Dell: transitie naar Windows 11 is niet klaar

De transitie van Windows 10 naar Windows 11 is niet klaar, zegt pc-maker Dell. Er zijn volgens de fabrikant honderden miljoenen pc's in de markt die niet kunnen upgraden. Desondanks denkt de hardwarefabrikant dat de markt volgend jaar niet zal groeien.

Er zijn nu minder pc's met Windows 11 dan er waren met Windows 10 op hetzelfde moment, zegt Dell in een bespreking van de kwartaalcijfers. "Sterker nog, als je het vergelijkt met de beëindiging van het vorige besturingssysteem, lopen we op dat moment met Windows 11 10 tot 12 punten achter ten opzichte van de vorige generatie. We hebben dus nog volop mogelijkheden om over te stappen. Als ik me goed herinner, bedraagt ​​de geïnstalleerde basis ongeveer 1,5 miljard eenheden. We hebben er ongeveer 500 miljoen die Windows 11 kunnen draaien, maar die nog niet zijn geüpgraded. En we hebben er nog eens 500 miljoen die vier jaar oud zijn en Windows 11 niet kunnen draaien. Dat zijn allemaal mogelijkheden om te upgraden naar Windows 11 en moderne technologie."

De markt 'floreert' daarom volgens coo Jeffrey Clarke, maar floreren betekent hier dat de markt na een periode van groei niet krimpt. Dat heeft natuurlijk ook te maken met een andere factor: de gestegen geheugenprijzen van de afgelopen maanden. "Kijk, we leven in een heel unieke tijd. Het is ongekend. We hebben de kosten nog niet zo snel zien stijgen. En trouwens, het is niet uniek voor dram. Het is nand, het zijn ook harde schijven." Toch is het niet zó uniek. "We hebben hier veel ervaring mee. Dit is niet onze eerste dram‑cyclus. Er zijn er zeven geweest, denk ik, in de afgelopen 40 jaar."

De geheugenprijzen gaan alle producten raken, zegt Clarke. "Geen enkele productcategorie zal niet worden beïnvloed door de totale kostenbasis. Onze belangrijkste regel is: koop onderdelen. Zorg voor een veilige levering, zorg voor de mix die we nodig hebben om aan de klantvraag te voldoen. De wereld heeft meer rekenkracht nodig. Als je in de wereld van AI zit, is de tokengroei gaande. We zien een consolidatie in servers. Consolidatie in servers zorgt voor dichtere servers met meer dram en meer opslag. En we zitten midden in een pc-transitie die nog niet is voltooid. Ik zie niet in hoe dit zeker niet zijn weg zal vinden naar het klantenbestand."

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

27-11-2025 • 08:05

210

Submitter: Tribits

Reacties (210)

Sorteer op:

Weergave:

Zelf gebruik ik linux het is immiddels een sterk windows alternatief die wel je hardware ondersteund.
Niet voor iedereen, though. Windows ondersteunt hardware beter out of the box.

Mijn laptop is zakelijk en geschikt voor Linux, maar zelfs met de nieuwste Fedora versies moet ik nog met de hand configuraties aanpassen en drivers installeren om de ingebouwde wifi module te laten werken en de Nvidia kaart goed te benutten.

Het is een sterk alternatief, zodra je het hebt ingericht.
Ik vind dit soort uitspraken altijd raar. Installeer je windows dan moet je een driver downloaden en instaleren voor zo een beetje alles: GPU, geluidskaart, vaak ook gewoon de wifi module.

Onder linux zit dit vaak gewoon in de kernel (eventueel als module) die standaard bij de distro wordt meegeleverd. Als dat een keer niet het geval is (alla windows) dan is dit ineens veel moeilijker???
Ik vind deze uitspraken anders niet heel raar, want dat is ook mijn ervaring.

Ten eerste omdat Windows Update tegenwoordig aanzienlijk beter is met vinden van hardware dat bijna alles automatisch gaat (als ze niet al meegeladen worden bij installatie). Zelfs drivers die niet automatisch gaan, kun je vaak nog als aanvullende driver vinden bij Windows Update. Plus gezien Windows populairder is voor thuisgebruik, zijn drivers ook vaak makkelijker te vinden in geval Windows Update toch geen resultaat geeft.

Zit het niet standaard in de Linux kernel, is het vaak een flinke zoektocht naar de drivers. Soms hebben ze enkel Debian-based installers waardoor je een technische kennis nodig hebt om het zelf te compileren als dat al gaat.

Tijd geleden een goedkope laptop gekocht om te gebruiken als hobby ding. Stond standaard Windows op en had onderzoek gedaan naar verschillende onderdelen zoals Wi-Fi en audio dat die in de Linux kernel zaten. Helaas touchpad drivers (Elantech) zijn niet te vinden. Heb verschillende opties geprobeerd, maar krijg hem niet aan de praat. Uiteindelijk dus weer gedwongen terug te gaan naar Windows na een paar dagen aan het proberen te zijn geweest. Helaas, want Windows draait er ook niet geweldig op.

Wat ik ook nog steeds een nadeel vind, is dat er niet echt een makkelijke manier is om te controleren of je alle drivers hebt. Bij Windows kun je bij Device Manager kijken voor missende drivers, bij Linux is de mentaliteit meer dat het werkt tenzij je tegen problemen aanloopt. Beetje gek en lastiger te zien of je drivers up-to-date zijn.
Wat ik ook nog steeds een nadeel vind, is dat er niet echt een makkelijke manier is om te controleren of je alle drivers hebt. Bij Windows kun je bij Device Manager kijken voor missende drivers, bij Linux is de mentaliteit meer dat het werkt tenzij je tegen problemen aanloopt. Beetje gek en lastiger te zien of je drivers up-to-date zijn.
Onder Linux Mint heb je de Driver Manager / Stuurprogrammabeheer. Zit in Start->Beheer. Dan krijg je dit scherm te zien waarin staat welke drivers er extra nodig zijn, en kun je met een vinkje selecteren welke driver je wilt installeren.

Geen idee of deze volledig is, want de keren dat ik hem heb gebruikt was alles al werkend, en toonde hij alleen eventueel een Nvidia driver en een Intel driver. Daar hoefde ik alleen aan te vinken welke driver ik wilde. Zelfs de printer driver werkte automatisch, ik hoefde helemaal niks te installeren om iets te kunnen printen en scannen.

Het kan zijn dat ik veel geluk met hardware heb gehad, en dat alles gewoon werkt, en het helpt ook dat ik mijn hardware zorgvuldig kies. Maar het werkt wel, en maakt drivers gebruiken onder Linux (Mint) voor mij erg makkelijk.
Diezelfde ervaring heb ik ook. En er is geen sprake van N=1 want ik heb Linux Mint op zeker zo'n 15-20 PC's en laptops geïnstalleerd. Nooit hardware die niet werkte. Printers, scanners touchpads NIC's, Wifi en noem maar op.

Inmiddels draaien die apparaten nog steeds volop. Natuurlijk moet er af en toe een nieuwe versie op. Maar dat is te overzien. Een aantal mensen hebben inmiddels toch door de tijd eens een nieuw apparaat gekocht. Met Windows en de vraag of ik er Linux op wil zetten. Kennelijk went dat ook bij Johannes en Alie nogal snel.

Even een serieuze vraag: is Windows tegenwoordig echt zo zwaar of wil Microsoft alleen maar dat iedereen naar de winkel holt om maar gauw een nieuwe computer te kopen?
Klopt, daar ik voor oude mensen reeds veel laptops (dus ook oude, zeer oude) “beveiligt” heb met Linux Mint (alle variaties) …. durf ik te zeggen dat indien het Intel PC zijn, Ik zelden hardware problemen door driver tekort heb vast gesteld na installatie. Heel zelden eens AZERTY toetsenbord waar een toets niet erkent of weergegeven wordt bij oude laptops.

En gelet op het uitzicht van Linux Mint stel ik vast dat oude mensen meestal geen enkel probleem hebben om er mee te werken. Hun reactie is zelfs het lijkt en beetje op XP …. maar het werkt veilig en dat is wat ze vooral willen.

En inderdaad er zijn er die Expliciet terug Linux Mint vragen als hun oude laptop het begaf en ze een vervang PC vonden!!!!

Dus wat is het probleem dan voor jonge mensen ???? pfffff
Er is geen probleem voor jonge mensen. Ze gebruiken al allerlei soorten apparaten van Android en Apple telefoons en tablets tot Chromebooks, Macs en Windows en Linux machines. Geen van mijn jongere familieleden heeft enige moeite met het switchen tussen apparaten en besturingssystemen. De oudere familieleden gebruiken grotendeels telefoons en tablets en op de oudere laptops heb ik Kubuntu en/of Debian gezet.

Het is meer een probleem voor de generatie die daartussen zit, die opgegroeid is met Windows en nooit iets anders gebruikt heeft. Maar door natuurlijk verloop zullen ook die gebruikers in de loop der tijd verdwijnen of andersoortige apparaten gebruiken.
Intel inderdaad probleemloos met Mint. Maar een erg frisse Ryzen gaf toch wel wat gedoe, de eerste dagen na installatie. Het duurde wel even voordat alles lekker liep met mijn nieuwe PC, maar uiteindelijk gaat het weer als de brandweer. Ik heb mijn PC als dual boot met W11 en Mint, en gebruik W11 vrijwel nooit.
Het gaat niet om de zwaarte van de processor maar om de security
Dank je maar dat komt op mij vreemd over. Zijn iets oudere moederborden en/of andere hardware dan onveilig? Mij lijkt het dat juist nieuwe hardware eerder "gaten" bevat omdat die nog niet zijn gevonden. En dus ook nog niet gedicht. En dat geldt dan voor alle besturingssystemen natuurlijk.

Ik heb wel eens gelezen, en ik kan dat begrijpen, dat het onveiligste in/op een systeem de browser is.
Windows 1 vereist onder andere hardwareondersteuning voor TPM 2.0 voor Windows Hello authenticatie en bitlocker encryptie en hardwareondersteuning voor TLS 1.3 voor snelle encrypted communicatie.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 27 november 2025 14:54]

Mijn laptop heeft volgens mij een Intel 7200u processor. Voldoet aan alle eisen voor Windows 11 (ook tpm 2.0), maar is volgens Microsoft toch te oud om te upgraden naar Windows 11. Hoe dan? Aan alle eisen voldoen, maar toch op het lijstje te oud.

Ik tik dit overigens op mijn pc met een Q6600 processor. Ook geen upgrade mogelijk naar W11 ;-)

Als ik ooit een keer tijd vind om een fatsoenlijke backup te maken en me in Linux te verdiepen... tot die tijd maar hopen de hackers mijn pc en laptop niet interessant genoeg vinden om in te breken.

[Reactie gewijzigd door Tmakajb op 27 november 2025 20:13]

Intel has vPro security on their chips and Windows 11 uses that on those chips. But on 7th gen Intel prcessors that security feature slows down Windows significantly. On later chips the Intel vPro security was hardwad accellerated
Mijn laptop heeft volgens mij een Intel 7200u processor. Voldoet aan alle eisen voor Windows 11 (ook tpm 2.0), maar is volgens Microsoft toch te oud om te upgraden naar Windows 11.
Wees blij :P ik heb een zakelijke laptop gehad met die processor en mijn god, echt de slechtste laptop die ik ooit gehad heb, 2 cores 4 threads is letterlijk niet vooruit te branden als je er meer op doet dan een browser openen, ik liep constant tegen een trage laptop aan met 100% CPU
Over dat backup maken: je kan tegenwoordig relatief makkelijk jouw os disk clonen en in een VM deployen. Windows, detecteert de veranderde hardware en start gewoon weer op. Dit heb ik gedaan met mijn desktop, omdat ik altijd wel een setting of een app terug wil zoeken die ik vergeten ben te backuppen. Zo kun je relatief veilig over naar Linux of whatever OS jij wilt (patched windows 11 installer?). Windows 11 heb ik op mijn desktop uit 2010 (Intel i7 1e generatie) weten te installeren, dmv de bekende register tweaks.

Oh ja vergeet niet de internet toegang uit te zetten in die VM , want windows 10 mag unpatched natuurlijk niet meer aan het internet.
Dank je. Dat is dan duidelijk. De hardware van mijn 'hoofd' PC heeft dat wel. Niet dat ik van plan ben om Windows op mijn PC te installeren maar mensen vragen mij wel eens iets.

Overigens heb ik niks tegen Windows want ik begrijp de afhankelijkheid die veel mensen door de jaren heen hebben 'opgelopen'. Met deze info kan ik, als dat zo uitkomt, ook weer mensen helpen.

Uiteindelijk zullen mensen zelf de keuze moeten maken. Dat wil ik niet voor ze doen. Besluiten ze om Linux een kans te geven dan help ik ze daarbij. Is hun hardware geschikt voor Windows 11 dan wil ik ze daar ook bij helpen. Nu kan ik het in ieder geval uitleggen. Waarvoor dank.
Die beveiliging is voor de thuisgebruiker compleet overbodig en zal dit nog een tijdje zijn.
Een thuisgebruiker is niets met lokale hardeschijfencryptie, zeker niet in een desktop, of een laptop met wat rommel op die een dief geen hol interesseert. En dat vertraagt de boel enkel maar.

Die snellere geëncrypteerde communicatie is ook niet echt een argument, alles is tegenwoordig versleuteld over het netwerk met SSL/TLS of iets gelijkaardigs en dat is al meer dan tien jaar zo, zelfs alles van HTTP gaat nu over HTTPS en dat was toen dacht ik 10% overhead dus dat valt best nog mee. Zeker als je ziet dat men qua webdesign en datastromen in sites en apps nu gewoon overal met REST werkt waar elk verzoek met op zich met authenticatie gaat in plaats van de vroegere systemen met een token.

Ook is NTFS hopeloos verouderd en veel te granulair qua bestandssyteem voor de gewone gebruiker en zorgt het register nog steeds voor allerhande problemen ten opzichte van configuratiebestanden en dergelijke. Men zou daar beter eens werk van maken.
Windows is niet zo zwaar. Maar MS wil als bedrijf (velen met hun) een soort baseline maken m.b.t. security. Net als andere, wil je dan een soort "guaranteed" sticker plakken vanaf een bepaalde generatie hardware die dit Out of box native ondersteund.

De lijn is getrokken bij 8th gen + vanwege o.a. instructiesets die MBEC en VBS native doen.

Ergens snap ik dit wel vanaf een buisiness oogpunt. Het is alleen jammer dat MS geen waardig alternatief aanbied voor oudere systemen met een soort disclaimer securitygewijs.
Onder Linux Mint heb je de Driver Manager / Stuurprogrammabeheer. Zit in Start->Beheer. Dan krijg je dit scherm te zien waarin staat welke drivers er extra nodig zijn, en kun je met een vinkje selecteren welke driver je wilt installeren.
Onder mijn Arch Linux installatie werkt ook alles uit of de box behalve dat ik een Nvidia driver uit de repo moet installeren. Zo'n is mijn ervaring al jaren met Linux, dat was rond begin 2010 wel even wat anders toen ik net met Linux begonnen was als desktop systeem. Er zijn ook nog andere distributies die drivers goed regelen, ie: PopOS, PikaOS, Nobara, etc.
Helemaal eens. De meest obscure hardware werkt bij mij in Linux wel, maar in Windows komt er een algemene naam in de device manager met een geel uitroeptegen bolletje erbij. Via Windows Update kan ie dan ook niks vinden, dan moet je al gaan beginnen met zoeken naar die zooi.
Ik weet niet of het tegenwoordig beter is in die device manager, maar toen ik laatst bezig was een Win98 PC te installeren (voor retro gaming) had ik daar helemaal niks aan om de juiste drivers te vinden. Het geeft werkelijk 0 informatie over welke hardware er in zit. Het moet allemaal dummy-proof in begrijpelijk taal, en daarom kun je nergens vinden welke fabrikant + model je kaart is. De laatste keer dat ik Windows gebruikte (XP of 7, weet niet meer), was die device manager nog dezelfde gribus als onder 98, dus ik verwacht ook niet veel verbetering in 10 of 11.
Uiteindelijk had ik Linux nodig om er achter te komen welke hardware er in zat. Die gaf netjes een device ID met lspci, en zelfs een nuttige naam erbij.
Dit kon in 98 ook al. gewoon via device manager.

herstel... niet in 98. Wel XP :+

[Reactie gewijzigd door RoRoo op 27 november 2025 11:25]

Daarom had je tijdens het booten, laatste output vd bios, een lijst met pci(en evt AGP) devices. Ids opschrijven en naar pcidatabase.com, hoppa.
Neem de twee voorbeelden die ik noemde.

De interne wifi module van mijn Lenovo werd alleen ontdekt vanuit een cold boot, niet vanuit een warm boot. Oplossing was om diep in het OS configuraties aan te passen zodat de wifi module een aantal keer opnieuw geprobed kon worden tijdens een boot. Onder Windows trad dit probleem helemaal niet op.

Nvidia driver installeren: moest eerst prerequisites installeren, daarna repositories toevoegen en vertrouwen, de driver installeren, apart nog CUDA toevoegen, rebooten en secure boot uitzetten. Alles via de console middels commandos die je moet opzoeken.
Onder Windows: kwestie van de Nvidia website bezoeken, downloaden en aanklikken.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 27 november 2025 12:39]

Hoe lang was dat geleden?

En zo heb je voor elke situatie weer andere voorbeelden waar het wel of niet goed gaat. Het maakt daarbij echt niet uit of het Windows of Linux is. Zoals jij je Nvidia driver moest installeren, heb ik dat ook moeten doen... 12 jaar geleden. Tegenwoordig is het niet meer dan de juiste driver selecteren in het drivers-scherm, zoals Magic Power in 'Dell: transitie naar Windows 11 is niet klaar' benoemde.

Ik heb onlangs zitten vechten met een nieuwe versgebouwde pc van een vriend van mij. Windows 11 wilde niet installeren omdat de SSD niet werd herkend. Dus, systeem opgestart vanaf een Linux usb stick, de windows drivers gedownload op een aparte stick, weer teruggegaan naar de windows installer, navigeren op de usb stick naar de juiste map waar de ssd driver zich bevond, die selecteren en gaan. Toen Windows 11 er eindelijk op stond, waren veel andere drivers ook niet te vinden (gele uitroeptekens galore in de device manager). Maar de juiste drivers downloaden kon niet want de netwerkkaarten werden ook niet herkend, dus weer booten vanaf de linux usb stick, die drivers downloaden, terug gaan naar windows en de drivers installeren vanaf de stick. Grappig genoeg werkten al deze onderdelen out of the box dus wel vanaf de Linux usb-stick.

Het is dus maar net welk systeem je voor je hebt. Ik heb bij de vele Linux pc's (zowel zelfbouw als mensen die hun windows bak willen voorzien van Linux), veel minder "gedoe" gehad met drivers installeren dan onder windows.

Er zullen vast genoeg situaties zijn, waarbij Windows out of the box werkt zonder installaties van drivers of door hoepels moeten springen. Hetzelfde geldt voor Linux, toch wordt het in het geval van Linux vaak aangehaald als reden waarom het "gebruiksonvriendelijk" is, terwijl het voor Windows normaal wordt gevonden. :?
Secure boot uitzetten is toch... uberhaupt om Linux te kunnen draaien? Dat heeft naar mijn idee niets met een driver te maken.
Als de hardware fabrikant het allemaal op tijd heeft geregeld dan is dat inderdaad zo. Maar dat is niet altijd het geval bij nieuwe hardware.

Toen ik een nieuwe laptop kreeg met een toen gloednieuwe Intel 155H bleek de ondersteuning daarvoor ook belabberd in Linux.
Via Windows update haal je gewoon automatisch alle drivers op die nog niet zijn meegeleverd.
In onze Microsoft tenant met ca 2000 pc's/laptops installeren we geen enkele driver handmatig. Windows 11 installeren, updaten aanzetten en klaar.
Voor bv. een videokaart voor gaming wil je misschien nog wel de drivers van de fabrikant installeren, maar in principe draait alles gewoon met de juiste drivers.
Ik werk overigens ook met Linux (Mint) en daar zijn inderdaad de drivers al direct gereed na installatie, maar voor mij zit er op dit gebied uiteindelijk alleen maar verschil van het moment van installeren van de driver.
Mijn ervaring is totaal anders. Ik heb zowel hardware waar Linux als Windows op draait.

Windows 10/11 haalt alle drivers van enigszins reguliere hardware op installeert deze. Oke voor een dedicated GPU is extra software handig maar NIC's, geluidskaarten, usb devices en wifi modules heb ik nooit geen problemen binnen Windows. Linux daarentegen veel meer gedoe en vaak geen GUI voor het installeren (als je daar om geeft).
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @mard027 november 2025 11:38
Installeer je windows dan moet je een driver downloaden en instaleren voor zo een beetje alles: GPU, geluidskaart, vaak ook gewoon de wifi module.
Dit is nogal generaliserend gebracht. Het kan nodig zijn maar dat is het vaak niet. Ik heb onlangs een aantal nieuwe systemen in elkaar gezet. In geen enkel geval hoefde ik zelf drivers te downloaden en te installeren. Niet voor de GPU, niet voor de audio en niet voor de WIFI modules. Alles werkte out of the box.

Bij Linux daar in tegen moet ik soms wel drivers enablen of zelf installeren voor bv WIFI modules. Het is een uitzondering maar ook daar gebeurd dat.
En dat is één van de redenen dat Windows trager en logger is dan een Unix systeem. Standaard zijn er veel te veel modules en drivers geladen. Een andere grote reden is het gebruik van shared DLL's, maar dat is een andere disussie.

Dat houdt wel in dat je meer technische kennis nodig hebt voor het draaien van een linux OS, die had ik 10 jaar geleden nog niet, toch heb ik nooit spijt gehad van mijn overstap :P
Over het algemeen zijn dat generieke drivers, die niet het volledige potentieel van je hardware benutten. Vooral voor je GPU kan dat erg vervelend zijn
Als systeembeheerder vind ik dit dan weer wat raar. Wij hebben +/- 600 Windows systemen met laptops en vaste pc's in verschillende modellen en tegenwoordig worden vrijwel alle drivers automatisch geïnstalleerd en werkt het direct uit doos. Komt via Windows update binnen.

Mocht je een aparte videokaart hebben dan is het uiteraard wel aan te raden de bijbehorende software te installeren van de fabrikant, dat gebeurd idd niet.
Ja, maar die drivers worden dan ook aangeleverd door de fabrikant, zitten vaak in Windows Update (vaak wel een wat verouderde versie) en worden ook daadwerkelijk ondersteund.

Als <insert distro hier> niet 100% out of the box werkt, dan is er geen logische volgende stap "oh, ik mis vast een driver, even downloaden" Nee, je mag eerst uit gaan zoeken wat er eigenlijk aan de hand is, waarom dat zo is en wat je eraan kunt doen. Er is geen "sudo apt install missende_driver"

Als mijn ethernet poort niet werkt, dan kan ik niet naar de website van de moederbord fabrikant en de driver downloaden voor mijn netwerkkaart. In de package manager staat hij ook niet, want die is niet voor dat soort dingen. Dus dan moet ik gaan googlen en hopen dat iemand anders hetzelfde probleem heeft gehad en het dus even zijn fix overnemen is. Of bijvoorbeeld gewoon de nieuwste stable mainline kernel installeren en kijken of dat het beter maakt.

Kun je niks vinden, dan moet je op de ouderwetse manier gaan lopen troubleshooten en logs lezen. Dat is iets wat al sinds het Windows XP tijdperk niet meer normaal is voor normaal desktop gebruik en bovendien ook gewoon erg tijdrovend en voor veel mensen de moeite niet waard.

En nee, ik ga niet over op een andere distro om te kijken of die mijn hardware toevallig beter ondersteunt. Ik kies de distributie op basis van wat ik met de PC wil doen en mijn voorkeuren kwa package manager en desktop environment. Ik kies niet een bepaalde distro om mijn hardware uberhaupt te kunnen gebruiken.

Ik heb dit vaak genoeg gehad op Linux en het is gewoon stront vervelend en een van de redenen waarom ik na jaren Linux daily driven tegenwoordig gewoon weer 100% van de tijd op Windows zit.
Men kan altijd keihard roeptoeteren over hoe stabiel Linux wel niet is en hoe buggy Windows wel niet is. Wat er alleen even gauw onder de mat geschoven wordt is hoe gruwelijk veel moeite het vaak is om problemen op te lossen op Linux als ze zich wel voor doen.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 27 november 2025 13:27]

Maar eenmaal opgelost zijn de problemen in Linux ook wel echt verleden tijd, waar ze in Windows nogal regelmatig opnieuw de kop willen opsteken na een update... Ik snap wel wat je zegt, maar het is, zoals al eerder aangegeven, maar net welk systeem je voor hebt.
waar ze in Windows nogal regelmatig opnieuw de kop willen opsteken na een update...
Kan op linux ook gewoon voorkomen. Ook Linux packages hebben bugs.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 29 november 2025 19:57]

Uhm...Windows Updates levert gewoon de drivers aan.

Dus zolang de driver van de netwerkkaart het doet, gaat de rest vanzelf.

En er zijn legio voordelen aan Linux, maar out-of-the-box driver compatibility is niet waar het uitblinkt.
Installeer je windows dan moet je een driver downloaden en instaleren voor zo een beetje alles: GPU, geluidskaart, vaak ook gewoon de wifi module.
Ik vind dit soort uitspraken altijd raar.
Veel van de drivers zitten niet standaard in het OS, maar komen gewoon mee als onderdeel van het Windows Update mechanisme. Ik installeer zakelijk (Intune, Autopilot) zeer veel Windows 11 systemen waarbij we als uitgangspunt de standaard .ISO gebruiken die Microsoft aanlevert en het komt maar zelden voor dat we daadwerkelijk drivers moeten toevoegen vanuit een door ons gemaakt package.
Wanneer heb je voor het laatst Windows gebruikt? Want zo werkt het echt al tijden niet meer.

Ik bouw mijn PCs zelf. Het enige wat ik nog zelf installeer zijn graphics drivers. Als je geen gamer bent, dan hoef je dat ook niet te doen. Windows installeert verder zelf alles wat je nodig hebt. En als je speciale hardware hebt (zeg, een Logitech muis) en die aansluit, dan krijg je een popupje of je de Logi software wil installeren. Die haalt Windows vervolgens zelf voor je op.

Laptops die ik voor werk gebruik zijn af-fabriek voorgeconfigureerd. Enige wat je daar doet is je gebruiker aanmaken en je applicaties installeren. Je doet echt -niets- met je drivers.
Dit is totaal niet mijn ervaring. Ik heb recent weer Linux uitgeprobeerd, maar helaas ben ik behoorlijk zoekende geweest om alles aan de praat te krijgen. Ik heb met de nvidia kaart, netwerk, bluethooth, geluid allemaal problemen gehad. Deze week bootte de laptop niet meer bij liet een ombegrijpelijke call trace melding zien die ik niet heb kunnen oplossen. Dit was met Ubuntu LTS. Ik heb lang geleden unix systeem beheer gedaan, met name op FreeBSD, en best handig met linux. Het was toch behoorlijk zoeken.

Ik denk dat Linux in bepaalde situaties echt heelt goed kan werken, maar ondersteuning op Windows is echt wel beter geregeld. Eigenlijk wil ik helemaal niet met het OS bezig zijn. Ik wil het installeren en misschien in het begin wat instellingen aanpassen, maar daarna wil ik er eigenlijk niet meer mee bezig zijn. Met linux heb ik altijd het idee dat ik met het OS bezig moet zijn om mijn werk gedaan te krijgen.
Ik wil het installeren en misschien in het begin wat instellingen aanpassen, maar daarna wil ik er eigenlijk niet meer mee bezig zijn. Met linux heb ik altijd het idee dat ik met het OS bezig moet zijn om mijn werk gedaan te krijgen.
Precies als je wat ouder bent ook al ben je software engineer dan wil je gewoon na werk geen tijd maar aan dit soort hobby's besteden.
Heb redelijk moderne PC x870 moederbord met wifi7 er in en ik krijg geen 1 linux versie geboot ze crashen allemaal in de startup of van de installatie of van bootup van de live image.

Heb meerdere fedora varianten en arch based varianten uitgeprobeerd.

Crashen allemaal met iets van bluetooth startup maar mijn bios is geen mogelijkheid het uit te zetten.
Ik weet ook niet waarom hij nog een +1 krijgt. Noem me 1 Windows “distro” met ingebouwde Nvidia drivers.
Definieer ingebouwd. Maar je hoeft zeker geen nvidia drivers zelf te downloaden en te installeren als gebruiker.
Hetzelfde geld voor bijvoorbeeld een ubuntu. Het enige verschil is dat je een melding krijgt "wil je de ingebouwde opensource driver blijven gebruiken, of wil je dat we de closed source nvidia driver voor je moeten instaleren?"
"helemaal" oneens, Windows 11 bevat nagenoeg alle drivers voor de reguliere thuisgebruiker via de windows update worden ze ook nog een grotendeels toegevoegd of geupdate. Ervaring met Linux heb ik niet veel. behalve Linux Mint, die overigens ook prima ondersteuning had.
Gaat bij Windows allemaal vanzelf. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst handmatig drivers heb moeten. Installeren op een laptop bij het installeren van Windows.
Hoe bedoel je dit? Als je een Dell laptop met Windows koopt dan kun je die opstarten, inloggen en dan werkt je WiFi etc direct. Het zou kunnen zijn dat dat bij Linux óók zo is maar om nou te stellen dat je overal losse drivers voor moet installeren op Windows notebook.. En al helemaal als de leverancier (Dell) een image ingeladen heeft.
Onder Linux zit iedereen PulseAudio te bashen en krijg je de X vs Wayland discussie en het gedoe met Nvidia drivers.
Het klinkt alsof je nog nooit met Windows hebt gewerkt...
Ik vind dit soort uitspraken altijd raar. Installeer je windows dan moet je een driver downloaden en instaleren voor zo een beetje alles: GPU, geluidskaart, vaak ook gewoon de wifi module.

Onder linux zit dit vaak gewoon in de kernel (eventueel als module) die standaard bij de distro wordt meegeleverd. Als dat een keer niet het geval is (alla windows) dan is dit ineens veel moeilijker???
Driver installeren op Windows is vele malen makkelijk dan Linux, dat is gewoonweg een executable downloaden en openen. Bij Linux moet je in de terminal allerlei dingen doen en configuratiebestanden aanpassen en dergelijke
moet ik nog met de hand configuraties aanpassen en drivers installeren om de ingebouwde wifi module te laten werken en de Nvidia kaart goed te benutten.
Wat ik niet begrijp is dat sommige mensen Linux als een perfect alternatief zien voor Windows en dan lees je dit. Ik heb altijd geweten dat mijn Windows laptop niet goed werkte op Linux. De trackpad werkt minder, wifi werkte niet, GPU kon enkel de laagst mogelijk resolutie aan etc. Als ik daar iets van zeg krijg ik 5 reacties dat het nu niet meer zo is en dat het verleden tijd is. Ik wil het best geloven...

Ik lees dat Linux Mint met een Windows thema een goed alternatief is voor oudere Windows 10 hardware die niet meer kan upgraden naar W11. Ik vermoed dat nu alle drivers ingebakken zitten in Linux-kernel?

Oudere hardware kan echt wel een nieuw leven krijgen. Alles met een SSD is wat mij betreft waardig genoeg om een nieuw leven te krijgen.
Als ik daar iets van zeg krijg ik 5 reacties dat het nu niet meer zo is en dat het verleden tijd is. Ik wil het best geloven...
Vaak is het fanboyism of haat jegens Windows, maar er is wel echt een hoop veranderd op Linux vlak. Vooral met iets als Pop_OS die het zo gebruiksvriendelijk maken door jouw een installer te geven voor niet-Nvidia (met AMD dus goed ondersteund out of the box) maar ook een aparte versie met alles van Nvidia direct ingebouwd. Hoef je alleen te weten welk merk videokaart je hebt en klaar.

Dat Linux veel veranderd kan je vooral zien aan hoe goed het nu werkt voor gamen. Ik heb een game PC waar ik letterlijk alles op draai in Linux Mint, ook oude obscure games / shovelware wat uitstekend werkt via Proton. Enige wat niet werkt zijn games als Call of Duty, Battlefield en Fortnite. Maar daar mis ik dus niks aan.
Naja 'geschikt' voor Linux is het vaak, voor het werk heb ik een Dell met officieel een versie met Ubuntu en ze vertikken het gewoon de upstream driver te fixen voor de webcam.

Maar oudere laptops, en dat zijn natuurlijk de machines in kwestie, hebben vaak gewoon volledige support voor bijna alles wat erop zit. Uitzonderingen met wat niche/proprietary hardware.
Bedenk dat Linux tegenwoordig veel meer hardware ondersteunt dan Windows. Dat gaat om PC's die niet aan de systeemeisen van Win11 voldoen, maar bijvoorbeeld ook heel veel oudere printers printen uistekend onder Linux terwijl er geen moderne Windows-drivers meer zijn.
Geldt ook voor Windows. Van genoeg gehad dat een nieuwe videokaart of ander stuk hardware niet onmiddellijk herkent word. Of niet optimaal werkt.

Zeker voor de pcs die dienst doet bij oom en tante voor wat internet, mail en YouTube is Linux een prima alternatief.

Hebben we t over ondersteuning voor oudere hardware is Linux gewoon de beste keuze.
Geen vereiste voor TPM waar je als particulier vrij weinig aan hebt.

Mijn server, een s2011-3 systeem met een 16 core Xeon had ik kunnen weggooien volgens MS. Draait nu Linux Mint en heb er eigenlijk minder problemen mee als toen er Windows op stond.
Beter out of the box?

Ik heb laatst nog een nieuwe Microsoft (die Windows maken) Surface Laptop uit de doos gehaald. En de OOTB (out of the box) experience was bagger. Na het aanzetten moest ik eerst een update downloaden en installeren. Let wel dat dit nog VOOR het inloggen was. Ik moest dus eerst een internetverbinding hebben.

Daarna heeft het ding nog enkele reboots en updates moeten doen, ook een firmware update, en toen kon eindelijk de Windows OOTB installatie verder. Dat heeft zo'n 2 uur gekost.

Uiteindelijk mocht ik m'n account aanmaken en inloggen... Eh nee, nog een update en een paar reboots. Dus na een uur of 4 was ik eindelijk ingelogd, zag ik de desktop en had ik controle over mijn nieuwe laptop.

Het eerste wat ik deed was natuurlijk controleren voor nieuwe updates. Well, here we go again... Nieuwe Windows 11 versie, drivers, security updates, patches. Nadat de nieuwe Windows 11 geinstalleerd was, heb ik weer gecontroleerd of er updates waren. En ja hoor, nieuwe drivers, nieuwe updates en patches.

Al met al heeft me het bijna een volledige werkdag gekost om het apparaat werkbaar en up to date te krijgen. Ik had dat niet verwacht bij een Surface Laptop die door Microsoft ontwikkeld is.

Mijn OOTB ervaringen met macOS is dat ik na ongeveer 20 minuten al gewoon gebruik kan maken van de computer. Met een willekeurige laptop en een populaire Linux distributie is dat tussen de 30 en 60 minuten.
Windows ondersteunt out of the box meer dan Linux? Bron?

Dat lijkt mij namelijk heel, heel erg sterk.
Ik snap wat je probeert aan te geven, maar..... dat ligt er toch aan hoe je het bekijkt.

Volgens mij is dit juist een artikel waar het gaat over Windows welke hardware niet meer ondersteunt "out of the box" waardoor Linux een alternatief wordt :)

In mijn pc zit een Ryzen 1700 en die wordt niet meer ondersteunt waardoor ik via een omweg W11 heb moeten installeren. Out of the box vindt MS dat mijn cpu het niet kan/mag.

Ik heb thuis 2 Linux Mint computers en alles werkte meteen. Op mijn Dell Latitude laptop werkte alles meteen.
Op mijn NUC in principe ook, maar mijn draadloze Logitech toetsenbord kon ik niet koppelen via de bluetooth interface en ik moest daardoor uitvogelen hoe dit, ook nog in de juiste volgorde, moest via Terminal. Dit is randapparatuur. De hardware van mijn NUC werkte out of the box.

Verder ben ik het wel eens met jouw conclusie.
Ik heb wel twee uren moeten klooien om dat Logitech toetsenbord werkend te krijgen (ben dan ook een Linux leek).

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 27 november 2025 11:41]

Ik heb hier meerdere oude laptops zonder problemen kunnen migreren naar Suse Open 15.6

Alles werkt out of the box
Moest laatst toch echt wifi-drivers op een usb-stick zetten omdat Windows het niet kende en de laptops geen ethernet-aansluiting hadden ;)
moet ik nog met de hand configuraties aanpassen en drivers installeren om de ingebouwde wifi module te laten werken en de Nvidia kaart goed te benutten
Maar dat moet je met windows óók.

Sure, het kan wat soepeler gedaan worden, maar drivers installeren voor Nvidia producten is echt niet leuk.
Dit klinkt echt een beetje alsof ik 10 jaar terug de tijd in ga. Ik heb echt al jaren geen systeem meer gezien waarop een Linux-distro niet gewoon werkte. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn (specifieke distros die beperkt zijn op licentiegronden, hardware die gloednieuw is en nog niet ondersteund wordt, dat soort dingen), maar nee, op een doorsnee PC of laptop werkt een gemiddelde Linux distro toch echt gewoon out of the box, vandaag de dag. Het enige stukje waar dat nog wel eens hapert zijn de vingerafdrukscanners, en dat is lastig te ondersteunen want die zitten vaak potdicht getimmerd om veiligheidsredenen.

Tegelijkertijd ondersteunt Windows steeds minder hardware. Het is niet voor niets dat van die Linux+CUPS gebaseerde Raspberry Pi doosjes om als printserver te dienen, steeds populairder beginnen te worden, bijvoorbeeld. Dus "Windows ondersteunt hardware beter out of the box" vind ik een... bijzondere bewering in 2025, en voelt voor mij vooral als een ervaring van 10 jaar geleden die je vandaag de dag alleen nog in uitzonderingen tegenkomt.
Tip: gebruik geen vanilla fedora maar een bluefin of Aurora en je ervaring zal een heel stuk beter zijn.
Ik heb de 10 jaar oude laptop van mijn moeder inmiddels ook al overgezet naar Linux Mint. Zelfde achtergrond en windows 10 thema erop en ze merkt het verschil niet eens, behalve dat het sneller opstart.
Mijn oom gaat de volgende zijn. Die vind het ook zonde om een nieuwe laptop te kopen. Al moet ik eerst uitzoeken welke software hij allemaal gebruikt.

Ze zijn nog van de generatie die niet zomaar iets de vuilnisbak in mikt terwijl het nog prima werkt. De pottenlikker wordt daar ook nog steeds gebruikt :)
Dat laatste zo mee eens je kan makkelijk werken met oude hardware, doe niet anders. Of het nou de laptop of telefoon is Die systemen werken er uitstekend op daarom is het schunnig dat win11 zulke hardware beperkingen heeft. Vraag me wel af of linux zomaar de oplossing is. De beschikbare desktop toepassingen zijn heel mooi en goed maar het is een systeem dat niet voor iedereen is naar mijn mening. De linux desktop bestaat ook niet, vele smaken. Benieuwd hoe het de nieuwe gebruikers bevalt in de tijd.
Vraag me wel af of linux zomaar de oplossing is. De beschikbare desktop toepassingen zijn heel mooi en goed maar het is een systeem dat niet voor iedereen is naar mijn mening. De linux desktop bestaat ook niet, vele smaken. Benieuwd hoe het de nieuwe gebruikers bevalt in de tijd.
Linux is niet "de" oplossing, maar kan "een" oplossing zijn. Keuze hoeft niet slecht te zijn. Er zijn veel desktopomgevingen, maar geef iemand voor privézaken iets modern, populair en wat zoals Windows werkt (zoals KDE Plasma), zorg ervoor dat die een browser kan openen en wellicht documenten in LibreOffice, en je hebt 95% van het publiek dat een notebook gebruikt al een eind op weg geholpen.

Ja, het is niet perfect, maar is Windows 11 dat wel? Als iemand soms hulp nodig heeft met Linux, dan heeft die persoon waarschijnlijk ook soms hulp nodig met Windows. Qua consistentie, gebruiksvriendelijkheid en hardwarecompatibiliteit is Linux de afgelopen tijd aardig verbeterd en is Windows juist achteruit gegaan. Of Linux Windows heeft ingehaald of dat ooit gaat doen kan ik niet zeggen, maar ik durf wel te stellen dat Linux niet meer het problematische alternatief voor een eindgebruiker is dat het ooit was.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 november 2025 09:56]

Er zijn veel desktopomgevingen, maar geef iemand voor privézaken iets modern, populair en zoals Windows werkt (zoals KDE Plasma)
De ouder "ik wil iets dat beter is maar wel hetzelfde is"-paradox. Zelf wil ik niet meer stoppen met tiling windows managers (naar mijn mening echt beter). Maar als ik een familielid aan Linux help zal ik ook ondersteuning moeten bieden. KDE Plasma ondersteunen zie ik echt niet zitten, maar tiling is ook niet voor iedereen weg gelegd.
De ouder "ik wil iets dat beter is maar wel hetzelfde is"-paradox.
Dat is geen paradox in software. Het wordt alleen niet vaak of zichtbaar toegepast, zeker niet in commerciële software. Microsoft verdient niets aan het consistenter maken van Windows. Daarom zitten we bijvoorbeeld al 13 jaar met twee configuratieschermen in Windows.

Als ik naar Linux in het geheel kijk is het sterk verbeterd, terwijl KDE Plasma voor bediening daarvan eigenlijk weinig is veranderd. Als ik het uitrol op een nieuw systeem zie ik enkel aan de soms vernieuwde standaard wallpaper dat het een nieuwe versie betreft. Dit terwijl ik weet dat er onder de motorkap veel verandert, inclusief optimalisaties om zaken vlotter te maken en beter te laten werken (zoals multi-monitorondersteuning).
KDE Plasma ondersteunen zie ik echt niet zitten, maar tiling is ook niet voor iedereen weg gelegd.
Als ik de vrije keuze heb tussen KDE Plasma en Windows 11 om iemand bij te ondersteunen, dan weet ik wel wat ik kies. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 november 2025 09:23]

Als ik de vrije keuze heb tussen KDE Plasma en Windows 11 om iemand bij te ondersteunen, dan weet ik wel wat ik kies.
Ik ook. Met frisse tegenzin, maar aan KDE Plasma begin ik niet. Een beetje zoals ik er geen twijfel heb dat vim beter is dan Notepad, maar als je mijn ondersteuning wilt kun je kiezen tussen Helix en Notepad.
Ik kan persoonlijk echt niet wennen aan een tiling manager, jaren van windows gebruik zullen daar wellicht niet bij helpen.
jaren van windows gebruik zullen daar wellicht niet bij helpen.
Niet perse Windows, maar muisgebaseerde window managers waar vensters kunnen overlappen in het algemeen. Als je gewend bent dat het belangrijker is dat een venster de juiste maat/verhoudingen heeft dan dat vensters elkaar niet overlappen, dan kom je daar moeilijk van af. Ik ben er jaren van overtuigd geweest dat command line tools als tmux en (neo)vim superieur zijn aan gekloot met de muis, maar ik heb er nooit genoeg moeite in gestoken om er productief mee te worden.
Ik gebruik al linux sinds 97 ofzo en al veel distributies getest. IK heb nog altijd een dual boot voor bepaalde games. Maar als iemand hulp nodig heeft bij linux, dan heeft die ook hulp nodig met Windows ... Dat is toch niet helemaal waar hoor. Ik heb hier een hp printer (enja daar begint het), superding, zo een laster dat je zelfs kan bijvullen. Echter in Windows = direct ... maar onder linux de scanner aan de praat krijgen was een ramp. Sommige dingen moeten nog altijd via een commandline en daar stopt het zeker voor velen. Dat het beter geworden is, zeker ... ik heb ooit nog mijn 3de muisknop moeten configureren in X. Enja de meeste dingen werken wel out of the box zonder problemen. Maar er zijn genoeg fabrikanten waar die geen linux drivers voorzien en/of er weinig tijd aan willen besteden. Ik wil al lang een streamdeck + kopen (met die knoppen op) en er is een library in python die je kan gebruiken. Ik heb hier ook 2 muizen (logitech vertical) en een razor wireless met dock charging en een razor tartarus (zo een extra keypad). De kleur daar goedzetten werkt wel, maar mijn moederbord (kleur ram) mag ik vergeten bijvoorbeeld. Werkt alleen onder Windows. Ik hoef geen kleurtjes op mijn moederbord, dus dat wou ik uitzetten of gewoon wit ... Not going to happen. Bij de razer producten kan ik het dan wel zetten (dat is gewoon een soort van wit/grijs, maar zeer licht), maar soms gewoon helemaal niks, dan weer wel. Ok dit zijn misschien niche producten, maar er is zeker nog een lange weg te gaan. Het is niet omdat ik linux gebruik voor werk/enterainment/gaming dat ik geen "specialere" dingen wil kopen/gebruiken.
Maar als iemand hulp nodig heeft bij linux, dan heeft die ook hulp nodig met Windows ... Dat is toch niet helemaal waar hoor. Ik heb hier een hp printer (enja daar begint het), superding, zo een laster dat je zelfs kan bijvullen. Echter in Windows = direct ... maar onder linux de scanner aan de praat krijgen was een ramp.
Daarmee behoor je al tot de 5% van de gebruikers voor wie Linux lastiger is. De rest van de wereld gebruikt privé ondertussen een smartphone om een kiekje te maken van een fysiek document, als het al nodig is.
ik heb ooit nog mijn 3de muisknop moeten configureren in X.
Geen probleem meer met Wayland, wat nu de standaard en de toekomst is en voor de 95% prima werkt.
Maar er zijn genoeg fabrikanten waar die geen linux drivers voorzien en/of er weinig tijd aan willen besteden. Ik wil al lang een streamdeck + kopen (met die knoppen op) en er is een library in python die je kan gebruiken. Ik heb hier ook 2 muizen (logitech vertical) en een razor wireless met dock charging en een razor tartarus (zo een extra keypad). De kleur daar goedzetten werkt wel, maar mijn moederbord (kleur ram) mag ik vergeten bijvoorbeeld. Werkt alleen onder Windows. Ik hoef geen kleurtjes op mijn moederbord, dus dat wou ik uitzetten of gewoon wit ... Not going to happen. Bij de razer producten kan ik het dan wel zetten (dat is gewoon een soort van wit/grijs, maar zeer licht), maar soms gewoon helemaal niks, dan weer wel. Ok dit zijn misschien niche producten, maar er is zeker nog een lange weg te gaan. Het is niet omdat ik linux gebruik voor werk/enterainment/gaming dat ik geen "specialere" dingen wil kopen/gebruiken.
Ook wat je hier omschrijft wordt door 95% van de gebruikers niet gebruikt. Als je met een Stream Deck, met RGB-verlichting op je moederbord of met extra zaken van invoerapparatuur aan de slag gaat, dan wordt al verwacht dat je technisch onderlegd bent of dat je Windows gebruikt (want waarschijnlijk een gamer, streamer, etc.).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 november 2025 10:42]

Sorry maar zakelijk krijg je nog altijd dikwijls een factuur op een blad dat dient voor je boekhouding en zo zijn er genoeg, dan wil je een "goed" document, ook vlug even kopietje maken voor de dochter/zoon etc van een werkje voor school etc.

Je hebt wel gelijk dat veel mensen die dingen niet gebruiken, maar een printer is nog altijd een ramp hoor en dat is het al jaren. Het werkt en daar stopt het. Uiteraard zijn er veel mensen die geen printer meer hebben en ik heb die ook niet zoveel meer nodig als vroeger aangezien ik de boekhouding wel digitaal kan indienen, maar voor school etc is het toch nog altijd handig om eentje te hebben en daar ben ik vast niet alleen
Sorry maar zakelijk krijg je nog altijd dikwijls een factuur op een blad dat dient voor je boekhouding
Daar maak ik tegenwoordig maar gewoon een foto van met mijn telefoon; scanner weekend krijgen onder Linux óf macOS is teveel moeite geworden. Voor hogere kwaliteit scans heb ik de moeite er overigens wel in gestoken, maar dat het gisteren werkte betekent niet dat het vandaag ook werkt. En dan heb ik juist een merk uitgekozen dat Linux-drivers levert 🫤
Sorry maar zakelijk
Er zijn veel desktopomgevingen, maar geef iemand voor privézaken iets modern, populair en wat zoals Windows werkt (zoals KDE Plasma), zorg ervoor dat die een browser kan openen en wellicht documenten in LibreOffice, en je hebt 95% van het publiek dat een notebook gebruikt al een eind op weg geholpen.
De commerciële wereld gebruikt Windows en bijbehorende applicaties, en betaalt daarvoor de prijs.
een printer is nog altijd een ramp hoor en dat is het al jaren. Het werkt en daar stopt het
Printen zelf is juist zoveel makkelijker geworden dankzij IPP Everywhere. Als je daarmee nog printproblemen hebt, dan ligt het aan de printer. Overigens ook voldoende printproblemen in Windows, want printers blijven apparaten uit de hel. :+

Om een kopietje te maken heb je met een MFC geen PC nodig.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 november 2025 10:59]

Er zijn ook genoeg mac gebruikers hoor tegenwoordig in het bedrijfsleven en ik gebruik gewoon linux voor mijn bedrijf (software bouwer) en zo ken ik er genoeg. Non it bedrijven is meestal Windows en hier en daar een apple product. Ik moet er nog niet aan denken om alles onder Windows te runnen, ik zou echt moeite hebben (cloud emulator/redits/etc) enja er is docker etc. Als ik niet gewoon apt-get install kan doen (of welke package manager het ook is), dan hoeft het niet echt meer voor mij.

Maar voor bedrijven ligt het vaak anders, er is nog genoeg desktop software die gebruikt word, die je met moeite onder wine aan de praat krijgt of voor die ene machine sturing etc. En dat zie ik niet snel wijzigen. En dan is er nog het user management en de gebruikers die geen Excel kunnen gebruiken of Outlook (en nee Evolution heeft al 20 jaar dezelfde bug waar het soms gewoon nog eens alles gaat downloaden, thunderbird is een zeer minderwaardig alternatief maar gebruik het zelf). En openoffice bijvoorbeeld werkt wel, maar dan zijn er de macro's die gemaakt zijn, nee we kunnen niet zonder en daar stopt het dan bij velen. Dus daar gaan we niet zo snel van af zijn
Om een kopietje te maken heb je met een MFC geen PC nodig.
Nee maar het is wel veel gemakkelijker als je gewoon een all in one device hebt, dat toch wat plaats inneemt, dat je zowel vanop je pc/netwerk kan aanspreken en liefst gewoon direct printing (voor mij, aangezien die printer hier in mijn bureau staat)
Ik snap die mentaliteit (zelfs als Linux-gebruiker) ook nooit zo goed. Waarom zóu Linux “de” oplossing moeten zijn? Dat is als zeggen dat Škoda ‘de’ auto is voor iedereen.
Tegenwoordig hebben velen alleen een browser nodig. Misschien nog een tekstverwerker als ze niet in bijv Google docs willen werken. Daar is prima mee te werken. Hebben ze meer nodig, en werken ze actief met software die beschikbaar moet zijn of willen ze zelf actief aan de gang met het OS zelf, dan is het een ander verhaal.
Inderdaad. Afgelopen maand voor de ouders een chromebook plus gekocht nadat de Windows laptop aan vervanging toe was.

Ze vinden het echt een verademing in vergelijking met het voor hun 'complexe' Windows.

I3 erin, 15", gegarandeerd 10 jaar sec updates, helemaal top voor 350,- euro.

Merk dat ikzelf eigenlijk ook geen vragen meer krijg, dubbel winst dus :Y)

[Reactie gewijzigd door evmmb op 27 november 2025 17:27]

Eén ding is natuurlijk wel vervelend (tenminste met Ubuntu, wat ik zelf als primaire OS draai sinds eind vorig jaar) en dat is de ondersteuning van de US International-indeling voor je toetsenbord. Een hoop van combinaties die ik gewend was voor speciale tekens werken en niet en om de een of andere reden is deze indeling ook niet beschikbaar, en dus moest ik zaken opnieuw leren. Dit kan zeker voor ouderen wel een probleem zijn. En dan is het wel makkelijk om ze gewoon op Windows te laten, want 'ze gebruiken alleen een browser' als argument werkt twee kanten op.

Mijn moeder heeft jarenlang mijn Phenom II 1055T-gebaseerde systeem gebruikt waarop W11 perfect liep via de registerhack. Ze gebruikte dan wel Office echt actief, dus tenzij ik dat via Wine op een Linuxdistro geïnstalleerd had, had ze sowieso Windows nodig. En ook dat was gratis (ok vooruit de licentie was gebaseerd op een Windows 7 licentie die ik nog van de Uni had en dus eigenlijk niet meer mag gebruiken). Maar ze gebruikt sowieso Office actief, dus voor haar zou Linux gewoon een optie zijn (tenzij er een manier is om deze toetsenbordindeling wel goed te laten werken zoals op Windows).

Een oom van mij is in de 70 en zijn hele leven timmerman en brandweerman geweest en die gebruikt geen speciale tekens. Dus die heb ik met zijn Haswell-systeem gewoon op Linux overgezet. Wel een MS Edge-icoontje voor Firefox (hij gebruikt al meer dan 20 jaar Mozilla en daarna Firefox, maar ik heb ooit dat icoontje naar dat van IE veranderd omdat hij dat bleef gebruiken met alle malware van dien destijds).

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 27 november 2025 15:46]

Eén ding is natuurlijk wel vervelend (tenminste met Ubuntu, wat ik zelf als primaire OS draai sinds eind vorig jaar) en dat is de ondersteuning van US International voor je toetsenbord. Een hoop van combinaties die ik gewoon was voor speciale tekens werken en niet en om de een of andere reden is deze indeling ook niet beschikbaar, en dus moest ik zaken opnieuw leren. Dit kan zeker voor ouderen wel een probleem zijn. En dan is het wel makkelijk om ze gewoon op Windows te laten, want 'ze gebruiken alleen een browser' als argument werkt twee kanten op.
Prima, mijn moeder, vrouw en kinderen gebruiken allemaal Linux Mint of Bazzite, al een aantal jaar.
Linux is misschien niet het ideale alternatief voor iedereen maar wel eigenlijk het enige goede alternatief.
Ze zijn nog van de generatie die niet zomaar iets de vuilnisbak in mikt terwijl het nog prima werkt. De pottenlikker wordt daar ook nog steeds gebruikt :)
Generatie? Noem het een mentaliteit of mindset (net hoe modern je bent). :P

Er is zoveel "verouderde" hardware die nog prima en veilig bruikbaar is voor alledaagse (privé)zaken (browsen, YouTube, lichte kantoorachtige taken, ...). Voor dit soort activiteiten was er in de afgelopen 15 jaar maar weinig ontwikkeling, dus veel daarvan kan met oude hardware. Vergelijk dat maar eens met 2010 en hardware uit 1995. :+

Zelf heb ik een notebook uit 2011 met een i7-2620M die met 16 GB RAM en een SSD nog steeds goed kan meelopen. Die gebruik ik voor een hobbybureau. Prima om online zaken te lezen/bekijken en dataoverdracht bij het repareren van (soms "verouderde") hardware. ;) Qua I/O is die notebook nog steeds niet slecht. Met gigabit ethernet en een USB 3.0-aansluiting is die vlot genoeg voor het uitlezen van mediadragers en het overzetten van data van oude naar nieuwe media. Zo heb ik daarmee een tijdje terug van een auto de HDD van het media-/navigatiesysteem vervangen met een SSD.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 november 2025 09:31]

Hardware is niet “verouderd” zolang het nog nuttig is. Die eeuwige drang om maar te vernieuwen om het vernieuwen is heel vermoeiend. Gezien de hoeveelheid mensen die nog steeds op Win10 zitten, zijn blijkbaar meer mensen het met mij eens. Er is geen noodzaak voor Win11. De enige noodzaak om over te stappen is het geduw van MS. Er is niks “verouderd” aan Win10, anders dan MS die de ondersteuning stopt. Het doet nog steeds alles wat de gemiddelde gebruiker nodig heeft. Win11 is eigenlijk een overbodig product die alleen bestaat om de zakken van de maker te vullen. En daarbij de afvalberg nog een stukje op te hogen met hardware van mensen die toch maar zwichten voor de druk en hun nog prima werkende computer wegdoen.
Dit is niet onze eerste dram‑cyclus. Er zijn er zeven geweest, denk ik, in de afgelopen 40 jaar.
Dit vertaalde in mijn hoofd op een heel andere manier dan wat er origineel mee werd bedoeld. In mijn hoofd ging het om het gedram van MS om iedereen naar een nieuwere Windows te krijgen. Dat zullen er ondertussen wel 7 zijn geweest ja, en met Win12 gaan we weer een nieuwe “dram-cyclus” krijgen :+
Hier ook moeders al overgezet naar Linux (Zorin)

Tot nu toe geen enkel probleem, en ze kan haar PC lekker blijven gebruiken zonder een nieuwe aan te schaffen.
Ik zit zelf ook weer te kijken naar het overstappen naar Linux, of i.i.g. eerst een dual boot op te zetten voor die 1-2 games waar letterlijk 0 Linux support voor mogelijk is (multiplayer games, en super archaische spreadsheet sims)

Ik vind dat Linux de laatste jaren een zeer sterke groei heeft meegemaakt, deels geholpen door de grote compatibility-slag in gaming dat je zag met de komst van SteamOS/Proton. Dan zie je toch dat meer niet-gaming software developers interesse tonen in Linux.
multiplayer games
Veel multiplayer games werken uitstekend, alleen de bekendste niet (Call of Duty, Battlefield, Fortnite) omdat die dat actief tegen gaan omdat ze perse hun anti-cheat buiten de beveiliging van het OS om willen hebben. Wat al een wassen neus is aangezien Call of Duty nog steeds ram-vol cheaters zit en de reden dat console spelers niet tegen Windows spelers willen spelen.

Dus onzin om dan Linux niet te ondersteunen.
Ik zeg ook niet dat ik daardoor Linux niet ondersteun, maar vooral dat ik mogelijk nog een dual boot draait om die forced AAA-rootkits te moeten blijven gebruiken voor de korte periode dat ik waarschijnlijk die games nog speel.

Dan is Linux de daily driver, en dan voor dat handjevol non-compatible games word dan Windows gestart... Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld Falcon BMS.
Ik snap je heel goed hoor. Ik heb ook Windows als vangnet voor net als iemand met mijn een bepaalde game wil spelen die alleen op Windows draait. Maar eerlijk; ik heb Windows al maanden niet aangeraakt. Dus ik denk dat ik die 2 TB nVME waar Windows op draait gewoon leeg ga gooien en als extra opslag aan Mint geef.
Off-topic: mag ik vragen welke sim? Ben altijd op zoek naar excel sims
Met 'spreadsheet sims' bedoel ik specifiek games die meer een spreadsheet zijn dan een game, zoals Football Manager.

In dit geval is het "Front Office Football 9" (Amerikaans Handei), de manier dat die is gemaakt (met veel pop out windows, OS fonts, externe afbeeldingen) is die heel moeilijk te sandboxen in Linux.

[Reactie gewijzigd door deknegt op 27 november 2025 09:11]

Snapte ik :) Dank! Ik ga deze eens proberen!
Maar waarom zou je dat soort saaie games willen spelen? Lijkt me geen gemis als die niet meer draaien :+
Zoals mijn grootmoe altijd zij, iedere gek heeft zijn gebrek. :+

Ik alleen iets meer dan de gemiddelde gek.
Maar waarom zou je dat soort saaie games willen spelen? Lijkt me geen gemis als die niet meer draaien :+
Ik weet niet helemaal zeker of je dit sarcastisch bedoelde, maar laat iedereen gewoon spelen en doen waar hij zin in heeft.
Op alle machines waar niet op gegamet wordt, draait Linux of BSD hier. SteamOS/Proton zijn stapjes in de goede richting maar nog lang niet ver genoeg om een serieus alternatief te zijn als 't op zorgeloos gaming en performance aan komt. Voor de rest: Linux all the way.
Zelf werkt elke game in mijn steam library tot nu toe (zit een half jaar op cachyOS linux) zelfs burnout paradise (niet de remastered) die uit begin 2009 komt
Laatst Windows 11 geïnstalleerd op een Lenovo die zichzelf had vergrendeld na updaten (schijnt een bekend probleem te zijn). Wat een ellende, drivers apart downloaden met een andere computer om VERPLICHT op internet te komen en een MS account aan te maken. Leek wel de jaren 90. Had in de tijd die het me kostte 6x Linux kunnen installeren, maar goed het was mijn laptop niet.
Nee dat is het njet voor de huid-tuin keuken gebruiker
De huis-tuin- en keukengebruik gebruikt hun laptop als facebook machine en online shopper... Die hebben zelfs voldoende aan een Chromebook en al zeker helemaal aan een Linux distro die niet constant loopt te zeiken over upgrades en AI features.
^ en:
  • Geen ads
  • Geen tracking
  • Niet dat ie ineens automatisch opstart of opnieuw opstart terwijl je gewoon bezig bent om een update door te drukken
  • Veel betere sleep/wake functionaliteit
  • Alles is snappy, file browser etc
  • Geen onnodige meldingen
  • Geen gezeik om 'neem OneDrive!!!"
  • CoPilot in je gezicht rammen bij elke update
  • Bij updates hoef je niet te rebooten
Komt niet vaak voor bij dit soort opsommingen. Maar hier op Win 11 en ik kan bij geen enkel punt aansluiten..

Misschien "tracking" als je daarmee telemetry bedoeld..
Hmm dit is een opsomming die ik vanuit mn eigen beleving heb opgeschreven. Draai Windows en Linux beide op 2 machines.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 27 november 2025 15:22]

Misschien heb ik verouderde informatie maar zodra je specifieke software nodig hebt, ik gebruik Traktor en Ableton op een 11 jaar oude laptop die nog draait als een trein, dan houd Linux toch gelijk op. Linux alternatieven gebruiken werkt ook niet, want mijn medemuziekanten gebruiken nou eenmaal Ableton en m'n draaitafel werkt met Traktor.
Ableton staat gewoon in het installers rijtje van Bottles en Traktor in de PlayOnLinux-lijst. Hoewel ik zelf lang geleden de switch naar Mixxx gemaakt heb, kan ik dus niet firsthand kan vertellen hoe goed dat nu werkt onder Linux. Ableton zo te installeren en gebruiken.
Dit is onjuist. Een Distro op een usb stick zetten en booten van die stick om deze distro te installeren gaat niet zomaar. Je moet in de meeste gevallen secure boot uitzetten en eventueel signing keys verwijderen en eventueel een eigen siging key installeren. Dit begrijpt Jan met de Pet niet.

Dus zo 'sterk' is het alternatief niet en de hardware, in dit geval UEFI, ondersteunt linux niet standaard.

Wat jij beweert geldt voor hele oude hardware met een ouderwetse bios zonder secure boot.

[Reactie gewijzigd door ABD op 27 november 2025 10:15]

Inmiddels ondersteunen de meeste grotere Linux distro's secure boot.
Activeer 3e party secure boot de meeste populaire distros werken meteen. En met mokutil kun je elke distro of kernel module zelf signen.

Secure boot moet gewoon aan. Ook onder linux. Dat icm LUKS voor disk versleuting (ala bitlocker) is je device prima beveiligd.

En als klap op de vuurpijl kun je ook je luks sleutel in je tpm stoppen. Dan hoef je bij het booten niet eens je wachtwoord op te geven.
Voor mensen met computers die niet ssn vervanging toe zijn is dat mijn eerste advies. Mensen die een nieuwe laptop moeten kopen adviseer ik een MacBook.

Sinds Apple Sillicon en zeker sinds de basismodellen zijn uitgerust met 16GB zijn dat naar mijn mening de beste bang for buck apparaten. Mits je geen enorme storage nodig hebt.

Dat gezegd hebbende, ik gebruik nu een zakelijke 13" HP met Fedora en als ik nu voor mezelf iets moest kopen dan zou ik een Framework kopen en er Linux op zetten.
Ik gebruik dagelijks enkele tientallen linux machines, allen zijn servers. Natuurlijk heb ik zat Desktop distro's gebruikt waarbij SteamOS het beste was. Nee niet alle hardware wordt door Linux onderkend/ondersteund. Er is simpelweg te veel verschillend spul. Windows vind veruit het meeste wel gewoon. Ik heb met beiden issues gehad wat dat betreft.

Een OS is een gereedschap, op een server zal ik niet snel MS zetten tenzij het een AD server oid is. Als een laptop te oud is voor Windows dan zijn daar zat workarounds voor. Heb je een DAW nodig met Logic pro of ben je een digibeet? Gebruik vooral MacOS. Is jouw workflow werkbaar in Linux, gebruik vooral Mint, Ubuntu, Arch, Rocky, Suse, Debian, PopOS of whatever.

Buiten het bovenstaande, ik vind ALLE Linux desktop GUI's verouderd en lelijk. Alleen KDE Plasma komt nog in de buurt van iets dat er in mijn ogen redelijk (ken net) uit ziet en customizable is.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 27 november 2025 11:09]

Zelf gebruik ik privé als Windows alternatieve MacOS. Ik heb mijn oude Windows PC ingeruild voor zo’n Mac mini.

En ik kan je vertellen dat overstappen van Windows veel lastiger is dan gedacht. Wat je blind kunt doen met Windows moet je nu vaak weer uitzoeken hoe te doen in een ander OS.

Ik zie het als een uitdaging om die overstap succesvol te maken, maar ik zou het niemand aanraden. Als je gewend bent aan Windows dan adviseer ik om daar lekker bij te blijven, hoe goed die alternatieven ook zijn.
Bijzonder, ik vond de overstap naar Linux heel gemakkelijk ik was er bijna gelijk aan gewend
Het is allemaal beter geworden dan 5-10 jaar geleden, zeker recent met alle ontwikkelingen rondom bijv. Proton, maar echt een volwaardig alternatief is het pas als alle grote softwarepakketten het ondersteunen. Zolang je niet MS Office op Linux kunt draaien moet je uitwijken naar alternatieven als Libre, en hoewel dat voor veel mensen prima werkbaar is blijft het toch gewoon een mindere ervaring.
Daarnaast is de kans dat Windows zichzelf brickt een stuk lager, want Linux kan vrij snel in dependency hell terecht komen terwijl dat binnen Windows voor consumentensoftware vrijwel nooit gebeurt.

Als systeembeheerder houd ik van Linux, maar als gebruiker blijf ik toch bij Windows. Wat mij betreft is MacOS dan ook wel de ideale middenweg, jammer dat daar weer een prijskaartje aan hangt waar je U tegen zegt.
Ik gebruik refurbished Dell optiplex of HP Powerdecks mini's. Werken prima met Linux. Plus een hoop usb-poorten. Meer dan genoeg specs waar ik het voor gebruik. Ben in 2017 al overgestapt naar Linux. Debian 13 Xfce.
Niet voor iedereen hoor. Zoals @Ablaze schrijft ondersteunt W11 meer. Zelfs bij mijn pc die officieel niet voldoet werkt alles goed. Voor Linux heb ik mijn grafische kaart moeten upgraden. Draai nu wel dual boot met Linux als eerste optie. :)
Hoe doet Linux het tegenwoordig op tablet pc's zonder toetsenbord?

Ik ben wel be naar een Linux alternatief voor mijn surface pro. Heb er nu met een truc Windows 11 op staan.

Op een "gewone" lap werkt de basis prima.
Ik heb zelf geen touchscreen maar een goede desktop-environment voor touchscreen zou gnome zijn maar ook kde plasma werkt met touchscreen
Hier idem. Mijn transitie weg van Windows 10 is voltooid, ik draai nu Ubuntu. Installatie was een koekie, en 95% van wat ik met mijn computer doe kon ik zonder problemen voortzetten onder Ubuntu. Voor de resterende 5% moest ik alternatieven zoeken, en bv knutselen met Wine.

2025 is hier in huize JeroenH waarschijnlijk definitief "het jaar van Linux op de desktop", met dank aan Microsoft.

Dat gezegd hebbende, het is duidelijk niet voor iedereen. Door mijn ervaring met medische apparaten, die vaak (maar te weinig) op Linux draaien weet ik mijn weg in de terminal een beetje, en dat helpt enorm met hobbels en hobbeltjes overwinnen. Als je op dat vlak helemaal geen ervaring hebt kan de ervaring frustrerender zijn, dat valt niet te ontkennen.
Waarom is het altijd zo dat als een artikel over operating systeem X gaat er gelijk iemand is die zegt, "maar ik gebruik operating systeem Y"... Na al die jaren een vermoeiende reactie, het gaat dan al snel niet meer over het artikel... En ja jij krijgt engagements op je post, dat is helaas hoe media werken. Maar ook hoe jij weer meedoet aan polarisatie
En we hebben er nog eens 500 miljoen die vier jaar oud zijn en Windows 11 niet kunnen draaien. Dat zijn allemaal mogelijkheden om te upgraden naar Windows 11 en moderne technologie."
Wait whut? Hoe kun je 4 jaar geleden systemen uitgeleverd hebben die niet W11 compatibel zijn? Dat riekt naar planned obsolescence van Dell zelf want veruit de meeste hardware sinds 2018 is compatibel met W 11 en de hardware vereisten waren 4 jaar geleden al lang en breed duidelijk :?
"Als ik me goed herinner, bedraagt ​​de geïnstalleerde basis ongeveer 1,5 miljard eenheden. We hebben er ongeveer 500 miljoen die Windows 11 kunnen draaien, maar die nog niet zijn geüpgraded. En we hebben er nog eens 500 miljoen die vier jaar oud zijn en Windows 11 niet kunnen draaien."
Volgens mij zijn dat absolute aantallen, niet alleen van DELL.
MS zegt zelf (aldus Copilot) dat het win11 op 1,5 miljard devices draait, en dus niet alleen DELL.
Hardware in de backstock, wat nog de markt op moest, vermoed ik.. en er van uitgaande dat een laptop gemiddeld 3-5 jaar mee gaat (afhankelijk van het model, vaak iets langer), ligt de keuze (deels) bij de klant om verouderde hardware te kopen, om over pakweg 7 jaar weer een nieuwe laptop aan te moeten schaffen.
Ik vind dit niet zo heel raar, eerlijk gezegd. Al vanaf het begin werden er stickers op de apparaten geplakt "voorbereid op W11", dus het was voor de klant wel duidelijk om toch voor een ouder type te gaan en niet één met een sticker. Ik denk dat je niet alleen de vinger naar Dell moet wijzen.

[Reactie gewijzigd door DeCo op 27 november 2025 09:01]

Een laptop die 3-5 jaar meegaat? Dat is een gebruikelijke vervangingscyclus in bedrijven omwille van boekhoudkundige redenen, maar strookt niet met de einde levensduur (technisch noch kwalitatief). In 2013 waren er al laptops met 16GB. Die zijn 10 jaar oud, toen was er van Win11 geen sprake. Mits een upgrade naar SSD kunnen die perfect mee voor ongeveer alle taken. MS wilt, samen met de pc-industrie in het algemeen gewoon extra cashen dmv planned obsolescence (terwijl ze Win10 technisch gezien zelfs gewoon blijven ondersteunen omwille van LTSC).
We moeten in de IT echt eens gaan leren alles niet maar continue EOL te maken omwille van ‘vooruitgang’.

Ik gebruik geen Windows, maar het is niet dat Microsoft technisch gezien niet W10 zou kunnen blijven supporten, ze willen het alleen niet. We kunnen prima die software blijven patchen met security fixes en her en der wat features toevoegen indien nodig.

Hardware vervangen die nog prima werkt omdat we vinden dat er nieuwe software op moet is echt totale onzin. De CO2 uitstoot en alles wat komt kijken bij de productie van nieuwe HW is immens!

Ik zeg hier niet dat je dan maar Linux moet gebruiken (zou wel tof zijn!), maar we moeten in de IT denk ik leren om zaken langer te gaan ondersteunen.
Nee bedankt. Legacy rommel in leven houden is OOK duur en legacy hardware verbruikt ook meer stroom voor gelijke perf. Als je een legertje kan vinden wat voor een appel en ei windows 10 will onderhouden veel succes.
Waarom is het legacy? Omdat iemand die sticker er op plakt. Legacy bepalen we zelf, dat is geen gegeven. Het is ook geen ‘rommel’.

Dat stroomverbruik staat vaak totaal niet in verhouding wat de productie van nieuwe hardware wel niet kost, dat is echt enorm. Vooral de productie van SSD’s stoot superveel CO2 uit.
De mensen die het ontwikkelen bepalen dat. Heel leuk als eindgebruiker om met een eisenlijst te komen maar zo werkt het niet. Je krijgt een jaar of 10 en daar blijft het bij.
Dat is beetje in tegenspraak met je eerste reactie; het is dus blijkbaar geen legacy technich gezien en ook geen rommel, maar de ontwikkelaar bepaalt dat het wel zo is. (En dat met soms wat obscure redenen (winst)).

W10 onderhouden was niet duurder geweest als W11 ontwikkelen en onderhouden, dus zonder W11 was er denk ik weinig verschil geweest.
Ware het niet dat Microsoft Windows 10 heeft gelanceerd als de laatste Windows ooit. Ik snap waar je vandaan komt, maar wat ze hier toepassen is conceptuele veroudering pur sang.
Mijn inmiddels 15 jaar oude Dell Latitude laptop werkt supported onder W11, maar mijn 7-8 jaar oude Ryzen cpu niet.

Alles aan mijn pc is nieuwer dan aan mijn oude laptop. Die Ryzen cpu draait rondjes om de i5 in mijn laptop.

Ik heb er zelf W11 op gezet dmv de bekende register aanpassing. Het kan dus wel en het werkt ook nog eens prima. MS wilt het alleen niet.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 27 november 2025 11:59]

Waarom krijgt MS zoveel slack als hun OS al 10 jaar mainstream support krijgt, eindelijk EOL krijgt, terwijl dit bij Apple en Android bijvoorbeeld al veel korter is?
Ja, het lijkt me juist een zeer slechte tijd om de pc te vervangen. Die vervanging voldoet helemaal niet aan de huidige AI eisen. Kijk naar wat een DGX spark levert aan rekenkracht. Dus ik zou zeggen lekker doordraaien op je oude pc en wachten totdat de markt begint te begrijpen dat de AI rekenkracht goedkoper moet worden?
Als er iets is, dat ik in de afgelopen 20 jaar geleerd heb, is dat wachten op de volgende hardware omdat die schneller/beter/goedkoper is, in de PC-tech een 'ondoenlijke' strategie is.
Klopt, maar hier spreekt het omgekeerde.
Oude hardware is prima nog te gebruiken, die TPM vereiste is voor veel mensen onbegrijpelijk.
Die blijven gewoon op 10 hangen of installeren iets alternatiefs als Linux.

En gezien de huidige DDR5 prijzen denk ik niet dat de pc verkopen heel denderend zullen zijn volgend jaar.
Ik heb bij drie oudere (lees: 70+) familieleden Windows 10 op hun laptop vervangen door Linux Mint.
Ze hadden het niet eens door, tot ik ze erop wees.

Ach, het enige wat ze nog op hun laptop/pc doen, is internetten, mailen en bankieren.
Verder dan de browser komen ze niet op hun computer. En die browser is hetzelfde als voorheen op hun Windows-pc.
Mint lijkt dan ook enorm op Windows qua layout. Doet wat aan van Windows 7 toen er nog geen cross-promotie in de taakbalk en dergelijke zat.
Niet mee eens. De afgelopen 10 jaar is er relatief weinig vooruitgang geweest. Mijn oude pc van 6 jaar geleden recentelijk geuprade naar een 16 core AMD processor. De top of the line videokaart van toen is nog steeds relevant nu voor de zwaarste flightsims. Daarentegen de huidige top of the line pc heeft niet het vermogen om een 70 miljard parameter Ai model fatsoenlijk te draaien. En dat is de minimale grote om bijvoorbeeld goed programmeren te ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door oks op 30 november 2025 14:16]

Die zijn er wel. Kijk maar eens naar een Ryzen AI Max 395+ systeem, of Apple M4/M5 machines. Deze SoCs kunnen ook met 64 of 128GB RAM worden uitgevoerd, hebben evenveel of meer geheugenbandbreedte (wat benodigd is voor LLM token generation), enzovoort.

Maar in prijs zijn die niet heel veel goedkoper. De hardware is simpelweg duur, en voordat die prijzen dalen kan je nog wel paar generaties wachten ben ik bang. Geheugencapaciteit en bandbreedte groeit namelijk relatief langzaam. Deze SoCs lossen dat op door LPDDR5X geheugen te kiezen met 4- of 8-channel configuraties. Een reguliere desktop/laptop blijft steken op tragere DDR5 snelheden in dual-channel, en alles daarboven is "HEDT" terrein waarbij wederom een prijskaartje aan hangt.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 27 november 2025 11:33]

500 miljoen pc’s die 4 jaar oud zijn en Windows 11 niet kunnen draaien? Bizar dat die pc’s na 4 jaar al te oud zijn voor Windows. Overstappen naar Linux dan maar.
Als dit allemaal Dell systemen zijn, ligt de schuld toch echt bij Dell. Lijkt alsof ze zich een beetje van de domme houden.

Mijn vorige systeem met een i7-8700k is van October 5, 2017
Dit systeem had Windows 11 kunnen draaien. Dus wat voorn meuk deed Dell in die laptops van 4 jaar oud dan?
Dat is inderdaad een goede vraag. Voor zover dit pc's/laptops zijn die in NL zijn verkocht, denk ik dat consumenten best een poging kunnen wagen de verkoper (dat kan Dell zijn maar ook een andere verkoper van Dell computers) aan te spreken o.b.v. consumentenrecht. Van een pc of laptop mag je verwachten dat die wel iets langer (veilig) blijft functioneren met Windows. Voor wie niet per se Windows nodig heeft is overstappen naar Linux denk ik een betere optie.

Overigens valt niet uit te sluiten dat die 500 miljoen pc's zijn verkocht in bepaalde markten voor hele lage prijzen.
Eens. Ik ga hier ook Kubuntu op mijn oude Dell XPS kantoor laptop knallen omdat ma hem graag wil gebruiken als huis tuin keuken PC.

Ik mag bij budget PC's wel hopen dat ze daar budget CPU's in zetten die toch wat jonger zijn dan 3-7 jaar..
Bijvoorbeeld geen TPM actief. Gaat heel makkelijk.
Honderden miljoenen pc’s die niet kunnen “upgraden” naar Windows 11 maar nog jaren meekunnen met Linux. Als ik in dat schuitje zat wist ik het wel, de keuze is a) honderden euro’s uitgeven of b) nul euro uitgeven. Microsoft heeft zelf de opkomst van Linux in de hand gewerkt, wie had dat ooit gedacht?
b) nul euro uitgeven voor het aanmakenvan één reg key in je huidige Windows 10-installatie en je kan opeens wel upgraden: AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU onder HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup met waarde 1.

Of je maakt een nieuwe install iso en gebruikt WinBootMate en zet één vinkje aan om de requirements check te omzeilen.

Ik ben al een tijd geleden overgegaan op Linux vanwege meerdere issues die ik had met Microsofts gekozen koers, producten en diensten, maar het is niet zo alsof er geen alternatief bestaat. In elk geval voor consumenten volstaat bovenstaande methode, lijkt me.
Alleen is het m.i. wachten op het moment dat Microsoft tot de conclusie komt dat hier ook op geacteerd moet worden, en er allerlei beperkingen en/of meldingen gaan komen.
En we hebben er nog eens 500 miljoen die vier jaar oud zijn en Windows 11 niet kunnen draaien.
Met andere woorden: na de introductie van Windows 11 zijn wij, de fabrikanten, massaal computers blijven maken en verkopen die Windows 11 niet kunnen ondersteunen ook al was de technologie al jaren beschikbaar
En dat terwijl met één vinkje zetten als je een USB-stick voor Windows 11 setup in Rufus maakt, de PC het opeens wel Windows 11 kan draaien. Zo heb ik al diverse upgrades gedaan, werkt prima.

Je kunt hier de schuld bij de fabrikanten leggen, maar ook bij Microsoft die willens en wetens systemen kunstmatig afhoudt die prima Windows 11 kunnen draaien.
Nee, want MS heeft altijd laten weten dat updates naar zulke systemen op elk moment geblokkeerd kunnen worden en er is een tijd lang sprake van geweest dat dat met 25H2 ook zou gebeuren, al geloof ik dat dat op dit moment niet meer in het vooruitzicht licht.

Bijkomend, als je weet wat er in de achtergrond gebeurt, dan weet je ook waar die mogelijkheid voor bedoeld is, en dat is niet om gewoon op computers van eindgebruikers te gebruiken.

We lopen altijd maar te klagen en te zagen over hoe onveilig Windows wel niet is ondanks dat Microsoft al meer dan 20 jaar heel hard investeert in het veilig maken en houden van het OS, en als ze dan stappen zetten die hardware vereisen, dan doen we er alles aan om daar weer tegen in te gaan.
Het moet zo geforceerd door MS.

Ze hadden prima het kunnen "vereisen" voor nieuwe PCs, en dan aanraden voor oudere systemen.

TPM 1.2 kan ook genoeg, maar het moet nu direct per se 2.0 zijn. Microsoft had standaard graceful degradation kunnen doen met een waarschuwing als je dingen uitzet. In plaats daarvan verwijzen ze nu prima bruikbare systemen naar de schroothoop.

De historische gebrekkige veiligheid van Windows is niet alleen op te lossen met TPM - Linux doet het al heel veel jaren beter dan dat zonder TPM. Veilige encryptie en authenticatie kan ook zonder TPM. Het voegt hoogstens wat gebruikersgemak toe.
Nee, want MS heeft altijd laten weten dat updates naar zulke systemen op elk moment geblokkeerd kunnen worden en er is een tijd lang sprake van geweest dat dat met 25H2 ook zou gebeuren, al geloof ik dat dat op dit moment niet meer in het vooruitzicht licht.
Nee, vorige week nog gedaan en alle updates komen gewoon binnen. Misschien ooit, maar voor nu is het een prima methode om een systeem wat anders niet meer ondersteund wordt een langer leven te geven.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 27 november 2025 10:10]

Ik snap het sowieso niet - een Core i5 6600 draait prima onder Windows 11, maar "mag niet" dus mag hij op de storthoop. En wat moet een consument met een TPM? Ja, Battlefield 6 schijnt er één nodig te hebben - of liever, de anticheat heeft 'm nodig, maar als je BF6 wil spelen is die processor toch al niet voldoende meer, dus daar is het geen issue. Maar voor een gewone consumentenbak waar ooit op gegamed is, maar nu vooral een beetje internet op gebruikt wordt, is TPM pointless.

Dus waarom niet gewoon een Win11 Home en Pro, waarbij de Pro wél de TPM eis heeft en de Home niet? Het is niet alsof het niet werkt - het draait prima, ook op die ouwe i5 zonder TPM, dus het is echt een bewuste keuze om dat te blokkeren.

Het enige dat ik zie is dat de patches wel binnenkomen, maar de grote updates niet. Die moet je dan via Rufus doen - en ja, 25H2 is ook gewoon via die route te gebruiken.
Dit had ik dus met mijn laptop, wel TPM 2.0, maar net 1 generatie te oude cpu. Heb met de registerkey workaround wel w11 geinstaleerd, omdat de de laatste W10 updates crashten om 1 of ander reden.
Laptop werkt prima voor wat ik ermee doe.
Zie deze opmerking hier vaker langs komen... Maar kijk eens naar de markt in Afrika, Zuid-Amerika of Azie. Er wordt daar nog veel oud spul als nieuw verkocht. Puur een prijs gedreven situatie.
Windows 11 niet gewild? Wie had dat gedacht! Iedereen met een functionerend brein natuurlijk.

Eerst maak je van alles ouder dan 4 jaar tot e-waste en dan verbaasd zijn als mensen kortgesnoeide versies zelf maken of helemaal overstappen op iets anders. Ik vraag me af of dit niet voor OEM-fabrikanten het in de portemonnee schiet, want het klinkt alsof ze gewoon meer units proberen te verkopen op korte termijn.
Wat ik eigenlijk uit het verhaal haal, is dat Dell dus doodleuk 4 jaar geleden systemen heeft verkocht wetende dat deze niet compatible waren.. Dus eigenlijk loop Dell gewoon achter de feiten aan.
Windows 11 is mislukt of niet? Sinds we alles met moeite naar Windows 11 Pro hebben gekregen in het bedrijf zijn er best wel veel vastlopers op de tekenkamer. Je moet verplicht upgraden en dan kwam er van de week dit artikel nieuws: Windows 11 crasht na update door bug in explorer.exe en andere gui-elementen

Ook op afdeling elektro veel problemen met PLC's programmeren sinds Windows 11. Windows 10 geen problemen. Dit wordt echt vervelend.
This bug will be triggered on "first time user logon after a cumulative update was applied" and on all logins for those using non-persistent operating system installations (such as virtual desktop infrastructure environments), where app packages must reinstall each session.
https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/microsoft-windows-11-24h2-bug-crashes-key-system-components/

Daardoor is de scope al wat kleiner, maar nog wel flink.
Ik herken dit gelukkig helemaal niet. Hier (bedrijfje 220 medewerkers) allemaal met plezier op Windows 11, zonder gekke vastlopers of issues. Ook de BIM'mers en de afdeling E met o.a. het programmeren van PLC's hebben geen problemen, en niet met de gebouw-beheersystemen. Nou werken we ook wel met doorgaans moderne apparatuur bij onze relaties, maar toch. De software die zij moeten gebruiken doet het ook allemaal op W11, ook de oudere programma's.
Ik vraag me af hoe Dell inzicht kan hebben in de wereldwijde aantal geinstalleerde Windows versies.

Om vervolgens over te gaan over hoge geheugenprijzen en hoe Dell hiermee (erg goed natuurlijk 😉) omgaat.
Er zijn toch onderzoeksbedrijven waarbij je dat soort data kunt kopen?
Op all die standaard Dell images draait Dell SupportAssist. Deze meldt aan de gebruiker dat er Updates zijn, maar ook aan Dell wat je heb draaien, en crashes, etc
Dat gaat dan alleen over Dell systemen die dan ook nog dell software hebben draaien. Dit artikel gaat om de totale windows install base.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.