Borderlands 4 krijgt veel kritiek vanwege slechte prestaties, zelfs op RTX 5090

Borderlands 4 draait op veel apparaten niet soepel, zelfs op Nvidia's huidige duurste gpu, de RTX 5090. Mogelijk komen er nog optimalisaties voor de net verschenen game, maar de eerste indrukken van fans en reviewers zijn kritisch.

Veel gamereviewers en spelers hebben kritiek op de stabiliteit van Borderlands 4. Dat is onder andere zo op de Steam Deck, waarvan youtuber ETA PRIME stelt dat de game nauwelijks speelbaar is op de pc-handheld. Hij heeft Borderlands 4 getest op de Steam Deck en diverse instellingen aangepast. Zelfs met het inschakelen van framegeneration en het overclocken van de gpu stottert Borderlands 4 nog op de Steam Deck, schrijft Notebookcheck.

Aan de andere kant van het hardwarespectrum blijkt de nieuwste game in de Borderlands-reeks ook erg zwaar. Op hoge instellingen blijkt de RTX 5090-gpu van Nvidia eveneens moeite te hebben met deze game. Dit melden diverse reviewers, zoals PC Gamer en TechSpot, na tests. TechSpot noemt de ervaring op 4k-resolutie 'erg verschrikkelijk'.

"We waren geschokt om framerates in de veertigtallen te zien", aldus TechSpot. Dat lage aantal beelden per seconde werd gehaald tijdens drukke scènes in de game. Onder lichtere omstandigheden had de RTX 5090 moeite om 60 frames per seconde neer te zetten met grafische instellingen op Hoog. De resolutie terugbrengen naar 1440p met upscaling ingeschakeld hielp de game soepeler speelbaar te maken.

Game-uitgever 2K Games heeft op Steam een uitgebreid bericht geplaatst met instellingen om Borderlands 4 te optimaliseren. Ceo Randy Pitchford van gamemaker Gearbox heeft in een post op sociaal netwerk X al gesteld dat Borderlands 4 een premiumgame voor premiumgamers is. Daarmee doelt hij niet alleen op de prijs van de game, maar ook op de systeemvereisten van dit nieuwste deel in de reeks lootershooters.

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

15-09-2025 • 16:08

125

Submitter: TheProst

Reacties (125)

Sorteer op:

Weergave:

Met DLSS met 2x framegen zit mijn 4090 aan de 160 fps.
Niet dat ik het goed praat want het is absoluut enorm slecht dat een game DLSS en framegen nodig heeft om normaal ... bij normale hoge settings haal ik de 60 nog niet.
ik vind Unreal Engine 5 games echt een ramp en moeilijk te bepalen wat er nu aan de hand is. Is Unreal Engine 5 nou zo slecht, hebben devs geen idee hoe ze moeten optimaliseren of is het een combo van de 2.
Enige games gefocussed op graphics de laatste tijd die goed runnen zijn bijna allemaal custom engines .. of iig niet Unreal Engine 5. Hoewel Borderlands 4 wel een extreem slecht geoptimaliseerde game is.. is zo goed als geen UE5 game goed runnende.
Vind zoiezo dat UE wel wat competitie kan gebruiken.
Is Unreal Engine 5 nou zo slecht, hebben devs geen idee hoe ze moeten optimaliseren of is het een combo van de 2.
Combo van beiden. UE5 maakt beslissingen in de renderer die moeilijk te doorgronden zijn en niet direct aansluiten op wat efficient is op GPUs maar meer toewerken naar een zekere vorm van hands-off schaalbaarheid, waar de engine zelf 'automagisch' zaken moet kunnen fine-tunen om maximale fideliteit te behouden afhankelijk van hoe dit werkt. Developers snappen niet hoe ze met veel van deze systemen concreet om moeten en gaan. En Epic's eigen uitleg klopt vaak niet, en default instellingen werken voor veel casi niet goed.

Je zou eens een paar videos moeten kijken van Threat Interactive die een heleboel hiervan tot in detail ontleedt.
Bijv. YouTube: The Cursed "Optimization" In TES:Oblivion | UE5.6 is NOT 30% faster ...
Bij Threat Interactive moet je toch wel even weten dat hij zelf nooit een game heeft gemaakt en de inhoud van zijn videos zijn meestal dingen die hij gaanderweg aan het leren is. Veel van de feiten kloppen wel, maar missen ook heel veel context en zijn lang niet altijd relevant.

UE5 kan inderdaad betere documentatie gebruiken, en de manier waarop ze rendering features semi-automatisch hanteren mag een keer flink op de schop. Streaming/partitions word flink aan gewerkt, maar is nog steeds een struikelblok voor veel developers.

Maar mensen die denken dat je met UE5 geen geoptimaliseerde games kunt maken hebben een beetje selectie bias. Alleen games met problemen worden als voorbeeld naar boven gehaald en de tegenvoorbeelden heeft niemand het over.

De nieuwste features in UE5 worden constant in Fortnite geimplementeerd. Dat spel schaalt van budget mobiele telefoon tot high end PC. Infinity Nikki is recent naar UE5 geport en laat ook goed zien wat je kunt doen met heel weinig rekenkracht.

UE4 en 5 hebben ook een alternatieve Forward Renderer, bedoelt voor VR en Mobile - waarmee je meer oldschool methodes moet gebruiken om lighting en reflecties te krijgen, maar het draait razendsnel. Valorant draait daardoor in de honderden FPS op budget hardware.

Het kan allemaal gewoon, maar het kost meer tijd en expertise.
Daarnaast zijn er ook zat spellen die UE5 gebruiken en wel goed werken.
Denk aan Split Fiction, Palworld, Clair Obscur: Expedition 33 en inderdaad Fortnite.
Het is dus zeker te optimaliseren, maar dit kost tijd. Ik ben trouwens met je eens dat het makkelijker is om aan te wijzen welke games niet goed werken, want die worden ook op Youtube vaak genoemd, terwijl goed werkende games worden geprezen maar eigenlijk nooit word gezegd: Kijk het kan wel in UE5!.

Mijn vermoeden is dat dealines en aandeelhouders tevreden houden een grotere invloed hierop hebben dan de wil van de developers.
Er zijn wel meer games die goed draaien met UE5, maar die maken bijna allemaal geen gebruik van Nanite en Lumen. De voorbeelden die jij geeft:
  • Split Fiction: geen Lumen en geen Nanite
  • Palworld: geen Lumen en geen Nanite
  • CO: Expedition 33: wel Lumen en Nanite, maar zeer zware game op max settings (echter niet echt een spel wat hoge framerates vereist) en er zijn een aantal optimalisaties toegepast.
  • Fortnite: wel Lumen en Nanite, maar assets en wereld zijn geoptimaliseerd door Art style
Feit blijft dat al het beloofde van Unreal Engine 5 in de praktijk niet lekker werkt. Als je ongeoptimaliseerde assets import en verwacht dat Nanite en Lumen de rest doen dan kom je bedrogen uit, zoals dit nu het geval is bij BL4. Er zijn daarnaast de bekende stutterissues met de shader pass, maar dat is een ander verhaal.

TI geeft wel veel inzicht in de renderoptimalisaties die in het verleden werden gebruikt met forward rendering en de nadelen van de huidige Deferred rendering methodes. Hij legt goed uit waarom een spel zoals KCD2 goed draait met duidelijke scherpte en unreal engine 5 games dat vaak niet doen. Zijn houding en communicatie zijn daarbij wel zeer negatief.
Dank je voor deze toelichting!
Tim Sweeney (CEO Epic) heeft ook gezegd dat de performance issues in UE5 een kwestie van optimizen is dat veel developers ontwikkelen op high-end systemen en daarom niet optimize voor langzamere hardware.
Performance woes in Unreal Engine 5 games are developers' fault, says Tim Sweeney | TechSpot

Qua optimalisatie zou 1080p @ 60 fps native de ondergrens moeten zijn lijkt mij.
Presets zouden voor de verschillende klasse videkaart moeten gelden.
Low preset voor XX60
Medium preset voor xx70
High preset voor xx70 XT/TI
Very high preset voor xx80
Bad ass voor xx90.

Resolution scalling en frame gen zijn nice to haves en moeten niet gebruikt worden voor "Performance Optimalisatie".
Volgens mij is het gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. Als je bij de aanvang van een project op plek 1 framerate ze dan ga je dat echt wel halen. Helaas staat de framerate vaak wat lager op de prio lijst met als het gevolg wat hier gebeurd. Vaak is het na een paar patches, gedeeltelijk of helemaal opgelost.
Ryzen 5600 + RTX 4070TI hier, 1440p met "very high" settings en DLSS FG aan (kan niet kiezen hoeveel x, da's alleen voor de 50-serie, dus zal 2x zijn). Base framerate is 50FPS in de drukste gebieden, dus 100 met FG. Voor mij in een SP-shooter dikke prima, ik ben zo oud dat ik de inputlag van 50FPS echt niet meer merk :+

Het is wel te triest voor woorden want zo bijzonder ziet het er allemaal ook weer niet uit vind ik. Aan de andere kant werken DLSS en FG wel héél goed in deze game, bij veel andere games zet ik DLSS uit want ondanks dat ik de snelste niet meer ben zijn mijn ogen nog wel goed, dat is bij Borderlands 4 voor mij niet nodig.

Ondanks dit alles ben ik blij dat ik de game op launch gekocht heb. Heerlijk spel.

[Reactie gewijzigd door TV_NERD op 15 september 2025 17:08]

Ik heb dezelfde ervaring als jij. Had met launch een RTX 3070 die op medium settings op 3440x1440 met DLSS 35 FPS haalde.

Gisteren een RX 9070 geïnstalleerd, die op very high settings met FSR quality en frame gen 110 FPS doet, met zo goed als geen stutters.

Misschien word ik ouder, maar ik merk geen input lag van frame gen en de beeldkwaliteit en soepelheid van spelen is fantastisch.

Mensen moeten niet zo piepen over native rasterization en gewoon gebruik maken van de technologie die ze beschikbaar wordt gesteld.
FSR quality en frame gen is echt verschrikkelijk, ik noem het upscaling voor de ARMEN :-)

Ik heb niet voor niets een RTX 5080 gekocht, zodat ik niet meer hoef te piepen over FSR en upscaling...
Ik heb de afgelopen 4 generaties GPU ook elke keer voor NVIDIA gekozen vanwege DLSS. Maar specifiek RDNA 4 (dus RX 90xx) support FSR 4, en dat is voor mij niet te onderscheiden van native of DLSS.
Zeg je nu dat jij het verschil niet kan onderscheiden van Native VS DLSS en FSR4?
Ik kan dat duidelijk wel visueel waarnemen en dus wel onderscheiden. Het is dan ook mijn mening, als men happy wordt van FSR4 en DLSS omdat zij dat nodig hebben om een acceptabele performance te krijgen snap ik dat. Maar ik heb geen FSR4 of DLSS nodig (uitzonderingen van enkele games daar gelaten).

Ik heb de afgelopen jaren lang AMD gehad en was nooit 100% tevreden.
Ben benieuwd, op welke resolutie haal je dat?
Als je de beste resolutie / settings wilt hebben check de video van BenchmarkKing.

Je kan in principe bijna dubbel zoveel fps krijgen door slim aan settings te sleutelen :)
Ik haal hier ook ~150-200FPS met een 4090 op badass graphics preset (wel Vsync aan en motion blur uit), zonder framegen zit ik rond de 90-100FPS. Dit is op 1440p. De cutscenes zijn wel stotterig maar dat lijkt gewoon capped te wezen op 30FPS. Misschien een overblijfsel/luie developerkeuze om 1 cutscene videobestand voor zowel PC als console te kunnen gebruiken?

Persoonlijk herken ik vrijwel niks van de klachten, het spel speelt voor mij persoonlijk heerlijk weg zonder gekkigheden, lage FPS, bugs, crashes of wat dan ook. Nouja, ik had 1 hele bug waarbij een knop niet aanwezig was. Even de savegame reloaden en het was opgelost, dat was het ook wel.

Wat me wel is opgevallen aan dit spel is dat je geen screenshots/video kan/mag maken? In beide gevallen krijg ik alleen zwart beeld, ook als ik het spel eerst out of focus breng door te alttabben naar een ander scherm. Misschien DRM die grappig denkt te zijn?

[Reactie gewijzigd door Zorian op 15 september 2025 17:03]

Framegen frames kan je niet echt meetellen naar de framerate en vergelijken met andere framerates. Die artifacts zijn niet echt mooi en de latency wordt er ook niet beter op.
Met dezelfde settings wordt de gameplay en pc latency er juist wel beter op en geen artifacts gezien.
Unreal is oud. De eerste beelden stammen nog uit 1994. In die tijd is het vooral Epic's interne engine geweest, en ze deden ook wat met licenties maar het was vooral bedoeld voor Unreal Tournament en later Gears of War.

Sinds UE4 proberen ze het te marketen als een generieke engine, maar die lange focus op intern gebruik heeft gezorgd voor een stuk software dat maar lastig te leren is. En Epic doet daar ook te weinig aan. De documentatie focust vooral op sexy features, mooie graphics, snelle resultaten in plaats van best practices.

Maarja, er zijn geen alternatieven meer. CryEngine is niet meer (niet dat die engine niet z'n eigen problemen had). Ubisoft en EA hebben slim geïnvesteerd in eigen centrale engines, maar voor de middelgrote ontwikkelaars is er eigenlijk geen alternatief meer waarmee je meekomt met de markt. Als je financiering nodig hebt voor een game ga je niet eerst een engine bouwen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 15 september 2025 22:39]

UE5 kán goed werken, maar dan moeten devs wel weten wat ze doen. The Finals is een goed voorbeeld van hoe het ook kan. Grafisch een van de mooiere shooters die je momenteel kunt spelen, realtime destruction (beter dan wat Battlefield te beiden heeft) en het loopt super soepeltjes. Op 1440p, op de hoogste settings, kun je zelfs met een 4060ti 60+ fps halen. Op 1080p haal je 60+ fps met een 2070. Zonder DLSS of Frame Gen.

DLSS is een vloek en een zege. Het kan ideaal werken om de fps wat te verhogen, maar wordt nu vaak ingezet als noodmiddel om de fps op acceptabel niveau te krijgen. Optimaliseren hoeft niet meer op die manier want DLSS to the rescue. Gewoon overal Nanite, Lumen en andere fancy features op knallen, vooral niks doen aan optimalisaties en hopen dat men het slikt.
Maar niet alles is een competitieve shooter. Randy Pitchford zegt het misschien onhandig (zoals gebruikelijk), maar in andere genres zijn maximale prestaties zelden de prioriteit geweest.
Borderlands heeft altijd 30FPS als target gehad voor consoles, dus ze doen hier dus niets nieuws.

Wat vooral veranderd is, is de hardwaremarkt. Vorige generatie kon een beetje PC al heel snel tegen de PS4 opboksen, terwijl de gemiddelde PC ditmaal nog jaren zwakker is geweest en het dus feitelijk moest doen met diezelfde 30FPS target (of lagere resoluties). Zelfs nu is de RTX 5060 nog steeds niet twee keer zo krachtig, en kan dus niet zomaar die 30FPS in een 60 veranderen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 16 september 2025 10:01]

30fps is al meer dan 10 jaar niet de target voor PC geweest. En het feit dat je zonder DLSS met een 4090 nog geen 60fps haalt zegt genoeg. Misschien eventjes de boot van gearbox uit je mond halen misschien dat er dan nog wat zuurstof naar uw hersenpan kan gaan zodat je kan nadenken.
Denk echt niet dat dit alleen de schuld van Unreal 5 is. Er zijn genoeg voorbeelden van games in Unreal 5 die wel goed draaien. Dit is gewoon incompetentie van Gearbox die gewoon niet genoeg tijd heeft besteed in optimisation
Ik volg en ervaar het Epic Unreal Stutter Engine 5 debacle al een tijdje... (Vanwege Oblivion Remastered) Voor zover ik weet hebben (nagenoeg?) alle open world (like) games op de Epic Unreal Stutter Engine 5 problemen met stabiele framerate en onverklaarbare prestatie verliezen. Op kleinere lokaties is het vaak goed, maar kom je op de grote overwold map - om het zo te noemen - wordt het vaak een drama.

Daarnaast worden in de shader compilatie stap ook heel vaak niet alle shaders gecompileerd, met als gevolg shader compilation stutter. Ook traversal stutter is schering en inslag, alsof er teveel data gestreamd moet worden in 1x. Dit zijn zaken die telkens weer terugkomen en waar veel mensen over klagen en dan is er gewoon wat aan de hand.

De games die wel goed draaien op de Epic Unreal Stutter Engine 5, hebben vaak geen grote open werelden of levels.

Wiens fout het is, kan mij niet zoveel schelen. Ik wil dat het gefikst wordt. Ik heb het hier de hele tijd gekscherend gebruikt, maar voor veel mensen staat de Unreal Engine 5 echt synoniem voor de Epic Unreal Stutter Engine 5. Dat is natuurlijk geen goede reclame...
Gameplay heb ik met DLSS wel op een normaal niveau kunnen krijgen, maar de cutscenes blijven een bak gestotter
Terwijl cutscenes veel meer optimalisatie kunnen krijgen....
(je weet van tevoren hoeveel en welke game-assets er betrokken zijn)

En de houding van de CEO is op z'n zachts te noemen 'apart':
  • Hij heeft geen invloed op de prijs (oh....bottom-up management dus?)
  • niet zeuren want 'vroeger' gaf hij ook veel geld uit voor een bepaalde game (appels met stenen vergelijken... beide kun je gooien....)
  • dan moet je maar hele dure hardware kopen - tja, mensen die continue het allersnelste/nieuwste hebben zullen minder snel over de prijs klagen....
dan moet je maar hele dure hardware kopen - tja, mensen die continue het allersnelste/nieuwste hebben zullen minder snel over de prijs klagen....
In dit geval klagen ze dus wel, want het loopt nog steeds slecht op een RTX 5090, de oplossing is dus niet meer geld en nieuwere hardware.
5090 is toch het snelste wat je nu als consument kunt krijgen?

2 x 5090 in SLI?! :+
SLI is al jaren overleden. Het is gewoon bagger dat spel het heel slecht draait. Ik verwacht dat ze met optimalisatie komen, maar dat het niet veel zal veranderen. Waarschijnlijk alleen om de crashes te verhelpen.
Het is ook (al wel 10 jaar) tijd voor een grote reset in de game-wereld (al dan niet elders in de wereld) hehehe
Cutscenes zijn ook gecapped op 30 FPS dacht ik, verklaard wel veel dat het heel stotterig voelt t.o.v. normale gameplay
Zag het al voorbij komen en zie het ook terug in de algemene reviews vanuit Steam.
Zijn deze issues voornamelijk de reden van de negatieve reviews of is de game op zichzelf ook gewoon tegenvallend?

Heb veel plezier beleefd aan borderlands 2, maar kreeg niet hetzelfde gevoel van 3.
Volgens mij is het vooral de status van het spel qua performance en de mensen die last hebben van crashes (volgens mij vooral het Nvidia kamp maar kan fout zitten).

Ik heb BL2 en 3 gespeeld waarbij 3 inderdaad de slechtere was.

BL4 pakt mij weer veel meer dan 3. O.a. het schip in BL3 deed het voor mij het niet. Had zo'n disconnect met dat spel op dat vlak.

In BL4 maken de openwereld en het gliden maken veel goed. Zit al op ~13 uren gespeeld en er zullen veel meer bijkomen.
Beter dan borderlands 3 zou ik zeggen van wel, al is dat voor mij vooral omdat de gameplay gewoon leuk is en de open world setting echt veel beter past bij borderlands.
Heb de game nog verre van uitgespeeld maar tot dusver vind ik het verhaal van BL2 nog steeds beter. Maar kan nostalgie zijn of omdat handsome jack een leukere boss figuur was.
Ik vermaak me in ieder geval ik zou hem ook aanraden.. voor mensen met een 50xx kaart..💀
Waarschijnlijk niet de handigste manier om te communiceren als Randy Pitchfork, "een premiumgame voor premium spelers". Klinkt als een slecht excuus voor een slecht geoptimaliseerde game.
moest het er nu veel beter uit zien dan de voorganger zou je nog denken dat daar iets van aan is. Ik speel het spel zelf niet, maar mijn vriendin heeft er net een 5070ti voor gekocht omdat haar 3070 met 8GB zware stutters gaf en toen ik ff keek leek het als 2 druppels water op de vorige versie en zelfs dan haalt ze maar een 60-tal fps met auto-settings op 1080p. Ik hoop voor haar dat ze het gedrocht echt nog wat kunnen optimaliseren, want na de patch van gisteren begint het ding ook nog eens regelmatig te crashen :(
BF6 ziet er stukken beter uit en draait ook stukken beter. Dus eigenlijk geen excuus
Sowieso... wat een onzin: 'premium game'... Ik ben het niet eens met het hele concept, maar als je dan toch woorden zou moeten zoeken zou ik zeggen voor 'liefhebbers/enthusiasts' die veel uitgeven aan de hobby.

Niets mis met de liefhebbers die veel uitgeven aan de hobby, ben er zelf ook een, maar het is gewoon krankzinnig dat ze dit product zo in de markt zetten. Zorg er gewoon voor dat mensen kunnen genieten van je product in de basis, en geef de 'liefhebbers' wat extra opties om mee te klooien

[Reactie gewijzigd door DLSS op 15 september 2025 18:28]

Het is ook gewoon. Domme business mocht het zo zijn dat dit idd hun bedoeling was. Ik bedoel je geeft honderden miljoenen uit aan een game maken en dan ga je je target audience instellen op zo klein als mogelijk.
Randy Pitchfork is zowieso hele rare man en heel weinig kennis en liefde voor zijn eigen community. Doen tegenstrijdige dingen en geef je dat aan dan is de community maar een stelletje eikels.
Echt, de laatste tijd zijn games bij release gewoon zo kut. Prestatie issues, crashes, en bugs. Waarom worden games in zo'n erbarmelijke staat gereleased? En dan hoor je over 5 jaar hoeveel beter het spel wel niet is geworden. Kans verkeken, denk ik dan.
Mwah, dit is van alle tijden eigenlijk. Er is alleen meer aandacht voor tegenwoordig. Je zult nooit krijgen dat alle games op 60FPS draaien. Voor sommige teams is het gewoon geen prio of lukt het gewoon niet door gemaakte fouten, en dan ga je niet een game annuleren.
BF6 draait 120fps op een 5700 en ziet er fantastisch uit. Meanwhile BL4 ziet er in vergelijking uit als een zak aardappelen en draait slecht.
Waarom worden games in zo'n erbarmelijke staat gereleased?
Omdat mensen het kopen en slikken.

Niet pre-orderen, reviews afwachten, keuze maken. Het is nu niet alsof het dit enigszins een verrassing is.
Is dit op de consoles ook een issue, of draait de game daar wel goed? Zit te twijfelen of ik dit spel op de PS5 zal kopen, maar denk dat ik nog even wacht.
Ik heb een Xbox Series X (de laatste/huidige xbox console zeg maar) en moet helaas zeggen dat het verschrikkelijk is. Je kan kiezen voor 'Performance' or 'Quality', beide zijn om te huilen.
Bedankt, dan weet ik voorlopig genoeg en wacht ik wat patches (en een aanbieding) af!
Bovendien kan je niet eens je FOV aanpassen en staat dit vast op 90. Waarschijnlijk capped vanwege performance.Yikes

[Reactie gewijzigd door headphoneguy op 15 september 2025 19:19]

Draait prima op mijn Series X.. Heb 'm op Performance staan.
Van Performance af moeten halen omdat het zelfs lag begon te vertonen. Aimen was dan erg frustrerend traag.
Ik lees juist op veel plekken dat het voor geen meter draait op de consoles? Ben je daar minder gevoelig voor dan gemiddeld of kloppen de berichten niet?

[Reactie gewijzigd door DLSS op 15 september 2025 18:25]

Bij mij draait ie ook prima ,na weliswaar een uurtje spelen. misschien een keer een kleine hickup
Conclusie: koop nooit on release/pre-release, zeker niet bij 'Tripple A' games/studios, maar geef het een maand of 6-12 en kijk dan eens wat een waarschijnlijke lading patches ervan heeft gemaakt.

Triest dat een dergelijke houding nodig is, maar het voorkomt een hoop frustratie en dikke kans dat je ook nog eens minder betaald.
Ze kunnen het beter cripple A noemen.
Geef het een paar jaar en je kunt de volledige game kopen (alle DLC inbegrepen) voor 20 euro ipv 120 euro en spelen op een relatief gemiddelde PC. De grafische stijl ziet er echt niet veel anders uit dan hun vorige spelletjes dus veel verschil zul je wel niet merken.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 16 september 2025 11:44]

We wisten dat dit ging gebeuren, met de Nvidia driver update "Borderlands 4 krijgt DLSS 4 én frame generation. Nou, de optimalisatie zal wederom bagger zijn net zoals alle andere AAA games vandaag de dag."
Dit voelt heel erg alsof de publisher zich nu verschuilt achter dat de gamers hun spullen niet op orde hebben want je het premium hardware nodig.

De benchmarks van Techspot zijn sowieso verschrikkelijk, ook op lagere resoluties. Het lijkt me sterk dat "we" een game accepteren die native op 4K of 144p maar op 6 GPU's meer dan 60fps laat zien en de overige geteste 35 GPU's onder de 60fps duikt.

PC of niet; mega-hardware of niet; er lijkt me geen publisher te zijn die bij een shooter nog met droge ogen "less than 60fps" durft te verkopen out of the box.
Accepteren dat je niet goed hebt geoptimaliseerd (lees: niet) ❌

Blame the gamers ✅


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn