Perplexity kondigt AI-winkelassistent aan

AI-dienst Perplexity heeft een winkelassistent aangekondigd. Die moet voor klanten en gebruikers producten gaan zoeken die goed passen bij voorkeuren en vragen. De dienst heeft een ingebouwde betaalmethode.

De dienst doorzoekt het internet op basis van de prompt en wat het al weet van de gebruiker of klant, zodat het volgens het bedrijf betere resultaten kan geven dan zoekbalken van webwinkels. Zo moet het mogelijk zijn om in de prompt iets te zetten als 'ik ben op zoek naar een camera die past bij mijn werkzaamheden', waarna Perplexity de resultaten daarop aanpast.

Er is een deal met betaaldienst PayPal om snel te kunnen afrekenen binnen de eigen interface van Perplexity. Het is onbekend hoe dat op de achtergrond zal gaan met de aanbieders van die producten. Het AI-bedrijf zet de dienst live voor Amerikaanse gebruikers en zegt niets over wanneer die beschikbaar komt in andere delen van de wereld, zoals Europa. Het is vanaf deze week te gebruiken op desktop en web, ondersteuning voor Android en iOS volgen in de komende weken.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

27-11-2025 • 07:46

50

Submitter: TheVivaldi

Reacties (50)

Sorteer op:

Weergave:

Zucht. Daar gaan we weer. Melkkoe 3.1.

Het was te verwachten.
Belofte: 'Met deze service gaan we gaan internet / de wereld beter maken voor iedereen'.
Doel: "Met deze service gaan we zo fokkin rijk worden!".

Dit heeft echt niets te maken met jan en alleman beter bedienen.
De functionaliteit om advies / suggesties voor een product of dienst te krijgen is al gewoon aanwezig.
Zo werkt het nu al.
Geef aan wat je zoekt aan het LLM en welke wensen en eisen je krijgt deze suggesties al.
Het enige verschil is dat je hiermee het product direct kan kopen.
Oftewel - nu Perplexity, maar straks alle LLM - verdient een (klein) percentage op iedere aankoop.

Dat is stap 1.
Aangezien Paypal net als de meeste credit verstrekkers een percentage over het aankoopbedrag rekent, is zo'n deal snel gemaakt.

Ik gok dat het verder min of meer zo zal gaan:

Stap 2:
Zorg dat het extra goed werkt in het begin, zodat veel mensen er gebruik van gaan maken.

Stap 3:
Verkopers 'mogen' nu gaan betalen om vaker aanbevolen te worden. Maar wel minder dan bij de concurrentie (of met hogere ROI).
Google verliest steeds meer markt, tenzij ze rap zelf betere alternatieven gaan geven.
Wat waarschijnlijk al te laat is, aangezien ze momenteel adverteerders compleet leeg zuigen.

Stap 4:
De aangroei raakt verzadig. Tijd om te pas en te onpas extra producten aan te blijven bieden.

Stap 5a:
De groei in het aantal aankopen stagneert. Tijd om de kosten voor de adverteerders op te drijven.

Stap 5b:
Aangezien er niet meer gekocht wordt, moet het zoek-/aanbevelingsproces verslechterd worden, zodat het aankoopmoment gerekt wordt en meer adverteerders meer moeten betalen om te hopen op een verkoop.

Stap 6:
Het hek van de dam. Systeem is naar de klote. De volgende partij komt met de 'next big thing'.
Je hebt waarschijnlijk gelijk, maar als ze niet een advertentieverkoper worden, dan heb je kans dat het wel goed kan gaan. Dus daadwerkelijk een goede dienst gebaseerd op kwaliteit en gemak.

Kijk naar Kagi. Een betaalde zoekmachine die echt veel beter werkt dan Google en consorten. Kagi’s verdienmodel is niet gebaseerd op gunstige links voor Kagi en lekker op de site blijven hangen (advertenties dus)
Kagi is een dienst die ik zeker nog wil uitproberen. Daar geloof ik wel in. Mijn verwachting met AI en LLM’s is dat veel mensen binnen x jaar een betaalde AI gebruiken in de vorm van een persoonlijke assistent.

Een gecombineerd algemeen LLM voor de communicatie met een aanvulling die traint op persoonsgebonden voorkeuren en geschiedenis. Met opties voor aanvullende gespecialiseerde modellen.

Maar met zo’n plan van Perplexity om de betaling via dat platform te laten gaan is er voor mijn geen illusie meer dat ze ook streven naar winstmaximalisatie.

Wat is het voordeel voor de gebruiker dat de betaling via een derde partij loopt? Wat voor gebruikersgemak levert dat? Ik voorzie juist enorme problemen. Wie is er aansprakelijk voor incorrect verwerkte betalingen, verkeerde levering…. geen levering? Bij wie moet je als consument aankloppen? etc.
Wat is het voordeel voor de gebruiker dat de betaling via een derde partij loopt? Wat voor gebruikersgemak levert dat? Ik voorzie juist enorme problemen.
Een stukje veiligheid?

Kijk naar derden die via bol.com/Amazon hun spul verkopen. Wie vertrouw jij meer om een veilige/goede betaalmethode te onderhouden. bol.com/Amazon of Sjaakie's Bromtollenwinkel. Niets mis met Sjaakie. Die verkoopt z'n bromtollen vast met volle overgave en passie. Maar dat wil niet zeggen dat hij goed/veilig een webwinkel kan onderhouden :) Ofwel. Dat je jje betalingsgegevens hoef je dus niet overal en nergens neer te leggen.

En wat ook een ding kan zijn. Je hoeft die andere winkel's webwinkel niet te snappen. Sommige webwinkels hebben ingewikkelde interfaces. Nu heb je één mechanisme/platform waar je je ding op doet.

Dat soort dingen lijkt mij?
Wie is er aansprakelijk voor incorrect verwerkte betalingen, verkeerde levering…. geen levering? Bij wie moet je als consument aankloppen? etc.
In het geval van bol.com/Amazon: Betaling bol/Amazon de betaling, levering/garantie de winkelier. (en als je er niet uitkomt met de winkelier dan bol/Amazon)
Als ze het aanpakken zoals een Bol of Amazon, zou dat kunnen werken als ze vervolgens ook een gelijkwaardige klantenservice leveren.

Zoals ik nu denk dat het gaat werken plaatst de AI-assisent de daadwerkelijke bestelling bij de webshop die het heeft gevonden / aangeraden, waar de gebruiker vervolgens de betaalopdracht vanuit de Perplexity assisent krijgt.

Maar goed, details zijn niet bekend, dus wellicht dat ze hier iets slims voor hebben bedacht.
Het is nu ook niet bekend of er een account voor je wordt aangemaakt bij de verkopende partij, of dat Perplexity de (extra) middle-man wordt.


Een nieuwe functionaliteit die ik wel kan bedenken en handig zou kunnen zijn, is bijvoorbeeld een mogelijkheid om de opdracht te geven om een product te kopen wanneer de prijs inclusief verzendkosten onder bedrag x komt te liggen. Bij een winkel waarvan je aangegeven hebt dat je ze vertrouwd, of die algemeen als betrouwbaar zijn bestempeld. Zoiets als de price alert in de Tweakers Pricewatch, maar dan met daadwerklijke koopopdracht.
Dat zou een dienst zijn, waar ze ook gewoon geld voor kunnen vragen.
Ik vind het op zich een prachtig idee en een mooie manier om AI nuttig te maken voor ons consumenten.
Het zal echter enorm afhangen van hoe eerlijk en puur die AI werkt.

Zelf heb ik nogal de neiging om de apparaten te kopen die eigenlijk té goed zijn en meer features/kwaliteit hebben dan ik nodig heb. Ik kan voor alles wel een potentiele toepassing bedenken en mezelf wijsmaken dat ik het nodig heb en echt ga gebruiken, ook al weet ik diep van binnen dat het niet zo is.
Een goede AI zou mij tegen mezelf beschermen en me adviseren om het simpele maar goedkope apparaat te kopen. Alle winkeliers van de wereld zullen daar anders over denken, die hebben liever dat zo'n bot het luxe-product aanprijst.

Het probleem met dit voorbeeld is dat de huidige AI-assistenten enorme ja-knikkers zijn die in alles met de gebruiker meegaan en alles goed kunnen praten. Ik vroeg zojuist aan GPT om uit te leggen dat ik een Ferrari nodig heb en dat het een financieel een goede investering is en, je raadt het nooit, GPT geeft me gelijk en komt met een pagina vol argumenten waarom een Ferrari een verstandige aankoop is, zelfs als ik er bij zeg dat ik werkeloos ben en geen uitkering krijg.

Dat aspect zorgt er wel voor dat ik dit een erg interessante AI vindt, om goed te werken moet deze AI de gebruiker eigenlijk beter kennen dan die dat zelf doet. De AI moet op de een of andere manier een grens trekken tussen gevoel en verstand en soms tegen de uitgesproken wil van de gebruiker ingaan. Tegelijkertijd moet de gebruiker wel echt geholpen worden en niet met het gevoel blijven zitten het verkeerde product te hebben gekocht.
Hoe eerlijk en puur denk je dat de AI gaat werken, zelfs als de techniek er zou zijn? :+
Hoe eerlijk en puur denk je dat de AI gaat werken, zelfs als de techniek er zou zijn? :+
Mijn verwachting is dat deze AI, net als de meeste anderen, zal reageren op het niveau van Reddit, dus redelijk extreem en bevooroordeeld.

Dus als je een telefoon wil dan krijg je ófwel het advies dat het per se de nieuwste en duurste iPhone moet zijn mét de bijhorende sok, ófwel dat alles beter is dan een iPhone en dat je bij de Action een super-privacy-vriendelijk China-phone moet kopen en daar zelf LinageOS op installeren.

Ja, ik chargeer een beetje om het grappig te maken, maar dat is uiteindelijk wel mijn verwachting, dat deze bot niet meer doet dan gezellig meepraten met populaire meningen op internet die passen bij de achtergrond/vooroordelen van de gebruiker. En als die gebruiker een voorkeur voor merk X of eigenschap Y heeft dan zal de bot ook adviseren om merk X of eigenschap Y te kopen, los van de vraag of dat het echt het beste is voor de gebruiker.
Dat betekent nog niet dat de bot nutteloos is, mensen voelen zich nu ook enorm geholpen door posts op Reddit. Enerzijds is er veel kennis aanwezig, anderzijds zijn dit soort beslissingen vaak er gekleurd door persoonlijke voorkeur en achtergrond. Rationeel of niet, daar zijn we gelukkig mee.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 27 november 2025 08:57]

Klopt, bots doen het heel niet zo best op "suggestieve" of "geladen" vragen, want daarmee geef je eigenlijk zelf al aan wat het geprefereerde antwoord moet zijn en de bot volgt dat netjes op. Dus vraag je hem om de beste producten met daarbij voorkeuren? Dan zijn die voorkeuren ineens de beste producten. Of de voorkeuren worden compleet genegeerd, het is vaak of het een of het ander. Ze doen het niet zo best op "matig", veel beter op extremen, wat jij dus ook zegt, duurste iPhone of goedkoopste Action telefoon, amper wat in het midden. Dus als iets erg relevant is, of totaal niet, dan kan een bot er wat mee. Dingen die gemiddeld relevant zijn? Heeft hij geen idee van en zal hij daar toch weer iets wat uitsteekt (dus een extreem) proberen uit te pikken.

Bot doet het goed op feiten en harde statistiek, op het moment dat hij daar zelf invulling aan moeten geven (missende informatie erbij hallucineren) dan is dat totaal niet meer op feitelijke dingen gebaseerd. Dat is leuk voor creatieve doeleinden, zo nog enigszins "nieuwe" dingen verzinnen. Maar daar heb je dus niks aan als de dingen die hij noemt ook daadwerkelijk dienen te bestaan in de echte wereld.
Ik vind dit geen goed idee.
Het zal echter enorm afhangen van hoe eerlijk en puur die AI werkt.
Kijk eens naar wat Amazon u aanraadt. Kijk eens naar de 'suggesties' van Google (search).
Men kan betalen om hoger te staan in de zoekresultaten. Dat is een deel van hun verdienmodel.
Die gaan de kip met de gouden eieren niet slachten.

Anderzijds, wat is dan het volgende?
Hulp bij het kiezen van kleren?
Hulp bij het kiezen van tandpasta?
Hulp bij de keuze van een lief/vrouw?
Wanneer en welk standje?

Laat maar. Ik kies liever zelf. En een slechte keuze nu en dan, neem ik er dan gewoon bij.
Kijk eens naar wat Amazon u aanraadt. Kijk eens naar de 'suggesties' van Google (search).
Men kan betalen om hoger te staan in de zoekresultaten. Dat is een deel van hun verdienmodel.
Die gaan de kip met de gouden eieren niet slachten.
Klopt, ergens voelt dit als dat Perplexity de grote winkels uitdaagt en vraagt om opgekocht te worden om de reclame-markt te beschermen.
Anderzijds, wat is dan het volgende?
Hulp bij het kiezen van kleren?
Hulp bij het kiezen van tandpasta?

Laat maar. Ik kies liever zelf. En een slechte keuze nu en dan, neem ik er dan gewoon bij.
Mag ik vragen waarom?
Waarom zou je geen ander merk tandpasta proberen als je dat als tip krijgt?
Als je tandarts een ander merk zou adviseren, zou je het dan wel doen?
Wat is er fundamenteel mis met advies van een AI?
Hulp bij de keuze van een lief/vrouw?
Dat bestaat al en is ouder dan de computer. Apps als Tinder en Bumble zijn niet voor niets enorm populair, mensen wíllen hulp. Voor internet hadden we pagina's vol met contactadvertenties in kranten en tijdschriften en allerlei bureautjes en bemiddelaars. (Sterker nog, zelf je eigen partner uit liefde kiezen is niet altijd en overal de norm geweest.)
Wanneer en welk standje?
Hmm... kinky... Heb je nog meer goede ideëen? ;)
Mag ik vragen waarom?
Waarom zou je geen ander merk tandpasta proberen als je dat als tip krijgt?
Als je tandarts een ander merk zou adviseren, zou je het dan wel doen?
Wat is er fundamenteel mis met advies van een AI?
In mijn optiek is er wel degelijk een verschil. Ten eerste weet ik van een tandarts dat die een diploma heeft dus dat ik er vanuit mag gaan dat hij verstand van zaken heeft. Daarnaast zou mijn tandarts me met een reden een ander merk/type tandpasta aanraden.

In het geval van AI zal die in het gunstigste geval iets aanraden op basis van mijn prompt (beste, goedkoopste, beste prijs/kwaliteit) die AI weet niks van de staat van mijn gebit, mijn tandarts wel. En dan komt nog de vraag waar die AI op getraind is en welk type model er achter zit.
Exact: mijn tandarts vertrouw ik meer als het om tand(pasta)advies gaat, daar die er voor gestudeerd heeft. Bij AI moet je maar afwachten waar het op gebaseerd is, en áls het al op tandartsen gebaseerd is, dan moet je ook nog hopen dat het geen commerciële onzin is, zoals die ‘tandartsen’ in tandpastareclames op tv.
Als voorbeeld van je tandpasta: die tandartsen worden ook gewoon betaald door Oral-B om dat merk te sponsoren/aan te raden. Waarschijnlijk gewoon een commissie of zo.
[...]

Dat bestaat al en is ouder dan de computer. Apps als Tinder en Bumble zijn niet voor niets enorm populair, mensen wíllen hulp. Voor internet hadden we pagina's vol met contactadvertenties in kranten en tijdschriften en allerlei bureautjes en bemiddelaars. (Sterker nog, zelf je eigen partner uit liefde kiezen is niet altijd en overal de norm geweest.)
Een prikbord met contact advertenties is natuurlijk heel wat anders dan AI die jouw adviseert. En dat is in het geval van een digitaal prikbord (Tinder) niet anders. Je maakt als gebruiker zelf een keuze. Je krijgt alleen hulp bij het aanbod.

Er zijn ook wel dating sites die pretenderen te matchen op bepaalde kenmerken, dat is al iets anders. Uiteindelijk maak je daar eveneens zelf een keuze, maar het aanbod is gefilterd.

Je zou dating AI natuurlijk ook als een filter kunnen zien, maar de vraag is dan: waar is de AI op getraind? Ik vind dat ondoorzichtig.
Kijk eens naar wat Amazon u aanraadt. Kijk eens naar de 'suggesties' van Google (search).
Dat is een zeer valide punt. Die ‘suggesties’ of ‘vaak samen gekocht’ raken vaak kant nog wal:

https://www.bol.com/nl/nl/p/babyliss-smooth-pro-2100w-fohn-6709de-diffuser-2-snelheid-en-temperatuurinstellingen/9300000000388933/?cid=1764240020039-5562303388776&bltgh=kTZ2K8u7PsuxruzfqQVECw.4_83.88.ProductImage

(Zouden veel mensen twee verschillende haarfohns tegelijk kopen? 🤨)

Maar een dienst als dit zou in theorie juist waar kunnen toevoegen als het inderdaad wel werkt, en doet wat het beloofd.
Ik vraag mij af of het gaat helpen als ai zegt dat je het niet nodig hebt als je gevoelig bent voor bepaalde zaken.

Zou het helpen als de barman zegt, heb je dat extra biertje echt wel nodig?

Wellicht voor de een:) is op zich ethisch een mooi invalshoek maar het brein zal altijd goed gaan op een shot dopamine en shoppen is dat helaas van invloed op
Wat voor prompt geef je dan op? Het lijkt erop dat je een opdracht geeft om een bepaald argument te laten genereren. Dan doet de LLM dat.

Al ik gewoon advies vraag is het niet echt ja-knikkerig.

Hi, I think I really need a Ferrari. This is a great car and looks fantastic. I'm unemployed and have no income.

ChatGPT said: It is easy to admire a Ferrari — they’re beautiful machines.
But I want to be honest with you in a supportive way: with no current income, buying or maintaining any high-end sports car would put you in a very risky financial situation.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 27 november 2025 10:32]

Wat voor prompt geef je dan op? Het lijkt erop dat je een opdracht geeft om een bepaald argument te laten genereren. Dan doet de LLM dat.

Al ik gewoon advies vraag is het niet echt ja-knikkerig.
Je hebt helemaal gelijk dat ik een suggestieve prompt heb gebruikt, net als mensen die proberen hun zin te krijgen. Mijn prompt was zoiets als "Leg uit dat ik een Ferrari nodig heb ondanks dat ik geen inkomen." Die vraag is nadrukkelijk sturend en ik krijg dus waar ik om vraag. Ik doe het met opzet maar ik kan me goed voorstellen dat veel mensen het onderbewust doen. Een echt neutrale vraag formuleren kan best lastig zijn, zeker als je zelf al niet helemaal rationeel bent over het onderwerp (en Ferarri's zijn meer een kwestie van emotie dan van praktisch nut).

Jouw prompt is ook niet helemaal neutraal. Normaal gesproken zou je er niet bij zeggen dat je geen inkomen hebt. Daarmee geef je dus eigenlijk al aan dat er iets aan de hand is, net als met de woorden "I think".
Ik gaf die informatie expliciet er bij om te laten zien dat GPT meegaat in het door mij gewenste antwoord (een Ferrari is een goed idee) zelfs als ik context geef die dat onmogelijk maakt. Mijn nadrukkelijke opdracht telt zwaarder dan de informatie zegt dat mijn opdracht fout is. GPT probeert er dan toch nog iets van te maken, want zo werken die chatbots. Ze geven het beste antwoord op de vraag, ook als je vraag fout of suggestief is.


PS. Ik vind het antwoord van GPT op jouw prompt ook best wel voorzichtig. Er staat niet expliciet "Doe het niet!!!! Ben je gek geworden? Een knal voor je kop kun je krijgen! Idioot!". Zoals een mens zou reageren als je zo iets voorstelt.
Haha ja dit gaat vast en zeker in jouw en mijn belang werken /s
Eerst OpenAI, nu Perplexity...

Ik blijf toch maar trouw aan de geliefde pricewatch hoor
Opzich kan dit best handig zijn. Zo moet ik eerdaags een zoektocht starten naar een Chromebook met bepaalde specificaties (eis vanuit opdrachtgever) en dan is dit wel een uitkomt omdat ik dan snel een product voorgeschoteld krijg wat precies voldoet zonder dat ik er heel veel tijd in hoef te steken.
En de meeste marge voor peplexity / verkoper oplevert, maar niet per se de beste chromebook voor jouw use case ;)
Dat zal voor de enshitification fase nog wel meevallen. Het proces schrijft voor om eerst grote aantallen gebruikers te winnen en daarvoor is het van belang dat het product goed werkt. Ergens in de jaren hierna zullen de belangen van de aandeelhouders de overhand gaan nemen.
En hoe weet je dat dat de beste optie is?
“Laat het beste niet de vijand van het goede zijn.” Oftewel : Streef niet zo naar perfectie dat je iets goeds misloopt.

Je kunt anders uren lopen zoeken en willing later het toch maar niet kopen, of het verkeerde!
Kun je net zo goed naar een reviewsite en kies best buy?
En dat is niet mogelijk door gewoon in Pricewatch een paar filters aan te zetten?
De filters goed instellen in de pricewatch kost ook niet echt veel tijd, dat moet toch zonder ai ook wel lukken?
"Koop een energie-zuinige chromebook voor me met mat scherm"
"Wat een leuk product en een goede keus! Gaan we doen! Komt voor elkaar!"

Dag later, pakket op de mat.

"Hey, ik zie nu dat hij een glossy scherm heeft en veel energie verbruikt?"
"Dat klopt! Daar de NX123-A aangeduidt wordt als zuinig is het inderdaad niet het zuinigste model op de markt. Als je dat had gewild was de NX145-B een betere keus!"
"En dat scherm?"
"Sorry! Inderdaad je hebt helemaal gelijk! De NX123-B heeft een mat scherm, maar de zuinigere NX123-A is vaak uitgevoerd met een glossy scherm."
Als het heel makkelijk wordt doet die opdrachtgever dat voortaan zelf.....
Het is toch gewoon een extra tool? Met deze laat je hem wat producten vinden die voldoen aan je eisen en dan kijk je bij de pricewatch voor de goedkoopste optie en diverse reviews. Ik zie niet echt wat het probleem is. Het vinden van producten die voldoen aan je eisen is toch altijd wel wat werk en bij sommige categoriën weet je toch niet helemaal wat de beste optie is...
Het probleem is dat mensen dit niet als "extra" tool gaan gebruiken, maar als de tool en dat brengt dan wel weer wat problemen met zich mee. Beetje hetzelfde als mensen die volledig op ChatGPT vertrouwen voor zoeken en geen Google meer gebruiken. Ze vertrouwen op hallucinaties en ik vrees dat zeker met het aankopen van dingen er een stukje adverteren mee gaat spelen. Als jij gewoon maar een laptop aan gaat schaffen via een AI shopping tool, reken er maar op dat je dan niet de beste optie krijgt, maar een oké optie met hoge winstmarges
We gaan zien hoe het ontwikkelt. Ik denk wel dat mensen gewoon blijven kijken naar de resultaten en of dat de beste is en dit ook delen met anderen. Uiteindelijk moeten de bouwers toch een balans maken tussen inkomsten genereren en de vragen goed beantwoorden. Want stoppen ze met dat laatste, dan lopen de klanten uiteindelijk wel weg.
Top! Kan ik eindelijk t-shirts vinden die “lang” zijn in de maat L.

edit : deze post, is bedoeld om duidelijk te maken dat ik de meta info eindelijk aan de ai search tool kan overlaten. (Zoek shirts met minimale lengte van x cm, en x cm breedte) etc. L / XL / M - maatvoering klopt toch nooit wat van.

[Reactie gewijzigd door doodleman op 27 november 2025 08:44]

En op hoeveel webshops is die metadata correct ingevuld? Shoppen op bol en amazon is nu al dikke miserie omdat alle metadata al over the place is.
Slater extra long, of hema extra long ;)
Of Girav, maar nu wordt het wel erg OT.

Wat me wel handig lijkt is als je een boodschappenlijst hebt en je maximaal 2 supermarkten wil bezoeken, wat dan de goedkoopste combinatie is van producten per winkel
Dat hangt natuurlijk wel van meer factoren af. Stel dat supermarkt A en B allebei pindakaas van eigen merk in de aanbieding hebben voor een vergelijkbare prijs, maar de potten bij A groter zijn, waardoor je dus meer waar voor je geld krijgt, dan zou dat idealiter ook moeten worden meegewogen.
Prijs per kilo staat er online tegenwoordig ook vaak bij, dat kan dan wel worden gebruikt.
Maar het gaat niet om de kiloprijs, het gaat om de afmetingen.

Stel dat dit de aanbiedingen zijn:

* Supermarkt A: pindakaas 350 gram voor 4 euro
* Supermarkt B: pindakaas 600 gram voor 4 euro

Dan gaat het om de inhoud. Oké, en je moet ook de soorten meerekenen, want gaat het om zogeheten ‘100% pindakaas’ of niet? En gaat het om speciale soorten pindakaas, bijvoorbeeld Calvé American Style Creamy vs AH Pindakaas met stukjes?
Dank je wel menselijke AI bot :)
Saaie blanco shirts? Ik pas...
Waar koop jij dan niet blanco lange shirts?
Vrijwel nergens, want dat is momenteel de mode, maar ik vind er maar niks aan...
Hmmm en dan begint het voor bedrijven/verkopers als "schrijf je hier gratis in, dan verkoop je veel meer!" (of vragen ze geen enkele toestemming?) en dan eindigt het met "zonder ons verkoop je niks meer, geef hier die 75% van je omzet". Waarna winkels langzaam omvallen tot er een paar grote over zijn. Een beetje als thuisbezorgd enzo. Lijkt me weer niet echt een aanwinst voor de samenleving dit.
Het is vanaf deze week te gebruiken op desktop en web, ondersteuning voor Android en iOS volgen in de komende weken.
Mooie timing. Net op tijd voor Black Friday maar ook zo laat dat niemand nu nog z'n webwinkel gaat aanpassen om de AI voor de gek te houden.
Ik heb het 'voor de gein' in de Kagi Assistant de vraag gesteld:
Waar kan ik <product> het goedkoopste bestellen.
Dan krijg je een verwijzing naar de Tweakers Pricewatch, en nog wat andere prijsvergelijkers. Mijn vervolgvraag was:
Maak een overzicht van de winkels met de prijzen.
Toen kreeg ik netjes een tabel. (gebaseerd op de Pricewatch en de andere prijsvergelijkers).

Nou kan ik natuurlijk niet 'bestellen via dat AI-model', maar dat is in de praktijk weinig boeiend (vind ik). De beperking van bovenstaande blijkt, is dat lang niet alle winkels worden meegnomen. (Amazon.nl is goedkoper dan de goedkoopste die Tweakers en de andere prijsvergelijkers aangeven, zeker met de '10 euro korting'-actie die er nu is.

Stel dat perplexity straks wel 'veel meer' prijsvergelijkers/winkels afgaat, dan zou dat wel goed zijn. Maar ik heb daar een beetje een discutabel gevoel bij. Nou kan ik bij Kagi natuurlijk een lens maken waardoor ik hem kan sturen naar verschillende prijsvergelijkers. (ga ik binnenkort is proberen. Kijken wat daar uit komt :) )

Het op basis van mijn historie/voorkeuren zoeken, zou interessant zijn, maar ik ben wel echt benieuwd hoe goed zoiets kan werken. (dus dat het 'echt persoonlijk' wordt)

[Reactie gewijzigd door lenwar op 27 november 2025 10:24]

Dit is dan toch weer gewoon een soort Google? Google weet ook alles van je.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.