de broek gestopt en een gat erin gedrukt met mijn vingers omdat de stof zo dun is tegenwoordig.

Maar goed we zitten echt in een race naar de bodem!
Je hebt in de UK gewoon 2 jaar garantie en tot 6 jaar als je aan kan tonen dat het probleem bij de fabrikant ligt.
Natuurlijk wordt dat door de diverse bedrijven niet uitgebreid gepromoot (of zelfs nageleeft).
Gaat je apparaat binnen 6 maanden kaput dan heb je recht op je geld terug of een nieuw apparaat.

Dat was de korte versie :)

Je moet wel goed kijken waar je iets koopt.
eBay is niet de beste optie, Amazon is heel goed met garantie binnen twee jaar.
Er zijn ook bedrijven die op, bijvoorbeeld, een TV standaard 5 of 6 jaar garantie geven.

Ik ken geen Nederlands bedrijf wat dat doet.

Je hebt wel gelijk wat betreft kwaliteit.
Maar ja, kocht je in 1970 een TV, dan werkte die na 20 jaar nog net zo goed.
Daarna kreeg je stereo, toen breedbeeld... en nu moet je zowat elke drie jaar een nieuwe TV kopen omdat ze weer iets nieuws hebben bedacht wat het 2% mooier/beter/handiger maakt.
Ik heb hier nog een Sony Z4500 die maar niet stuk wil gaan. Gekocht in 2008. FullHD 200Hz. En ik mag pas een nieuwe kopen van mijn partner als ie echt kapot is. Dooh! ;)
Haha ik heb medelijden met je, dat is echt een postzegel, daar kan je toch niet fatsoenlijk tv op kijken :P Heb je geen geen kat toevallig die zomaar opeens op de tv sprong

Ik heb persoonlijk net een TCL TV gekocht, heel tevreden over en een mooie prijs, maar hoop niet dat dit er voor gaat zorgen dat de ondersteuning gedropt gaat worden en de focus alleen nog op de Sony tv's komt te liggen

[Reactie gewijzigd door Sinester op 21 januari 2026 10:24]

We hebben ook nog een AF9, 55inch. Die verving een Samsung waar ik meteen spijt van had. Die kon dus geen 24p aan. Bloedirritant. De Z4500 kon dat dus wel, dus hebben we die maar gehouden.
Vandaag nog weer een T-Shirt in de broek gestopt en een gat erin gedrukt met mijn vingers omdat de stof zo dun is tegenwoordig.
Ik heb dit de laatste tijd met al mijn shirts, maar ik vermoed dat het komt omdat ik ben overgestapt op wassen met 1600 toeren ipv 800 (en nu weer terug dus).
Ik koop ook altijd tv's met oog op het milieu. En TCL tv's die zo goedkoop zijn dat ik ze af en toe weggooi voor een nieuwere versie die weer veel beter is.
Yup. Ik heb een premium Sony TV die nu 9 jaar oud is en nog steeds fantastisch. Voor een 2e plek een tlc gekocht en dag erna gelijk teruggebracht een een Sony van 500 genomen. Een wereld van verschil in bijna alle opzichten. Het verschil was wel 200 met die TLC maar je krijgt waar je voor betaald.
Philips heeft toch ook al zo'n soort overeenkomst? Of Philips heeft een aandeel in TCL... Anyway: Sony TVs hadden relatief weinig bloatware t.o.v. de TCL die wij nu hebben, gelukkig kan je het meeste uit zetten en je kant veel opties uitzetten (gebruikersinfo delen e.d.) maar er zal ongetwijfeld meegekeken worden. Samsung doet dit ook en andere producenten ook vast wel.
Zoals in het artikel staat hád Philips een belang in TPV maar is daar inmiddels uirgekocht door TPV

TPV is een andere grote spelerdan TCL

[Reactie gewijzigd door metalmania_666 op 20 januari 2026 14:45]

Extern kastje aansluiten en tv nooit toegang geven tot internet.
100%


Doen wij ook altijd.
Voor zover ik weet behoort de televisie tak van Philips bij TP-vision. Ik denk niet dat TCL hier iets mee te maken heeft.
TP Vision, niet TCL.

Maar Philips verkoopt zijn naam aan heel veel verschillende bedrijven voor de appliances, ook de lampen sector is al lang niet meer Philips.

Philips zelf is nu een Med-Tech bedrijf, dus de MRI-Scanners, CT-scanners, apneu-apparaten etc. zijn nog wel echt Philips, of tenminste ontworpen door Philips. Al het andere buiten die sector is is gewoon rebadged met een gekocht Philips naampje.
Dan was ik mis, thanks voor de correctie :).
BiG-GuY Moderator Wonen & Mobiliteit 20 januari 2026 14:30
Zeer spijtig om te horen. Hoop dat mijn Sony 77A80J en 55A80J het nog een lange tijd uithouden.

Jarenlang Panasonic Plasma's gebruikt tot die niet meer gemaakt werden. Toen eerst een tussenstap gemaakt bij LG OLED, maar dat OS vonden we niet heel fijn werken.

Daarna op de Sony A80J overgestapt en Android TV with Google TV werkt erg goed als TV OS. Ook worden de apps lang ontwikkeld en ondersteund, wat je bij LG en Samsung niet kan zeggen. Dat is nu bij de nieuwere generaties wel verbeterd qua updates, maar ze kiezen er nog steeds beiden voor om niet voor alle codec licenties af te nemen. Zo hebben LG's al jaren geen DTS en hebben Samsung TV's ook al jaren geen DTS en nooit Dolby Vision gehad.

[Reactie gewijzigd door BiG-GuY op 20 januari 2026 18:29]

Waarom koop je niet een losse mediastreamer van Google of Apple?
Idd. Ik heb nog geen smart tv OS gezien die kan tippen aan een fatsoenlijke TV streamer. Een Homatics Box R 4K, Google TV Streamer, Apple TV of zelfs een Nvidia Shield TV Pro. Die zijn vele malen superieur aan welk smart TV OS dan ook.
Uhm, veel TV's komen nu gewoon met als OS 'GoogleTV' dus daar zit dan geen verschil meer of je nu nog een losse GTV device koopt (hooguit later 1tje met een snellere soc.).
Dat klopt niet dat er geen verschil is. Er zijn bijvoorbeeld devices met Google TV die wel AV1 afspelen en die dat niet doen. Lossless audio wordt ook lang niet door alle stream devices met Google TV als OS ondersteunt. Zo zijn er nog legio voorbeelden van audio en video codecs en formats die het ene device met Google TV wel afspeelt en het andere device niet. Dat zit hem toch echt in de SoC en VPU en niet in het OS.
Ja, maar dat probleem heb je ook met de losse mediaboxjes.
Nou het verschil is wel iets meer. Het is sowieoso een heel stuk sneller te noemen in interface, dat merk je direct. Veel formats worden vaak vanuit de tv ook niet goed ondersteund en je lan snelheid krijgt vaak een flinke stap vooruit. Ook in house streaming gaat velen malen beter, daar de soc vanaf aankoop al de beperkende factor is.
Alles wat jii beschrijft is ook van toepassing op losse mediadevices, afhankelijk van welke je koopt. De nieuwe philips oled tv van mijn pa loopt beter als zijn Nvidia shield (tube).
Ten opzichte van de hardware die de fabrikant levert in een nieuwe tv is het bijna altijd wel een grote stap vooruit met een losse player van meer dan 3 tientjes. Ok, daarmee laat ik wel de aliexpress merken ala habibabbie even buiten beschouwing inderdaad. Het is voor mij al jaren ergenis hoe traag de standaard soc in vrijwel all tv's zijn. Als het niet dag 1 is, komt het alsnog omhoog na een jaar of na de eerste updates. Onze Philips OLED is ondertussen al een paar jaar oud, maar die was vanaf aanschaf net snel genoeg en na een jaar begon het al echt heel traag te worden met regelmatige freezes. Hetzelfde zie ik ook bij de andere gerenomeerde merken om mij heen dat het direct of heel snel kommer en kwel is. Er hangt nu een losse speler aan en alles gaat nu echt super vlot. En je wint daarbij ook vaak ondersteuning aan codecs etc erbij, want ook in licenties merk je dat de TV merken gewoon doodleuk zaken niet ondersteunen om weer 10 cent te besparen.

PS, de Shield die jij beschrijft is ondertussen ook al 7 jaar oud. Maar die zal waarschijnlijk nog wel en stuk sneller zijn als een tv uit dat jaar met meer updates ook. ;)
BiG-GuY Moderator Wonen & Mobiliteit @Ronwiel20 januari 2026 17:10
Omdat geen enkele in alles goed is. Beeldkwaliteit van alle streamers die ik heb geprobeerd is slechter dan via de interne apps. En de audio codecs zijn ook niet altijd goed ondersteund, afhankelijk van de gebruikte apps.

Apple TV is leuk als je iets van Apple hebt, maar dat hebben we niet meer in huis. Ook kan de Apple TV geen echte passthrough, zodat je untouched de audio streams door kan zetten. Voor de rest werkt de Apple TV wel vloeiend en snel en hebben we ook een tijd gebruikt.

Shield TV is heel erg verouderd en mist gewoon teveel video codecs/standaarden. Ook is de beeldkwaliteit zichtbaar slechter, zeker met HDR/DV. De snelheid is nog steeds prima, maar hoop op eindelijk een nieuwe versie.

De verschillende Chineze merken hebben allemaal eigen random issues met elke update weer nieuwe issues. Homatics Box R 4K kort in huis gehad, snel geretourneerd met alle bugs waar ik tegenaan liep. Binnen een dag gebruik was ik er snel klaar mee.

De Homatics, Google Streamer en ShieldTV draaien allemaal Android TV, een deel met de Google TV skin, net als de Bravia's intern al draaien. Al gebruik ik die in 'Apps only' mode, om zo min mogelijk advertenties in de interface te hebben.

Ook los je met een externe speler niet op dat je TV zelf geen DTS passthrough heeft.

De eerste 'streamer' die ik heb gevonden waarbij de beeldkwaliteit beter is dan met de interne apps, is de OSMC Vero V. Ook ondersteund deze alle audio en video codecs. Deze is OSMC (Kodi) gebaseerd, dus enkel geschikt voor je 'eigen media'. Die is dan wel Open Source en wordt nog steeds actief ontwikkeld, dus heb ik meer vertrouwen in. Maar dan heb je nog steeds iets nodig wat je normale apps kan draaien.

[Reactie gewijzigd door BiG-GuY op 20 januari 2026 18:31]

Gebruik al jaren Dune-hd apparaatjes en werken prima en hebben veel ondersteuning voor video en geluid.
Grappig, jaren geleden heb ik hier veel tijd in gestoken om de perfecte streamer te vinden en exact dezelfde conclusies getrokken.
Bizar dat er nog steeds geen betere uitgekomen is.

Ik ben toen uitgekomen bij de Nvidia Shield Pro en die gebruik ik tot op de dag van vandaag nog.
Ik mis enkel het automatisch switchen tussen 24Hz, 50Hz en 60Hz naarmate wat de content biedt in apps als Netflix en Disney+.

Hopelijk komt er nog een nieuwe versie nu de Switch 2 uit is met een verbeterde versie van de soc.
Ik heb al tientallen keren mijn voet willen zetten op mijn huidige Sony TV vanwege irritante bugs, maar doordat mijn Hifi Streamer Spotify lossless niet wil/kan ondersteunen, en mijn Sony TV dat gewoon wel netjes doet, ben ik verplicht mijn Sony TV nog even te houden. Ik was al gebrand op de TCL QM9K, maar nu met dit nieuws, weet ik eigenlijk niet meer wat doen of wat ik er moet van verwachten van deze samenwerking. Mijn Sony TV zit al jaren random gedurende de dag HDMI toestellen aan te zetten zonder reden ( CEC issues ), en eARC issues ( soms initiatie issues voor audio via extern apparaten, dag nadien alles weer OK ) ( Marantz Receiver, NAD apparatuur, nu HiFi Rose ), mega irritant.
Neem raspb 3B+ o.i.d en installeer Spotify. En daar heb je, je Open source streamer.....http://techroadtrip.com/audio-software/spotify-connect-on-raspberry-pi-without-volumio/
Maar ondersteunt die ook de nieuwe "lossless" stream ?
Op mijn Linux laptop (Debian variant) heb ik Spotify app draaien en die ondersteund lossless, dus ik verwacht op Raspberry Pi ook. Het standaard OS draait op Debian.
OK , thx voor de feedback !
Mijn XR65A90J heeft anders kuren sinds vorig jaar, deze is van 2021
Ff nieuwsgierig omdat ik ook een A90J heb (maar dan de 55 inch), wat zijn de muren die die van jou heeft ?
BiG-GuY Moderator Wonen & Mobiliteit @uray20 januari 2026 18:22
Heb 1x 77A80J en 2x 55A80J in huis. De 55" zijn niet veel gebruikt, maar de 77" draait elke dag wel 4-8u, dus heeft aardig wat branduren, zonder enige vorm van burn-in.

Allen midden 2021 gekocht.

Wat voor problemen heb je met de 65A90J?

[Reactie gewijzigd door BiG-GuY op 20 januari 2026 19:41]

Ik gebruikte de CenterSpeaker functie van Sony al jaren naar tevredenheid. Deze is plots gestopt met werken. Vorige week deed ie het miraculeus weer, om er vervolgens weer mee op te houden.

Nu heb ik soms dat als ik hem aanzet allemaal van die Electronische plopgeluiden krijg.
BiG-GuY Moderator Wonen & Mobiliteit @uray20 januari 2026 19:40
Ah, die functie heb ik een tijdje gebruikt met de A80J en de Sony HT-A9, maar was uiteindelijk niet heel tevreden met de Center kanaal en Subwoofer performance. De A80J heeft echter geen volledige analoge ingang, enkel de speciale S-Center in voor Sony's eigen Soundbar systemen. Is uiteraard buiten fabrieksgarantie, al iets geprobeerd via de winkel/Sony?

Ben een stuk blijer met de KEF XIO en KEF Kube 12b, die een veel krachtiger Center kanaal en algehele body hebben. De Sony presteert alleen beter in ruimtelijkheid.
Ik had hem ooit gekocht bij BCC met verlengde garantie, maar eens kijken of die er wat mee kunnen. Ik was anders dik tevreden over de Center Channel Performance van de A90J. Wel in combinatie met een Denon AVR.

En anders terug naar een dedicated Center, zoals voorheen. Maar mijn Celestion Center van 1990 klinkt niet echt "strak" zullen we maar zeggen. Zal dan wel een SVS Ultra worden, is de rest hier ook van.
Wat zijn de ervaringen met de panasonic min-led tv's, zie hier weinig reviews van.
Ik heb na mijn sony LCD een Philips OLED gekocht. Gigantisch veel spijt gehad dat ik geen sony OLED heb gekocht. Beduidend beter qua software (ondersteuning codecs, miracast, airplay) en hardware (de 5 jaar oudere TV draaide dezelfde versie van TV OS heel veel beter).

Ben het met je eens dat deze ontwikkeling op zijn minst zorgwekkend is.

Ik lees net nog een keer en zie dat ik TPV en TCL met elkaar heb verward.

[Reactie gewijzigd door hottestbrain op 20 januari 2026 16:42]

Tja is dit nou goed nieuws?

Zat er wel aan te komen op zich want Sony maakt niet veel tv's meer en wat ze maken ontwikkelen ze vaak ook nog niet zelf. Afgezien natuurlijk van de processor.
Het fysieke scherm niet, maar de calibratie, backlight algoritmes en andere technieken ervan wel. Sony is nogsteeds een van de beste als het aankomt op backlight algoritmes en kleurweergave.
Precies de reden waarom ik nog niet zo lang geleden de (toen) nieuwe 65" Bravia 7 gekocht heb.
En samen met de HT-A700 soundbar en SA-SW5 sub, is dat een geweldige combi voor film en serie.
Precies waar Sony ook voor gemaakt is.

TCL is, mede omdat het volledig Chinees is, voor mij gewoon geen merk wat ik snel zou overwegen.

[Reactie gewijzigd door Thasaidon op 20 januari 2026 15:00]

TCL is, mede omdat het volledig Chinees is, voor mij gewoon geen merk wat ik snel zou overwegen.
voor mij ook niet, maar die Sony die ik nu aan de muur heb hangen mag ook al niets naar het internet of netwerk. En tegen china aanpraten mag helemaal niets.
Eigenlijk niet, als je bijvoorbeeld online vergelijkingen gaat zoeken tussen een LG G5 en de Sony, dan blijft de Sony serieus achter wat beeld en kleur betreft.

Ook zelf gaan vergelijken in de winkel want online schreeuwt iedereen maar zijn mening uit en vond de G5 toch mooier beeld geven en ook helderder.

Maar smaken en kleuren eh :)
In de winkel staan alle TVs onder hele felle verlichting en zijn ze afgesteld op de felste en meest verzadigde en contrastrijke stand om er 'goed uit te zien'. Met goed beeld of goede kleurweergave, of hoe het er thuis uitziet nadat je een meer natuurgetrouwe stand kiest, heeft dat niets te maken.

[Reactie gewijzigd door Cocytus op 20 januari 2026 16:56]

Plus de omstandigheden zijn anders bij mensen thuis vs in de winkel, en dan vooral qua licht en lichtinval op het scherm.
Kleuren Sony nooit zo fel als concurrentie, maar contrast, motion en diepte toch echt vaak wel beter op een Sony.

Maar LG is verder prima keus qua prijs / kwaliteit.
Lijkt er op dat sommige reageerders hier niet weten hoe goed TCL tv's zijn geworden. De week voor Black Friday heb ik voor 640 euro de 55 inch TCL Q7C gekocht. Doet nauwelijks meer onder voor Oled en kan de 4K 120Hz van moderne consoles aan. (Sony zal inmiddels ook wel gemerkt hebben dat dat soort TV's veel met hun PS5 gebruikt worden?)

[Reactie gewijzigd door AtariXLfanboy op 20 januari 2026 16:10]

Ik had een qd oled en nu een c8k van tcl. Qua beeld is er zeker wel een aanzienlijk verschil in het voordeel van de oled.
Dat 'aanzienlijk' vind ik dus en inmiddels veel reviewers met mij schromelijk overdreven. Ja er is wat verschil in specifieke tests. Daarbij (zonder de ene Bol Plaza aanbieding, wat ik geen betrouwbaar optie vind) begint 55 inch 120Hz QD-Oled bij 2200 euro. Ik doelde duidelijk op de maar net iets duurdere betaalbare 'gewone' Oled TV's .

[Reactie gewijzigd door AtariXLfanboy op 20 januari 2026 16:21]

De prijzen die je ziet moet je nooit betalen. Er zijn genoeg winkels waar je kunt onderhandelen.

Het verschil tussen de tv's wisselt ook afhankelijk van de content die je kijkt. Ik heb deze c8k ook genomen op basis van de reviews. Ik zou nu volgens vele reviews de beste mini led moeten hebben, maar voor het mooiste beeld zou ik nog steeds een oled aanbevelen.
Nee, je moet juist niet naar winkels gaan waar je moet onderhandelen om een goede prijs te krijgen. Dat is inmiddels uit het stenen tijdperk en online is veel beter te achterhalen wat die prijs dan wel zou kunnen zijn. Een beetje geduld is dan wel aan te raden. De winkels waar over de prijs te onderhandelen is zijn standaard veel te duur.
En nogmaals je vergelijkt met QD Oled en dat begint bij 2200 euro voor 55 inch. Dat onderhandel je echt niet naar onder de 1000 euro. En je zou zeker bij Oled ook nog eens weer naar vijf jaar moeten kijken wat er dan nog van de kwaliteit over is.

[Reactie gewijzigd door AtariXLfanboy op 20 januari 2026 17:40]

Oneens, die "veel te dure winkels" kennen over het algemeen nog wel het begrip service en klantvriendelijkheid. Bovendien: veelal worden er voor het online kanaal vanuit OEM's minimum advertentieprijzen opgelegd om te voorkomen dat het een race naar de bodem wordt. Om die reden kan je bij die veel te dure winkels nog onderhandelen, over het algemeen nog onder de laagste prijzen in de pricewatch.

Vaak is refereren aan het TV aanbiedingen topic op GoT al genoeg. Zelf paar jaar geleden een OLED gekocht bij Smits dankzij dit topic en onderhandelen: een LG 65G2, met dure Vogels Elite beugel en verzenden voor €1.900 samen de G3 was nog net niet uit, maar dat was echt een goede deal.

[Reactie gewijzigd door Evanesco op 20 januari 2026 20:24]

Ik herken me niet in het hier geschetste beeld van de moderne winkels met TV's. De kans op service is iig verkeken als de zoveelste in de rij failliet gaat. Er zijn uitzonderingen, maar deze zijn dan ook vaak nogal duurder dan wat je simpelweg online te kopen valt.
Ik heb 3 jaar geleden een 55" qd oled kunnen scoren. Een paar maanden geleden heb ik die vervangen voor een nieuwe oled die me na cashback 1150 kostte. Niet de 1000 euro die je aangeeft maar het komt in de buurt. Wat je aangeeft over het bezoeken van winkels wisselt. Pak een hellotv en je kunt beter online contact opnemen met hun. Het lijkt wel alsof ze daar een script volgen. Ze geven zogenaamd de laagste prijs en zeggen dat het ook niet lager kan. Als je zogenaamd blijft twijfelen kan er opeens nog 50 of 100 euro af als je die dag beslist.

Maar radio von burg kun je bijvoorbeeld gewoon naartoe gaan of bellen als je niet in de buurt woont.

Er zijn genoeg webshops met scherpe prijzen maar een aantal daarvan bieden grijze import aan.
Had het dan ook niet over HelloTV. Die waren ook niet het goedkoopst. In winkels wordt je vaak simpelweg belazerd met de instellingen van de TV's in de winkel. In verscheidende winkels gezien dat hun goedkopere TV's veel slechter afgesteld staan dan hun duurdere Oled TV's
Ik ben het met je eens dat hellotv je belazert met wat ze laten zien. Maar ook de winkeldemo's van de fabrikant geven een vertekend beeld. Maar ze kunnen wel het goedkoopst zijn alleen niet als je uitgaat van de prijzen op hun website.

Als ik een winkel van hun binnen loop is het meteen naar de balie om te zeggen dat ik een tv kom ophalen.
Nee, je begrijpt m'n reactie blijkbaar niet : Ik ben niet ingegaan op een HelloTV aanbieding. Er zijn beter aanbieders in pricewatch die simpelweg vaak goedkoper zijn.
Daarnaast worden in winkels tegenwoordig naast gerommel met instellingen tegenwoordig nog al eens bij duurdere TV's met betere kwaliteit demomateriaal gewerkt.
En als die winkels goedkoper zijn zijn dat vaak de TV's die in de winkel hebben gestaan of verouderde modellen die ze kwijt moeten. En ik wil dus helemaal niet lopen emmeren met zo'n gladjanus van een TV verkoper. Die geven inderdaad klanten maar al te graag zogenaamd een goede deal terwijl ze dan nog flink duurder zijn dan als je ff in de pricewatch zoekt. Informatie op het internet is iig een stuk betrouwbaarder als je even rondsnuffelt.
Ik denk dat er inderdaad iets niet lekker gaat. Ik heb op geen enkel moment de gedachte gehad dat jij een tv bij hellotv hebt gehaald. Je wekte eerder de indruk van het tegenovergestelde.

Verder hadden we het over onderhandelen met de prijzen en dan ga je nu aanhalen dat je de pricewatch volgt. Dit volg ik niet helemaal, want als je gaat onderhandelen is de pricewatch duurder en irrelevant.
Ik ging helemaal niet specifiek in op HelloTV. Daar begon jij over
Pak een hellotv en je kunt beter online contact opnemen met hun. Het lijkt wel alsof ze daar een script volgen. Ze geven zogenaamd de laagste prijs en zeggen dat het ook niet lager kan. Als je zogenaamd blijft twijfelen kan er opeens nog 50 of 100 euro af als je die dag beslist.
Buiten wat onbewezen personal testimonials die me vooral doen denken aan de prietpraat die gladde winkelverkopers gebruiken is het dus helemaal niet aangetoond dat winkels daadwerkelijk goedkoper zijn dan de pricewatch als ze met hun prijs in een verkoopprietpraatje zakken. Die praatjes zijn dus juist irrelevant. Zeker nu ik net een 55 inch 120 Hz TV heb gekocht die verdomd dichtbij het beeld van een basic Oled in de buurt komt. :D
Je bent wel erg negatief hoor, 2200 voor 55" is gewoon advies/standaard adverteer prijzen. Er is gewoon een topic met winkels waar je tvs regelmatig voor zwaar onder de adverteer prijzen kan kopen (ongeveer 2/3).

En mijn 77" LG oled is bijna 5 jaar (tich uur per dag) en heb laatst nog gekeken en echt niks mis mee (geen dode pixels, geen burning, ziet er nog steeds (bijna) net zo fel als gekocht uit en nog steeds zwart is zwart). Die lcd's(=miniled) van andere mensen echter, backlight bleeding/backlight oneffenheid etc (veel zwart is gewoon niet om aan te zien). Laat je niet gek maken door enkele verhalen. Ja, de eerste generaties hadden grote issues en ja je kan soms nog steeds issues krijgen (zeker als monitor). Maar dat is niet anders met lcd's/miniled en hun backlight.

Maar koop waar jij je fijn bij voelt! Een 15" SDR scherm voldoet ook prima, vroeger deed men niet anders want de luxer was te duur ;) Uiteindelijk is of iemand het de prijs waard vind gewoon persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door andries98 op 20 januari 2026 21:29]

Die 2200 euro is simpelweg op 1 bol plaza aanbieder na op pricewatch de laagste prijs die voor een 120 Hz QD Oled vermeld stond. In deze context was het dus iemand die stelde dat zijn QD Oled zoveel beter was. (Wel typisch dat deze na 3 jaar al vervangen is, maar dat terzijde) Ik wees op dat deze nogal duurder dan normale OLEDS waren waarmee ik de Q7C vergeleek.
Mijn ervaring is iig dat buiten wat 'winkelmodellen' (Die simpelweg bij Oled iig niet aan te raden zijn vanwege al aanwezige slijtage) winkels zelden goedkoper dan de laagste aanbieder in de pricewatch zijn (waar uiteraard ook gewoon winkels tussen staan) Het probleem met Oleds is dat ze na vijf jaar aantoonbaar minder licht afgeven door het achteruitgaan van materialen die chemisch achteruitgaan in de loop der tijd.
De genoemde bezwaren met minileds zijn dus bij de nieuwere modellen zoals die van TCL flink minder sterk geworden en zullen bij normaal gebruik niet of nauwelijks te zien te zijn.Maar goed er zijn altijd mensen die dure aankoop zullen verdedigen met al dan wel of niet bestaande kleine verschillen. En uiteraard zijn de zeurende winkeliers het volledig mee eens dat de klant meer betaald voor nauwelijks meer kwaliteit ;)
Zal misschien een persoonlijke “iets” zijn. Ik vind persoonlijk het verschil namelijk wel weer groot tussen MiniLED en OLED in het voordeel van OLED. Maar nogmaals blijft zoiets een persoonlijke voorkeur/ mening of ervaring. Je moet gewoon halen waar je tevreden mee bent en dan is dat in jouw geval de TCL.
Als je de vele reviews ziet dan wordt het verschil dus ook te verwaarlozen genoemd. Ik snap niet wat daar aan dan 'persoonlijk iets' aan zou zijn. Het lijkt me eerder sterk aan subjectiviteit onderhevig als mensen veel meer voor een kwalitatief vrijwel gelijkwaardig product hebben betaald :D
Tja, iedereen is ergens anders gevoelig voor. Als ik een niet "gewone" oled zie dan valt mij direct op dat zwart geen zwart is en bij lcd (=TLC miniled) blooming (/vaagheid bij donkere hoge contrast beelden), die zwart is zwart is mij meer waard dan iets feller of iets meer (vaak overdreven verzadigd) kleurbereik. Maar ieder zijn voorkeur. En daarvoor mogen er gewoon meerdere technieken naast elkaar bestaan. Overigens gebruikt TLC ook veel meer goedkopere componenten die een korter gemiddeld leven hebben, waaronder lcd backlight die nodig zijn om de tv te laten functioneren (voor bewijs zie teardown channels).

PS: oleds moet je nooit de winkelprijs voor betalen, vaak kan je ze voor 2/3 krijgen als je de juiste aanbieders beld en bereid bent te wachten tot de aanbiedingen (meestal binnen enkele weken tot maanden).
Ik zou toch eens wat beter oriënteren en reviews bekijken want bij de Q7C is daar beide nauwelijks sprake van. Dat is het hele idee : Miniled begint dus de basic Oled TV te benaderen. En ik hoop iig dat deze TV langer meegaat dan de Sony Bravia die 5 jaar geleden al na 5 jaar stuk was en hetzelfde mankement had dan tig andere tv's van hetzelfde type. Dat heeft me al helemaal huiverig gemaakt voor dure 'kwaliteits'TV's

Die winkelkorting praatjes zijn zo standaard slaapverwekkend en niet kloppend dat ik nu echt denk dat je zelf bij een winkelketen betrokken bent ;-)

[Reactie gewijzigd door AtariXLfanboy op 20 januari 2026 23:04]

Die winkelkorting praatjes zijn zo standaard slaapverwekkend en niet kloppend dat ik nu echt denk dat je zelf bij een winkelketen betrokken bent ;-)
En ik denk nu echt dat je voor TCL of een prijsvechter webshop werkt. :) Dat jij onderhandelen maar stenen tijdperk vindt, webshops boven "veel te dure" winkels verkiest, liever TCL koopt dan een gevestigde naam, mini LED boven OLED verkiest, etc is allemaal jouw goed recht. Maar je gaat degenen die er anders over denken echt niet overtuigen. Net zo kansloos als een trouwe AH klant gaan vertellen dat de groente en fruit van de Aldi/ Lidl net zo goed zijn voor de helft van de prijs... :+
Ach ja dat zou je zo kunnen denken. Maar als je AH vervangt door de lokale groenteboer die je zogenaamd een koopje geeft die alsnog met korting veel duurder is als zowel de AH,Lidl en Aldi dan klopt het beter. Het is simpele ouderwetse marketingtechniek die kritisch benaderd hoort te worden. Het is een soort boerenbedrog die ik dus slaapverwekkend vindt.
Maar als je dus zowel bij TCL als Lidl de recente reviews bekijkt komen die beide dus veel beter uit de bus dan de oubollige verkopers het voor proberen te stellen. Mijn advies dus iig : Kijk wat rond naar reviews op oa youtube voor vergelijken wat betreft zowel productkwaliteit als beeldkwaliteit met de duurdere OLED tvs en je ziet simpelweg dat de verhalen van de backyard winkelverkopers nogal onterecht gekleurd zijn.
Mijn advies dus iig : Kijk wat rond naar reviews op oa youtube voor vergelijken wat betreft zowel productkwaliteit als beeldkwaliteit met de duurdere OLED tvs en je ziet simpelweg dat de verhalen van de backyard winkelverkopers nogal onterecht gekleurd zijn.
Goed bedoeld advies ongetwijfeld, maar ik denk dat je dit de gemiddelde Tweaker echt niet hoeft uit te leggen. Die doet veelal wel het huiswerk. Ik iig wel en ik kom toch echt tot andere conclusies dan jij en heb andere wensen. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om mijn LG OLED in te ruilen voor een TCL mini LED. En "verhalen van backyard winkelverkopers" hebben daar geen enkele rol bij gespeeld. Sterker: ik heb talloze reviews gelezen, TV's in het echt vergeleken en online besteld bij een "oubollige" winkel. Nooit een verkoper gesproken.

[Reactie gewijzigd door Evanesco op 21 januari 2026 12:54]

Hahaha nee natuurlijk ga je nieuwe LG Oled niet omruilen. Laat me duidelijk zijn voor die mensen was dit advies niet bedoeld. Ik zeg dus ook direct al : "Doet nauwelijks meer onder voor Oled" Als je er al een gekocht hebt dan is sowieso een hele menselijk reactie om die het beste te vinden.
De gemiddelde reagerende Tweaker lijkt(!) tegenwoordig soms meer een verkoper vol nept persoonlijke testimonials dan een gebruiker die zich goed oriënteert. Daarom lijkt me het dus sowieso niet verstandig om alleen op adviezen van Tweakers af te gaan. Die backyard verkopers zijn ook dus actief hier. Maar goed dat is een ander verhaal.
Het is een eeuwige discussie die je niet eens moet willen voeren als iemand zo overtuigd is van zijn TV. Vandaar dat ik maar één reactie had gegeven en er niet meer op in ben gegaan. Aan mij naar jou hetzelfde advies. Zwart van OLED is niet te vergelijken met een midden segment LCD/ LED en ook niet eens in het hoger segment. Als je in een overbelichte ruimte gaat kijken zijn bij velen TV’s de zwartwaardes goed, maar kijk maar eens een filmpje in de avond. Daarentegen kunnen de LCD/ LED weer een veel hogere helderheid halen. Maar persoonlijk vind ik de kleuren van een OLED veel natuurlijker ogen.

Voor elke TV kun je overal reviews erbij gaan halen. Ik zou zeggen ga zelf kijken naar wat voor jezelf het beste is. Voor mij tot MicroLED er is is dat een OLED TV.

[Reactie gewijzigd door chizzle01 op 22 januari 2026 19:06]

Ik zal me vanmiddag is verdiepen in de q7c, maar wat ik eerder van TLC zag werd ik niet perse warm van.

700 dimmingszone is nou niet echt hetzelfde als 8 miljoen. Om exact te zijn is dat ongeveer 1 per 25cm2 (oftewel 5cm) bij een 77". Nou sorry maar dat is gewoon zichtbaar niet mooi zwart hoor, je zal rond alle kleur overgangen geen echt zwart hebben of de volledig zwarte vlakken ernaaast zijn express net niet zwart gemaakt (En zo zijn er nog wat trucjes zoals de felheid aanpassen). Het is gewoon inherent aan de techniek. Dus ja het komt dichter in de buurt, maar nee het is niet zo goed als hetzelfde (al probeert het marketing team het al 20 jaar wel zo te praten). Hetzelfde geld voor de (mini)led backlight bleed, de meeste backlight bleed en oneffenheid ontstaat na verloop van tijd. En persoonlijk heb ik liever een iets minder fel scherm dan backlight bleed.

Oled is inderdaad helaas (veel) duur(er) en de componenten kwaliteit is niet zoveel beter dat je dat er financiel uit haalt (milieu technisch wel). Maar de discussie over of miniled/lcd dicht bij plasma/oled komt is al 20 jaar oud en zal nog wel even blijven, momenteel is het verschil in elk geval nog met een gemiddeld oog zichtbaar en sommige mensen hebben dat extra geld er voor over. Andere mensen kopen liever een nog fellere tv (waar ze op het punt zijn dat ze kleuren verzadigen omdat je het anders alleen af en toe bij de highlights ziet). Dus of je het dat geld waard vind en/of andere eigenschappen zoals felheid, kleurverzadiging of levensduur belangrijker vind blijft persoonlijk.


Zie het: OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic

En daar komen soms echt wel leuke aanbiedingen voorbij waar je ze zo goed als nooit voor geadverteerd ziet (zeker rond blackfriday en meestal ook ergens voor de zomer). Heb ook zelf op die manier mijn oled een stuk goedkoper gekregen dan dat de prijswatch en winkels mij probeerden aan te smeren. Wel lijkt het de laatste tijd minder vaak voor te komen dat ze het echt flink goedkoper aanbieden.

QDoled aanbiedingen weet ik niet veel van, maar die kwamen heel soms ook langs dacht ik.

[Reactie gewijzigd door andries98 op 21 januari 2026 09:33]

Hoef ik dus niet te kijken.Nogmaals : ik heb in de week voor Black Friday na een half jaar oriënteren slechts 640 euro hoeven te betalen voor een 55 inch 120 Hz Miniled TV die nauwelijks onderdoet voor een standaard Oled scherm. Had er ergens in een steegje nog een goedkopere geweest dan lig ik daar niet wakker van.
Ik vind wat betreft je milieu technisch argument wel interessant. Wat levensduur zou dat nog wel eens een fabeltje kunnen zijn aangezien Oled panels met alle zekerheid een beperkte levensduur hebben die weinig met kwaliteit van de elektronica te maken hebben. Ook zie ik nauwelijks verschil in stroomverbruik zonder HDR terwijl goedkopere Oled de HDR zwakker is dan MiniLed dus lastig te vergelijken is.
Het goedkoper aanbieden in winkels was met Black Friday niet het geval. En nogmaals aanbiedingen van Oled TV's die in de winkel hebben gestaan moet je dus absoluut links laten liggen vanwege het slijten van het Oled paneel.
Wat een onzin over steegjes verkoop en showroom modellen etc. Er zijn gewoon enkele welbekende tv winkels die al vele jaren bestaan die soms aanbieden (op navraag/onderhandelen) onder de maximaal toegelaten adverteer prijs van de fabrikanten. Het is ook gewoon te controleren of het showroom modellen zijn adv aantal draaiuren, doos etc. Ik heb dat topic lange tijd gevolgt en dat komt bij de grote tv winkels in dat topic eigenlijk niet voor zonder dat ze het expliciet vermelden. Dat het niet leuk is om naar prijzen te vragen en te onderhandelen klopt, sommige partijen zijn ook best irritant, maar het als onzin verkopen is ook gewoon onzin. Ook afgelopen black friday kwamen er leuke aanbiedingen voorbij (maar oleds zijn gewoon prijs en premiumklasse hoger dus niet zo laag als jouw model).

De q7c staat bij reviewers overigens maar als erg goede middenklasser aangeschreven qua HDR (de meeste reviewers maken onderscheid in de prijsklasse en voor de middenprijsklasse heeft hij een erg goede HDR maar dat is wat anders dan goede HDR voor het hoge segment). HDR is meer dan alleen felheid. Heb nu ook 2 q7c "review" videos gekeken en de highlights zijn echt fel. Zwart leek soms echt zwart maar bij beelden met veel details vaak weer wat grijzer of de kleuren eromheen vervormde. Hij vervormde ook regelmatig alle kleuren om de highlights wat feller te maken (om het meer te laten opvallen, meestal veel koeler maar soms ook warmer of een mix). Ik vind de kleuren die ik er zag echt verschrikkelijk nep eruitzien (terwijl de tv in zijn geheel juist gepromoot werd), maar waarschijnlijk kan je hem ook wel in een meer natuurgetrouwe setting draaien maar ik vermoed dat hij dan niet meer zo bijzonder is. Voor de prijs is het een koopje, absoluut, maar gewoon niet in dezelfde league. Komt microled er (en doen ze wat aan hun kleuren) wordt het interessant of je het nog kan zien vanaf een normale kijkafstand.

Organische leds hebben een kortere levensduur, maar wil je die bereiken moet je wel extreem lang met je tv doen of extreem veel gebruiken (ik ken niemand die dat gehaald heeft behalve met eerste generaties, meestal is de reden van vervangen vooral dat nieuwe tvs groter of feller zijn). In mijn ervaring vervangen (technische) mensen hun goedkope televisies vaak snel, oa ivm matige bouwkwaliteit en snel stukgaande/matigende backlights/powersupply maar ook gewoon omdat het zo goedkoop is om een betere nieuwe te kopen. Een goede oled zit gewoon 5 jaar garantie op (en een goede 65" oled was bijv voor 1700 te verkrijgen), de mensen die ik ken houden hem ook nog flink langer. Ik ken aardig wat mensen met een miniled die al ruim voor die tijd vervangen. Maar klopt, het is alleen wat ik zie en een onderbuikgevoel.

[Reactie gewijzigd door andries98 op 21 januari 2026 14:07]

- 640 euro gewoon hier op pricewatch voor een TCL Q7C was ook een goede aanbieding. Ik geloof er geen klap van dat winkels zo ver onder de prijs met een ongebruikte OLED TV gaan dat zo'n aanbieding daar onder duikt.
- Welke standaard OLED tvs valt in dit segment van erg goede middenklasser aangeschreven qua HDR. ?
- Er staan ook youtube reviews online waar oa LG OLED tvs vergeleken worden met de Q7C (en ander vrijwel dezelfde TLC tv's) in precies dezelfde omstandigheden en met godbetert de Oled demo's van LG zelf waar dus nauwelijks verschil is. Die zijn dus op kijkafstand met normaal daglicht genomen.
- Waar is jouw blijkbaar uitgebreide ervaring op gebaseerd? Ik hoop niet op TCL tv's die pas dit jaar (nouja 2025) beschikbaar zijn? Ik moet zeggen ik heb zelf niet al te veel gesprekken over TV's. Dat lijkt me meer iets voor mensen die er in commerciële zin er mee bezig zijn., In een winkel of bv als influencer op Tweakers ;-)
-Vanmiddag nog even in een winkel gekeken. Daar stonden iig twee 65 '' TCL tv's naast elkaar. Een Qned en een QD Miniled. Waar de tweede duidelijk beter was.Een vergelijk met Oled kon ik niet maken, want daar draaiden ze dus beeldmateriaal op die vooral Oleds beter moeten laten lijken. Een filmpje meen ik zelf van youtube te kennen en daar was er op basis van herinnering geen zichtbaar verschil.
- In 5 jaar is het inderdaad nog wel redelijk te doen. Maar dan zit het al bij normaal gebruik op ca 90% van de originele sterkte. Dat vind ik nogal wat voor dure TV's iig. Staat zo'n Oled een jaar in de winkel op winkelstand te draaien is het geen wonder dat ze deze wel met korting kwijt willen.
-Het onderbuikgevoel is dat op de angst in gespeeld wordt bij consumenten dat ze een korting mislopen. Dat is simpelweg een sleetse marketingtechniek die wie weet bij aardig wat mensen nog werkt, maar die bij mij iig wantrouwen oproept van een bedrijf die wat heeft te verbergen.

[Reactie gewijzigd door AtariXLfanboy op 22 januari 2026 17:10]

ze hebben nogal een slechte reputatie op het gebied van spionage, genoeg reden om ze te mijden voor mij.
In de tijd waarin een grote deel van de Nederlandse bevolking vrijwel hun hele leven laat registreren door apps ed zou ik me niet al te druk maken of TCL meeluistert via de TV. Daarbij heb ik bluetooth standaard uit staan.
Ik vindt het best wel jammer eigenlijk dat dit gebeurd, vooral omdat het een joint venture maakt met TCL wat nou niet echt goede tvs maakt. Snap dan sowiso niet waarom Sony dit doet. Voor mij waarschijnlijk de laatste TV van Sony. Hoop daarom dat mij QD-OLED het nog lang volhoudt!
Ik werk bij Sony en heb lang zitten denken. In eerste instantie was ik teleurgesteld, maar ben nu positiever. Sony is erg goed in het hogere segment, maar niet competatief in het lage segment. De combinatie van beide bedrijven kan mogelijk tot meer marktaandeel voor Sony leiden en betere kwaliteit ook in het lagere segment.
Tcl maakt kwalitatief juist best goede TV's voor het geld. Ik heb een budget tv van hun gekocht voor nog geen 500 euro en die ondersteund 120 hertz en Dolby Vision en ziet er meer dan prima uit. Beter dan Samsung in dat segment en als ze iets van Sony zijn beeldverwerking er in kunnen doen, koop ik er weer 1
fijn nog meer potentiële chinezen invloed in de elektronica markt
de Ene komt uit Japan de ander uit China ? voor hier in europa maakt dat niks uit.
Dat maakt heel veel verschil uit, maar daarop ingaan heeft toch geen nut meer.
Spijtig, de partij hou ik liever uit mijn woonkamer.
Betekent dit dat de Highend Tv's onder Sony zullen vallen en de goedkopere modellen onder TCL?

Zelfde constructie wat Panasonic ook heeft, Highend is Panasonic, goedkopere is Turkse Vestel.
In ieder geval stond dit nieuws al een aantal jaren in de sterren geschreven: De afgelopen jaren heeft Sony zich geconcentreerd op televisies die weliswaar erg goed waren, maar zo hoog geprijsd waren dat je wel goed gek was om zoveel geld voor een televisie neer te tellen, het voordeel t.o.v. bijvoorbeeld de G-serie van LG was te beperkt dat je wel heel veel van Sony moest houden om de meerprijs neer te tellen.

Je kunt een televisietak niet alleen in leven houden met hoge marges, je moet ook aantallen maken. Het ligt voor de hand dat die aantallen niet gehaald zijn.

Sony moest dus wel een oplossing vinden en een gedeeltelijke verkoop aan TCL is niet de slechtst mogelijk uitkomst, het had ook gekund dat Sony volledig gestopt was, of zich bijvoorbeeld teruggetrokken uit de belangrijkste markten. Dit betekent dat Sony-televisies beschikbaar blijven en ja onder de motorkap zal er meer TCL komen (een flink deel van de tv was al TCL), maar de Sonyspecifieke sausjes zullen wel behouden blijven.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn