Apple kondigt iPhone 17-serie aan met minimaal 256GB opslag

Apple heeft de nieuwe iPhone 17-serie aangekondigd. Tijdens het Awe Dropping-evenement in Californië toont het bedrijf de iPhone 17, de 17 Pro en de 17 Pro Max. Alle modellen krijgen standaard 256GB opslagruimte in plaats van 128GB.

De iPhone 17 heeft een 6,3"-oledscherm met een resolutie van 2622x1206 pixels en een verversingssnelheid van 120Hz, wat via Apples eigen ProMotion-techniek gebeurt. Het display heeft een piekhelderheid van 3000cd/m².

De telefoon wordt aangedreven door de A19-soc in combinatie met 8GB of 12GB werkgeheugen. De soc heeft zes cores, waarvan twee performancecores en vier efficiencycores. Verder zit er een nieuwe gpu met vijf kernen in die MetalFX-upscaling ondersteunt; volgens Apple is de gpu twintig procent sneller dan die in de iPhone 16.

De toestellen hebben op de achterkant een hoofdcamera en voor het eerst een ultrabreedbeeldlens met een 48-megapixelsensor en een diafragma van f/2.2, wat groter is dan dat in de iPhone 16. De camera aan de voorkant heeft een 18-megapixelresolutie.

Het basismodel van de iPhone krijgt voor het eerst 256GB opslagruimte. Dat was tot nu toe altijd maximaal 128GB. De instap-iPhone kost 969 euro.

iPhone 17 iPhone 17 iPhone 17 iPhone 17
iPhone 17 iPhone 17 iPhone 17

Apple iPhone 17 Pro en Pro Max

De iPhone 17 Pro en Pro Max hebben een behuizing van aluminium en een camera-eiland dat de volledige breedte van de toestellen beslaat. Het apparaat heeft ook een nieuw ontworpen koeling met een ingebouwde vaporchamber, waardoor het apparaat koeler blijft, zegt Apple.

Waar het basismodel van de iPhone op een A19-cpu draait, hebben de iPhone 17 Pro en Pro Max een A19 Pro-cpu, die ook in de aangekondigde iPhone 17 Air zit. Ook die heeft zes kernen waarvan twee performancecores. Ook de gpu is met zes cores een stuk krachtiger. Apple zegt verder dat het model een grotere cache en meer geheugen heeft, maar noemt daar geen cijfers bij.

Op het Pro-model zit een frontcamera met een 18-megapixelsensor die Apples Center Stage-techniek ondersteunt, wat eerder al in iPads zat en waarbij een gebruiker altijd in het midden te zien is. De toestellen krijgen drie 48-megapixelcamera's achterop. De telecamerasensor is 56 procent groter en bevat een nieuwe 4x-zoomlens. Door een in-sensorcrop toe te passen, kan de telefoon 12MP-foto's maken met acht keer vergroting ten opzichte van de primaire sensor.

iPhone 17 ProiPhone 17 ProiPhone 17 ProiPhone 17 ProiPhone 17 ProiPhone 17 ProiPhone 17 ProiPhone 17 Pro

Net als de iPhone 17 krijgen ook de Pro en Pro Max minimaal 256GB opslaggeheugen, het dubbele van eerdere modellen. Van de Pro Max komt er ook een 2TB-model.

Apple zegt dat de iPhone 17 Pro en Pro Max een grotere accu hebben, onder andere doordat het de simsleuf heeft weggelaten. In Europese modellen lijkt nog wel zo'n simslot te blijven zitten. Bij de net aangekondigde iPhone 17 Air is de simsleuf wereldwijd weggehaald. Door de grotere accu zou de iPhone 17 Pro in ieder geval 39 uur aan videoafspeeltijd kunnen halen, zegt Apple, maar het bedrijf zegt niet specifiek hoe groot die is.

De iPhone 17 Pro kost 1329 euro, de iPhone 17 Pro Max is 150 euro duurder en kost 1479 euro.

Update, 20.30 uur – Europrijzen toegevoegd, en informatie over esimbeschikbaarheid is aangepast.

Update, 12-09 – In de tabel hieronder zijn verschillende specificaties aangepast van de iPhone 16-serie (specifiek het geheugen) en van de iPhone 17 (zoals de maximale dikte). In de tekst is aangepast dat de telefoon een frontcamera heeft van maximaal 18 megapixel.

Model iPhone 16 iPhone 17 iPhone 16 Pro iPhone 17 Pro
Scherm 6,06"-oled, 2556x1179px
19,5:9, 60Hz
6,3"-oled, 2622x1206px
19,5:9, 120Hz
6,27"-oled, 2622x1206px
19,5:9, 120Hz
6,3"-oled, 2622x1206px
19,5:9, 120Hz
Afmetingen 147,6x71,6x7,8mm 149,6x71,5x7,95mm 149,6x71,5x8,25mm 149,6x71,5x8,25mm
Gewicht 170 gram 170 gram 199 gram 206 gram
Soc A18 A19 A18 Pro A19 Pro
RAM 8GB 8GB of 12GB 12GB 12GB
Camera

1. Primair, 48MP, f/1.6
2. Ultragroothoek, 12MP, f2.2

1. Primair, 48MP, f/1.6
2. Ultragroothoek, 48MP, f2.2

1. Primair, 48MP, f/1.78, 24mm
2. Ultragroothoek, 48MP, f/2.2
3. Telelens, 12MP, f/2.8

1. Primair, 48MP, f/1.6
2. Ultragroothoek, 48MP, f/2.2
3. Telelens, 48MP, f/2.8
4. Tof-sensor

Prijzen 256GB: 1099 euro
512GB: 1349 euro
256GB: 969 euro
512GB: 1219 euro
128GB: 1229 euro
256GB: 1359 euro
512GB: 1609 euro
1TB: 1859 euro
256GB: 1329 euro
512GB: 1579 euro
1TB: 1829 euro
iPhone 16 Pro Max 17 Pro Max
Scherm 6,86"-oled, 2868x1320px
19,5:9, 120Hz
6,9"-oled, 2868x1320px
19,5:9, 120Hz
Afmetingen 163x77,6x8,25mm 163x77,6x8,25mm
Gewicht 227 gram 227 gram
Soc A18 Pro A19 Pro
RAM 8GB 12GB
Camera

1. Primair, 48MP, f/1.78, 24mm
2. Ultragroothoek, 48MP, f2.2, AF, 13mm
3. 5x Telelens, 12MP, f/2.8, 120mm
4. Tof-sensor

1. Primair, 48MP, f/1.6
2. Ultragroothoek, 48MP, f2.2
3. Telelens, 48MP, f/2.8
4. Tof-sensor

Opslag en Prijs 256GB: 1479 euro
512GB: 1729 euro
1TB: 1979 euro
256GB: 1479 euro
512GB: 1729 euro
1TB: 1979 euro
2TB: 2479 euro

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

09-09-2025 • 20:22

267

Reacties (267)

267
262
164
4
0
48

Sorteer op:

Weergave:

Door een in-sensorcrop toe te passen, kan de telefoon acht keer optisch inzoomen.
Ja dat is dus juist géén optische zoom, maar digitale zoom..
Ja dat zou ik ook zeggen inderdaad. Er worden op die manier weliswaar geen pixels geïnterpoleerd, maar het levert je uiteindelijk wel gewoon een kleinere foto op. (Minder MP)

Optische zoom is het mijns inziens het vergroten van het beeld doordat de lens een andere beeldhoek op de sensor projecteert, zonder dat er digitaal wordt bijgesneden.

[Reactie gewijzigd door meestertje op 9 september 2025 22:16]

Als de sensor fysiek kleiner was geweest, dan was het wel optische zoom geweest, maar dan had je weer niet de 4x zoom gehad. Ik zou het een crop/uitsnede noemen en geen digitale zoom, precies om de reden die jij noemt: het doet geen interpolatie van pixels.
Ne het verlaagt de resolutie door die crop het is dus precies wel digitale zoom.
Wanneer je een kleinere sensor gebruikt (of een deel uitschakelt waardoor hij kleiner wordt) dan heb je het over de cropfactor van de sensor. In essentie is dat exact hetzelfde als een stuk uit de foto knippen bij een grotere sensor. En dat doet precies hetzelfde als een digitale zoom.

Hoe je het ook wilt noemen, het is hoe dan ook in ieder geval géén optische zoom. Optisch zoomen doe je met een lens en glaselementen, niet met een sensor of software.
Nee, je doet precies hetzelfde als het uitknippen uit een foto en die presenteren als een originele foto. Echte digitale zoom gaat interpoleren, bij voldoende pixels op een sensor waarvan je een uitsnede maakt is dat niet het geval. Je interpoleert niets.


Neemt niet weg dat het op geen enkele wijze een optische zoom is. Dat kan alleen met een lenzenstelsel dat hiervoor geschikt is.


Maar ja, als je niets bijzonders te melden hebt, moet je als marketingafdeling wat bedenken. Ik zie in ieder geval geen enkele reden om dit aan te schaffen terwijl je voor 1/3 van de laagste prijs een prima toestel kunt kopen waarmee 95% van de mensen prima uit de voeten kan en waarschijnlijk meer plezier (want grotere accu en minder kwetsbaar) van heeft.
Ze hebben het ook zeer goed ingepakt tijdens de presentatie: you get 8x optical zoom quality.

Dat laatste woordje maakt dus zeer duidelijk (althans voor mij) dat het niet om optische zoom gaat, maar de kwaliteit ervan probeert te evenaren. Sluw zijn ze wel bij Apple :) .
Wacht.... zit ik nu scheel te kijken of zijn de prijzen fors omlaag gegaan? Was dit de "One more thing" deze avond? Apple gaat niet meer voor sky high prijzen? Maar wilt een gezondere prijs-kwaliteit verhouding?

Edit: Volgens mij zijn de prijzen aangepast in dit artikel, want er stonden eerst wel grotere verschillen dan nu. Misschien Amerikaanse bedragen vs Nederlandse?

[Reactie gewijzigd door Pasteis op 10 september 2025 09:15]

969 euro voor een standaardmodel iphone 17.
De gezondheid van de prijs-kwaliteit mag je zelf bepalen.
Dat klopt, en mensen met een normaal loon zullen de prijzen van alle Apple's als ongezond duur zien.
Modaal salaris is rond de 2900 netto per maand. Dan is eens in de paar jaar 1000 euro neerleggen best bereikbaar…
Ik heb tot nu toe twee keer een smartphone gekocht.

Een iPhone 3GS in 2009 voor ±€600 met 32 GB, en een iPhone 7+ met 256GB voor ±€900 in 2016. Dat waren toen dure telefoons en hun topmodel, maar ik heb er niet meer dan €100 per jaar aan uitgegeven. En die eerste iPhones waren ook nog met een goedkoop T-mobile (nu Odido) iPhone unlimited internet abonnement dat ik zo lang mogelijk gehouden heb.

Een duurdere telefoon hoeft per jaar niet duurder te zijn, als je er daardoor ook langer mee doet.

En ik vraag mij nog steeds af wat een nieuwe telefoon echt beter doet dan mijn 9 jaar oude, behalve 5G ondersteuning. Ik heb echt nog in niks gemerkt dat mijn huidige telefoon "niet goed genoeg" meer is.
Een telefoon van 9 jaar oud loopt wel tegen het einde van z'n technische levensduur en kan onbetrouwbaar worden. Daarnaast is security niet meer gegarandeerd, maar zelfs als je daar zelf niet mee zit vinden anderen het ook niet meer nodig te garanderen dat het werkt.
Heb zelf ooit een iPhone SE 1 gebruikt en je merkte op een bepaald moment dat er niet meer voor het kleine scherm getest werd. Meerdere apps en websites werden onbruikbaar omdat knoppen e.d. op niet zichtbare plekken op het scherm werden geplaatst. Dan is het op een bepaald moment gewoon klaar.
Het meerbedrag moet je je dan wel kunnen permitteren op dat moment. Verder: drie paar honderd die je dan vastzet in je nieuwe foon, kun je niet inzetten voor iets anders, dus daar heb je minimaal renteverlies op, of anders een gemiste koop van iets anders. Je statement klopt op zich nog steeds wel, maar je voordeel is minder groot dan wat je aanvankelijk dacht.
Modaal salaris is rond de 2900 netto per maand. Dan is eens in de paar jaar 1000 euro neerleggen best bereikbaar…
Maar dat zegt niks over of iets ongezond duur is of niet.
Een hard-plastic parkeerschijf van 1000 euro is ook best bereikbaar in de paar jaar als je 2900 per maand verdiend.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 11 september 2025 12:55]

[...]
Maar dat zegt niks over of iets ongezond duur is of niet.
Wat is je definitie van 'ongezond' duur?
Een hard-plastic parkeerschijf van 1000 euro is ook best bereikbaar in de paar jaar als je 2900 per maand verdiend.
En als er vraag naar is kan je moeilijk roepen dat mensen 'm niet kunnen betalen.
Maar reken het eens even om naar kosten per gebruiksuur en kijk dan eens naar een netflix abonnement?

Ik zit na 6 jaar op ongeveer 20.000 gebruiksuren (gemiddeld 10 uur per dag) dan kom ik uit op €0,075 per uur.

maar bekijk het eens per jaar. Op drie jaar was het voor mij €500/jaar. Dat is prima te overzien. Nu met 6 is het nog weer een ander verhaal. €250/ jaar is ook dikke best.
Kan je bellen met je netflix abonnement?
Nee, en alsnog betaal je er veel meer voor per uur dat je het daadwerkelijk gebruikt.
Voor iets waar de gemiddelde mens mee vergroeid is? Iets wat je dagelijks uren vast hebt? Tja kan je voor budget gaan maar dat is op zich een vreemde keuze. 3000 voor een laptop vinden we super normaal, maar een smartphone van 1000 euro is dan te duur voor iets wat je 3 jaar lang elke dag 6 uur in je klauwen hebt.
Ik heb by launch een iPhone 15 Pro 256 GB gekocht voor € 1359
By lauch kost een iPhone 17 Pro 256 € 1329.
Dus ietsje goedkoper op 2 jaar tijd, maar daarmee hou je natuurlijk geen rekening met inflatie, stijgende grondstofprijzen door Trumptarieven, gemaakt van goedkoper aluminium in plaats van titanium.


Mijn 15 Pro voldoet nog, dus die ga ik nog niet direct vervangen(al hoop ik wel dat bij de iPhone 18 pro of 19 pro er terug een zwarte kleur beschikbaar is).
Maar toch blijft het een behoorlijk bedrag als je ziet wat je bij de concurrentie kunt krijgen. En ja, ik weet het: je koopt het ook voor iOS en het Apple-ecosysteem (met mijn iPhone 15 als eerste iPhone ooit ben ik ook bewust voor iOS gegaan), maar toch.
Een Pixel 10 pro met 256 GB is met € 1199 nauwelijks goedkoper. En Pixel is dan ook de enige Android die ik zou overwegen omdat die niet/minder volstaat met moeilijk verwijderbare bloatware(wat ook een reden is waarom sommige merken goedkopere telefoons hebben). Ik ga bv. echt echt geen goedkopere telefoon kopen om dan te klungelen om de facebook-app er toch maar af te kunnen gooien via rooting of weet-ik-veel-wat.
Pixel vergelijken met een IPhone appels en peren denk
Op Android kun je met 1 klik elke app uitschakelen als deze niet te verwijderen is.
Het niet hebben van bijvoorbeeld een datateller en hier waarschuwingen en een limiet op in te stellen vind ik veel onhandiger bij iPhones.
Verder levert Apple ook apps van derden mee...
(Mag je van Apple inmiddels al wel zelf bepalen waar je de icoontjes op het scherm zet of moet het nog steeds aansluitend?)

[Reactie gewijzigd door jongetje op 10 september 2025 07:32]

Een Pixel 10 pro met 256 GB is met € 1199 nauwelijks goedkoper.
Deze kun je nog tm morgen voor iets meer dan EUR 600 netto krijgen
En wat kan je bij de concurrentie krijgen dan? Ik ben wel benieuwd, want zit daar niet zo in, maar van wat ik hier voorbij zie komen zou alleen een fairphone mij nog kunnen bekoren.

En dan alleen omdat ie in de EU wordt gemaakt. Samsung is volledig de vouwbare weg opgegaan (en dan vind ik de flip nog wel leuk) en krijgt maar geen voet aan de grond met zijn exynos chips en andere merken zijn echt niet beter ofzo. Vaak precies andersom.
Ik zie echt niet meer in waarom je nog voor de Pro zou gaan. De extra prijs opslag weegt totaal niet op tegen de beperkte extra’s die je er nu nog voor krijgt. Zeker nu de gewone 17 ook een 120hz scherm heeft.
Nee? Behalve misschien op de standaard iPhone omdat die nu standaard met 256 komt.
Prijs van de 16 was bij introductie ook €969, alleen kwam die toen met 128GB idd.
Wellicht komt dat doordat ze nu hun eigen chip gebruiken voor communicatie ipv die van Qualcomm? Ik had begrepen dat ze daarmee kosten konden besparen.
De verkoopprijs van een iPhone heeft heel erg weinig te maken met wat het kost om die te maken.
Als ze het toestel goedkoper kunnen maken dan kunnen ze het ook goedkoper verkopen, zonder dat ze minder winst maken per toestel. Qualcomm vroeg altijd licentiekosten per toestel van Apple en daar hebben ze nu geen last meer van.
Die bedragen zijn minimaal. En vergeet niet dat zelf een modem ontwerpen ook duur is. Een iPhone kost wat de meeste mensen er voor willen betalen. Kijk naar de upgrades in opslag. Wat je Apple betaalt staat in geen verhouding tot wat het kost.
Zou eens op de Nederlandse Apple-website kijken 😉
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @Pasteis9 september 2025 20:35
Dat waren de dollarprijzen, ik heb ze bijgewerkt naar europrijzen!
Zijn hetzelfde, maar de dollar staat wel zon 15% lager. Dus we merken er niks van.
En vergeet niet dat alle modellen nu 256GB hebben in plaats van 128GB.

Die veel te dure upsell is er niet meer en ik vermoed dat dit ter compensatie is van de importtarieven. Door die goedkopere optie te schrappen heb je toch ‘dezelfde’ prijs als vorig jaar, maar ben je effectief verplicht om de upgrade naar 256GB te nemen.
Gezonde kwaliteit is het wel maar daar betaal je ook voor als je bijna 1500 euro goedkoop vind voor de pro max,is best een hoop geld als je meer geheugen wild hebben betaal je ook meer.


maar 1000,- euro voor een gewoon model vind ik ook flink aan de prijs maar dan heb je wel iets
Misschien in Amerika, maar de bedragen staan al op de Nederlandse Apple website - dit zijn echt ongezonde bedragen voor deze toestellen.
En de euro is zeer sterk tov de dollar. Gek dat toen de euro zwak was de euro prijzen veel hoger gingen, andersom werkt het zo natuurlijk niet.
Toen de USD:EUR nog 0.93 was (2023-2024), kon je over het algemeen het USD bedrag keer 1.21 doen om op het Nederlandse bedrag inclusief BTW uit te komen (het is toeval dat dit 21% was). Voor de basis Pro betaal je nu nogsteeds 21% op het USD bedrag (1099 * 1.21 = 1329,79), maar de USD:EUR is nu in 2025. Voor ons EU consumenten is er eigenlijk dus niets veranderd, terwijl Apple wel lekker 9% extra pakt (ok, je zou het inflatiepercentage ervanaf kunnen trekken).
"het is toeval dat dit 21% was"

Nee hoor. Prijzen in USA zijn altijd zonder verkoopstax. In de EU, met 21% BTW incluis.
Je krijgt +1, maar volgens mij maak je een rekenfout?

USD 1099 plus 21% is idd 1329,79

Maar… dat is USD 1329,79 en die 21% heeft dus niets met BTW te maken en dat US prijzen zonder sales tax zijn.

Misschien kan ik @Memori ’s bereking proberen toe te lichten. iPhone Max basis prijs:
  • USD 1099 (~ EUR 938) prijs in VS ex sales tax
  • EUR 1328 prijs in NL incl VAT
  • Tax in de VS is vaak 2-7% afhankelijk vd staat, dan kom je op omgerekend max ~EUR 1003 incl. de hoogste sales tax in de VS)
  • Als je de US prijs omrekent naar euro, en dan de 21% BTW erboven op doet, kom je nog steeds op EUR 1134
Hopelijk is dat wat duidelijk voor je@LadyGiga . Het is niet simpelweg de BTW.

[Reactie gewijzigd door twkr18526 op 9 september 2025 23:32]

Anno 2025 is een Smartphone essentieel als je werkt, voor een bedrijf kost het niet veel meer dan 200euro per jaar op 3jaar tijd: (Geen BTW, aftrekken van belastingen)
Apple maakt zonder twijfel de beste smartphones,een alles-in-één-Smartphone van 1000euro is niet duur, als je het vergelijk met de prul van vroeger: MP3 speler: 150euro + Compact Camera: 300euro + GSM: 150euro + PDA: 300euro + GPS-navigatie: 200euro + gameboy 100euro = 1200euro
We zijn er goed op vooruit gegaan en een mid-range android-smartphone van 250euro doet voor mij alles waarvoor je het echt nodig hebt zoals berichten, bellen, banking, internet, agenda, navigatie, foto's, muziek.
Het beste ecosysteem wil ik nog met je meegaan, maar beste smartphone? Mwoa, goed spul hoor, maar de concurrentie zit echt niet stil, dus "zonder twijfel de beste"?
Essentieel is de smartphone wel, maar dan alleen voor 2 factor authenticatie. Ik gebruik mijn zakelijke telefoon nergens anders meer voor. Bellen doen we met Teams en internet had een pc natuurlijk al lang.
Mijn telefoon van de zaak staat tegenwoordig op vliegtuig stand en daar haal ik hem heel even vanaf voor 2FA. Ik heb meermaals overwogen de telefoon in te leveren, maar 2FA zit er op en dat moet dan op de privé telefoon.

[Reactie gewijzigd door Sparks.nl op 10 september 2025 10:08]

Hoewel ik ook liever werk en prive gescheiden houd - een 2FA app op mijn prive telefoon zou ik nooit mee zitten. Ik kan er niet door afgeleid worden, het is geen bedrijfskritische data, niemand zit er op te wachten... Enige is als je telefoon stuk gaat, je 2FA ook niet werkt.

Waarom wil je dat wil apart houden?
Die 21% geldt in Nederland, niet in de EU. Duitsland hanteert bijvoorbeeld 19%.
Mijn 15 Pro Max was 1479, net als de 17 Pro Max… weinig verschil.
Het is alleen maar goedkoper geworden. Ik betaalde in december 2022 bijna 1600 euro voor een iphone 14 pro 256GB. Voor een stuk minder heb ik nu de 17Pro met hetzelfde aantal opslag.

[Reactie gewijzigd door Aschtra op 9 september 2025 21:52]

Naja, ik doelde er niet op dat het ''duurder'' was geworden- maar dat de prijzen over het algemeen gewoon best 'heftig' zijn. En ja Apple is niet de enige ik weet het, maar ik vind het nog steeds bijzonder dat je voor een basis iphone ~1000 euro moet betalen. En dan kan er wel 256GB in zitten, maakt iets wat krom is, nog niet recht. (in mijn ogen)

En ik snap dat iedereen hier anders naar kijkt, dus neem mijn mening maar met een korreltje zout.
Maar dat was de meest uitgebreide versie. Die moet je dus vergelijken met de 1TB versie
Opslag, net als alles, wordt nu eenmaal goedkoper per spec. Tenzij er veel innovatie is in snelheid, zuinigheid, of anders is 256gb in 2022 is niet 256gb in 2025. Los daarvan heb je gelijk; de 128gb is weg. En de base is 256gb geworden.

In 2022 betaalde je 1459 volgens Tweakers.nieuws: Apple kondigt iPhone 14-modellen aan, goedkoopste is 1019 euro

1329 euro is gewoon exact dezelfde prijs voor de basis tier. De 512 en 1tb is goedkoper geworden omdat er een tier minder is. We vergelijken ook niet meer de 16gb of 32gb van 10 jaar terug als standaard, dus dat gaat hier ook niet op.
Je hebt geen gelijk dus dat hoef je ook echt niet zo stellig op te eisen hoor.

Je hebt het hier over de iPhone 14 Pro Max waarvan 4 modellen zijn uitgekomen, en jij benoemt dan het tweede model uit die reeks. Wel zo fair om dan van de 17 ook de 2de uit de reeks van 4 te pakken.

die is duurder, 120 euro om precies te zijn.
Maar dan krijg je dus ook meer.

Ik zie niet in waarom je per se dan ook de tweede moet pakken?

ik kom van een iPhone 11 pro max 256 en ga naar een iPhone 17 pro max 256

Dat is toch een eerlijke vergelijking? Ik koop toch storage aan de hand van behoefte? Niet omdat het groter kan?
> 1000 euro voor het basismodel met 8GB/265GB

>Gezonde prijzen

Wat?
> 1000 euro voor het basismodel met 8GB/265GB

>Gezonde prijzen

Wat?
Er stonden in het nieuwsbericht eerder andere prijzen dan die nu staan.
Vind het prijsverschil tussen de normale 17 en de pro wel slecht goed te praten. Puur de camera's zijn het verschil. En een ietsjes snellere cpu?
En de Apple 17 Pro is van aluminium en niet meer van titanium zoals de Apple iPhone 15/16 Pro. En dan zeggen ze ruimtevaart aluminium, maar dat zeiden ze bij de Apple iPhone 11 ook al: Apple iPhone 11 "Strong and durable aerospace-grade aluminum". Verkapte downgrade in mijn ogen.
Dit is gewoon lulkoek. Titanium is niet zwaarder en voor de koeling maakt het heel weinig uit:

Titanium is lichter dan alu bij een even sterk ontwerp, of sterker bij een even zwaar ontwerp. De koeling van een telefoon gaat bijna in z'n geheel door de voorkant. Als je een alu midframe (evt met vapor chamber) hebt, dan maakt het verder weinig uit of je daar een alu randje of eentje van titanium omheen doet.

Titanium is gewoon te duur. Bij de Air kan het simpelweg niet anders, dus dan moeten ze wel, maar de "pro" is gewoon dezelfde telefoon als vorig jaar, met een goedkoper frame en een verbeterde primaire camera en SOC.

[Reactie gewijzigd door B127 op 10 september 2025 16:23]

Ben benieuwd wanneer de eerst ‘bendgate’ claims gaan komen met die Air, de iPhone 6 had daar al last van en die was dikker.
Moet ik toch even inhaken, Aluminium heeft een veel betere warmteafgifte dan titanium, doordat het warmte zowel sneller verspreidt als meer warmte kan dragen. Titanium is juist “isoleren­der” als het gaat om warmte.
Zeker nu de standaard iPhone Eindelijk eens een 120Hz scherm hebben, lijkt het echt steeds minder waard om naar de Pro te gaan. Enige wat ik kan verzinnen is de stap naar de Max, groter scherm/accu en dergelijke.
Voor mij zou het de camera met tele lens zijn. Jammer dat die nog niet terug te vinden zijn op de standaard toestellen.
Voor mij en velen de enige reden om nog de Pro te nemen en dat weet Apple helaas.
Ik snap het. Ik heb nu een iPhone 11 en zal de komende 1-2 jaar een vervanger moeten gaan zoeken. Een telelens staat hoog op mijn feature verlanglijstje maar tot nu toe vind je de telelens alleen nog maar in de premium modellen van fabrikanten en die zijn vaak (vind ik) heel erg duur.
Kijk eens naar de Motorola Edge 50/60 neo, de Nothing Phone 3(a) en de CMF phone 2 pro. Alledrie betaalbaar en een zoomlens.

Nadeel is de iets mindere kwaliteit van de foto's, dat lijkt aan de ISP te liggen want de Motorola Edge 50 lijkt - gebaseerd op de reviews van gsmarena - betere foto's af te leveren met dezelfde sensor en lenzen.

En anders neem je een Samsung S24, heb je voor 549 euro. Dan kan je met de 780 euro die je bespaart ten opzichte van de Pro leuke dingen doen.
Nou inderdaad. De reguliere 17 met 120hz en 256 GB zou normaliter een prima vervanger zijn voor mijn 12 Pro, waar het niet dat ik de telelens net iets te vaak gebruik. Ook nu maar weer eens een aantal nachtjes over gaan slapen…
Je kan nog steeds 2x lossless inzoomen doordat hij cropt op de (grotere 48mp) sensor.
De Pro heeft toch ook 4GB extra ram. Geen idee of je dat gaat merken als Apple Intelligence écht op stoom gaat komen. Ooit..
Je merkt het als je bijvoorbeeld gaat video editen op je iPhone bijvoorbeeld. Dan zet die 4gb wel aan. En als je al iemand bent die wil video editen op een telefoon, dan is de extra telelens ook nuttig.

Het zwaartepunt lijkt inderdaad te verschuiven naar de gewone iPhone, waar de Pro echt enkel nog voor de echte enthousiastelingen is.
Lijkt me erg prutsen om op zo'n klein schermpje, en zonder muis, te videoediten.
Dat is het ook, het is ook een niche markt. Met de pro Max wordt het wel redelijk te doen. Maar denk aan travelvloggers bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 10 september 2025 07:59]

En USB-C met USB 3 in de 17 Pro vs USB 2 bij de Air en de 17
Ik weet nou niet echt of je dat als doorsnee consument gaat merken. Wel goed opgemerkt!
Ik ben ook de specificaties aan het doorspitten om het prijsverschil te rechtvaardigen, maar kom ook niet verder..

Exact hetzelfde scherm lijkt het, extra batterijduur van de Pro variant is ook marginaal voor de EU variant die wel een simkaart-slot heeft.
Ik lees dat de iPhone 17 en 17 Pro beiden dezelfde schermgrootte hebben, terwijl de iPhone 17 kleiner is dan de 17 Pro. Dus als ik het goed snap zijn de schermranden bij de 17 zelfs dunner dan bij de 17 Pro.
Volgens mij hebben de pro modellen ook nog altijd wat softwarematige voordeeltjes (of eigenlijk zijn de non-pro toestellen express gehandicapt). Zoals het kunnen schieten van foto's in Apple's proraw formaat.
Ik ben na jarenlange Apple gebruiker sinds een paar maanden overgestapt op een Samsung Flip en wat een verademing voelde eindelijk weer eens als een echte nieuwe telefoon. Deze lancering bevestigd maar weer eens dubbel hoe dood Apple is. Weer hetzelfde voor belachelijke bedragen. Nee Apple is echt zo saai geworden daar gaat mijn geld voorlopig niet meer naar toe. Ik mis de Steve Jobs Apple!
Waarschijnlijk voelt het nieuw omdat je van Apple komt. Maar wat is er nu echt nieuw op smartphone markt. Hoewel Apple nog blundert met Siri en AI… wat doe Bixbi nu voor je?

De rek is er uit en bigtech slaat een andere weg in, die ik niet per se wil.
Ik gebruik Gemini gewoon ipv Bixby, want ja op Android mag je gewoon kiezen en die doet heel veel. Ik kan letterlijk live mijn camera ergens op richten en vragen wat het is en krijg per direct super gedetailleerd correct antwoord, ik kan daarna zelfs vervolg vragen stellen. Zo gebruikte ik het laatst om een fruit aan een boom te identificeren en vroeg daarna of je het kan eten en daarna vroeg ik om leuke recepten. Het werkt echt super goed! Ik moet zeggen dat ik deze feature meer gebruik dan verwacht, vorige week op vakantie was het een leuke audio guide ook bijvoorbeeld.

Met kiezen bedoel ik trouwens dat ik echt kan instellen dat Gemeni op mijn smartphone assistant knop zit en echt de standaard assistant is in het OS. Niet een losse App naast de default Bixby ofzo.

Maar het klopt dat er ook veel nieuw voelt voor mij omdat ik van Apple kom, zoals dat ik apps in windows kan gooien en resizen en heen en weer slepen en dat soort dingetjes. Dat zijn Android gebruikers natuurlijk al gewend. Maar toch ook het foldable scherm, initieel ging ik er vanuit dat het meer een gimmick is, maar het is echt een toevoeging. Ik zet continu mijn telefoon half open ergens neer om een videotje te kijken, tijdens mijn vlucht lekker filmpjes gekeken je hebt eigenlijk een telefoon houdertje altijd bij je soort van. Maar wat ook gewoon echt nice is is dat je selfies kan maken met de goede achterkant camera doordat het cover scherm dan als selfie scherm werkt. Het was niet alleen Android wat het nieuw liet aanvoelen, het foldable scherm is voor mij persoonlijk echt een upgrade ook.

Ben het verder met je eens dat de rek bij smartphones lang niet zo groot meer is als in de vroegere jaren, maar met de Galaxy Flip heb ik toch wel het idee dat ze iig nog wat proberen, waarbij iPhone echt sinds de iPhone 12 ofzo er gewoon helemaal niks meer geprobeerd wordt. Het is letterlijk betere CPU, betere camera, meer opslag en dat nu al 6 modellen achter elkaar. Ja misschien tusssendoor nog dat 120hz scherm ofzo, maar Apple toont momenteel echt wel tekenen van dat het gewoon niet helemaal lekker loopt daar intern en ze beetje ingekakt zijn en te gewend zijn geraakt aan het feit dat mensen hun iPhones toch wel kopen zonder dat ze daarvoor echt iets hoeven te doen. Ik zag laatst een video wat ging over Siri en waarom het zo achter geraakt is. Dan zie je uit de verhalen van werknemers daar dat er enorme tegenstrijdigheid is intern daar, waarbij niemand het eens is meer en er intern continu geschoven wordt met prioriteiten etc. Apple verkeerd echt een beetje in die staat waarin elk groot tech bedrijf uiteindelijk wel in lijkt te belanden waarbij de grootte van het bedrijf de innovatie eruit haalt. Je zag dit vroeger al bij IBM welke uiteindelijk helemaal gestopt is met consumenten, tot Microsoft welke inmiddels wel realiseert dat ze ingekakt zijn, maar niet goed lijkt te weten hoe ze hier weer uitkomen en nu lijkt ook Apple dezelfde tekenen te vertonen van dat het daar intern eigenlijk al best lang niet meer lekker loopt en ze maar telkens meer van hetzelfde aan het releasen zijn en weinig nieuws voor elkaar krijgen. Hun move met die M cpu's gaf me nog het idee dat Apple zeker nog on top of things is, maar het team dat intern de M cpu's bedacht heeft bestaat al niet meer en dat was volgens velen daar zo een beetje het laatste team wat nog echt innovatief bezig was. Ben benieuwd of Apple zichzelf nog kan herpakken weer in de toekomst.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 10 september 2025 08:51]

Ja zo kun je ook geld verdienen. De standaardopslag 256gb maken om te maskeren dat je nog eens 100 euro erbij graait. Ik denk dat de instap van 128gb prima was geweest voor 80% van de gebruikers. Deze prijs laat ik lekker aan mij voorbij gaan. Jammer want had mijn 14pro graag ingeruild.
128GB kan echt niet meer. Met betere camera's zullen ook foto's groter van kwaliteit worden. Veel mensen (zeker in de US - want iMessage backups zijn stevig) gebruiken chat-apps die veel media lokaal opslaan of cachen. 128GB zit erg snel vol, waardoor je gedwongen wordt om voor je media extra cloudopslag te kopen. In deze tijden is het prima dat 256GB de basis/norm wordt voor opslag. Ik vind het ook erg jammer dat Google dat met de Pixel niet heeft gedaan.

Volgens mij is dit ook niet graaien, want voor dezelfde prijs als vorig jaar krijg je ook een moderne display die beter is dan de iPhone 16 Pro van vorig jaar. Ik ben een Apple-hater, maar ik vind dit een erg goede propositie.
128GB kan echt niet meer. Met betere camera's zullen ook foto's groter van kwaliteit worden.
Hoezo kan dat echt niet meer dan? Als je geen grote foto maker bent, dan is 128 GB toch ruim voldoende voor velen? Ik had een 128 GB bijvoorbeeld gewoon prima gevonden.
Ja, en met jouw logica kan je ook toe met een iPhone 12.

Mensen gaan niet de laatste nieuwe iPhone kopen om er basis zaken mee te doen want ze kunnen dan ook prima een 15 of 16 nieuw kopen en flink besparen. Doen ook alle basis zaken met zo goed en nog vele jaren lang.
Meeste mensen kopen het 'omdat het de nieuwste is'. Ik ken het, had ik ook. (Merk dat ik de 40 nader)
Die tijd is echt voorbij want je kunt bij een iPhone al jaren nauwelijks zien of het de nieuwste is.
Nu hebben ze Google Pixel styling gebruikt om hem te onderscheiden maar de stoom is er wel vanaf en dat zie je aan alles.
Natuurlijk verkopen ze nog steeds genoeg maar dat komt omdat ze een grote userbase hebben die van tijd tot tijd de boel moeten vervangen.
Ik ben geen grote foto schieter en toch zit ik nu op 118GB. En gebruik zelfs iCloud foto’s.

20GB zit op opgeslagen Spotify liedjes, 18GB op iMessage. En het tikt zo wel eventjes door qua lokale opslag van verschillende apps. Daarbij komt nog zo een kleine 6 of 8GB voor iOS bij.

Ik heb meer dan 12k foto’s opgeslagen staan, weliswaar op iCloud foto’s. Maar hij heeft alsnog de mindere kwaliteit foto lokaal opgeslagen staan om vervolgens de hogere kwaliteit foto van iCloud te halen zodra je hem aan klikt. Die lokale variant tikt met 12k foto’s alsnog goed door.

Dus nee, ik heb ondertussen echt wel 256GB storage nodig.
Mensen gaan niet de laatste nieuwe iPhone kopen om er basis zaken mee te doen want ze kunnen dan ook prima een 15 of 16 nieuw kopen en flink besparen. Doen ook alle basis zaken met zo goed en nog vele jaren lang.
Je kan het zelf nog even nazoeken, maar het percentage van alle nieuwe iPhone verkopen om de nieuwste te hebben was ~20%. Dit is al jaren zo en zal met deze generatie niet veel anders zijn verwacht ik.
Voor velen is het voldoende, ook voor notoir fotoschieters, omdat legio mensen het offloaden naar iCloud ipv de meerprijs voor lokale opslag te betalen. Dit heeft zo z’n voor- en nadelen.
Het is allemaal persoonlijk. Niet iedereen heeft het geld ervoor over om meer dingen lokaal te hebben ipv in de cloud. Van alles wat ik op mijn iPhone heb, is ongeveer de helft foto's en ongeveer de helft de rest. Ik heb zo'n 300 GB in gebruik, dus is 128 GB hoe dan ook niet genoeg (gegeven mijn gebruik). Een ander zou kiezen om het gebruik aan te passen, ik betaal liever eens in de paar jaar wat meer.
iphone11 gebruiker hier met 64gb, gaat mij prima af ;)
ik heb er ook een, maar het is een heel gedoe om updates te installeren. Heeft iets van 18GB nodig en moet dan allerlei apps / appdata wissen om die updates te kunnen installeren - volgens mij is dit de nieuwe manier om mensen te dwingen een nieuwe telefoon te kopen. Als je die updates uitstelt, is ie niet meer werk compliant en dan draait outlook niet meer. Behalve de opslag voldoet ie prima, maar heb toch maar een nieuwe besteld op het werk. Het wordt een 16 nu.
wellicht ben ik geen grote opslag verbruiker ik heb zelf geen problemen met het installeren van updates. voor de zekerheid gecontroleerd de telefoon heeft de software 18.6.2. wel vind ik dat een bijzondere keuze vanuit apple om te veel opslag te kunnen gebruiken waardoor updates moeizaam gaat.. nou ja goed

ik doe graag nog een jaar met deze telefoon en zie het volgend jaar wel hoe of wat
Heb 7 GB aan whatsapp data en 4GB photos - rest staat in icloud. Volgende in de lijst is outlook met 1.5. Heb nu 54 van de 64 in gebruik. Denk dat zo'n 80% van mijn apps niet geinstalleerd is, moet ze opnieuw downloaden als ik ze wil gebruiken.
zeg jij. Mijn 12 pro heeft 76 van de 128gb gebruikt. Velen deleten nooit een foto, ruimen die bibliotheek nooit op. Staan dan veel nutteloze media in...
Waarschijnlijk niet slecht dat 256 de norm wordt, maar het kan perfect met 128. Voor mijn gebruik kan het zelf met minder... Mijn iPhone 11 is gekocht bij launch, geen iCloud gebruik of andere cloud dienst. Alle fotos/muziek (toch een aardige 1000 liedjes spotify cache) etc staan gewoon op de telefoon, geen enkele ooit verwijdert, niet super strikt geweest in het verwijderen van apps.

Gebruikte storage: net geen 75gb.
Na 6 jaar dus, heb ik 58% storage gebruikt als ik 128gb zou hebben.

Nu heeft die iPhone 11 256gb opslag en dat was dus totaal weggesmeten geld, en hij is aan vervangen toe. Ik ging er vanuit dat de vervanging eentje van 128gb ging zijn, en misschien wordt het ook wel gewoon de 16 met 128gb, maar als het de 17 wordt zal het waarschijnlijk weer heel erg te veel storage zijn voor mijn gebruik.

[Reactie gewijzigd door J0ske op 9 september 2025 21:36]

Ik zal deze opmerking nooit gaan begrijpen. Waarom mag ik niet gewoon zelf beslissen of ik 128GB voldoende vind? Voor mij was het namelijk wel gewoon voldoende. Als iemand behoefte heeft aan meer opslag dan is die optie er toch gewoon? Ik zal nooit begrijpen waarom dat minder keuze beter is.
Toch zou de normale iPhone 17 voor mij goedkoper zijn geweest dan de iPhone 16 (met 256gb) die ik vorig jaar kocht. Scheelt ruim €100 de andere kant op 😅
En dat beetje extra geheugen kost ze nauwelijks iets. Er is je vorig jaar een loer gedraaid en nu wordt het verkapt als een zege voor de consument.
Net gekeken, heb nu 99gb van de 128 GB in gebruik met de iPhone 15 pro. 256 is wel overdreven indd, maarja ach
geheugen kost heel weinig meer tegenwoordig, je hebt al 4 TB voor $250 (retail). 128 of 256 is hooguit een paar dollar verschil, dat maakt m niet echt goedkoper. Ik ben eerder teleurgesteld dat de iPhone 17 niet gewoon standaard 1 TB heeft, bij een telefoon van bijna 1000 euro moet dat er toch best vanaf kunnen.
Ik vraag me af hoe lang ze dit nog volhouden. 256 GB is wat mij betreft echt te triest voor woorden. In 2015 zou ik daar blij van worden niet in 2025! Maar ja, pushen naar diensten. Je hebt niet zoveel nodig want alles in de cloud (dat wil ik niet). Ik heb meerdere dingen uit het Apple eco-systeem en ik vind het echt wel fijne apparaten, maar dit is echt triest voor woorden.
Ik heb een fotoarchief inclusief filmpjes vanaf de iPhone 7 er op staan, behoorlijk wat apps en games, en zit nu aan 175 gb. Ik zou best nog 1 of 2 generaties met die 256gb kunnen doen...
De Pixel 10 wordt afkraakt omdat hij begint bij 128GB en nu doet de iPhone 17 dat niet en is ook niet goed. Winnen is onmogelijk!
Plus dat je voor die 256gb ook een grotere ICloud account moet hebben als je wil backuppen. Dus twee keer kassa voor Apple.
Wauw, niet verwacht dat het instapmodel ook 120hz zou krijgen. Netjes
Wauw dat een telefoon van 1000€ een 120hz scherm krijgt?
Nee, wauw dat Apple hier bij deze generatie anders over denkt dan bij de vorige. Toen was 120hz een pro feestje.
Nee dat niet per se. Wat niet verwacht was dat het model ook een variabel refreshrate zou krijgen (Promotion noemen ze dat). Dat is wel positief.
Samen met het near-edge-to-edge scherm lijken de PRO en niet-PRO modellen steeds dichter bij elkaar te komen. Een lastige, maar vooral ook verwarrende situatie voor velen.
Werd echt tijd maar is wat mij betreft het belangrijkste nieuws.
Tweakers: "Apple zegt dat de iPhone 17 Pro en Pro Max een grotere accu hebben, onder andere doordat het de simsleuf heeft weggelaten. Het is echter niet duidelijk of dat voor alle modellen geldt, of alleen voor de Amerikaanse. "

In de video (timestamp) leggen ze uit dat in de Pro eSim-only modellen de batterijen net wat groter zijn dan in de varianten met nog wel een fysieke Sim, dus er is blijkbaar een variant met fysieke SIM.
(Blijkbaar gaat die variant met extra accu op plek van de SIM module de video playback duur van 37 maar 39 uur, dus maar 5% meer accu)
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @SanderBos9 september 2025 20:36
Ik zie nu in het persbericht van Apple dat die e-Sim-only-modellen alleen voor de VS en andere landen zijn, niet in EU. Stuk is aangepast!
als je op de website van apple de modellen vergelijkt zie je helemaal onderaan ook staan dat er een nano-sim slot op de nieuwe iPhones zit.
Wat gek is, want in de presentatie spraken ze met veel toeters en bellen over "worldwide" eSim. Dat is het dus niet. Ze worden er niet voorzichtiger op met hun uitspraken. Je vraagt je dan af wat je wel en niet mag geloven van de letterlijke zaken die ze wel aankondigen.
Op de Apple website is het niet mogelijk om voor een sim variant te kiezen.
Teleurgesteld je hier enkel de versie met sim sleuf kan krijgen.

Keek er naar uit om de grotere batterij te krijgen, die toch wel een significant verschil was. Je moet gewoon de keuze hebben. Weet niet zeker of ik nu ga upgraden. Enkel voor een 48mp camera lijkt me nogal nutteloos.
Serieus? Ik meende dat we hier in NL konden kiezen; of simkaart of esim met grotere capaciteit batterij. Maar alleen de esim variant?


En ik lag nog iets in de leaks van afgelopen week mbt opladen via telefoon, maar zag het niet voorbij komen in de aankondiging. Kan ik mijn airpods of watch niet met de telefoon opladen?
Helemaal mee eens. Ik gebruik al jaren het sim-slot niet meer. Ik heb liever de e-sim only versie!
Standaard model is top voor mij, 50% batterij in 20 minuten is top, zodra deze wat in prijs zakt koop ik hem. Goede camera, kan alleen niet vinden of deze MagSafe heeft.


120hz is ook top.

[Reactie gewijzigd door SBTweaker op 9 september 2025 20:27]

Ja, de 17 heeft MagSafe

Ik ga mijn 14 Pro Max wss ook vervangen door de 17. Honderden euros extras voor wat extra foto en video prestaties vind ik het niet meer waard.
Heb ook een 14 pro Max en zoek deze nog wel een aantal jaartjes te gebruiken. Geen stalen behuizing is voor mij een downgrade, aangezien ik mijn gsm’s blijkbaar graag hard tegen de grond gooi. En wij hebben keramische parket als vloer.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 9 september 2025 21:10]

Wat een enorm lelijke telefoon, sorry. Die achterkant… Zouden ze dat expres hebben gedaan om de Air te verkopen?
edit:
hoezo irrelevant? 😂 gaat toch over de iphone 17 pro of niet dan, man man man

[Reactie gewijzigd door Saven op 9 september 2025 20:50]

iPhones zijn ook mode accessoires. Apple zet vaak de trends blijkbaar zit er een hoog doem gehalte in het ontwerp van de Pro. Ruig, stoer, crisis gevoel krijg ik erbij. Niet vrolijk of licht... Maar goed blijft persoonlijke mening.
Exact. De laatste tien jaar zag de iPhone eruit als een soort sierraad. Dit ding lijkt bijna van de kermis te komen. Mja goed voor de portemonnee, want dan hoef ik dit jaar niet te upgraden :+

[Reactie gewijzigd door Saven op 10 september 2025 07:39]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn