Carl Pei: Nothing Phone 3 verschijnt deze zomer voor rond de 800 pond

De Nothing Phone 3 kost ongeveer 800 Britse pond, wat omgerekend neerkomt op 950 euro. Nothing-ceo Carl Pei deelt deze prijsindicatie tijdens een showcase. Er is nog geen concrete releasedatum bekendgemaakt, maar het toestel moet deze zomer verschijnen.

Pei zegt in een The Android Show-showcase dat de prijs van de Nothing Phone 3 uit zal komen op ongeveer 800 pond. Omgerekend is dat 950 euro, al is het mogelijk dat de fabrikant een andere prijsstrategie hanteert voor eurolanden. De ceo spreekt van de 'eerste echte vlaggenschiptelefoon' van het bedrijf.

Er zijn nog weinig details bekend over de aankomende Phone 3. In de video is het toestel in Pei's handen geblurd om zo min mogelijk van het uiterlijk weg te geven. De ceo benoemt wel dat de telefoon gebruikmaakt van 'premium materialen', 'belangrijke prestatie-upgrades' en 'software die het toestel naar een hoger niveau tilt'.

Eerder werd al duidelijk dat het toestel in het derde kwartaal van 2025 zou verschijnen. Het is nog niet bekend wanneer Nothing de Phone 3 precies onthult. Eerder dit jaar bracht het bedrijf de Nothing Phone 3a en 3a Pro uit. Dat zijn goedkopere smartphones met prijzen van respectievelijk 350 en 480 euro. De Nothing Phone 2 verscheen in 2023 en kostte 700 euro bij release.

Door Sabine Schults

Redacteur

14-05-2025 • 14:56

68

Reacties (68)

68
67
45
1
0
15
Wijzig sortering
Ik ben toch benieuwd wat de reden is waarom deze Phone 3 meer dan 90% prijsverhoging moet hebben tov van Phone 1 tijdens release.
Ik denk dat je vergelijking tussen de (1) en de (3) volstrekt logisch is, maar Nothing wil waarschijnlijk niet dat je die maakt.

De Phone (1) was een midranger met de bijbehorende specs. De Phone (2) was al meer flagship (met bijbehorende prijsstijging). En van wat Pei heeft gezegd over de Phone (3), wordt dat een 'all-in' flagship toestel (met bijbehorende prijsstijging).

Voor de koper die nog steeds een midranger wil zoals de Phone (1), zijn er de Phone (3a)'s, die hebben ongeveer hetzelfde prijskaartje als de Phone (1) voorheen had.
Harstikke logisch dat een nieuw bedrijf niet meteen met een enkele high-end telefoon begint en genoeg opvolging gaf bij mid-rangengers om later je prioriteit naamgeving een high-end te maken (imo). Wellicht in de toekomst voor mij het bekijken waard.
Nou, dat is toch niet zo heel logisch. Want als beginner kun je meestal niet op een enorm verkoop volume rekenen dus zullen de prijzen hoger liggen (want je produceert nu eenmaal minder).
Dus beginnen met een top-spec product laat toe dat je misschien wat duurder uit bent maar als er geen vergelijkbare concurrentie is dan is prijsvergelijken moeilijk. Wat een hoger segment dus een betere keuze zou maken.
Tesla bouwde eerst ook juist auto's voor het hogere segment tenslotte.
Nothing heeft slim ingespeeld met de Phone(1) door zich juist heel gunstig in de markt te positioneren qua value, en daarboven op een uniek design te hebben. Daarnaast is (en was) NothingOS echt een opluchting voor de mensen die een hekel hebben aan bloatware.

Zover ik weet en kan inschatten was de Phone(1) ook een "loss leader" voor het bedrijf die vrijwel volledig werd gesubsidieerd door investeerders geld.
Maar niemand gaat toch 1000 euro aan een telefoon neerleggen aan een merk dat juist bestaat en zijn eerste telefoon uitbrengt.
Niet helemaal hetzelfde, maar de eerste iPhone kostte (omgerekend naar nu) ook bijna 800 euro.
Apple was een gerenommeerd bedrijf, maar niet voor mobiele telefoons (zie ook MS mobieltjes...)
En de eerste iPhone was nu niet meteen een doorslaand succes...

Nothing (en ik verdedig ze hier niet) heeft ondertussen meerdere telefoons uitgebracht, en heeft een redelijke fanbase.
Wat de prijs hierin gaat betekenen voor de Phone 3 is ieder zijn vraag, en hangt denk ik af van de definitieve specs, build quality en vooral de camera's/fotokwaliteit.
De 3a serie is redelijk ontvangen, dus ik ben wel benieuwd eigenlijk.
een midrange koop je van een ander merk.Er is geen enkele reden om een nothing phone te kopen voor ~1000 euro.Het hele merk is een marketing gedreven smartphone in een overvolle markt
En net als een Xiaomi willen ze je of 1000 euro laten betalen, of naar hun submerk gaan (redmi, poco en voor Nothing, CMF by Nothing)
Er bestaat nogsteeds de Nothing Phone 3a lijn als je een midrange telefoon wilt.
Wat een onzin. Nothing is heerlijk verfrissende toevoeging op de markt. Sinds het vertrek van Huawei, eindelijk weer eens blij met een telefoon. Dus ik ben blij met hun nieuw op de markt.
Iedereen mag gelukkig nog zelf weten of (g)een telefoon 1000 euro waard is, ongeacht welk merk. Elk smartphone merk it overigens marketing gedreven, maar Nothing is in mijn beleving juist het meest eerlijk over hoe ze de waarde van hun producten presenteren. Ik ben blij met Nothing als merk en blij met mijn 2a telefoon.
Toch wel, merken als Samsung zijn bloated en stuk voor stuk enorm saai.

Nothing heeft in het oog springende designs, bijna stock Android zonder bloatware, goede specs, ze zijn relatief transparant naar klanten (zie bijvoorbeeld hun YouTube kanaal) en bovendien zijn ze gevestigd in Europa.
De midrange modellen 2a en 3a zijn ook gewoon erg goed en er wordt niet bezuinigd op fundamentele aspecten als batterijgrootte, scherm en opslag.
Toevallig zelf in het bezit van een midrange Nothing Phone 2a, beste midranger die ik ooit heb gehad.
Niet helemaal met je eens. Nothing biedt super unieke telefoons in zowel hardware als software. De smartphone markt is inderdaad overvol, maar nergens vind je een telefoon met de design philosophy van een Nothing Phone.

Als je wil opvallen met je telefoon én ook nog eens software wil die je actief ontmoedigt om je telefoon te gebruiken (bijv. Door monochrome OS, of glyphs die je aanmoedigen om je telefoon met de scherm kant van je af te leggen), dan kun je echt alleen terecht bij Nothing.
Voor jou een gebruiksvoorwerp, voor een ander een statement.

Overigens, jawel, de hardware is zeker uniek. Wijs mij een andere telefoon aan met een doorzichtige achterkant en witte LEDs om meldingen aan te geven. Nee, de specs zijn niet uniek, maar hardware is meer dan specs. Of kijk naar de CMF telefoons en wijs me een andere telefoon met zichtbare schroeven aan. Uiterlijke kenmerken, een deel van de hardware, zijn extreem uniek bij Nothing/CMF telefoons.
Glance….dat was pas fijn. Helaas gesloopt door MS
Waarom post je hier dan? Je voegt niets nuttigs toe. Het is zelfs verstorend omdat je je overduidelijk niet hebt verdiept in de telefoon, het bedrijf en haar strategie en filosofie. Je hebt een mening, dat is fijn maar zolang hij zo onderontwikkeld is moet je die wellicht maar gewoon bij jezelf houden.
Je zegt dat de hardware verniuwd is maar dat is gewoon niet waar. een qualcom processor, een camera die gewoon presteert, een battertij die gewoon presteert. 128 gbyte, alles is normaal. Het is vast geen slechte telefoon, maar mijn punt is dat dit merk heel slimme marketing heeft toegepast met zijn software om voor zichzelf een niche te maken in deze markt, en dat is gelukt. Het lijkt bijna een wedenschap, wedden dat ik met een naam en een aparte schil over android een marktaandeel kan veroveren met een gewone telefoon. En nu het gewerkt heeft gaat de prijs omhoog en fors ook. Het is net als de oneplus serie. je creeert simpelweg een soort neppe exclusiviteit.
Dat je dat vervelend vindt om te lezen, tja ...
Het gaat, zoals al eerder door iemand aangegeven, in dit geval om hardware als de behuizing. Wat er in zit kan je ook bij grotere merken vinden, inderdaad. Persoonlijk hou ik wel van een underdog á la Nothing, of OnePlus toen ze nog niet (volledig) onder de OPPO-vlag voeren. Ik ben nog erg blij met mijn Nothing Phone (2). Het is tenminste niet zo'n eenheidsworst, een cleane Android interface (zo ongeveer vanilla Android, ik gebruik die Nothing UI niet) en, op een paar Nothing apps na, weinig bloat.
Ik speel hooguit wat simpele spelletjes á la Candy Crush op mijn telefoon, dus het hoeft voor mij geen monster te zijn. En ik heb nog geen moment gehad dat ik dacht: "Sjemig, sloom ding!" Alles voelt nog steeds lekker snappy aan en over het updatebeleid heb ik tot nu toe weinig te klagen.
Ook met het oog op duurzaamheid was de Phone (2) voor mij een aangename verrassing; een groot deel van de gebruikte materialen zijn van gerecycled materiaal. Verpakking was dan wel weer wat groot (maar volledig recyclebaar) maar dat komt omdat ik de Launch Edition heb.
Ik heb helemaal niets inhoudelijks over de telefoon of haar hardware gezegd. Mijn reactie was puur uit onvrede over jouw post.
Ik denk marktvraag. Wat ik het leuke vind aan Nothing is dat CEO Carl Pei regelmatig reageert op reviews van tech youtubers op hun eigen youtube kanaal. Zie het als reaction vids. Hij heeft opgemerkt dat er regelmatig waarderig is voor wat Nothing levert in het budget/mid-range segment en de gebruikers ook graag een high-end Nothing phone willen zien. Het zijn sowieso leuke videos waar je wat meer inzicht krijg in de gedachtengang van keuzes vanuit hun perspectief vs. de Samsungs van deze wereld.

[Reactie gewijzigd door HollovVpo1nt op 14 mei 2025 16:07]

Aan de andere kant, menselijk overkomen met dat type video's is de perfecte marketing, als ik hem was zou ik het puur doen omdat andere CEOs dat niet doen, PR = PR.

"Kijk hoe vriendelijk en menselijk ik ben", ik heb dat soort mensen in het verleden meegemaakt, pure show.

Ik zeg niet dat Carl Pei hetzelfde doet, misschien is hij echt eerlijk.

Maar hoewel ik beide "doet voor de show" en "menselijk/benaderbaar" als reële opties zie, neig ik vanwege common sense en zijn verleden bij OnePlus naar de eerste.

We zullen waarschijnlijk nooit achter komen welke van de twee het is, ik hoop dat ik dan gewoon fout zit.
Is het relevant welke van de twee het is als hij reageert op recenties/reviews?
In bepaalde gevallen ja, er zijn mensen die zich laten beïnvloeden door zoiets.

In mijn geval nee, omdat als ik ooit voor een Nothing phone zou gaan, hij als persoon mij weinig interesseert en als ik voor zo'n toestel kies het product zelf de reden is, niet de CEO erachter.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 15 mei 2025 21:03]

Lage prijzen om klanten te lokken, vervolgens een fanbase opbouwen. Nu prijzen verhogen en verdienen van de voorgaande investeringen? Ik denk dat Nothing zich ook wilt onderscheiden van hun CFM budget merk en dus meer richting high end gaan. Snellere chips en betere componenten kosten nou eenmaal meer geld. AL zeggen de geruchten dat het om de Snapdragon 8 Gen 2 3 gaat en niet de Snapdragon 8 Elite.

Edit: Gen 2 moest Gen 3 zijn natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door NeverSettle op 15 mei 2025 18:39]

Ik heb vooral de Gen 3 voorbij zien komen, maar als je wat linkjes hebt zou ik die graag willen zien. :)
Je hebt gelijk, aangepast! :)
Kan haast niet anders dan dat er een Elite in zit, want de S25 Ultra zit nu rond dezelfde pricerange, dan zouden ze totaal niet concurrerend zijn.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 15 mei 2025 20:38]

Je zou hopen dat ie van puur zilver of goud ofzo gemaakt is voor zo'n price jump aangezien de phone 2 zeker geen low quality telefoon is en die was 600-700 euro.

[Reactie gewijzigd door Joshuffle op 14 mei 2025 15:06]

Klanten lokken naar het merk, in feite hetzelfde als met OnePlus destijds.

Nieuwe merk met lage prijs om klanten te lokken, vervolgens prijs (langzaam) verhogen.
Er zijn mensen die Nothing zien als een budgetmerk. Dat ga je enigszins tegen door een hogere prijs te vragen. Ondertussen zijn ze nog steeds goedkoper dan een hoop alternatieven.

De Phone1 werd overigens verkocht met wat op dat moment al een tragere SoC was, waar ze met de 3 waarschijnlijk meteen courante hardware willen brengen. Ook was de 1 een introductie van het merk. Verder kijken veel fabrikanten ook vooruit op de komende EU-norm dat toestellen minimaal 5 (?) jaar updates moeten krijgen, waar dus ook extra kosten bij komen kijken, die doorberekend worden in de prijs.
Dit is hetzelfde draaiboek wat Carl voor OnePlus heeft gehanteerd: 'disrupt de markt', bouw een user base, en dan geleidelijk omhoog met de prijzen en marge. De prijs gaat wel sneller omhoog dan bij OnePlus destijds...
Carl Pei is doorgedraaid door de a modellen success, jammer dat dat ZO SNEL al gebeurd, lijkt een patroon te worden aangezien hetzelfde met oneplus gebeurde toen hij er nog deel van was.

Hoe ga je van de Nothing Phone 1 voor 450 naar de Nothing Phone 2 voor 600 (met een flinke upgrade kwa specs, nu echt een flagship) naar de Nothing Phone 3 voor 950? En waarom zou ik dan NIET voor samsung ofzo gaan?

[Reactie gewijzigd door Joshuffle op 14 mei 2025 15:04]

Ik vraag me hetzelfde af. Alle telefoons die iets nieuws en anders doen dan de twee grote merken en daarom goed verkopen gaan vervolgens gewoon hetzelfde doen als de twee groten. Waarom zou je hun telefoons dan nog kopen? Ik heb nu de Nothing Phone 2. Maar ik ga echt geen 950 uitdossen voor een 3. Ik wil liever onder de flagship prijzen betalen en ben bereid dan een net geen flagship telefoon te hebben qua specs.
Mooi, dan is de (3a) Pro wellicht wat voor je... dat is de midrange optie bij Nothing.
Wat ook van de zotte is want de 2 is gewoon superieur tegenover de 3a pro.
Dat ligt eraan, de 2 is sneller en heeft draadloos opladen, maar de 3a pro heeft betere camera's en een betere batterijduur. De 2 is ook een drie jaar oud toestel en krijgt geen major Android versie-updates meer. De 2 was 700 euro bij introductie dus wel meer flagship dan de a-modellen.
Ik denk niet dat Carl Pei doorgedraaid is om eerlijk te zijn. Nothing is een merk dat zich erg vestigt op klanten die geven om stijl en uniekheid (+ unieke/schone software). Die klanten heb je uiteraard ook in het 800-900 euro segment.

Momenteel heeft Nothing alleen (recente) toestellen in de €200-300 en €400-500 segmenten. Daardoor raak je klanten kwijt omdat die meer willen dan wat die midrangers/budget telefoons te bieden hebben. Met een flagship rond de €800-900, maken ze hun portfolio compleet. En bieden ze eigenlijk wel iets voor elke klant.


Als antwoord op je laatste vraag: waarom wel een Samsung? Elke Samsung S lijkt op elkaar sinds de S22, dus het is 13 in een dozijn. Het is in de EU elk jaar afwachten of je Snapdragon of Exynos krijgt. De uitrol van Android 15 is voor Samsung echt extreem sloom gegaan. Hun software zit vol met 'dubbele' apps (als in Samsung gooit hun eigen apps erop die exact hetzelfde doen als hun Google tegenhangers). Ik denk dat er genoeg redenen zijn om af te zien van één van de grote drie (Google, Samsung, Apple).
Ja maar de phone 2 verkocht al slecht omdat hij dus te duur was voor nothing's primary costumer (Indians) en voor de rest alleen bekend was bij enthousiast...

Ik denk niet dat de verkopen vergeleken met de phone 2 opeens de pan uit schieten nu hij 36% ofzo duurder is.
Ik zeg ook niet dat de verkoop gigantisch gaat zijn (zeker in India niet), maar kijk hier in de EU eens om je heen hoeveel mensen je ziet met een flagship iPhone, Samsung of Pixel. Bij mij op de werkvloer dekt dat 50% van de mensen. En ook veel van mijn vrienden geven een godsvermogen uit aan een telefoon.

Er zijn duidelijk genoeg mensen die geld te besteden hebben aan een telefoon (zeker omdat het voor veel mensen het belangrijkste stuk tech is). Nothing mist momenteel aanbod in die markt. De Phone (3) gaat dat veranderen. Het belangrijkste voor Nothing is om bekender te raken bij de doorsnee consument. Dat kost gewoon tijd, marketing en doorzettingsvermogen.
Wat maakt de Samsung beter dan de Nothing Phone? Dát moet de vraag zijn. Verder zijn flagship Samsungs ook duurder dan 800 euro.

Verder is CMF een redelijk succesvol budgetmerk van Nothing terwijl ook de goedkopre Nothings (3a bijv.) het zeer goed doen in de reviews. Ze moeten dan met hun high-end lijn natuurlijk niet in het vaarwater gaan zitten van hun andere toestellen.
Omdat een Samsung OneUI met alle aanpassingen je niet aanstaat?
Kan je dit niet meer aanpassen?
Geen idee, ik heb pas sinds een paar weken een Samsung A02 van het werk en die heeft uiteraard geen moderne OneUI versie. Mevrouw op kantoor gaat wel kijken voor een nieuwer/krachtiger model want het voldoet niet voor de apps van de opdrachtgever waar ik voor rijd. Liefst een tablet, maar ja, "niemand heeft een tablet van de zaak, dan willen de rest dat straks ook"
Voor minder geld heb je inderdaad bekendere telefoons als de Samsung Galaxy S25, Google Pixel 9 Pro, OnePlus 13, Xioami 15, etc. Nothing heeft zichzelf totaal uit de markt geprijsd, helaas. Ik gok dat dit toestel een flop wordt, wegens de hoge prijs.

Ik zat zelf toch op de specs te wachten, en ik gok dat ik dan maar voor de Samsung Galaxy S26 ga, die voor mogelijk minder te verkrijgen is bij release, inclusief promoties.

Als je dan voor clean Android gaat, dan kun je net zo goed voor een minder dure Pixel gaan.

En voor die 950 euro kun je ook een nieuwere chipset verwachten...

[Reactie gewijzigd door m1999 op 18 mei 2025 10:30]

Bijna € 1.000 voor een smartphone die pas over een paar maanden nieuw uitkomt met de oudere Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 processor.

Nu zal ik vast gemind worden en zal er gezegd worden dat deze CPU nog capabel genoeg is. Maar voor zulke prijzen heb ik hogere verwachtingen.
Even uit pure interesse: waar heb je kunnen vinden dat de processor een SD 8 Gen 3 wordt?

Van wat ik kan vinden op het internet verschillen de leaks/speculaties gigantisch, SD 8s Gen 3, 8 Gen 3, 8 Elite, 8 Gen 2.
Het zijn allemaal geruchten. Mijn reactie blijft hetzelfde, of er nou een SD 8s Gen 3 of een 8 Gen 3 inkomt.

De 8 Elite kan je vergeten. Daar hoef je geen hogere wiskunde voor te hebben gestudeerd.
Mwuah, ik zou de 8 Elite niet in zijn volledigheid afschrijven. Al acht ik de kans wel gering.

Toch is rond de €900 best een normaal bedrag voor 8 Elite telefoons, en de 8 Elite is inmiddels al wat maandjes oud, dus wie weet heeft Nothing de chips wat goedkoper kunnen krijgen dan de early adopters.

Ach ja, we zien wel, speculeren heeft ook weinig zin.
Als er een 8 Elite chip in zit, dan heb je helemaal gelijk.

Maar zoals je zelf al zegt, kans is zeer gering.
Mmmm, zeker als ik dan even hier op het bureau kijk... Een Oneplus 12, met dezelfde specs zo'n beetje als de geruchten. Betere camera's... Sneller laden dan de geruchten. Van €779 een jaar geleden? Alweer opgevolgd door een nieuwer model?

Ik snap dat dezelfde stappen worden doorlopen als met OnePlus toen de tijd. Maar dit model lijkt wel weinig nieuws onder de zon te gaan bieden behalve het Nothing sausje op een jaar oude hardware.

Kijk de CPU is ook zeker nog capabel. En een jaar oud model kan ook best in "semi" flagships, maar niet als de prijzen voor de toestellen lager lagen toe het nog wel écht top of the range was. Een oude Snap 888 was ook sneller dan een 7 gen 1. En daarbij al een stuk ouder. Maar waarom zou je nu (pas) voor de hoofdprijs daarin instappen?
Hij zal toch niet de OnePlus blauwdruk toepassen?
ex-nothing phone oprichter start nieuwe telefoon merk: something
Anything goes.... :+
Nou, dat denk ik niet. Carl is namelijk vetrokken bij OnePlus na onenigheid over het beleid. OnePlus is downhill gegaan na zijn vertrek.
Laten we het hopen, al zijn er echt wel overeenkomsten met hoe OnePlus destijds marktaandeel heeft verworven en vervolgens de prijzen flink lieten stijgen.
wat een hoop geklaag
1000 euro is idd een stevige prijs maar de concurrentie ook.
Dat beseffen ze denk ik ook
Ik kijk uit naar de reviews.
je bent niet verplicht om Nothing smartphone te kopen
dan ga je naar een sub merk
Ik begrijp je reactie niet zo goed. Net zo goed als jij aangeeft dat je eerst de review af wil wachten, kan een ander toch net zo goed vinden dat 1 van de sterke punten van Nothing (lagere prijsstelling) weg is gevallen en het minder interessant is?


Je hebt zeker een punt maar ik denk dat door de kritische mensen bedrijven scherp blijven. Soms ben ik er 1 van en soms ben ik een fanboy ;) .
ik wacht review af maar ik ben geen koper
Waarom klagen mensen dan? Er is geen verplichting om te kopen
Man man man, ik dacht dat meneer Pei zich wilde onderscheiden van OnePlus. Maar het word weer veel van hetzelfde, eerst goedkoop om mensen te lokken en daarna weer dertien in een dozijn.
Oef stevige prijs. Ik ben benieuwd wat we gaan krijgen voor dat geld, ik heb de nothing phone 2 o.a. genomen omdat ik geen flagship nodig heb en 1000 euro uitgeven aan een flagship telefoon die vol reclame, troep en AI drek zit zonde van mijn euros is. Ik heb geen spijt van die aankoop want hij doet het nog steeds geweldig.

Los van de specs hoop ik dat de 3 qua ontwerp meer op de 2 lijkt dan de 3a/3a pro want die 2 zijn in mijn ogen echt oerlelijk en daar ga ik absoluut geen 1000 euro voor over de balk gooien.
Uiteraard had iedereen dit wel verwacht of aan zien komen. Exact hetzelfde is met OnePlus gebeurd. Eerst potentiële klanten lokken met goede prijzen (uiteraard niks mis mee), maar de volgende modellen flink duurder maken met minimale verbeteringen.

Je kunt wel wisselen naar een ander merk die wel fatsoenlijke prijzen biedt, maar op een gegeven moment wordt je het ook zat on "constant" te wisselen. The circle of life
Ik was hier serieus benieuwd naar, heb de 3a als backup gekocht en was nieuwsgierig. De 3a is een prima telefoon maar ik wil net wat betere cameras en materiaal.


Echter, voor een prijs van €950 laat ik de Nothing schieten, wat de specs ook gaan zijn. Ik geloof gewoon niet dat het top of the line gaat zijn.

Dan ga ik toch liever voor een meer betaalbare telefoon zoals de Pixel 9 of de Motorola Edge 50 Ultra. Of toch maar gewoon over naar de Fairphone en alles accepteren.
Hopelijk ook met under display front camera en de QC Elite 2 chipset.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.