Tienduizend Belgische pakketten zijn door appstoring niet uit automaat te halen

Door een storing met de Bpost-app zijn naar schatting tienduizend pakketten sinds dinsdag niet op te halen bij schermloze pakjesautomaten. Deze kluizen werken alleen met de Bpost-app. Het postbedrijf verplaatst de pakketten naar andere postpunten.

Het probleem speelt bij de Bpost-automaten zonder scherm, waarbij klanten alleen met de Bpost-app de automaat kunnen openen en hun pakket kunnen ophalen. Die app heeft sinds dinsdagmiddag een storing, meldt VRT NWS. De pakketjes zijn daardoor niet op te halen bij de automaat. Het gaat naar schatting om zo'n tienduizend pakketten. Ongeveer twee procent van de Bpost-pakketten gaat naar zo'n schermloze automaat.

Bpost zegt donderdag tegen HLN nog steeds aan een oplossing te werken, maar dat de app nog niet stabiel is. Daarom worden de automaten geleegd en gaan de pakketten naar het dichtstbijzijnde postpunt. Klanten kunnen deze uiterlijk vrijdagochtend ophalen.

Update, 16.15 uur - Bpost meldt tegenover Belgische media, waaronder HLN, dat de storing inmiddels is opgelost. Klanten kunnen hun pakketjes vanaf vrijdag afhalen uit de automaten.

bpost beeldschermloze pakjesautomaat
Een schermloze pakjesautomaat van Bpost

Door Hayte Hugo

Redacteur

26-06-2025 • 13:37

59

Submitter: jordy-maes

Reacties (59)

Sorteer op:

Weergave:

Even wat extra achtergrondinfo, want het zit toch iets complexer in elkaar dan je zou denken. Hopelijk maakt dit het wat duidelijker waar het precies over gaat.

bpost heeft twee types lockers: de gewone en de zogenaamde lean lockers. In het artikel gaat het specifiek over die laatste.

De gewone lockers zijn aangesloten op het elektriciteitsnet en het mobiele netwerk. Je kan daar zonder probleem een pakje in stoppen of eruit halen zonder de MyBpost-app.

Bij de lean lockers is dat anders. Die hebben geen scherm, geen scanner en geen mobiele connectie. Ze zijn superzuinig, werken op batterijen, passen op een pallet en kunnen daardoor makkelijk geplaatst worden zonder bouwaanvraag en zonder te graven voor een elektriciteitsaansluiting.

Maar er is een keerzijde: ze communiceren alleen via Bluetooth. Om iets uit zo’n lean locker te halen, speelt de MyBpost-app tussenpersoon en wisselt via Bluetooth een key uit. De locker kijkt de key na, stuurt een key terug en opent het juiste deurtje.

De goedbedoelde ideeën hier, zoals QR-codes of sms'jes, werken dus niet. Zo'n locker kan enkel via Bluetooth geopend worden en dat gebeurt dus via de app.

[Reactie gewijzigd door Dingeske op 26 juni 2025 18:05]

Waarom zulke dingen 'app-only' moeten worden verbaasd mij weer elke dag en zorgt voor de nodige frustraties. Een simpele scanner die de toegestuurde QR-code kan scannen of zelf een klaviertje om een code in te tikken moet hier toch ruimschoots volstaan. Wat is de meerwaarde van een app on een deurtje te openen?
Simpel: tracking.

Niks meer of minder.


Met een mailtje of SMS is het eenmalig versturen en basta. Met de app heb je zowel device gegevens als locatiegegevens en precieze tijden.


Hoogstwaarschijnlijk willen ze je daarna nog meer diensten aansmeren via in-app reclame voor zichzelf.
Nee hoor, dat heeft niets met tracking te maken.

De 'lean' lockers zonder display zijn technisch niet verbonden met het internet. Daardoor kunnen ze ook niet geopend worden via een sms of mail. Ze werken via bluetooth en precies daarom is de MyBpost-app nodig om de locker te openen. Het draait dus puur om de techniek achter die specifieke lockers, niet om tracking of marketing.
Ja natuurlijk heeft dat met tracking te maken. Het weghalen van een scherm heeft als direct gevolg dat er een app nodig is. En een app = tracking. Tracking = Meer inkomen.


Ik denk echt dat de app het doel was, en de rest het gevolg als excuus.
Ik begrijp je opmerking en in dit geval gaat het echt om een praktische en technische oplossing, niet om een verdienmodel gebaseerd op tracking.

Mensen zonder een pakjesbus willen graag op elk moment van de dag hun pakje kunnen afhalen en dat liefst zo dicht mogelijk bij huis of werk. Je zou daarvoor overal gewone lockers kunnen plaatsen maar die vereisen een stroomaansluiting, een mobiele netwerkverbinding én een bouwaanvraag wat de uitrol bijzonder traag maakt.

De lean lockers werden speciaal ontworpen om dat probleem op te lossen. Ze zijn compacter, werken op batterijen en kunnen op een uurtje geplaatst worden zonder graafwerken of aansluitingen. Daardoor kunnen ze veel sneller en goedkoper uitgerold worden, op meer plekken, en zo sneller tegemoetkomen aan de verwachtingen van mensen.

Dat systeem brengt ook duidelijke nadelen mee voor bpost, zoals afgelopen week, toen de app niet werkte, of wanneer klanten bluetoothproblemen hebben op hun smartphone zoals je hieronder ook ergens kon lezen. Het idee dat de app het doel zou zijn klopt niet met de praktijk: het gebruik ervan brengt in deze voor bpost net extra kosten, klachten en technische ondersteuning met zich mee. En omdat gebruiksgemak altijd vooropstaat zal bpost in de toekomst dan ook opnieuw kiezen voor de duurdere klassieke lockers waarvoor geen app nodig is.
Jonge jonge jonge wat een gezeur.... Natuurlijk kan een geldige reden echt niet bestaan. Natuurlijk kan er niet gewoon iets fout gegaan zijn, of heeft iemand te sterk op één oplossing ingezet. Nee het moét persé zijn dat bpost tracken wil. Want dan weten ze dat Servaas eerst thuis was, toen zijn pakketjes heeft gehaald, en toen weer naar huis is gegaan, en dan worden ze super rijk want data = goud!!!11!!1 MUHAHAHAAAA!!!
Wil je dat ze een mail of een sms verzenden naar jou, dan moeten ze beschikken over je mailadres of mobiel nummer.
Daarnaast moeten ze dan weten dat die specifieke zending aan dat mailadres/nummer gekoppeld moet zijn. Ze moeten dit dus ook koppelen aan jouw naam en adres. (naam omdat het niet kan dat jij informatie ontvangt van mensen die bij jou inwonen).

App of SMS/mail maakt in deze dus weinig verschil uit.
De marges in de pakkettenwereld zijn echt uiterst klein. SMS'en kosten geld en bulk mail ook.
Een app kost evengoed geld, maar dit geeft een mogelijkheid tot gratis reclame. Alles is een businesscase.

En het aanbieden van diensten lijkt me ook niet zo vreemd voor een bedrijf...
Ja dit zou ook prima via SMS kunnen ("deur open 1234" en een verificatiecode oid) of gewoon in een webbrowser. Het nut van een "app-only" oplossing ontgaat mij hier ook volledig.
En waarom zou er geen storing kunnen zijn in een SMS- of webportal? Dikke kans dat de app gewoon een relatief simpele schil om iets dergelijks heen is. Dus je kunt je afvragen: is een app nodig? Maar dat wil niet zeggen dat er zonder app geen storing of probleem zou zijn geweest. Alleen jammer dat ze niet een web-portal als backup hebben, als de storing echt in de hoger gelegen laag in de app zit.
##Maar dat wil niet zeggen dat er zonder app geen storing of probleem zou zijn geweest.##

De Bpost-automaten mét scherm functioneren blijkbaar wel.
Het gaat er niet om of er wel of geen storing zou zijn geweest als er nog andere manieren van openen waren. Het grootste probleem met app-only is dat je het afsluit voor iedereen die geen app kan of wil gebruiken. Door het app-only te maken verplicht je iedereen die hier een pakje in heeft liggen om zowel een apparaat met Amerikaanse software (iOS of Android) te hebben, én jouw software op hun apparaat te installeren. Ik installeer eigenlijk nooit apps, ik wil die dingen niet en heb een hekel aan die app-cultuur. Ik zou ook nooit een bpost-, postnl- of watdanook-app installeren, alleen om een pakketje te ontvangen. Ze zijn tenslotte verplicht dat pakketje bij jou te leveren, ook als jij geen Amerikaanse zut in huis hebt.
Helemaal mee eens!

Maar ik vrees dat we "een roepende in de woestijn" zijn...
Ja dit zou ook prima via SMS kunnen ("deur open 1234" en een verificatiecode oid) of gewoon in een webbrowser.
Dit is het ondergeschoven kindje. Voor de meeste toepassingen is een exclusieve lokale applicatie echt niet nodig. Een (onafhankelijke) site kan prima (ernaast) en voorkomt afhankelijkheid van big tech bedrijven.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 juni 2025 14:03]

De kans is natuurlijk ontzettend groot dat de android en ios app zelf niet beide opeens op hetzelfde moment "stuk" gaan, maar dat het achterliggende systeem waar de apps tegenaan praten (tijdelijk) niet werkt. Dan heeft sms of een browser dezelfde problemen.

Voor niet-technische-Truus communiceren ze "de app is stuk", want dat is begrijpelijk voor iedereen.
De app verifieert dat je inderdaad bij de locker aanwezig bent zodat je niet kan zeggen dat je hem per ongeluk hebt open gedrukt en het pakketje is meegenomen. Of dat je in de war bent bij welke automaat je moet zijn. Dat heb ik met die met schermpjes wel eens, dan scan ik 3x de barcode en dan is het van shit ik moet die in de volgende straat hebben. Ze zijn nogal vaak vol en dan moet ik wisselen, vandaar. Als je dan het deurtje ongezien open kan doen ben je echt de lul.

Zo doet Amazon het tenminste met dit soort lockers. Ik vind ze doodonhandig, die met scherm zijn veel handiger, gewoon een barcode tonen en klaar. Maar de lockers die open op straat staan doen het zo zodat het scherm dan niet gevandaliseerd kan worden.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 26 juni 2025 15:26]

Simpel, zo'n scanner of scherm kost geld, en software is een andere afdeling...dus ander budget.

En hoe incapabel ben je dan als je dan de storing zo lang laat duren....
Een scherm of scanner is eenmalige kosten die bij het inkopen van de kasten/kluizen worden berekend, een app die constant updates en vernieuwing nodig heeft en dus ontwikkelaars, blijft geld kosten.
Ja, maar dat is een andere post op de begroting... Zelfde als met verschil tussen eigen developers en inhuur. De laatste zijn duurder, maar variabele kosten, dus ander postje op de begroting.
Ook schermpjes vergen onderhoud, moet schoongemaakt worden. Gaat wel eens stuk door rel.jeugd die er op slaat enzo...
Onderhoud? Schermpjes gaan kapot, worden vernield. Dan moet je met een auto en servicepersoneel naar de lokatie. Da's ook niet alles.
Ik denk eerder dat dat vernield wordt, en uiteindelijk meer kost dan dat maar gewoon weglaten. In de app staan je pakketjes al, dus enige wat je dan hoeft te doen is op knopje "deurtje openen" te drukken. Dat het een app is ipv een website zal met controles te maken hebben, bijvoorbeeld om te kunnen nagaan of je met de app wel in de buurt bent via bluetooth en/of gps.
Yes precies. Amazon doet die check zeker.

Overigens hebben die ook automaten met schermpjes maar die staan alleen in beschermde ruimtes. Parkeergarages met toegangbeveiliging, winkels enz.
De app maakt via bluetooth verbinding met de pakketautomaat, om tegelijk ook te controleren of je zelf wel ter plaatse staat wanneer het deurtje open zal gaan. Dat soort verbinding gaat bij mijn weten nog niet via de meeste webbrowsers (mdn-api_bluetooth of webnfc). Ik denk dat ik er geen tekening moet bij maken hoe gevaarlijk het zou zijn als dat deurtje open gaat terwijl je er zelf niet bij staat.

Een klavier of scanner zou inderdaad wel kunnen werken, maar de redenering is waarschijnlijk dat deze makkelijker te vandaliseren zijn of meer onderhoud vereisen.
volledig mee in je standpunt, wat ik wel al vaak gedaan heb: de mail met de qrcode doorsturen of doorgestuurd gekregen zodat men vrouw en ik elkaars pakketjes kunnen afhalen, wat dus niet lukt met die bluetooth check. Ik snap het vandalisme en onderhoud standpunt, maar gaat wel ten koste van gebruikerservaring..
Wel dan kost hun minder ... zo een scherm/klavier kan stuk gaan bijvoorbeeld, niet vergeten het moet het goedkoopste van het goedkoopste zijn.
Pakketautomaten met een scherm verbruiken meer energie; dit scherm (en de achterliggende electronica die een scherm kan aansturen) kunnen ook sneller defect gaan dan een PLC of headless toestel.
Mispak je niet hoe warm dergelijke automaat wordt als deze in de zon staat.

Volgens de website van bpost is er 30% minder uitstoot. Misschien heb je zelfs genoeg stroom om dit 24/7 operationeel te houden zonder electriciteitsaansluiting, maar puur zonneenergie.

Ze boasten ook over 100% betrouwbaarheid; dit doet vermoeden dat de vorige modellen dus niet 100% betrouwbaar waren.

Het is ook lastiger en risicovoller om 1000den pakketautomaten telkens remote van updates te voorzien, tegenover de logica in een app te steken en de automaat enkel te laten uitvoeren wat hij van de server doorkrijgt.

En tenslotte; des te meer onderdelen, des te duurder het onderhoudscontract en initiele aanschaf.
Ze hadden in 2024 1260 automaten en willen in 2025 dat aantal verdubbelen. Maak in je hoofd het sommetje van de prijs van het scherm, het afwijkend geplooide metaal voor het scherm, de extra energiebehoefte, het klaviertje, de QR lezer, etc... en het onderhoudscontract om defecten te herstellen en vermenigvuldig dit met 1000. Dat is een businesscase... Zeker als ze zelf weten hoeveel mensen de bpost app hebben en gebruiken aan de automaten.

PS: ze spreken ook over "geen wachtrijen", dus wellicht kunnen meerdere mensen tegelijk via de app zien in welk deurtje hun zending ligt en als ze duwen op het knopje, dat het deurtje open gaat.
De 30% minder uitstoot waarnaar bpost verwijst, komt vooral doordat de postbode niet meer apart naar elk adres moet rijden. In plaats daarvan kan hij in één rit meerdere pakjes tegelijk afleveren in de locker, wat heel wat kilometers uitspaart.

Wat betreft de stroomvoorziening: de zogenaamde ‘lean’ lockers zonder scherm werken effectief zonder elektriciteitsaansluiting. Ze draaien op een interne batterij met een zeer lange levensduur. Dit maakt ze bovendien veel eenvoudiger te plaatsen, zelfs op locaties zonder netaansluiting.

Een bijkomend voordeel is het plaatsingsgemak. Deze compacte lockers passen op een pallet en kunnen zonder grote werken (zoals graafwerken of bouwaanvragen) snel geplaatst worden. Dat verlaagt niet alleen de plaatsingskosten maar versnelt ook de uitrol aanzienlijk.

Wat je zegt over kosten klopt ook: hoe minder onderdelen, hoe lager de kans op defecten en hoe goedkoper het onderhoud. Toch zal je in de toekomst opnieuw vaker klassieke pakketautomaten met scherm, scanner en QR-lezer zien opduiken. Ondanks de hogere kost blijven klantvriendelijkheid en gebruiksgemak prioritair.
Een simpele scanner kan ook kapot (al zitten er geen 10.000 pakjes achter een scanner), maar als het achterliggend systeem voor barcodes/qr codes niet werkt zit dat ook vast.

En veel mensen halen de qr code ook uit de app trouwens en dan kun je bji andere lockers je pakje ook niet ophalen.

[Reactie gewijzigd door Marzman op 26 juni 2025 15:20]

De kluisjes op de school van mijn dochter werkte sinds dit jaar ook met een app. Binnen no-time was er een storing en kon niemand aan z'n spul. Meerdere keren de melding gehad dat ze er alles uit moeten halen voor onderhoud.

Volgens mij werken sleutels nog steeds het beste, ook al heb je dan waarschijnlijk vaak te maken met scholieren die een sleutel kwijt zijn. Of misschien met inbraak, maar dat lijkt me weinig lucratief op een school...

Weer een App erbij in ieder geval, wéér een heel aanmeldproces, en dan meerdere dagen in het jaar dat geen enkele leerling aan z'n spul kon. Ik wil niet eens weten wat het kost...
Ik snap de voordelen wel van een sleutelloos systeem, want sleutels kwijt, gesaboteerde sleutelgaten, etc maar zorg er dan voor dat er altijd een Plan B is waarmee de conciërge alsnog de deurtjes open kan maken. Via een bedrade verbinding die is weggewerkt aan de achterkant of zo. En ja, dat maakt het vast stukken duurder maar niet bij je spullen kunnen kost ook iets.
Een simpele scanner die de toegestuurde QR-code kan scannen of zelf een klaviertje om een code in te tikken moet hier toch ruimschoots volstaan.
Da's letterlijk hoe die bpost automaten met scherm werken. En de QR code krijg je normaal gezien ook per mail. Waarom ze die per se zonder scherm willen hebben snap ik ook niet.
Waarom ze die per se zonder scherm willen hebben snap ik ook niet.
De zogenaamde 'lean' lockers zonder scherm worden vooral ingezet om sneller extra capaciteit te kunnen aanbieden. Ze zijn goedkoper in aankoop, vragen minder onderhoud en er is geen elektriciteitsaansluiting of bouwaanvraag nodig. Daardoor kunnen ze makkelijker en op meer plaatsen worden geplaatst, zelfs in kleinere gemeenten of op drukke locaties waar er minder ruimte of infrastructuur beschikbaar is.
Ik denk minder onderhoud aan de pakketapparaten. Scanners kunnen kapot gaan of kapot gemaakt worden. Alleen een scanner is ook onvoldoende beveiligd. iedereen met de QR-code kan een pakket ophalen. Met een app kun je nog een vorm van authenticatie toepassen.
'Verbaas u niet, verwonder u slechts', aldus het spreekwoord. Dat scheelt al een heleboel 😉
Werkt sinds gisteren gewon terug. Gans dinsdag werkte het niet, woendsdagmorgen om 8 uur werkte het bij mij al terug.


Wel irritant als ze alles naar postkantoor gaang sturren. Gaan ze dan ook 24/7 op blijven? Of moet ik weer verlof nemen.

[Reactie gewijzigd door SadisticPanda op 26 juni 2025 13:52]

In het artikel staat postpunt, niet postkantoor. Postpunten zijn vaak winkels (supermarkten,...) die wel wat langer open zijn.
Postkantoor wordt ook aanzien als postpunt. Dus gaan ze daar naartoe. (is korstbijzijnde hier)
Zelfde verhaal. Ik ga waarschijnlijk zaterdag in de ochtend naar het postkantoor moeten. Die automaten werken precies vaker niet dan wel.
Postkantoor? Die hebben we al een poosje niet meer, want wegbezuinigd.
In Vlaanderen hebben ze nog wel postkantoren.
Ik stond maandag namiddag bij een pakjespunt om een pakketje op te halen. De winkelier wou de barcode scannen. Ik opende de app en wtf? het werkte plots niet terwijl 10 minuten eerde bij mij thuis het wel werkte! :(
Hadden we nog maar een redelijk groot gebouw in vrijwel iedere dorp en stad, waar je je pakketje heenbracht om te worden verzonden of om een pakketje op te halen en dat zonder veel gedoe: Een postkantoor! :)
Ik vind de app om de automaat te openen een onding. De dichtsbijzijnde automaat voor mij was er een met scherm die altijd werkte. De post vond het nodig om deze te vervangen door een zonder scherm. Voor mij werkt die hele app bullshit helemaal niet. Met 3 verschillende pakjes heb ik het geprobeerd, met een lukte het na een dozijn keer proberen te openen de andere keer helemaal niet.
Dan bel je naar de ondersteuning en zeggen ze dat ze het pakketje zullen laten ophalen en in een postkantoor afleveren. Nu in plaats van dat ze het met de volgende keer dat een postbode paketjes in de automaat komt steken/ophalen wachten ze de volle week tot het paketje in de automaat verloopt om het dan pas op te halen.
Voor mij geen automaat meer. Ik laat het wel in een postpunt (krantenwinkel) afleveren.
Veel plezier in uw postpunt... dat gaat zeker ook niet altijd goed :-) Sta je eerst een half uur te wachten, vinden ze dan uw pakje niet tussen al die duizenden ongesorteerde pakjes...
En dan is het; kom morgen eens terug, we gaan sluiten.
Ik gebruik het systeem niet.

Geef je expliciet aan dat het in automaat moet, dan zetten ze het in bpost postpunt. Kan ik enkel ieder 3 weken op zaterdag naartoe. Teller staat op 31 pakjes niet in automaat, terwijl expliciet aangevinkt. Tegenover 2 wel in automaat.

Er is een reden waarom ik automaat selecteer....
Goede kans dat de automaat vol zit, dat is althans in Nederland vaak de reden dat je pakket elders op te halen is.
Dat is inderdaad een gekend en jammer genoeg hardnekkig probleem in bepaalde gemeentes waar de lockers bijzonder populair zijn. bpost is momenteel bezig met het bijplaatsen van extra lockers en het doel is om het aantal lockers tegen het einde van dit jaar bijna te verdubbelen.

Daarnaast worden ook andere opties onderzocht zoals het meerdere keren per dag ledigen en bijvullen van lockers of het technisch mogelijk maken om meerdere lockers als voorkeur op te geven. De situatie zou dus – hopelijk – in de toekomst flink moeten verbeteren.
@Hayte , om 15u was op het radio nieuws te horen dat het weer werkt. En dat pakjes weer via de app uit de automaat gehaald kunnen worden.
Dat is niet zo fijn als je zoetwatergarnalen daar in liggen.
Ik heb er eens eentje gehad, die was zo zot als een deur. Pakje opsturen, dus scannen, hokje van de juiste maat kiezen, doet verkeerde maat open. Na nog wat proberen, op het laatst deed dat ding een hokje open waar al een pakje inzat! Heb het dan maar opgegeven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.