ASUS en Gigabyte laten micro-ATX-moederborden met AM5-sockets zien

ASUS en Gigabyte hebben nieuwe moederborden met micro-ATX-formfactor getoond. Het gaat om een Aorus-bord met X870M-chipset en een ROG Strix-bord met B850-chipset. Er zijn niet veel van zulke high-end moederborden op de markt.

Tweakers spotte op de beursvloer zowel de ROG Strix B850-G van ASUS als de X870M Aorus Elite van Gigabyte. Beide moederborden zijn bedoeld voor moderne pc's met een AM5-socket voor Ryzen-cpu's, maar dan op een micro-ATX-formfactor. Er zijn op dit moment weinig tot geen moederborden beschikbaar in dat duurdere segment; mATX komt doorgaans vooral voor in goedkopere modellen.

Het Gigabyte Aorus-model is een moederbord met Wi-Fi 7-ondersteuning. Het heeft verder vier DDR-slots en vier M.2-slots waarvan er drie PCIe 5.0-ondersteuning hebben. Er zit verder een 2,5Gbit-poort op de kaart, en twee USB4 Type-C-poorten die DisplayPort Alt Mode ondersteunen.

De ROG Strix B850 van ASUS heeft ongeveer dezelfde specificaties, behalve dan dat slechts een M.2-slot PCIe 5.0 ondersteunt. Er zit een enkel PCIe 5.0 x16-slot op het moederbord; ASUS zegt dat het vanwege het kleinere mATX-formaat een tweede slot heeft moeten inleveren. Wel zitten er tien USB-poorten aan de achterkant van het moederbord. Wanneer de modellen precies uitkomen en wat die kosten, is nog niet bekend.

ASUS en Gigabyte mATX-moederbordenASUS en Gigabyte mATX-moederborden

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

23-05-2025 • 10:18

27

Lees meer

Reacties (27)

27
27
10
1
0
16
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

4 dimm slots? Nah. De MSI MPower B850M, AsRock B850M-X en zelfs de oudere AsRock B650M-HDV/M.2 maakt al deze borden overbodig.

De meeste mensen die een high-end bord nemen willen ook snelle 6000+ RAM. Dat draai je nou eenmaal niet met 4 DIMM's op AM5. Gelukkig snappen MSI en ASRock dit dus die brengen daadwerkelijk fatsoenlijke borden uit op alle formaten incl mATX met maar 2 dimm slots zodat er probleemloos (als de CPU zelf zijn memory controller het aan kan ten minste) gebruik gemaakt kan worden van 6400Mhz (1:1 mode) of 8000Mhz (2:1 mode) DIMM's. Die worden zat aangeboden met EXPO support maar kunnen niet draaien in een 4 dimm configuratie dus ja.. waarom dan 4 slots..


Ik ontwijk met opzet ASUS want die maken die borden wel (Gene, Apex) maar die zijn zo belachelijk duur en prijzen zichzelf compleet uit de markt. Niemand koopt dat spul.. zeg ik met een X670E Gene. Meest nutteloze overpriced component wat ik ooit heb gekocht.

[Reactie gewijzigd door Imprezzion op 23 mei 2025 10:43]

Ik draai een 8600G op B650 AM5 met 4x 8GB op 6000 expo, waarom zou het niet draaien?
Ik volg niet helemaal waarom er zo weinig hi end borden zijn op mATX formaat. Misschien dat een maximale gaming rig betere airflow heeft in grotere kasten, maar de meeste setups moeten er wel in passen.


hm }:O doet die texteditor uberhaupt wat?
Ik volg niet helemaal waarom er zo weinig hi end borden zijn op mATX formaat.
mATX is maar 6 cm minder hoog dan ATX. mATX is vaak maar niet altijd voldoende.
Klopt, en naar aanleiding daarvan zou ik vermoeden dat mATX toch populairder had moeten zijn. Natuurlijk is ATX een prima standaard, maar het formaat is wel een beetje jaren '90 aan het worden.
mee eens, waar je vroeger nog echt heel wat insteekkaarten had (beeld: geluid netwerk usb/firewire zit je nu toch wel vaker aan een maximum video, misschien een capture card en wifi. degelijke audio en fatsoenlijke netwerkchips zitten eigenlijk altijd wel al gewoon op je moederbord (zeker in de hogere segmenten)

anders dan wifi en videokaart heb ik al in geen tijden meer iets bijgeplaatst al gaat daar binnekort voor het eerst iets aan veranderen nu ik TB3 aan mijn systeem ga toevoegen.
waar je vroeger
Vroeger was een GPU nog één slots.. tegenwoordig heb je bijna ATX nodig wil je uberhaupt nog één andere kaart kunnen gebruiken.
mATX is toch 6cm minder hoog dan ATX. mATX is meestal maar niet altijd voldoende :+

Ligt natuurlijk aan je oogpunt maar ik ben het met @vlaaing peerd eens. Grootste (groei) markt voor custom PC onderdelen is gaming en meerdeel van de gamers prikt er er een videokaart in en meer niet. Vervolgens heb je 10cm loze ruimte onder de videokaart.
Waarom voor 6cm extra PCB en aansluitingen betalen als je die niet gebruikt :+
En ja nu komt er vast iemand die gaat vertellen dat hij/zij een geluidskaart/xX Gbit nic of andere exotischere insteekkaarten gebruikt en dat is prima want daar heb je dan gewoon ATX voor :p

Meeste builds die ik voorbij zie komen zijn sowieso veel lucht en ‘loze’ ruimte :+
Is dat loze of noodzakelijke ruimte qua airflow?

De meeste/vrijwel alle ATX moederborden hebben tegenwoordig het primaire x16 slot op 'positie 2' zitten gerekend vanaf de CPU. Zelfs de meest eenvoudige modellen van de wat snellere videokaarten zijn allemaal minimaal 2.5-3 slots dik, met 3.5-4 slots opties in het hoogste segment. Als je dan een mATX moederbord/kast zou gebruiken met een 'klassieke' indeling qua PSU(shroud) dan is er dus nauwelijks ruimte onder de videokaart om lucht aan te kunnen zuigen want hij zit dan gewoon bijna tegen een metalen plaat aan. Doe mij dan maar 'gewoon' ATX zodat dat ding de 'loze' ruimte heeft voor verse lucht.

Je zou het ietwat kunnen verhelpen door de het primaire x16 slot op positie 1 te plaatsen, daar dan wordt je vrijwel verplicht waterkoeling op je processor te gaan gebruiken.
Doe mij dan maar 'gewoon' ATX zodat dat ding de 'loze' ruimte heeft voor verse lucht.
Dat pleit voor een ATX kast, niet per se voor een ATX plank.

Alhoewel de IO aan de onderkant van een mATX plankje wel lastig bereikbaar is met een dikke GPU.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 23 mei 2025 11:41]

Probleem is dat veel ATX borden ook weinig slots hebben (meer dan 3 - videokaart inclusief - is al zeldzaam)... In plaats van PCIe slots plaatst men liever M2 SSD slots, en ATX borden met 5 of zelfs 6 M.2 slots zijn geen uitzondering...
Persoonlijk mis ik de flexibiliteit: op een PCIe slot kan ik een M.2 SSD inpluggen (simpele adapter), maar niet omgekeerd (er bestaan uiteraard adapters om het te doen, maar dan past het fysiek niet in de kast).
Nu ja, ik besef dat ik wellicht een uitzondering ben met mijn opinie... :-)

[Reactie gewijzigd door V_J op 23 mei 2025 12:54]

Maar dat bord kan wel in een veel kleinere behuizing.

Ben zelf reeds overgestapt van mITX naar mATX..

Omdat ik zelf mITX maar gepruts vind om niks eigenlijk. (en mITX kost een gods vermogen ( 200 euro plus voor een redelijk moederbord)
De fabrikant bepaald dan altijd wat er op het bord komt te zitten.
Misschien gebruikt niet iedereen meer een sata poort. Maar voor een goedkope entry woonkamer pc build ze ze zeker nog een uitkomst om ze als SSD data opslag te gebruiken of games libarary erop te zetten.

Ik gebruik zelf een behuizing van Jonsbo waar de voeding niet meer boven of onder achterin de kast zit maar voorin en dat scheelt al best in het formaat van de behuizing = kan dan toch wat compacter blijven.

Ik zie zelf in sommige toepassingen zeker naar baat bij mATX.. Als ik alleen al zie hoe alles zo dicht op elkaar zat gepropt op een mITX moederbord en dit de koeling totaal niet bevoorderd.

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 23 mei 2025 12:53]

Maar dat bord kan wel in een veel kleinere behuizing.
6 cm minder hoog..
Die 6 cm moet dan maal de breedte en meestal de gehele lengte. Dat voegt hoeveel liter toe?

Als ik nu even snel in de pricewatch kijk, dan is het verschil in volume ATX en mATX behuizingen groter dan "6 cm minder".

Zal vast ook niet helpen dat ATX behuizingen niet een focus hebben op compact (P-ATX en dergelijke daargelaten) maar airflow en uiterlijk maar alsnog.
Dat voegt hoeveel liter toe?
It depends..
Cases zijn niet vloeibaar, hoe boeiend is het volume echt?
Jonsbo C6 Max bijvoorbeeld.
Kwa grote niet eens heel veel groter dan een mITX behuizing.
mATX heeft zo zijn beperkingen door zijn formaat. Iets wat ik ook ondervond, alleen geen problemen mee heb;

- Maximaal 1 PCI-e slot
- Maximaal 2 geheugenslots
- Beperkte ruimte voor luchtkoelers. Waterkoelers zijn eigenlijk een noodzaak

Aanvullend is dat de meeste kasten enkel videokaarten van maximaal 2 dik ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Luchtbakker op 23 mei 2025 12:00]

Aanvullend is dat de meeste kasten enkel videokaarten van maximaal 2 dik ondersteunen.
Ben je in de war met mITX?
mATX met 2x PCI-E, 4x RAM en bijvoorbeeld een Arctic Freezer is geen enkel probleem.
Het nut van 4x RAM wordt wel wat overschat..

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 23 mei 2025 13:01]

Dat van die max 2 geheugenslots is al weerlegd, want er zijn meerdere mATX bordjes die het hebben.
Helaas niet veel, maar toch.

Beperkte ruimte voor luchtkoelers valt ook wel mee. De kast is meer bepalend denk ik.
Ik vind het ook zeer jammer. Ook in mijn kring zie ik mensen resoluut naar ATX-borden grijpen in plaats van kleinere opties te overwegen. De meeste zelfbouwers steken enkel nog een GPU in het moederbord, dus waarom nog zo'n onnodig groot bord? Waarom nog zo'n onnodig grote 90's-kast die meer lucht dan inhoud bevat en de halve bureau inpalmt?

Ik kan wel een aantal redenen noemen, maar ik ben het er niet zozeer mee eens...:
  • Misschien omdat ATX-borden vaak wat goedkoper zijn dan de kleinere broertjes
  • Er zijn ook meer leuke ATX-cases op de markt (kip-ei-verhaal, want die cases zijn er omdat er ook gewoon meer markt is in ATX-borden)
  • Ook het oude idee dat je met meer/groter nooit mis kunt doen of iets tekort kunt komen, zeker met steeds groter wordende GPU's
  • Een grotere case werkt gemakkelijker en is dus net iets instap-vriendelijker
  • Omdat meer ruimte/lucht in de kast tot betere temps kan leiden? Hoewel dat ook niet altijd even waar is; een doordachte plaatsing van fans en goed gestuurde luchtstroom is veel belangrijker.
Vrijwel ieder punt valt te weerleggen, maar ik vrees dat ik mijn eigen vraag simpelweg kan antwoorden door te stellen dat veel mensen gewoon niet de bijkomende moeite willen doen.
Ik denk dat het veel simpeler is. Moederbord fabrikanten maken gewoon waar het meeste vraag naar is, en dat is ATX, omdat dat ook het formaat is van de meeste kasten die verkocht worden. Als gevolg zijn de meeste interessante borden ATX en die verkopen daardoor weer het best, en zo wordt het een soort self-fullfilling prophecy.

Persoonlijk vindt ik micro-ATX ook niet zo interessant, het is nog steeds veel te groot voor een mini-PC, dus als ik dan toch al voor een workstation kast ga dan maakt die paar cm extra ook weinig meer uit. Bij mini-ITX is het anders, dat biedt daadwerkelijk opties voor een totaal ander soort build, en in die form factor zijn dan ook best wel veel interessante bordjes te krijgen.
Ik vermoed dat het probleem is dat het prijsverschil tussen mATX en ATX te klein is om goed marketable te zijn. Waarschijnlijk worden de kosten van een bord voor een groot deel bepaald door de essentiële onderdelen. Als gevolg daarvan kan een mATX bord niet veel goedkoper gemaakt worden dan een ATX bord, terwijl je toch behoorlijk veel features inlevert.

Toegegeven, je krijgt er wel veel ruimte voor terug, maar het zou me niet verbazen dat de cosument die op zoek is naar maximale prestaties gemiddeld toch liever voor min of meer hetzelfde geld een paar extra PCI-E slots e.d. kiest.

Nu heeft dat Gigabyte bord wel twee x16 slots en vier RAM slots, maar dat zal vast verder doorwerken in de prijs.
Mja, er is volgens mij ook zeker wel vraag naar. Maar er worden vaak vreemde keuzes gemaakt, zoals met het aantal DIM sloten, M2 sloten, soorten PCI-Ex sloten, wat er onboard zit etc.

Maar een probleem hierbij is ook zeker de videokaarten van de afgelopen jaren. Zelfs met een ATX board lijkt het al of je een bordje in je videokaart hebt geprikt. Dat maakt ook weer dat wat onder compacte behuizingen valt steeds in beweging blijft.

De trend om AIO waterkoeling te gebruiken helpt daar ook niet bij.

Natuurlijk zijn er best veel gebruikers die kosten wat kost een ITX behuizing van 9L willen gebruiken met daarin toch een 5090 gestopt... Het kan wel, maar SFF is op de wereldmarkt uiteindelijk net zo'n niche hobby als custom water koeling.

mATX is een beetje een vergeten format. Het is ook weer niet zoveel kleiner. Heeft lang het stigma gehad van budget PCs (jaren 2000-2015). Kantoor PCtjes hadden vaak niet al die uitbreidingsslots nodig, hadden minder lanes voor PCI-Ex etc. Was meer een kostenbesparing dan een ruimte besparing. En sinds ITX al jaren bestaat is dat voor de hobbyist het leukere maatje, wat minder "1990" zeg maar.
Heb zelfs reeds een mITX bord in gebruik gehad. Zat in een coolermaster elite 120 advanced.
Je komt echt overal heel moeilijk bij. Zit op elkaar gepropt en dus niet erg handig met koeling..
Het draaide wel, maar elke keer hoorde je weer fan geluid opkomen.

Ondanks ik het niet direct nodig had, zie ik dat vele nieuwe moederborden minder sata poorten krijgen.
Vroeger 4 en nou nog 2.
Geluid is meestal eentje van het jaar 20 jaar geleden.. Anders optie dan USB heb je niet.

Zag ook op me bord dat er 1 4 pin connector geen mogelijkheid had om geplaatst te worden.
Moeten ze dat oplossen met een convertor kabeltje.

Andere jammere feitje van mITX.. SSD slot op het achterkant van het moederbord. Maar geen koel lichaam standaard mogelijk.. En de gene die op de boven kant zit is zowat een flat gebouw geworden.
Zo raar vast gezet dat je eerst hele rare schroefje los moet maken en dan het hele ding moet ontmantelen.

Daar in tegen vind ik mATX toch echt wel beter.

- Meer ruimte om er bij te komen.
- Enkele pci-e slots erbij voor een uitbreidings kaartje (wat je nodig kan hebben)
- Toch altijd 4 sata nog aanwezig
- Bij de nieuwste midden range borden vrijwel altijd een heatsink voor iedere ssd.

Voordeel is ook dat er heel veel goedkopere mATX makkelijk te vinden zijn (zeker rond de 130 / 140 euro als je niet veel nodig hebt.. Voor 160 euro heb je al een degelijker moederbord. Waar je bij mITX vrij fors moet betalen voor het zelfde (vaak 200 euro plus) En onder de 160 euro heb je vrijwel niet veel.. (ga je erg op aansluiting ect in besparen)
En ook de BTF-versie van de Asus ROG Crosshair X870E is een paar dagen geleden aangekondigd, maar is ondergesneeuwd door het nieuws over de BTF aansluiting van de Asus videokaarten:

https://www.reddit.com/r/..._2025_announcing_the_rog/
Het gaat om een Aorus-bord met X870M-chipset en een ROG Strix-bord met B850-chipset. Er zijn niet veel van zulke high-end moederborden op de markt.…
Maar dan wel geen X870E chipset model voor micro-ATX high-end ?

.
Het Gigabyte Aorus-model is een moederbord met Wi-Fi 7-ondersteuning. Het heeft verder vier DDR-slots en vier M.2-slots waarvan er drie PCIe 5.0-ondersteuning hebben. Er zit verder een 2,5Gbit-poort op de kaart, en twee USB4 Type-C-poorten die DisplayPort Alt Mode ondersteunen.
Als deze dan met 2x USB4 Type-C (dus Gen 3×2 (40 Gb/s)) poorten op een normale X870 chipset komt, wat normaal op de X870 altijd met maximaal x1 USB4 Gen 3×2 (40 Gb/s) komt .. aan hoeveel andere USB2.0 (normaal ondersteuning tot x6) en USB 3.2 Gen 2x1(10 Gb/s) (normaal ondersteuning tot x4) poorten moet deze dan inboeten .. :?

Als van de 4 M.2-slots er x3 PCIe 5.0-ondersteuning hebben, kunnen deze dan allen tegelijkertijd nog ten volle hun capaciteit benutten in combo gebruik met het PCIe 5.0 x16-slot in gebruik door je GPU op 128GB/s.
Of wordt je PCIe5.0 x16 slot dan gereduceerd tot een PCIe5.0 x8 slot op een snelheid tot 64GB/s ..?

.
De normale X870 chipset maakt voor mij alsnog enkel maar gebruik van een enkele Promontory 21-chipset tgv twee Promontory 21-chipsets op X870E. De normale X870 heeft dus niet genoeg PCIe lanes om alles tegelijkertijd te voeden met z'n Chipset TDP van 7 Watt
Ben ik de enige die zelfs nog kleiner dan M-ITX zou zien?

Ik heb al jaren geen Micro-ATX meer aangeraakt. Het neemt ruimte in, het grotere board is onhandig met allemaal kabels die langer moeten zijn voor een pin, en voor twee extra memory sloten - kun je wellicht beter de huidige vervangen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.