Gearbox bevestigt prestatieproblemen van Borderlands 4 op PlayStation 5 Pro

Gearbox Software-ceo Randy Pitchford bevestigt dat er problemen zijn met Borderlands 4 op de PlayStation 5 Pro. De prestaties kunnen na 'enkele uren' spelen verminderen. Pitchford adviseert spelers de game opnieuw op te starten.

Pitchford bevestigt de problemen op sociale media, maar geeft verder geen toelichting over de oorzaak. Het is dan ook niet duidelijk wat de problemen veroorzaakt en waarom ze specifiek bij de PlayStation 5 Pro optreden. De ceo van de ontwikkelaar van Borderlands 4 zegt wel dat er wordt gewerkt aan een oplossing. Eerder deze week bleek het spel veel kritiek te krijgen vanwege de slechte prestaties, zelfs op de RTX 5090.

Door Hayte Hugo

Redacteur

18-09-2025 • 14:33

52

Submitter: Sonicfreak

Reacties (52)

Sorteer op:

Weergave:

Ooit was er een tijd dat games gemaakt werden uit liefde en passie voor het concept wat bedacht was. Nu zijn games bedoeld om aandeelhouders en board members zoveel mogelijk geld te laten verdienen. Als dat de insteek is, dan is de kans op succes ook heel klein. Hetzelfde geldt voor films en series, met Star Wars als één van de beste voorbeelden. Ooit bedacht en gemaakt door George Lucas en zijn team, allemaal fanatiek en gepassioneerd. Maken wat je wilt maken en daarna hopen dat het aanslaat. Ondertussen wordt Star Wars content bedacht door een clubje geldwolven. De (AAA) gameindustrie is niet anders helaas op een enkele uitzondering na. Kortzichtigheid ten top.
Stem met je portemonnee.

Hades (2), Silksong of Baldur's Gate 3 zijn mooie voorbeelden van hoe het wel kan. Spendeer je tijd, geld en aandacht (of klachten) aan de games die het verdienen.
Dit idee dat stemmen met een portemonnee iets betekend doet minder dan je denkt. 'Wij' hier op Tweakers en Reddit zijn echt maar een heel klein percentage van consumenten. Af en toe kunnen we druk uitoefenen op bijv Steam en gebruikers reviews. Borderlands 4 die verdient een onvoldoende kreeg bij lanceren werd tegelijkertijd gespeeld door 300k mensen, dat is op Steam best aardig. Maar in het geval van het uitmelken van Star Wars? Disney gaat daar gewoon mee door, zal hun een worst wezen dat de dialogen voor 5 jarigen geschreven is als het geld maar binnenstroomt.


Hoe groter het bedrijf waar je tegen probeert te vechten met je portemonnee, des te nuttelozer is het eigenlijk. Er zijn gewoon minder producten voor mensen die kwaliteit willen en daar moet je het mee doen. Komt misschien pessimistisch over, maar ik vind het realistisch.
Als de vraag daalt, dan zal het aanbod ook meedalen, mits de economische theoriën kloppen.

En als genoeg mensen meedoen, dan kan een boycot best effectief zijn. De bekendste heeft ervoor gezorgd dat er geen apartheid in zuid-afrika meer is.

Wikipedia: Anti-apartheidsbeweging
Ik vind dat appels met peren vergelijken. Het probleem dat grote uitgevers opzettelijk ongepolijste games op de markt gooien is relatief gezien onbelangrijk tov Apartheid.
Het was een reactie op je uitspraak;
Dit idee dat stemmen met een portemonnee iets betekend doet minder dan je denkt. 'Wij' hier op Tweakers en Reddit zijn echt maar een heel klein percentage van consumenten.
Niet op het product zelf (game of zuid afrikaanse producten) of de intentie (onafgemaakte game uitgeven of producten verkopen die door apartheid zijn geproduceerd) van de makers van het product.

De invloed van Reddit kan misschien wel groter zijn, dan je denkt. Bekijk eens hoe die Gamestop run op aandelen is gegaan, begonnen op Reddit;

https://www.vox.com/the-goods/22249458/gamestop-stock-wallstreetbets-reddit-citron
Reddit kan soms wat druk uitoefenen, hangt compleet af van de situatie waar het over gaat. Jou voorbeeld specifiek is simpelweg een heel andere situatie tov de videogames industrie. Reddit dacht namelijk ook dat Trump nooit president zou worden voor de 2e keer, dat ze genoeg invloed hadden. Reddit leeft soms in een bubbel waarin de wereld er op een bepaalde manier uit ziet en dingen meer effectief lijken dan ze zijn. Boycotten werkt simpelweg niet overal even makkelijk.


Een perfect zeer recent voorbeeld is het cancellen van Jimmy Kimmel. De meeste mensen hier kunnen inzien dat dit de macht is van de fascisten, macht die vanuit Disney notabene komt. En denk jij dat mensen nu massaal hun Disney plus gaan stopzetten? Welnee. Disney plus voelt niks, en het moederbedrijf van Disney is veel groter dan mensen doorhebben, die ziet al helemaal geen verschuiving in cijfers. Too big to fail.
Met die mindset zou je misschien ook de game details op medium kunnen zetten, doen alsof het een iets minder mooie indie game is en gewoon wel van de game genieten die anderszins prima in orde lijkt te zijn.
Ik ben het zeker niet oneens met je maar tijdens het spelen van Borderlands 4 merk je wel hoe veel passie erin is gestoken door de developers zelf. De mensen die dag in dag uit eraan hebben gewerkt met volle overgave. Daar probeer ik mezelf ook wel eens aan te herinneren: ja de staat van AAA gaming is in een tricky spot en ook lijkt het al veel 'ziel' verloren te hebben moet ik zeggen dat tijdens het spelen van deze game dat gevoel mij niet bekruipt. Dat is iets wat ik bij Battlefield 2042 bijvoorbeeld wel had, enorm zielloze game die meer voelde als een (slechte) mobile shooter.
Ooit was er een tijd dat games gemaakt werden uit liefde en passie voor het concept wat bedacht was.
Helemaal waar, dit meen ik echter wel te voelen tijdens het spelen van BL4.
Randy is verder echt een enorme clown maar ook daar vind ik het dan interessant om te kijken naar hoe kan zo een man dan alsnog een studio leiden dat een BL4 maakt (dat buiten performance issues gewoon een enorm leuke game is)
Star Wars heeft op dit moment zoveel spinoffs dat ik de tel wel kwijt ben.

Het is jammer dat een project met zoveel liefde en passie overgenomen wordt door grote partijen en aandeelhouders. Maar dit is wel de realiteit bij zo'n beetje elk succesvolle game of film.
Helaas is dat het wel geworden. Je moet sowieso geen enkel spel gelijk kopen en al helemaal niet pre orderen. Elk spel wordt gehyped door influencers op socials en review sites. Daarna als hij uit komt de hemel in geprezen, maar wacht een maandje en dan komen de echte verhalen naar boven.
Aandeelhouders zijn ook niet dom... Natuurlijk willen ze ook goede games. Deze berichten helpen totaal niet mee bij de verkoop en de negatieve recensies ook niet. Zit geen enkele aandeelhouder op te wachten.
Het is een beetje een selectief geheugen want ook bijv een PS2 had een library van 10k+ games. Alsof die allemaal gemaakt werden met liefde en passie. Genoeg rotzooi op dat platform

Stukje verder terug, in 1983 lag praktisch de gehele industrie op z’n gat doordat de markt overspoeld werd door een bak aan meuk games.

Kortom tis een kwaaltje dat altijd speelt.
Na enkele uren spelen en op te lossen door de game te herstarten? Klinkt als een memory leak. Dat is niet per se een goede indicatie als het gaat om code kwaliteit...
.oisyn Moderator Devschuur® @Gropah18 september 2025 14:50
Dat zegt iedereen, maar crasht het ook bij langer spelen? Als dat niet het geval is, dan is het geen memory leak. Ik denk dan eerder aan memory fragmentation, of een bepaalde datastructuur die na verloop van tijd ontzettend inefficient wordt (zoals een boomstructuur die ongebalanceerd raakt waardoor lookup lineair ipv logaritmisch is, of een hashtable waar ontzettend veel troep in komt en je te maken hebt met hash collisions)
Borderlands remastered en Borderlands 3 hebben ook beide een memory leak. Dus het is niks nieuws voor Gearbox.
Vermoeden op Reddit wat ik las was dat alle loot blijft liggen wat je niet opraapt. Dus na verloop van tijd liggen er duizenden loot items op de grond. Als je reboot dan zijn ze weer weg en is de memory leak opgelost.
Had je maar een Playstation Premium moeten kopen :+
Voor premium gamers. 😉
Haha ob die Randy. Die man heeft ook zo vaak een grote mond op het verkeerde moment.
In plaats van naar de community luisteren en notes maken van de issues die de spelers zijn tegengekomen. Kiest deze man (Randy Pitchford) ervoor om het laatste woord te hebben....

Waar gaat dit allemaal naartoe jongens. Ze durven wel 70/80 euro te vragen voor een game die niet af is...
Dit is precies de reden waarom ik niks meer als eerste koop. Games, mobiel, tv's noem maar op. Altijd eerste wachten tot je de reviews kan bekijken en tijd geven voor de devs om alle bugs eruit te werken.

Bij Cod is dit trouwens al jaren zo.
Je doet het overkomen alsof dit de eerste keer is dat zoiets gebeurt. Ben je nieuw?
Dus omdat het al meerdere keren gebeurd is moeten we het maar negeren? Of wat is jouw punt nu precies?
Ik heb nergens gezegd dat je het moet negeren. Alleen dat dit niet de eerste keer is, zoals Sekirro het deed overkomen. Het feit dat ik zo reageer zegt ook al genoeg, en jammer genoeg lijken we dit stilzwijgend te accepteren de laatste paar jaar. En niet alleen met game releases, maar zo'n beetje met álle software. Maar goed, dat is een heel andere discussie.
De reactie van Randy mbt tot dit specifieke probleem, zoals getoond in het artikel, is gewoon netjes :?

Hij erkent het probleem, geeft een mogelijke workaround en geeft aan dat er gewerkt wordt aan een oplossing.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 18 september 2025 14:40]

Dan moet je ook naar zijn andere reacties kijken...
Ik heb gekeken en ben het wel met hem eens eigenlijk.
Premium game voor premium gamers? Daar ben je het mee eens?
Ze weten wat de problemen zijn met Borderlands 1 & 2 remastered en doen er niks aan. beide crashen als je meer dan 4GB geheugen heb (zoals zo ongeveer elke GPU ondertussen omdat het geen limiet hebben gezet op hun 32bit pipeline voor de game.

Dat was dus een HD update in de tijd dat 8GB al te koop was. Dus ja puur om de cashgrab.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 18 september 2025 17:35]

"jullie moeten je eigen engine bouwen als je het niet aanstaat. Als je dit lukt, zijn wij je klant"

nee lekkere vent.
Workaround. hahaha.

Wij gebruikten dit excuus ook op de helpdesk. Vraag de klant om te herstarten en zeggen dat ze pas weer moeten bellen als t probleem terug kwam. Meeste klanten bellen niet eens terug of op z'n vroegst de volgende dag. Mooie manier van tijd winnen en voorkomen dat de lijn volloopt met wachtende klanten.
Ondertussen werden de problemen niet opgelost.
Je kan het weglachen met je helpdesk ervaring maar als het werkelijk een memory probleem is dan is een herstart een prima workaround totdat een oplossing klaar is.
Nee dit is geen prima workaround. een workaround is bijvoorbeeld een oudere driver installeren, of in je bios wat settings moeten aanpassen om te zorgen dat het blijft werken.

Continu tegen hetzelfde probleem aanlopen welke enkel op te lossen is met een herstart werkt heel frustrerend voor de gebruikers en zullen veel mensen op afhaken. Daarmee verlies je uiteindelijk klanten en potentieel nieuwe klanten.
Was dat niet een key selling point van de PS5 consoles, hoe enorm snel die SSD wel niet was nu zijn we dus op een punt aangekomen, waar die snelle ssd zijn nut kan gaan bewijzen.
Helaas blijven mensen trappen in het AAA-sprookje door spellen als pre-orders of tijdens release te kopen, zonder te wachten op reviews. Dat maakt het winstgevend om suboptimaal prutswerk af te leveren. Types zoals Randy Pitchford gedijen bij de korte aandachtsboog van het klantenbestand.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 18 september 2025 14:41]

Sowieso is consolegaming op playstation niet meer wat het geweest is. Bijv nu weer met de nieuwste update van Rocket League heb ik af en toe een korte hick-up, hiervoor niet. Dan heb je het gezeik met moeten kiezen tussen performance/quality enz (standaard op de ps5 perf voor normale gameplay). HDR is ook megashit tegenwoordig, dat vaak tweaks en allerlei sliders nodig heeft om er goed uit te zien. En dan de hoeveel troep die er tegenwoordig in de PS store staat en buggy game releases. Let maar op dat GTA VI uitgesteld is om nog enigszins acceptabel te draaien op de ps5. Ondanks alles blijft consolegaming heerlijk; maar het push/pick-up en play principe is wel ver te zoeken tegenwoordig (wat vroeger altijd het voordeel boven pc gaming was). Vooral HDR sucks tegenwoordig (en ik ja ik heb HGiG mode) wat te vaak niet goed geimplementeerd wordt (zie reddit bijv) bij games. Anders dan bij pc wil ik niet allerlei zaken moeten instellen en tweaken om lekker te kunnen gamen zonder gedoe. En dan valt de ps5 ook nog wat tegen qua power tov de ps4 (zie GoW 2018 enz) dat tal van games nog niet 60fps draaien met nextgen gfx.

[Reactie gewijzigd door FrostHex op 18 september 2025 14:48]

Ironisch genoeg is pc gaming tegenwoordig wel pickup and play geworden. De game stellen zichzelf in op basis van je hardware en je kunt spelen.

Voor wie dit wenst kan de Nvidia app dit op basis van hun informatie beter instellen, al dan niet automatisch. Voor wie dat wil een slider tussen performance en visuals. Maar voor de leek is er een optimize knop en een auto optimize instelling.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 18 september 2025 15:35]

ik heb de game bij mijn 5070 TI gekregen, kende de hele franchise niet, het ziet er op bad-ass echt ook bad-ass uit, wel met DLSS en Framegen aan, het lijkt erop dat zonder deze technieken vele rigs sneuvelen, ik denk dat op mijn 3070 RTX de kaart zou smelten lol :).

ik dacht de hele tijd, die game bij zo'n kaart? maar ja, blijkbaar is dat nodig...

waar dat aan ligt, dat weet ik dus niet, betekend dat luie devs? of gewoon de nieuwe standaard?

wat ik wel weet is, dat ik echt geen game ga spelen op 40 FPS met crappy visuals.
het voelt een beetje alsof ze over de top zijn gegaan met de engine.

laten we eerlijk wezen BL4 is een cartoony achtige game, geen realistische combat shooter.
als die game er 30% minder uit zou zien en 50% beter zou draaien had dit heel veel ellende kunnen schelen.

maarja, wie ben ik :)
Ik heb hier een heel gesprek gehad met een van onze architecten. Deze is tientallen jaren leraar software engineering geweest. Gespecialiseerd in datastructuren en algoritmes.

Hier in Nederland hebben we te maken met teruglopend aantal studenten. Hierdoor word het lastiger om studenten met hoge niveau te werven. Die pool word kleiner en kleiner. Dus wat gebeurt er. Het curiculum wordt naar bijgesteld om er maar voor te zorgen dat er studenten kunnen inschrijven. Maar dat betekent dat veel belangrijke aspecten, zoals het kunnen optimaliseren van code en algoritmes zowat volledig gesaneerd is uit sommige opleidingen.
Dit betekent dus dat er steeds minder mensen zijn die daadwerkelijk kennis hebben om dit te kunnen doen.

En door de komst van snellere GPU's, meer RAM en snelle SSD's, met daarnaast zaken als DLSS en FG en Game Engines als Unreal, zorgen ervoor dat bedrijven, naast het missen van kennis, het gewoon economisch niet zien zitten op te optimaliseren. Er moeten games uitgepompt worden. Laat de gebruiker maar duurdere hardware kopen welke allerei truukjes gebruikt om fouten van de engine en/of ontwikkelaars te verbloemen.
Deze games worden niet in Nederland gemaakt. Tevens heeft er nog lang geen pensioengolf plaatsgevonden. Dus dat lijkt me niet aan de orde.

Dit zal eerder te wijten zijn aan gebruik van Unreal Engine 5 icm wat ze geprobeerd hebben aan streaming management (borderlands 1/2 waren altijd hele kleine maps met elke keer laadschermen per segment); https://www.unrealengine....ion-nanite-lumen-and-more

Overigens fun fact; borderlands had van origine een hele andere look. Trailer en gameplay: YouTube: Borderlands - Realistic Prototype [2008 Beta Gameplay and Trailer].

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 18 september 2025 15:29]

Ik weet dat deze game niet hier wordt gemaakt. Daar gaat het niet om.
En heeft ook niets met vergrijzing te maken maar met het feit dat er steeds minder studenten gaan studeren.

Elk jaar komen er duizenden studenten minder. Dit speelt al jaren. De prognose is dat per 2030 er bijna 50.000 studenten minder binnenstromen tov nu. Minder studenten betekent minder inkomsten, minder inkomsten betekent versobering van de beschikbare financiele middelen. Ook het wegvallen/verlaging van subsidies helpt hier niet bij. Deze prognose heeft een erg grote impact op onze organisatie.

Uiteindelijk draait ook bij een school alles om geld. Elke HBO krijgt geld voor een student welke afstudeerd. Bij start opleiding krijgt de school een bepaald percentage en bij afstuderen het resterende gedeelte.
Dus elke school is er bij gebaat dat iemand afstudeerd. Er word daarom vanalles gedaan om dat aantal zo hoog mogelijk te houden. Goede studentbegeleiding, aantrekkelijke en relevante studies, fijne omgeving om te zijn etc. Maar zo ook versimpeling van opleidingen.

En het versimpelen van opleidingen is niet doordat mensen dommer worden, maar mensen zijn wel steeds slechter wordende cognitieve vaardigheden hebben. (dank je social media)
Hierdoor verschuift de focus binnen opleidingen langzaamaan naar het leren van bv softskills en projectplanning. En dat betekend dat andere exacte vakken worden geschrapt of verkleind.
Ik heb een 3070, met wat settings op low en medium met DLSS aan en een paar .ini tweaks en 2 .DLLs van een mod heb ik stabiel 70FPS.
ow das nog best degelijk!
'Luie devs' is waar het op lijkt, maar dat is het zeker niet. Het zijn de aandeelhouders en projectmanagers die de devs weerhouden van het werken aan zaken die niet direct iets opleveren. Alle commentaar van de developers gaat het ene oor in en het andere weer uit.

Als je ooit een refactor hebt moeten uitleggen aan dit soort personen, begrijp je direct wat er in hun hoofd omgaat. Ik ben zelf bijvoorbeeld gestopt met programmeren als werknemer, omdat het gewoon mentaal degraderend is.
Hier draait het prima. Ja ik gebruik framegen en daarmee vloek ik hier. Maar als je weet hoe je een beetje moet tweaken met de Nvidia instellingen heb je een prima draaiend spel zonder issues. 2k max settings, base fps boven de 60. Meer heb je niet nodig.

Gameplay is sws gewoon in orde als je van borderlands houd.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 18 september 2025 23:45]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn