Bloomberg: Apple-foldable wordt 'als twee iPhone Airs aaneen', komt in 2026 uit

Apple werkt naar verluidt aan een foldable die in de herfst van 2026 op de markt moet komen, aldus Bloomberg-journalist Mark Gurman. De opvouwbare iPhone zou moeten lijken op twee titanium iPhone Airs aan elkaar.

In zijn nieuwsbrief schrijft Gurman dat Apple nog steeds van plan is om de foldable in 2026 op de markt te brengen en dat het apparaat grotendeels door Foxconn in China wordt gemaakt. Naar verwachting kost het apparaat 'ten minste 2000 dollar', wat omgerekend inclusief btw ten minste ruim 2000 euro zou zijn.

Verschillende andere leakers meldden de afgelopen tijd dat Apple een vouwbare iPhone in productie heeft; die informatie wordt nu door Gurman 'bevestigd'. Zo wordt er al langer over een release in 2026 gesproken. Begin 2025 meldde Ming-Chi Kuo dat het toestel een scherm van 7,8" aan de binnenkant en een 5,5"-display moet krijgen. De iPhone zou in geopende stand 4,5 tot 4,8mm dik worden en opgevouwen tussen de 9 en 9,5mm. Dat is enkele millimeters dikker dan de Samsung Galaxy Z Fold7.

Door Yannick Spinner

Redacteur

22-09-2025 • 07:55

120

Reacties (120)

120
120
57
1
0
48
Wijzig sortering
Voor die prijzen mogen ze ze houden, wat een bedragen.
Wat jou betreft... maar let op, ze gaan weer als spreekwoordelijke warme broodjes over de toonbank...
Misschien maar ik hoop toch dat men op een gegeven moment gaat inzien dat zulke prijzen complete idioterie is.
edit:
Het is een mening. Ik vind dat de prijs staat niet meer gelijk staat aan wat het apparaat levert. Uiteraard is dit toegespitst op mijn eigen gebruik.

[Reactie gewijzigd door typekill op 22 september 2025 16:37]

Waarom is het idioterie?

Ik vind het ook een fiks bedrag hoor daar niet van. Maar als ik even uitreken hoeveel ik mijn iPhone 11 actief heb gebruikt valt het per uur echt kompleet te overzien. Daarbij vergeleken is een Netflix abonnement echt significant duurder. Vroeger was het nog soort van oke om je telefoon iedere 2 jaar te vervangen, dat was ook bijna nodig om weer verder te kunnen, maar tegenwoordig is dat niet meer zo. De mobiele devices zijn nu krachtiger dan menig laptop en/of desktop. het ie niet gek dat ze 5 jaar meegaan. Apple heeft dit zelf ook enorm in de hand gewerkt door gewoon goede devices op de markt te brengen die ook qua software zo lang mee kunnen.

Ik heb net een 17 besteld omdat mijn 11 nu echt wel toe is aan rust. na 2300+ cycles en dagelijks 10 uur gebruik zou ik er bijna een traantje om laten, want dat zijn dus echt serieuze aantallen gebruik. Voor een toestel dat op 2 dings na tot een maand geleden nog volledig schade vrij was.

Het verlengen van kredietverstrekkingen naar 36 maanden geeft ook aan dat kredietverstrekkers er ook vertrouwen in hebben dat devices 3 jaar mee kunnen ipv 2 en dat er dan nog eer aan te behalen valt om er nog wat mee te doen.

Qua bedragen heb ik nu ook een deel gefinancierd. Up-front betalen is eigenlijk helemaal niet zo slim als je tegen 0% kunt lenen en het bedrag ook kunt investeren. Zo had ik het wel al klaar liggen (vanwege afschrijving), maar gaat dat gewoon de investeringsrekening op. Dan pak ik er twee jaar rendement op. Heb het half half gedaan zodat het maandbedrag ook nog een beetje behapbaar blijft (65 inclusief het abonnement).

Voor een fold (als ze die nou ff dit jaar hadden uitgebracht ofzo zucht) zou het een vergelijkbare constructie worden. Alleen dan niet met de commitment van 5 jaar.
Up-front betalen is eigenlijk helemaal niet zo slim als je tegen 0% kunt lenen en het bedrag ook kunt investeren.
Als je het op de bank zet praat je over een paar euro rente, als je het gaat investeren in aandelen misschien iets meer. Over het algemeen is het beter het toestel in een keer te betalen zodat je niet 2 jaar lang maandelijkse verplichtingen hebt en daardoor betere inzichten hebt in je financiën. In principe alleen lenen voor een huis...
als je het gaat investeren in aandelen misschien iets meer.
ja, kleine 120-150 euro moet haalbaar zijn.
Over het algemeen is het beter het toestel in een keer te betalen zodat je niet 2 jaar lang maandelijkse verplichtingen hebt en daardoor betere inzichten hebt in je financiën.
Cash flow vs eenmalige uitgaven. Ik ga meer betalingen gespreid doen zodat ik voorspelbaarder kan blijven. Nu heb ik af en toe van die enorme spikes (zoals zorgverzekering) die alle planningen weer in het roet gooien. Dan liever iets hogere lasten per maand. Zoveel maakt het niet uit.

Verder ben ik het wel met je eens. lenen voor een huis ontkom je eigenlijk niet aan. maar voor bijvoorbeeld een auto, koelkast of TV is het absoluut geen optie.
Ik zie niet in waarom ik niet voor een auto zou lenen? Mijn gemiddeld rendement in fondsen en aandelen is hoger dan de rentevoet op een autolening.
Ik begrijp dat ook niet. Ja, als je voor een tweedehands auto gaat, maar in het voorbeeld hierboven gaat het om een nieuwe iPhone, en als je die naast een nieuwe auto legt, ontkom je vaak niet aan lenen. Ik bedoel: alleen al een klein autootje is tegenwoordig tegen de €20.000, en dan moet dat maar net genoeg zijn voor je (sommige mensen hebben meer ruimte in hun auto nodig). Genoeg mensen die niet zomaar even zo'n bedrag kunnen aftikken, in tegenstelling tot het aantal mensen dat max. 1500 aan een telefoon of tv kan uitgeven.
Hier blijft aan het einde van de maand gemiddeld €3000 over na alle kosten. Een auto of telefoon kopen is peanuts in onze situatie. Beiden tegen de 60, zonder kinderen, hypotheek al jaren afgelost en behoorlijk veel geld op de bank door 3 erfenissen. Geld heb ik nog nooit ergens voor geleend.
Interessant man! Echt lekker voor je!
Je voelt je precies aangevallen. Maar je slaat de bal hier wel mis. Het gaat niet om het sentiment, het gaat om wat financieel slim is. En een lening van 0% (of een kost die lager ligt dan wat je zelf kan verdienen met dat geld, door de beurs of andere zaken) is objectief beter dan het bedrag in 1x neer te leggen.
Je hebt gelijk dat Apple devices lang meegaan en dat het iets is wat je dagelijks gebruikt. Maar het is natuurlijk niet gezegd dat dat niet zou kunnen met een toestel dat minder geld kost. Dan wordt je rendement gewoon nog beter.
Dan heb ik het over een goedkopere flagship van een ander merk, niet over de budgetbak telefoontjes
Maar het is natuurlijk niet gezegd dat dat niet zou kunnen met een toestel dat minder geld kost.
In mijn geval wel. Andere Flagship toestellen bieden me niet de mogelijkheden die op iOS wel heb (vooral op film gebied). Dus zelfs een flagship a la S25 ultra of fold7 gaat me dan niet verder helpen.

En die kost ook niet minder ofzo.
Ah, het beroemde 'je kan ook rijden in een budget auto in plaats van in een premium klasse' argument.
Sommige mensen vinden een beetje luxe ook wel fijn en betalen daar graag voor.
...Niet dat je bij Apple als enige luxe kunt krijgen.
Android toestellen van Samsung en Google bijvoorbeeld komen qua luxe wel steeds dichterbij.

Om de auto vergelijking erbij te halen, het komt steeds meer in de buurt van een Mercedes tegenover een Lexus, ipv een Toyota'tje.

Software support wordt steeds beter, bouwkwaliteit wordt steeds beter en het is al lang niet meer zo dat Android toestellen langzamer zijn. Op de concurrentie is het zelfs het geval dat de camera's tegenwoordig vaak beter zijn op de Android toestellen.
Ik zeg niet dat een iPhone niet meer zo luxe is als wat het was, maar de voorsprong is wel aan het inslinken. En het feit staat wel dat een Android toestel na een poosje behoorlijk in nieuwprijs daalt qua prijs, en een iPhone dit heel vaak dan weer niet doet.

Ik zeg niet A is beter dan B in dit geval, maar het verschil is zo groot niet meer tegenwoordig.
...Niet dat je bij Apple als enige luxe kunt krijgen.
Android toestellen van Samsung en Google bijvoorbeeld komen qua luxe wel steeds dichterbij.
Tsja, ik vind 'niet getracked worden door Google' een luxe en dat gaat 'm niet worden bij die toestellen.
Software support wordt steeds beter, bouwkwaliteit wordt steeds beter en het is al lang niet meer zo dat Android toestellen langzamer zijn. Op de concurrentie is het zelfs het geval dat de camera's tegenwoordig vaak beter zijn op de Android toestellen.
Je bedoelt zoals bij Samsung die de maan met AI overtrekt zodat telefoto shots er scherper uit zien? Of concurrenten die 'meer megapixels' bieden die vooral ruis toevoegen?
"Beter" is zo subjectief, daar kan je weinig over zeggen. Vrijwel alle flagship telefooncamera's zijn ongeveer hetzelfde: optimaal voor wat mogelijk is in de beperkte ruimte.
En het feit staat wel dat een Android toestel na een poosje behoorlijk in nieuwprijs daalt qua prijs, en een iPhone dit heel vaak dan weer niet doet.
Kijk eens: uitvoering: Apple iPhone 16, 128GB opslag Zwart
Ik zeg niet A is beter dan B in dit geval, maar het verschil is zo groot niet meer tegenwoordig.
De prijs van de Android flagships gaat ook omhoog, dus de verschillen zijn inderdaad niet groot. Dan koop je dus gewoon het toestel wat je het meest bevalt en hoef je ook niet per se voor Android te kiezen.
Als je zo gaat rekenen had je ook een goedkope galaxy uit de hoger A series kunnen kopen met hetzelfde eindresultaat.
Als je zo gaat rekenen had je ook een goedkope galaxy uit de hoger A series kunnen kopen met hetzelfde eindresultaat.
Dat ding had ik zelf van ellende waarschijnlijk na 6 maanden al uit het raam gekieperd.

Maar ja dan kun je wel iedere 2 jaar een nieuwe bekostigen. Ik ga met een enkele A series galaxy echt geen 6 jaar doen. Dat trekt die hardware helemaal niet.
Dus volgens deze redenering wil je ook €100.000 voor een bed/matras betalen? Immers je slaapt er 3 kwart van je leven op. Of voldoet een bed van €2000 nu opeens wel?
Dus volgens deze redenering wil je ook €100.000 voor een bed/matras betalen? Immers je slaapt er 3 kwart van je leven op.
Voor de totale hoeveelheid tijd die ik doorbeng op dat bed/matras en de totale levensduur van dat bed/matras is de kans groot dat ik daar zeker wel een 20-30K tegenaan gooi in mijn leven.

Verder is het natuurlijk raar om producten buiten hun product categorie te vergelijken. Een iPhone vergelijken met een bed is niet heel nuttig niet?
Het gaat meer om de de prijs-kwaliteit-levensduur van het product.
Een goedkoop bed van 100 euro, daar slaap je inderdaad niet lekker op. Gezien het aantal uur dat je op een bed slaap wil je een goed bed en matras. Dus daar geef je makkelijker €500 tot €20.000 aan uit. Alles daarboven heeft het geen meerwaarde meer. Je slaapt er niet beter op of komt slecht met een gimmick wat niets met slapen te doen heeft. Op een gegeven moment is het dak bereikt voor wat een product moet gaan kosten. Dit zie je bij alle gebruiksartikelen. Er komt een curve in waar de premium van een product slechts 1% van de totale afzetmarkt is. Dus ja €2000 voor een telefoon in idioterie. (aangezien de average selling price $1000 was voor Apple in 2024 en $330 voor een Android) Net als €6000 voor een gfx kaart of €100.000 voor een bed.

En even een definitie 'idoterie' van mij: Het kopen van de top 1% premium producten. Of dit nou mobile devices zijn, autos, bedden. Dat is weggegooid geld.

Maar het kopen van deze producten kan voor de een idoterij zijn en voor de ander niet. Het is waar je waarde aan hecht. Vind je slapen echt super belangrijk en wil je een ton aan uitgeven aan een bed of beb je gek van horloges en vind je een ton voor een Audemars goedkoop, be my guests, maar voor de 'peasants' oftewel gros van de bevolking is het een 'beetje te gek'

En ik vind een bed met een Iphone wellicht een veel betere vergelijking dan met Netflix, aangezien beide een usable fysieke product is waar je tijd en lichamelijk mee doorbrengt en Netflix slecht digital entertainment is.
Dus ja €2000 voor een telefoon in idioterie.
Dat is nog steeds een mening. Het is veel geld, maar als het daadwerkelijk wat toevoegt dan waarom niet?
maar voor de 'peasants' oftewel gros van de bevolking is het een 'beetje te gek'
Maar met kredieten en allerlei kortingen en andere zaken zijn dit gewoon “attainable products” voor al die “peasants”. €500 meer is echt niet een bedrag wat ineens prima te krijgen is.
En ik vind een bed met een Iphone wellicht een veel betere vergelijking dan met Netflix, aangezien beide een usable fysieke product is waar je tijd en lichamelijk mee doorbrengt en Netflix slecht digital entertainment is.
Nou ook best, maar ik breng significant minder tijd in mijn bed door dan met m’n telefoon iig.
Edit, verkeerd gelezen 🫣

[Reactie gewijzigd door OrbNL op 22 september 2025 13:29]

Maar is het idioterie? Klinkt meer als een mening ipv stelling.

Zelf vind ik het te duur maar idioot vind ik het verder niet. Het is niet zo heel lastig in te beelden dat iedereen een ander budget en wens heeft, daar is niks idioots aan.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 september 2025 09:28]

Dat mensen het kopen staat niet gelijk aan dat het geen idioterie is. De PS5 werd verkocht door scalpers voor dubbele prijzen en dus werd het zeer goed verkocht. Toch als Sony het voor 1000 euro had proberen te verkopen durf ik te wedden dat de meeste mensen (ook wel een aantal die het nu wel voor 1000 euro kochten) het echt niet normaal zouden vinden.
Het is zeker een mening :) Het klopt dat iedereen een ander budget heeft en ongeacht of ik het nou wel of niet kan betalen blijf ik het een idioot bedrag vinden :)
Zolang genoeg mensen die dingen aan blijven schaffen zie ik niet waarom zulke prijzen idioterie zijn.
Ik vind het inderdaad belachelijk duur, maar dat zegt niets over het idioot-gehalte van die prijzen
Als je aanneemt dat het apparaat 5 jaar meegaat komt het op ongeveer 35 euro per maand. Voor een apparaat dat meerdere uren per dag wordt gebruikt is dat eigenlijk niet eens zo heel gek.
Dat werd een aantal jaar geleden ook gezegd toen de prijzen voor het eerst over de € 1000,- gingen. Intussen is het voor de flagships heel normaal als je daar meer dan € 1000,- voor neer moet tellen. De Pro modellen met extra veel geheugen beginnen al tegen de € 2000,- aan te schuren.

Voor een topmodel met dubbel zoveel schermen (waarvan één ook nog eens dubbel zo groot) is een prijskaartje van meer dan € 2000,- helemaal niet zo gek. Zolang er genoeg gekken zijn die dat soort bedragen uit willen geven, is er gewoon een markt voor die extreem dure toestellen en zullen zo ook gemaakt worden.
Dat is even afwachten. Uiteraard zullen ze in het begin even hard gaan (fanboys, mensen er echt gebruik voor hebben, mensen die een tablet en telefoon in een vervangen, enz), maar dit is typisch een product waar je maar net gebruik voor moet hebben, en dan is het natuurlijk erg veel geld.

We zien nu een tendens dat meer mensen hun telefoons langer mee laten gaan. Ook omdat het nieuwe model niets/weinig echt toevoegt (beetje evolutie), maar ook omdat telefoons niet meer ‘speciaal’ zijn. Het is gewoon een stuk gereedschap.
Ze maken gewoon stevige winst op dergelijke toestellen.
Ook al wordt het niet mainstream, ze verdienen eraan.

Zelfde situatie met de Folds van Samsung.
Dat is weer een ander verhaal. En uiteraard zullen ze winst maken. Dat is het doel van ieder bedrijf. Ook door het kunstmatig duur te maken, komt er een bepaalde exclusiviteit, onder de doelgroep, om de illusie van ‘speciaal’ te creëeren. Daar zijn ook veel mensen gevoelig voor. Kijk naar merkkleding. Een effen-shirtje met een Marco-polo-logo 60 euro…. (Of zo)
En uiteraard zullen ze winst maken. Dat is het doel van ieder bedrijf
Dat is het doel van ieder bedrijf, maar niet van ieder product. Doordat ontwikkelingen (en andere kosten) voor het ene product gebruikt kunnen worden in een ander product is het soms niet eens triviaal om uit te rekenen of je op een individueel product winst maakt; het kan een strategie zijn om op een product (printers, consoles) verlies te maken om dat met een ander product te compenseren. Dat ligt bij Apple niet in de lijn der verwachtingen.
Dat is waar, maar dat is voornamelijk zo, bij specifieke producten. Het Gilette systeem. Het houdertje kost bijna niets en de mesjes betaal je je scheef aan.

Je ziet dit inderdaad vaak met producten die consumables hebben (scheermesjes, polaroid, inkt/toner, enz.), of waar je “accessoires/extras” ‘moet’ kopen (zoals inderdaad spelcomputers).

Ik denk dat je bovenstaande kunt verwoorden als, dat je effectief betaald voor het gebruik van het ding, in plaats van de aanschaf ervan. En dat is ook niet relevant voor heel veel producten.

Ik heb Apple hier overigens nooit op betrapt 😄 die doen meestal en-en.
dat je effectief betaald voor het gebruik van het ding, in plaats van de aanschaf ervan.
Ik vermoed dat weinigen van ons het prijsbeleid van grote supermarkten zouden begrijpen. Het ene product wordt veel winst op gemaakt omdat mensen niet kritisch naar de prijs kijken, het andere product maakt verlies om mensen de supermarkt in te krijgen. De relatie met de kostprijs is heel dun.
Supermarkten hebben sowieso al flinterdunne nettowinsten schijnbaar (procentueel gezien.) Ik weet eigenlijk niet of ze echt 'heel veel winst' maken op product één om kleine verliezen op product twee te compenseren. Ik heb dat wel is gehoord, maar ik weet niet of dat echt klopt. Er is ook een goede kans dat veel (niet alle) aanbiedingen van de fabrikant afkomen en niet van Albert Heijn zelf.

Ik kan zo 123 geen cijfers vinden (alleen van Ahold (dus inclusief Gall, Etos en Bol), dus dat kan afwijkende percentages geven.)
Waarschijnlijk met een abotje of krediet voor de meeste. Dit is gewoon an arm and a leg voor de meeste mensen.
Als je hem met je abonnement koopt. Is dat is ongeveer 85 euro per maand over twee jaar, dat is denk ik voor velen te overzien. (Uiteraard ook lang niet voor iedereen weggelegd)

Ik kijk nu in elk geval uit naar alle zeur-reviews die gaan zaniken over een zichtbaar streepje in het scherm, en alle fanboy-reviews die roepen dat het het eigenlijk niet ziet als je hem gebruikt😄. En alles aangedikt, want Apple.
Bestaan dat soort abonnementen dan? Volgens mij moet je met dit soort dure telefoons (heb zelf een Pixel 9 Pro Fold, met abbo) een initieel bedrag betalen (zeg €700) om überhaupt een abonnement van circa €70 aan te kunnen gaan. Ergens ligt een grens bij die providers.
Zeker zijn er zo'n soort abonnementen, bedrag wat jij noemt is wel extreem hoog vind ik.
Ik heb 65 maandelijks voor twee jaar en moest als ik me niet vergis toen 49 euro bijbetalen voor de 16 Pro vorig jaar toen hij uitkwam.

Als ik nu even kijk krijg je een 17 Pro met ongeveer 200euro bijbetaling voor zelfde abonnement. Het is dus zeker duurder geworden maar niet een 700euro. Dan kan je hem beter los kopen en een sim-only pakken denk ik.
Oké, maar de 17 Pro is circa €1000 goedkoper dan de Apple foldable volgens geruchten gaat kosten.
Dat zijn nog geruchten, waarschijnlijk wordt hij nog wel duurder Apple kennende :D
Maar los daarvan, het ging erom dat jij aangaf "zijn er wel zo'n abonnementen" en die zijn er zeker.
Maar ook nu geldt, schuif met de regelaar tijdens het kiezen van het abonnement voor meer/minder maandelijkse kosten en je bijbetaling zal ook daarop aangepast worden. Je hebt het dus wel grotendeels zelf in de hand. Nieuwe technieken worden altijd flink uitgemolken, kan me niet herinneren dat het ooit anders is geweest. Dus de foldables zullen straks ook wel weer ergens moeten gaan zakken. Apple zal zich ook weer uiteindelijk daarop moeten gaan aanpassen.
Trouwens jouw toestel zie ik nu via Odido met bebetaling van 555 euro, 74euro maandelijks zonder klantenkortingen. Alles onbeperkt even gepakt en een minimale snelheid van 400mbps. Je kan hem nog iets voordeliger krijgen als je een 20mbps pakt zag ik maar goed laten we het even reëel houden haha.
Wat een geld per maand. Ik betaal 8 euro per maand en ik krijg mijn MBs niet eens op. dus het zou nog goedkoper kunnen.
Je hebt gelijk. Althans. Ik heb even bij KPN (en Vodafone) gekeken, en daar moet je voor het duurste toestel dat ik kon vinden (de Galaxy fold) altijd minimaal 700 a 800 euro initieel betalen. (allicht dat andere providers wel iets anders hebben, maar die twee lijken dat niet te hebben. Misschien zitten daar regels aan? (maximaal zoveel euro als 'krediet' voor bij een mobiel abonnement?)
Veelal raad ik aan om niet alleen direct bij de providers te kijken, je betaalt dan gewoon teveel.
Vergelijk via belsimpel of gsmweb e.d. Dat scheelt echt wel wat hoor. Ook dit toestel vind je voor rond de 400 bijbetaling er rond 70 euro vaste lasten voor twee jaar.
Dat is weer een andere discussie natuurlijk. Het ging me er even om dat het blijkbaar een maximum is aan wat je per maand kunt betalen voor het toestel.

(( ik ga er overigens even vanuti dat die 70 euro inclusief abonnement is? - Anders is 2080 euro voor het toestel niet echt een fantastische deal ;) ))
Ja dus 70 abo voor 2 jaar zoals gezegd en nog eens 400 eenmalige bijbetaling.
Dit kan verder verschillen met bepaalde extra klantkortingen bij de verschillende providers en als je met de schuifjes nog wat speelt natuurlijk. Deze prijzen zijn even "standaard" genomen zonder kortingen en gewoon 2 jaar en alles onbeperkt, bovenste uit de rij gekozen.
Ik loopt nu rond met een iPad Mini in m'n rugzak èn een iPhone. Als ik die iPad Mini niet meer mee hoef te zeulen, maar 's avonds alsnog een oké scherm heb om even een serie op te kijken ofzo, is het een prima oplossing met zo'n vouwbare telefoon.
Je zal wel een lader mee moet nemen omdat de accu waarschijnlijk veel minder is dan een iPhone+iPad. Ook vermoed ik dat een iPad makkelijk twee keer zo lang meegaat, omdat foldables vaak kwetsbaar zijn. Maar het blijft een compromis en dat kan voor iedereen anders uitpakken.
omdat foldables vaak kwetsbaar zijn
Dat ligt eraan wat je er mee doet en hoe je omgaat met je spullen. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een telefoonhoesje om mijn telefoons gehad. Daadwerkelijk nooit. Terwijl ik met vrij dure toestellen rond loop. Op af en toe een klein krasje na is er niets mee gebeurd. De laatste 3,5 jaar een Fold 4 gehad zonder problemen.

Mijn iPad valt een keer van het bed en gelijk hele scherm aan diggelen.
Je zal wel een lader mee moet nemen omdat de accu waarschijnlijk veel minder is dan een iPhone+iPad
Ook daarvoor geldt: ligt eraan wat je er mee doet. Ik laad mijn Fold7 op naar 90%. Heb zaterdag de telefoon van de lader gehaald om 0900, een wandeling gemaakt en kleine 40 foto's genomen. Daarna de F1 qualificatie uitgeklapt gekeken (2 uur). Tussendoor socials bekeken en artikelen gelezen. Rond 22:30 op de lader gelegd en toen had hij nog 3%.
Dat ligt eraan wat je er mee doet en hoe je omgaat met je spullen. (...)
Mijn iPad valt een keer van het bed en gelijk hele scherm aan diggelen.
Wat is je punt? Dat dit alleen mis gaat als je je bed gebruikt om naar beeldschermen te gebruiken? Ik doe dat eigenlijk niet, maar bij mij is mijn telefoon wel eens uit mijn zak gevallen door een bank waar je moeilijk in en uit zou kunnen stappen. Als je onvoorziene omstandigheden uit kan sluiten, dan heb je geen stevige apparaten nodig. Duh.
Ik laad mijn Fold7 op naar 90%. Heb zaterdag de telefoon van de lader gehaald om 0900
Daar ga je al. Moet ik drie uur later opstaan omdat mijn telefoonaccu het anders niet vol houdt?
Ook daarvoor geldt: ligt eraan wat je er mee doet.
Dat is toch precies wat ik bedoel met:
Maar het blijft een compromis en dat kan voor iedereen anders uitpakken.
Wat is je punt?
Dat je statement dat een ipad langer meegaat omdat een foldable kwetsbaar is niet klopt. Die zijn wat dat betreft net zo kwetsbaar als een ipad of elke andere telefoon.

En deze zaterdag was dus verre van normaal gebruik. Daarom neem ik hem als voorbeeld dat je niet direct een lader hoeft mee te nemen. Normale werkdag heb ik als ik hem op de lader leg bij het slapen gaan, zeker nog 20% over van de 90%. En bij mij vervangt hij dus telefoon en ipad.
Als je je iPad in bed laat slingeren, maar je iPhone in een flight case vervoert (ik chargeer), waar bewaar je je fold dan? Op de rand van je bed of in een flight case? Ik vermoed in beide. Het lijkt me heel sterk dat een foldable iPhone robuuster gebouwd kan en zal worden dan een iPhone. Dat is zelden het geval met foldables.
Waar lees je dat ik een case gebruik? Die heb ik helemaal niet in gebruik. Ik maak alleen de opmerking dat de bewering dat een ipad robuuster is dan een foldable niet klopt. Mijn Fold4 had na 3,5 jaar gebruik 1 klein krasje aan de achterkant.

Mijn telefoon zit gewoon in mijn broekzak, of in afgesloten zakje in mijn jas. Nooit bij sleutels. Altijd gewoon goed vastpakken. Geen protector erop of in een case. In een pretpark verdwijnt die af en toe even in mijn tas, omdat het niet zo handig is je telefoon in je broekzak te houden in een 8baan. In de auto ligt die in de bekerhouder. Thuis ligt die bij het opladen niet in de slaapkamer maar in de woonkamer op een draadloos plaatje naast mijn horloge en overdag gewoon naast mij op het bureau of op de tafel bij de bank.

De ipad lag overigens op het nachtkastje en is er waarschijnlijk afgeslagen bij het draaien tijdens de slaap. 40cm hoog. Scherm volledig aan diggelen (stukjes glas lagen door de kamer). Lag 5 cm van het nachtkastje af toen ik wakker werd. Dat het scherm zo kapot gaat neem ik Apple ook wel wat kwalijk. Een screenprotector vanaf fabriek, zoals Samsung dat doet, had kunnen voorkomen dat het glas overal lag.
Laden doe ik overdag op het werk wel als dat nodig is. Als ik op vakantie ga, heb ik toch maar 1 lader bij me (bedankt USB-C), of ik nou één of twee devices hebt maakt dan niet uit.
Laden doe ik overdag op het werk wel als dat nodig is.
Er zijn vast Tweakers waarbij de ideale dagbesteding niet bestaat uit minstens een uur aan je bureau zitten; accuduur (ik reken "accu duur" ook maar mee) wordt best vaak genoemd in recensies.
Te 'zeulen' nog wel ;)

Dat is dus wat ik schreef. Iemand kan er een telefoon en tablet tegelijk mee vervangen. En dan komt er alleen een factor afschrijving. Bij mij in huis gaat een tablet langer mee dan een telefoon. Maar ik denk dat daar niets algemeens over te zeggen is, dat voor iedereen hetzelfde is.
voornamelijk omdat telefoons overal ter wereld op afbetaling gekocht worden. Tegenwoordig zie je in het buitenland ook steeds vaker een looptijd van 36 maanden ipv 24. En dan blijft het 55 euro per maand… voelt voor de minder financieelkundige toch minder dan in een keer 2000.
En dat is het in de praktijk ook. Volgend jaar is 55 euro minder waard dan nu, door inflatie.

En zolang het apparaat ook minimaal 36 mee gaat, is er in de praktijk ook niet zo veel aan de hand natuurlijk. (Zolang je het natuurlijk kunt betalen, iedere maand.)

En uiteraard is er een risico dat iemand te veel van dit soort kredietjes neemt.
Het is bij KPN ook goedkoper dan in één keer betalen + sim only.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 september 2025 11:03]

Dat zei men ook toen de Vision Pro voor dat exorbitante bedrag uitkwam, maar daarvan vielen de verkopen uiteindelijk toch tegen.
Vroeger betaalde je honderden euro’s aan een iPad en nu betaal je duizenden euro’s. LOL 🤣
Nee hoor ,je betaald nog steeds honderden euro's aan een iPad, alleen zijn er nu verschillende "gradaties" iPad, maar het basis model is verkrijgbaar vanaf €357,00 wat zelfs goedkoper is dan de 1e generatie iPad, die kostte toen de tijd bij introductie €499,00

[Reactie gewijzigd door Goldwing1973 op 22 september 2025 09:14]

Inflatie meegerekend?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 september 2025 10:39]

inflatie werkt de andere kant op he?

€499 in 2010 is worth €697.79 today

Die iPad is dus significant goedkoper geworden. Bijna letterlijk de helft.
Sorry, ik ben echt superslecht in rekenen en economie. Ik heb al moeite met de simpelste sommetjes in mijn hoofd berekenen, zoals 7+9. Maar goed, bedankt voor je correctie - ik zat er duidelijk naast. :)
ja fair, Daarom gebruik ik altijd zo'n website om het te bekijken, want inflatie berekeningen vind ik ook altijd wel irritant. Geld wordt minder waard, dus het bedrag wordt eigenlijk hoger voor dezelfde waarde.
Ik vind het ook veel. Aan de andere kant wil ik al een foldable van Apple sinds mijn Motorola StarTac. Ik vind het prettig om een fysieke actie te hebben voor het ophangen van een gesprek. Dus ik begrijp je punt, maar waarschijnlijk ga ik er toch een kopen. Ook al is het eigenlijk belachelijk.
Nou, dan kan ik je verzekeren dat je met een kater achter blijft als je hem koopt voor de fysieke actie van het dichtklappen om een gesprek op te hangen.

De kans dat je hem opengeklapt gebruikt voor een gesprek is nihiel (komend vanaf iemand die al 5 jaar foldables heeft in de vorm van de Fold).

Aan de andere kant... ik ben nog van de generatie die een gesprek voert met de bovenkant van je telefoon aan je hoor en je microfoon aan de onderkant bij je mond. Dat doet 80% van de mensen ook niet meer.. die zetten hem op speaker bij hun oor en verplaatsen hem vervolgens weer naar de mond om te spreken, vaak nog met facetime aan, al weet ik niet waarom de andere kant de lucht wilt zien of je neus...
Nou, dan kan ik je verzekeren dat je met een kater achter blijft als je hem koopt voor de fysieke actie van het dichtklappen om een gesprek op te hangen.

De kans dat je hem opengeklapt gebruikt voor een gesprek is nihiel (komend vanaf iemand die al 5 jaar foldables heeft in de vorm van de Fold).
Wacht even; je neemt niet op door open te vouwen en ophangen door te sluiten?? Ik heb nog nooit een foldable in mijn hand gehad, maar dacht dat dat juist het hele idee was.
Aan de andere kant... ik ben nog van de generatie die een gesprek voert met de bovenkant van je telefoon aan je hoor en je microfoon aan de onderkant bij je mond.
100% mee eens.
Wacht even; je neemt niet op door open te vouwen en ophangen door te sluiten?? Ik heb nog nooit een foldable in mijn hand gehad, maar dacht dat dat juist het hele idee was.
Nee, bij een Foldable neem je op precies dezelfde manier op als elke andere telefoon. Apple meldt dat het twee airs aan elkaar zijn, dan is de meest logische vorm dat hij openklapt op het lange deel, als een boek. En niet op het korte deel en dat je dan een enorm lang scherm krijgt.

Dus als de telefoon gaat moet je gewoon het groene icoontje aantikken op het scherm aan de voorkant :)

Bij een formfactor als de Flip wordt het anders. Dan kun je wel opnemen door hem open te klappen, maar dan is het scherm opengeklapt net zo groot als 1 iphone air

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 22 september 2025 11:23]

Bij een formfactor als de Flip wordt het anders. Dan kun je wel opnemen door hem open te klappen, maar dan is het scherm opengeklapt net zo groot als 1 iphone air
Makes sense. Het is een Fold, geen flip. Nou dan houd ik nog maar even wat geld in mijn zak.


Blijkbaar ben ik de minderheid die terug wil naar een kleine vormfactor ipv meer schermgrootte.
Voor die prijzen mogen ze ze houden, wat een bedragen.
Zo sta ik er ook in, maar hele volksstammen betalen het er grif voor, of sluiten er een peperduur abonnement voor af, en doen zo de aanschaf op afbetaling, want 'status' en FOMO.
Ho ho! Er zijn ook nog mensen, zoals ikzelf, die gewoon enthousiast zijn over het feit dat Apple met een foldable komt en hem daarom graag willen hebben. Niks status of fomo. Gewoon enthousiast en het geld ervoor over hebben.
Nog altijd goedkoper en handzamer dan een iPhone Pro + iPad Air. Alleen met een scherm van 7-8” is het dan geen eerlijk vergelijk en het is nog maar de vraag of hij de Pro cameras gaat krijgen. Maar ik sta er dus niet heel negatief tegenover. Integendeel, ben wel benieuwd :P

Helpt ook wel dat ik €1/dag budgetteer voor een iPhone en ze de laatste jaren voor mij geen reden hebben gegeven om te upgraden, dus kan hem wel betalen :P
De Galaxy Fold 7 ultra staat ook voor € 2.099 te koop bij de grote ketens zie ik. € 2.000 voor een Apple Foldable lijkt me dan weer niet zo gek geprijsd, ondanks dat het veel geld is.
Alleen is de 7 Ultra wel een pro-model. Of dat voor de Apple Foldable geldt, is nog maar af te wachten - dit kan zomaar het instapmodel zijn. Voor het pro-model betaal je dan wel een pak meer dan de 7 Ultra.
Dat zeggen mensen die niets met gamen hebben ook over de PCs die sommige gamers bouwen. Je kunt toch ook laptopje van een paar honderd euro kopen?
Ik wacht op erop... Als ik op deze manier geen iPad mee hoef te slepen. Top. Dat zou al het geld wel waard zijn.
Ik zou niet versteld staan als die opvouwbare Apple eerder richting 2500 of 3000 euro zal gaan.
Samsung Fold 7 vanaf 2100 euro nu ;) het is heel 'normaal' voor dit soort high end toestellen.. ja een hoop geld, maar omgerekend naar tijd die je erop zit. Valt het mee ;)
Ik hoop op innovatie om die camera verdikking weg te krijgen (bij alle telefoons). Die wordt door de marketing mensen gewoon genegeerd, en alle nieuws websites nemen dat blind over, maar het neemt niet weg dat die er wel gewoon zit. Hoewel misschien dat die iets minder dik kan zijn afhankelijk van de plaatsing van de componenten in de foldable omdat je soort van 2 telefoons aan ruimte hebt voor alles (al kosten de schanieren ook weer ruimte, maar dat zit elders in het ontwerp).

Daarnaast heb je nog het materiaal van een telefoon, ze zijn bloedmooi, maar dat blijven ze niet tenzij je de telefoon verbergt onder een hoesje, maar dan zie je de mooie telefoon niet meer. Het is alsof je weet dat de nachtwacht in een museum hangt, maar dat museum is gesloten voor publiek want er is angst dat er iets met het schilderij gebeurt.

Het moet toch echt anders kunnen, ik weet nog de iPhone 3GS, daar had je geen hoesje voor nodig, en ook de 4s had ik het niet omheen, of de HTC One (in mijn herinnering een van de betere smartfoons die ik gehad heb) die dat ook niet nodig had met zijn unibody aluminium ontwerp. Ik blijf hoop houden op verbetering.
Lenzen kunnen veel dunner worden, tenzij je serieus inlevert op de kwaliteit. En die wil men juist omhoog hebben. Dus dat kan je wel vergeten.

Vroeger hadden we ook hoesjes om de telefoon, al om mijn Nokia 2110 had ik een zakje. Deels om hem mee te slepen, maar ook om hem te beschermen tegen stof en water. Wat toen nog een ding was.

Als je heel secuur omgaat met je telefoon is een hoesje niet nodig. Maar de ervaring leert dat men er niet zo secuur mee omgaat. Bijna elke telefoon valt ook wel een keer tijdens zijn levensduur. Dat is nu eenmaal zo met apparaten die je veel in je handen hebt, in zakken propt en weglegt. Hij kan altijd een keer wegglippen, gelukkig vaak zonder grote gevolgen. Omdat de apparaten tegenwoordig zo ongeveer de goudprijs aantikken kiest de gemiddelde gebruiker voor wat extra bescherming, minder mooi maar wel beter voor het apparaat. Maar als je gewoon zuinig en secuur bent is het niet nodig.

Een auto heeft in theorie ook geen bumpers nodig, maar ik denk dat menig automobilist, en bij een aanrijding de tegenpartij, maar wat blij is met deze relatief goedkope opvangers van klappen.

[Reactie gewijzigd door Drardollan op 22 september 2025 11:14]

Wat auto's betreft, mooi voorbeeld, er zijn mensen die na aankoop allerlei beschermhoezen over hun stoelen doen, rubbers langs deurranden aanbrengen, etc., maar de meeste mensen gebruiken de auto's zoals ontworpen. Het design zoals deze in de showroom staat koop je. Je rijd niet weg bij de dealer om vervolgens de hele auto in rubber of siliconen te wrappen om deze te beschermen tegen een krasje. Maar bij je telefoon is de eerste uitgave een oplader en de tweede uitgave een beschermhoesje.

Dat vind ik jammer. Je kunt niet genieten van het design wat je koopt doordat het design van een telefoon geen rekening houd met gebruik, wat het design van een auto wel doet. (overigens bij auto's is dat gewoon door gedwongen regelgeving, anders zouden fabrikanten waarschijnlijk andere keuzes maken om hun winsten te maximaliseren).
Die oplader zal wel meevallen ondertussen, iedereen heeft ondertussen wel een oplader liggen. Dat het absurd is dat je die los moet kopen is overigens een valide punt, het hoort wat mij betreft gewoon bij het toestel.

Voor een auto heb je wel een bewijs van bekwaamheid nodig en er zijn allerlei veiligheidsvoorzieningen ingebouwd (die soms te kiezen zijn, maar meestal niet). De meeste mensen die een nieuwe auto kopen, kopen daar ook bescherming bij. Zoals een behandeling van de lak tegen van alles. Maar ook bij een auto geld, als je voorzichtig doet is de kans op schade klein (je hebt helaas niet alles in de hand). Dat geldt voor een smartphone ook, als je voorzichtig doet is er niks aan de hand over het algemeen.
De hoesjes om mijn Nokia 3310 waren meer om de omgeving tegen de Nokia te beschermen dan omgekeerd ;)
Dan neem je een telefoon zonder camera, heel erg platte accu, telefoon alleen op te laden met zonnecellen :P :')
"Zo dun als Iphone air". Deze koop je metr 512gb voor 1479 euro dus Apple kennende gaat dat ding minimaal 2500 euro kosten... Waar zijn we mee bezig...
Naar verwachting kost het apparaat 'ten minste 2000 dollar', wat omgerekend inclusief btw tenminste ruim 2000 euro zou zijn.
Was het maar zo simpel om het om te berekenen, echter liggen de prijzen in de US sowieso al een stuk lager (de Air in US is $1199 en daarnaast komt er in de meeste staten nog State Tax bij)

[Reactie gewijzigd door User87231 op 22 september 2025 08:57]

Zolang men bereid is om 1500 euro voor een mobieltje neer te leggen, zullen er wellicht fanatiekelingen zijn die bereid zijn om zelfs nog meer neer te leggen. Niet alleendat, als deze fold uitkomt voor 2000-2500 euro, dan oogt die 1500 euro kostende iPhone opeens een stuk minder duur.

Uiteindelijk is dit toch wel aan de consument zelf. Ik ga er niet meer in mee, ik kan het me makkelijk veroorloven maar waar zelfs een paar generaties oude mobiel precies hetzelfde doet als een "nieuwe", zie ik het nut om het nieuwste van het nieuwste te hebben niet meer in. Vroegah was een mobieltje spannend, sneller, mooier scherm, meer geheugen, maar nu is het enkel een vernieuwd camera eiland in een ander kleurtje. Waar Apple helemaal een handje naar heeft is om zelfs verouderde hardware duur te blijven verkopen.

Geef mij maar een Samsung, misschien een generatie ouder of op z'n minst een half jaar uit, dan is die opeens een stuk goedkoper en kan die precies hetzelfde als the latest and greatest. Voor mij boeit het niet meer of het iOS of Android is, het is allemaal hetzelfde.
De prijs voor 2 air phones...best duur voor een China phone met een appel logotje
China betekend tegenwoordig kwaliteit. Ze maken alles en veel daarvan. En dan word je vanzelf goed. Dat gaat lang duren voor andere landen dat weer gaan inhalen.
edit:
Typo (wordt/word)

[Reactie gewijzigd door teek2 op 22 september 2025 12:44]

Ze proberen het kwaliteitskeurmerk “Made in Hong Kong” over te nemen.
Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar Tim Cook zelf zegt dat China niet om "lage lonen" gaat, maar juist om hoge kwaliteit. Veel bedrijven willen graag hun productie in het westen, misschien zijn ze zelfs bereid er iets meer voor te betalen. Helaas zijn we productie hier gewoon verleerd, we lopen achter op China. Het idee dat alles "Chinesium" is is erg achterhaalt. Al is er natuurlijk nog veel troep (ahum Temu ahum.)

https://duckduckgo.com/?q=tim+cook+says+china+is+just+high+quality&t=ffab&ia=web

[Reactie gewijzigd door teek2 op 22 september 2025 10:43]

Was ook sarcastisch bedoeld. Over China wordt nogal eens laagdunkend gedaan in de trant van: "ik hoef niet zo'n goedkope Android 'made in China' telefoon, ik koop altijd Apple."
Was het maar zo simpel om het om te berekenen, echter liggen de prijzen in de US sowieso al een stuk lager (de Air in US is $1199 en daarnaast komt er in de meeste staten nog State Tax bij)
De air kost in NL 1229. Dat is dus precies niet het toestel om die vergelijking mee te doen ;)

Nee de Pro is een betere vergelijking, die is 1099 en hier start ie vanaf 1379. Groot verschil ook omdat sales tax in the US niet zoveel voorstelt.
Als je mijn bericht goed had gelezen zie je dat ik de 512 versie vergelijk. Deze kost in NL 1479 en in US 1199...
Oh ik zie het.

Ja dat is wel een behoorlijk stuk begrijpend lezen ja. Zover had ik die 512 niet onthouden haha.
In mijn jongere jaren heb ik ooit een Motorola Star Tac gehad. Top klap telefoon, lekker klein en robust. Mochten ze in die maat blijven dan ga ik erover na denken, maar als het volle of halve iPhone air telefoons aan elkaar worden met tweemaal die dikte, dan wordt het hem niet.

Heb jaren de behoefte gehad om iedere 2 jaar een nieuwe te halen, maar die behoefte is nu echt weg. De verbeteringen van elke nieuwe generate worden steeds kleiner. Dit jaar vond ik alleen het oranje kleurtje een leuke nieuwe toevoeging en de software gimmick die ze helaas alleen enablen op de nieuwe hardware. (horizontaal fotograferen zonder je telefoon te draaien). Typisch Apple omdat alleen op de nieuwe hardware toe te laten.

Toen ik afgelopen weekend langs de Apple Store liep viel het me toch op dat er nog altijd rijen staan en dat is sinds de launch van de eerste iPhone. Er blijken genoeg mensen te zijn, die toch echt ieder jaar updaten. De klap telefoon zal voor de nieuwe generatie jongeren denk ik net zo cool zijn als toen voor mij de Star Tac, en de prijs toen in 1996 was 1000 dollar als je hem al kon krijgen voor die prijs. Dus 2000 dollar voor de Apple flap is zo gek nog niet.
Horizontaal fotograferen is geen software gimmick geloof ik. Ik dacht dat dat enkel kan omdat er een vierkante camera sensor in zit in plaats van een rechthoekige(?) maar kan er naast zitten. Verder heb je gelijk inderdaad.
Is idd een vierkante sensor, is dus hardwarematig.
Wie wil er eigenlijk een foldable? Is de vraag groot genoeg voor Apple? Ik had een Fold5, verkocht ‘m na zes maanden en ging terug naar de iPhone 14 Pro Max.
Kunnen ze een ipad productielijn opdoeken, omdat veel mensen een ipad en iphone hebben maar ook uit de voeten kunnen met 1 foldable.

apple vraagt voor deze typische gebruiker de combinatieprijs van deze twee apparaten. Het is een heel simpele cross sell verenigd in 1 product. Daarnaast voorkom je dat klanten die een iphone hebben de kans krijgen een tablet van de concurrent te kopen.

Onthoud: het tweakertje is niet de doelgroep. Wel die senior met teveel geld en de behoefte aan een simpel apparaat waarmee ze mee kunnen komen in de dagelijkse digitalisering.
Past dat ding in mijn broekzak zoals de 12 mini of is dat ding net zo lomp als de rest van de huidige iPhones maar dan wat dikker?
Staat in het artikel:

De iPhone zou in geopende stand 4,5 tot 4,8mm dik worden en opgevouwen tussen de 9 en 9,5mm. Dat is enkele millimeters dikker dan de Samsung Galaxy Z Fold7.

iets dikker dan de pro (8.8mm)
Die externe "MagSafe" batterij voor de Air bevat ook all letterlijk eenzelfde accu als de iPhone Air.
Begin 2025 meldde Ming-Chi Kuo dat het toestel een scherm van 7,8" aan de binnenkant en een 5,5"-display moet krijgen.
5,5" is opvallend klein, nee? Tegenhangers zoals de Galaxy Fold7 en Pixel Fold 10 hebben een scherm van 6,5" en 6,4" respectivelijk (en een intern scherm van 8").
Ik vermoed dat het op zijn typisch Apple's zo gaat zijn dat ze een niet te groot scherm aan de buitenkant willen hebben om zo veel mogelijk te stimuleren het grote scherm te gebruiken. En of dat een technische beperking is, prijsafweging of oprecht het idee, maakt niet heel veel uit als het in een mooi jasje gepresenteerd wordt.

Als dat scherm ook niet heel klein op de buitenkant zit, zoals bij de eerste Galaxy Fold, maar vrij goed de ruimte vult, zou het een best mooi apparaat kunnen zijn.
Het blijft zoeken naar waar nog een niche markt zit die nog niet bedient wordt want de rek is eruit, zoals dat gaat met een product in de volwassen levensfase. Gerommel in de marge deze nieuwe form factors tot er écht ergens een technologische doorbraak komt. Wel amusant om te blijven volgen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn