Borderlands 4 komt toch niet in oktober uit voor Nintendo Switch 2

De release van Borderlands 4 voor Nintendo's Switch 2-console loopt vertraging op. De game kampt op pc's en op de Sony PlayStation 5 met prestatieproblemen. Voor de uitvoering op de Switch 2 is volgens de makers extra ontwikkel- en oppoetstijd nodig.

Het uitstel van de release voor de Switch 2 is voor onbepaalde tijd, aldus een post van het Borderlands-account op sociaal netwerk X. Gamemaker Gearbox en uitgever 2k melden op hun websites nog niets over uitstel. In het X-bericht stellen de Borderlands-makers dat zij niet lichtvaardig hebben besloten om de game uit te stellen voor de Switch 2 en de best mogelijke ervaring willen bieden aan fans.

Gamers die Borderlands 4 al hebben op de pc of PlayStation 5 ervaren echter slechte prestaties. Klachten daarover werden door Gearbox-ceo Randy Pitchford eerst weggewuifd en toen erkend voor de PlayStation 5 Pro.

De uitvoering voor de Switch 2 heeft nog aanvullend ontwikkelwerk nodig en extra werk om deze te polijsten, luidt de mededeling nu. "Het is onze hoop om deze release ook beter aan te laten sluiten op de toevoeging van crosssaves, waar we nu aan werken." De mogelijkheid om savegames crossplatform te maken is volgens de maker van Borderlands 4 erg belangrijk.

Zodra de plannen voor Borderlands 4 op de Switch 2 volledig zijn bijgesteld, volgt er informatie over de nieuwe timing voor de release op Nintendo's gameconsole. De Japanse consolemaker heeft het beleid dat alle digitale preorders bij uitstel worden afgezegd. Dit gebeurt automatisch voor Borderlands 4 op vrijdag 26 september. Klanten die de game al vooraf hebben besteld voor de Switch 2, kunnen nu ook zelf hun preorder opzeggen.

Borderlands geeft een link naar de eShop van Nintendo, waar de beleidsregel staat dat opzeggen van preorders alleen kan bij uitstel van minstens zeven dagen. Daaruit valt op te maken dat Borderlands 4 meer dan een week uitstel oploopt. Voor bestellingen van fysieke exemplaren van de game moeten klanten zich wenden tot de winkel waar zij hun preorder hebben geplaatst.

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

24-09-2025 • 12:42

57

Submitter: Xtuv

Reacties (57)

Sorteer op:

Weergave:

Logisch deze game heeft frame gen en DLSS nodig op een RTX 5090 om een beetje fatsoenlijk uit de verf te komen.
Op 4K met "Badass" preset en Raytracing op maximum, ja. Maar ik vind dat er ook wel overdreven wordt. Op mijn 4070TI op 1440P op Very High met een paar kleine tweaks haal ik een DLSS framerate van ~60. Met framegen dus 120. Ik ben nou eenmaal bang dat DLSS niet meer weg te slaan is uit ons gamerleven, maar dat het spel onspeelbaar is op pc's is best overtrokken. IMHO. Ik heb er iig al 35 uur inzitten en heel veel lol mee.
edit:
@Blorgg Je hebt gelijk, met alleen DLSS Quality haal ik ~75 met mijn huidige instellingen. Ik speel met framegen op 120. Ik maakte een aanname, waarvoor oopsie ende excuses. Ik heb uiteraard wel wat met de instellingen geexperimenteerd en op deze manier speelt het voor mij het prettigst. Ik ben 40 dus het verschil in inputlag tussen 75 echte frames en 120 echte frames merk ik echt niet meer :) Vandaar de keus om Framegen erbij in te schakelen.
edit:
@djunicron Dat kun je Denuvo aanrekenen. Ik begrijp dat het tegenwoordig nodig is omdat het de enige anti-piracy tool is die werkt, maar man man man wat kost dat een performance. Er zijn slechts een paar Denuvo games gekraakt omdat EMPRESS zijn/haar toetsenbord aan de wilgen heeft gehangen, EMPRESS was de enige die betrouwbaar Denuvo kon kraken. Je ziet bijvoorbeeld in Hogwarts Legacy zonder Denuvo 20-30% boost in performance. Dit valt 2K-Games/Gearbox dus niet geheel aan te rekenen. Je hebt als uitgever/developer 3 keuzes:

1: Gepirate worden
2: Always online voor singleplayer nodig met geavanceerde encryptie zodat er niet een gekraakte auth server gehost kan worden
3: Denuvo


Dat is helaas de wereld waarin we leven, en dat kost peformance. En zowel bij geval 2 als 3 gaan er altijd mensen klagen, want beide zijn vervelend. Ik heb dan persoonlijk toch liever Denuvo, dan gaat mijn SP game niet stoppen met werken als ze de auth servers offline halen.

[Reactie gewijzigd door TV_NERD op 24 september 2025 14:10]

Een dlss framerate van 60 is niet bepaald geweldig. Zeker niet op een videokaart van €750+

120fps via framegen is leuk maar het zijn letterlijk gegenereerde frames die het gevoel van controle niet ten goede komt.

Daarnaast kan de performance niet bepaald worden verklaard door geweldige pracht en praal. Als je me zou vertellen dat het een 10 jaar oude game is zou ik je geloven.

Ik ben het er zeker mee eens dat DLSS een mooie tool is om betere prestaties te halen, maar DLSS en zeker framegen worden nu gebruikt door developers om games überhaupt te laten draaien. Optimaliseren kennen ze niet meer, en ze komen er mee weg bij gebruikers zoals jou.

Aan jou de keus uiteraard, maar het zal zo niet beter worden, eerder erger.
Het wordt wel weer beter. We zitten middenin een RT en UE5 overgang waardoor helaas hele generaties GPUs niet meer zullen voldoen en je ultra settings praktisch kan vergeten. Vroegah was dit aan de orde van de dag.

Door de tijd heen zal performance verder geoptimaliseerd worden, zowel binnen UE als de games zelf. Over een jaar of 2 / 3 draait een game als deze als een tierelier op midrange spul.
Nou nou middenin... UE5 is al 3,5 jaar uit en RT werd vanaf de PS5/XSeries (eind 2020) behoorlijk gepusht in games. PC's konden dat in 2018 al. In techland is dat toch al wel een hele lange tijd.
UE5 is pas in april 2022 officieel gereleased, combineer dat met de lange ontwikkeltijd van games en dan zit je toch redelijk aan het begin.
Met de nadruk op UE optimalisatie. Die engine performt gewoon slecht en bevat structurele issues die workarounds vereisen van de ontwikkelstudio's om deze te mitigeren.
Met dlss is eigenlijk niets mis mee. Dat werkt gewoon prima. Dlss quality is bijvoorbeeld bijna niet te onderscheiden met native. Tenzij je het gaat analyseren zoals bij Digital foundry. Dlss quality geeft met minimale verschil wel een dikke fps boost. Dan heb ik het over 4K. Dlss quality (2K) is mooier dan native 2K.

FG is een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 24 september 2025 14:48]

Op mijn 4070TI op 1440P op Very High met een paar kleine tweaks haal ik een DLSS framerate van ~60. Met framegen dus 120.
Dat is helaas niet hoe framegen werkt. Wanneer je framegen aanzet lever je ongeveer 20% van je framerate in. Je gaan dan dus van 60 fps terug naar 48 fps. En pas daarna wordt er verdubbeld en kom je op ongeveer 96 fps terecht. Dat is een van de redenen waarom spelen met framegen zo belabberd aanvoelt. Je hebt dan wel 96 fps, maar het voelt als een laggy game op 48 fps.

De nieuwe In-Game Overlay Performance Monitor van Steam geeft hier overigens mooi inzicht in. Die laat tegenwoordig je basis fps, de framegen fps en de latency van je game zien.

Vex op YouTube heeft hier een filmpje overgemaakt waarin hij uitleg geeft hoe framegen in elkaar steekt.
YouTube: Frame Generation is a Bigger Lie Than We Ever Thought. I can Finally Prove It.
Mijn vuistregel. FG pas gebruiken als je een stabiele base 60 fps hebt. Het kan misschien kloppen wat je aan geeft over dat het 48 framerate word. Met de inputlag moet je wel kunnen omgaan.
Het is een beetje van beide: de game is slecht geoptimaliseerd ten opzichte van andere games met soortgelijke visuele pracht, én de klachten worden overdreven door vooral te kijken naar de allerhoogste instellingen.

De grafische optie die hier "Badass" heet en elders meestal "Ultra" is vooral aanwezig voor wie de rekenkracht over heeft, meestal in een iets oudere game met nieuwere hardware. In een gloednieuwe game is het vaak beter om een slimme mix van Medium, High of Very High in te zetten omdat dat nagenoeg hetzelfde beeld oplevert met veel hogere frame-rate.

Wat mij betreft moet het wel echt beter, want de graphics van dit spel zijn te genereren met een lagere performanceprijs. De implementatie is verre van optimaal, o.a. door brede inzet van heel zware effecten (Lumen, Nanite, ray-tracing). Die zaken kunnen gebruikt worden maar ontwikkelaars moeten hier terughoudend en zuinig mee zijn. Voor bepaalde games moeten die opties juist weinig of niet gebruikt worden, in het voordeel van oudere equivalenten die bijna even mooi zijn voor een lagere performanceprijs. Want je schiet nu erg snel over het hardwarebudget heen, met UE5 en andere engines.

Een reden hiervoor is dat ontwikkelaars tijd willen besparen, wat logisch is omdat game-ontwikkeling misschien wel uit de hand is gelopen: miljoenen of zelfs tientallen miljoenen uren voor grote projecten... dat is eigenlijk van de zotte en maakt het proces duur, lomp en traag. Door bijvoorbeeld alleen ray-tracing in te zetten voor belichting, hoeft er geen ouderwetse "baked lighting" gemaakt te worden. Dat besparen van ontwikkeltijd gaat nu te ver, en te veel ten koste van de performance voor de eindgebruiker.

Hopelijk vinden de software en de hardware elkaar weer in de loop der tijd, want Borderlands 4 is niet bepaald de enige game met zulke issues. In de tussentijd kunnen wij gelukkig een hoop doen met de grafische instellingen, terwijl het team komt met verbetering via patches.

Mooi dat het zo kan, maar jammer dat het zo moet.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 24 september 2025 13:21]

Door bijvoorbeeld alleen ray-tracing in te zetten voor belichting, hoeft er geen ouderwetse "baked lighting" gemaakt te worden. Dat besparen van ontwikkeltijd gaat nu te ver, en te veel ten koste van de performance voor de eindgebruiker.
Daar word vaak de schuld bij neergelegd, maar hoeveel games hebben inmiddels laten zien dat het gewoon op 60FPS kan?

Baked lighting is inderdaad ouderwets, kost veel werk, veel schijfruimte, en levert minder gedetailleerde belichting (en dus minder mooie plaatjes) op. RTGI kent veel smaakjes, en het is inmiddels bewezen dat je er zowel goede prestaties als stabiele belichting uit kunt krijgen.
Dat Gearbox een minder geoptimaliseerde game heeft afgeleverd staat wat mij betreft los van de vatbaarheid van deze hele categorie aan technieken.

Als ik nu een game engine zou bouwen zou ik in ieder geval niet meer beginnen aan light baking, want dat heeft niet de toekomst.
Klopt, het gaat om het heel precies inzetten van de juiste techniek met de juiste fidelity. Bij ray-tracing onder andere het aantal stralen en het aantal weerkaatsingen per straal, en of ray-tracing gebruikt wordt in de vorm van Global Illumination of dat het gaat om alle belichting, alle schaduwen, alle reflecties; er is veel verschil hierin.

Bepaalde games doen dit goed, zodat het draait op een basis PS5 en misschien zelfs een Xbox Series S of Switch 2 (dat is echter erg krap en gaat soms moeilijk), dus de tijd voor deze technieken is aangebroken. Maar we zitten in de vroege periode waardoor ontwikkelaars erg goed uit moeten kijken en weten wat ze doen. Volledig teruggaan naar baked lighting is inderdaad niet de toekomst, maar de best draaiende titels gebruiken nu een handige combinatie van ouder en nieuwer, dynamisch en handmatig. Alles in de nieuwe stijl opzetten zonder enorme expertise gaat snel verkeerd.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 24 september 2025 18:15]

Idd ik haal op mijn 5080 alles op max 4k dlss quality (2k dus) 110-150 fps. Met framegen niet ideaal maar eenmaal fps gelockt op 100fps heb minimaal problemen. Soms een loading stutter. Wel iets meer inputlag maar het is het pve dus ik erger mij daar niet aan.
Nu is het al aangetoond dat BL4 performance problemen, op welke settings dan ook. Ook na een tijdje spelen neemt de gestotter toe en zakt je frame rate.

Maar ik ben wel met je eens dat men maar eens moet ophouden te zuren dat de game niet 60fps op 4k op de meeste hoogste settings haald. Dit was altijd al een gegeven, die settings waren vroeger bedoeld voor de beste of zelfs toekomstige hardware. Bij Crysis duurde het ook een tijd voordat deze op 60fps op max settings liep. Als dit zo door gaat gaan games gewoon hun hoogste settings verstoppen onder command line opties. Sterker nog, dat gebuurt al bij Ubisoft met games als Pandora en Outlaws. Het gekke is dat ze juist toegejuigd waren dat ze extra opties achter een command line hadden verstopt. Hadden ze die opties gewoon als een extra preset in de game gezet dan had dit waarschijnlijk veel negativiteit op het web veroorzaakt, terwijl het resultaat hetzelfde bleef.
Hier op pc met minimale prestatie problemen. Ja ik gebruik dlss en framegen maar ik kan daardoor prima genieten van het spel zonder ergernis. Gameplay is sws weer top.
Als je dlss én framegen nodig hebt om 'prima te genieten' dan zijn er dus wel degelijk prestatieproblemen. Het is jammer dat men dit soort praktijken accepteert. DLSS en framegen zijn mooie technieken, maar zouden niet als pleister gebruikt moeten worden voor een gebrek aan optimalisaties.
Sorry je begrijpt me verkeerd en idd ben het helemaal met je eens. FG is op deze manier niet de toekomst. Het moet optioneel zijn. In een andere reactie heb ik het uitgelegd.

Voor mij nu geniet ik van bl4 omdat FG mij wel een goede ervaring geeft voor mij. Ik haal op dlss quality met een 5080 alles redelijk boven de 60 fps. Daardoor kan ik goed gebruik maken van FG omdat ik een stabiele 60 fps heb.

FG is niet bedoeld als middel om slechte framerate hoger te maken. Dan krijg je problemen. En daarvoor gebruiken bedrijven FG nu wel voor.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 24 september 2025 14:20]

Ik moest helaas mijn geld terug vragen. 5 crashes binnen een uur tijd. En veel gestotter en lage fps.
Ik wacht wel totdat er meer patches zijn uitgebracht.
Vriend van me waar ik mee speel had dat ook op zijn 5090 en heeft toen wat aangepast. Ook framerate locken. Maar misschien had jij een ander probleem. Ik zelf heb alleen laad probleem gehad dat het spel niet verder ging.

Zo zie je maar dat elk configuratie op pc weer andere problemen geeft. Maar snap wel dat mensen met een 5090 klagen dat ze framegen moeten gebruiken. Met zon gpu verwacht je meer.
Mja, de grap is, het moment dat een game op 720p, met 64GB DDR5 een 9950X3D continue, buiten combat, gewoon stil in een weide, naar 80%+ kan jagen, is er gewoon iets goed mis.

En ja, dat systeem heeft ook een 5090. En draait dan op 4K zonder DLSS, maar ook op Medium settings... 56FPS. Belachelijk. En dan krijg je dingen als physics runaway, dat voertuigen de lucht in schieten omdat ze over een steen gingen, en loot door de maps heen wegschiet en dat soort ongein.

Het is niet eens "verwacht je meer" maar er zijn combinaties van instellingen te maken die gewoon niet goed werken op "maximale" hardware.

En ja, leuk, 4K 250fps met DLSS Performance en FG, maar de engine blijft dan intern op 143fps hangen door de CPU.
<Randy> Tja, dat krijg je als je geen premium hardware hebt...

Het is toch van de zotte dat studios keer op keer met dit soort halfbakken releases weg kunnen komen.
Daar mag je het leger gamers voor bedanken dat happy is met ~100FPS na het inschakelen van DLSS en FG om de waardeloze optimalisatie mee te mitigeren met peperdure hardware en anderen vertelt dat ze zichzelf aanstellen, entitled zijn, en vooral maar andere games moeten gaan spelen als het ze niet bevalt. Alsof drogredeneren een achievement is die unlocked moet worden :')
Als je het omdraait zit je nu te roepen dat mensen niet happy mogen zijn omdat jij het niet bent.
Volgens mij mag iedereen dat nog steeds voor zichzelf bepalen.
Behalve dan dat ik dat helemaal niet zeg (lekker bezig met je achievement?) -- ik constateer alleen het bijna obsessief verdedigen van iets dat alleen maar beter kan worden of had moeten zijn bijdraagt aan 'balls' om te verzaken in optimalisatie en daar zelfs maling aan hebben door te sneren dat mensen maar "premium hardware" moeten hebben. Let wel: iedereen wordt er beter van wanneer men iets doet met de kritiek. Stel je eens voor wat je met DLSS en FG kunt laten zien, als je het als kers op de taart kunt gebruiken in plaats van de taart an sich.
Nee, wat je zegt is nog veel erger:
Daar mag je het leger gamers voor bedanken dat happy is met ~100FPS na het inschakelen van DLSS en FG
Hiermee geef je een hele groep mensen die jouw mening niet deelt en wel happy is met die features impliciet de schuld van de slechte optimalisaties.
om de waardeloze optimalisatie mee te mitigeren met peperdure hardware en anderen vertelt dat ze zichzelf aanstellen, entitled zijn, en vooral maar andere games moeten gaan spelen als het ze niet bevalt.
...en je maakt hier ook een hele groep uit voor 'entitled' en legt ze woorden in de mond. Dus je doet zelf precies wat je mij verwijt.
En ergens vind ik ook dat jouw imaginaire entitled gamers wel gelijk hebben: als een game je niet bevalt moet je niet gaan lopen zeuren dat het zo erg is maar 'm gewoon niet kopen. Maar je ook niet gaan lopen afreageren op mensen die er geen problemen mee hebben.
Hiermee geef je een hele groep mensen die jouw mening niet deelt en wel happy is met die features impliciet de schuld van de slechte optimalisaties.
Correct. Want als iedereen hier verbolgen over zou zijn, zou dat een trend zetten. Teveel mensen vinden het helemaal prima. En dat zet evengoed een trend. Simpel gezegd: wanneer een bakker in het dorp zijn receptuur verandert om goedkoper en sneller brood te produceren, ten koste van smaakintensiteit, kan men klachten over dat brood verwachten. Wanneer er geen klachten zijn, of wanneer het verlies van klandizie opweegt tegen de kostenbesparing, heeft de bakker precies nul incentive om aan kwaliteitsverbetering te doen. Ben je dit basale principe met mij oneens? Dat verwachting uit de markt de toon zet voor wat men daar probeert af te zetten?
...en je maakt hier ook een hele groep uit voor 'entitled' en legt ze woorden in de mond. Dus je doet zelf precies wat je mij verwijt.
Je hebt niet goed gelezen. Ik heb het namelijk over dat de groep die dit soort releases verdedigt, klagers "entitled" noemt. Dat heb ik ondertussen op verschillende media meermaals voorbij zien komen.
En ergens vind ik ook dat jouw imaginaire entitled gamers wel gelijk hebben: als een game je niet bevalt moet je niet gaan lopen zeuren dat het zo erg is maar 'm gewoon niet kopen. Maar je ook niet gaan lopen afreageren op mensen die er geen problemen mee hebben.
Jawel, want een gebrek aan kritiek zorgt domweg niet voor QoL voor iedereen in the long run. Denk nog maar eens aan de bakker. Het is verbazingwekkend dat het kwartje niet valt dat de game er alleen maar beter op kan worden voor iedereen. Dat kwalitatief betere games worden gereleaset voor iedereen. Maar nee hoor; klagers moeten het maar gewoon niet kopen en stil zijn. Chapeau.
[...]
Correct. Want als iedereen hier verbolgen over zou zijn, zou dat een trend zetten. Teveel mensen vinden het helemaal prima.
Als die mensen geen problemen hebben met mindere optimalisatie is het ook helemaal prima.
Kortweg: ik hoef niet verbolgen te zijn omdat jij dat bent. En jij hoeft mij niet scheef aan te kijken of voor domoor uit te maken als ik zo'n 'onacceptabele' game zou kopen.
En dat zet evengoed een trend. Simpel gezegd: wanneer een bakker in het dorp zijn receptuur verandert om goedkoper en sneller brood te produceren, ten koste van smaakintensiteit, kan men klachten over dat brood verwachten.
Dat mag. Ik zou ook zeker klagen bij de bakker, maar als 99% van de kopers het prima vindt en jij ze voor de winkel voor sukkels uit gaat maken ga je imo een grens over.
Jawel, want een gebrek aan kritiek zorgt domweg niet voor QoL voor iedereen in the long run.
Roeptoeterende figuren die niet weten waarover ze het hebben maar wel social media kanalen na zitten te schreeuwen omdat ze gehoord hebben dat iets slecht is helpen ook niet.
Maar nee hoor; klagers moeten het maar gewoon niet kopen en stil zijn. Chapeau.
En dat heb ik niet gezegt. Prima dat je een mening hebt, maar het idee dat je iedereen die iets koopt wegzet als een 'probleem' doet me denken aan de al jaren niet werkende tactiek van veganisten...
Ik zeg ook niet dat jij verbolgen moet zijn? Stop nou eens met deze rare manier van "discussie voeren". En hoe ik jou aankijk of wat ik vind van hoe jij ergens in staat -om het even wat- is helemaal aan mij, daar heb jij niet zoveel over te zeggen. Je mag er wel vanalles van vinden, dat zal mij 'n zorg zijn. Het is écht niet zo ingewikkeld allemaal hoor.
Dat mag. Ik zou ook zeker klagen bij de bakker, maar als 99% van de kopers het prima vindt en jij ze voor de winkel voor sukkels uit gaat maken ga je imo een grens over.
Zoveelste keer: dat zeg ik niet.
Roeptoeterende figuren die niet weten waarover ze het hebben maar wel social media kanalen na zitten te schreeuwen omdat ze gehoord hebben dat iets slecht is helpen ook niet.
Je bent van mening dat de uitgebreide performance reviews die te vinden zijn van gerenommeerde bronnen "roeptoeterende figuren" zijn die "niet weten waar ze het over hebben"..? OK dan.
En dat heb ik niet gezegt. Prima dat je een mening hebt, maar het idee dat je iedereen die iets koopt wegzet als een 'probleem' doet me denken aan de al jaren niet werkende tactiek van veganisten...
Je zegt het létterlijk gebaseerd op foutief leeswerk :D Létterlijk.
En ergens vind ik ook dat jouw imaginaire entitled gamers wel gelijk hebben: als een game je niet bevalt moet je niet gaan lopen zeuren dat het zo erg is maar 'm gewoon niet kopen.

Enfin, mijn geduld is wel een beetje op met jou.

[Reactie gewijzigd door Klauwhamer op 24 september 2025 19:19]

Klauwhamer heeft gewoon een punt. Ook ik ben tevreden met de performance van bl4 op dit moment met FG aan. Maar dat komt omdat ik geluk heb met de hardware dat ik heb. Gaan ze FG gebruiken als pleister om framerate te verhogen inplaats van optimaliseren dan word het een probleem. En het ziet er naar uit dat dit de toekomst gaat zijn met FG.

Je wil dat FG een kers op de taart is zoals iemand het hier al zo mooi zei. Niet de pleister.
Het is pas een probleem als games niet meer verkopen. Zo lang die games massaal gekocht worden boeit het de massa dus niet en is het gewoon snobistisch gedrag te roepen dat er een probleem is.
Hoewel ik persoonlijk niet per see fan ben van FG vind ik 't prima voor single player games. Laat ik het zo zeggen: ik prefereer FG boven framestutters.

Ja de input latency gaat niet omhoog als je (bij wijze van spreken) van 60 fps met fg naar 120 fps gaat, maar ook niet merkbaar omlaag. Je krijgt gewoon dezelfde input experience als de 60 fps die je al had, maar dan met minder tot geen stutters.

(Het opschalings onderdeel van DLSS is overigens wel gewoon echt steengoed. Vroeger vooral icm een 4k scherm, maar tegenwoordig zelfs voor mensen die op 1440p spelen. In sommige gevallen levert DLSS quality zelfs betere beeldkwaliteit op dan native)
Ook hier ben ik nu tevreden met FG en dlss hoe het spel draait maar ik snap hem wel. FG moet geen verplichting zijn om te gebruiken. Veel weten zelfs niet dat FG pas goed functioneert als de base fps boven de 60 fps is. Maar waarom FG gebruiken als de base fps 60 is.

FG is gewoon geen oplossing om lage framerate te verhogen. Maar bedrijven gebruiken het wel daarvoor. Dat is geen goede toekomst voor pc gaming. En waarschijnlijk komt framegen straks ook op de consoles.

Desondanks gebruik ik nu wel FG omdat het mijn ervaring met bl4 wel verbeterd.
FG is gewoon geen oplossing om lage framerate te verhogen. Maar bedrijven gebruiken het wel daarvoor. Dat is geen goede toekomst voor pc gaming.
Je stelt een paar dingen die puur jouw opinie zijn. De markt beslist: als genoeg mensen het acceptabel vinden is het dus wel de toekomst...
Mensen vinden wel meer dingen acceptabel waar ze geen kaas van gegeten hebben. Als iedereen zo dacht dan word het een zooitje hahaha.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 24 september 2025 15:05]

Er zijn ook zat mensen die iets 100% onacceptabel vinden terwijl er eigenlijk niet zoveel aan de hand is. Uiteindelijk is het een game, geen dingen van levensbelang hoop ik...
Ooh wat een dooddoener. Het is niet van levensbelang dus mogen we niet klagen.

Ooh ik heb alles op orde dus de problemen die spelen boeit mij niet.

Als iemand jou verteld dat iets problemen gaat geven in de toekomst dan ga je toch ook bij jezelf nadenken?

Kijk bijvoorbeeld met microtransacties. Ooh wat vonden we het leuk in het begin. Nu kunnen bedrijven niet meer zonder. Genoeg mensen hebben geroepen dat dit voor slechte veranderingen gaat zorgen in de gaming industrie.

Daarbij vind ik het ook acceptabel hoe FG nu draait bij mij in Borderlands 4 maar ik kan wel nadenken dat FG voor problemen kan zorgen in de toekomst. We zijn afhankelijk van ontwikkelaars en met welke reden ze FG gaan implementeren.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 24 september 2025 15:28]

Ook weer een ordinaire drogredenering die hier niet thuis hoort. Met deze beperkte set aan kritisch denkvermogen is bijna alles weg te strepen in het kader van "niet van levensbelang". Mind you: je zit hier op een tech board te praten over de release van een game op een architectuur waarbij reeds is gebleken dat er een behoorlijk performance probleem te overbruggen is, gezien andere architecturen. Waar heb je het over met "niet van levensbelang"..?
Hij zegt toch nergens dat het niet mag, de oorzaak uitleggen is toch niks mis mee?

Ik heb hem ook gekocht wetende dat het tegen zou kunnen vallen, maar met die gedachte vind ik het dus wel meevallen want het draait okee terwijl het internet lijkt te beweren dat het onspeelbaar is :)
Ze weten dus iig dat ze met de huidige staat op de switch 2 niet weg komen, want daar gaat dit bericht over :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 september 2025 13:01]

Jullie geven aan dat er prestatie problemen zijn op de pc en PS5. Ik heb vaak het gevoel dat, als er dit soort issues op de PS5 zijn, deze dan ook op de Xbox aanwezig zijn. Is dat niet het geval?

Ik kan me wel voorstellen dat als er op al deze platformen al prestatie problemen zijn het een nóg grotere uitdaging is om het spel goed op de Switch te krijgen.

[Reactie gewijzigd door rscheper op 24 september 2025 12:47]

De memory leak bug is in ieder geval voor zowel XBOX als Playstation een ding:
XBOX Mem leak BL4
Jawel, maar ik denk dat dit voort komt uit het feit dat Randy Pitchford zelf de PS5 (Pro) specifiek benoemt.
Het vergoeilijken van devs die voor 70 euro een game uitbrengen waarvan ze weten dat het flinke prestatie problemen heeft...dat is het goedkeuren van fraude. Ik heb nog een leuke titel: KsP 2
Het vergoeilijken van devs die voor 70 euro een game uitbrengen waarvan ze weten dat het flinke prestatie problemen heeft...dat is het goedkeuren van fraude. Ik heb nog een leuke titel: KsP 2
Ik snap je zin "dat is goedkeuren van fraude" niet zo. Je schuift dit in de schoenen van developers, terwijl dit meestal op een hoger niveau wordt besloten. Mogelijk omdat uitstel significant meer geld kost dan begroot is en dat naar aandeelhouders en stakeholders niet verantwoord kan worden.
De game kampt op pc's en op de Sony PlayStation 5 met prestatieproblemen. Voor de uitvoering op de Switch 2 is volgens de makers extra ontwikkel- en oppoetstijd nodig.
Voor de PC en PS5-uitvoeringen ook, maar die krijgen dat pas achteraf.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 september 2025 12:49]

Waarschijnlijk omdat ze 30fps acceptabel vinden en 10fps niet...

Ik heb hem gekocht en vind het wel mee vallen (en dus acceptabel), heb er al een hoop uren aan plezier uit gehad samen met mijn vriendin (spelen coop op de PS5).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 september 2025 12:59]

ik heb hem nu zelf 1,5 uur gespeeld waarvan 15 min co-op en degene waar ik mee speelde crashte 3x in die tijd. Hopelijk dat hij dit snel gefixt krijgt want wil graag verder in het spel
Het probleem ligt niet bij hem maar bij de game. En de devs van de game vinden dat de game prima is dus success.
Dat is vervelend en moet opgelost worden! Echter gaat mijn bericht en degene waar ik op reageerde specifiek over de prestaties.
We do not take this decision lightly, but are committed to ensuring we deliver the best possible experience to our fans, and the game needs additional development and polish time to do that.
Hoe kun je als bedrijf dit soort statements nog maken, kijkende naar de situatie op Xbox, PlayStation en PC? Dit betekent automatisch dat Xbox/PlayStation/PC spelers niet de beste ervaring hebben gekregen óf dat de huidige situatie (shader compilation stutter, memory leaks) de definitie van ''best possible experience'' is volgens Gearbox (anders was het spel wel uitgesteld). Sterker nog, de releasedatum van het spel werd eerder dit jaar juist anderhalve week naar voren gehaald! Het PR-spinsel t.o.v. de realiteit klopt voor geen meter.

Mijn vertrouwen zijn ze in ieder geval kwijt. Best possible experience? Polish time? Met een beetje geluk draait het spel zonder al te veel gigantische problemen op Switch 2. Die kans acht ik klein.
Ze hadden een tijd terug al gezegd dat die geen stabiele 30fps zou hebben, blijkbaar was dat niet eens haalbaar.

Persoonlijk nul interesse in deze game zo, liever dat ze Switch 2 updates geven aan de vorige versies en die op 60fps en volledige resoluties laat draaien.
waar de beleidsregel staat dat opzeggen van preorders alleen kan bij uitstel van minstens zeven dagen
Is dit dan in de Nederlandse versie? In het Engels staat er:
A pre-order can only be cancelled if it is 7 days or longer before the game’s release.
Wat volgens mij alleen maar zegt dat je minder dan 7 dagen voor de release niet meer kunt cancellen. Dat heeft niks met de hoeveelheid vertraging te maken lijkt me aangezien het nu ook al meer dan 7 dagen voor oktober is toch?
Ik mis op de PS5 (heb geen PRO) de FOV optie om deze aan te passen. Nu lijkt het heel erg ingezoomd en als je mikt (en dus inzoomt) wordt het effect vele malen erger. Betekend dit dat de hardware in de PS5 te slap is om deze game goed te draaien??? En hebben ze daarom deze functie maar weggelaten? Verder geniet ik enorm van het spel. Dat dan weer wel. Was wel even wennen aan het mikken op de enemies.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn