Odido-klanten konden door 5G-storing niet bellen of internetten - update

De Nederlandse provider Odido zegt dat de storing op het 5G-netwerk voorbij is. Klanten hadden door de storing geen internetverbinding of konden niet bellen. De storing werd veroorzaakt door een 'technisch probleem' bij de provider.

De storing begon rond 10.20 uur en zorgde ervoor dat het mobiele netwerk van Odido onbereikbaar werd. Klanten konden daardoor niet internetten en bellen. Tien minuten later leek het voor de meeste klanten weer mogelijk om te internetten, al moest hiervoor mogelijk de vliegtuigmodus aan- en weer uitgezet worden. De telefoniestoring hield langer aan, maar zou nu ook voorbij moeten zijn.

Update, 11.44 uur − Odido zegt tegen Tweakers dat de storing 'bij een bepaald systeem lag dat ervoor zorgde dat een deel van de klanten een disconnect kreeg'. De provider zegt niet hoeveel klanten er werden getroffen of om welk probleem het gaat. Na de storing moesten klanten opnieuw op het netwerk aangesloten worden, wat volgens de provider de instabiliteit van de periode na de storing verklaart. De storing zou nu afgelopen moeten zijn.

Door Hayte Hugo

Redacteur

03-12-2025 • 11:33

175

Submitter: JBS

Reacties (175)

Sorteer op:

Weergave:

Misschien is het een idee om als Tweakers zo tegen het eind van het jaar (of begin volgend jaar) eens een artikel te schrijven over de hoeveelheid storingen bij (mobiele) providers. Voor mijn gevoel heeft Odido wel erg vaak storingen, maar mogelijk heb ik een vertekend beeld omdat ik Odido als provider heb.

Ik ben wel benieuwd hoe vaak de verschillende providers storingen hebben en voor hoe lang.
Misschien is het een idee om als Tweakers zo tegen het eind van het jaar (of begin volgend jaar) eens een artikel te schrijven over de hoeveelheid storingen bij (mobiele) providers. Voor mijn gevoel heeft Odido wel erg vaak storingen, maar mogelijk heb ik een vertekend beeld omdat ik Odido als provider heb.

Ik ben wel benieuwd hoe vaak de verschillende providers storingen hebben en voor hoe lang.
Laat ik het eens omdraaien: als KPN klant (zowel privé als zakelijk) ervaar ik zelden storingen op hun mobiele netwerk. Da's een van de redenen dat ik niet zo snel (meer) zal overstappen naar een andere provider.
Tja van alle Odido storingen die hier boven genoemd zijn heb ik van maar 1 last gehad (ik zit met 2 mobiele aansluitingen bij Odido)

Het is allemaal niet zo spannend, alleen Tweakers maakt er weer sensatie van.
Als Odido-klant heb ik volgens mij nog van geen enkele storing iets gemerkt. Lees ik alle Tweakers-berichten, dan zou ik haast de uitzondering moeten zijn. Iedere kortdurende storing melden neigt inderdaad een beetje naar sensatie-journalistiek.

Maar: Odido is wel de enige provider die keer op keer issues heeft. Combineer dat met het gebrek aan bijvoorbeeld IPv6, en je gaat je toch echt wel afvragen of er iets serieus mis is aan de technische kant bij Odido. Af en toe een incident overkomt natuurlijk de beste, maar het wekt geen vertrouwen als er aan de lopende band storingen zijn en er geen publieke uitleg komt over bijvoorbeeld de impact en de genomen maatregelen om herhaling te voorkomen.

Het is dat ze zo goedkoop zijn en ik geen zin heb in de moeite om over te stappen naar een ander, maar ik denk niet dat ik bij een nieuwe verbinding voor Odido zou kiezen...
Odido verbouwt het netwerk. Dat is veel en complex. Het is geen excuus maar waar gehakt wordt vallen spaanders. Alleen lijkt Odido het de laatste tijd wel erg bont te maken en dat zegt iets over hun aanpak. Het moet beter ja.

Dat gezegd hebbende: met mijn FTTH van Odido is het allemaal niet zo dramatisch. Maar de impact op mobiel is het wel een beetje vervelend aan het worden.
Kan ik beamen. 3 mobiele en een glas-verbinding, maar nog niet meegemaakt dat ik er actief hinder van heb ondervonden. Daarmee ontken ik niets, en ik praat het ook niet goed.

P.s. hoef ik weinig de router van de vaste verbinding te resetten, dat moest ik bij KPN toch vrij regelmatig.

[Reactie gewijzigd door PvdVen777 op 3 december 2025 12:24]

volgens mij is het qua glasvezel ook regio gebonden... hier in Twente hebben ze gewoon tweak overgenomen en het netwerk / de mannetjes daarvan werkte allemaal dikke prima en vooralsnog is dat gewoon hetzelfde gebleven. vanwege de overname kreeg ik een andere router (en geen optische converter meer nodig) en dezelfde monteur die mij 8 jaar geleden hielp stond aan de deur, dus :D
Het moment dat je alternatieve dns servers gebruikt ipv die van Odido is het moment dat 95% van de storingen jou niet meer raken.

Maar... Dat maakt dit natuurlijk nog steeds een rampjaar voor Odido.
Dat is natuurlijk ook wel een beetje N=1.

Er zullen genoeg mensen geen hinder ondervinden maar het aantal grote storingen die veel mensen raken (niet iedereen dus) zijn behoorlijk talrijk ten opzichte van andere providers.

Ik zit zelf ook bij Odido zowel mobiel als glasvezel. Ik heb lang niet altijd van een grote storing last gehad maar vandaag, en bijvoorbeeld ook ergens rondom de NAVO- top, wel.

Het is nog niet zo erg dat ik over wil stappen maar het vertrouwen van mij in Odido slinkt wel. Laatst stond er hier een nieuwsbericht waarbij iemand van Odido een interview gaf over wat er nou was gebeurd, ik meen, rond de NAVO top en hij zei nog net niet dat het nooit meer kon gebeuren.. Tja, niet op die manier maar als er telkens wat stuk gaat..
Tweakers maakt er geen sensatie van, beargumenteer je constatering eens. Het is inderdaad vaak raak bij Odido, maar niet landelijk. Dan kan je alsnog stellen dat je het maar één keer echt hebt gemerkt. Dat wil niet zeggen dat het meteen sensatie is wat Tweakers schrijft.
Als odido storing heeft, of het nu voor 100 of 100000 klanten is staat het bovenaan. Maar als dit bij een andere provider gebeurt zie je hier geen nieuwsbericht terug.
Dat is niet waar. Elke storing waar een deel van de klanten last van hebben (lees: niet een paar masten die door een lokale glasbreuk het even niet doen) staat meestal wel op Tweakers en in de media.

KPN-klanten melden storing met vast internet, geen landelijke storing - update 2 - Tweakers

KPN heeft last van storing met Extra Veilig Internet van EEN MKB-abonnement - Tweakers

Vodafone heeft storing waardoor klanten geen mobiel internet hebben - Tweakers

Vodafone heeft last van storing in mobiel internet - Tweakers

Odido maakt het de laatste maanden wel een beetje bont. Ik snap dat ze veel aan het netwerk aan het versleutelen zijn (modernisering) maar ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat ze te grote stappen maken, niet afdoende risico analyses maken, te weinig regressie testen doen en hun service monitoring niet doet wat ie moet doen (of het rollback plan niet deugd).
https://allestoringen.nl/storing/kpn/ wat is dat om 10u? Geen enkele media aandacht.

https://allestoringen.nl/storing/vodafone/ ook rond 10u. Geen enkele media aandacht.


Moeten we nog doorgaan, of zien we hier een patroon?

[Reactie gewijzigd door torretje2012 op 3 december 2025 15:19]

Dat is logisch. KPN/Vodafone klanten kunnen geen contact krijgen met klanten van Odido. Als bij Odido de boel plat ligt, gaan klanten bij KPN ook piepen dat ze niemand kunnen bereiken. Terwijl kpn zelf geen storing heeft op dat moment.
Wel heel toevallig dat het het zelfde tijdstip is allemaal als van Odido. Oftewel lijkt mij dat dit onterechte meldingen zijn: Die site werkt, meen ik, op basis van meldingen en niet van metingen.
Dit is dus waarschijnlijk de storing bij Odido en wat meldingen van mensen bij andere providers die Odido niet kunnen bereiken en dat melden als storing van hun eigen provider. Zelfs als het een echte kpn stoeing zou zijn dan is het aantal meldingen bij Odido 40x meer dan bij Kpn (zie de site) terwijl Odido 3x minder klanten hebben. Dus op basis van allestoringen.nl is de storing bij odido gemeten naar klantpercentage dat er last van heeft 120x erger dan bij Kpn.
Als ik snel maar de hoofdpagina kijk Zie ik superveel diensten die een significante storing hadden op exact dat moment. Zouden al die dienste eruit zijn geklapt? Of lag dit aan iets anders?
Dat waren geen storingen, dat was ruis. Dat zijn mensen met een KPN abonnement die Odido klanten proberen te bellen. Je verwart causaliteit met correlatie.

[Reactie gewijzigd door Odie op 3 december 2025 22:44]

Alle media berichten hier momenteel over, en hebben het ook over wéér een storing bij Odido.
Hier al 4 keer dit jaar downtime gehad. Sinsds november overgegaan op Vodafone.

Het is puinhoop bij Odido. Ze sturen ook de meest gekke en onlogische mails voor het terugsturen van devices bij vast internet e.d.
Hier herken ik mij zeker in. Inmiddels weer een paar jaar geleden overgestapt naar Odido (Tweak stopte er mee helaas). Om over te kunnen stappen moest er een nieuw modem/router opgestuurd worden. Deze kon echter niet eerder opgestuurd worden dan de verbinding in de wijkcentrale was omgeprikt. De monteur kon dit alleen inplannen wanneer ik al een afspraak had staan om de zaken thuis aan te sluiten zodat dit de zelfde dag zou gebeuren. De afspraak om alles aan te sluiten kon ik alleen niet meerder maken voordat de apparatuur was geleverd.

En als je dan Odido belt snapt de servicedesk medewerker niet wat het probleem is.

Wat een puinhoop daar.
je modem kan je prima zelf inprikken, de omschakeling van aon naar (xgs)pon word lastig. Of had jij graag op je geweten gehad dat een hele splitter plat gaat? (helaas dageljkse kost dat het gebeurt)
Het modem kan ik inderdaad prima zelf er in prikken. Echter kreeg ik het modem niet voordat de wijkcentrale omgeprikt was.

De wijkcentrale zou pas omgeprikt worden als ik een afspraak had gemaakt. Een afspraak kon ik pas maken als ik het modem in huis had. Het modem kon ik pas krijgen als de wijkcentrale was omgeprikt. De wijkcentrale zou pas omgeprikt worden als ik een afspraak had gemaakt. Een afspraak kon ik pas maken als ik het modem in huis had. Het modem kon ik pas krijgen als de wijkcentrale was omgeprikt. De wijkcentrale zou pas omgeprikt worden als ik een afspraak had gemaakt. Een afspraak kon ik pas maken als ik het modem in huis had. Het modem kon ik pas krijgen als de wijkcentrale was omgeprikt.

etc.

Dat is de puinhoop bij Odido die ik bedoel.
Niet helemaal waar hier op kantoor ligt gewoon iedereen er uit net als bij andere bedrijven waar ik voor werkte (collega's sturen nu dat ze de storing ervaren hebben - voor de zoveelste keer) Ja je kan geluk hebben maar helaas zitten serieuze bedrijven met veel gebruikers blijkbaar bij Odido en die gaat toch wel vaak stuk.
Nou ja, N=1 natuurlijk, en als je er maar 1 hebt meegekregen is het voor jou niet zo spannend.

Ik heb alleen al dit jaar last gehad van de landelijke storingen in juni (2x), augustus (48 uur lang!), oktober, november (2x, waarvan 1x landelijk) en die vandaag. Dat zijn zes landelijke storingen!

In februari lag hier in Gelderland het netwerk er ook al een hele dag uit, en zoals ik al schreef in november ook een regionale.

In totaal dus 8 flinke storingen in krap 11 maanden tijd.

Ik gebruik ODIDO zakelijk en KPN privé, en KPN kent echt flink minder storingen.
Voor mij is dit nu al de vijfde keer dit jaar dat ik actief last heb van een storing bij Odido. Misschien voor jou niet zo spannend, maar denk dat er met mij veel mensen zijn die het aardig zat zijn inmiddels.
ik heb al een aantal keer last gehad van storing, zo ook vandaag (kon niet bellen).

Mijn contract liep af, dus ik heb vandaag alles van het gezin over gezet naar een andere provider.. wordt echt wel bar bij odido.. was vroeger niet zo.
Dat is zo persoonlijk, dat je niet kan zeggen dat het daardoor minder is.

Er kunnen klanten van KPN last hebben van geen verbinding. Misschien de aflevering van Zondag met Lubach eens terugkijken over weinig bolletjes. :+

*Voor mij valt dat ook onder (ver)storing. Door het weinig bereik, konden mensen niet bellen of zelfs 112 bereiken.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 3 december 2025 12:37]

Dit is de eerste storing waarbij ik het gezien heb en nog niet eens last van gehad ;) Ik heb meer last gehad met overstappen dan met elke storing bij elkaar opgeteld, want overstappen van vast internet is nog echt geen vlekkeloze onderneming.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 3 december 2025 14:16]

Ik had er last van op 1 van mij twee toestellen. Beiden op Odido. Het zei iets in de richting van "Toestel niet aangemeld".

Vervolgens het ene toestel opnieuw opgestart en het probleem was weg.

Ik denk dat ik geluk had.
Tsja, de netwerken in Nederland zijn gewoon goed; snel en stabiel. Odido heeft wel wat storingen, maar gekeken naar de hoeveelheid per jaar valt het wel mee. Juist omdat het niveau zo hoog is val je meer op als het wat vaker voor komt. Maar dan is het niveau waar een Odido aan voldoet nog steeds ontzettend hoog.

Dit gezegd hebbende, heb ik om deze reden er wel voor gezorgd dat mensen voor wie de details niet echt uitmaken, ze gewoon het KPN of Vodafone-netwerk zitten, zodat ze minder vaak met problemen zitten.
Het loskoppelen van de rest van T-Mobile is wat dat betreft een enorme shitshow geweest. Heb al jaren een Ben sim-only en (helaas) momenteel een DSL abbo van Odidio. Meer storingen dit jaar gehad dan de afgelopen 10 jaar. Verder lijkt de Ben roaming in het buitenland met minder providers mogelijk, veel vaker zie ik, vooral in UK, moeite om een netwerk te vinden.

Beide gaan er dus na het einde van de looptijd sowieso uit.
Wat heeft dat met het veranderen van een naam en logo te maken? T-Mobile is al sinds 2022 geen eigenaar meer.
Maar tot een bepaalde tijd had Odido volgens mij nog toegang tot bepaalde diensten van T-Mobile. Je trekt niet van de ene op de andere dag de stekker uit bepaalde zaken. De afgelopen tijd is er ook veel technische knowhow weggegaan bij Odido (ontslagen/weggelopen). Feitelijk is Odido alleen nog maar een marketing bedrijf. Technische en service zaken zijn allemaal uitbesteed.
Dat viel mij ook al op toen ik hier glasvezel kreeg.

Iedereen deed ze best, daar had ik niet echt klachten over en uiteindelijk is het gelukt, maar het was inderdaad dat alles werd uitbesteed en ze werken met meerdere partijen. Het blijft gek dat een Odido, maar ook bijvoorbeeld een PostNL, niemand meer echt in dienst heeft.
Onzin. Volslagen onzin. Ga je Vodafone dan ook een marketing bedrijf noemen omdat hun netwerk uitbesteed is aan Ericsson?
Hoe wil jij het dan noemen als een telecombedrijf zelf geen technische mensen meer in dienst heeft? Een elektronisch audio postbodebedrijf?
Ik noem dat onzin, ik ken diverse technische mensen bij Odido persoonlijk.
Zou best kunnen. Maar meerdere tweakers hebben in het verleden bij storingsartikelen ook al kunnen vertellen dat er veel ervaren technisch personeel weg is bij Odido. Hun kennis staat dus haaks op jou bewering.

Er gaat bij Odido wel degelijk al een tijd veel mis, niet alleen bij de mobiele tak. Er is dus echt wel iets aan de hand, en je kunt inmiddels wel stellen dat ze het niet onder controle hebben bij Odido.
En dat maakt het een marketing organisatie die geen netwek beheert. Is dus alleen een verkoop organisatie. Zeker weten ?
En denk je dat ik de enige ben met deze opmerking? Sla er nog maar eens de eerdere artikelen over de Odido-storingen op na. Als je technisch niks doet, en alleen verkoopt, ben je inderdaad alleen een verkooporganisatie, en geen technische.
Ik dacht dat ze een netwerk hadden en isp waren. Maar als jij niet de enige ben, en niemand anders het onzin vindt dan heb je gelijk.

Trouwens, voor mij een marketing bedrijf verzorgd de marketing van andere bedrijven. Bedoel je een reseller?

[Reactie gewijzigd door moimeme op 4 december 2025 17:26]

Vast. Maar je stelling dat het een marketing organisatie is is ongefundeerd, speculatief, suggestief en aantoonbaar onjuist.
Heeft er genoeg mee te maken. Sinds die overname merk ik alleen maar gedoe dat ik eerst nooit had. Zelfs in Duitsland, waar ik elke maand kom, heb ik ineens bijna nergens meer fatsoenlijk roaming-bereik, terwijl dit vroeger geen probleem was. Ik gebruikte altijd zonder zorgen mijn 30GB EU-bundel. En dan zeggen ze dat een nieuw logo of naam niets uitmaakt… maar als je even zoekt, zie je genoeg verhalen die laten zien dat er intern veel is veranderd. Ze zouden met AI-chatbots betere service leveren, maar dat viel ook zwaar tegen. T-Mobile had dit allemaal veel beter op orde, zeker qua bereikbaarheid in Duitsland. Nu heb ik op veel plekken gewoon géén netwerk meer. Natuurlijk zou ik Odido kunnen bellen, maar eerlijk: ik ben eerder geneigd om weg te gaan dan dit allemaal zelf te moeten oplossen. Prijzen verhogen kunnen ze elk jaar moeiteloos, maar de kwaliteit verbeteren of compensatie geven voor storingen? Ho maar. Een eerlijk systeem zou zijn dat klanten aan het einde van het jaar korting krijgen op basis van het aantal storingen. Dat zou tenminste rechtvaardig voelen. Gelukkig nog andere keuzes die men kan maken zoals een ander provider.
In Duitsland hebben ze nog gewoon T-Mobile, daar is niks veranderd, dus waarschijnlijk heeft Odido zijn Roaming licenties niet goed geregeld, en vermoed dat dit dan ook in andere landen buiten NL speelt.
ze hebben de eerste periode nog wel gebruik gemaakt van netwerk T-Mobile
Niets met de naam opzich, waar suggereer ik dat dan?

Relevant is de ontvlechting vanuit T-Mobile infrastructuur, werkmethoden en kennis. Het is niet dat ze in 2022 opeens alles nieuw opgezet hebben. Dit soort migraties duurt even en mocht er gebrek aan kennis of goede processen zijn dan duurt dat vaak een tijdje voordat dat zichtbaar wordt.
De telecomsector staat niet bekend als best betalende sector dus de goede engeneers en mensen gaan na een paar jaar rond kijken en kunnen dan ergens anders een stuk meer verdienen. Dan krijg je veel wisselingen en verlies je kennis.
Tja, wel meer storingen waar ik niet blij van wordt, maar heb nog steeds een T-mobile combi abbo met 1Gbit G5 + 1Gbit glasvezel voor €52/m, en nog steeds geen goedkoper alternatief gevonden.
gelukkig is ben ook helemaal niet van odido.... /s.
Ik heb sinds kort Odido Klik & Klaar. En er hangt een Unifi Gateway aanvast. Dus nu krijg ik, indien er een storing is, direct een notificatie. Ik moet zeggen dat, vergeleken met mijn ADSL lijn (ook Odido) de 5G storingen veel vaker voorkomen. Niet dat de ADSL geen last heeft van onderbrekingen. Maar heb nu al een paar jaar ADSL en dat is toch beduidend stabieler.

Ik zou van Odido wel eens willen zien dat ze duidelijker zijn met de reden van storingen. Lijkt mij wel inzichtelijk!
Dat is helaas waarvoor ik niet Klik & Klaar kan gebruiken, het 5G signaal blijft te gevoelig voor invloeden van buitenaf. De snelheden liggen stukken hoger dan ADSL (in mijn geval), maar het komt moeilijk je huishouden binnen (of waar je het hebt gezet).

Ik vind die optie prima als je mobiel bereikt voor je werkt, maar voor thuiswerken vind ik mijn eigen hotspot ook niet goed genoeg.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 3 december 2025 12:39]

Buitenantenne ook geen optie?
het klik en klaar modem heeft geen antenne connector + als je met meerdere op een mast van een gbit zit dan deel je het met een stuk meer mensen dan overboeking op je glasvezel zitten.
Je kunt natuurlijk zelf een andere modem kopen waarbij dat wel kan.
Ja, maar een nieuwe mast plaatsen word al een stuk lastiger? :+
Een vaste lijn is gewoon per definitie stabieler dan een mobiele verbinding waar je met duizenden devices tegelijk van gebruik maakt. Als je verbinding niet heel belangrijk is dan is klik&klaar prima. Als je er afhankelijk bent met thuis werken zou ik die 2 tientjes extra betalen per maand voor een vaste verbinding.
Voor mijn gevoel is het niet alleen Odido die dit jaar vaker storingen heeft gehad. Ik ben ook benieuwd hoe groot de toename in het aantal storingen precies is. Het lijkt alsof we dit jaar bijna het dubbele aantal storingen hebben gehad vergeleken met vorig jaar.


Edit:
Was er toch benieuwd naar en dit is wat ik zo snel kon vinden(Zou vast nog wel iets missen):

2024:
  • Storing 1: 30 juni 2024 - Odido storing in regio’s Utrecht, Noord-Holland, Gelderland en Flevoland; mobiel netwerk lag eruit.
  • Storing 2: 28 augustus 2024 -Problemen bij meerdere providers, waaronder Odido, met mobiel bellen.
  • Storing 3: 7 oktober 2024 - Odido heeft problemen met mobiel internet
2025:
  • Storing 1: 17 juni 2025 - Odido landelijke storing, derde in drie dagen tijd in sommige regio’s.
  • Storing 2: 25 juni 2025 - Grote landelijke storing bij Odido; tienduizenden meldingen op Allestoringen.nl.
  • Storing 3: 1–2 augustus 2025 - Landelijke storing door datacenter‑onderhoud bij Odido.
  • Storing 4: 16 oktober 2025 - Odido lost storing met mobiel netwerk in Noord-Holland en Flevoland op
  • Storing 5: 17 november 2025 - Stroomuitval in datacenter veroorzaakte uitval bij Odido.
  • Storing 6: 3 december 2025 - Netwerkprobleem zorgt enige tijd voor storing bij klanten Odido

[Reactie gewijzigd door TheProst op 3 december 2025 12:13]

Misschien is het een idee dat tweakers een keer een artikel schrijft over het aantal storingen die zin hebben gehad dit jaar. Beetje achtergrond informatie geven etc....

Dat zijn er uitzonderlijk veel geweest.
Gelukkig is Tweakers geen vitale infrastructuur. Ik kom morgen wel weer terug. Toen ik bij Odido niet kon thuiswerken of tv kijken baalde ik toch wat meer.
Gelukkig is Tweakers geen vitale infrastructuur
Dat is niet helemaal waar. Tweakers biedt ook bedrijven de kans om te adverteren in de Pricewatch en bedrijven kunnen ook in de V&A hun goederen/diensten verkopen. Dus in dat opzicht kunnen bedrijven potentieel inkomsten mislopen als tweakers vaak offline is. Daarnaast, naar mijn weten betalen bedrijven ook om in de Pricewatch te staan.
Ik snap je punt, maar ik bedoelde vooral dat Tweakers geen kritieke infrastructuur is zoals telecom, noodhulpdiensten of betalingssystemen. Natuurlijk kan het voor bedrijven vervelend zijn als de site platligt, advertenties en Pricewatch-shops draaien dan niet. Dat is zeker impact, maar het bedreigt niet het functioneren van de samenleving.

Dus ja, er is effect, maar in verhouding tot een provider die je hele verbinding platlegt valt het meer in de categorie “lastig” dan “maatschappelijk ontwrichtend”. Misschien maakt dat juist een artikel interessant: storingen komen vaak voor, en hoewel Tweakers niet vitaal is, raakt het wél een ecosysteem van gebruikers en bedrijven.
Ik heb Odido en merk nooit iets. Nu gebruik ik 5G ook niet.
Ik heb een simpel abbo. Maar nergens last van gehad vandaag. En simpel zit op Odido netwerk.
Mee eens, ik ga odido ook nog eens contacteren. Al meerderen malen last gehad dat ik geen bereik heb terwijl ik de telefoon op dat moment dringend nodig heb. In jaren kpn nooit meegemaakt. Wil toch weer afstappen van odido
Eigenlijk wel mee eens. Het zou een interessante case study zijn om de er zien wie er de meeste en juist de minste storingen had. Bijvoorbeeld ook wat voor type storingen het was en hoe lang die duurde. Ik ben benieuwd!
Afgelopen jaar zeker maar ik ben al sinds 1999 klant en het aantal storingen in die 26 jaar zijn echt minimaal.

Ik werkte voorheen bij KPN maar voor prive wild eik echt niet migreren naar mijn toenmalige werkgever. De stabiliteit van het Odido netwerk was echt vele malen beter. Mijn vermoeden is dat de storingen van afgelopen jaar te maken hebben met de loskoppeling van Odido en T-Mobile. Sinds die migratie is gestart zie je bijvoorbeeld ook dat internet verbindingen andere ip-ranges gebruiken dan voorheen.
Ik ben lang (15+ jaar) tevreden geweest over T-Mobile > Tele2 > T-Mobile > Odido, maar de laatste tijd is het wel heel erg gortig. Dat idee deel ik dus.
De hoeveelheid (en de lengte) alleen vind ik eigen niet heel interessant. Kijk dan liever naar die factoren in samenspraak met de impact qua het aantal getroffen gebruikers. Een storing die mij niet raakt, vind ik niet heel interessant. Ik heb namelijk bijvoorbeeld ook Odido privé en zakelijk zit mijn werkgever ook bij Odido en zoals ik laatst ook al postte: Dennism in 'Eén minuut uitval bij Nikhef ontregelde Odido's mobiele netwerk urenlang' is de impact op mijn privé aansluiting minimaal. Ook vandaag weer niets gemerkt in de aangegeven periode. Een paar college's hadden dit keer echter wel wat issues, en die konden mij prima bereiken om dit aan te geven.
Voor mijn gevoel ook. Ik ben nu iets meer dan een jaar klant bij Odido voor vast internet en heb in die tijd al meer storingen gehad dan 20 jaar KPN, XS4ALL en Ziggo. Voor mobiel internet heb ik in mijn beleving bij T-mobile nog nooit een storing meegemaakt en dat is bij Odido ook meermaals voorgekomen. Sinds T-mobile Odido is geworden lijkt het wel kommer en kwel daar.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 3 december 2025 15:35]

Jaren lang T-mobile klant geweest zonder al te veel storingen. Ik was echt een tevreden klant maar sinds ze Odido zijn is het echt een zooitje daar. Daarom ben ik deze week na misschien wel 15 jaar van provider geswitched.
Het gaat goed de laatste tijd met Odido. Wel apart dat voor de naamswijziging (van T-mobile naar Odido) dit veel minder was, of herinner ik me dit nu verkeerd?
Komt omdat Odido een nieuw bedrijf is, Tmobile Duitsland heeft Tmobile NL verkocht aan investeerders

https://nos.nl/artikel/2396840-t-mobile-nederland-verkocht-aan-investeerders-in-miljardendeal

Ze hebben toen nog enige tijd de Naam tmobile gehouden, de verkoop liet dit toe namelijk. En uiteindelijk hebben ze een big bang alles om gegooid(Wat ook niet soepel ging tevens).

De winkels moest effe in een weekendje allemaal omgebouwd worden overal, schoongemaakt worden. Naamswijziging in alle systemen etc. Zelfs de ombouw van de fysieke winkels was niet eens gelukt :+ .
Toen was T-Mobile al een jaar niet meer eigenaar. Tot maart 2022 was T-Mobile eigenaar en ergens in eind 2023 werd het pas de naam Odido.
Ja de precieze datum wist ik even niet meer, was even snel een artikel wat ik vond :).
Ik denk dat dit niet mogelijk is. Ze zullen echt nog wel in het systeem references hebben naar T-mobiel/TM, etc.
Ben zelf ruim 20 jaar klant, dit ivm geen/slecht bereik andere providers op mijn werklocatie en huis. En heb werkelijk in die 20+ jaren misschien 1 storing meegemaakt. En mijn werk telefoon is als jaren KPN maar daar vaker problemen mee gehad, niet groots maar toch. En ook deze storing van vandaag geen last van gehad. Kom gewoon bellen en internetten. Waarschijnlijk ook heel erg locatie gebonden.
Klopt, T-Mobile had vrijwel nooit storing. Een enkele keer per jaar misschien.
klopt, heb 4 jaar t-mobile gehad en ben toen overgestapt op vodafone. iets daarna werd t-mobile odido en sindsdien is daar regelmatig storing. bij t-mobile heb ik in die 4 jaar nog nooit een storing gehad..
Het voelt alsof odido elke week storing heeft als ik tweakers bezoek.

Zelf gelukkig geen last van, dus odido oost blijkt een stukje beter geregeld te zijn dan het westen :)
Het vreemde was dat ik er vanochtend zelf ook geen last van had, maar mijn vader en stiefmoeder op hetzelfde (fysieke) adres wél. En inderdaad was het binnen 10 minuten voor hun ook weer weg.
Vanochtend juist rondom deze tijd in het oosten van het land ook geen verbinding. Mobiel internet lag eruit rond 11u als ik me goed herinner.
Ik weet niet of het locatiegebonden is, want ik had er hier in het westen ook geen last van.
Is Hilversum "het westen"? Ik zag vanmorgen inderdaad dat mijn telefoon naar 3G gegaan was toen een appje er wat langer over deed om verstuurd te worden.
Ik vind Hilversum toch redelijk westwaarts liggen. Het wordt ook gerekend tot de Randstad, die officieel ook in het westen is gesitueerd. Ik kan echter niet bevestigen of ontkennen dat Hilversum getroffen was door de storing — dat zal jij denk ik beter weten dan beter dan ik. :)
Wij gebruiken op werk zakelijk odido.
Eens even kijkende op intranet wanneer er allemaal storingen gemeld zijn:

- 17 juni
- 25 juni
- 1 augustus
- 2 augustus
- 13 augustus
- 28 augustus
- 24 september
- 8 oktober
- 9 oktober
- 16 oktober
- 17 november
- 19 november
- 3 december

Toch wel knap.
Off topic

Ik kan je een (prepaid) simkaart in combinatie met een 4G LTE router (met utp poort) aanraden als backup internet. Voor een eurotje of 60 heb je een prima routertje. Heeft Odido een storing trek de utp kabel los die naar de Odido router gaat, steek deze in de 4G LTE router. Ja, de snelheid is laag maar je internet kan tenminste vooruit op de basisdiensten. Bij een prepaid simkaart wel eerst even een unlimited dag bundel aanzetten. De kosten kun je proberen te claimen bij Odido bij een grote storing.
Je zou maar de hulpdiensten nodig hebben.
Dat maakt niet uit, de hulpdiensten zijn altijd bereikbaar.

112 bellen zorgt ervoor dat je telefoon op elk beschikbaar netwerk mag, ongeacht of je een SIM kaart in je telefoon hebt en ongeacht het netwerk van je huidige SIM kaart.
112 werkt altijd, als jouw provider down is pakt hij gewoon een andere provider.
your mileage may vary.

Sommige telefoons doen dat maar de ervaringen in andere landen leren, dat dat niet een garantie is. Sommige oudere Samsung telefoons proberen 112 te bellen over 3G, dan 2G en dan 4G, maar lopen vast als dat niet lukt
Hoe lang duren de storingen?

Ik ben het met je eens dat het (te) veel zijn, maar vaak lees ik dat het nog niet eens 30min. was.

Ga hier niet Odido verdedigen, vind het gek dat het onder TM echt stukken minder was.
Wel wisselend hoor, alles tussen 30min en dagen lang. Maar behoorlijk vervelend als je 400 man hebt die ineens niet meer met elkaar kan bellen en je onbereikbaar bent voor klanten. Gelukkig is veel communicatie tegenwoordig via teams.

(Al vind ik daar ook wel wat van, zit inmiddels in een stuk of 7 teams-organisaties met (guest)accounts die allemaal weer een eigen structuur hebben qua kanalen en bestanden. Echt leuk om al die (chat)pings weg te werken zo)

[Reactie gewijzigd door Valandin op 3 december 2025 13:47]

Valt best mee, KPN heeft gemiddeld (!) 19 storingen per maand. Niet iedereen heeft last van dezelfde storingen dus is moeilijk vergelijken en je zegt ook niet of het over mobiele telefonie gaat of over mobiele data of vaste internet en of dat dat via DSL dan wel glasvezel is.
KPN ligt er niet landelijk uit elke keer zijn meer lokale problemen.

Ik heb zelf KPN en heb er afgelopen 2 jaar nog geen enkele dag uitgelegen met bellen of mobiel internet
Wellicht een beetje offtopic

Waarom gebruiken providers veelal een eigen DNS server en niet een Cloudflare of andere DNS provider? Het voelt voor mij soms alsof ze indirect hiermee invloed/data analyses kunnen uitvoeren met excuus: compliance en wet- en regelgeving.

[Reactie gewijzigd door StormRider op 3 december 2025 12:04]

Ook dat kan fout gaan, zoals we pas geleden hebben kunnen zien.
Cloudflare DNS is niet down geweest hoor.
Omdat dat veel (of in ieder geval meer dan nu) netwerkbelasting oplevert. Dan moet elk DNS verzoek namelijk helemaal door hun netwerk heen, en naar de volgende, net zolang tot er een DNS server gevonden is die het antwoord heeft (Cloudflare in jouw voorbeeld/vraag), én dan moet het antwoord weer terug,

Als je provider zijn eigen DNS server in de lucht heeft hoeft dat hele pad niet zo bewandeld te worden. Hoe dichter bij de aanvrager (jij en ik), hoe sneller. Kijk maar naar iets als dnsmasq zelf hosten thuis (mits goed ingesteld), dat maakt sommige delen van je netwerklatency een stuk beter, en je kunt als Tweaker leuk aan prutsen, maar dat is bijzaak.
Ik begin er toch behoorlijk ziek van te worden, al die storingen bij Odido. Wat was nu weer de oorzaak? Zie dat er vragen gesteld zijn dus ben wel erg benieuwd wat ze deze keer de schuld geven...
Anderhalve maand geleden overgestapt van Vodafoon naar Delta. Delta maakt gebruik van het Odido netwerk.

Eerst een storing van Odido. Toen een aanpassing van Delta. Nu weer een storing van Odido. Volgens mij heb ik in anderhalve maand Delta ondertussen net zoveel downtime als in alle 10 jaar Vodafoon.....
Het is wel een beetje waardeloos aan het worden, ik weet niet wat ze allemaal aan het doen zijn daar bij Odido maar ik heb al jaren lang T-Mobile gehad hiervoor zonder ook maar enig probleem. Maar de afgelopen tijd is het echt treurig met al die problemen, hopelijk kunnen ze deze problemen snel oplossen want anders ga ik er toch wel over nadenken om na jaren trouwe dienst over te stappen.
Ik stond op het punt op over te stappen naar Odido van mijn Vodafone abonnement (die geen netwerk heeft op mijn dagelijkse commute op het traject Utrecht - Amsterdam Amstel (waar ik knetterend gek van word)), maar denk dat ik toch even verder ga kijken. Dit is nu al de zoveelste keer dat ik hier over lees dit jaar.


Misschien toch maar KPN dan :-)..

[Reactie gewijzigd door bovengemiddeld op 3 december 2025 11:39]

Youfone is een dochter van KPN en had Black Friday aanbiedingen buiten dat die sowieso al veel goedkoper is 😉
Niet alleen 5G, mijn telefoon roept al een uurtje "no service" in de regio Amsterdam.

Maar goed inmiddels door de enorme hoeveelheid storingen bij Odido een 2e eSim van KPN op mijn telefoon staan, zodoende tik ik dit berichtje dus nu via het KPN netwerk.

Het begint zo langzamerhand wel behoorlijk gênant te worden bij Odido, ik ben inmiddels de tel van het aantal storingen bij ze kwijtgeraakt

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.