Logitech M720 Triathlon

Specificaties Bluetooth muis en 1.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech M720 Triathlon Review

Bruin Poeper 6 februari 2018, laatste update op 1 september 2018, 775 views Product gekocht

Logitech M720 Triathlon

Supermuis die haast alles kan, maar waar is de gebruiksaanwijzing?

Pluspunten

• Voor 3 apparaten bluetoothkeuzeknop
  • en 2 extra knoppen zichtbaar
  • en 3e extra knop onzichtbaar

Minpunten

• Je krijgt hem niet zonder meer aan de gang... (geen gebruiksaanwijzing meegeleverd)
  • Behuizing van soft(-plakkerig) kunststof: minpuntje voor ergonomie.
  • Niet koppelbaar met Sony TV (met mijn Microsoft bluetoothmuizen lukt dat wel)

https://tweakers.net/i/Pn5YLIBUXcuRz-FoPAl2KlESPdg=/m/511001/1EJarP7gLlDBW0xQ5LiDdDJ3iSTQLdFM06Ch3XA5rRPOrYcUP5Deze muis gekocht omdat ik:
a) bluetoothmuis wou
b) extra knop(-pen) wou

Ik had eerder MS Mouse5000 en daar vond ik de 'page back'-toets erg handig.
Daarna een MS SculptTouch, wel met bluetooth maar zonder extra toetsen.

Deze Triathlon M720 is mijn eerste Logitech muis.
Wat direct opvalt is de 3-kanalen omschakelbaarheid, zodat je bluetooth aan 3 verschillende apparaten kan koppelen. Bovendien zit in het batterijvak nog een USB-bluetooth adaptertje, voor het geval je pc of laptop geen bluetooth kan/wil gebruiken.
Zodra je in Windows10 koppelt haalt hij van het internet de uitgebreide software.
Vóór de kanaalselectieknop zitten 2 andere knoppen die 'page_back' en 'page_forward' doen, maar je kan er zowat elke andere functie aan koppelen mbv de Logitech software.
Pas later bleek er nog een verborgen knop, de 'bewegingsknop' (zit links onder verstopt achter de plaatselijk flexibele behuizing, en welke je met je duim bedient. Op de foto zie je rechts in de hoek onderaan het zwart van de behuizing een horizontaal merktekentje: daar zit ie.
De Logitech software biedt zéér veel instelmogelijkheden voor die 3 extra bedieningsknoppen. Super!
En natuurlijk heeft ook deze Logitech het vliegwieleffect (in/uitschakelbaar) zoals geen ander merk dat heeft.
Dat scrollwiel clickt bovendien L/R heerlijk soepel, ik ken geen muis die dat beter doet.
Het is afwachten hoe lang de batterij (van de 24 maanden) mee gaat. Ik ben niet gewend om de muis uit te schakelen. Hij doet het hier ook op een halfvolle NiMH-accu en ging niet stuk toen ik die er omgekeerd in stopte. Howel een NiMH nominaal 1,2V geeft en een alkaline 1,5V kan de NiMH het soms zelfs beter doen.
(Die halfvolle NiMH liet Triathlon na 2 weken melden dat hij leeg was.Open spanning bleek nog maar 1,01V. Hij wordt dus erg goed leeggetrokken.)
Al met al ben ik enthousiast over de mogelijkheden en het mechaniek van deze muis, hij is het geld (ca €60) waard.

Kritiekpuntjes.
1-Ik kon het batterijvak niet open krijgen. Het zat voor mij niet op de 'logische plaats'.
Ik dacht dat ik het moest openen met een mes in het gleufje onder de verborgen knop (die ik pas na een week ontdekte). Omdat het bodemdeel zo niet open wou, en ik bang was dat stuk zou gaan, ben ik er mee teruggegaan naar de Mediamarkt. Als het er stuk van gaat moeten zij dat zelf maar doen...
Je moet dus met je duim op de brede deuk naast de sensor duwen in de richting van de voorzijde. Dat was dus precies het gedeelte waarvan ik dacht dat het vast zit...
2-Op het eerste gezicht mist er de knop 'verbinding maken met bluetooth'.
Pas later bleek mij dat je dat doet met de kanaalselector 1-2-3. Het kanaal wat je hebt gekozen (led licht op) moet je langer indrukken en dan gaat hij knipperen om verbinding te maken (koppelen).
>>Moraal van 1 en 2: zorg voor een handleiding, al was het maar met een paar plaatjes op de blisterkaart.

3-Het lukte mij niet om deze muis te koppelen als bluetoothmuis om het SmartTV gedeelte te bedienen bij mijn Sony TV type KDL32W705B. Het lukte ook niet met de meegeleverde USB-bluetooth adaptor.
Terwijl mijn Microsoft bluetoothmuizen er wel probleemloos mee koppelen.
4-Ik ben niet erg gelukkig met de rubberachtige softgrip van deze muis. Dat voelt al gauw te stroef en op den duur zelfs plakkerig.
5-Bij de 2 knoppen vóór de 1-2-3-knop zou ik de tussenliggende van een deuk willen voorzien, want ik voel nu niet goed op welke ik druk en moet vaak even kijken...

P.S.: 28-8-2018 Automatische updates uit gezet.
Omdat Logitec zich elke paar weken meldde dat er een softwareupdate geïnstalleerd moest worden heb ik de 'automatisch' functie maar uitgezet.
Wellicht wordt er zelfs nog wat omgesnuffeld wat ik zoal met mijn computer/muis doe.
Voor mijn gevoel wordt er helemaal niets nieuws geïnstalleerd, maar de update vraagt wel veel aandacht.
Voldoende redenen om die 'updates' niet meer te willen.

Heb jij ook een Logitech M720 Triathlon?