Nieuwe beelden Logitech MX Master 4 wijzen op extra muisknop

Er zijn nieuwe beelden van de Logitech MX Master 4 uitgelekt waarop te zien is dat de aankomende computermuis een nieuwe knop meekrijgt. Logitech lijkt de behuizing van de muis ook van minder reliëf te voorzien.

Op de beelden die via de website van European Union Intellectual Property Office zijn uitgelekt, is te zien dat Logitech een nieuwe knop heeft toegevoegd aan de linkerkant van de behuizing, vlak naast de terug- en vooruit-knoppen. Het lijkt erop dat de gebarenknop nog steeds aanwezig is. Deze knop bevindt zich op het rustvlak voor de duim, maar is nu beter aangeduid.

Het is niet de eerste keer dat er beelden worden gepubliceerd van de Logitech MX Master 4. De computermuis was begin juni tijdelijk te zien in een advertentie. Uit de oude en nieuwe afbeeldingen blijkt dat de linker- en rechtermuisknoppen groter zijn. Deze knoppen lijken ook doorzichtig te zijn. Het scrollwiel op de zijkant van de behuizing zou in beperkte mate naar voren zijn geplaatst, in vergelijking met de Master 3S die in 2022 op de markt is verschenen. Logitech heeft de nieuwe versie van de computermuis nog niet officieel aangekondigd. Het is ook niet duidelijk wanneer de Logitech MX Master 4 op de markt zal verschijnen.

Logitech MX Master 4
Logitech MX Master 4Logitech MX Master 4

Door Jay Stout

Redacteur

21-06-2025 • 12:03

174

Submitter: Chicken

Lees meer

Reacties (174)

Sorteer op:

Weergave:

Ik heb voorheen twee MX Masters gehad, maar begin er niet meer aan. De rubberized coating op de muis word na ongeveer twee jaar erg plakkerig. Verder zijn de MX Master muizen wel heel erg fijn. Als ze van de rubber coating af zouden stappen zou ik er wel weer een kopen.
Waar maak je het mee schoon? Heb zelf al bijna 10 jaar Logitech G502 muizen in gebruik, zowel op kantoor als thuis. Dus deze zien voldoende gebruik. Ik maak ze altijd schoon met iets warm water met een klein beetje handzeep en een keukendoek. Nog nooit plakkeurigheid gemerkt, zelfs niet bij een van de eerste die als reserve al jaren in de kast ligt. Aggressive vet oplossers en alcohol gebaseerde middelen gaan niet samen met de coating. Daar ben ik jaren geleden vanaf gestapt toen dat de "rubber" coating van mijn toetsenbord palmrest vernachelde.

Al mag van mij die "rubber" coating wel verdwijnen in zijn geheel, het is al een stuk beter dan vroeger maar het blijft rommel.
Sommige mensen (zoals ik) kunnen best wel ‘zweterige’ handen hebben. Het zweet/zout tast de muizen vaak daardoor aan.
Mijn muizen gaan max 2 jaar mee, en dan zien ze er echt niet meer uit. Ik heb vrienden die oude logitech muizen hebben en er nog uitzien als nieuw..

Ik heb alle mx master muizen gehad. Ondanks dat het fijne ergonomische muizen zijn, is de kwaliteit verschrikkelijk slecht.
Meerdere knoppen die er mee kappen (linkermuisknop laatst bij een mx3, de duimknop). Het rubber bij de de duimknop die scheurt (mx1)
En dan had je ook nog het fantastische waarbij de duimknop ingedrukt bleef, waardoor je de muis uit elkaar kon halen..
Grappig dat je dat zegt, ik heb ook een aantal MX series gehad en ze zijn allemaal +/- 10 jaar mee gegaan?
Mijn mx master 2s gaat nu 7 jaar mee. Wel één keer het probleem gehad van de gesture knop die vast zat maar dat was zo verholpen met een schroevendraaier, dat is inmiddels ook een paar jaar terug. Ik heb vrij zweterig handen en maak de muis eigenlijk nooit schoon. Gooi hem regelmatig in m'n laptoptas mee naar andere locaties waar ik werk en het gaat allemaal prima. Batterijduur is ook nog steeds super
Ja precies. Het enige wat bij Logitech altijd ruk is, is de software.
Om maar te zwijgen over de zwakke scrollwheel (mx2)
Die schakelaar tussen normal and freewheel scrollen werkte al heel snel niet meer.
Welk alternatief kun je aanraden?
Zelfde ervaring met de duimknoppen hier. De duimknop bij ik bij de MX1 ook moeten ontkoppelen, want je muis stopt in het geheel met werken als deze ingedrukt blijft. Bij mijn MX3 zit er al een kuil ingesleten bij mijn duim. Zo te zien heeft de MX4 een redesign op de duimknop, dus hopen dat deze nu wel blijft werken.

[Reactie gewijzigd door Earth_Apple op 23 juni 2025 08:40]

Het is met name ook de pH van zweet per persoon wat kan verschillen dat zal de grootste impact hebben. Niet iets wat je per definitie zelf in de hand hebt. Ik zie het terug op armleuningen van bureaustoelen en randapparatuur, deze zijn allemaal in 1x aangekocht op een kantoor en je zien per persoon een verschil terug, sommige is de coating al helemaal weg na 3+ jaar terwijl andere er amper gebruikt uit zien.
Ik vind het gek, aangezien ik mijn MX Master 2S al 5+ jaar gebruik en deze is na een onderhoudsbeurtje echt nog als nieuw. Dat terwijl die jaren in een rokerig hok (lees mijn gamekamer) hebben gestaan en ik ook behoorlijke zure zweetpoten heb. elke knop doet het nog, alleen de coating is een beetje versleten op de plekken waar je 'm vasthoudt. Als iemand met flinke handen, is de MX serie de enige muis die tot nu toe lekker in de hand ligt voor mij, die niet na een paar jaar uit elkaar valt. Dat in vergelijking met een Razer Deathadder en Steelseries Rival die ik daarvoor gehad heb.
Met mijn M500 muis had ik het zelfde (zelfde verhaal bij scheer aparaten), gelukkig zit er onder de dunne plakkerige laag hard plastic bij mijn muis.
Ik heb de coating er afgehaald, voelt iets minder zacht aan maar als je de muis niet kent zou je niet doorhebben dat de laag mist. Geen zwetend plastic meer, muis zelf kan nog jaren mee.
Met vochig doek of met een allesreinig doekje. Mogelijk komt het door allesreinig doekjes. Al zou het ook kunnen komen doordat het in de zomer behoorlijk warm word in mijn huis. Fijn om te lezen dat niet iedereen hier last van heeft. :)
Ontrubberen kan je doen met gedenatuteerde alcohol. Ligt er wel een beetje aan wat het oorspronkelijke materiaal is.
Benzine schijnt het beste te werken maar dat moet je wel even buiten doen en goed opletten met de dampen.
Gelukkig gebruiken steeds minder fabrikanten dat soort coating. Mijn G900 en G903 muizen hebben het gelukkig niet. Mijn Steelseries Sensei wel maar daar is het nu gelukkig niet meer plakkerig heb het er niet af gehaald. Maar heb het toen denk ik een keer met iets van alcohol schoon gemaakt en dat ging niet lekker daar na plakte het "rubber". En nu gewoon met wat warm water en heb er nu geen problemen meer mee gehad.
Met mijn g502 al jaren geen problemen. Met mijn MX master wel gehad. Zal een verschil in materiaal zijn.
G502 heeft volgens mij een ander soort rubber en de rest is een soort plastic. Heb daar inderdaad ook nog geen issues mee gezien.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 22 juni 2025 15:59]

Zo werkt dat niet, het is een soort rubber dat gewoon langzaam lijkt te verteren, bij mij was het zo erg dat na 2 jaar her rubber er letterlijk van af kwam vallen in stukken als een soort salamander die aan het vervellen was. Ik heb om die reden toch maar weer een mx master 2 gekocht. Die heeft daar geen last van.
Blijkbaar zijn de recente Logitech muizen veel minder duurzaam.
Modernere Logitech muizen zijn kwalitatief kwa materiaal veel minder helaas. Ik gebruik ze al 20+ jaar en te wil of te onwin, software en sensors zijn nog steeds top of the line, dus blijf ze gewoon gebruiken.

Ik moet voor werk inderdaad elke 2 jaar nu een nieuwe master halen. Helaas, maar is zo.
Water met een beetje Dreft doet wonderen tegen het plakkende rubber. Vreemd genoeg werken andere afwasmiddelen niet of veel minder goed....
Mee eens, ik heb ook een pesthekel aan die rubber coatings. Ze worden altijd plakkerig.
Ik heb de hele MX serie al gehad, en de MX 1 en 2 bleef de coating gewoon prima, maar bij de MX 3 is de coating helemaal kapot. Ik heb de muis eigenlijk alleen met water schoon gemaakt, omdat ik bang ben dat ik de coating nog verder sloop. Deze coating is dus kapot gegaan door alleen de oliën/zweet van mijn handen. Verder vind ik het echt een top muis.
Precies dit, zelfde hier. Ik vind het geweldige muizen en heb er best wat geld voor over maar dit heb ik met verschillende versie meegemaakt. Ik ben er klaar mee.
Het voelt echt als planned obsolescence (Oei vies; tijd om een nieuwe te kopen!), los van of het dat is ben ik er echt klaar mee.
Ik heb laatst een MX kloon gekocht voor een hele, hele scherpe prijs die qua vorm gelijk is aan de eerste MX Master versies met een belachelijk lange batterijduur, maar zonder die rubber rotzooi. Echt een goede aankoop, ik doe het gewoon niet meer bij Logitech. Ik weiger rond de 100 euro voor een muis neer te tellen en 2/3/4 jaar later iedere keer weer...
Welke kloon heb jij gekocht dan?
uitvoering: Verbatim Deluxe

Precies de vorm van de eerste MX, werkt prettig

P.S.: ik heb geen aandelen, deel alleen ervaringen
Lol nice.
De laatste keer dat ik iets van Verbatim kocht waren spindels dvd-r :)
Dat had ik dus ook voordat ik 'm kocht ja, hahaha!
Mijn mx master 3 is ondertussen bijna 4 jaar oud. Hij heeft wel meer glanzende plekken waar ik het meeste contact maak met het ding, maar plakkerig is hij gelukkig nog niet geworden. Vroeger (stuk langer geleden) inderdaad wel ook eens een muis voor weggegooid. Zou kunnen dat het bij mij gewoon minder snel gebeurt (kan ook afhangen van je eigen huid olieën en de temperatuur en zo) maar wellicht hebben ze er dus ook al iets in verbeterd.
Pas op dat je muis niet in de zon staat. Direct zonlicht heeft bij mij al aardig wat muizen gemold, met name doordat het scrollwieltje dan net zo plakkerig wordt als wat jij beschrijft.
Dat hangt erg van je huid af en wat daar allemaal uit de poriën komt. Er zijn ook mensen wiens zweet aluminium laptopbehuizingen aanvreet.
Gebruik nog steeds de muis van "Logitech Cordless Desktop MX 5500 Revolution" en vind dit juist ook omdat hij makkelijk opgeladen word in het docking station, heel fijn omdat de knoppen precies op een goede hoogte zitten.

Jammer dat Logitech dit systeem niet meer maak maar een USB stekkertje aan de voorkant om hem op te laden, heb de MX Master 2 of zelfs 3 een keer geprobeerd maar vind de knoppen niet op een lekkere plek zitten, ben benieuwf naar die 4.
Ik vind de optie aan de voorkant van de muis juist weer heel prettig. Ik vergat namelijk nogal eens de muis in de lader te stoppen om vervolgens zonder muis te zitten terwijl hij in de lader weer opgeladen werd. Nu kan ik nog steeds de muis gebruiken wanneer hij aan het opladen is.
Ja sorry hoor, vind dit geen excuus dat je de muis niet in de lader terug zet, werk al 35 jaar met rekendoosjes en was blij toen dit kwam, dat jij dan zonder muis zit omdat hij leeg is vind ik gewoon dom. Als jij op de snelweg zit en je tank is leeg omdat je niet langs de pomp ben geweest en een jerry-tank uit je kofferbak haal, vind ik dat je niet goed bezig ben, maar ieder zijn meug.
Volledig mee akkoord dat ze niet gemaakt zijn om lang mee te gaan. Mijn laatste master blijft in goede staat maar alleen omdat ik er heel voorzichtig mee ben en hem frequent voorzichtig reinig. De rubber begint inderdaad na verloop van tijd te verduren en te plakken.
Dit doet mij heel erg denken aan hoe bij mij vaker de rubbere laag van telefoonhoesjes verteerd is. Bij mij gebeurde dit altijd door zonnebrand. Zou het niet kunnen liggen aan handcrème, schoonmaakdoekjes, oid?
Het hangt erg af van het gebruik en waar je hem bewaart heb ik het idee. Ik heb een paar muizen (inclusief een uit de MX Master-serie) en ook een Harmony-afstandsbediening gehad waarbij ik dit probleem had. Maar ook een veel grotere hoeveelheid muizen waarbij dit geen probleem was.

Het heeft niets met temperaturen te maken, dat is iig duidelijk. Ik meen dat het iets te maken heeft met de reactie van die afwerking op iets van buiten. Bijv. stof (zowel de Harmony als de MX Master waren heel lang niet gebruikt en hadden opeens dat probleem toen ik ze uit de la trok), of als je hem schoonmaakt met iets waar het op reageert.

Persoonlijk ben ik iemand die veel over zaken heen wrijft als gevolg van Tourrettes. Dus het deel waar ik mijn duim plaats is aardig glad, maar ook plakkeriger. Kennelijk is er een bepaalde afwerking die die rubberlaag nog iets gladder moet laten aanvoelen.

Ik denk eerlijk gezegd dat ze nooit ervan af zullen stappen, omdat de meesten dit gewoon fijn vinden aanvoelen.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 24 juni 2025 09:09]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Nx222 juni 2025 13:05
Herkenbaar, en niet alleen bij deze Logitech muis Maar ook biij andere modellen. Ik laat de muizen inmiddels (mede) om deze reden links liggen. De build quality en het materiaal is niet meer wat het geweest is lijkt het.
Dit. Mijn mx ergo begint nu net buiten de garantie te plakken. Planned obsolescence als je het mij vraagt.
had hetzelfde met een corsair muis, maar die hebben ze netjes geRMA'd
Gebruik op kantoor een MX master 3 maar heb geen last van dit probleem.

Wat ik hieronder in de reacties mis is waar men de muis bewaard. Bij mij ligt hij altijd op mijn bureau op kantoor. Wellicht komt dit probleem meer voor als je de muis meegaat in de tas en dus meer slijt door het reizen. Daarnaast kan het zijn dat blootstelling aan verschillende temperaturen de coating ook geen goed doet.

Hoe dan ook hoop ik voor de mensen die dit probleem hebben dat dit bij de nieuwe versie is opgelost.
Zoals met heel veel logitech apparaten. Ik heb meerdere Harmony afstandsbedieningen gehad die dat probleem ook hadden. Schoonmaken deed ik met een vochtige doek.
Ach zolang zelfs Maserati's en andere dure merken hiervan last hebben (plakkerige knoppen), omdat de coating vloeibaar wordt......
Hopelijk komt er eindelijk ook een stille muisknop variant van de ergonomische MX serie. Een groot gemis momenteel
Die is niet ergonomisch.
Ow zo ik dacht dat je een MX Master wilde met de switches uit bv de MX Ergo maar je bedoelde een update van een ergonomische muis met stille switches.
Ja bv de MX Ergo mag wel eens een update hebben met stille switches en een goed scrollwiel!
Niet ergonomisch? Dat moet je even uitleggen.
De positie van je hand is verkeerd, want gedraaid t.o.v. rust.
Je bedoelt de MX Vertical of de MX Ergo? Bij de eerste zie ik vooral graag een versie met Bolt-dongle verschijnen, bij de tweede bestaat zo'n versie inmiddels.
Het gaat mij dan specifiek om een stille muis bij de ergo versies van MX
Ik gebruik de Lift. Heerlijke muis.
Ja inderdaad, die stille knoppen kan ik niet meer wegdenken.
Stille MX muizen bestaan al, dat zijn de for Business versies!
Heb zelf de MX Master 3S for Business.

[Reactie gewijzigd door Jacco011 op 24 juni 2025 09:51]

Stille MX muizen bestaan al, dat zijn de for Business versies!
Heb zelf de MX Master 3S for Business.
Is die ergonomisch?
Lift for Business is ook zo stil als de MX Master 3S for Business, alleen staat dit op de site niet expliciet. Echter op Reddit en andere links zeggen mensen dat het hetzelfde is. Zullen wel dezelfde switches gebruiken.
Liever een draad dan een extra knop. Maarja, dat is net zoiets als hopen op de terugkeer van de 3,5mm jack :'(
Je kan gewoon een soepele USB-C (met datalijn) aansluiten en de muis bekabeld gebruiken.
I wish, de draad is enkel voor opladen.

Ik vind de MX-3 verder een geweldige muis en heb er te veel geld aan uitgegeven om het nu al te vervangen, maar draadloos is in mijn ervaring een ramp - ongeacht dat iedereen zo enthousiast is over die nieuwe dongle die je erbij krijgt. De laatste optie zou zijn om BT te proberen, maar om daar nu een extra dongle/insteekkaart voor te moeten gaan kopen.

(een ramp is natuurlijk overdreven, maar bijna dagelijks een paar minuten last van haperingen is zowel tijdens werk als gamen eigenlijk onacceptabel voor een muis, ongeacht de prijsklasse)

edit: thanks voor de tips, maar voor de duidelijkheid, ik heb alle USB poorten zowel front, back als op m'n monitor, geprobeerd. (usb 3.1, 3.0 en 2)

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 21 juni 2025 15:05]

Dat is gek, wij hebben op kantoor 8 unifying receiver en 5 bolt receivers in gebruik en nog nooit van haperingen gehoord. Wel allemaal op Linux (software tip is Solaar daarmee kun je de dongles herprogrammeren zonder Logitech bloatware).
Gebruik eens een scherm van 144 Hz of meer. Door een poll rate van 125 Hz hapert de cursor.
Ik gebruik al 2 jaar een Mx Master 3s met een 165 hz scherm en ik heb er nog nooit iets van gemerkt tijdens werk of het gamen. Met mijn Mx Master 3 trouwens ook niet.
Het hangt van de omstandigheden af. Maar ik heb hetzelfde probleem. Zo nu en dan moet ik de muis aan en uit zetten en dan is het ook opgelost. Geen enorm probleem dus.
Wat is het probleem met draadloos en via draad opladen? Game je met deze muis? Volgens mij valt de latency van draadloze muizen wel mee namelijk. Vooral met zo’n 2.4 ghz dongle

[Reactie gewijzigd door DLSS op 21 juni 2025 14:12]

het gaat niet om de latency maar vertragingen/haperingen van ik schat een paar tienden van een seconde. Dat is juist ook tijdens werk een probleem als je steeds een paar centimeter naast iets klikt.

Draadloos is gewoon niet nodig IMHO, en als het problemen oplevert die je met een draad niet kan hebben...
Heb iets vergelijkbaars gehad, bleek dat de dongle net buiten bereik (wat vrij kort bleek) was, oplossing voor mij: USB hub in monitor gebruiken.
Hier inderdaad recentelijk ook de dongle verplaatst naar vlak voor de muis (in een dock onder de monitor), echt flink merkbare verbetering, korte afstand en line-of-sight.
Vanwege batterijbesparing bedoel je? Dat je hem even "wakker" moet bewegen?
Dat zou niet moeten liggen aan het feit dat je draadloos verbonden bent.

Ik heb verschillende draadloze (gaming) muizen zonder enige merkbare latency/vertraging. Ik speel er onder meer extreem latency gevoelige games als CS2 mee, waar (zelfs minimale) vertraging veel sneller merkbaar is en een nog groter probleem vormt dan bij werk gerelateerde zaken.


Gebruik je een meegeleverde dongle of generieke Bluetooth?

[Reactie gewijzigd door DLSS op 21 juni 2025 17:01]

Usb 3.0 heeft interferentie met die dongles.

Met een zo simpel mogelijke hub of verlengkabeltje los je alles op, is mijn ervaring.
Het gaat ook vaak mis met powered hubs. Vooral USB3.
Heeft te maken met de hogere laadcapaciteit door hogere spanning op USB3 (ook poorten op pc's). En dus veldwerkingen die storing geven.
Ik heb vooralsnog alleen geluk gehad met expliciet een USB2.0 hub op een USB3.0 poort. Vervolgens de unify ontvanger in de USB2.0 hub.
Wut? Dat wordt wel eerst allemaal gecommuniceerd tussen de apparaten. Als een device niks kan met hoge laadatroom danwel spanning is het gewoon 5V, zoals usb 1 en 2. Dus dit verhaal lijkt me beetje larie. Buiten dat zou een Logitech toch wel engineers hebben die dat zouden weten..
Niet alle USB3 poorten zijn hetzelfde... Dat zou pas echt mooi zijn. ;)
Het is niet de spanning maar de data, hoe dan ook, de interferentie problemen met USB 3.0 zijn al 13 jaar een vaststaand feit:

https://www.usb.org/sites/default/files/327216.pdf

Ook een aantal (toen) 'vage' problemen mee gehad vroeger, pas als je weet wat het probleem is weet je hoe je er oplossingen voor kan vinden. ;)
Ik heb hier de VXE Dragonfly R1 Pro. In eerste instantie wilde ik de MX3 aanschaffen, maar met een polling rate van maar 125Hz en geen optie hem bekabeld te gebruiken ben ik vrij snel van die gedachte afgestapt. De R1 Pro is wat minder fancy en heeft minder knoppen, maar kent geen merkbare inputlag via de dongle én is bedraad te gebruiken met de super soepele meegeleverde USB C kabel. Dus als de accu leeg is prik ik de kabel erin en kan ik door.

En dat voor de helft van de prijs van een MX3. Ik heb overigens thuis nog een andere muis geprobeerd die ook een polling rate van 125Hz heeft (muis die we voor de laptop hebben) maar in games is het net alsof je door stroop beweegt. Niet mee te spelen. Dat was overigens via BT. Wil je minder input lag dan moet je gebruikmaken van 2.4GHz.
Dat was overigens via BT. Wil je minder input lag dan moet je gebruikmaken van 2.4GHz.
BT is ook 2,4 GHz. ;) Het klopt wel dat vaak een meegeleverde dongel minder vertraging kent dan BT.

Het beste is gewoon een kabeltje.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 juni 2025 16:23]

Ik bedoelde inderdaad een 2.4GHz dongle. Met een fatsoenlijke muis met een 1k polling rate of hoger gaan de meeste gebruikers geen verschil merken tussen kabel of draadloos. Dan is de input lag echt verwaarloosbaar.
Dit had ik ook met de dongle van de mx zelf.. eenmaal op bluetooth echt geen enkel probleem meer gehad..
Bij mij is het succesvol werken van de muis met de dongle erg afhankelijk van welke usb poort ik de dongle insteek. Direct in de pc gaat prima, maar de meeste hubs geven problemen (ook weer niet alle).

En als het dan werkt, dan werkt het heel goed. Beter dan Bluetooth kwa latency. Maar je moet wat geluk hebben dat het ook met jou pc werkt.
Dat kan dus helaas niet. De USB-C poort op de Logitech MX Master 3S is er enkel voor het opladen van de muis. Als je de muis bekabeld wilt gebruiken moet je naast de kabel de muis dus ook nog een keer verbinden via bluetooth of de USB-dongle.
En wat is het verschil? Ok een extra usb poort in gebruik, maar je kunt de muis ook gewoon aan een telefoonlader hangen.
Tegen de muis leeg is moet je em al voor problemen opsturen naar Logitech, dus opladen is toch al geen probleem :+
Mijn oudste MX master is dit jaar zo'n 10 jaar oud en gebruik ik nog steeds dagelijks op het werk. n=1, maar ik hoef 't ding nog steeds nauwelijks op te laden en de master-serie is voor mij hands-down de fijnste muis ooit.
Precies dezelfde ervaring. Ik heb er 2, beide nog top.
Tjah, mijn MX perfornance heeft alleen de geest gegeven omdat er iemand zn hele schooltas erop gegooid had en de knop physiek gesloopt had. Deze heeft het bij elkaar langer uitgehouden dan de 5 mx master 2 en 3's daarna. Toevallig net weer een MX master 2s bluetooth met dubbelklik problemen teruggestuurd. Deze heb ik 2 weken gebruikt en daarna 1 1/2 maanden in een la gehad.
Ai dat klinkt wel zuur. Voor Logitech is het natuurlijk interessant om minder kwaliteit te leveren, als mensen het toch wel kopen. Het zou zo niet moeten, maarja consumptie maatschappij
Dat en logitech is de enige met de vliegwiel scroll optie. Heb nu tijdelijk een corsair die net wat lekkerder in mn baby-handjes ligt, maar mis de muiswiel erg,
Dat vliegwiel is inderdaad een super uitvinding. Wat mij betreft verdienen ze daar een Nobelprijs voor. :+ Ik zou niet meer zonder willen. Op elke andere muis mis ik dat meteen. Ff een zwieber aan dat wieltje geven en hupsakee we scrollen lekker ver door. Heel fijn als je een lange website of document al kent en op gevoel weet waar je moet zijn. En als je de gewenste inhoud langs ziet komen dan tik je het wieltje aan om te stoppen en hup je bent er.
Kwaliteit is aanzienlijk achteruit gegaan bij Logitech. De MX master 2s verkopen ze nog steeds, maar de eerste variant heeft duidelijk betere plastics en rubbers dan de gene die ze nu nog verkopen.
Aha, ik heb geen idee natuurlijk. Zit nog op de eerste. Wel jammer, want het apparaat is brilliant. Ben dan wel benieuwd hoe deze gaat zijn, moet denk ik wil namelijk binnenkort iets nieuws
Na vele jaren Performance MX is het nu wekelijks opladen met dus een magnetisch usb-piemeltje..
Bij elkaar is het vervangen van de batterij ongeveer 7 euro aan nieuwe onderdelen en 30 minuten werk. En je heb dan nieuwe skates.
Plus de micro-switches en het gat onder de duim.. Maar gelukkig heb ik nog een levend reserve exemplaar :)
De microswitches zijn ook niet zo duur, ongeveer 2 euro voor 5 :P Gat onder de duim weet ik niet, wat heb je er dan niet mee gedaan
Slijtage van het "plak-rubber". Hij is ook al erg oud..
De accu er in gaat naar een tijdje groeien (spicy pillows), gaat geen data over de kabel en de muis is natuurlijk ook relatief zwaar door de accu.
Een bedrade muis? Anders dan wanneer dat ding zonder energie zit zou ik echt niet weten waarom je nog aan een draad zou willen zitten, zelfs in highspeed games is er geen toegevoegde waards.
Omdat een bedrade muis niet leeg kan zijn en het geen milieuvervuilende accu nodig heeft, om maar een paar redenen te geven.
Een MX muis gaat maanden mee op 1 lading en het geeft ruim van tevoren aan dat het opgeladen moet worden, dus in de praktijk geeft het eigenlijk nooit problemen. En tijdens het laden kan ik het gewoon blijven gebruiken, dan laadt het gewoon op via een usb-c kabel.
Milieuvriendelijkheid, bon, maar niet leeg kan zijn is een beetje overdreven. Bij 20% krijg je al een melding en dan nog heb je minstens twee weken (bij Logitech, in mijn ervaring) om hem op te laden, en tijdens het laden (met usb-c) kun je hem ook gewoon blijven gebruiken. En in een paar uurtjes is die weer volgeladen, waarna je minstens een paar maanden (maar ook een halfjaar, afhankelijk van de ouderdom) door kunt zonder op te laden. De kans dat de accu leegraakt is dus bijzonder klein.
De G502 icm de G Powerplay gaat ook nooit leeg. :9
Dat was zeker een ding toen ik nog een Mac met diens muis gebruikte, maar deze MX Master geeft ruim op tijd een melding. hop even aan het draadje en meteen ook door kunnen, want het ding blijft intussen gewoon werken. Dan zie ik het probleem totaal niet meer.
Nou, ik heb tot nu toe eerder mijn muis vervangen omdat de knoppen versleten dan dat de batterij kapot ging, alleen wel jammer dat ze tegenwoordig geen gewone oplaadbare AA batterij meer gebruiken, waar dat bij de MX performance variant nog wel gaat.
En out of juice, zodra die rood wordt kan je nog zo goed als een werkdag ermee werken en dan aan de oplader, of ff in de pauze aan de oplader, of gewoon tijdens werken aan de oplader (maar vind werken met draad irritant), en daarna kun je weer maanden vooruit.
En wat betreft milieu vervuiling, jij denkt dat die lange draad en connector minder vervuilend is om te produceren?
Bekabelde muis: Altijd met kabel verbonden.
MX Master: Eens paar maand een uurtje per kabel verbonden.
En milieuvervuilende accu? Kom op, alsof dat de reden is.

90% van de mensen die aan bekabeld vast houdt doet dat uit principe.
Waarom? Ik laad mijn MX Master 3 misschien 3x per jaar op, gewoon als ik even de laptop niet gebruik en heb verder nooit last van een kabel die ergens in de weg zit. En met m'n huidige laptop ben ik helemaal blij dat zoveel draadloos (ook via Bluetooth) kan, want die heeft alleen USB-C poorten...
Dan verlies je in 1 klap 2 van de grootste voordelen van deze muis. Draadloos werkt gewoon heerlijk en je kunt heel snel van device switchen waardoor ik mijn muis op drie pc's/laptops gebruik. En dan wissel ik vaak heel snel even naar een andere computer. Als je dan iedere keer je usb kabel eruit moet trekken en bij die andere er in moet pluggen, is dat snelle switchen wel voorbij.

Zoals ook al door anderen genoemd, gaan die muizen echt enorm lang mee op 1 lading. Ik gebruik mijn muis 8 uur per dag en als ik em eens per kwartaal op moet laden, is het veel.

Het milieu zou een argument kunnen zijn maar ik heb mijn Master 3 al 5 jaar in gebruik en denk dat ik er nog vele jaren mee vooruit kan. In de tussentijd heb ik 2 a 3 telefoonaccu's er doorheen gejaagd dus dan valt de schade relatief gezien ook wel mee.
Ben ik het niet mee eens, bij de Keychron M6 heb je de optie voor draad er gewoon bij zitten (naast BT en Wifi). Dus je kan voor office werk de DPI en polling rate laag zetten op bijvoorbeeld 125Hz en als je wilt gamen dan kan je deze beide verhogen en eventueel aan een kabel hangen.
Ik snap dat de MX Master series voor office werk bedoelt is, maar ik vind dat als je zoveel geld neerlegt voor een muis die de boven genoemde opties mist die de Keychron M6 voor de helft van het geld wel heeft een beetje jammer.
Met de MX Master 3 valt vrijwel niet te gamen, helemaal niet als het om een FPS gaat.

Ik heb sinds tijd een Keychron M6, een stuk lichter dan de MX Master 2S/3 die ik had en werkt prima. Het is zeker geen perfecte muis, maar ik was de slechte software support op mijn MX Master 3 zat. Totdat Logitech fixed dat als je ik van een Linux machine naar een (meerdere geprobeerd) WIndows machine switch dat het scroll wheel niet ineens 10x zo snel scrolled zonder valide reden, neem ik geen Logitech meer.

Ik heb het idee dat Logitech een beetje te lang aan de top heeft gezeten en nu vrij weinig doet. De andere merken zijn innovatiever en komen met betere features.
Waarom zou je een draad willen? De draadloze technologie is vrijwel net zo stabiel als bedraad tegenwoordig en de batterij gaat weken mee.
Wat, echt nooit meer een muis met draad voor mij. Ik ben gek van die mix muizen, echt super, batterij leven is mega lang en opladen snel. Ik ben wel bij klanten en nooit gedoe met lege muis. Ik vind alleen de klik te luid, daarom is die 3s wel gaaf, maarja ik heb de normale al. Hopelijk is die 4 net zo stil als de s en dan is t leuke upgrade.
Waarvoor heb je de wens voor een draad dan? Deze serie is sowieso draadloos, maar voor daily use, wat is het nut van een draad? De accu van deze muizen gaat echt lang mee. Ik doen nu 6 jaar elke werkdag met deze muis en ik hoef nog niet eens 1x maand, zelfs nog niet om de maand een uurtje aan de kabel te leggen.
Zowel BT als de dongle werken bij mij top. Ik vind draadloos juist top voor werk gebruik.
Anders de Logitech G502X. Ligt ook goed in de hand
Wat is het probleem met draadloos dan?
De batterij van mijn master v2 is langzamerhand op. Effectief gebruik ik hem als bedrade muis. Het draad gaat een compleet andere kant op dan mijn pc, maargoed xD
Wat is het probleem? Ik heb logitech g502 light speed (draadloos) gaat makkelijk anderhalve week mee. Gemakkelijk.
Muis met draad zou ikzelf echt niet meer naar terug willen.
Ik vond zelf in het verleden de MX700 zeer fijn, draadloos met dock dus 's nachts kon de muis gewoon opladen.
En tegenwoordig heb ik the best of both worlds, draadloos en toch nooit een lege batterij omdat ik een Powerplay mat heb waardoor de muis constant stroom krijgt.
En tegenwoordig heb ik the best of both worlds, draadloos en toch nooit een lege batterij omdat ik een Powerplay mat heb waardoor de muis constant stroom krijgt.
Ik snap niet goed waarom je dan wel weer een plaatsbeperkende mat gebruikt nu je de draad hebt opgeruimd.
Mijn M720 Triathlon schuif ik gewoon over de tafel.

Ach en dat opladen... ik doe er om de paar maand een nieuw batterijtje in, of iets vaker een andere NiMH.
Daar zou ik zeker geen permanente laadoplossing voor op mijn buro willen hebben, want dat ligt gewoon in de weg en vraagt ruimte.
Die powerplaymat is best groot en ik ben een mat ook gewend.
Glijdt ook beter dan een ongelakte houten tafel

En ik heb er nu verder helemaal geen omkijken meer naar, ik hoef niks in te pluggen en ook niks te vervangen.
Wat is een gebarenknop?
Dat is een knop die wanneer je die indrukt en tegelijk met de muis beweegt, een functie of macro uit kan voeren. Het is even wennen maar werkt goed.
bijvoorbeeld: GebarenKnop indrukken en naar rechts bewegen = tabblad naar rechts (en naar links is naar links). En zo kun je van alles toekennen aan een muisbeweging. Als een soort extra knop. Vier richtingen, boven beneden links rechts.

De Triatlon M720 heeft dat (onder anderen?) ook.

Maar persoonlijk vind ik dat meer = beter. Heb een G604 en daarvoor een G600, dat was genieten! 12 knoppen aan de zijkant.

[Reactie gewijzigd door hanszel op 21 juni 2025 12:24]

Dat is die grote knop linksonder. Druk die in met je duim en beweeg je muis dan kun je een "action" doen die je zelf kunt instellen.
Bijvoorbeeld een specifieke applicatie openen als je die knop indrukt en naar voren schuift.
Je kunt maximaal 4 acties instellen (naar voren, achteren, links en rechts) en er zitten best leuke dingen bij zoals screenshot maken, media control, etc.

Zelf gebruik ik het in combinatie met een autohotkey script om de functionaliteit nog verder uit te breiden.
je kan de gebarenknop gebruiken om trackpad gebaren uit te voeren (zoals 4 vingers omhoog om mission control/ task view te openen, 4 naar links/rechts om tussen desktops te wisselen, etc)
Die knop toont gebaren. Dus is soms een boks en een andere keer steekt de knop de duim op 🤪

Maar goed, een echt serieus antwoord heb ik zelf niet
Dat is de knop die onder je duim zit (ook aanwezig op de master 2 en 3). Je duwt die in en dan beweeg je met je muis in een van vier richtingen om vier verschillende acties te doen. Kan handig zijn voor sommigen maar in de praktijk gebruik ik die amper (juist voor window management).
Bij mij heb ik dan alle openstaande vensters in beeld en kan zo kiezen waar ik heen wil. Soort van precies hetzelfde als WIN+Tab. :)
Overigens zit daar al een gat in "gevreten" door mijn duim... LIgt niet aan mijn gezondheid of voeding...
Ik heb een MX Master 2 en 3 liggen en echt vele jaren gebruikt, en dit heb ik nooit geweten... |:(
Ik had vanuit het niets twee extra applicaties van Logitech op mijn laptop. Er was eentje met Logitech Typing AI ofzo, waarvoor ik nooit consent heb gegeven. Ik heb gelijk alles van Logitech verwijderd.
Das echt het rottige aan moderne drivers. Die downloaden gewoon die rommel van het internet. Logitech is daar zeker niet de enige in hoor. HP kent er ook wat van.
Gelukkig hoef je voor normaal gebruik geen extra software van Logitech te gebruiken. Volgens mij wordt je data ook voor personalisatie verzameld en verwerkt. Je mist enkel de functies om knoppen aan andere taken toe te wijzen of per app te variëren. Normaal gebruik maakt het niet zoveel uit verder.
Normaal gebruik maakt het niet zoveel uit verder.
Tja, voor normaal gebruik kun je ook goedkoper spul kopen, ik kies Logitech vanwege die extra functies (naast de ergonomie en bouwkwaliteit).

Ik heb een paar maanden geleden geen AI-zooi meegekregen met de Options-software en lees alleen oude boze redditposts erover, misschien zijn ze er snel weer mee gekapt?
Het klopt dat het in Logi Option + verweven zit.
Maar alles is netjes uit te zetten, zoals Logi AI en Shared Diagnostics.
Als de nieuwe MX Master 4 uitkomt zal hij mijn 3S meteen vervangen.
Voor mij persoonlijk is de MX serie (Toetsenbord en muis) het beste wat op de markt is.
Dus je bent ZO tevreden over je 3S dat je 'm meteen wegdoet wanneer de nieuwe uitkomt?

Klinkt LOGIsch...
Zou prettig zijn als Logitech een keer stopt met de niks toevoegende texturen op de 'thumb rest'. Ziet er leuk uit maar een crime om goed schoon te maken/houden. De 502 Lightspeed spant hierin helemaal de kroon met een lading kleine verzonken driehoekjes.. Het materiaal heeft van zichzelf al grip genoeg voor waar het zit en wat het moet doen, zeker met een groot druk oppervlakte voor een onderliggende knop.
Ja verschrikkelijk, niet schoon te krijgen. Maar er is een 'oplossing'. Ik heb voor mijn oude G502 (ik heb nu de draadloze versie gekocht voor thuis en de oude op kantoor gelegd) op aliexpress een nieuwe behuizing en nieuwe skates gekocht. Nu ziet ie er weer vers uit.
Iets wat direct contact heeft met de vingers heb ik liever geen "Ali special". Het kan zijn dat je een identieke shell als Logitech krijgt maar het kan ook een ding zijn wat met allerhande afgekeurde chemicaliën van de kloon band is gerold. Dat is altijd de roulette die je draait bij dergelijke sites.

Over het algemeen doe ik 3 à 4 jaar met een muis. Ik zie het als een gebruiksvoorwerp en als het vervelend wordt komt er weer een nieuwe. Goedkoop zijn ze niet maar uitgesmeerd over het aantal gebruiksuren is het peanuts.
Snap ik, valt zeker wat voor te zeggen.

Ik maak me daar zelf echter nooit zo druk om. Ben eigenlijk altijd wel zeer tevreden met wat ik op ali koop maar zeker weten doe je het natuurlijk nooit.
Ik heb zelf een MX Master 1 met ook zulke texturen. Mijn ervaring is dat ze goed schoon te maken zijn met brillenpoetsdoekjes (mét alcohol). Ik gebruik die van de Lidl, al 10 jaar, werkt prima. Misschien een suggestie?
Alcohol staat juist erom bekend dit soort coatings aan te tasten. Dus daar moet je altijd mee uitkijken. Het werkt ook niet zo goed tegen (vinger)vet losmaken als een zeep. Al vermoed ik dat de concentratie van de doekjes heel erg laag is. Gezien veel brillenframes kunststof zijn en niet elk kunststof kan tegen alcohol, zal het niet zo potent zijn als bijvoorbeeld een 99% IPA.
Klopt, alcohol is het ook niet. Ik ben alleen ff de naam van het "vocht" kwijt. Anyway, de W5 vochtige brilpoetsdoekjes dus. Voor mij werkt dat erg goed tegen (vinger)vet, maar ik heb een wat aparte samenstelling van dat spul. Zeep werkt bij mij totaal niet
Nu maar hopen dat ze van die verschrikkelijke rubberen laag af zijn gestapt. Ik heb de 3 en 3S en beide zijn plakkerig na een jaar. Geen fatsoenlijke manier om dit te vervangen of schoon te maken. Heb eigenlijk al vanalles geprobeerd.

Heb de hoop opgegeven. Ik gebruik nu inmiddels al bijna meer dan een jaar een Logitech M575 muis die volledig van plastic is. Heel fijn ding om mee te werken.
Hopelijk krijgt deze muis een hogere polling rate, zodat je muis pointer op schermen boven de 60Hz lekker soepel beweegt. Die 125Hz polling rate van de MX Master 3S is tegenwoordig gewoon niet goed genoeg meer.
Jarenlang op zich met voldoening gebruikt, maar ik vind het toch een muis met concessies. De polling rate en de latency is onder sommige omstandigheden best wel storend (m.n. mac + laag hz scherm). Daarnaast is het ook wel een lomp en zwaar ding. Dat geeft natuurlijk wel een kwaliteitsgevoel, maar is het echt fijner?

In mijn optiek zou het een verbetering zijn als de polling rate tenminste naar 250hz ging, de latency werd verbeterd en het gewicht van de muis iets omlaag gaat.

Los daarvan was Bluetooth en Mac nooit een gelukkig huwelijk voor de MX3 bij mij, maar Mac is waarschijnlijk medeschuldig daaraan. De dongle maakt het wel iets beter, maar vloeiend werd het nooit.

[Reactie gewijzigd door Tr4nnel op 21 juni 2025 12:43]

Ik ben tevreden met mijn MX Master 3, maar in de praktijk gebruik ik de knoppen bij mijn duim slechts heel zelden. De gebarenknop vergeet ik altijd, maar is lastiger te gebruiken dan de equivalente toetsencombinatie. Horizontaal scrollen vind ik dan wel weer handig (maar je moet even links-rechts omdraaien in de instellingen IMHO).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.