'Samsung gaat Perplexity integreren in Galaxy S26'

Samsung zou de AI-diensten van Perplexity gaan integreren in de Galaxy S26-telefoons, zo gaat het gerucht. Taken op het apparaat zoals apps openen zijn dan voor Samsung eigen assistent Bixby en Perplexity handelt de complexere taken af op een server.

De set-up lijkt daarmee op wat Apple doet met ChatGPT, meldt leaker chunvn8888. Het gerucht over Perplexity in de Galaxy S26 ging al maanden geleden, maar toen was niet duidelijk hoe dat precies zou moeten gaan werken. Samsung investeerde in Perplexity en sloot een deal met de maker van de AI-dienst.

Samsung heeft nu nog een deal met Google om Gemini in te stellen als standaard-assistent op zijn telefoons en dat is dan ook gebeurd dit jaar. Op telefoons met One UI 8 met Android 16 is Gemini de standaard-assistent.

Videoreview: Samsung Galaxy S25 FE

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

24-11-2025 • 16:39

60

Submitter: protected22

Reacties (60)

Sorteer op:

Weergave:

Hopelijk kan je alle AI rotzooi ook uit zetten met de S26. Ik moet binnenkort een nieuwe telefoon hebben (nu nog een A20), en de mogelijke Privacy Display spreekt mij heel erg aan, maar om AI in te gaan zetten voor taken die ik zelf ook snel kan doen lijkt mij niet duurzaam voor onze enige planeet.
Meeste van de huidige AI (op een Samsung toestel) werkt niet zonder een Samsung account.

Dus deze niet gebruiken is sowieso een prima eerste stap.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 24 november 2025 18:38]

Een Samsung telefoon gebruiken zonder Samsung account. Succes!
Hoezo succes? Dat kan gewoon hoor, het is geen Google of Apple :)

Uiteraard kan je dan geen Samsung services gebruiken, maar dat is logisch.

Maargoed als het iemand specifiek om AI gaat dat kan je gewoon uitzetten in de instellingen, of enkel op lokaal zetten (dan gaan 90% van de AI functies al uit).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 november 2025 10:24]

Al die Samsung native crap kan alleen via hun eigen Appstore geupdate worden.
Ja en nee, ik heb geen Samsung account op mijn Tab S9 en update hun apps prima.

Gebeurt op 2 manieren, via algemene OS updates (recent met OneUI 8 nog de optie gehad) en via de app sectie in instellingen.

Samsung account is 100% optioneel als je hun services die de account vereisen niet gebruikt.

Op mijn telefoon gebruik ik eentje omdat ik een Galaxy Watch 6 heb, maar op mijn Tab S9 gebruik ik die niet, en ik mis persoonlijk ook niks daardoor (gallerij, agenda, file manager werken prima zonder) omdat ik verder niet op hun services leun.

Valt me wel op hoeveel meer ruimte ik overhoud op de Tab S9 nu hij de AI zooi niet automatisch downloadt.
Klopt, mijn AI staat op lokaal op mijn S25, aangezien ik door mijn Galaxy Watch 6 daarop wel een Samsung account moest gebruiken.

Enige nadeel is alleen dat hij veel AI gerelateerde apps automatisch is gaan updaten daardoor, wat op mijn Tab S9 niet zo is (geen Samsung account daarop)

Maar goed, er zijn dus nog steeds mensen die denken dat Samsung account een must is, maar dat is alleen zo als je hun services die deze vereisen wil gaan gebruiken (en niet al hun apps hebben het nodig).

Het blijft gewoon een Android toestel.
Ik vind dat Tweakers die Samsung toestellen wel weer wat steviger mag beoordelen op dit soort ongevraagde zooi.

Ik erger me bijvoorbeeld kapot aan "Samsung Pass" dat altijd maar vraagt om wachtwoorden op te slaan, terwijl ik dat al op een andere manier doe.

En die AI-spyware van Bixby en Gemini hoef ik ook niet te hebben.
Ik heb al 2,5 jaar een Samsung Galaxy S23+ waar ik meer tevreden over ben dan mijn vorige OnePlus. Maar dat ik dat stomme "Samsung Pass" niet kan uitschakelen vind ik echt het enige storende minpuntje...
Misschien even goed Google, er staan zat voorbeelden online hoe je dit kunt uitschakelen 😉
Grappig, ik heb dat toen ik de telefoon net had wel eens gedaan maar toen kwam er niet echt een oplossing. Nu kreeg ik van Gemini gelijk de oplossing.
maar om AI in te gaan zetten voor taken die ik zelf ook snel kan doen lijkt mij niet duurzaam voor onze enige planeet.
Helemaal mee eens. Gelukkig is het gebruiken ervan niet verplicht, en het is niet veel anders dan de huidige integratie van Google Gemini. Daarnaast zal Samsung's eigen Bixby assistent lokaal draaien en de lichtere taken uitvoeren, waardoor het veel minder energie zal verbruiken dan wanneer alles via een server van Google of Perplexity loopt.
Net zoals zo vele andere AI-mogelijkheden moet je ze helemaal niet gebruiken. Natuurlijk zullen er under the hood nog wel wat services en dergelijke draaien die je niet weg kan krijgen, maar als je echt in zit met duurzaamheid, dan behoor je niet tot de doelgroep van flagship-toestellen.
Niks ten nadele (want het is lastig een serieus alternatief te vinden), maar een Android telefoon gebruiken en gesteld zijn op privacy: nee ...
De laatste telefoons (Motorola G5S, Samsung S20FE, Samsung S23) die ik heb gehad, daar ben ik veel tijd kwijt geweest om van alle bloatware de toegang te minimaliseren. En dan loop ik er nu tegen aan (smerige truc) dat ik niet bij de data van spellen kan en dus de voortgang niet mee kan nemen, zonder gebruik te maken van Google Play Games ... dus deel je alsnog data.

Het hele AI laat ik voorlopig voor wat het is. Het wordt uiteindelijk te veel misbruikt om nog meer gegevens van ons te verzamelen. Ik hoop dat we een keer tot inkeer komen dat we dat nooit moeten toelaten.
Het beste geen Samsung kopen dan. Gewoon een merk kiezen zonder / met minder bloatware en waar je wel fatsoenlijk zaken kunt uitschakelen.
Oké, maar wat zijn de alternatieven zonder enige bloatware dan? Het enige wat bij mij opkomt is Nothing Phone en OnePlus, en ik weet niet of deze helemaal geen bloatware hebben. Ik ben niet erg thuis in de telefoonmarkt.

Die Privacy Display spreekt mij wel heel erg aan, en ik wil eigenlijk ook gewoon minimaal zeven jaar OS upgrades. Ik weet niet of ik dat wel kan krijgen in telefoons zonder bloatware...
De Pixels van Google bevatten geen bloatware. Als je tenminste de reguliere Google apps, zoals PlayStore, Chrome en Gmail uitschakelt. Ik denk alleen niet dat dit onder bloatware valt.

Ik ben zelf enkele maanden geleden overgestapt als Apple liefhebber van een iPhone naar een Pixel 10 en stiekem bevalt dit prima. Ik wilde ook bewust een telefoon zonder (veel) bloatware.
Als je tenminste de reguliere Google apps, zoals PlayStore, Chrome en Gmail uitschakelt. Ik denk alleen niet dat dit onder bloatware valt.
Als je iets niet wilt en het staat er wel op, dan is dat toch gewoon bloatware? Voor mij is Chrome dus gewoon bloatware in dit geval...
Noem eens een merk dat geen bloatware heeft dan? Mag ook een ouder model zijn. Ik kom dan uit bij een analoge telefoon. Ben echt serieus benieuwd.
Noem eens een merk dat geen bloatware heeft dan?
Ik snap niet helemaal waar deze vraag vandaan komt en waarom je hem aan mij stelt! Beweer ik dat er telefoons zijn waar geen bloatware op staat?

Bloatware is gewoon software wat je niet wil maar er wel op staat, niet zo boeiend verder, daarom klaag ik niet over de aanwezigheid maar constateer ik enkel de aanwezigheid :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 november 2025 13:14]

Ik reageer op iemand die vraagt welke telefoons geen bloatware bevatten. Ik geef mijn ervaring met de Pixel lijn van Google met als kanttekening dat daar wel Chrome en PlayStore op staat. Prima dat je je hierin mengt maar geef dan ook antwoord op de vraag.

Ik vind Chrome trouwens wel een vorm van Bloatware, PlayStore niet. Voor de doorsnee gebruikers is dit gewoon nodig om uberhaupt gebruik te kunnen maken van hun telefoon.
Ik reageer op iemand die vraagt welke telefoons geen bloatware bevatten. [...] Prima dat je je hierin mengt maar geef dan ook antwoord op de vraag.
Ik meng me niet in de discussie welke telefoon geen bloatware heeft, ik meng me in de discussie wat wel/geen bloatware kan zijn voor iemand. Want zonder dat valt die eerste ook niet te definieren.

Als jij alle software op je telefoon gebruikt heeft die telefoon voor jou geen bloatware. Dat is heel persoonlijk dus, voor mij zijn andere dingen bloatware dan voor jou (of hem), dus die vraag kan je niet voor een ander beantwoorden denk ik.

Wel denk ik dat een Pixel relatief weinig bloatware heeft, omdat er relatief weinig voorgeïnstalleerde apps op staan.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 november 2025 14:21]

Motorola heeft een aantal modellen. Die kunnen rustig een flink aantal jaren meegaan. Maar ook dat merk is niet meer volledig vrij van onnodige zaken. Dan zou Fairphone overblijven, maar dan ligt het er aan wat je van een telefoon verwacht (high end verwachtigingen, dan wordt het al lastiger).


Zelf zie ik mijn telefoon als dat, met iets extra's. Ik hoef niet het nieuwste of snelste. Maar dat als kanttekening.
Vraag me af wat voor alternatieven er zijn, Poco komt tegenwoordig ook met rotzooi, LG al helemaal, Wat is er dan nog?
Als je je zoveel zorgen maakt over de planeet moet je dan:
  1. wel een nieuwe telefoon kopen?
  2. misschien niet een heel ander soort toestel kopen? Bijvoorbeeld een Fairfone?
Ik denk dat als je je zorgen maakt over de planeet je eerst moet nadenken over wat je daadwerkelijk doet. De keuze voor wel of geen AI lijkt me dan op het tweede plan te komen.
Ik vind AI juist wel handig op mijn s25u phone. Heb je weleens fotos bewerkt op je phone? Werkt echt goed. Of vertalingen van websites die zijn nu echt veel beter dan "vroeger". Zo zijn er nog wel een paar dingen op te noemen. Commandos werken ook beter dicteren ook.

Alleen ze moeten hem niet overdreven vol stoppen met allerlei gimmicks die je toch niet gebruikt.
Helemaal mee eens met dat het vaak best goed werkt. Ik ben vooral fan van de Gemini overlay met 'Circle to Search' en instant vertalingen. 'Circle to Search' maakt het heel erg makkelijk om objecten of locaties uit foto's snel op te zoeken, en de translate functie is ideaal omdat ik nu niet meer eerst Google Translate hoef te openen en vervolgens tekst handmatig moet invoeren. Google herkent gewoon de tekst op mijn scherm en vertaalt die. Ik hoop dan ook niet dat deze functies verdwijnen met de integratie van Perplexity.
Hier ook: ik heb een s24 ook met de nodige AI. De meeste gebruik ik niet maar circle-to-search is wat mij betreft wel een killer feature. Even snel de foto-app openen, camera ergens op richten en circle-to-search openen om te zoeken. Tekst kopieren ergens uit? Bv een website die het niet toestaat? Even circle-to-search openen en tekst selecteren.

Daarnaast ook ongewenste elementen van een foto verwijderen werkt echt bizar goed. Soms heb je een mooie foto maar staat er toch een irritante Henkie of Gerda op de achtergrond. Hoppa, zó weg te poetsen, zie bv hier een voorbeeld: https://i.imgur.com/VQIGh0g.jpeg

[Reactie gewijzigd door P_Tingen op 25 november 2025 09:11]

Taken op het apparaat zoals apps openen zijn dan voor Samsung eigen assistent Bixby

Maw, je moet een app openen om te vragen om een andere app te openen.... smart 😀
Nee, nog smarter: de Bixby-app is al open en luistert 24/7 met je mee, en stuurt (officieel niet) alles wat op gesproken taal lijkt door naar Samsung.

Ik vertrouw AI niet, maar Samsung/Apple/Meta nog minder.
Heb je daar een bron van? Serieuze vraag, ik ben daar erg in geinteresseerd.
Klopt wel maar je zou in principe een button in moeten houden of een bepaald commando zeggen. In 2e geval moet dit opgestuurd worden naar de cloud ter analyse of het moet een lokaal model zijn. Maar beter is natuurlijk om het remote op te slaan. Wat zouden ze kiezen denk je? Data levert geld op
Ja precies, ik zou heel graag een "push to talk" button op mijn telefoon willen hebben (zoals de Xcover 7 bijvoorbeeld heeft). Dat zou geweldig zijn voor AI, ik hou niet van die hotwords (hey siri enzo). Gebeurt vaak genoeg dat die per abuis getriggerd worden.
Zover ik weet zijn de hot words op een Samsung gewoon uit te schakelen en heb je dus een fysieke knop nodig (of de app zelf) om het te activeren.
Ja alleen de knop ontbreekt. MIjn S8 had nog een "bixby button" maar omdat bixby zo flut was, sloeg het niet aan. Maar zoiets zou nu erg van pas komen, zeker nu je de standaard assistent gewoon kan veranderen.
Je knop onder de volume knop is gewoon de Bixby knop toch? Of je hebt hem anders ingesteld. Maar standaard is dat de Bixby knop.
Oh ja ik gebruik hem als aan/uit knop want die heb ik sowieso nodig. Maar de A8 had zowel een aan/uit knop als een Bixby knop. Maar inderdaad ze hebben een keer de aan/uit knop weggehaald :( Dat was ik vergeten.

Maar je kon die ook niet als push to talk gebruiken (dat hij alleen luistert terwijl je hem ingedrukt houdt) zoals die op de Xcovers zit.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 25 november 2025 15:03]

Nee ik heb daar geen bron van, maar een voice-operated app moet non-stop luisteren, en grote bedrijven zijn er erg goed in om maasjes te vinden om allerlei data van je te verzamelen.
sterker nog het opent alle mogelijke apps die er ook maar iets mee te maken heeft :+
Ik hoop toch dat er over een tijdje ook telefoons komen zonder AI, ik gebruik het niet maar er zit natuurlijk wel een prijskaartje aan.
Zal uiteindelijk wel weer normaliseren en fabrikanten zullen ook in de nabije toekomst een maandbedrag ervoor vragen omdat het onhoudbaar is om zoveel capaciteit voor niets te leveren aan klanten.
En ook een verdienmodel. AI is de nieuwe verkoop 'hype' , telefoons zijn aardig uitontwikkeld. Ze moeten wat. Ik zit er ook niet op te wachten. Hopelijk krijgen we keuze.
De AI makers betalen juist Samsung om hun apps voor te installeren. Omdat ze allemaal proberen het hart van de consument te veroveren (en dan vervolgens dik geld vragen, net zoals Netflix doet, eerst aanpappen en dan uitmelken).

PS Dikke kans dat de telefoons flink duurder worden omdat de AI bubbel enorm aan de geheugenproduktie trekt. Iedereen heeft er last van, sommige soorten geheugenmodules zijn de laatste maanden 3x zo duur geworden!

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 24 november 2025 17:17]

🙈

M.a.w. je merkt er niks van? 😜
Van een heleboel AI die ik de laatste maanden geprobeerd heb, is Perplexity wel een blijvertje geworden. Niet teveel pleasen, niet te lang van stof en de resultaten zijn vrij accuraat. Heb hem nog niet veel dingen zien verzinnen, itt een aantal anderen. Dus ik snap deze stap wel degelijk. Al zal het waarschijnlijk 1 van de goedkopere opties zijn voor Samsung. En ik snap ze bij Perplexity ook wel degelijk, dit zijn miljoenen gebruikers die je krijgt om je product te gebruiken en verbeteren. Toch een beetje zekerheid voor de nabije toekomst
Ik stel regelmatig dezelfde vragen aan zowel ChatGPT (betaald) en Perplexity (gratis). De antwoorden liggen over het algemeen bijzonder dicht bij elkaar, dus Perplexity doet zeker niet onder voor de rest.
Accuratie valt wel tegen als je iets meer dan een basic vraag stelt. Check altijd de bronnen als het antwoord er toe doet voor je.
Liever dat Samsung er juist rotzooi van de telefoons af haalt. AI en functionaliteit is leuk als je zelf kan bepalen wat wel en niet loopt en wanneer en waar naar toe. Telefoons zijn gewoon de perfecte data goudmijn.
Je kunt heel veel AI functies beperken tot lokale verwerking. Er gaat dan niets de cloud in. Zet je Wifi op mobiele netwerk maar uit en je ziet dat het perfect werkt.
Ik heb externe Ai uit staan, is gewoon een setting op mijn Samsung toestel, die vraag krijg je ook bij het instellen van je accounts na een reset, dus ligt volledig bij jouw/mij als gebruiker!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 november 2025 10:13]

im heb een tweedehandse S24 op het oog, prima toestel en minder geziek met AI hoop ik. en anders een ander merk
Sinds de updates van

Versie One UI: 8.0

Android-versie: 16

Is de s23 ultra al redelijk vol geduwd met ai.

Dan lijkt het mij de s24 helemaal.

Kan het mis hebben.

Maar dat lijkt mij wel
ja realiseer ik me ook. ik heb de s21 via werk en zie s24 voor 375 euro bijv
Wat voor extra ai features zitten erin en zijn die features nog uit te zetten?
Even online zoeken, ik ga het niet voor je uittypen (hele lijst aan functies).

Maar je kan ze allemaal aan/uit zetten en aangeven dat je enkel lokale AI wilt gebruiken (of ook externe). Veel dingen kunnen niet lokaal en staan dus uit als je zegt dat het enkel lokaal mag draaien.
Ik heb nu nog de S24, misschien als er echt nieuwigheiden om camera gebied zit, dat ik een S26 zou overwegen, maar na 20 jaar Samsung ben ik eigenlijk op zoek naar een telefoon zoder geintegreerde AI.
Samsung AI is een enorm toevoeging aan het dagelijks gebruik.Het laat zien waar we met AI naar toe gaan. Ik gebruik ook Gemini veel (geen ChatGPT), maar als Samsung in plaats van Gemini overstapt naar Perplexity is dat wat mij betreft ook prima. Bixby gebruik ik alleen voor besturing van de Z-Fold 7.
Ik gebruik alleen AI om wat simpele dingen te vragen, informatief. Voornamelijk omdat Google zo slecht is geworden.

AI hoef ik niet diep geintegreerd in mijn telefoon te hebben.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn